HEDEN.
VA V
A.
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
rfsïeit.
Pas
L
a
N.'
491.
1881.
ZATERDAG 25 JULI
Ikoop
trant, 41.
Reklameu 50 centiemen den regel.
f rijs op voor-
duk.
oenen arme, dat zou voorzeker een
Ze zijn kwaad.
der gajtschc wereld zijn.
ïïixmude.
uiten te later
uwigheden it
d der prijzen
jliek meer et
De professors beweren dal het armbe
stuur 2000 fr. betaalt in de uitgaven voor
de lagere scholen. Het is weeral van de
helft gelogen. Maar welke som ontvangen
de tapscholen die vroeger aan de arme
nienschen werd uitgedeeld en hun nu
onttrokken wordt
,j J A A St
I
Gent naar Brussel en Dixnnule naar Nieuport.
Waarom verslooteii de geestelijken en
de rijke klerikalen d<> arme mensclien die
hunne kinderen naar de gemeentescholen
zenden Is hel om dal zij hunne even
naaste beminnen gelijk heuzelvcnuil
liefde lol God
cnr/e kwalen.
.Indien er, professors, somwijlen in
onze stad over de liberale bestuurders
geklaagd wordt, helis niet omdat zij de
klerikale neringdoeners uilsluiten, maar
het is omdat zij de liberale neringdoeners
niet genoog bevoordeeligen, Dal is de
waarheid.
bekomen
O’eT curndar meldt dat eene ofiicieole
hiö u« iuuui schoolmeester, van Grefleld een zijner
excommuniceerde ketters zijn, ehwel, wij leerlingen npi hem ‘benauwd <e maken
{pVE.
icel liet I lU'l
(Ier
Weliioe, men zou moeten onderwijzen,
'als echte geschiedenis, dat Josué do forti-
ficatiemuren der versterkte stad Jericho
deed historiën alleenlijk door op trom
petten le blazen! Mi 11 zou moeten onder
wijzen, dal over 34 10 jaar de zon rond
de aarde draaide en dal Josué, om den
dag te verlengen, de zon beeft doen stil
staan 1
En het zou, volgens de professors, waar
gebeurd zijn, dal de profeet Jonas onge
deerd door eenen visch opg'eelen ofinge-
slokl werd, gedurende vijf volle dagen en
vijf volte nachten in de maag van dit zie
llier verbleef, en er vervolgens uitkwam,
in volle gezondheid, proper en nel, en
ganseb geschikt om zich als gezant aan
de overheden der stad Niuivèn aan te
bieden 1
En men zou ook al moeten loeren, als
onfeilbare waarheid, al wat men vertelt
van den reus Goliath en van koning David,
en onder andere dal deze laatste op zijn
grootste gemak den reus der reuzen dood
sloeg en vervolgens, hij alleen, het gan-
sebe leger der Philistijnen op de vlucht
dreef 1
Als al de nienschen, die de geschiedenis
van Josué, Jonas en Goliath ais niet
ernstig aanzien, de excommunicatie op
zich trekken, waarlijk, et moeten in de
wereld wel veel gerxcommuniceerdcn zijn.
■'i
Van nllea wat.
De heer Gouverneur Heyvaert heeft, bij
het openen der zitting van den provin-
tialen raad, eene zeer merkwaardige
redevoering uitgesproken over verbete
ringen aan de landbouwnijverheid toe to
brengen. Er werd in den raad voorge-
sleld, onder andere door den liter Brey-
dcl, deze redevoering in ’t vlaamsch te
laten vertalen, le laten drukken en ze
onder de landbouwers te laten versprei
den, doch dit voorstel werd verworpen
met eene zeer aanzienlijke meerderheid
van stemmen. Ziedaar, landbouwers, hoe
de provinciale lichten uwe belangen ge
negen zijn.
Den 17en dezer was het vijftig jaar dal
Leopold I als Koning zijne intrede in
Belgie deed. Hij kwam van Londen,
Hoever, Gales, Duiukcrke en werd aan de
Panne door de Belgische overheden ont
vangen. Hij stapte le Veurne af bij den
héér Ollcvier, vader van onzen dd. burge
meester, waar Item eeu'prachlige maaltijd
werd opgediend.
Men schrijft in bij den drukker-uilgever, Oostslraat, 6, te Veurne, en op
alle postkantoren des rijks.
Brieven en geld vrachtvrij.
Alle mededeêlingen, artikels of bii wen. behoorlijk onderleekend. als
ook bekendmakingen uilerlijk tegen Vrijdag middag toe te zenden.
