VAN VEURNE
I
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
5».r
J AAK.
ISSt.
De professors hebben het volgende
durven schrijven in bun vuilblad:
Wij zeggen dan aan de ouders, die,
blind genoeg hunne hinders aan de
geuzenscholen tóevertrouwen: Ouders,
in die scholen leert men ketterijen. men
De Veurnaar zegt: katholiek en ondeu
gend strijdt Het is te zien wat de op
stellers van hel vuilblad door hel woord
katholiek verslaan. Verslaan zij door dit
woord een ware ebristene nrensch, die
verdraagzaam is voor eenieder, en recht
zinnig zijnen evennaaste eerbiedigt en
bemint, dan hebben zij gelijk. Maar, ver
staan zij door het woord katholiek een
man die de katholieke partij dient, dan
hebben de heilige opstellers grootelijks
ongelijk. Wij kennen inderdaad katho
lieken van die soort, die openlijk laten
blijken, dat katholiek en ondeugend geens
zins strijden, inaar integendeel zeer wel
samen gaan.
Een politieke katholiek is een kleri
kaal, en de klerikalen zijn slechter dan
de liberalen. De tribunalen inderdaad zijn
daar om te bewijzen, dal, hoe klcrikaler
eene streek, en hoe slechter volk.
Men schrijft in Dij den drukker-uilgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en op
alle postkantoren des rijks.
Brieven en geld vrachtvrij.
Alle mededeelingen, artikels of brieven, behoorlijk ohderleekend, als
ook bekendmakingen uiterlijk tegen Vrijdag middag toe te zenden.
Onze lieftallige zielenherders trachten
gedurig de menschen over de rechten en
plichten der dischheereu te misleiden.
Volgens die onfeilbare gezalfden, zonden
de armbestuurders al de behoeftigen op
den zelfden voet moeten behandelen de
luiaards gelijk de neersligen, de bedrie
gers gelijk de rechtzinnige», de weder-
spannigen gelijk de goedwillige», de op
roermakers gelijk de onderdanige».
Als de geestelijken dat zeggen, zij
spreken alleenlijk om de dischheereu
hatelijk te maken, maar welen geheel
wel dat zij benevens de waarheid zijn.
Een armbestuur heeft ten volle het
recht, en daarenboven de plicht, het uit
deden der giften waarover het beschikt
aan zekere reglementen te onderwerpen,
en onderstand te weigeren aan alle disch-
genoolen die zich naar deze reglementen
niet willen gedragen.
Het armbestuur, bijvoorbeeld, heeft het
recht onderstand te weigeren aan de
armen die aan de dischheereu zouden toe-
roepenuit ons huis, wij verbieden u
hier binnen te komen Het armbestuur
inderdaad heeft hel recht en de plicht
van onderzoek en toezicht mi liet mag en
moet onderstand weigeren aan alledisch-
genooten, die zicbzelvon of hunne kin
deren aan de bewaking willen onttrekken;
bijgevolg ook aan die ouders die hunne
kinderen naar scholen zenden, waai' Ce
oppermeesters aan de dischheereu toe
roepen uit onze scholen«evle.x ex
wreedaards, wij verbieden u hier binnen
te komen.
De natuurlijke kinderen.
De wet op de natuurlijke kinde
ren is in tien J/onileur verschenen en
van dien dagafin werking getreden.
De niet erkende natuurlijke kinde
ren Heden dus in ’t volle bezit en
genot hunner politieke rechten en
staan van nu af gelijk niet alle
andere Belgen.
Die weldaad, die acte van recbl-
vaardigheiti hebben zij te danken
aan de liberale partij, die na de
hatelijke wer kingen der klerikalen,
strekkende otn de niet erkende
natuurlijke kinderen builen de wet
te doen verklaren, zich terstond
beieverd heeft om eene wet te
verkrijgen, die dat klerikaal schan
daal zou nilwisschen.
De belanghebbenden, die in deze
zaak de beste rechters zijn zullen
op lijd en stond weten te handelen
tegenover degenen, die zoo hate
lijk jegens hen te werk zijn gegaan,
en jegens hen die hunne belangen
en eer verdedigd hebben.
Van wege de klerikalen is die
hardnekkige vervolging der natuur
lijke kinderen niet fel te verwonde
ren Immers, de katholieke Kerk
versloot den bastaard, zooals zij
het natuurlijk kind noemen. In de
oogen der Kerk is het natuurlijk
kind medeschuldig adn de fout
zijner ouders en gevaarlijker dan
de eerste de beste schurk.
Een bewijs daarvan vindt men in
de statuten of grondslagen van het
klooster der propere broerkens der
Goede werken van Bonse Volgens
deze grondslagen, die goedgekeurd
weiden dooi' Algr. Bracq, bisschep
van Gent, kunnen de onwettige
kinderen of bastaarden stijl
Lieremans in die gemeenschap
niet aangenomen worden. Natuur
lijke kinderen mochten daar niet
aanvaard worden, maar oude ka
lanten der assisenhoven en gewe-
zené ver oordeelden, om T even
voor welke misdad, werden er mei
opene armen onthaald.
