Klopterop. Verder komt het prulbladje voor den dag met twee booze vragen, onder den titel niets is veranderd Dal is afgrijselijk voor heilige mannen en eene heilige gazelle. Wat zou hel prulbladje zeggen indien wij vroegen, bij voorbeeld, als de oilieiele onislaggevande schoolvos uit Veuriiambachl, waarvan hel spreekt, niet bij toeval eenige lessen zou genomen hebben aanzijn gewezen overste of dezes prettige dienstmeid, nu bij elkander wenende en thans zoogezegde klerikale schoolmeester en dienstmaagd? De zekere olhciele schoolvos gal zijn ontslag, Veurnaar, eu niemand nogtans zou hem durven beschuldigen. Was hel hetzelfde geval met zekeren pastor uil het Luxembnrgsche, veroordeeld voor zedenschenissen en die bleef voort pre ken, biechten en huwen Hoe legt dat zich uit heeft geene aanspraak op vergelding ol .betaling. Als derhalve de geestelijkheid haren dienst niet doet, waarvoor de Slaat haar betaalt, en ander werk verricht, waar voor zij niet is aangesteld en dal op den hoop toe tegen den Staal indruischl, heeft, de Staal groot gelijk hare jaar wedden in te trekken of te snoeien. De geestelijke prulschrijvers van den Veurnaar zijn verrezen Na maanden en maanden oneenigheden en stilzwijgend heid, geven zij eindelijk teeken van leven. De vrede is voor eenigen tijd geleekend; hun vertrouwen is teruggekeerd, en wederom hebben zij de pen opgevat om, volgens loffelijke gewoonte en uil kriste- lijke liefde, hel treffelijk stieltje uil te oefenen van lasteraars en volksbedrie gers. Maar, geene professors meer! Die mannetjes hebben gedaan, men wil niet dansen zooals die moeials schuifelen. Neen, lieden moet men eene deftigere proza aanveerdiin, van hooger hand komende. En men ziet ellelange artikels van mannen die, onder het zoetachtigsl uitwendig, een haatdragend en boosaardig hart verbergen en alles in vuur en vlam zouden stellen, daar waar zij hun ge biedend woord, hunne heerschzuchlige plannen niet ten uitvoer kunnen brengen. Waarlijk, de venijnige pen van zekere .hekeldichters is te kennelijk om niet op gemerkt te worden. Wij hadden eerst gedacht ons met den geestelijken zeever van den Veurnaar niet bezig te houden; doch de onderwerpen welke de grrooole schrijvers behandelen, de kwaadaardigheid en de hardnekkig heid hunner aanvallen, hebben bij ons den lust doen ontslaan ons een weinig mei hen bezig le houden, en al hel schandelijke hunner handelwijze te doen nitschijueii. Nu, sedert veertien dagen, is den oorlog verklaard, en den Veurnaar heelt zijn vuur geopend. Hel prulbladje der dekenij van Veurne randt natuurlijk het Advertentie-blad aan, zulks valt in ’l order en treft ons weinig. Wij zijn gewoon den armzaligen priet praat der grrooole schrijvelaars van den Veurnaar koelbloediglijk le verdragen en medelijdend hunne pretenties le aan schouwen, zij de eenige geleerden, de hooge verstanden, de groolc zedenmees ters, de redders van Veurne en om streken. En boe randen zij aan? Op eene arm zalige wijze. Die menschen zijn gram omdat wij hebben durven vooruit brengen dal men de jaarwedden der geestelijken .moei verminderen. Om hunne kwaadheid le toonen, komen zij voor den dag met .eenen hoop beweegredenen zonder grond, en slingeren ons bewoordingen naar het hoofd slechts waardig van den eersten kaaiboef den besten. Die mannen, die de kristelijke zachtmoedigheid zouden moe ien aanprediken, verslikken in hunne gramschap en zijn niet eeus gewaar dat zij de kwetsbare