DEN. O", lijn. NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT n !en. 1 L: JAAR. ai.' ittO. ZAFEKOAG IC JliLi t SE I ►op mt, -411. Do Kntner. 11e w issel- mude. landbouw- T n te Tater glmden ir. Ir prijzen i meer er j 1 i ide kwalen en eau aller den uil i xirz^ak ook gMproteo, onz Tot slotrede. De burger en de religieus eenkn f.n de- ZELFDES PERSOOS IS VLEESCH EN BEESEN zijnde, volgt eruit hetgeen höoger bewe zen is, dal een en dezelfde persooft te ge lijker tijd kan arm en rijk zijn, dal een en dezelfde persoon te gelijkertijd dood en lerend is, dat een en dezelfde persoon kan bezetten en niet kan bezetten. Verslaat gij dat, beminde lezers? Neen, nietwaar? Wij ook niet't Is mirakel! Wie weet Er gebeuren tegenwoordig tóch zulke zonderlinge dingen(Verdediging). l>e IzlooisterH. Wal is een klooster?Een broederschap, dat aan dit of dat geestelijk orde toebe hoort; niets is eenvoudiger. Welke is de hoedanigheid der leden, welke dit broederschap uitmaken? Hier valt te onderscheiden. In elk lid eens broederschap^, vindt men twee bestanddeelen: de religieus of broeder en de burger. Wie in een klooster gaat, wordt eerst en voor al religieus en een zijner eerste beloften is die van armoede. Maar hij blijft niet, te min burger en in die hoedanigheid heeft hij geemnvuri- gcren wensch dan zoo weinig mogelijk aim te. zijn en zelfs van zoo rijk mogelijk te worden. Sommige onze lezers zullen zeggen, dat wij ons eigen zalven tegenspreken en nochtans is er niets meer waarheid dan wat wij zegden. Door hunne belofte van armoede, willen paters en nonnen niet rijk zijn. Vóór God zweien zij allen eigendom af en willen zelfs het woord het mijn of het uwe niet meer hooren uitspreken. Niets behoort hun nog toe, zelfs niet het kleed op de pij, welke zij dragen, noch het boek waarin zij hunne gebeden lezen, noch den pater noster noch de koorde, welke langs hun kleed afhangen. Voor de paters en nonnen is de eigen dom eene ondeugd en eene misdaad, en ze kan de kloosterlingen niet ontslaan van de belofte van armoede, welke zij bij hun binnentreden in hel klooster hebben uit gesproken. en deze belofte heeft voor bekrachtiging de hel met ai hare tormen ten en eeuwige pijnen. Als religieus mogen zij dus niets bezit ten, zij zijn onbekwaam iels aantewerven. iets te koopen, zij zijn dood voor de wereld, gelijk zij zelven in hunnen heili gen babbel zeggen. Maar zijn ook burgers, en in die hoeda nigheid is er niets dat hun belet de erfms intepalmen eener familie, die voor hen niet meer bestaat, of van scherreweg te spelen met hetgeen zij van ecneii religieus ofeenen anderen binnen hel leven of na dezes dood kunnen pikken Daarvoor zijn zij levend, zeer levend ft zoo levend als T mogelijk is. Dood of levend zijn te gelijk, dat is nog al aardig niet waar? En toch is het zoo! Maar dat is nog niet alles. Er is nog iets meer bewonderenswaardig: namelijk de profijten welke er verbonden zijn aan dien dubbelen staal van dood en levend te zijn. Oordeelt liever, beminde lezers. De broederhuis en zusterkens zijn dood voor alle vermaken, voor alle genoegens en vreugden dezer wereld; zij leven een engelkens leven, in afwachting dat de deuren des hemels voor ben wagenwijd zullen opengezel worden en zij met de engelen en aartsengelen aan de njstpap- tafel zullen gezeten zijn. Zietdaar liet voordeel van de klooster lijke dood. Zielbier nu hel voordeel van tel leven Dn In Oeders zijn burgers, de jtuslers zijn hurgdressen;' eene erfenis komt open, waartoe zij zouden geroepen zijn indien zij niet dood: waren niaarnet, Mep schrijft in bij den drükker-uitgever Ooststiaat, 6, tc Vmirnc, en op alle postkantoien des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededeelingen, artikels uf b.i :ven, behoorlijk onderteekond, als ook bekendmakingen uiterlijk tegen Vrijdag middag toe te zenden. op eens worden zij weer levend, zeer levend! Zijn zij geene burgers? Ergo, zij palmen