I VAN VEURNE NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT I I r 3 N.r JAAR. a>. 514 ZATERDAG 51 DECEMBER 1881. Veurne, 31 December. God werden De pastoor, zégde hij, heeft he priesters begrijpen dan niet, in hunne dwaze verwaandheid, dat zij zoo doende, eerst en vooral den godsdienst, en dus hun eigen gezag ouderinijnen. De godsdienstles in het lager en in het middelbaar onderwijs. Herhaalde malen hebben wij reeds de gelegenheid gehad de ongerijmdheden en tegenstrijdigheden te doen uitschijnen welke de tegenwoordige handel wijze onzer Belgische geestelijkheid kenschetsen. Een nieuw geval steil de ongerijmd heid alweer in bet klare daglicht. Nogmaals zijn het ollicieele stukken welke ons ten bewijze dienen de Moni- teur bevat onlangs twee koninklijke be sluiten door de welke de aanneming goedgekeurd wordt van twee priesters, voorgesleld door don bisscliop van Door- nijk om hel godsdienstig onderwijs te geven in de staatsmiddelbare scholen van Thuin en Beaumont. De wel op het lager onderwijs van 1879 stelt in elke gemeenteschool een lokaal ten dienste der geestelijkheid om er hel godsdienstig onderwijs te gaan geven. Nog treffender, zoo mogelijk, zijn die baatzuchtige bedoelingen onzer geeste lijkheid onlangs door hel gebeurde te Meix-voor-Virlon bewezen geworden. Daar lieefi de bisscliop van Namen den banvloek uitgesproken over eene geheele gemeente, zonder onderscheid van per-, sonen en welke dan ook hunne gedachten en overtuigingen wezen mochten. Men laai hier niet cens de keus lusschen Jesus en Barabas; men sluil zoo maar eenvoudig, en zonder ook dat men dezen iets te verwijten bebbe, zelfs niet hunne onderwerping aan ’s lands wellen, eenige honderden geloovigen uit den schoot der Kerk. Het feit schijnt in zich zoo onge looflijk erg, dat de klerikale bladen ge poogd hebben te bewijzen dat er hier Klerikale politiek en godsdienst. Opstand legen de wereldlijke overheid is nu wel voor onze klerikalen eene dogma geworden. Van hen mag men met waarheid zeggen, naar aanleiding eener gekende spreuk de burgerlijke macht, daar is de vijand. De tegenwoordige poli tiek onzer tegenstrevers is eene wezen lijke afbreking van al wat in onze maat schappij hoog genoeg staal, om hel gezag van den priester eenigzins in de schaduw te stellen. Ten einde met meer zekerheid hel bevel te voeren, pogen de geestelijken alle andere overheid af te breken. Het doel 'van hun streven is de priesterheer schappij, en aan dit doel wordt dan ook al het overige ondergeschikt. Geestelijke belangen worden over het hoofd gezien, en hel en hemel slechts voor zooveel in acht genomen, dat zulks tot het ge- wenschte einde moge gepast schijnen. Op onlegensprekelijke wijze is de waar heid van dil ons gezegde uit den school strijd gebleken. Het priestergezag was in gekort en, op terrein der lagere scholen, binnen de grondwettelijke palen terug gebracht. Vandaar de woede der geeste lijkheid; vandaar die geweldige verdruk king der gewetens. De geloovigen hadden maar te kiezen lusschen Kerk en Staat er was immers geene zaligheid voor wie de wet getrouw zou blijven. Niet alleen is hel liberaal volk, onvoorzichtig genoeg, uil de Kerk vcrsloolen, maar katholieken van den echten stempel, strenggeloovigen die in zake van godsdienst niet verdacht konden voorkomen, heeft de banvloek getroffen. En honderden en duizenden zijn verloren voor de Kerk, aan de heerschzuchl der priesters ten offer ge bracht. Niemand toch zal ernstig pogen te beweren dal dia blinde drift door zui veren iever lol den dienst van God en de zaligheid der zielen is ingegeven. Men schrijft in bij den drukkeruitgever, Ooststraal, 6, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededeelingen, artikels of brieven, behoorlijk ondcrteekeml, als ook bekendmakingen uilerlijk legen Vrijdag middag toe te zenden. van geenen kerkban mag sprake zijn; altijd is het en daar is toch wezenlijk heel hel belang der zake dal hel geestelijk leven in liet Luxemburgersch dorpje lijdelijk is opgeschorst. Geene predikingeu meer, zelfs ’s Zondags geene mis, geene uildeeling der sakrainenten. Alle geestelijk voedsel is aan de geloo