zijde hunner politiek Blootleggenhet geld Indien hunne aanrandingen zich be paalden bij bet Advertenlie-blad, dit ware niets, men zou ze zenden wandelen. Maar als men ziet dal de geestelijken zich veroorloven in gazetten te schrijven, snoodelijk en met liet inzicht kwaad te doen, in lage aantijgingen hunne zwade gal uitspuwen en om zoo te zeggen open lijk personen aanranden, dan kunnen wij niet nalaten de menschel) le waarschuwen tegen de schaamteloosheid en de laag heid der zwarte schrijvelaars van den Veurnaar. In zijn nummer van woensdag lest, randt hij ons nogmaals aan, weeral over de geldkwestie der onderpastors. Wij bekreunen ons bliksems weinig om de uitscheidingen en beleedigingen van hel razend prulbladje, en hadden er geen verder gewag van gemaakt, indien de zwarte slimmeriks, in hetzelfde nummer, niet eene nieuwe soort van aanranding hadden uitgevonden. De bibliotheek slaat hun nu in den weg En waarom Wel, waarschijnelijk omdat zij dt'iar niets te zeggen, niets le gebieden hebben; omdat zij da:ir niet een hunner onderdanige creaturen kunnen plaatsen, die de «kerkelijke overheid» bovendo wereldlijke zou stellen. Met razernij randt het geestelijk prul bladje twee jongelingen aan die hel ambt van bibliothecaris bekleeden, onder het rechtstreeks gezag en hel waakzaam oog eencr bekwame en geleerde commissie. Die jongelingen zijn, op eene onredelijke wijze, als dommerikken uilgeschilderd, en als onbekwaam voorgesteld om eene positie, hoe klein ook, in de wereld te bekleeden. Is zulke handelwijze niet aan- stoolelijk? De heilige schrijvers van den Veurnaar waren zeker in een droom toen zij dien armen praal schreven, want hunne ge zegden» zijn compassie waardig. Hel ar tikel, in zijn eigen, is waarlijk geen ant woord waard, was hel niet dal het weer een dier snoode hatelijkheden bevat, die de verontwaardiging van elk deftig mensch doen ontstaan. Men ziet eens le meer met welke zaken geestelijken zich bezig houden, wal hel is katholiek te zijn. Nu begrijpt men op welke wijze zij de verhevene leer van Christus verslaan; boe zij hun evennaas ten beminnen; hoe zij het brood aan burger en werkman zouden ontnemen om hunne haatdragende driften te voldoen. In hunne verwaandheid zien zij niet, de heilige prulschrijvers dat, met eenen bibliothecaris aan le randen, zij deszells familieleden beleedigen, die hen nogtans genegen zijn; zij bemerken niet eens dal zij weduwen en weezeu tergen, en aldus eene wraakroepende zonde bedrijven, alleenlijk uil doel om vrijen teugel le kunnen geven aan hunne booze inzichten cu om treffelijke jongelingen te misachten die toch zoo veel waard zijn als de menig vuldige koeipoesters, met zwarten rok, die in onze stad en omstreken krioelen. heid. Eenieder spreekt lof over de moedige onderwijzers die hunne moei lijke laak met zoo veel ijver vervullen, en niets verwaarloozcn om hunne leerlingen de kinderen onzer werkende klas eene goede opvoeding te verschaffen. Eer zij aan hen. Verleden zondag, om 11 ure, woonden wij met belangstelling de prijsdeeling bij aan de leerlingen der sledelijke kneclit- jcsschool en der school voor volwassen. Deze plechtigheid had eon talrijk pu bliek uitgelokt en had plaats m de schouwburgzaal, waar de leerlingen voorafgegaan door de Koninklijke harmo nie en gevolgd door het kollegie van Burgemeester en Schepenen, den heer Arrondissemcnts-Commissaris, Gemeen teraadsleden, leden van het Schoolkomi- teil, bestuurders