I '•J I I hem gebiedt. In hem is de zedelijke Hamming. 1 vierend uit de stembus doen komen en roepen Weg met den tap'. Weg met de kleri kale volksbedriegers! Leve de liberalen Moesten de aanstaande klerikale kan didaten welen, hoe zij door hel publiek beoordeeld worden, zij zouden bunnen moed, die reeds zeer klein is, ten volle in hunne schoenen laten zinken. Men noemt er zes of acht, maar niet eenen is door hel publiek rechtzinnig bemind. Nie mand voelt voor die mannen noch achting, noch genegenheid, want niemand heeft hun iets te danken, zelfs geen vriendelijk woord. Als zulke kandidaten meer stem men kunnen bekomen dan de liberale kandidaten, die sedert lange jaren door de kiezers gunstig gekend zijn en diensten van alle’n aard bewezen hebben, dan zal men mogen zeggen dat er een mirakel is gebeurd. Maar er zal geen mirakel ge beuren, de liberalen zullen schitterend zegepralen en dinsdag en veertien dagen zullen de Veurnaars aan den deken be wijzen dal de burgers zelve hunne burger- I)c Veurnaar van woensdag zegt geen woord over do vijf liberale uittredende leden, maar kan niet laten van eenige spijtige en domme woorden te richten legen den nieuwen kandidaat, den achl- barcn'heer Delollenaere. Denkt gij dan, zwarte luiz.cn met dien heer den zot te houden, wanneer ge hem uitmaakl voor tolbediende Wij vragen u voor do hondersle maal is hel niet schoon van op te komen? Ziel eens heilige tapmannen naar uwq kandidaten die zullen opkomen, zegt men. Was was meester De llaene, thans pilaarbijter van d’eerste klas, als hij in onze stad gekomen is? Och Deere! God toch En nu zou hij al willen baas spelen te Veurne. M.r Valcke, de sukkelaar, die op zeven- tigjarigen leeftijd, vast en zeker cene buis mag verwachtende zijn, wat was hij toen hij in stad kwam? Maar genoeg daarover voor vandaag, pc ketel gaat maar open toekomende weck. Leugenaar, gij hebt eene slechte ton ontsteken mensch gestorven; hij is een vrijwillig krankzinnige die leeft en niet meer be slaat, een logenachlig wezen die zijn geest heefi gedood. Daar wandelt oen achtbaar werkman, het hoofd rechtop «n mot kalm gelaat. Mannen vol lieerschzuchl en hoovaardij hebben hem geld, werk en ncering aan geboden voor zijne ondersteuning en blinde verslaafdheid. Maar hij heeft t« veel eerbied voor zichzelvc, zijn hart is te edelmoedig, te rechtvaardig en te groot, dan dat hij zijne overtuiging lafhartig zou verkoopen. En daarom lijdt hij vervol ging, daarom wordt hij werk en brood winning ontroofd en moet hij worstelen logen armoede en gebrek. Verslaafde gunstelingen noemen hem dwaas en ont raden hem zijne handelwijze; maar hij walgt van hun eerloos gedrag. Dubbel hard wil hij werken voor hel karig be staan; want, ja, dan behoudt bij de volle heerschappij over de geestvermogens die de Schepper hein tot onderscheiding van hel goede en hel booze geschonken heeft, en dan is hij vrij Eerbied en bewondering voor den rechtschapen en manmoedigen burger Medelijden voor den armen slaaf. Maar gij wiens doel is heersclicn en gebieden, wiens betrachting hel veroveren van macht en gezag, wiens wapen brood roof, dwang en vervolging... Schande en verachting over u Inname der vrijheid smeedt gij hare boeien en beraamt gij haren dood. Onder u durven er, eer zij hun wraakroepend' werk gaan plegen van onmenschelijke drukking op den naarsligen en eerlijken burger, voor hel outer met uitgcslreklc