E RNE te NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT 8 A.' ZATE11DAG 23 JU.\1 I MSI. 28 7. JAAK. Aan de propere Arenden van den vullen Leugenaar. De Leugenaar is opgesleld do >r de F S 3 Dat is ander peper, lie vuile Leugenaar f •F Men schrijft iu bij den drukkcr-uilgever, Oostslrnat, 6, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Bl ieven en geld vrachtvrij. Alle niedcdvelingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend, als ook bekendmakingen uitcilijk tegen Vrijdag middag toe te zenden. Een Gouverneur afgesteld. De Moniteiir van 21 dezer bevat een koninklijk besluit van 20 juni, waarbij de h-’er graal A. de Beauffort, gouverneur van Namen, afgesteld wordt van dit ambt. Die afzetting geschiedt op voorstel van den heei Minister van Binnenlandsche zaken, na hel advies gehoord te hebben van den Ministerraad. De klerikale bladen schreeuwen weer van verdrukking eu dwingelandij. Wij kennen dat liedje. Ze zullen echter de ware teilen dezer afstelling wel ver zwijgen, om graaf de Beauffort te kunnen doen doorgaan voor een martelaar. Den 23 mei II. Lc Namen had M. de Beauffort, in zijne hoedanigheid van gou verneur, zich op wal al te zonderlinge manier in de provinciale kiezingen be moeid, ten voordeele der klerikale kandi daten. De Bestendige Deputatie had hem daarin een handje geholpen. Van wege de Deputatie was hel nog te begrijpen; hare leden zijn eerst eu vooral partijmannen; maar een gouverneur, die liet Gouvernement verlegen-.voordigt, mag de hand niet leenen aan kieskuiperijen, zooals M. de Beauffort hel onwillens of moedwillig gedaan heeft. Er is een onderzoek ingespannen ge weest, en de uitslag was dat M.de Beauf- foil verzocht werd zijn ontslag te geven, als hij hel niet wilde krijgen. Hij heeft de rol van... martelaar gekozen. Ieder zijn goesting. Hij heeft nu wal hij wilde of verlangde en dus geene reden van klagen. A. Hel moet leeren dat God recht vaardig is. en dat hier op deze aarde niemand bevoorrecht is, dal allen hem later rekening zullen moeten geven over hunne werken, dat deze die zich hier in zijne plaats willen zetten en demensclien in den hemel zingen en roepen die geld hebben, cn in de hel dompelen degenen die geene missen kunnen lalen doen, niets anders zijn dan ellendige charlatans, welke van zijne oneindige goedheid mis bruik maken, om eenen anderen God te dienen, nainenlijk hel Geld, en dat deze ook bijzonderlijk streng zullen beoordeeld worden. Zalig zijn dc vervolgden om dc rechtvaardigheid, zoo leerde Kristus, maar wal zul er van de vervolgers ge worden 1 8“ V. Waartoe is een kind verplicht ten opzichte zijner ouders? A. Niet zooals het door de priesters geleerd wordt en door het schoolenkvvest zoo duidelijk blijkt, namenlijk lot weder- spanningheid; maar wel is hel verplicht lol eerbied, gehoorzaamheid, behulp zaamheid en dankbaarheid. Onze zoo gezegde dienaren Gods hebben geene kin ders te kweeken; daarom ook weten zij niet wal een ouder voor zijne kinders doen moet; hij weet niet hoeveel kom- mervolle dagen hij door lc brengen heeft, hij weet niet hoeveel een werkman, die een talrijk huisgezin te onderhouden heti'i, moet zvveeten cn zwoegen, ja, armoede lijden, om zijne kinders te kun nen opvoeden; daarom is hel hem ook onbekend wat het woord ouderliefde be- leeketil en bijgevolg weel hij niet boe de kinders die liefde zullen vergelden; daarom ook is hel onmogelijk dat een zoogezegd priester aan de kinders de plichten kan leeren, die zij ten opzichte hunner ouders te vervullen hebben, juist omdal hij niet weet of niet gevoelen kan wat in een ouderhart omgaat. Ver trouwt dus, ouders, uwe kinders niet aan die valsche profeten, die ze tegen u zelven doen opslaan, wanneer hel hunne belan gen geldt. Door gehoorzaamheid ver staan zij slaafsche onderwerping aan hun ne grillen; door eerbied: huigen en krui pen voor hunne wenken; door behulp zaamheid: de hulp om aan hunne zucht naar alieeuhcersching te voldoen. Van ouders is er geene spraak, immers vraagt hun wal zij door ouders verslaan, eu zij zullen uwe kinderen doen antwoorden de geesielijke overheid. Ziedaar wal zij uwe kinderen leeren! 