der llospicen en van het weldadigheids Bureel, enz. zich stoets gewijze hadden naartoe begeven. De plechtigheid bestond uit twee koo- ren door de kinderen gezongen en wal declamaties, die allen zeer goed werden uitgevoerd en die het publiek veel ge noegen deden. Warme en welverdiende toejuichingen hebben de verschillige ver- tooningen begroet. Daarna sprak de heer onderwijzer Lemahieu eene puike redevoering uil. Hij handelde over het nut van het onder wijs der kinderen. Zijne aanspraak was klaar en duidelijk; zij werd met aandacht aanhoord en de menigvuldige loejuchin- gen die haar begroettenmoeten den spreker bewezen hebben dat zij de goed keuring van het publiek had verworven. De belooningen die weiden uitgedceld bestonden in boekwerken en kleerstoffen. uit de volledige costumen aangekocht met dc opbrengst van liet legaat van wijlen den lieer Behaeghel, en van ecu zilveren eermetaal, geschonken den heer burge meester Ollevicr. aan den verdienslehjk- slen leerling der school voor volwassen. Iedereen heeft de goede houding der kinderen belet, gedurende de plecbtig- Algcineeiie tijdingen. De manoeuvers der volgende draai bruggen zullen voor een jaar verpacht worden, van den 1 October 1882 tot I October opvolgendellullebrug, Kelle- naarsbrug, van Loo, van Eorthem, van Deren, Korlewilde, Gaslhuisbrug en Roosebrug, gelegen op de Loovaart. Dc aanbiedingsschrilleii moeten gestuurd zijn aan den heer hoofdingenieur bestuurder van bruggen en wegen, te Brugge en in den post besteld worden den 15 septem ber, ten laatste. Te rekenen van den 10 september zal den taks op de bandels-effecten in de post, heden vastgesteld op 50 centiemen, verminderd worden op 20 centiemen. De Belgische Commissie heeft hel reglement van de internationale Tentoon stelling van Amsterdam aan de Kunste naars en de Nijveraaars uitgedceld. Dees document werd gezonden aan de handels en nijverheids genootschappen, alsook aan al de voortbrengers, welke aan de Tentoonstelling van 1880 deel namen. De belanghebbenden, welke dit regle ment niet ontvangen, kunnen er exem plaren van bekomen, met zich door ongefrankeerden brief te wenden aan de inrichlings commissie, Zijstraat, 1, te Brussel. Na den October kan men niet meer zich laten inschrijven. Medegedeeld.) Woensdag der verledene week heeft te Blankenberge in hel Hotel de l’Univers een tweegevecht plaats gehad, lusschen België en Holland. Het worstelperk was eene groole tafel, gedekt met 600 oesters (50 dozijnen), eu daarenboven 15 fles- schen wijn van Royal Saint Marceaux. Onze landgenoot, V. R..., van Brussel, (wegende 110 kilos) heelt den strijd op- gegeven na zijne twee - en - twintigste dozijn oesters en zijne zevende llesch wijn. Zijn tegenstrever, kapitein W...., van ’s Gravcnhagc, (wegende 123 kilos), heeft al de overige oesters, achl-en- twinlig dozijnen, opgeëlen en had nog dorst na de acht llesschen wijn, welke zijn deel waren, biimengespecld le heb ben. De Hollander heeft den strijd gewon- I nen. Niettemin hebben overwinnaar en I overwonnene met hunne gczamenllijko Ingezonden. Veurne, 7“ September 1882. ,W.r de Uitgever van het Adveiitemie-Blaii. De geestelijke schrijvers van den l'eur- naar willen doen gelooven dat de stede lijke bibliothecaris door zijne onwetend heid, dc gevaarlijkste jongeling is die er opde wereld bestaal en dal de bibliotheek der stad opgevuld is met slechte boeken. Vooreerst, de bibliothecaris heeft zijne laatste studiën