Klopterop.
Verder komt het prulbladje voor den
dag met twee booze vragen, onder den
titel niets is veranderd
Dal is afgrijselijk voor heilige mannen
en eene heilige gazelle. Wat zou hel
prulbladje zeggen indien wij vroegen, bij
voorbeeld, als de oilieiele onislaggevande
schoolvos uit Veuriiambachl, waarvan hel
spreekt, niet bij toeval eenige lessen zou
genomen hebben aanzijn gewezen overste
of dezes prettige dienstmeid, nu bij
elkander wenende en thans zoogezegde
klerikale schoolmeester en dienstmaagd?
De zekere olhciele schoolvos gal zijn
ontslag, Veurnaar, eu niemand nogtans
zou hem durven beschuldigen. Was hel
hetzelfde geval met zekeren pastor uil
het Luxembnrgsche, veroordeeld voor
zedenschenissen en die bleef voort pre
ken, biechten en huwen
Hoe legt dat zich uit
heeft geene aanspraak op vergelding ol
.betaling.
Als derhalve de geestelijkheid haren
dienst niet doet, waarvoor de Slaat haar
betaalt, en ander werk verricht, waar
voor zij niet is aangesteld en dal op den
hoop toe tegen den Staal indruischl,
heeft, de Staal groot gelijk hare jaar
wedden in te trekken of te snoeien.
De geestelijke prulschrijvers van den
Veurnaar zijn verrezen Na maanden en
maanden oneenigheden en stilzwijgend
heid, geven zij eindelijk teeken van leven.
De vrede is voor eenigen tijd geleekend;
hun vertrouwen is teruggekeerd, en
wederom hebben zij de pen opgevat om,
volgens loffelijke gewoonte en uil kriste-
lijke liefde, hel treffelijk stieltje uil te
oefenen van lasteraars en volksbedrie
gers.
Maar, geene professors meer! Die
mannetjes hebben gedaan, men wil niet
dansen zooals die moeials schuifelen.
Neen, lieden moet men eene deftigere
proza aanveerdiin, van hooger hand
komende. En men ziet ellelange artikels
van mannen die, onder het zoetachtigsl
uitwendig, een haatdragend en boosaardig
hart verbergen en alles in vuur en vlam
zouden stellen, daar waar zij hun ge
biedend woord, hunne heerschzuchlige
plannen niet ten uitvoer kunnen brengen.
Waarlijk, de venijnige pen van zekere
.hekeldichters is te kennelijk om niet op
gemerkt te worden.
Wij hadden eerst gedacht ons met den
geestelijken zeever van den Veurnaar niet
bezig te houden; doch de onderwerpen
welke de grrooole schrijvers behandelen,
de kwaadaardigheid en de hardnekkig
heid hunner aanvallen, hebben bij ons
den lust doen ontslaan ons een weinig
mei hen bezig le houden, en al hel
schandelijke hunner handelwijze te doen
nitschijueii.
Nu, sedert veertien dagen, is den oorlog
verklaard, en den Veurnaar heelt zijn
vuur geopend.
Hel prulbladje der dekenij van Veurne
randt natuurlijk het Advertentie-blad aan,
zulks valt in ’l order en treft ons weinig.
Wij zijn gewoon den armzaligen priet
praat der grrooole schrijvelaars van den
Veurnaar koelbloediglijk le verdragen en
medelijdend hunne pretenties le aan
schouwen, zij de eenige geleerden, de
hooge verstanden, de groolc zedenmees
ters, de redders van Veurne en om
streken.