de erfenis binnen. Ja maar, zult gij zeggen, waar blijft, hunne belofte van armoede? Dal is slechts beuzelarij! Die belofte heeft alleen betrek op den religieus, op doode, maar raakt in geenen deele den burger, den levende. Is dit alles Nog niet. De erfenis op die wijze verworven be hoort aan den broeder of de zuster en behoort hun niet, omdat de belofte van armoede daar is. En zij behoort hun wel, omdat zij er gaan over beschikken, ten profijte van iemand anders, ten profijte van het kloosterhuis, waar zich het geluk des levens bevindt. Maar hier komt nu eene nieuwe moei lijkheid. Eu inderdaad het is niet de bur ger die het geluk vindt in dit huis van zaligheid het is de religieus; welnu, de religieus heeft niets en kan niets hebben hoe kan hij dan beschikken over hetgeen hij niet heeft? Weeral zeer eenvoudig! De burger verhaast zich ter hulp te komen van den religieus: hel is de burger die handelt, die deposeert, maar niet de re ligieus. Ofllcieöl en klerikaal onderwijs. Ofschoon de hand Gods zich in menige kiezing, en allerhande omstandighed tegen de klerikalen gemerkt heeft, ver volgen deze stoutmoedig hunnen strijd tegen de offïcieële scholen. Doch is het geene wettige hardnekkigheid, welke epn edel en rechtveerdig doel inboezentt, maar krachtelooze woede die hel bezielt;- De bisschoppelijke mandementen, het roestig wapen van den kerkban, verbrij zelt zich tegen de onwrikbare kloekmoe digheid Ier onderwijzers, hunne ver vaarlijke kreten van school zonder God, met welke zij de gansche wereld hoopten verontweerdigd te doen oprijzen, alles is in niet vergaan, en hel vindt slechts weergalm in de klerikale verslaafde druk pers. Vaders, wal gaat gij, in de zoo gezegde scholen met God. voor uwe kinderen zoeken Is het de geleerdheid Neen, honderdmaal neenWeten zij immers wat grieksch en lalijn, weten zij den catechismus en het leven der heiligen van buiten op te zeggen, het overige is hun gansch vreemd. Zij leere’nwat, God weet hoe, vei valschte geschiedenissen, maar natuur-, aarde-, en sterrekunde, zijn hun onbewust. Deze stellige wetenschappen zouden hun de oogen openen, over de bijbelsche zinsbedriegende legenden. Is het dan in de wetenschappen niet dat de klerikale scholen de kroone span nen, nog min is hel in de zedigheid. De schandelijke feiten, welke dagelijks door onze rechtbanken veroordeeld zijn, be wijzen het zonneklaar. Dat men daaren boven wel in acht neme dat, vooraleer ééne dezer gruweldaden die de Martials* do Duchêneii en de broeders van Rouse, zoo ruchtbaar gemaakt hebben aan den dag koine, er duizenden en duizenden in den donkeren blijven. Die ledige Ocder- Het Blad verschijn’ allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: l’ix-r Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. IW gansch Helgie: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. Een afzonderlijk n miner 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. Reklamen oO centiemen den regel. kwam zeggen Wilt gij dat de geestelijk heid hel bestuur der wereldsche zaken in handen neme, dat de pastoorv; n I e dorp burgemeester zij (gelijk het op vele plaatsen wezenlijk is), dat een kanonik distrikt-kommissaris genoemd worde, de bisschop gouverneur en de aartsbisshop van Mechelm minister eenparig zoudt gij antwoordenNeen, wij willen hel niet. Waarom Omdat gij viij geboren zijl, en uwe vrijheid wilt behouden. Want gij weet zeer wel dal de politieke geeste lijkheid alle vrijheden bestrijdt, voor zoo veel dezelve haar niet voordeelig vallen. Neen, gij zoudcl zulks niet verlangen, de rede is gemakkelijk om uitteleggen. Wal betreft de vrijheid - Openen wij de geschiedenis wij vinden dat de gees telijkheid die zich in staalkundige zaken heeft gewikkeld, altijd, van Philippus H af, lot hel tijdstip van Maria-Theresia in alle maatregelen die de vrijheid boeiden, deel genomen heeft. Zij heeft den brand stapel aangestoken van de inkwisitie