Wij zijn ketters en geëxcommuniceerd
Dit honken otïs de professors voor de
honderdste maal bekend.
Wij zijn ketters, omdat wij geschreven
hebben dal er veel doelen van het H.
Schrift, niet naar de letter, maar als
legenden moeten aanzien worden, en
namelijk de vertelsels rakende Josué,
Jonas eu Goliath; wij zijn geëxcommuni
ceerd, omdat wij hierover openlijk ons
gedacht hebben uitgedrukt, cn daaren
boven, omdat wij hebben durven ver
klaren, dal hel verkieslijke)1 is aan de
kinderen wetenschap en waarheid in le
bied voor bedriegeiijke legenden.
Als hel maar daarom is dal wij ge-
Aardig.
De professors herltdlen hun logisch
bewijs dal hel Advertentie blad de god
heid van Christus verwerpt vermits hel
geschreven heeft dal a do bHofteti der l\*UUUIv,< - w-x-j.
kloosterlingen rechtstreeks strijden met prenten, dan wel bijgeloovigheid, of eer
de wetten door God zclven vaslgesteld. K:nH ,nni' hr’rfi ie/nMiike legenden.
Wal wonderlijke kunde is toch de logica
Wij wedden dal men door de logica zou
Tot onze verwondering bekennen de
professors dal het gebod vermenigvuldigt
in hel H. Schrift geschreven staat. Maar,
zeggen zij, dit woord komt niel van
Christus maar het komt van God, in 't be
gin der wereld. Wal beteekent dat? Maken
nu de professors een onderscheid tusseben
God en Christus?Doch, voegen zij er
bij, dit gebod werd slechts toegesluurd
lol de algemeenheid der nienschen
waardoor de professors voorzeker zeggen
willen, dal dit gebod niel toepasselijk is
bp de kloosterlingen.
Eu de tien geboden Gods?.... Zijn deze,
ook maar toepasselijk op de algemeen
heid der metischen En mogen mis
schien de langgerokten van alle geslacht
en alle kleur
onkuischheid bedrijven,
stelen en onrechtvaardig leven,
getuigenis der valschheid geven,
zonder de wetten door God zelven vasl
gesteld te miskennen?
Het artikel de Kloosters dal wij
aan hel keurig opgesleld blad de Verde
diging hebben ontleend, noemen de pro
fessors eenen liutsepot.
Wal een hutsepot is, is de bedriegeiijke
wijze door de welke de geestelijken weten
aan goederen le geraken, de wijze op
dewelke zij deze goederen bezitten en
dezelve aan de rechten der schatkist
welen te onttrekken.
De kloosterlingen hebben belofte van
armoede gedaan, eu toch schooien zij
geduriglijk om huilden vetten spaarpot le
vermeerderen. Zij mogen niets bezitten,
en toch bezitten zij Maar, als zij sterven,
cr valt niets le deden voor de erfge
namen.
Aan wie behoort, bij voorbeeld, hel
klooster der zwarte nonnen Aan wie
den tap! Aan wie hel klooster der bruine
nonnen? Aan wie het geestelijk collegic?
Die eigendommen zijn ingeschreven ouder
de namen van kloosterlingen en priesters;
inaar behooren zij wezenlijk loc aan die
kloosterlingen en priesters? Mogen deze
clover beschikken, 't zij om lilö'edver-
watilen, die in den nood zijn, ter hulp le
komen, zij om andere goede werken te
doen? Geenszins: die kloosterlingen en
naar heerschappij ie lavenr.ua-^cu priesters slaan wel geboekt als groole
dal het door een apostel van Christus is, eigenaars, doch zij bezitten niets ter
in den sioel der waarheid en in den Tem- wereld, zij zijn arm
Een oprechte hutsepot
't Klaarste van de zaak is. dat cr meer
en meer goederen als kloostergoederen
uil den handel worden getrokken, dal
deze goederen veel min overgangsrechten
betalen dan andere goederen, waardoor,
natuurlijk, de lasten der burgers aan
houdend moeten verzwaren.
ptaut. GELD-
in alle wisst-1-
Van op den preelifttocl.
Niet alleenlijk in de klerikale dagbladen
maar van op den preekstoel iaat hien hoo
ien dat de kas des katholieken school-
ponnings ledig is.
Ziel zegt dc Verdediging wal er zondag
II. in eene der Brugsclie parochiekerken,
<>nderde8 ure mis, gepredikt isgewordrn:
Onder voorwendsel de schikkingen van
de Jubilé aan de achterblijvende Chrisle-
nen te herinneren zei de apostel Ghrisli,
onder anderen
Om den Jubilé le verdienen, moot
men ook eene aalmoes geven aan hel
n ecu of ander goed werk. Wal wil dat
zeggen?.... Indien gij, bijvoorbeeld, be-
minde Christenen, eene aalmoes geeft
willen geëxcommuniceerde ketters blijven.
