HEDEN. VA V A. NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT rfsïeit. Pas L a N.' 491. 1881. ZATERDAG 25 JULI Ikoop trant, 41. Reklameu 50 centiemen den regel. f rijs op voor- duk. oenen arme, dat zou voorzeker een Ze zijn kwaad. der gajtschc wereld zijn. ïïixmude. uiten te later uwigheden it d der prijzen jliek meer et De professors beweren dal het armbe stuur 2000 fr. betaalt in de uitgaven voor de lagere scholen. Het is weeral van de helft gelogen. Maar welke som ontvangen de tapscholen die vroeger aan de arme nienschen werd uitgedeeld en hun nu onttrokken wordt ,j J A A St I Gent naar Brussel en Dixnnule naar Nieuport. Waarom verslooteii de geestelijken en de rijke klerikalen d<> arme mensclien die hunne kinderen naar de gemeentescholen zenden Is hel om dal zij hunne even naaste beminnen gelijk heuzelvcnuil liefde lol God cnr/e kwalen. .Indien er, professors, somwijlen in onze stad over de liberale bestuurders geklaagd wordt, helis niet omdat zij de klerikale neringdoeners uilsluiten, maar het is omdat zij de liberale neringdoeners niet genoog bevoordeeligen, Dal is de waarheid. bekomen O’eT curndar meldt dat eene ofiicieole hiö u« iuuui schoolmeester, van Grefleld een zijner excommuniceerde ketters zijn, ehwel, wij leerlingen npi hem ‘benauwd <e maken {pVE. icel liet I lU'l (Ier Weliioe, men zou moeten onderwijzen, 'als echte geschiedenis, dat Josué do forti- ficatiemuren der versterkte stad Jericho deed historiën alleenlijk door op trom petten le blazen! Mi 11 zou moeten onder wijzen, dal over 34 10 jaar de zon rond de aarde draaide en dal Josué, om den dag te verlengen, de zon beeft doen stil staan 1 En het zou, volgens de professors, waar gebeurd zijn, dal de profeet Jonas onge deerd door eenen visch opg'eelen ofinge- slokl werd, gedurende vijf volle dagen en vijf volte nachten in de maag van dit zie llier verbleef, en er vervolgens uitkwam, in volle gezondheid, proper en nel, en ganseb geschikt om zich als gezant aan de overheden der stad Niuivèn aan te bieden 1 En men zou ook al moeten loeren, als onfeilbare waarheid, al wat men vertelt van den reus Goliath en van koning David, en onder andere dal deze laatste op zijn grootste gemak den reus der reuzen dood sloeg en vervolgens, hij alleen, het gan- sebe leger der Philistijnen op de vlucht dreef 1 Als al de nienschen, die de geschiedenis van Josué, Jonas en Goliath ais niet ernstig aanzien, de excommunicatie op zich trekken, waarlijk, et moeten in de wereld wel veel gerxcommuniceerdcn zijn. ■'i Van nllea wat. De heer Gouverneur Heyvaert heeft, bij het openen der zitting van den provin- tialen raad, eene zeer merkwaardige redevoering uitgesproken over verbete ringen aan de landbouwnijverheid toe to brengen. Er werd in den raad voorge- sleld, onder andere door den liter Brey- dcl, deze redevoering in ’t vlaamsch te laten vertalen, le laten drukken en ze onder de landbouwers te laten versprei den, doch dit voorstel werd verworpen met eene zeer aanzienlijke meerderheid van stemmen. Ziedaar, landbouwers, hoe de provinciale lichten uwe belangen ge negen zijn. Den 17en dezer was het vijftig jaar dal Leopold I als Koning zijne intrede in Belgie deed. Hij kwam van Londen, Hoever, Gales, Duiukcrke en werd aan de Panne door de Belgische overheden ont vangen. Hij stapte le Veurne af bij den héér Ollcvier, vader van onzen dd. burge meester, waar Item eeu'prachlige maaltijd werd opgediend. Men schrijft in bij den drukker-uilgever, Oostslraat, 6, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededeêlingen, artikels of bii wen. behoorlijk onderleekend. als ook bekendmakingen uilerlijk tegen Vrijdag middag toe te