door den welken, onder de regeei ing van Alba alleen, meer dan 18000 Vlamingen ver slonden zijn. Zij versmacht het vorstand. Het ware ons gemakkelijk hier aan te halen wat er aan Gallile.is, Chrisionhé-Colomb, Des cartes en andere verlichte mannen nie hel menschdom voortgebracht heeft, geschied is, maar wij zullen ons vergenoegen met eene aanmerking die onwederlcgbaai* is. De volkeren van Europa die, voor walde algemeene beschaving betreft, hel meest ten achteren zijn, zijn juist die waar de geesielijkhiid heersebt. Noemen wij Spanje en Italic die sedert twee eeuwen niets merkwaardig, in geenen enkelen tak der meiischelijke werkzaamheid, voorlge- brachl hebben. Het is voornamelijk indie landen dat de geestelijkheid dc overhand houdt. Zal men zeggen Andere tijden, andere zeden; hetgeen in het verledene is ge schied zal de geestelijkheid heden niet meer verrichten. De geestelijkheid van onzen lijd i>. ineer verlicht en gedoog- zarner Dal kan waar zijn voor ven deel, maar niet voor de algemeenheid. Vraagt aan tien pastoors van hel platte land Wal dunkt u van de gruwelijke inkwisitie? Negen van hun zullen u antwooiden de inkwisitie was eene eetbierfwaardige in stelling, en Töi quemada was een heilige Vraagt hun wat de Vrijheid is. Een deel zal u antwoorden dat zij hel niet welen, en het grootste getal dat hel eene schanddaad en eerloosheid is. Vraagt hun wal voortgang beteekentZij zullen u antwoorden dal dit een noodlottig woord zonder zin is; dal hel grootste geluk voor den mensch in de vadsigheid en do ver standeloosheid beslaat. Of ten minste, zeggen zij hel niet opentlijk, doorgrondt hunne gedachten, treedt in hunne gevoe lens en hel gezond oordeel zal u onver mijdelijk tol dit betreurenswaardige sys teem brengen, dal alreeds zooveel kwaads in de wereld gebracht heeft. Neen die tnnnnen zijn niet veranderd, hunne natuur zelve verzet zich daartegen; de beweeg- loosheid, ziedaar hunne wet. En hel is nogtlians door hun, hel is ten hunnen voordecle dal vele personen zich laten geleiden en beheerschen. Waarlijk, niettegenstaande al wat men zeggen moge, nooit zullen wij ons inbeel den dat hel uit overtuiging is dat per sonen zich vrijmoedig verslaven. Ónze tegenstrevers zullen ou& nog eens toe werpen dal wij de godsdienst aanranden, dal wij goddeioozen en francnm^mis zijn. Voorop verklaren wij bun dpi wij den priester die zij’ne zending volbrengt eer biedigen, maar nooit zullen wij goed keuren dal de stoel, op den welken men slechts woorden van vrede en lief Ie zou moeten afkondigen, in eene politieke tribuun, die haat en nijd verwerkt, ver anderd worde; is er iels hatelijker de geestelijke herders van op den predikstoel zijne lichtgeloovige parochianen te hooren verdoemen, indien zij niet gedweedan ge hoorzamen aan hunne meermaals onge hoorde bevelen? Bestaat daarin de zede- leer van Christus? Neen, die overireedt de wet van GodEn nogtlians zulks ge schiedt op alle dagen; nietwaar buiten lieden Het politiek kathollcismus. Het politiek katholicismus is een sy steem door hetwelk men den Staat onder de beheersching der KERK wil plaatsen, of beter, een systeem door hetwelk men dc Slaatsregeei ing ten voordecle der kerklieerschnppij wil onifutsëlen. De Staat, in dit geval bedoeld, is dc eenvoudige vereeniging van burgers van een zelfde land en men dient ze hier niet te verwarren met gouvernement. En de kerk Duidelijk heeft, dat woord hier de beteekenis niet welke de kate- chismus aan het zelve hecht. De kerk is hier geene vergadering van kristenen die de katholieke godsdienst uitoefenen; want op die wijze, aangezien de grootc meer derheid der Belgen de katholieke gods dienst belijdt, zoude er noodzakelijk uil volgen dal staat en Kerk eene zelfde zaak zijn. Wat verstaal men dan door kerk, staatkundig gesproken? Slechts een satnenhang van priesters. Dtls, het oogwit van hel.katholicismus is de heerschappij der geestelijkheid op den Staat. De