vigen van Meix onttrokken. Men vrage niet welke zonde dergclijke straf kan verdienen, die de gelegeijlmid lol berouw zelfs wegneemt. Wal er gaande is, is gemakkelijk om uit te leg gen. Een priester heeft de hand van hel hooger bestuur gevoeld, dien priester zal men wreken. Met geweld hoeft legen den genomen maatregel geprotesteerd te wor den het komt er niet op aan om juist, maar wel om hard te slaan. De inbeel ding der menigte moet men treffen er mag niet gezegd worden dat een Minister aan oenen pastoor over zijn gedrag reke ning heeft gevraagd, en dat deze zich onderworpen beeft, liet moge ons heel eenvoudig schijnen dat, in vervanging van den reporter Ballus, de bisscliop eenen anderen priester had moeten stel len, om niet de geloovigen van Meix zonder pastoor te laten, en hun op die wijze het volbrengen hunner godsdiens tige plichten niet onmogelijk te maken. Maar zoo verstaal hel niet de geestelijk heid ware hel dan niet uitgemaakt dat, eens ten minste, zij zou hebben toege geven Nu, dat zal niet. Weinig bekreu nen zich onze priesters om de geestelijke behoeften der geloovigen; wal hun aan ’t harte gaat, hel is van overal en altijd aan de burgerlijke macht het hoofd te bieden, hel is van op allo mogelijke wijzen den invloed van den Staal, zijn gezag op hel volk te bestrijden, ten einde zij alleen zouden lieerschen. Het doel heiligt de middelen, en nooit zal aan de geestelijken bet bereiken hiervan te duur betaald schijnen kostte het dan ook yan eenige (luizende hel eeuwig leven. Noch voor weinige dagen mochten wij in het orgaan van hel bisdom in Gent den uitbundigen lof lezen der belgisclie priesters, en dit wel om reden dal deze overal eenen krachtige en wakkeren tegenstand bieden aan de ondernemingen der vrijmetse larij. Men leze aan de onderemingen van hel liberalisme, van de wereldlijke overheid, en men zal liet ware gedacht hebben der Jezuïeten die schrijven in den Bien Public. Li'.l wijze van de heeren bisschoppen, die iedereen doemde en dachten daarmede een groeten slag te doen; nn hebben zij den moed niet van hunne dwaling terug te koeien en ie zien ten onder brengen, dan van hun poli tiek doel af lê zien. De vriendschappelijke betrekkin gen lusschen beide gouvernemen ten zullen spoedig hersteld worden. Een telegram uil Mexiko meldt dal. de heer Trevino, minister van oorlog, zijn ontslag beeft gegeven en de heer Narango hem opvolgl. De volkomensle rust blijft thans in Mexiko lieerschen. De klerikale dagbladen beklagen I 'L"'•"V. zich dagelijks da?de liberale d”g-1 - ,eVer de.re,*S* bladen den eerbied voor de geeste lijken en voor de religie bij hel volk ontnemen, door beiden gesta dig aan te vallen. Dal is gemakke lijker om zeggen dan om bewijzen. De liberale gazetten vallen alleen de slechte daden der geestelijken aan en de winkel welke zij van de religie maken. Indien de geestelij ken zich uitsluitend met hunne goddelijke zending bezig hielden en de voorschriften der religie volgden, zonder dezelve door alle soorlc van valschc mirakels te exploiteren, wij zijn zeker dal iedereen hen zou eerbiedigen en den hoed voor hen afnemen; maar nu is de priester een snijdend poli tiek man, een vervolger geworden van allen die voor hem niet willen jilooien en zijne wereldlijke macht helpen bevorderen. Wij vinden in de school-enkwes- ten honderden voorbeelden, die aanloonen, dal hel alleen de schuld der geestelijken is, dat zoovele lie den de priesters niet mee.i eerbie- en de godsdienstplichten niet meer nakomen, waarvan zij door de zoo gezegde dienaars van God werden uitgesloten. In bel kanton Sl-lhiberl, legde een man, die in den ban der kerk chuldigdcn, in aangehouden en inent beschouwt als ol' invloedhebbemle volulionnaire pnilij, zuilen nisd worden in bijzondere xillingeo van den Senaat, waarbij verlegen- wnordigeis der stalen zullen ge voegd worden. Ih-l oosienrijsch-liongaarscligou vernement heeft van Kumenic eene nota ontvangen, waardoor alle ge schil nordl uit den weg geruimd. menten betreft, dit is zoo alge- ineen geworden, dal men, 20 jaren geleden, als er een enkel inwoner van het dorp was, die in den ban der H. Kerk was, men