E
RNE
te
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
8
A.'
ZATE11DAG 23 JU.\1
I MSI.
28 7.
JAAK.
Aan de propere Arenden van den
vullen Leugenaar.
De Leugenaar is opgesleld do >r de
F
S
3
Dat is ander peper, lie vuile Leugenaar f
•F
Men schrijft iu bij den drukkcr-uilgever, Oostslrnat, 6, te Veurne, en op
alle postkantoren des rijks.
Bl ieven en geld vrachtvrij.
Alle niedcdvelingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend, als
ook bekendmakingen uitcilijk tegen Vrijdag middag toe te zenden.
Een Gouverneur afgesteld.
De Moniteiir van 21 dezer bevat een
koninklijk besluit van 20 juni, waarbij de
h-’er graal A. de Beauffort, gouverneur
van Namen, afgesteld wordt van dit ambt.
Die afzetting geschiedt op voorstel van
den heei Minister van Binnenlandsche
zaken, na hel advies gehoord te hebben
van den Ministerraad.
De klerikale bladen schreeuwen weer
van verdrukking eu dwingelandij.
Wij kennen dat liedje. Ze zullen echter
de ware teilen dezer afstelling wel ver
zwijgen, om graaf de Beauffort te kunnen
doen doorgaan voor een martelaar.
Den 23 mei II. Lc Namen had M. de
Beauffort, in zijne hoedanigheid van gou
verneur, zich op wal al te zonderlinge
manier in de provinciale kiezingen be
moeid, ten voordeele der klerikale kandi
daten. De Bestendige Deputatie had hem
daarin een handje geholpen.
Van wege de Deputatie was hel nog te
begrijpen; hare leden zijn eerst eu vooral
partijmannen; maar een gouverneur, die
liet Gouvernement verlegen-.voordigt, mag
de hand niet leenen aan kieskuiperijen,
zooals M. de Beauffort hel onwillens of
moedwillig gedaan heeft.
Er is een onderzoek ingespannen ge
weest, en de uitslag was dat M.de Beauf-
foil verzocht werd zijn ontslag te geven,
als hij hel niet wilde krijgen.
Hij heeft de rol van... martelaar gekozen.
Ieder zijn goesting. Hij heeft nu wal hij
wilde of verlangde en dus geene reden
van klagen.
A. Hel moet leeren dat God recht
vaardig is. en dat hier op deze aarde
niemand bevoorrecht is, dal allen hem
later rekening zullen moeten geven over
hunne werken, dat deze die zich hier in
zijne plaats willen zetten en demensclien
in den hemel zingen en roepen die geld
hebben, cn in de hel dompelen degenen
die geene missen kunnen lalen doen, niets
anders zijn dan ellendige charlatans,
welke van zijne oneindige goedheid mis
bruik maken, om eenen anderen God te
dienen, nainenlijk hel Geld, en dat deze
ook bijzonderlijk streng zullen beoordeeld
worden. Zalig zijn dc vervolgden om
dc rechtvaardigheid, zoo leerde Kristus,
maar wal zul er van de vervolgers ge
worden 1
8“ V. Waartoe is een kind verplicht
ten opzichte zijner ouders?
A. Niet zooals het door de priesters
geleerd wordt en door het schoolenkvvest
zoo duidelijk blijkt, namenlijk lot weder-
spanningheid; maar wel is hel verplicht
lol eerbied, gehoorzaamheid, behulp
zaamheid en dankbaarheid. Onze zoo
gezegde dienaren Gods hebben geene kin
ders te kweeken; daarom ook weten zij
niet wal een ouder voor zijne kinders
doen moet; hij weet niet hoeveel kom-
mervolle dagen hij door lc brengen heeft,
hij weet niet hoeveel een werkman, die
een talrijk huisgezin te onderhouden
heti'i, moet zvveeten cn zwoegen, ja,
armoede lijden, om zijne kinders te kun
nen opvoeden; daarom is hel hem ook
onbekend wat het woord ouderliefde be-
leeketil en bijgevolg weel hij niet boe
de kinders die liefde zullen vergelden;
daarom ook is hel onmogelijk dat een
zoogezegd priester aan de kinders de
plichten kan leeren, die zij ten opzichte
hunner ouders te vervullen hebben, juist
omdal hij niet weet of niet gevoelen kan
wat in een ouderhart omgaat. Ver
trouwt dus, ouders, uwe kinders niet aan
die valsche profeten, die ze tegen u zelven
doen opslaan, wanneer hel hunne belan
gen geldt. Door gehoorzaamheid ver
staan zij slaafsche onderwerping aan hun
ne grillen; door eerbied: huigen en krui
pen voor hunne wenken; door behulp
zaamheid: de hulp om aan hunne zucht
naar alieeuhcersching te voldoen. Van
ouders is er geene spraak, immers vraagt
hun wal zij door ouders verslaan, eu zij
zullen uwe kinderen doen antwoorden
de geesielijke overheid. Ziedaar wal zij
uwe kinderen leeren!
