VAN VEURNE ir B NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT feil O 1 i X.' 580 ZATERDAG 7 APRIL 1885. i. drukregel. Reklamen 50 centiemen den regel. l. beschaving en 'en. Ven. der inlijving oevers van welkdanige vatbaar zou zijn om de vrijheid te dwarsboomen, lol hiertoe verlee.od hel eenen F >s, en en «t de- JAAR. - - de grondwet, van Marseille Avignon hebben ieder van - Wi I kleuren zij onze wensclien en onze be trachtingen afschilderen. Wij kunnen ons doel en onze inzichten aldus zonder protest niet laten ver draaien. Onder het oud maatschappelijk stelsel was de menschelijke personaliteit door den Staat ingesloten; de persoon, de individu was om zoo te zeggen voor de openbare, macht weggecijferd; hij be stond niet voor zich zeil'. Op onze dagen heeft dit antiek stelsel plaats gemaakt voor een nieuw ideaal; de moderne maatschappij bevestigt de menschelijke personaliteit tegenover den Staat; zij legt aan deze den eerbied voor hel individueel geweten op; zij eischl ten voordeele van eenieder het. recht en het middel om zijne vermogens te ontwik kelen en zich eene oorspronkelijke, onaf hankelijke personaliteit te vormen. Zie daar hoe onze staatkundige en sociale inrichting zich onderscheidt builen deze die den voorrang in den ouden tijd had. De aanhangers van het verplichtend onderwijs eerbiedigen ten volle deze ge dachten van vrijheid en persoonlijkheid. Hunne strekking stemt overeen met de opvatting van den modernen staal en van de rol der burgers bij de inrichting der openbare machten. .Men moet vooreerst de menschelijke persoonlijkheid verdedigen, maar be schermt men haar door de geestvermo gens der kinderen in de duisternissen der onwetendheid te laten’ Hoe zal dit arm schepsel zijne hoedanigheden, zijn oorspronkelijk karakter-en zijne vermo gens kunnen ontwikkelen, die soms door de natuur zoor heerlijk begaafd zijn, indien het door het lezen niet in aan raking kan komen met de schoonste voortbrengsels van den menschelijken geest’ Is hel aan den Staal opofferen of is hel zijtrn personaliteit verdedigen legen de baatzucht en de onwetendheid door hel den toegang tot de school te openen’ Deze vraag stellen is dezelve oplossen. Wij zouden misbruik maken van het ge duld onzer lezers indien wij hier wilden op aandringen. Dal is nochtans de armzalige bewijs voering waartoe <le ullramontanen hun mm toevlucht nemen om hunnen tegen stand aan eene zoo onontbeerlijke her vorming te wettigen. Nog eens, deze tegenstand is een argument ten voordeele der zaak welke wij verdedigen. Zij heb ben geene geldige redens aan te brengen om hunne houding te wettigen en noch tans bestrijden zij ons hardnekkig. Wal moeten wij er uit besluiten? T is dat zij hel gevaar ingezien heb ben, het is dat zij begrijpen dat een onderwezen volk vroeg of laat een libe raal volk wordt. Laat ons hopen dal onze staatslieden de beteekenis zullen inzien, van den tegenstand door de klerikale drukpers opziclilens hel verplichtend onderwijs betuigd en dal. dit hen zal aansporen om ten vroegste deze belangrijke hervorming in onze wetgeving te voeren. -- Men schrijft in bij den drukker-uitgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij Alle inededeelingcn, artikels of brieven, behoorlijk onderteekend, als ook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag toe te zenden. Het Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: Voor Stad: 6 maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. Voor gansch Belgie: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. Een afzonderlijk n miner 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den bareel tegen de vrijheid tracht op richten. Wij kennen geene grootere vijanden van boeken en dagbladen. Neemt twintig sermoenen en minstens tien ervan in Vlaanderen zijn gericht tegen slechte boeken en gazetten daarmee bedoelen zij de liberale boeken en gazetten. Leve de vrijheid, maar wij verbieden u liberale schriften te lezen. Zoo verstaan de katholieken liet. Wij, liberalen, wij vragen dat men alles leze, wij dringen onze gedachten niet op, wij vragen enkel dat men er kennis van neme, dat men ze onderzoek© en dat men er zich bij aansluile, na dat men door dit onderzoek bevonden hebbe dal zij op de waarheid gegrond zijn. Dit is een liberaal princiep, dit komt geheel met de vrijheid overeen. Maar onze tegenstrevers denken er anders over. Niet alleen verbieden zij