I
VAN VEURNE
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
I
I
r
3
N.r
JAAR.
a>.
514
ZATERDAG 51 DECEMBER 1881.
Veurne, 31 December.
God werden
De pastoor, zégde hij, heeft
he priesters begrijpen dan niet, in
hunne dwaze verwaandheid, dat zij zoo
doende, eerst en vooral den godsdienst,
en dus hun eigen gezag ouderinijnen.
De godsdienstles in het lager en in
het middelbaar onderwijs.
Herhaalde malen hebben wij reeds de
gelegenheid gehad de ongerijmdheden en
tegenstrijdigheden te doen uitschijnen
welke de tegenwoordige handel wijze onzer
Belgische geestelijkheid kenschetsen.
Een nieuw geval steil de ongerijmd
heid alweer in bet klare daglicht.
Nogmaals zijn het ollicieele stukken
welke ons ten bewijze dienen de Moni-
teur bevat onlangs twee koninklijke be
sluiten door de welke de aanneming
goedgekeurd wordt van twee priesters,
voorgesleld door don bisscliop van Door-
nijk om hel godsdienstig onderwijs te
geven in de staatsmiddelbare scholen van
Thuin en Beaumont.
De wel op het lager onderwijs van 1879
stelt in elke gemeenteschool een lokaal
ten dienste der geestelijkheid om er hel
godsdienstig onderwijs te gaan geven.
Nog treffender, zoo mogelijk, zijn die
baatzuchtige bedoelingen onzer geeste
lijkheid onlangs door hel gebeurde te
Meix-voor-Virlon bewezen geworden.
Daar lieefi de bisscliop van Namen den
banvloek uitgesproken over eene geheele
gemeente, zonder onderscheid van per-,
sonen en welke dan ook hunne gedachten
en overtuigingen wezen mochten. Men
laai hier niet cens de keus lusschen
Jesus en Barabas; men sluil zoo maar
eenvoudig, en zonder ook dat men dezen
iets te verwijten bebbe, zelfs niet hunne
onderwerping aan ’s lands wellen, eenige
honderden geloovigen uit den schoot der
Kerk. Het feit schijnt in zich zoo onge
looflijk erg, dat de klerikale bladen ge
poogd hebben te bewijzen dat er hier
Klerikale politiek en godsdienst.
Opstand legen de wereldlijke overheid
is nu wel voor onze klerikalen eene
dogma geworden. Van hen mag men met
waarheid zeggen, naar aanleiding eener
gekende spreuk de burgerlijke macht,
daar is de vijand. De tegenwoordige poli
tiek onzer tegenstrevers is eene wezen
lijke afbreking van al wat in onze maat
schappij hoog genoeg staal, om hel gezag
van den priester eenigzins in de schaduw
te stellen. Ten einde met meer zekerheid
hel bevel te voeren, pogen de geestelijken
alle andere overheid af te breken. Het
doel 'van hun streven is de priesterheer
schappij, en aan dit doel wordt dan ook
al het overige ondergeschikt. Geestelijke
belangen worden over het hoofd gezien,
en hel en hemel slechts voor zooveel in
acht genomen, dat zulks tot het ge-
wenschte einde moge gepast schijnen.
Op onlegensprekelijke wijze is de waar
heid van dil ons gezegde uit den school
strijd gebleken. Het priestergezag was in
gekort en, op terrein der lagere scholen,
binnen de grondwettelijke palen terug
gebracht. Vandaar de woede der geeste
lijkheid; vandaar die geweldige verdruk
king der gewetens. De geloovigen hadden
maar te kiezen lusschen Kerk en Staat
er was immers geene zaligheid voor wie
de wet getrouw zou blijven. Niet alleen
is hel liberaal volk, onvoorzichtig genoeg,
uil de Kerk vcrsloolen, maar katholieken
van den echten stempel, strenggeloovigen
die in zake van godsdienst niet verdacht
konden voorkomen, heeft de banvloek
getroffen. En honderden en duizenden
zijn verloren voor de Kerk, aan de
heerschzuchl der priesters ten offer ge
bracht. Niemand toch zal ernstig pogen
te beweren dal dia blinde drift door zui
veren iever lol den dienst van God en de
zaligheid der zielen is ingegeven.
Men schrijft in bij den drukkeruitgever, Ooststraal, 6, te Veurne, en op
alle postkantoren des rijks.
Brieven en geld vrachtvrij.
Alle mededeelingen, artikels of brieven, behoorlijk ondcrteekeml, als
ook bekendmakingen uilerlijk legen Vrijdag middag toe te zenden.
van geenen kerkban mag sprake zijn;
altijd is het en daar is toch wezenlijk
heel hel belang der zake dal hel
geestelijk leven in liet Luxemburgersch
dorpje lijdelijk is opgeschorst. Geene
predikingeu meer, zelfs ’s Zondags geene
mis, geene uildeeling der sakrainenten.
Alle geestelijk voedsel is aan de geloo
vigen van Meix onttrokken.