9e Vr. Hoe moet een kind worden
opgevoed voor de burgerlijke samenle
ving
A. Een kind, wil hel nuttig worden
aan de samenleving, moet dc noodige
kennissen verkrijgen, die noodig zijn aan
T ambt of vak waarvoor hel geroepen is;
2" moet het eerlijk en gedienstig zijn; 3®
zich van de, balelijke slavernij der diena
ren van.... T gouden Kalf vrij houden; 4®
allijd n achten zijn ambt oi in zijne be
diening te volmaken.
10' V. Welke is dc grootste dezer
drie verplichtingen?
A. Z‘j zijn alle drie even gewichtig,
want de eene kan zonder de andere niet
beslaan; immers: God, onze ouders, den
evenmensch of de samenleving, maken één
onverdeelbaar geheel uit.
Wordt vervolgd.)
Die heilige mannen zijn nu in eene
vreeselijke razernij gescholen, om.lal wij
de walgelijke en uaustoolelijke feilen van
House hebben durven lalen kennen, en dc
smeerige vlekken hebben doen uilscliijnen
waarmede, belaas! zoo menig priester
kleed bezoedeld wordt.
Volgens de heilige opstellers zou men
daar niet mogen aan roeren, omdal hel
geestelijken zijn, en omdal zij alléén hel
monopolium bezillen van deugdzaamheid,
eerlijkheid en zedelijkhieid.
Volgens de professors hebben wij, mei
het gedrag der verachtelijke paters van
House le schandvlekken, eene atlei grootst e
zonde bedreven, eu zij vallen ons daarom
hevig aan, en dit in bewoordingen, veel
meer waardig van koeipoesters, dan wel
van opvoeders der jeugd.
Ziehier hoe die wel opgevoede herren
zich uitdrukken
.4 an de lasteraars van ‘t Vuilblek.
Hel geuzenras of liberalimus dal slinki
van de vuiligheid, en dat niets anders
dan vuiligheid kan vóórtbrengen, omdat
de princiepen, de groudlceringeu waar-
op hel rust, bronnen cn fonteinen zijn
van vuiligheid, wroetelt nog allijd voort
in den slijkpocl, ler gelegenheid der
feilen waaraan eenigc broeders hen
hebben plichlig gemaakt. Men ziel
waarlijk dal dal volksje daar in leeft; zij
zijn in hun klavergras, T is feeste voor
hen, als zij mogen van zulke dingen
spreken en ze uitleggen met kanten en
abouien. x
Vuiligheid genoeg niet waarlieve
lezers
Welnu, dc professors mogen in hunne
vuile taal blijven aanvallen, zij mogen ons
afschildcren zoo hel hun belieft, wij zul
len niettemin voortgaan mei de veroor-
dceliugen door de tribunalen nilgesrpokeii
ten laste van priesters, paters n onder
wijzers met God mede le deden, wij'
zullen voortgaan met hel gedrag der poli
tieke geestelijken af le keuren en le mis
prijzen, en die geestelijken, welke dc
politiek boven hunne heilige zending van
verdraagzaamheid eu liefde plaatsen, le
doen aanzien als de grootste vijanden van
t usl en vrede onder de mensclien.
Geene grooiere kwaal voor de maat
schappij, geen grooiere vijand der chris
telijke religie, dan een politieke priester.
Dit zcgl ook een oude pastor uil het bis
dom van den aartsbisschop in eenen brief,
dien bij, volgens de Rurgerij van Meche
len, aan den pastor schreef, die hem iu
zijne gemeente was opgevolgd.
Wij nemen uil dien brief slechts dat
gene over, wal betrekking! heelt ophel
gedrag onzer hedendaagsche politieke
priesters.
Wij dringen bij onze lezers ten sterkste
aan dien brief met aandacht le lezen, cn
zij gelieven aan le merken dal hij ge
schreven werd dom eenen dier oude
geestelijken, welken zich vroeger niet
«nel politiek bemoeiden c:t die mei spijl
hunne jongere collega's hunne heilige
zending geheel en al zien vergeten, om
zich uitsluitelijk mei politiek bezig lc
llÓUdC,L - 1881.
Het Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement.
Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar:
Uoor Stail: 6 maanden, Ir. 3-25 Een jaar, Ir. 6-00.
Voor f/ausili llelgie: 6 maanden, Ir. 3-75 Een jaar. Ir. 7-00.