armen den zegen gaan inroepen van den goedertieren God De vijanden der vrijheid zijn de vijan den des volks Het volk strijdt voor vrijheid. In dien strijd wil hel overwinnen... of vergaan! lijke zaken willen doen, en dal zij zijne heilige meesterschap gemakkelijk missen kunnen. Wel voorziende dat hunne braspartijen niel zullen baten, hebben onze tjeefkens een nieuw middel uitgedacht om, indien hel mogelijk is, eenige kiezers te winnen, en dit middel bestaal in liet houden van meetingen in den lap. Reeds is de reeks der voordrachten vastgesteld en wij ge- looven onze lezers genoegen te doen ze heden mede te deeleu. De Keunebocr, die geerne de bevallig heden van zijnen persoon en zijne wonder bare welsprekendheid zou doen kennen, is ingeschreven voor vier voordrachten 1.’ Over het kweeken der konijnen; 2.° De avonturen van eenen student bij de hoogeschool van Leuven; 3.’ Hoe men er in gelukt een rijk huwelijk te doen; 4.° Klachten van eenen dikgebuiklen kleri kalen kandidaat die droomde burgemees ter te worden en blikslager wierd. Een brugschc Haan zal spreken over de vreugden die hij genoten heeft gedurende de eerste jaren van zijn verblijf in Veurne, en ook over hel profijt dal hij on ndere klerikale wegsmijters aan de Veurnaars jonnen, terwijl de Valk zal handelen over de onderdanigheid en de gehoorzaamheid in hel huiselijk leven. De Slatieheer, die sedert eenige dagen aan cene hecschheid lijdt, welke hij be trapt heeft bij het commandecrcn zijner voortreffelijke Jeune Garde, zal in deze vergaderingen de menigvuldige merkwaar dige redevoeringen uitdeden welke hij in den provinlialcn raad uitgesproken heeft. Mossieu Arsène goddoome zal, aan al de aanwezigen, de geschiedenis geven van zijn wonderbaar leven, en Karei de boer de recepte om Lampcr.iissche lukken te bakken. Wal Poetseghein betreft, die van geen honderd kiezers gekend is, hij heeft van zijnen beveiligen persoon een portret doen maken (a la Scherreweg) dal hij aan al dc tegenwoordig zijnde kiezers zal overhandigen. Al die deze meetingen bijwoonen krij gen 40 dagen aflaai en een bun voor een stoop bier te verdrinken in cene der herbergen van de brouwerij mei God. e '1 Een voortreffelijk geschreven weekblad, dc Volksbode van Maldeghem, geeft hel portret met de pen naar T leven geieekcnd van de slaven en de kerels die wij aller wegen op onze levensbaan ontmoeten; deze schels zal met vrucht gelezen wor den, bij de eenen knarzetand en bij de an deren met fierheid. Oordeelt zelf en ver vloekt levens de slavenleiders en de sla venmakers in ons vrije vaderland Daar gaal een nederig ambachtsman mei gebukten hoofde. Hij wint hel brood voor vrouw cn kinderen, maar acb, hel brood der schande. Gelijk elke sterveling ontving hij van den Goddelijken Vader hel oordeel cn de rede. Maar menschclijkc tyrannen hebben zijn verstand geketend en de uiting van zijn oordeel geschorst. Hij moet lijdelijk afstand doen aan het vrije gedacht... of hij heeft geen brood. En daar slapt hij mol den blik ten gronde, veracht van anderen, zichzelvc verfoeiend en vol afschuw voor hen, wier genade I Onze klerikale schuimers zetten hunne ronde voort tol groot genoegen der her bergiers die zich nu dubbel verheugen over de instelling der liberale jeune garde. Hadden de liberalen, zeggen zij, geene jeune garde opgericht, nooit zouden de klerikalen zulks gedaan hebben, en om de herbergiers te