Men vrage niet welke zonde dergclijke
straf kan verdienen, die de gelegeijlmid
lol berouw zelfs wegneemt. Wal er
gaande is, is gemakkelijk om uit te leg
gen. Een priester heeft de hand van hel
hooger bestuur gevoeld, dien priester zal
men wreken. Met geweld hoeft legen den
genomen maatregel geprotesteerd te wor
den het komt er niet op aan om juist,
maar wel om hard te slaan. De inbeel
ding der menigte moet men treffen er
mag niet gezegd worden dat een Minister
aan oenen pastoor over zijn gedrag reke
ning heeft gevraagd, en dat deze zich
onderworpen beeft, liet moge ons heel
eenvoudig schijnen dat, in vervanging
van den reporter Ballus, de bisscliop
eenen anderen priester had moeten stel
len, om niet de geloovigen van Meix
zonder pastoor te laten, en hun op die
wijze het volbrengen hunner godsdiens
tige plichten niet onmogelijk te maken.
Maar zoo verstaal hel niet de geestelijk
heid ware hel dan niet uitgemaakt dat,
eens ten minste, zij zou hebben toege
geven Nu, dat zal niet. Weinig bekreu
nen zich onze priesters om de geestelijke
behoeften der geloovigen; wal hun aan
’t harte gaat, hel is van overal en altijd
aan de burgerlijke macht het hoofd te
bieden, hel is van op allo mogelijke wijzen
den invloed van den Staal, zijn gezag op
hel volk te bestrijden, ten einde zij alleen
zouden lieerschen. Het doel heiligt de
middelen, en nooit zal aan de geestelijken
bet bereiken hiervan te duur betaald
schijnen kostte het dan ook yan eenige
(luizende hel eeuwig leven. Noch voor
weinige dagen mochten wij in het orgaan
van hel bisdom in Gent den uitbundigen
lof lezen der belgisclie priesters, en dit
wel om reden dal deze overal eenen
krachtige en wakkeren tegenstand bieden
aan de ondernemingen der vrijmetse
larij. Men leze aan de onderemingen
van hel liberalisme, van de wereldlijke
overheid, en men zal liet ware gedacht
hebben der Jezuïeten die schrijven in den
Bien Public.
Li'.l
wijze van de heeren bisschoppen,
die iedereen doemde en dachten
daarmede een groeten slag te doen;
nn hebben zij den moed niet van
hunne dwaling terug te koeien en
ie zien ten
onder brengen, dan van hun poli
tiek doel af lê zien.
De vriendschappelijke betrekkin
gen lusschen beide gouvernemen
ten zullen spoedig hersteld worden.
Een telegram uil Mexiko meldt
dal. de heer Trevino, minister van
oorlog, zijn ontslag beeft gegeven
en de heer Narango hem opvolgl.
De volkomensle rust blijft thans in
Mexiko lieerschen.
De klerikale dagbladen beklagen I 'L"'•"V.
zich dagelijks da?de liberale d”g-1 - ,eVer de.re,*S*
bladen den eerbied voor de geeste
lijken en voor de religie bij hel
volk ontnemen, door beiden gesta
dig aan te vallen. Dal is gemakke
lijker om zeggen dan om bewijzen.
De liberale gazetten vallen alleen
de slechte daden der geestelijken
aan en de winkel welke zij van de
religie maken. Indien de geestelij
ken zich uitsluitend met hunne
goddelijke zending bezig hielden
en de voorschriften der religie
volgden, zonder dezelve door alle
soorlc van valschc mirakels te
exploiteren, wij zijn zeker dal
iedereen hen zou eerbiedigen en
den hoed voor hen afnemen; maar
nu is de priester een snijdend poli
tiek man, een vervolger geworden
van allen die voor hem niet willen
jilooien en zijne wereldlijke macht
helpen bevorderen.
Wij vinden in de school-enkwes-
ten honderden voorbeelden, die
aanloonen, dal hel alleen de schuld
der geestelijken is, dat zoovele lie
den de priesters niet mee.i eerbie-
en de godsdienstplichten niet meer
nakomen, waarvan zij door de zoo
gezegde dienaars van God werden
uitgesloten.
In bel kanton Sl-lhiberl, legde
een man, die in den ban der kerk
chuldigdcn, in
aangehouden en
inent beschouwt als
ol' invloedhebbemle
volulionnaire pnilij, zuilen
nisd worden in bijzondere xillingeo
van den Senaat, waarbij verlegen-
wnordigeis der stalen zullen ge
voegd worden.
Ih-l oosienrijsch-liongaarscligou
vernement heeft van Kumenic eene
nota ontvangen, waardoor alle ge
schil nordl uit den weg geruimd.
menten betreft, dit is zoo alge-
ineen geworden, dal men, 20
jaren geleden, als er een enkel
inwoner van het dorp was, die
in den ban der H. Kerk was, men
hem met den vinger wees, terwijl
er nu 70 tol 80 zijn, die hunnen
paaschen niet meer houden, en
allen lachen er nu mede.
Ziedaar hel gevolg der handel-
--
is geslagen, de volgende verklaring
af
De pastoor, zegde hij, heeft
mij de sakramenten geweigerd.