Een afzonderlijk n miner 10 c." Bekendmakingtm 20 centiemen den
drukregel. Rcklainen 50 ceiiliemcii den regel.
Geliootxl en gezien.
Donderdag lest wandelde de pastor van
locubrtrhe met een priester die ia deze
geiuecr.lü den jubilé preekt. Zij kwamen
een rijke boer legen, en de pastoor bleef
slaan. 'k presenteer u zegde hij tot
,jen priester, onzen toekomende burge
meester. De toekomende burgemeester
vvierd rood van voldoening cn glorie
les. Fan hel kind en zijne bestemming,
1' Vr. Wal is een kind?
Anlvv. Een mensch in de eerste jaren
zijns levens, die moet opgroeien naar ziel
en naar lichaam.
2' V. Hoe moet hel kind lol de
lichamelijke volmaaktheid komen?
A. Door de aanhoudende zorgen der
ouders cn eene goede, welgerichte licha
melijke opvoeding der ouderwijzers.
3® V. Op wat manier zal dc ziel hare
volmaking ontvangen?
A. Door een goed en degelijk on
derwijs in de wetenschappen en door
een goed gericht zedelijk ouderwijs.
4" V. Waarom zegt gij «door een
gericht zedelijk onderwijs»?
A.Omdal er heden zooveel zeden
meesters zijn, die met ecu lang kleed
aanloopen, zich onder het masker der
schijnheiligheid en van den godsdienst
verbergen, om aan onze kinderen een
zedeloos onderwijs te geven, zooals bij
de broei keus van Ronse en tutti quanti
gegeven werd. Die zoogezegde zede-
meeslers zijn nitls anders dan wolven
met schapenvellen aan. Door een goed
zedelijk onderwijs, versla ik zulk onder
wijs, dal heel cn gansch gesteund is op
Gods geboden, waardoor de gansche
zederegel doorstraalt: Bemind uw naaste
als u zelven, en doe niet als onze heden
daagsche zoogezegde priesters en katho
lieken, die iedereen trachten tol armoede
le brengen die hun niét slaatsch willen
gehoorzamen om hunne vuige politiek le
volgen.
5® V, Heeft ceu kind grootc verplich
tingen te leeren?
A -- Zekerlijk, cn zeer groote.
6- V. Welke?
A. Op de eerste plaats, ten opzichte
van God; op de tweede plaats ten op
zichte zijner ouders, en eindelijk ten op
zichte van dc burgerlijke maatschappij.
7“ V. Wal moet een kind leeren ten
opzichte van God
ADVERTE
3-22
Gij ook'dus. ondanks het goede voorbeeld
DUINKERKE
GHYVELDE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
BRUSSEL
GENT
VEURNE
GHYVELDE
DUINKERKE
5-51
(1-32
7-12
9-38
11-05
5-85
8-06
8-28
8-02
11-00
11- 30
12- 23
3-23
5-35
5-50
7-35
9-51
10-11
10-45
0-15
6- 46
7- 15
9-28
10-42
6r20
7 .4 I
10-11
10-32
10-58
- W'..„
- Myn goede Vriend,
4- 28
5- 06
7- 32
8- 50
3- U9
11-48
4- 26
7-10
9-31
5-42
<1-19
9-15
10-42
7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 7-22
7-28 9-25 11-57 2-30 4-42 6-19 7-41
7- 48 <>51 12-15 2-10 4-55 8-34
8- 15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04
NIEUPORT Stad)
D1XM UDE
DIXMUDE
NIEUPORT
Ir
o.»/
1
dat ik U altijd gegeven heb, gjj ook zijt op het
pad der politieke geestelijkheid
- Gij keurt mijne taal at omdat ik in mijn
laatste «cliryven zegde
Mijn harte bloedt, wanneer ik aan du bevel -
- brieven denk, die ons door de bisschoppen
gestuurd wordeu on die wy, al was het tegen
- wil on dank, nio'ten uitvoereu. Die brieven.
- moeten allen priester doen lijden, die het harte
- op de goede plaats draagt. -
- Gij keurt die taal af, omdat het ongeloof van
dag tut dag toeneemt.
- Het is waar, in de tijden die wij beleven,
heelt het ongeloof diepe wortels geschoten;
maar als wij met de hand op het geweten de
oorzaak daarvan willen opzoeken, moeten wij
dan niet bekennen dat wij zelven er schuld aan
hebben
- Moeten wij niet bekennen dat de handelwijze
der bisschoppen en priesters niet die is dor
dienaren van den God des vredes, niet die van
zendelingen van den God der liefde
- Zwaar, zeer zwaar zal de verantwoordelijk
heid drukken op hen, die ons dtcingen die be-
velbrieven uit te voeren.