En boe randen zij aan? Op eene arm
zalige wijze. Die menschen zijn gram
omdat wij hebben durven vooruit brengen
dal men de jaarwedden der geestelijken
.moei verminderen. Om hunne kwaadheid
le toonen, komen zij voor den dag met
.eenen hoop beweegredenen zonder grond,
en slingeren ons bewoordingen naar het
hoofd slechts waardig van den eersten
kaaiboef den besten. Die mannen, die de
kristelijke zachtmoedigheid zouden moe
ien aanprediken, verslikken in hunne
gramschap en zijn niet eeus gewaar dat
zij de kwetsbare zijde hunner politiek
Blootleggenhet geld
Indien hunne aanrandingen zich be
paalden bij bet Advertenlie-blad, dit ware
niets, men zou ze zenden wandelen. Maar
als men ziet dal de geestelijken zich
veroorloven in gazetten te schrijven,
snoodelijk en met liet inzicht kwaad te
doen, in lage aantijgingen hunne zwade
gal uitspuwen en om zoo te zeggen open
lijk personen aanranden, dan kunnen wij
niet nalaten de menschel) le waarschuwen
tegen de schaamteloosheid en de laag
heid der zwarte schrijvelaars van den
Veurnaar.
In zijn nummer van woensdag lest,
randt hij ons nogmaals aan, weeral over
de geldkwestie der onderpastors. Wij
bekreunen ons bliksems weinig om de
uitscheidingen en beleedigingen van hel
razend prulbladje, en hadden er geen
verder gewag van gemaakt, indien de
zwarte slimmeriks, in hetzelfde nummer,
niet eene nieuwe soort van aanranding
hadden uitgevonden.
De bibliotheek slaat hun nu in den weg
En waarom Wel, waarschijnelijk omdat
zij dt'iar niets te zeggen, niets le gebieden
hebben; omdat zij da:ir niet een hunner
onderdanige creaturen kunnen plaatsen,
die de «kerkelijke overheid» bovendo
wereldlijke zou stellen.
Met razernij randt het geestelijk prul
bladje twee jongelingen aan die hel ambt
van bibliothecaris bekleeden, onder het
rechtstreeks gezag en hel waakzaam oog
eencr bekwame en geleerde commissie.
Die jongelingen zijn, op eene onredelijke
wijze, als dommerikken uilgeschilderd,
en als onbekwaam voorgesteld om eene
positie, hoe klein ook, in de wereld te
bekleeden. Is zulke handelwijze niet aan-
stoolelijk?
De heilige schrijvers van den Veurnaar
waren zeker in een droom toen zij dien
armen praal schreven, want hunne ge
zegden» zijn compassie waardig. Hel ar
tikel, in zijn eigen, is waarlijk geen ant
woord waard, was hel niet dal het weer
een dier snoode hatelijkheden bevat, die
de verontwaardiging van elk deftig
mensch doen ontstaan.
Men ziet eens le meer met welke zaken
geestelijken zich bezig houden, wal hel
is katholiek te zijn. Nu begrijpt men op
welke wijze zij de verhevene leer van
Christus verslaan; boe zij hun evennaas
ten beminnen; hoe zij het brood aan
burger en werkman zouden ontnemen om
hunne haatdragende driften te voldoen.
In hunne verwaandheid zien zij niet,
de heilige prulschrijvers dat, met eenen
bibliothecaris aan le randen, zij deszells
familieleden beleedigen, die hen nogtans
genegen zijn; zij bemerken niet eens dal
zij weduwen en weezeu tergen, en aldus
eene wraakroepende zonde bedrijven,
alleenlijk uil doel om vrijen teugel le
kunnen geven aan hunne booze inzichten
cu om treffelijke jongelingen te misachten
die toch zoo veel waard zijn als de menig
vuldige koeipoesters, met zwarten rok,
die in onze stad en omstreken krioelen.
heid. Eenieder spreekt lof over de
moedige onderwijzers die hunne moei
lijke laak met zoo veel ijver vervullen, en
niets verwaarloozcn om hunne leerlingen
de kinderen onzer werkende klas
eene goede opvoeding te verschaffen.
Eer zij aan hen.
Verleden zondag, om 11 ure, woonden
wij met belangstelling de prijsdeeling bij
aan de leerlingen der sledelijke kneclit-
jcsschool en der school voor volwassen.
Deze plechtigheid had eon talrijk pu
bliek uitgelokt en had plaats m de
schouwburgzaal, waar de leerlingen
voorafgegaan door de Koninklijke harmo
nie en gevolgd door het kollegie van
Burgemeester en Schepenen, den heer
Arrondissemcnts-Commissaris, Gemeen
teraadsleden, leden van het Schoolkomi-
teil, bestuurders der llospicen en van het
weldadigheids Bureel, enz. zich stoets
gewijze hadden naartoe begeven.