Ouinkcrkc, Vcürne
bewijzen, dat de professors dc oolijkste
«lering, door alle sooi ien van be-
lemliging, de leden der uiterste
linkerzijde met hel ministerie en
de ine»?i di-i heid in onmin te breit
gen, ten einde op die
tr<iebel water...
poifeb uilen le
Nu, heeren
Men moet de klerikale dagbladen
lezen, om te kunnen oordeelen,
hoe zij er op gerekend hadden eene
scheuring in de liberale partij le
zien ontstaan en op die wijze langs
het klein deurken aan hel bewind
te komen.
Eenige dagen voor de stemming
waren de heeren Janson en zijne
zes vrienden, groole mannen, met
«•en vast karakter, die hun woord
wilden gestand houden en de ach
ting en eerbied van iedereen ver
dienen.
Maar nu is de kaart geheel ver
anderd. M. Jarson en zijm* vrien
den (behalve M. Ilefuisse iux) zijn
nu de slaven van het ministerie,
mannen zonder karakter, die come
die hebben gespeeld en le kort aan
hun woord zijn gebleven, er is geen
verwijt dai zij aan die heeien niet
doen... en «lil alleen omdat zij
liunne eigene pai tij niel omvenv
Lebben geworpen en tot voetbank
niet hebben willen dienen om de
klerikalen toe le laten aan hel be
wind le komen.
Zij trachten alles, zonder uitzon
Ion,
a in je een
lib<’ alc j> ii li pri s
mlz Hld'-l lg v.i
i.-iler en ge-
en m ‘<:r d in
van 1882 ver
liet Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement.
Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar:
Voor Stad: 6 maanden, fr. 3-2K Een jaar, fr. &-00.
Voor jansch l.* gie: 6 maanden, fr. 3-73 Een jaar, fr. 7-00.
Een afzonderlijk n mméi 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den
drukregel. Heklanieii 30 centiemen den regel.
Rhijn.
aan eenen arme, aai zou vounv-ikvi w,i.
verdienstelijk weik zijn, maar nochtans
zoudt gij met deze aalmoes den Jubilé
niel verdienen. Volgens den Jubilé moet
gij een algemeen goed werk door uwe
gift begunstigen, nis bij voorbeeld, den
katholieken schoolpenning, die een zeer
goed werk is.
Hoort gij, Christene burgers, T is aan
geene arme moeder, aan geen goed werk
volgens uwen keus meer dat gij uwe aal
moes geven moogl om den Jubilé te ver
dienen, 't is aan den katholieken school
penning, mits bij alleen door de geeste
lijkheid aanbevolen wordt van op de
preekstoel, stoel van waarheid, welke
niet liegen kan. 't Is voor de scholen met
God, als deze van Rouse en Maltebrugge.
T Is om 's lands wetten te bestrijden, dal
gij uwe aalmoes geven moet, wilt gij den
Jubilé verdienen
Maar dit is niet alles, het sermoen gaal
voort. Luistert liever
leder moet zijne almocs geven vol-
geus zijne middelen en zijnen staat;
maar niel alleenlijk volgens zijnen staal
van fortuin, maar ook volgens zijnen
staal van geweten ’t Is te zeggen, be-
minde Cliristenen, dat zij die aan God
voor hunne zonden eene groole rekening
verschuldigd zijn, hem cvenrediglijk
betalen moeten, n
Hoort gij, arme lieden, gij die den Ju-
liilé zoude! willen verdienen: Indien gij
iels op uw geweien liggen hebt, 't is met
geen dikken stuiver dat gij cr afkoinen
moet, volgens nwe geiiuge middelen, 't is
ook niet naar den biechls oei dat gij uwen
toevlucht nemen moet, om uwe zonden te I
boeten, ’l is met geld en veel geld alleen,
voor den katholieken schoolpenning, wel
ke in gevaar verkeert, dal gij den Jubilé
kunt verdienen en uwe zonden afkoopen
En toen, na deze ofticieële, maar sclian-
delijkescliooiing. dt:eenvoudige nienschen
en kwezels, die leven volgens hel princiep
«God schept den dag en ik ga er door,
de kerk verlieten onder den indruk van
lit sermoen, wal vonden zij. zoodra zij
den neus buiten de kerkdeur staken? De
Cliooiers van den katholieken schoolpen
ning op den (rap zclven der kerkdeur,
om ile arme menseben te kunnen bena-
deelen, welke achter blijven moeten!