Wanneer dus de Kerk de natuur
lijke kinderen versloot en veroor
deelt, is hel heel begrijpelijk dat
Het is maar van een zwarte pot
dat men vuil gemaakt wordt.
De heilige opstellers van liet vuilblad
den Leugenaar doen hun best om onze
dischheereu vuil te maken.
Waarom doen zij dit? Omdat zij zei ven
vuil zijn, en omdat zij trachten de aan
dacht over hun eigen schandig gedrag, in
zake van schooldwang, af te wenden.
Wij zeggen schandig gedrag, en dit
verwijt is niet te sterk, want al do arme
kinderen, die onze geestelijken in hunne
lapscholen hebben, zijn er ten gevolge
van dwang en bedrog.
En inderdaad:’er zijn in Veurne geene
behoeftige ouders, die klagen, of geklaagd
hebben, van onze gemeentescholen. Ieder
een spreekt over die scholen met lof,
iedereen zegt dat do arme kinderen in die
scholen veel beter behandeld en onder
wezen worden dan in de lapscholen. En
die lof is verdiend, want de kindere.i
doen in de school van den beer BrunGin
den grootsten voortgang en leeren. er
fransch zoo wel als vlaamsch. In de
meisjesschool zijn de arme kinderen ook
met de grootste bezorgdheid behandeld;
zij worden er niet afgezonderd, gelijk in
de tapschool, maar zij zijn er gelijk ge
steld met de burgers kinderen en ontvan
gen er juist hel zelfde onderwijs.
Ware het niet, van den dwang, al de
arme kinderen zouden in de gemeente
scholen zijn en niet één in de lapscholen.
Het gedrag der geestelijken om de
arme kinderen naar hunnen kant te trek
ken is gekendWal zeggen zij aan de
ouders?.Zendt uwe kinderen naar onze
scholen en gfj zult meer krijgen dan van
den disch, wij zullen u onderhouden
van op toe nere. Blijft gij integendeel
uwe kinderen naar de geuzenscholen
zonden, gij zult uw werk verliezen en
daarenboven de genegenheid van de.
klerikale rijke lieden.
Dat l ijke klerikalen werk en aalmoezen
onttrekken aan arme ouders wier kinde
ren tiaar de gemeentescholen gaan, dat
is waar. Dus dwang, hatelijke dwang.
Maar dat de behoeftige ouders die hunne
kinderen naar de lapscholen zenden
de klerikalen eerloos genoeg zijn
geweest die kinderen in zake van
politiek builen de wet te doen stel
len. Zij hebben daarin zich gansch
onderworpen aan de voorschriften
van den Godsdienst.
Van daai’ dan ook misschien de
onverschilligheid die zij aan den
dag gelegd hebben, om te bekomen
dat de natuurlijke kinderen door
eene wet hunne politieke rechten
zouden terug krijgen, die zij door
de schamtelooze handelingen der
klerikalen verloren hadden. Zij
hebben die wel zelfs niet eens ver
dedigd; enkel en alleen hebben zij
er voor gestemd, om de verachting
en den baat, die zij zich hadden op
den hals gehaald, nog niet grooler
te maken en de algemeene en bil
lijke verontwaardiging niet op zich
te trekken.
Wal er van zij, zeker is het, dat
de klerikalen inwendig met spijl
de wet hebben zien totstandko
men, en hunnen veldtocht mis
lukken; maar ook des te grooler
is de eer voor de liberalen, die hel
schandalig werk hunner tegenstre
vers hebben verijdeld.
stanlinopel te schenden. Wanneer
de inbezitneming een voltrokken
feit zal zijn, zal de griekschc Ka
mer ontbonden worden, om plaats
te laten aan eene nieuwe vergade
ring, waarin het muzelmansch ele
ment der grondgebieden Aria en
Thessalie zal vertegenwoordigd
zijn, opdat men, zegt een grieksch
dagblad, zou weten dat Grieken
land aan de bevolkingen van alle
geloofsbelijdenissen en alle natio
naliteit de volmaakte gelijkheid
van rechten kan waarborgen, zon
der welke er niets stevigs in de
Oosteilanden kan geslicht worden.
Veurne, S3 A-ugusti.
ZATERDAG 15 AEGIST1
Politiek Overzicht.
Hel politiek nieuws in Frankrijk
is en blijft de kiespropaganda. M.
Gambetta tegenover AI. Jules Fer
ry, de laatste tegenover den eerste,
deze te Tours en te Belleville,
eene te Nancy en Raon l’Elape.
Beide verdedigen de republiek,
maar in verschillenden zin. M.
Gambetta vertegenwoordigt de re-
publiekeinschelinkerzijde, Al. Jules
Ferry de republiekeinsche eenheid.