De plechtigheid bestond uit twee koo-
ren door de kinderen gezongen en wal
declamaties, die allen zeer goed werden
uitgevoerd en die het publiek veel ge
noegen deden. Warme en welverdiende
toejuichingen hebben de verschillige ver-
tooningen begroet.
Daarna sprak de heer onderwijzer
Lemahieu eene puike redevoering uil.
Hij handelde over het nut van het onder
wijs der kinderen. Zijne aanspraak was
klaar en duidelijk; zij werd met aandacht
aanhoord en de menigvuldige loejuchin-
gen die haar begroettenmoeten den
spreker bewezen hebben dat zij de goed
keuring van het publiek had verworven.
De belooningen die weiden uitgedceld
bestonden in boekwerken en kleerstoffen.
uit de volledige costumen aangekocht met
dc opbrengst van liet legaat van wijlen
den lieer Behaeghel, en van ecu zilveren
eermetaal, geschonken den heer burge
meester Ollevicr. aan den verdienslehjk-
slen leerling der school voor volwassen.
Iedereen heeft de goede houding der
kinderen belet, gedurende de plecbtig-
Algcineeiie tijdingen.
De manoeuvers der volgende draai
bruggen zullen voor een jaar verpacht
worden, van den 1 October 1882 tot I
October opvolgendellullebrug, Kelle-
naarsbrug, van Loo, van Eorthem, van
Deren, Korlewilde, Gaslhuisbrug en
Roosebrug, gelegen op de Loovaart. Dc
aanbiedingsschrilleii moeten gestuurd zijn
aan den heer hoofdingenieur bestuurder
van bruggen en wegen, te Brugge en in
den post besteld worden den 15 septem
ber, ten laatste.
Te rekenen van den 10 september
zal den taks op de bandels-effecten in de
post, heden vastgesteld op 50 centiemen,
verminderd worden op 20 centiemen.
De Belgische Commissie heeft hel
reglement van de internationale Tentoon
stelling van Amsterdam aan de Kunste
naars en de Nijveraaars uitgedceld.
Dees document werd gezonden aan de
handels en nijverheids genootschappen,
alsook aan al de voortbrengers, welke
aan de Tentoonstelling van 1880 deel
namen.
De belanghebbenden, welke dit regle
ment niet ontvangen, kunnen er exem
plaren van bekomen, met zich door
ongefrankeerden brief te wenden aan de
inrichlings commissie, Zijstraat, 1, te
Brussel.
Na den October kan men niet meer
zich laten inschrijven.
Medegedeeld.)
Woensdag der verledene week heeft
te Blankenberge in hel Hotel de l’Univers
een tweegevecht plaats gehad, lusschen
België en Holland. Het worstelperk was
eene groole tafel, gedekt met 600 oesters
(50 dozijnen), eu daarenboven 15 fles-
schen wijn van Royal Saint Marceaux.
Onze landgenoot, V. R..., van Brussel,
(wegende 110 kilos) heelt den strijd op-
gegeven na zijne twee - en - twintigste
dozijn oesters en zijne zevende llesch
wijn. Zijn tegenstrever, kapitein W....,
van ’s Gravcnhagc, (wegende 123 kilos),
heeft al de overige oesters, achl-en-
twinlig dozijnen, opgeëlen en had nog
dorst na de acht llesschen wijn, welke
zijn deel waren, biimengespecld le heb
ben.
De Hollander heeft den strijd gewon-
I nen. Niettemin hebben overwinnaar en
I overwonnene met hunne gczamenllijko
Ingezonden.
Veurne, 7“ September 1882.
,W.r de Uitgever van het Adveiitemie-Blaii.
De geestelijke schrijvers van den l'eur-
naar willen doen gelooven dat de stede
lijke bibliothecaris door zijne onwetend
heid, dc gevaarlijkste jongeling is die er
opde wereld bestaal en dal de bibliotheek
der stad opgevuld is met slechte boeken.