zenden. Wij zijn ketters en geëxcommuniceerd Dit honken otïs de professors voor de honderdste maal bekend. Wij zijn ketters, omdat wij geschreven hebben dal er veel doelen van het H. Schrift, niet naar de letter, maar als legenden moeten aanzien worden, en namelijk de vertelsels rakende Josué, Jonas eu Goliath; wij zijn geëxcommuni ceerd, omdat wij hierover openlijk ons gedacht hebben uitgedrukt, cn daaren boven, omdat wij hebben durven ver klaren, dal hel verkieslijke)1 is aan de kinderen wetenschap en waarheid in le bied voor bedriegeiijke legenden. Als hel maar daarom is dal wij ge- Aardig. De professors herltdlen hun logisch bewijs dal hel Advertentie blad de god heid van Christus verwerpt vermits hel geschreven heeft dal a do bHofteti der l\*UUUIv,< - w-x-j. kloosterlingen rechtstreeks strijden met prenten, dan wel bijgeloovigheid, of eer de wetten door God zclven vaslgesteld. K:nH ,nni' hr’rfi ie/nMiike legenden. Wal wonderlijke kunde is toch de logica Wij wedden dal men door de logica zou Tot onze verwondering bekennen de professors dal het gebod vermenigvuldigt in hel H. Schrift geschreven staat. Maar, zeggen zij, dit woord komt niel van Christus maar het komt van God, in 't be gin der wereld. Wal beteekent dat? Maken nu de professors een onderscheid tusseben God en Christus?Doch, voegen zij er bij, dit gebod werd slechts toegesluurd lol de algemeenheid der nienschen waardoor de professors voorzeker zeggen willen, dal dit gebod niel toepasselijk is bp de kloosterlingen. Eu de tien geboden Gods?.... Zijn deze, ook maar toepasselijk op de algemeen heid der metischen En mogen mis schien de langgerokten van alle geslacht en alle kleur onkuischheid bedrijven, stelen en onrechtvaardig leven, getuigenis der valschheid geven, zonder de wetten door God zelven vasl gesteld te miskennen? Het artikel de Kloosters dal wij aan hel keurig opgesleld blad de Verde diging hebben ontleend, noemen de pro fessors eenen liutsepot. Wal een hutsepot is, is de bedriegeiijke wijze door de welke de geestelijken weten aan goederen le geraken, de wijze op dewelke zij deze goederen bezitten en dezelve aan de rechten der schatkist welen te onttrekken. De kloosterlingen hebben belofte van armoede gedaan, eu toch schooien zij geduriglijk om huilden vetten spaarpot le vermeerderen. Zij mogen niets bezitten, en toch bezitten zij Maar, als zij sterven, cr valt niets le deden voor de erfge namen. Aan wie behoort, bij voorbeeld, hel klooster der zwarte nonnen Aan wie den tap! Aan wie hel klooster der bruine nonnen? Aan wie het geestelijk collegic? Die eigendommen zijn ingeschreven ouder de namen van kloosterlingen en priesters; inaar behooren zij wezenlijk loc aan die kloosterlingen en priesters? Mogen deze clover beschikken, 't zij om lilö'edver- watilen, die in den nood zijn, ter hulp le komen, zij om andere goede werken te doen? Geenszins: die kloosterlingen en naar heerschappij ie lavenr.ua-^cu priesters slaan wel geboekt als groole dal het door een apostel van Christus is, eigenaars, doch zij bezitten niets ter in den sioel der waarheid en in den Tem- wereld, zij zijn arm Een oprechte hutsepot 't Klaarste van de zaak is. dat cr meer en meer goederen als kloostergoederen uil den handel worden getrokken, dal deze goederen veel min overgangsrechten betalen dan andere goederen, waardoor, natuurlijk, de lasten der burgers aan houdend moeten verzwaren. ptaut. GELD- in alle wisst-1- Van op den preelifttocl. Niet alleenlijk in de klerikale dagbladen maar van op den preekstoel iaat hien hoo ien dat de kas des katholieken school- ponnings ledig is. Ziel zegt dc Verdediging wal er zondag II. in eene der Brugsclie