9e Vr. Hoe moet een kind worden opgevoed voor de burgerlijke samenle ving A. Een kind, wil hel nuttig worden aan de samenleving, moet dc noodige kennissen verkrijgen, die noodig zijn aan T ambt of vak waarvoor hel geroepen is; 2" moet het eerlijk en gedienstig zijn; 3® zich van de, balelijke slavernij der diena ren van.... T gouden Kalf vrij houden; 4® allijd n achten zijn ambt oi in zijne be diening te volmaken. 10' V. Welke is dc grootste dezer drie verplichtingen? A. Z‘j zijn alle drie even gewichtig, want de eene kan zonder de andere niet beslaan; immers: God, onze ouders, den evenmensch of de samenleving, maken één onverdeelbaar geheel uit. Wordt vervolgd.) Die heilige mannen zijn nu in eene vreeselijke razernij gescholen, om.lal wij de walgelijke en uaustoolelijke feilen van House hebben durven lalen kennen, en dc smeerige vlekken hebben doen uilscliijnen waarmede, belaas! zoo menig priester kleed bezoedeld wordt. Volgens de heilige opstellers zou men daar niet mogen aan roeren, omdal hel geestelijken zijn, en omdal zij alléén hel monopolium bezillen van deugdzaamheid, eerlijkheid en zedelijkhieid. Volgens de professors hebben wij, mei het gedrag der verachtelijke paters van House le schandvlekken, eene atlei grootst e zonde bedreven, eu zij vallen ons daarom hevig aan, en dit in bewoordingen, veel meer waardig van koeipoesters, dan wel van opvoeders der jeugd. Ziehier hoe die wel opgevoede herren zich uitdrukken .4 an de lasteraars van ‘t Vuilblek. Hel geuzenras of liberalimus dal slinki van de vuiligheid, en dat niets anders dan vuiligheid kan vóórtbrengen, omdat de princiepen, de groudlceringeu waar- op hel rust, bronnen cn fonteinen zijn van vuiligheid, wroetelt nog allijd voort in den slijkpocl, ler gelegenheid der feilen waaraan eenigc broeders hen hebben plichlig gemaakt. Men ziel waarlijk dal dal volksje daar in leeft; zij zijn in hun klavergras, T is feeste voor hen, als zij mogen van zulke dingen spreken en ze uitleggen met kanten en abouien. x Vuiligheid genoeg niet waarlieve lezers Welnu, dc professors mogen in hunne vuile taal blijven aanvallen, zij mogen ons afschildcren zoo hel hun belieft, wij zul len niettemin voortgaan mei de veroor- dceliugen door de tribunalen nilgesrpokeii ten laste van priesters, paters n onder wijzers met God mede le deden, wij' zullen voortgaan met hel gedrag der poli tieke geestelijken af le keuren en le mis prijzen, en die geestelijken, welke dc politiek boven hunne heilige zending van verdraagzaamheid eu liefde plaatsen, le doen aanzien als de grootste vijanden van t usl en vrede onder de mensclien. Geene grooiere kwaal voor de maat schappij, geen grooiere vijand der chris telijke religie, dan een politieke priester. Dit zcgl ook een oude pastor uil het bis dom van den aartsbisschop in eenen brief, dien bij, volgens de Rurgerij van Meche len, aan den pastor schreef, die hem iu zijne gemeente was opgevolgd. Wij nemen uil dien brief slechts dat gene over, wal betrekking! heelt ophel gedrag onzer hedendaagsche politieke priesters. Wij dringen bij onze lezers ten sterkste aan dien brief met aandacht le lezen, cn zij gelieven aan le merken dal hij ge schreven werd dom eenen dier oude geestelijken, welken zich vroeger niet «nel politiek bemoeiden c:t die mei spijl hunne jongere collega's hunne heilige zending geheel en al zien vergeten, om zich uitsluitelijk mei politiek bezig lc llÓUdC,L - 1881. Het Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: Uoor Stail: 6 maanden, Ir. 3-25 Een jaar, Ir. 6-00. Voor f/ausili llelgie: 6 maanden, Ir. 3-75 Een jaar. Ir. 7-00. Een afzonderlijk n miner 10 c." Bekendmakingtm 20 centiemen den drukregel. Rcklainen 50 ceiiliemcii den regel. Geliootxl en gezien. Donderdag lest wandelde de pastor van locubrtrhe met een priester die ia deze geiuecr.lü den jubilé preekt. Zij kwamen een rijke boer legen, en de pastoor bleef slaan. 