Oh, hoe zedelijk en clu islelijk is hier de
tusschenkoinst der geestelijkheid In naam
van den God der armen, den arme zijne j
aalmoes ontnemen om zijn eigen dorst
naar heerschappij le laven! En zeggen
in den stoel der waarheid en in den Tem
pel waaruit Jesus de kooplieden joeg dat
zulke onbeschofte en onmensclielijke taal
gehouden wordt. Hel ware bijna onge
looflijk. waren geene honderden Brugge
lingen er niet oorgetuigen van geweest.
En zou de Paine nu nog durven beves
tigen, na deze heilige belasting op de
beurzen der Christenen gelegd le hebben,
dat de katholieken schoolpenning in geen
gevaar verkeert?
Winkel vooreerst en dan Godsdienst,
of liever den winkel doen draaien door
en met den Godsdienstzietdaar nog-
enkel de Religie voor onze politie geeste
lijkheid
Hel sermoen in kwestie beeft diepen
indruk gemaakt, maar een indruk van ver
ontwaardiging op vele goode Christenen.
wijze in
<le ininisiei iceh1
kunnen visschen.
klerikalen, hel zal
niel helpen, <le volksv i legen wp<»i-
digets liubhen kunnen <»i>riiee|
hoe ge;
hecht, hoe, ter
eenig'- sclircettwi is,
n< igd is lot toegeving
ooit legen de ktezing 1
eenigd blijven
De kwestie, die op hel punt is
g« woest oorzaak (e zijn van een
scheuring, «ie uilhicidi g van li t
sletnn chl voor de bek aatnheden,
zal <*r komen en er is niemand in
«le liberale partij, die niel vap dat»
gevoelen is.
Dal de klerikalen kwaad zijn, dat
«loet ons genoegen, hel bewijst dal
«Ie liberalen, in belang hunner
partij, een groole zegep aal hebben
behaald.
7-48
r Landbouw-
I
v».
5-35
fc-tW
8- 28
9- 02
DU1NKERKE
GHYVEl.DE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
5-50
7-35
9-51
10-11
10-45
naly.'e to laten
hr*t> andere
or <-lk te ver-
KORTIUJK.
6- 15
C-46
7- 15
9-28
10-42
9-00
10-25
12-23
12-45
1-11
4- 28
5- 06
7- 32
8- >0
5- 42
6- 19
9-15
10-42
BRUSSEL
GENT
VEURNE
OBYVELDE
DUINKERK. II
7-28 9-25 11-57 2-30 4-42 6-19 7-41
9-51 12-15 2-10 4-55 8-34
8-15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04
l Zalf als tntti
'reven, zoo als
I werkitiR her-
Bvolen, dat do
lien mlks rnoc
i<;
g
Jaen van allrr
Mort.
\eden uit
oorzaak ook
'Xgorprotw.
enz.
ten, ModestotTen
b. Cachernlro cn
in Elanelle.
te beginnen van
nderen, in zijde
iga en katoen;
in prijzen die de
mw, h>»t kost
Re/ondh*id
Idol tegen allo
or. on komt
Kokend dat bij
I40 on 45 jaron
ider dat IRj cr
r belde aekton
I
’VA
Vl-znrbeid van
iet bloed,
wondervollo
ii wardon go-
dvcrd./.'iowelin
'u’.'ie iiul*-
nou als in de
n van gemak
■eelda. Zij be
en enne geheet»
ripg van ’t gan-
gestel, zonder
ituurlijko wer-
van een enkel
m te Itwhadeu
iepen de zaden
walen, die tien
nden lot eenen
cn dood Uren-
g. heel en
fh uit.
’ig als de lover,
ii. Gedenk dat
it d.' spijover-
irsterken, nllo
en en eeue ge-
1 buiter.eporig-
dezer Pillen1
li. ke oorzaken
tn Let zenuw-
ïxinkefijke gr-
3-02
11-50 6-07
2- 59 8-59
3- 22 9-10
baar ruit* gr.yd
vervoegen met
L
en op openbare
Itcchens.
11-00 3-09
11- 39 3-48
12- 23 4-26
3-23 7-10
5-35 9-31
6- 20
7- 44
111-11
10-32
10-58
NIEUPORT (Stad) 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 i-it
D1XMUDE - - -
DIXMUDE
NIEUPORT
iMMiwiwacigga
ADVERÏEI
i
.‘Vei-ti-okui-cn vm» «ion iJz<m*<*i»vv<-g
5- 54
6- 32
7- 12
9-38
11-05
«li ac;il
-