de lezing van vrijzinnige boeken en gazellen, maar zij stellen er eene straf op; zij maken er eene doodzonde van, zij bedreigen den lezer met de wreedste straffen der hel. Hel is, vooral op den builen en in de kleine steden, een gebruik van de abso lutie te weigeren aan de geabonneerden op een liberaal en zelfs op onzijdige dag bladen. Het is daardoor dal de vrijzinnige pers zoo moeilijk lol onze buitenbevolkingen doordringt. De vrees van het vagevuur of van de helsche straffen zou nochtans vele boer- kens niet beletten de liberale boeken en gazetten le lezen, welke zij wel weten aangenamer en nuttiger te zijn dan de kwezels- en congrcganitische schriften. Wat zij vreezen, dal zijn meerde lijde lijke dan de eeuwige straffen. De lands man is over het algemeen gevoeliger aan de belangen zijner beurs dan aan deze zijner ziel. De priesters weten het zoo goed dat zij, om de verspreiding der drukpers te beletten, niet alleen met de helsche en vagevurigestraffen bedreigen, maar levens met de lijdelijke. De pastoor ziel er niet op om zijne parochiaan, die vermetel ge noeg is een liberaal blad te lezen, in zijne stoffelijke belangen te benadeeligen. In zijne gekende brochuur over hel klerikalisme haalt de geleerde hoog- lecraar, M. Emile de Lavcleye, ecu feit aan dat loont hoe de katholieke priesters de lezing van liberale dagbladen trachten te beletten. In zekere gemeente vereenigden zich alle avonden eenige personen in eene herberg om er eene liberale gazet le kunnen lezen. Wal deed de pastoor’ Hij ging alle avonden voor de herberg wan delen, zoodat zijne parochianen, un vrees voor zijne wraakzucht, er den voet niet meer dorsten zetten. Wij moeten overigens zoover niet achteruit gaan om bewijzen te vinden. Toen de nieuwe schoolwet voor de Kamers besproken werd, verspreiden de klerikalen de grofste onwaarheden om deze wet bij de bevolkingen hatelijk le maken. Ter inlichting der burgers liet M. de minister Rolin-Jacquemyns door gansch hel land het artikel 4 der wet aanplakken, waarin gezegd wordt dat de school voor en na de uren der leergangen aan de bedienaars des godsdienste open staal voor hel onderwijs van den cate chismus. Deze eenvoudige daad verwekte de woede der klerikalen en zij deden het onmogelijke om te beletten dat dit artikel tol de kennis der buitenlieden kwam. Zij waren bang van eenen eenvoudigen plakbrief. En ziedaar hoe de klerikalen de vrij heid eerbiedigen 1 liet verplichtend onderwijs. De zaak van hel verplichtend onderwijs wordt opnieuw vurig ter spraak gebracht door de liberale drukpers en hel zal meer en meer populair worden in den schoot der liberale partij. Alle twijfel is nog niet weggenomen, alle, tegeniiigenomen- heid is nog niet verdwenen; doch het is voldoende de liberale dagbladen le raad plegen om zich le overtuigen dal de ge negenheid voor deze zaak van dag tot dag aangroeil. Het is opmerkelijk dat de weekbladen der provinciesteden zich meerendeels het verplichtend onderwijs genegen loonei). Wal echter het meest de liberalen om trent deze kwestie moet overtuigen, is de houding der klerikale drukpers. Deze toont opentlijk haren afkeer voor deze hervorming. Onze vijanden hebben meer vooruitzicht dan wij; zij gevoelen dal hel onderwijs, aan allen gegeven, de aan staande oorzaak van hunnen val zou zijn. Hunne geweldige taal bewijst beter dan alle redeneeringen het vrijzinnig karakter dezer hervorming en zou aller oogen moeten openen. Om de zaak der onwe tendheid te verdedigen, deinzen zij voor de grofste verzinsels niet terug. Zoo aarzelen zij niet le verklaren dal de aanhangers van het verplichtend onder wijs de noodzakelijkheid uilroepen van eenen terugkeer tol. de heidensche wet geving, volgens welke hel kind den Slaat toebehoorde, door den Staal opgeleid en het voorwerp, het ding van den Staat werd Ziedaar hoe zij onze inzichten blootleggen, ziedaar onder welke valsche ■Vertrekuren van den ijzerenweg van Duinkerk®, Veurne, Geul naar Eii-tiissel en Dixmude naar Nieuport. 