winnen zouden zij ze nog eens mol beloften gepaaid hebben. Niet dal er nu beloften te kort zijn, neen, onze tjeefkens hebben er bij geheele manden, en indien de herbergiers hen gelooven dan zouden zij welhaast dc gelukkigste mensehen der wereld zijn, ja de kiekens zouden hen welhaast gebraden in den mond vliegen. Maar de herbergiers zijn geene sullen, zij weten wat klerikale be loften beleekeuen en zullen zich door deze vleiende tapmannen niet laten mis leiden. Welhoe, schijnheilige bedriegers, gij wilt de herbergiers doen gelooven dat gij ■hen genegen zijt, dat gij hunne ncering wilt doen herleven, maar sedert jaren zijt gij er steeds op uil om hen met uwen treflëlijken tap te benadecligen. Vroeger hadden zij 's zondags een schoon gezel schap, nu hebben zij dikwijls bijna nie mand meer. Al degene over welke gij invloed hebt moeten naar den lap, waar gij hel bier aan verminderden prijs ver koopt en zelfs dikwijls voor niel te ■drinken geeft. Gij geeft er feesten en vertooningen om van langs om meer sukkelaars in uwe nellen te vangen en ze uil de herbergen te trekken. Gij zegt dat gij de herbergiers genegen zijl, welnu, sluit dan uwen tap. Maar zulks zuil gij niet doen en uwe beloften zijn niet dan schendige leugens, ook zullen de herber giers met u niet samenspannen om dc liberale gemeentebestuurders van hel stadhuis te jagen, maar op 25'" octobcr ,<le namen der liberale kandidaten zege- Waar blijft Poltje? In 1879 zegde het pastorsgazetje van Poltje: hij is de boezemvriend van alle ware Veurnaars», cn nu durft men aan dien «boezemvriend van alle ware Veurnaars» zelfs geene kandidatuur aanbieden, uil vrees dat zijn naam al tc veel kwaad aan de klerikale lijst zou doen. Welaan, heilige schrijvers, bewijst nu eens dal uw vuilblad geen leugenaar is, cn komt met Poltje voor den dag. Een pastor tweemaal gifmenger. Aan de Petit .Xord wordt uit Montpellier geschreven Pastor Oriol, herkomstig van St. Hippolyle Oostelijke Pyreneën is in hechtenis genomen onder beschuldiging van erfenisinpalnting en vergiftiging. Die persoon is te Pradès inde ge vangenis geworpen.Toen men hem van dc gevangenis naar den onderzoeksrechter bracht, poogde hij te ontvluchten. Uil eerbied voor zijn ambt werd bij enkel vergezeld door zijnen cipier, zonder gendarmen. In zijne vlucht ontdeed hij zich var. zijne priestertoga. Oriol, die pastor tc Nohèdcs is, leefde met twee juffers uil zijne parochie, die doorgingen voor zijne Gouvernanten. Hij wist beiden over te halen om gansch hare fortuin op hem te maken. De eerste stemde toe cn stierf een maand later. Van <lc andere bekwam hij een testament in zijn voordeel en weldra stierf zij ook. Dit schielijk overlijden verwekte don argwaan der familie, die aan eene misdaad gelooide. Het parket trok zich de zaak aan. Op ’l oogenblik van met hel gerecht naar Nohèdcs Ie vertrekken, om er dc lijkschouwing tc doen, werd pastor Oriol hang voor de lijken zijner slachtoffers te verschijnen, en bekende ten volle zijne dubbele misdaad. Hij verklaarde dc beide ongelukkige vrouwen liet leven ontnomen tc hebben, bij middel van vergiftigde kruiden cn pruisisch zuur. De lijkschouwing der slachtoffers van pastor Oriol heeft den 29 september plaats gehad in hel dorp Nohèdcs. Het eerste slachtoffer, Maria Funda, oud 45 jaar, is vergiftigd met cllebora, den 16 juli laatstleden. Hel tweede slachtoffer, Rosa Funda, oud 47 jaar, is