parochiekerken, <>nderde8 ure mis, gepredikt isgewordrn: Onder voorwendsel de schikkingen van de Jubilé aan de achterblijvende Chrisle- nen te herinneren zei de apostel Ghrisli, onder anderen Om den Jubilé le verdienen, moot men ook eene aalmoes geven aan hel n ecu of ander goed werk. Wal wil dat zeggen?.... Indien gij, bijvoorbeeld, be- minde Christenen, eene aalmoes geeft willen geëxcommuniceerde ketters blijven. Ouinkcrkc, Vcürne bewijzen, dat de professors dc oolijkste «lering, door alle sooi ien van be- lemliging, de leden der uiterste linkerzijde met hel ministerie en de ine»?i di-i heid in onmin te breit gen, ten einde op die tr<iebel water... poifeb uilen le Nu, heeren Men moet de klerikale dagbladen lezen, om te kunnen oordeelen, hoe zij er op gerekend hadden eene scheuring in de liberale partij le zien ontstaan en op die wijze langs het klein deurken aan hel bewind te komen. Eenige dagen voor de stemming waren de heeren Janson en zijne zes vrienden, groole mannen, met «•en vast karakter, die hun woord wilden gestand houden en de ach ting en eerbied van iedereen ver dienen. Maar nu is de kaart geheel ver anderd. M. Jarson en zijm* vrien den (behalve M. Ilefuisse iux) zijn nu de slaven van het ministerie, mannen zonder karakter, die come die hebben gespeeld en le kort aan hun woord zijn gebleven, er is geen verwijt dai zij aan die heeien niet doen... en «lil alleen omdat zij liunne eigene pai tij niel omvenv Lebben geworpen en tot voetbank niet hebben willen dienen om de klerikalen toe le laten aan hel be wind le komen. Zij trachten alles, zonder uitzon Ion, a in je een lib<’ alc j> ii li pri s mlz Hld'-l lg v.i i.-iler en ge- en m ‘<:r d in van 1882 ver liet Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: Voor Stad: 6 maanden, fr. 3-2K Een jaar, fr. &-00. Voor jansch l.* gie: 6 maanden, fr. 3-73 Een jaar, fr. 7-00. Een afzonderlijk n mméi 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. Heklanieii 30 centiemen den regel. Rhijn. aan eenen arme, aai zou vounv-ikvi w,i. verdienstelijk weik zijn, maar nochtans zoudt gij met deze aalmoes den Jubilé niel verdienen. Volgens den Jubilé moet gij een algemeen goed werk door uwe gift begunstigen, nis bij voorbeeld, den katholieken schoolpenning, die een zeer goed werk is. Hoort gij, Christene burgers, T is aan geene arme moeder, aan geen goed werk volgens uwen keus meer dat gij uwe aal moes geven moogl om den Jubilé te ver dienen, 't is aan den katholieken school penning, mits bij alleen door de geeste lijkheid aanbevolen wordt van op de preekstoel, stoel van waarheid, welke niet liegen kan. 't Is voor de scholen met God, als deze van Rouse en Maltebrugge. T Is om 's lands wetten te bestrijden, dal gij uwe aalmoes geven moet, wilt gij den Jubilé verdienen Maar dit is niet alles, het sermoen gaal voort. Luistert liever leder moet zijne almocs geven vol- geus zijne middelen en zijnen staat; maar niel alleenlijk volgens zijnen staal van fortuin, maar ook volgens zijnen staal van geweten ’t Is te zeggen, be- minde Cliristenen, dat zij die aan God voor hunne zonden eene groole rekening verschuldigd zijn, hem cvenrediglijk betalen moeten, n Hoort gij, arme lieden, gij die den Ju- liilé zoude! willen verdienen: Indien gij iels op uw geweien liggen hebt, 't is met geen dikken stuiver dat gij cr afkoinen moet, volgens nwe geiiuge middelen, 't is ook niet naar den biechls oei dat gij uwen toevlucht nemen moet, om uwe zonden te I boeten, ’l is met geld en veel geld alleen, voor den katholieken schoolpenning, wel ke in gevaar verkeert, dal gij den Jubilé kunt verdienen en uwe zonden afkoopen En toen, na deze ofticieële, maar