8-02 11-50 6-07 2- 59 8-57 aan de agenten van van handel, thans in die streken werkzaam. Zooals men ziel is dit voorstel rechtstreeks in tegenstrij digheid met de onderhandelingen tusschen lord Granville en liet kabinet van Lissabon aangeknoopt voor de erkenning der rechten van gezagvoei ing van Portugal in hel midden van Afrika. Ongetwijfeld zal hierover eene belangrijke be raadslaging gevoerd worden. Volgens de laatste tijdingen uit Noord-Sleeswijk zijn zes-en-derlig onderdanen uit Pruisen verdreven geworden, om zich niet onderwor pen te hebben aan hel besluit op de naluraliseeringen. Hel gerucht, volgens hetwelk de koning van Italië voornemens zou zijn om bij gelegenheid van hel huwelijk van den hertog van Genua eene slrafkwijtschelding te verlee- nen voor politieke misdrijven, dat alom was in omloop gebracht, heeft, volgens een telegram uit Rome, niet den minsten grond. Hel zou enkel de uitdrukking zijn der wensclien van zekere politieke kringen, welke bij die zaak belang hebben. Uit New-York komt de lijding toe, dal eene compagnie ameri- kaansche troepen, die, naar de grens van Nieuw-Mexiko gezonden was, om de strooptochten der Idianen Apachen te beteugelen, door deze in eene hinderlaag ver rast werd en dat tol de laatste man toe werd vermoord. l*olitiek Overzicht. Er hebben zondag laatst twee kiezingen in Frankrijk plaats ge had, eene voor de Kamers der afgevaardigden en eene voor den Senaat. In liet departement Ardeche moest er een senateur gekozen worden in vervanging van wijlen graaf Rampon. Be overwinning is gebleven aan den heer afgevaar digde Chalamel, oud onderstaats secretaris van openbaar onderwijs onder hel ministerie Gambctla. Be heer Chalamel bekwam 204 stem men, terwijl zijn meest begunstigde mededinger, de heer Canson de la Lombardiere, monarchist, er maar 157 behaalde. Be heer Chalamel had twee repuhliekeinsche mede dingers, of len minste, zoogezegde, le weten de hoeren Beslremx en Odillon Barrot. deze laatste ver dacht van naar de Orleanisten overlehellen. Hij verkreeg maar 18 stemmen; de heer Beslremx ge raakte lol 57 stemmen. Be kiezing van den heer Chalamel mag een zegepraal genoemd worden voor de repuhliekeinsche partij en voor de staatkunde van de Union repu blicans waarvan de heer Chala mel een der ijverigste leden is. De algemeene raad van Noorder-depariemenl heelt wensch verworpen, ten voordeele der overziening van de grondwet. De algemeene raden en van Avignon hebben ieder eene inschrijving van vijfhonderd frank gestemd, voor het gedenkteekén aan de nagedachtenis van Gambella oplerichten. In den algcmeenen raad van Mont pellier werd eenen wensch voor gedragen ten voordeele der over ziening van de grondwet, op de grondslagen der afschaffing van den Senaat en der benoeming van de afgevaardigden door de stem ming bij lijst. De prefect maakte zijne voorbehoudingen in naam van hel gouvernement en hel ont werp werd verzonden naar de commissie der wensclien. In den raad van Bouches-du-Bhöne werd hel zeilde gedaan, doch zonder de prefect had tusschen te komen. Te Lyon werd ook een wensch neder* gelegd, ten voordeele der overzie ning; daarbij heeft de algemeene raad der Rhóne de strafkwijtschel- ding der anarscbisien gevraagd. Overal werd de zittijd zonder rede voering geopend. De heer Jacob Bright heeft in de engelsche Gemeenlenkamer een voorstel gedaan, waarbij hel gou vernement wordt uilgenoodigd om geen verdrag le sluiten, dal de inlijving zou bekrachtigen cL. den Congo aan eene mogendheid, of dal Do vrijheid. Dc katholieken zijn de grootste aan hangers der vrijheid....!!! als de vrijheid ten profijle van hunnen politico-gods- diensligeti winkel dient. Maar zij willen er niet van liooren, telkens dat de vrijheid hen kan bena deeligen. Zij beschikken over eene menigte truc- een om in het laatste geval de zaken zoo schoon uit le leggen, dat eene menigte lieden er zich laten aan beet nemen. Het is vooral in zake van gedachten verspreiding dal de geestelijkheid eene A k te 51. ’ea ea an de DIXMUDE DIXMUDE N1EUPORT men. als her- •t de- mot Oen I ir 6- 20 7- 46 10-11 10-32 10-58 5- 54 6- 32 7- 12 9-38 11-05 -ook «n, :<‘n er 5-50 7-35 9-51 10-11 10-45 4- 28 5- 06 7- 32 8- 50 BRUSSEL GENT VEURNE GIIYVELDE DUINKERKE DUINKERKE GIIYVELDE VEURNE GENT BRUSSEL 5-07 5- 37 6- 14 9-15 10-22 5-35 8-06 8- 28 9- 02 11- 39 12- 17 3-23 5-35 kost '1 en allo [omt bij aren tl er kten orig. lleu‘ aken ouw- 1 ge- 11-00 3-08 3- 47 4- 24 7-10 9-31 irnrffl M» 'Hiu 'ui». 1 do mak be- leele gan- mlei* w«r- nkei aden Jden tien enen •ren- n ster, dat sver- alla 0 ge- 3- 43 9-08 4- 11 NIEUPORT (Stad) 7-03 9-05 12-02 2-05 4-04 5-53 7-36 9-30 12-35 2-30 4-37 6-18 7- 48 9-50 12-48 2-40 4-53 8-27 8- 15 10-28 1-13 3-18 5-31 8-52 5 1

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1883 | | pagina 1