vergiftigd met pruisisch zuur, den 29 augusli daaropvolgende. Na haar afsterven kwam de pastoor met de testamenten voor den dag en verkocht hij voor eenen spotprijs dc eigendommen die van dal erfdeel, door moord verkregen, voortkwamen. Hij werd aangehouden, op hel oogen blik dat hij gereed was naar Spanje te vertrekken, waar hij eene gewezene onderwijzeres moest vindon, zijne min nares en medeplichtige. Pastoor Oriol is 28 jaar oud. Hij heeft volledige bekentenissen ge daan. Met dc eerste zitting der assisen zal hij te Perpignan tc recht slaan. De geestelijke opstellers van den ge- palenteerden Leugenaar leggen aan den gemeenteraad ten laste dal hij zotte ONKOSTEN doet.' Zotte onkosten,.... Wij zouden wel willen welen waarin die zotte onkosten beslaan Zijn hel zotte onkosten van oftlciëele onderwijzers en onderwijzeressen te heb ben benoemd, iels wal door de wel ver plichtend was? Zijn het zotte onkosten van aan de sledelijkc bedienden eene jaarwedde te geven waarmede zij leven kunnen, aan gezien het hun verboden is te schooien, gelijk de paters cn nonnen doen? Zijn hel zotte onkosten van op de ge- spaarzaamsle wijze mogelijk nieuwe schoolzalen te bouwen, schoolzalen die er volstrekt noodig waren, aangezien het gouvernement zeer wijzelijk aan de ge meentebesturen verbiedt school te laten houden in gewone kamers, waar lucht en licht ontbreekt? Zijn hel zotte onkosten van in onze stad, en zelfs in Bewesterpoort, riolen te maken, tot afleiding van het vuil en stil staande water? Zijn hel zotte onkosten van de stedclijke gebouwen te onderhouden om dezelve in hunnen bevalligen trant van vroegere eeuwen te doen herstellen? Zijn het zotte onkosten van feesten tc geven, gelijk onze laatste kermisfeesten, die veel mensehen naar onze stad doen komen, en winst verschaffen aan am bachtsman en neringdoener? Ja, geestelijke opstellers, voor u zijn al zulke onkosten zotte onkosten; voor u zijn bet alleenlijk de onkosten waaruit gij voordeel trekt, die wuzk onkosten zijn. Voor u, zoo weinig oftlciëele onder wijzers en onderwijzeressen als mogelijk, al paters en nonnen; voor u, magere jaarwedden voor de stedelijke bedienden, maar vette voor de priesters; voor u, weinig werk voor den am bachtsman, weinig winst voor den her bergier en winkelieralles voor de kerk en voor den tap, alles voor degenen die Onzen Heer eenen vlassen baard aan- docn; voor u, geene andere feesten, ten zij in dc kerk en in den tap; voor u, geene onkosten, dan degene die dc kerkratten verrijken. Maar de kiezers, o heilige opstellers van het vuilblad, zijn zoo dom niet als gij meent, en zij zullen zich door bwe leugens niet laten misleiden. dig oorlog wordtgevoerd is, datdeGEES- TELUKEN WILLEN MEESTER ZIJN OP HET STADHUIS. liet zou dus aan vreemdelingen zijn, aan vogels op ’nen tak, dat men dc be langen onzer stad zou moeten toever trouwen Neen, kiezers, dit mag niet zijn en dit zal niel zijn. Geene twistzoekers inden gemeenteraad. De gemeenteraad zal een drachtig blijven, de liberale lijst zal zegepralen! De zwarte schrijvers van hel Leuge- naartje kunnen hunnen spijl niet ver kroppen omdat de heer De Tollenaerc eene liberale kandidatuur voor den ge meenteraad aanvaard heeft, daarom be ginnen zij met onzen achtbaren kandidaat den spot te drijven. Dal die mannetjes spijtig zijn, dit kunnen wij gemakkelijk gelooven want iedereen is liet eens om te bekennen dal de