sclian- delijkescliooiing. dt:eenvoudige nienschen en kwezels, die leven volgens hel princiep «God schept den dag en ik ga er door, de kerk verlieten onder den indruk van lit sermoen, wal vonden zij. zoodra zij den neus buiten de kerkdeur staken? De Cliooiers van den katholieken schoolpen ning op den (rap zclven der kerkdeur, om ile arme menseben te kunnen bena- deelen, welke achter blijven moeten! Oh, hoe zedelijk en clu islelijk is hier de tusschenkoinst der geestelijkheid In naam van den God der armen, den arme zijne j aalmoes ontnemen om zijn eigen dorst naar heerschappij le laven! En zeggen in den stoel der waarheid en in den Tem pel waaruit Jesus de kooplieden joeg dat zulke onbeschofte en onmensclielijke taal gehouden wordt. Hel ware bijna onge looflijk. waren geene honderden Brugge lingen er niet oorgetuigen van geweest. En zou de Paine nu nog durven beves tigen, na deze heilige belasting op de beurzen der Christenen gelegd le hebben, dat de katholieken schoolpenning in geen gevaar verkeert? Winkel vooreerst en dan Godsdienst, of liever den winkel doen draaien door en met den Godsdienstzietdaar nog- enkel de Religie voor onze politie geeste lijkheid Hel sermoen in kwestie beeft diepen indruk gemaakt, maar een indruk van ver ontwaardiging op vele goode Christenen. wijze in <le ininisiei iceh1 kunnen visschen. klerikalen, hel zal niel helpen, <le volksv i legen wp<»i- digets liubhen kunnen <»i>riiee| hoe ge; hecht, hoe, ter eenig'- sclircettwi is, n< igd is lot toegeving ooit legen de ktezing 1 eenigd blijven De kwestie, die op hel punt is g« woest oorzaak (e zijn van een scheuring, «ie uilhicidi g van li t sletnn chl voor de bek aatnheden, zal <*r komen en er is niemand in «le liberale partij, die niel vap dat» gevoelen is. Dal de klerikalen kwaad zijn, dat «loet ons genoegen, hel bewijst dal «Ie liberalen, in belang hunner partij, een groole zegep aal hebben behaald. 7-48 r Landbouw- I v». 5-35 fc-tW 8- 28 9- 02 DU1NKERKE GHYVEl.DE VEURNE GENT BRUSSEL 5-50 7-35 9-51 10-11 10-45 naly.'e to laten hr*t> andere or <-lk te ver- KORTIUJK. 6- 15 C-46 7- 15 9-28 10-42 9-00 10-25 12-23 12-45 1-11 4- 28 5- 06 7- 32 8- >0 5- 42 6- 19 9-15 10-42 BRUSSEL GENT VEURNE OBYVELDE DUINKERK. II 7-28 9-25 11-57 2-30 4-42 6-19 7-41 9-51 12-15 2-10 4-55 8-34 8-15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04 l Zalf als tntti 'reven, zoo als I werkitiR her- Bvolen, dat do lien mlks rnoc i<; g Jaen van allrr Mort. \eden uit oorzaak ook 'Xgorprotw. enz. ten, ModestotTen b. Cachernlro cn in Elanelle. te beginnen van nderen, in zijde iga en katoen; in prijzen die de mw, h>»t kost Re/ondh*id Idol tegen allo or. on komt Kokend dat bij I40 on 45 jaron ider dat IRj cr r belde aekton I ’VA Vl-znrbeid van iet bloed, wondervollo ii wardon go- dvcrd./.'iowelin 'u’.'ie iiul*- nou als in de n van gemak ■eelda. Zij be en enne geheet» ripg van ’t gan- gestel, zonder ituurlijko wer- van een enkel m te Itwhadeu iepen de zaden walen, die tien nden lot eenen cn dood Uren- g. heel en fh uit. ’ig als de lover, ii. Gedenk dat it d.' spijover- irsterken, nllo en en eeue ge- 1 buiter.eporig- dezer Pillen1 li. ke oorzaken tn Let zenuw- ïxinkefijke gr- 3-02 11-50 6-07 2- 59 8-59 3- 22 9-10 baar ruit* gr.yd vervoegen met L en op openbare Itcchens. 11-00 3-09 11- 39 3-48 12- 23 4-26 3-23 7-10 5-35 9-31 6- 20 7- 44 111-11 10-32 10-58 NIEUPORT (Stad) 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 i-it D1XMUDE - - - DIXMUDE NIEUPORT iMMiwiwacigga ADVERÏEI i .‘Vei-ti-okui-cn vm» «ion iJz<m*<*i»vv<-g 5- 54 6- 32 7- 12 9-38 11-05 «li ac;il -

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1881 | | pagina 1