Vooreerst, de bibliothecaris heeft zijne
laatste studiën gedaan in een geestelijk
collcgie en bet is waarlijk niet lijn voor
de zwarte opstellers, hoe groole verstan
den zij ook willen zijn, van kwaad le
zeggen van hunne eigene gestichten.
Ten tweeden, zijn er wel slechte boe
ken in dc bibliotheek Een lid der
Commissie der bibliotheek heeft mij ver
zekerd dat er geene andere boeken in
lezing gegeven worden dan goedeboeken.
Wel is waar onder deze laatste vindt
men er die in de kaart niet spelen van de
katholieke geestelijken, maar, zijn die
mannen onfeilbaar? Zijn zij altijd voor
beelden van zedelijkheid en van deugd?
Zijn er bij de dienaars van den godsdienst
nooit geene misbruiken die moeten be
rispt worden?.... Ja, ik weet hel, de
schrijvers van den Veurnaar beweren dal
de geestelijken niet mogen berispt wor
den, honderdmaal heb ik dat liedje hooren
zingen, maar veel katholieken hebben er
anders over geoordeeld, want de werken
van Voltaire van J. Rousseau enz.
werden door katholieken van Veurne aan
de Stadsbibliotheek geschonken.
Wat willen do zwarte opstellers komen
spreken van slechte boeken? Is dal wel
ernstig?... Is er wel in geheel de biblio
theek een schrift dat zoo slecht is als hel
vuil Veurnes priesterblad?
Ik zeg hel met diepe overtuiging, en
deze die de openbare bijeenkomsten
volgen kunnen hel met mij zeggen: nooit
heelt er le Veurne een boek of een schrift
meer kwaad gedaan dan hel artikel van
den Veurnaar over de onwettige ge
boorten.
Nog altijd, sedert meer dan 8 dagen,
in de estaminels als ook in de huisge
zinnen loopen de gesprekken over de
onwettige geboorten, zoo gepasseerde
als toekomende; men noemt er 4 men
noemt er 6 en vervolgens zoekt men naar
de 6 of 10 andere. En wal er alsdan ver
teld wordt over jonge dochters, jonge
lingen en getrouwden, over den biecht
stoel, en over de handelwijze van biecht
vaders builen den biechtstoel, zou ik
niet durven beschrijven.
Laat de zwarte schrijvers maar uitval
len tegen de bibliotheek en tegen de
onervaren jongelingen die als bestierders
der bibliotheek aangesteld zijn. Men
weel in Veurne wal men overdie uitvallen
denken moet; men weel ook wal men
denken moet over hel biechtkolje en over
de bedieustigheid van al le ervarene
zedenmeesters, die door hun dwaas en
overslandig gedrag de slechte driften
aanvuren, kwaad stoken, on droefheid
en twist in de huisgezinnen zaaien.
Tot later, Mijnheer de Uitgever, als
hel noodig is.
gczamenllijko
vrienden, op het welvaren van beide
landen gedronken.
Het gerucht is te Kortrijk in om
loop, dal de policie eenen kerel van
Korlrijk heelt aangehouden, beschuldigd
van over 37 jareu eenen beestenkoopman
le Heule vermoord te hebben.
Een zeldzaam ongeval heelt vrijdag,
dor verledene week ten half drie namid
dag, plaats gehad aan den inkom der
Laven van Doslende. Eene groole stoom
boot, geladen met hout en komende van
Danlzig, is ten gevolge van eene verkeer
de oefening met geweid op hel staketsel
geloopen, op hel oogenblik dat er vele
nieuwsgierigen op waren. Dc schok was
zoo geweldig dat meer dan twintig meters
van hel staketsel werden afgerukt. Balken
met zwaar ijzeren beslag, werden afge
rukt en gebroken. Op heel dc uitgestrekt
heid der bres is geene plank van den
vloer overgebleven. Niettegenstaande de
stoomboot met zwaar plaatijzer overdekt
is, bekwam zij een overgroot gal aan den
voorsteven.
Dcnieuwsgierigen, die op hel staketsel
stonden waien zeer verschrikt, doch cr
zijn geene ongelukken te betreuren. Allen
werden met roeibooten afgehaald en op
hel strand gebracht. De schade aan liet
staketsel veroorzaakt, wordt op 10,000
frank geschat. De stoomboot is in de ha
ven gebracht om hersteld le worden.