Hij wil het land niet verontrusten
voor persoonlijk aanzien of voor
deel, terwijl hel eenig verwijt dal
Al. Gambetta den Senaat kan doen,
bestaal in hel verwerpen der stem
ming per lijst. Hij verdeelt de
repnbliekeinen in geduldige» en
ongcduldigen, om hen te verdoe
len, worden grootc pogingen te
werk gesteld. Om dit te beletten
zouden allen moeten opslaan als
vereen igde 1 epublickeinen.
De engelsche Gemeentenkamer
beeft de beraadslaging voorlgezet
der wijzigingen, door de Lordska-
mer aan het landelijke wetsont
werp voor Ierland gebracht; zij is
aan artikel 18 gekomen. De be
raadslaging zou donderdag, voort
gezet zijn geworden, liet is nog
onmogelijk om te zeggen of de
Lordskatner, na in beginsel de
h rvorming als eene noodzaaklijk-
h' id aangenomen te hebben, hare
wijzigingen zal blijven handhaven,
wanneer de gemeentekamer haar
het landelijk wetsontwerp zal ge
zonden hebben. Wil de Lordska-
mer niet loegeven, dan zou dit hel
land in ernstige moeilijkheden
wikkelen. De lords Salisbury,
Cairns en de hertog van Argyll
hebben zich ten voordeele der ver
zoening iiilgedrukt.
De wederafstand van Transvaal
aan de Boers heeft maandag laatst
plaatsgehad. Eene proclamatie van
liet transvaalsch gouvernement aan
Jict volk, meldt de vestiging der
zuidafrikaansche republiek. De
staatssecretaris Bok cn de andere
ambtenaren hebben den eed afge
legd. Alles is rustig afgeloopen;
4e inlandsche opperhoofden zijn
rustig üaar hunne streek terug ge
keerd, niettegenstaande de mis
noegdheid die de overeenkomst
door de engelsche commissie ge
sloten, bij hen had opgewekt.
De inbezitnemingen der grond
gebieden, aan Griekenland afge
staan, gaat maar traagzaam voor
uit, ten geyolgc der uitstellen, die
Turkije gedurig eischl. De mogend
heden zouden echter, zoo wel als
Griekenland, spoedig die zaak wil
len afgedaan ziente meer daar de
tijd van drie maanden voor de over
handiging van geheel Thessalie
niet zou kunnen verlengd worden
zonder eene der bijzonderste bepa
lingen van het verdrag van Cou
rt.-29 '1.
Het Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement.
Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar:
Foor Stad 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00.
Voor gansch België: 6 maanden, fr. 3-73 Een jaar, fr. 7-00.
Een afzonderlijk nummer 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den
drukregel. Reklainen 50 centiemen den regel.
onderhouden zijn van op toe nere dat is
bedrog, allergrootste bedrog. De langge-
rokten, zoo als men weet, zijn voor geen
geven, zij houden het liever voor hen
zelven, voor de kloosters, voor de kerk.
En nauwelijks hebben zij de arme kinde
ren eenigen tijd in hunne scholen, of zij
beginnen hunne giften aan de ouders te
verminderen. En als deze ouders klagen,
wat doen zij Verre van aan hunne be
loften te volkomen, zij maken de arme
menschen op legen de dischheereu!
Dus, dwingen, bedriegen en kwaad
stoken. Is dat geen schandig gedrag?
Schreeuwt maar tegen de disehheeren,
heilige opstellers, daarmede zult gij u
niet wit wasschen, en dit zal niet be
letten dat men van u zal blijven zeggen,
dat gij de groote oorzaak zijt van alle
oneenigheid,. van alle verdeeldheid in
onze stad.
I
ADVERTENTIE-B
3
V
n
Ie-
!F
ie
le
l
l
i
3-02
6-07
8- 59
9- 10
1
t
)E
n
n
n
n
l-
I.
>r
5$5
8-06
8- 28
9- 0*
i'
ll
6- 20
7- 44
10-11
10-32
10-58
st
n
lo
kt
U
n
>r
n
a
It
4- 28
5- 06
7- 32
8- 50
11-00
11- 39
12- 23
3-23
5-35
5- 54
6- 32
7- 12
9-38
11-05
11-56
2- 59
3- 22
5- 42
6- 19
9-15
10-42
9-00
10-25
12-23
12-45
1-11
1'
n
n
Is
te
it
3-09
3- 48
4- 26
7-10
9-31
DUINKERKE
GHYVEI.DE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
6-15
6- 46
7- 15
9-28
10-42
5-50
7-35
9-51
10-11
10-45
7-28 9-25 11-57 2-30 4-42 6-19 7-41
7- 4S 9-51 12-15 2-40 4-55 8-34
8- 15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04
BRUSSEL
GENT
VEURNE
GHYVELDE
DUINKERKE
1'. i ir>i. J*!.". -rg~*T
Vertrekuren van tien ijzerenweg vnn Duinkerke, Veurne, Gent naar Brussel en Dixinude naar Fïieuport.
NIEUPORT (Stad) 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 7-22
DIXMUDE’ --
DIXMUDE
NIEUPORT