'k presenteer u zegde hij tot ,jen priester, onzen toekomende burge meester. De toekomende burgemeester vvierd rood van voldoening cn glorie les. Fan hel kind en zijne bestemming, 1' Vr. Wal is een kind? Anlvv. Een mensch in de eerste jaren zijns levens, die moet opgroeien naar ziel en naar lichaam. 2' V. Hoe moet hel kind lol de lichamelijke volmaaktheid komen? A. Door de aanhoudende zorgen der ouders cn eene goede, welgerichte licha melijke opvoeding der ouderwijzers. 3® V. Op wat manier zal dc ziel hare volmaking ontvangen? A. Door een goed en degelijk on derwijs in de wetenschappen en door een goed gericht zedelijk ouderwijs. 4" V. Waarom zegt gij «door een gericht zedelijk onderwijs»? A.Omdal er heden zooveel zeden meesters zijn, die met ecu lang kleed aanloopen, zich onder het masker der schijnheiligheid en van den godsdienst verbergen, om aan onze kinderen een zedeloos onderwijs te geven, zooals bij de broei keus van Ronse en tutti quanti gegeven werd. Die zoogezegde zede- meeslers zijn nitls anders dan wolven met schapenvellen aan. Door een goed zedelijk onderwijs, versla ik zulk onder wijs, dal heel cn gansch gesteund is op Gods geboden, waardoor de gansche zederegel doorstraalt: Bemind uw naaste als u zelven, en doe niet als onze heden daagsche zoogezegde priesters en katho lieken, die iedereen trachten tol armoede le brengen die hun niét slaatsch willen gehoorzamen om hunne vuige politiek le volgen. 5® V, Heeft ceu kind grootc verplich tingen te leeren? A -- Zekerlijk, cn zeer groote. 6- V. Welke? A. Op de eerste plaats, ten opzichte van God; op de tweede plaats ten op zichte zijner ouders, en eindelijk ten op zichte van dc burgerlijke maatschappij. 7“ V. Wal moet een kind leeren ten opzichte van God ADVERTE 3-22 Gij ook'dus. ondanks het goede voorbeeld DUINKERKE GHYVELDE VEURNE GENT BRUSSEL BRUSSEL GENT VEURNE GHYVELDE DUINKERKE 5-51 (1-32 7-12 9-38 11-05 5-85 8-06 8-28 8-02 11-00 11- 30 12- 23 3-23 5-35 5-50 7-35 9-51 10-11 10-45 0-15 6- 46 7- 15 9-28 10-42 6r20 7 .4 I 10-11 10-32 10-58 - W'..„ - Myn goede Vriend, 4- 28 5- 06 7- 32 8- 50 3- U9 11-48 4- 26 7-10 9-31 5-42 <1-19 9-15 10-42 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 7-22 7-28 9-25 11-57 2-30 4-42 6-19 7-41 7- 48 <>51 12-15 2-10 4-55 8-34 8- 15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04 NIEUPORT Stad) D1XM UDE DIXMUDE NIEUPORT Ir o.»/ 1 dat ik U altijd gegeven heb, gjj ook zijt op het pad der politieke geestelijkheid - Gij keurt mijne taal at omdat ik in mijn laatste «cliryven zegde Mijn harte bloedt, wanneer ik aan du bevel - - brieven denk, die ons door de bisschoppen gestuurd wordeu on die wy, al was het tegen - wil on dank, nio'ten uitvoereu. Die brieven. - moeten allen priester doen lijden, die het harte - op de goede plaats draagt. - - Gij keurt die taal af, omdat het ongeloof van dag tut dag toeneemt. - Het is waar, in de tijden die wij beleven, heelt het ongeloof diepe wortels geschoten; maar als wij met de hand op het geweten de oorzaak daarvan willen opzoeken, moeten wij dan niet bekennen dat wij zelven er schuld aan hebben - Moeten wij niet bekennen dat de handelwijze der bisschoppen en priesters niet die is dor dienaren van den God des vredes, niet die van zendelingen van den God der liefde - Zwaar, zeer zwaar zal de verantwoordelijk heid drukken op hen, die ons dtcingen die be- velbrieven uit te voeren. - Onze zending is eone zending