kwestie dergelijke wijze voorgedragen, wij vragen Of er vele personen zouden zijn die be lijden dal daarin .geheel hun staatkundig systeem gelegen is? Indien men U lozers De crisis is voorbij; het dreigend gevaar is over. M. Janson en zijne vrienden hebben toegeSiemd in hel verzoek van het Minis terie, om zijne voorstellen te laten ver zenden naar de Middensectie. Alleen M. Defuisseaux is intransigent gebleven lot het uiterste, en liever dan toe te stemmen heeft hij in volle zitting zijn ontslag gegeven en terstond de Kamer verlaten. Hij wil zijne kiezers, met welke hij misschien van denkwijze verschilt, over zijn gedrag laten oordeelen. Dit feit heeft, op de Kamer een diepen indruk gemaakt. De vrede is geteckenddo liberale partij blijft eensgezind, sterk en hand aan hand, om den strijd vol tc houden tegen de klerikalen. En die vrede is eervol voor beide kaft ten. Hel Ministerie heeft gezegepraald met glans; de groep-Janson kan zich ver heugen in eene niet verwijderde toekomst hare wenschen te zullen zien vervullen. Wij, van onzen kant, zijn gelukkig over dezen uitslag en uit den grond van ons hart brengen wij hulde aan M. Janson en zijne vrienden. Zij hebben begrepen dal zij de liberale partij en diensvolgtfns hel land niet in een ernstig gevaar mochten brengen, door moedwilligheid en stijf hoofdigheid. Zij hebben, wel is waar, nog niet ten volle bekomen wal zij verlangden, maar de eerste, de moeilijkste stap is gedaan. Weldra zullen zij hunne wenschen zien bekronen, want noodzakelijk zal dc kwes tie der kieshervorming terugkomen; zij is in het programma der linkerzijde ge drongen, en welk ook het Ministerie zij, dal aan het bewind zal wezen, eer drij jareti verloopen, zal de kieshervorming, in den zin der voorstellen van M. Janson, eene afgedane zaak zijn geworden. M. Jacobs heeft in de Kamer al het ge beurde der laatste dagen doen doorgaan voor een kluchtspel, en dc klerikale bla den zeggen hel hem na. Wij begrijpen di; lieden; het welzijn, de rust van het land zijn voor hen niets. Hel bezit van het bewind, het belang hunner partij zijn bun alles. En dat zien zij hun ontsnappen. Laat hen dus maar iioend zijn. Hel land en de liberale partij zijn gered. Dat is ons alles waard en wij b kreunen ons zeer weinig om dc belcedi- gmgen der klerikale drukpers. it, GELD- op voor- k'a.tr; pVK irn ïodestoflen chemire en melle. ginneu van in, in zijde ■n katoen; ijzen dia do .kuitonopnrifl. Meter Pillen* <ke oorzaken e hot zenuw- tnkelijko ge- sZalf ah men tiven, zoo ah forking her talen. dat dn in zulk* [pet DUINKERKE OHYVELDE VEURNE GENT BRUSSEL D1XMUDE DIXMUDE N1EUPORT 3-35 S-IW 8- 28 9- 0» 4- 28 5- 08 7- 32 8- 7.0 5- 51 6- 32 7- 12 9-38 11-05 5-50 7-35 9-51 10-11 10-45 5- 12 6- 19 9-15 10-12 12-23 12-45 l-ll 11-50 2-59 J w, het koet ó/onrtheid en ■fel tegen alle 1 or, on komt '*kend dat b[| I on 45 Jnreu ►er dat htj er rt>eide *ekten S-re te latei» n en andere eik Je ver- '.OltTltUK, I I erticld van bloed. Ivo ivlorvolb» Iwoideu C"- Ird,«-< welin irigste huis- D ah in d-r van gemak 1de. 'Zij be- eeno genoelo Ig van 't gan- '.«tul, zonder urlijke wer- n een enkel ie beschadeu en do zaden den, diction on tot eenon dood bren- heel en uit. ah de lever, Gedenk dat i'dc spijaver- Sterken, allo 'i «n eene ge- N’ÏEUPORT(Stad) 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 7-2» - 7-28 9-25 11-57 2-30 4-42 6-19 7-41 7- 48 9-51 12-15 2-10 4-55 8-34 8- 15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04 11-00 3-09 11- 39 3-48 12- 23 4-26 3-23 7-10 5-35 9-31 iMiInkcrke BRUSSEL GENT VEURNE GHYVEI.DE DU INKERKE -g==-i—;r= Vertrokui-ei» vmi <loi» 0-15 6- 48 7- 15 I 9-28 10-48 I mits goed' VoogoD met jo openbare lens. Vetirne, Gent nnm* ISrussel ei» Dixniude nnar IV'ieuport. 6- 20 9-00 3-02 7- 44 10-25 11-50 6-07 to-il 12-23 2-59 8-59 19-32 12-4-. 3-22 9-10 10-53 1-'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1881 | | pagina 1