- Onze zending is eone zending van liefde,
eendracht en verdraagzaamheid, en die schoone
zending doet men ons vergeten.
- Het is onze plicht do verdraagzaamheid aan
het volk te prediken, en de priester die tegen
woordig niet onverdraagzaam is, wordt oumoe-
doogend afgézet, zooals ik. en ver>augeu door
anderen, die de ve draagzaamhuid zelfs niet bij
name schijnen to kennen.
- Meu klaagt dat do godsdienst vervolgd en
door het modder gesleurd wordt, en hot zijn
ouze bisschoppen alldóu, die onze heilige religie
ten gronde helpen.
Meu klaagt dat de liberale dagblad n den
godsdienst aauraud u, i u zy die klagen weten
nog ans zeer wel dat het niet de godsdienst is
die wordt aangerand, maar wel die priesters,
wHko zich om deu dienst van God maar weinig
bekommeren en zich meer met <’e politiek bozig
houden.
- .tftj'n rijk it ran dest aarde niet zegde
ouze goddelijke Zaligmak r, en zijne dienaars
houden zich bijua uitsluitelijk met aardscho
zaken bozig.
Het grieft mij het harte te moeten zeggen
dat ook gy ouder dit getal behoort.
- Gij ook ontheiligt den stoel dor waarheid,
door eene taal te vocreu, die aan afgezanten des
Hecren uiut past.
- Veertig jaran stond ik als zielenherder aan
het hoofd uwer parochie, welke een toonbeeld
van eendracht genaamd werd; en sedert gij er
mij vervangen hebt, beerscht or nog slechts ver
deeldheid, haat uit nijd.
En dat is uio werk 1
- Be dertigste, de braafste man der goiueen'e,
do otlicieele onderwijzer, die iu het onderwijs
vergrysd is eu die van iedereen geacht en be
mind werd, omdat de gausche gemeente aan
hem hare opvoeding te danken heeft, die zelfde
man wordt nu als oen goddeloozo, als een
slechte kerel aanzien, omdat hij zijnen plicht
getrouw bleef.
En dat hoert hy aan u te danken
Aan u, die ecus mjjn kweckoliug on steeds
myn vriend waart, aan u mag, moet ik eeueu
raad geven
- Zwijg op den preekstoel van slechte gazetten
en otlicieele scholen, wijd niet uit over hare
onzedelijkheid.Onze eigene gazetten, ouze on-
kuische broerkeus en ontuchtige priesters heb-
ben ons den mond gesloten.
- Welke priester heeft nog het recht van ge
vaarlijke bijeenkomsten, van ougoloovigeu, of
van verergeuisguvers te spreken, wanneer hon
derden geestelijken voor de walgclijksie feiten
iu de gevangenis boeten en wauneor v ij door
ontuchtige priesters tot zelfs den tempel Gods
door dc afschuwelijko misdaden zien ontheili
gen
O, zwijgen wij stil en gelijken wij niet aan
de hoevaardige schriftgeleerden van ’t Evangelie.
- Waken wij, want de booze goost loopt rond
als oen brieschendo leeuw, om zijne prooi te
verslinden, en hjj vindt zijne meeste slachtoffers
in ome rangen.
Hebt elkander lief zegde onze goddelijke
verlosser, en dc prie. ter wordt de oorsprong van
allen haat eu nijd.
De zachtmoedigheid, de_verdraagzaamheid
on het gebed kunnen onze religie nog redden;
maar dat willen ouze bisschoppen uiet meer.
Het land moet in rep eu roer gesteld worden 1
om hunne liouvaardlge dweepzucht te verzadi
gen; cn dat zjjn de priesters der Heilige Kerk,
die gedurig de'woorden van Christus voor oogen
zouden moeten h-.'bbou - H *t»t eiki n lor Hof.
- Kom terug, Mijn gotdo Viieud, votg- die
dweepers niet vorder eu loon*dat go do vriend
schap, de toegenegenheid waardig zijt, die ik
niet opgehoudeu heb u tu bewyzou.
E- VPastoor. -
- - -- - i
geestelijken; eenieder in Veurne weel
zulks. Professors in allerlei zaken, lap-
landerljes ol lieremannen, beslagmakers
uil betwijfeld bloed, grrrrooote theolo
ganten en tutti quanti storten er hun ver
sland in uil en voeren er hel hooge gezag
over.
SclioolcatliechisiniiM.
2d’ LES.
(vervolg.)
Verli-ckuren vs»u i.Jac<“i-<-nxv«‘g vnn Duinkerke, VetirMe, Geul nnar Brunwel en l»ixniu<le naar Nieuport.
9-00 3-<)2
10-25 11-50 6-<>7
i??r 2-59 8-59
12-45 3-22 9-10
1-11