heer De Tollenaere een voortreffelijke kandi daat is, en onze kortbroekjes weten reeds maar al te wel met hoeveel bijval zijne kandidatuur is onthaald geworden. En hoe kon het anders wezen? Dc lieer Delollenaere is immers een man die om zijne bekwaamheid, zijne dienstwillig heid, zijn rechtschapen en rondborstig karakter van iedereen geacht en bemind is. De plaats, die hij in de maatschappij bekleedt, heeft hij aan eigene verdiensten te dunken, en het mandaat van gemeente raadslid, waarmede de Veurnsche kiezers hem zullen vereeren, zal de bekrooning wezen van eene langdurige ei: eervolle loopbaan. Dit mandaat verlangt hij niel uil eerzucht maar enkel en alleen om nuttig te wezen aan zijne medeburgers, ook zullen de kiezers op 25,,,u October, hem in massa hunne stem verleenen, om aan de zwarte schrijvelaars van T Leuge- naartje te toonen, dat zij eenen nederigen trelfelijken burger veel meer achten dan hoogmoedige rijke klerikalen, die slechts op hel Stadhuis willen zetelen om hunne eerzucht te voldoen, de ootmoedige sla ven der priesters te wezen, e langs om meer verdeeldheid en haat onder het olk te doen heerschen. i I I 1. Oij, die met verwaanden vlijt Vuig den naam van Lui» toesrnijt Naar 't beduur van Veurne’a stede; Vijaud van den burgervrede, Heiige of ongewijde guit, Stout en onbeschoft schavuit, Weet dat Rijk en Arm vereeren Veurne deft'go Stadhuisheeren; Weet eens, adder vol venijn. Wie en waar de luizen zijn. 2. Zuüen zijn 'tdie oproersschand’ Preêken in hun Vaderland; Luizen zijn 'twier dolle woede Gods gescherpte geeselroede Roept op dezeu duurb’ren grond. Waar hun kinderwiegje stond Zij, die hunnen Vorst verachten, T Vadorlandseh govool versmachten, 'b Lands welvaren zien met p(iD- Moeten t/rodié luizen zijn. 3. Luizen zijn 't: die logcut.ial Waarheid heoten of schandaal 1 Godes woord verkeerd gebruiken Diensten's politieke fuiken Die, gevraagd op zulko daau. Schaamteloos vóór 't recht durft staan En ook hij, die loenschen logen Stout durft op zijn' loosheid bogen, Steunend op wat kokslatijn. Moeten stoute luizen zijn... 4. Luisent gij, die eed'len vleit In hunne ovordrevendhoid; Luiten, die, met vulscliu woorden. Tracht naar edel' gouden oorden; Luizen, die daarmee verdrukt Wie voor u den kop niet bukt Luizen, die vervloekend wonachen 't Onheil hunner evonmenschen, Goud beoogond of hermijn, Moeten lage luizen zijn! 5. Luis is hij, die koelgczind Hakend eiacht de ziel van 't kind, Om ze in 't modder rond te sleuren, Te bedorven, tu beamcuron; Maar, ontdekt, dan schreeuwt en blaft Op don rechter, dio bestraft 1 Luizen, welke «schande» huilen: Om dat men geen’ rotte kuilen Meer geduldt noch hun venijn, Moeten vuile luizen zijn. 4i dl Vinchcm, don 5 October 1881. Mijnheer de Opsteller, Gelief mij, voor de eerste maal eva plaatsken in uw geëerd blad te verleenen. Ik acht het mij tot eenen plicht te verklaren, dat, vóór dezen, .nooit eenig artikel, door mij, noch naar den uitgever van het Advertentie blad -. noch naar den uitgever van cenig ander dag-of weekblad, ter inphatsinggezonden weid. l^Ierlknle hutsepot. De itlnvcn en kcroln in onw vrije lnn<l. l De klerikalen en de her bergiers. Maar hij werd ras gevat en terug naar de gevangenis gebracht, waar men voortaan wat minder eerbied voor bem zal hebben. Koïte onkosten. Al.r Detollonncrc.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1881 | | pagina 2