van liefde, eendracht en verdraagzaamheid, en die schoone zending doet men ons vergeten. - Het is onze plicht do verdraagzaamheid aan het volk te prediken, en de priester die tegen woordig niet onverdraagzaam is, wordt oumoe- doogend afgézet, zooals ik. en ver>augeu door anderen, die de ve draagzaamhuid zelfs niet bij name schijnen to kennen. - Meu klaagt dat do godsdienst vervolgd en door het modder gesleurd wordt, en hot zijn ouze bisschoppen alldóu, die onze heilige religie ten gronde helpen. Meu klaagt dat de liberale dagblad n den godsdienst aauraud u, i u zy die klagen weten nog ans zeer wel dat het niet de godsdienst is die wordt aangerand, maar wel die priesters, wHko zich om deu dienst van God maar weinig bekommeren en zich meer met <’e politiek bozig houden. - .tftj'n rijk it ran dest aarde niet zegde ouze goddelijke Zaligmak r, en zijne dienaars houden zich bijua uitsluitelijk met aardscho zaken bozig. Het grieft mij het harte te moeten zeggen dat ook gy ouder dit getal behoort. - Gij ook ontheiligt den stoel dor waarheid, door eene taal te vocreu, die aan afgezanten des Hecren uiut past. - Veertig jaran stond ik als zielenherder aan het hoofd uwer parochie, welke een toonbeeld van eendracht genaamd werd; en sedert gij er mij vervangen hebt, beerscht or nog slechts ver deeldheid, haat uit nijd. En dat is uio werk 1 - Be dertigste, de braafste man der goiueen'e, do otlicieele onderwijzer, die iu het onderwijs vergrysd is eu die van iedereen geacht en be mind werd, omdat de gausche gemeente aan hem hare opvoeding te danken heeft, die zelfde man wordt nu als oen goddeloozo, als een slechte kerel aanzien, omdat hij zijnen plicht getrouw bleef. En dat hoert hy aan u te danken Aan u, die ecus mjjn kweckoliug on steeds myn vriend waart, aan u mag, moet ik eeueu raad geven - Zwijg op den preekstoel van slechte gazetten en otlicieele scholen, wijd niet uit over hare onzedelijkheid.Onze eigene gazetten, ouze on- kuische broerkeus en ontuchtige priesters heb- ben ons den mond gesloten. - Welke priester heeft nog het recht van ge vaarlijke bijeenkomsten, van ougoloovigeu, of van verergeuisguvers te spreken, wanneer hon derden geestelijken voor de walgclijksie feiten iu de gevangenis boeten en wauneor v ij door ontuchtige priesters tot zelfs den tempel Gods door dc afschuwelijko misdaden zien ontheili gen O, zwijgen wij stil en gelijken wij niet aan de hoevaardige schriftgeleerden van ’t Evangelie. - Waken wij, want de booze goost loopt rond als oen brieschendo leeuw, om zijne prooi te verslinden, en hjj vindt zijne meeste slachtoffers in ome rangen. Hebt elkander lief zegde onze goddelijke verlosser, en dc prie. ter wordt de oorsprong van allen haat eu nijd. De zachtmoedigheid, de_verdraagzaamheid on het gebed kunnen onze religie nog redden; maar dat willen ouze bisschoppen uiet meer. Het land moet in rep eu roer gesteld worden 1 om hunne liouvaardlge dweepzucht te verzadi gen; cn dat zjjn de priesters der Heilige Kerk, die gedurig de'woorden van Christus voor oogen zouden moeten h-.'bbou - H *t»t eiki n lor Hof. - Kom terug, Mijn gotdo Viieud, votg- die dweepers niet vorder eu loon*dat go do vriend schap, de toegenegenheid waardig zijt, die ik niet opgehoudeu heb u tu bewyzou. E- VPastoor. - - - -- - i geestelijken; eenieder in Veurne weel zulks. Professors in allerlei zaken, lap- landerljes ol lieremannen, beslagmakers uil betwijfeld bloed, grrrrooote theolo ganten en tutti quanti storten er hun ver sland in uil en voeren er hel hooge gezag over. SclioolcatliechisiniiM. 2d’ LES. (vervolg.) Verli-ckuren vs»u i.Jac<“i-<-nxv«‘g vnn Duinkerke, VetirMe, Geul nnar Brunwel en l»ixniu<le naar Nieuport. 9-00 3-<)2 10-25 11-50 6-<>7 i??r 2-59 8-59 12-45 3-22 9-10 1-11

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1881 | | pagina 1