Zaterdag had te Woesten eene be
grafenis plaats. Na de plechtigheid ver
gaderden zich de vrienden en kennissen
van den overledene in eene herberg. Drie
kerels bevonden zich insgelijks in de
herberg. Eensklaps namen de drie kerels
hunne messen en sprongen op oen jonge
ling toe; hel slachtoffer ontving 13 mes-
steken. Niemand van al de aanwezigen
bad den moed de aanranders hunne
messen te ontnemen en hen aan te hou
den. Na de misdaad gepleegd te hebben,
verlieten de kerels heel gerust «Je herberg
In der waarheid, indien wij de treffe
lijke handelwijze der heilige schrijvers
moeslim volgen, en liun den bal weder-
kalseu. Wat schoon spel zouden wij niet
hebben? Hoe gemakkelijk ware hel voor
ons niet, menige feiten aan le halen, die
afkeer inboezemen en het geestelijk kleed
bezoedelen. Wat recht zouden wij niet
hebben hun toe te roepen doel uwe
oogen open want gij zijl niet eens den
balk gewaar die n bedreigt. Eu indien
wij, uit wederwraakzekere zwartjes
wilden anvalle:1, hoe gemakkelijk ware
het voor ons niet de vernietigers van
den vrede en hc geluk der huisgezinnen,
de ee.rloozeu aan te duiden, die, de
laagheid van hun bijzonder leven duiken,
niet onder scimone kleederen maar
wel onder den priesterrok. Ja, wij zouden
zelfs er misschiet: kunnen aanwijzen die
in staal zijn inlichtingen le geven over
liet ware geluk van vader te zijn
Doch, wij zullen het, kristeiijk en edel
moedig voorbeeld van den Veurnaar niet
volgen, en zijne schrijver.-', in hunnen
’judderpm! laten vomt wroeten.
Den 21 September 1882, zal dc ge
naamde Maria-Joanna-Cecilia Delever,
geboren le Haringhe, den 20 September
1782, weduwe van Marlinus Kockenpoo,
binnen onze gemeente, haar 100-jarig
jubelfeest vieren.
Dc geestelijke bestuurders van hel
prulbladje zijn iijne, doorslepcnc kades.
Verbeeldt u, lezers, dal die deftige en
kristelijke oolijkaards zich verder bezig
houden met te voorzeggen hoeveel onwet
tige geboorten cr in Veurne zullen zijn,
gedurende dit jaar. Wal zal men nog al
hooren? Hoe scherpzinnig en hoe door
trapt moeten toch de zwartjes zijn, om
zulks te beslatigen, om met zekerheid
het getal der onechte kinderen te kunnen
voorzeggen Van de 12 tol de 16 beweren
de heilige schrijvers; niet min dan 12, niet
meer dan 16. Maar moesten er geene 12
zijn, spreken zij borg voor de overige?...
Ofwel zullen zekere lapmannen hun con
tingent bijbrengen; ofwel zullen er vlin-
dermuizen uitspringen die vlamme
hebben gescholen ofwel zal de heilige
geest nederdalen gelijk over tijd?.... Men
zou waarlijk geneigd zijn le zeggen ja.
Wal er ook van zij, men zou zeggen
dal dc heldendaden der zoo menigvuldige
broederkens, veroordeeld voor dierlijke
feilen gepleegd te hebben, alle treffelijk
gevoel bij de heilige schrijvers heelt uit
gedoold, om plaats te maken voor eenen
walgeulijken schrijllust van wulpsche en
schandelijke veronderstellingen, die hel
bedorvenste broederken zouden doen
blozen.
En nogthans is de Veurnaar opgesteld
door geestelijken en aan de ouders en
kinders door hun aanbevolen en aange-
prezen.
O lijden O zeden
HBaanBonmatr/
Zlo zijn verrezen
tiwiiii nn.«iir—mu mmanaa
I*i-ijH<leellng
Men sclinjtt ons uit Boveron-op-den-I.tzor.
o lllll IJilIlMy