hem met den vinger wees, terwijl er nu 70 tol 80 zijn, die hunnen paaschen niet meer houden, en allen lachen er nu mede. Ziedaar hel gevolg der handel- -- is geslagen, de volgende verklaring af De pastoor, zegde hij, heeft mij de sakramenten geweigerd. Er zijn er in onze gemeente veel zooals ik, voegde bij er bij, men wordt daaraan gewoon. Ik weet niet of die lieden er op uil zijn, om iedereen in den ban te slagen. De pastoor van Bras heeft mij gezegd dal I.ij mijne biecht niet kon hooren om dat ik op de libe- rale lijst geleekend heb en dat ik gemeenteraadslid was. Op zes weken lusschenlijd ismijne doch- ter de absolutie geweigerd en vervolgens toegestaan. Hel is eene echte winkel. De geestelijkheid maakt een spel van de sakramen- ten. Een ander drukte zich als volgt uit: Wat hel weigeren der sakra- llet Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: Voor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. Voor gansch België: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. Een afzonderlijk nummer 10 c.“ Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. Reklamen 50 centiemen den regel. Volitiek Overzicht. Hel besluit, door den heer Gain- Bella genomen, om den heer Kous- lan als gezant van Erankrijk to Tunis te behouden, wordt door de lïansche dagbladen verschillend beoordeeld. De 'Siècle onder andere zegt dal dil besluit gelijkvormig is aan de wenschen, door de fransche kolonie van Tunis uitgedrukt, maar bekent toch dat de lieer Koustan in de uitoefening zijner moeilijke zending niet al de voorzichtigheid en de voorbehouiling heeft in acht genomen, die men had kunnen verlangen- Er is niets waar van al de ge huchten over wijzigingen, die hel frauscli ministerie zou ondergaan; zoo heeft de heer Aliain-Targé aan den syndic der parijsclie wissel- agcnlen verklaard, dal hij niet voornemens was zijn ontslag te geven, en hij er vast op rekende hel aanslaande jaar nog minister van financiën te zijn. Hij verklaarde zich bij de zelfde gelegenheid over de hervormingen, die hem werden loegeschreven. Hij zegde dat hij niets wilde besjioedigen en maar na rijpe overweging hamlelen zou. De gezant van Frankrijk te Pe tersburg, generaal Gbanzy, heeft den 25 dezer afscheid van den kei zer van Kusland genomen, na hem zijne lerugroepiugsbrieven over handigd te hebben. Men wachtte te Parijs enkel naa de vervulling dier plichtpleging om de benoeming i aftekondigen des heeren de Chaü- dordy en de Courcel. Men verwacht <bl die heden in bel hnnsch Staats blad zullen verschijnen. De heer Ladislaus Ordega, alge meen consul van Frankrijk te Ant werpen is gezant van Frankrijk bij bet gouvernement van Maröcco benoemd. De winterzillijd der zwiisersche Bondsvergadering is zaterdag ge sloten geworden, doch er zal eene bijkomende zitting op het einde van januari plaats grijpen. De Bondsraad zal alsdan aan de verga dering den toestand bekend maken <|er onderhandelingen, rakimde hel sluiten van het lïaiisch-zuilsersch handels verdrag. Hei russisch Staatsblad kondigt een keizerlijk besluit af, waai bij bevolen wordt, dal 25 politieke be- de laalSlcn lijd die het gouverné- de aanleiders leden der re- zullen gevon- a 77 .■Wiirxw 5- 42 6- 19 9-15 10-12 3-02 6-07 8- 59 9- 10 4- 28 5- 06 7- 32 8- 50 11-50 2- 59 3- 22 5-35 8-06 8- 28 9- 02 BRUSSEL GENT VEURNE ghyvelde DU1NKERKE ■$l NIEUPORT (Stad) 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 7-22 DIXMUDE -- DIXMUDE NIEUPORT I 7-28 9-25 11-57 2-:X> 4-42 6-19'7-41 7- 18 9-51 12-15 2-10 4-55 8-34 8- 15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04 11-00 3-09 11- 39 3-48 12- 23 4-26 3-23 7-10 5-35 9-31 Do eer Dietl voor tie pries ters. Duinkerken Veurne, Gent nnaa- Drussel en Dixmude naar Nfieuport. 6- 20 9-00 3-02 5-50 7- 44 10-25 11-50 6-07 7-35 18-11 12-23 2-59 8-59 9-51 10-32- 12-45 3-22 9-10 10-11 10-58 1-11 10-45 ■Vertrekuren van den ijzerenweg van 5- 54 11-00 3-09 6-15 6- 32 11-39 3-48 5-42 6-46 7- 12 12-23 4-26 6-19 7-15 9-38 3-23 7-10 9-15 9-28 11-05 5-35 9-31 10-42 10-42 DUINKERKE GHYVEI.DE VEURNE GENT BRUSSEL S' M»1 I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1881 | | pagina 1