Er zijn er in onze gemeente
veel zooals ik, voegde bij er bij,
men wordt daaraan gewoon. Ik
weet niet of die lieden er op uil
zijn, om iedereen in den ban te
slagen.
De pastoor van Bras heeft mij
gezegd dal I.ij mijne biecht niet
kon hooren om dat ik op de libe-
rale lijst geleekend heb en dat ik
gemeenteraadslid was. Op zes
weken lusschenlijd ismijne doch-
ter de absolutie geweigerd en
vervolgens toegestaan. Hel is eene
echte winkel. De geestelijkheid
maakt een spel van de sakramen-
ten.
Een ander drukte zich als volgt
uit:
Wat hel weigeren der sakra-
llet Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement.
Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar:
Voor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00.
Voor gansch België: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00.
Een afzonderlijk nummer 10 c.“ Bekendmakingen 20 centiemen den
drukregel. Reklamen 50 centiemen den regel.
Volitiek Overzicht.
Hel besluit, door den heer Gain-
Bella genomen, om den heer Kous-
lan als gezant van Erankrijk to
Tunis te behouden, wordt door de
lïansche dagbladen verschillend
beoordeeld. De 'Siècle onder andere
zegt dal dil besluit gelijkvormig is
aan de wenschen, door de fransche
kolonie van Tunis uitgedrukt, maar
bekent toch dat de lieer Koustan
in de uitoefening zijner moeilijke
zending niet al de voorzichtigheid
en de voorbehouiling heeft in acht
genomen, die men had kunnen
verlangen-
Er is niets waar van al de ge
huchten over wijzigingen, die hel
frauscli ministerie zou ondergaan;
zoo heeft de heer Aliain-Targé aan
den syndic der parijsclie wissel-
agcnlen verklaard, dal hij niet
voornemens was zijn ontslag te
geven, en hij er vast op rekende
hel aanslaande jaar nog minister
van financiën te zijn. Hij verklaarde
zich bij de zelfde gelegenheid over
de hervormingen, die hem werden
loegeschreven. Hij zegde dat hij
niets wilde besjioedigen en maar
na rijpe overweging hamlelen zou.
De gezant van Frankrijk te Pe
tersburg, generaal Gbanzy, heeft
den 25 dezer afscheid van den kei
zer van Kusland genomen, na hem
zijne lerugroepiugsbrieven over
handigd te hebben. Men wachtte te
Parijs enkel naa de vervulling dier
plichtpleging om de benoeming i
aftekondigen des heeren de Chaü-
dordy en de Courcel. Men verwacht
<bl die heden in bel hnnsch Staats
blad zullen verschijnen.
De heer Ladislaus Ordega, alge
meen consul van Frankrijk te Ant
werpen is gezant van Frankrijk bij
bet gouvernement van Maröcco
benoemd.
De winterzillijd der zwiisersche
Bondsvergadering is zaterdag ge
sloten geworden, doch er zal eene
bijkomende zitting op het einde
van januari plaats grijpen. De
Bondsraad zal alsdan aan de verga
dering den toestand bekend maken
<|er onderhandelingen, rakimde hel
sluiten van het lïaiisch-zuilsersch
handels verdrag.
Hei russisch Staatsblad kondigt
een keizerlijk besluit af, waai bij
bevolen wordt, dal 25 politieke be-
de laalSlcn lijd
die het gouverné-
de aanleiders
leden der re-
zullen gevon-
a 77
.■Wiirxw
5- 42
6- 19
9-15
10-12
3-02
6-07
8- 59
9- 10
4- 28
5- 06
7- 32
8- 50
11-50
2- 59
3- 22
5-35
8-06
8- 28
9- 02
BRUSSEL
GENT
VEURNE
ghyvelde
DU1NKERKE
■$l
NIEUPORT (Stad) 7-00 9-00 11-32 2-05 4-17 5-54 7-22
DIXMUDE --
DIXMUDE
NIEUPORT
I
7-28 9-25 11-57 2-:X> 4-42 6-19'7-41
7- 18 9-51 12-15 2-10 4-55 8-34
8- 15 10-21 12-35 3-10 5-22 9-04
11-00 3-09
11- 39 3-48
12- 23 4-26
3-23 7-10
5-35 9-31
Do eer Dietl voor tie pries
ters.
Duinkerken Veurne, Gent nnaa- Drussel en Dixmude naar Nfieuport.
6- 20 9-00 3-02 5-50
7- 44 10-25 11-50 6-07 7-35
18-11 12-23 2-59 8-59 9-51
10-32- 12-45 3-22 9-10 10-11
10-58 1-11 10-45
■Vertrekuren van den ijzerenweg van
5- 54 11-00 3-09 6-15
6- 32 11-39 3-48 5-42 6-46
7- 12 12-23 4-26 6-19 7-15
9-38 3-23 7-10 9-15 9-28
11-05 5-35 9-31 10-42 10-42
DUINKERKE
GHYVEI.DE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
S'
M»1
I