gedaan in een geestelijk collcgie en bet is waarlijk niet lijn voor de zwarte opstellers, hoe groole verstan den zij ook willen zijn, van kwaad le zeggen van hunne eigene gestichten. Ten tweeden, zijn er wel slechte boe ken in dc bibliotheek Een lid der Commissie der bibliotheek heeft mij ver zekerd dat er geene andere boeken in lezing gegeven worden dan goedeboeken. Wel is waar onder deze laatste vindt men er die in de kaart niet spelen van de katholieke geestelijken, maar, zijn die mannen onfeilbaar? Zijn zij altijd voor beelden van zedelijkheid en van deugd? Zijn er bij de dienaars van den godsdienst nooit geene misbruiken die moeten be rispt worden?.... Ja, ik weet hel, de schrijvers van den Veurnaar beweren dal de geestelijken niet mogen berispt wor den, honderdmaal heb ik dat liedje hooren zingen, maar veel katholieken hebben er anders over geoordeeld, want de werken van Voltaire van J. Rousseau enz. werden door katholieken van Veurne aan de Stadsbibliotheek geschonken. Wat willen do zwarte opstellers komen spreken van slechte boeken? Is dal wel ernstig?... Is er wel in geheel de biblio theek een schrift dat zoo slecht is als hel vuil Veurnes priesterblad? Ik zeg hel met diepe overtuiging, en deze die de openbare bijeenkomsten volgen kunnen hel met mij zeggen: nooit heelt er le Veurne een boek of een schrift meer kwaad gedaan dan hel artikel van den Veurnaar over de onwettige ge boorten. Nog altijd, sedert meer dan 8 dagen, in de estaminels als ook in de huisge zinnen loopen de gesprekken over de onwettige geboorten, zoo gepasseerde als toekomende; men noemt er 4 men noemt er 6 en vervolgens zoekt men naar de 6 of 10 andere. En wal er alsdan ver teld wordt over jonge dochters, jonge lingen en getrouwden, over den biecht stoel, en over de handelwijze van biecht vaders builen den biechtstoel, zou ik niet durven beschrijven. Laat de zwarte schrijvers maar uitval len tegen de bibliotheek en tegen de onervaren jongelingen die als bestierders der bibliotheek aangesteld zijn. Men weel in Veurne wal men overdie uitvallen denken moet; men weel ook wal men denken moet over hel biechtkolje en over de bedieustigheid van al le ervarene zedenmeesters, die door hun dwaas en overslandig gedrag de slechte driften aanvuren, kwaad stoken, on droefheid en twist in de huisgezinnen zaaien. Tot later, Mijnheer de Uitgever, als hel noodig is. gczamenllijko vrienden, op het welvaren van beide landen gedronken. Het gerucht is te Kortrijk in om loop, dal de policie eenen kerel van Korlrijk heelt aangehouden, beschuldigd van over 37 jareu eenen beestenkoopman le Heule vermoord te hebben. Een zeldzaam ongeval heelt vrijdag, dor verledene week ten half drie namid dag, plaats gehad aan den inkom der Laven van Doslende. Eene groole stoom boot, geladen met hout en komende van Danlzig, is ten gevolge van eene verkeer de oefening met geweid op hel staketsel geloopen, op hel oogenblik dat er vele nieuwsgierigen op waren. Dc schok was zoo geweldig dat meer dan twintig meters van hel staketsel werden afgerukt. Balken met zwaar ijzeren beslag, werden afge rukt en gebroken. Op heel dc uitgestrekt heid der bres is geene plank van den vloer overgebleven. Niettegenstaande de stoomboot met zwaar plaatijzer overdekt is, bekwam zij een overgroot gal aan den voorsteven. Dcnieuwsgierigen, die op hel staketsel stonden waien zeer verschrikt, doch cr zijn geene ongelukken te betreuren. Allen werden met roeibooten afgehaald en op hel strand gebracht. De schade aan liet staketsel veroorzaakt, wordt op 10,000 frank geschat. De stoomboot is in de ha ven gebracht om hersteld le worden. Zaterdag had te Woesten eene be grafenis plaats. Na de plechtigheid ver gaderden zich de vrienden en kennissen van den overledene in eene herberg. Drie kerels bevonden zich insgelijks in de herberg. Eensklaps namen de drie kerels hunne messen en sprongen op oen jonge ling toe; hel slachtoffer ontving 13 mes- steken. Niemand van al de aanwezigen bad den moed de aanranders hunne messen te ontnemen en hen aan te hou den. Na de misdaad gepleegd te hebben, verlieten de kerels heel gerust «Je herberg In der waarheid, indien wij de treffe lijke handelwijze der heilige schrijvers moeslim volgen, en liun den bal weder- kalseu. Wat schoon spel zouden wij niet hebben? Hoe gemakkelijk ware hel voor ons niet, menige feiten aan le halen, die afkeer inboezemen en het geestelijk kleed bezoedelen. Wat recht zouden wij niet hebben hun toe te roepen doel uwe oogen open want gij zijl niet eens den balk gewaar die n bedreigt. Eu indien wij, uit wederwraakzekere zwartjes wilden anvalle:1, hoe gemakkelijk ware het voor ons niet de vernietigers van den vrede en hc geluk der huisgezinnen, de ee.rloozeu aan te duiden, die, de laagheid van hun bijzonder leven duiken, niet onder scimone kleederen maar wel onder den priesterrok. Ja, wij zouden zelfs er misschiet: kunnen aanwijzen die in staal zijn inlichtingen le geven over liet ware geluk van vader te zijn Doch, wij zullen het, kristeiijk en edel moedig voorbeeld van den Veurnaar niet volgen, en zijne schrijver.-', in hunnen ’judderpm! laten vomt wroeten. Den 21 September 1882, zal dc ge naamde Maria-Joanna-Cecilia Delever, geboren le Haringhe, den 20 September 1782, weduwe van Marlinus Kockenpoo, binnen onze gemeente, haar 100-jarig jubelfeest vieren. Dc geestelijke bestuurders van hel prulbladje zijn iijne, doorslepcnc kades. Verbeeldt u, lezers, dal die deftige en kristelijke oolijkaards zich verder bezig houden met te voorzeggen hoeveel onwet tige geboorten cr in Veurne zullen zijn, gedurende dit jaar. Wal zal men nog al hooren? Hoe scherpzinnig en hoe door trapt moeten toch de zwartjes zijn, om zulks te beslatigen, om met zekerheid het getal der onechte kinderen te kunnen voorzeggen Van de 12 tol de 16 beweren de heilige schrijvers; niet min dan 12, niet meer dan 16. Maar moesten er geene 12 zijn, spreken zij borg voor de overige?... Ofwel zullen zekere lapmannen hun con tingent bijbrengen; ofwel zullen er vlin- dermuizen uitspringen die vlamme hebben gescholen ofwel zal de heilige geest nederdalen gelijk over tijd?.... Men zou waarlijk geneigd zijn le zeggen ja. Wal er ook van zij, men zou zeggen dal dc heldendaden der zoo menigvuldige broederkens, veroordeeld voor dierlijke feilen gepleegd te hebben, alle treffelijk gevoel bij de heilige schrijvers heelt uit gedoold, om plaats te maken voor eenen walgeulijken schrijllust van wulpsche en schandelijke veronderstellingen, die hel bedorvenste broederken zouden doen blozen. En nogthans is de Veurnaar opgesteld door geestelijken en aan de ouders en kinders door hun aanbevolen en aange- prezen. O lijden O zeden HBaanBonmatr/ Zlo zijn verrezen tiwiiii nn.«iir—mu mmanaa I*i-ijH<leellng Men sclinjtt ons uit Boveron-op-den-I.tzor. o lllll IJilIlMy

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1882 | | pagina 2