VAN VEURNE a 1 NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT .'a naBx O; aU, Al/ ISfr.o. 57/ ZATERDAG 5 MEI 58 '1 JAAR. *n. in zake kn D1XMUDE D1XMUDE NlEUPOliT Clermond-Fcrraird, eerste minister van duinkerke GBYVELDE VEURNE GENT BRUSSEL 8e- Men schrijft in bij den drukker-uitgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededeelingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend, als ook bekendmakingen uilerlijk legen Vrijdag middag toe te zenden. loovigen om de Tienden, te betalen vol gens het oude stelsel; dit was slechts een verzoek, geene wet. En in den beginne werd er weinig gevolg aan gegeven. Stil aan echter kwam hel gebruik der Tien den weer in zwang en weldra werd het als eene verplichting aanzien. Om de Tienden in te richten riep de kerk de hulp in van den Slaat. Karei de Groote leende haar zijne machtige onder steuning en geholpen door eene arglis tige geestelijkheid, die behendig, volgens de omstandigheden, mei den Hemel paaide of met de Hel dreigde, gelukte men er in hel volk, dat zich niet heel gewillig hel vel liel afslroopen, le dwingen tol hel betalen der belasting. Nauwelijks echter waren de Tienden ingerichi of de heeren vonden dal dit ook voor hun eene schoone inkomst was. De bedreigingen noch de beloften der geeste lijkheid waren zonder den minsten in vloed op hen, en ondanks de wetten der kerk die luidden; dal geene leeken, zonder eene heiligschennis te plegen, Tienden heffen mochten gingen zij voort met ze le innen. Het volk alweer werd en door wereld lijke en door geestelijke meesters uitge buit. En zonder genade. Betalen of boeten. Buigen of creveren Een enkel voorbeeld Op 25 februari 1730 werd een genaam de Signorel, in hel kleine dorp Muno, arrondissement Virton, op bevel van den rector van Luik, lol de galg veroordeeld om rede dal hij in de betaling der Tien den eene dikke bussel hooi met eene dun nere verwisseld bad. Zijne dood was verschrikkelijk. De koord brak lot twee maal toe en de beul eindigde met hel slachtoffer levend le begravenDil schrikkelijk looneel verwekte algemeene verontwaardiging. Hel gerechtshof van Bouillon bemoeide zich met de zaak en de rector van Luik met de overheden van Muno werden veroordeeld tot de betaling eene schadevergoeding aan de weduwe en aan de kinderen van Signorel. In onze provinciën waren de priesters gelast met het innen der Tienden ver plicht nota le houden van de boeren die niet betaalden. De achterblijvers werden drijmaal genaamd en als ze dan nog wei gerden, werd hun den ingang der kerk verboden. Daarbij echter bepaalde zich de afstraffing nietmen veroordeelde de weerspannigen nog tol eene boel of lot hel gevang en slechtte hunne huizen. De Tienden, zegden wij, troffen den armen boer op eene verpletterende wijze. Als hij, bij voorbeeld, honderd schepels graan won, dan ontnam de Tiendheffer hem er vier en vijftig. Van het graan dal hij naar den molen droeg werd dan nog een paard gcëischt door de abdijen. En als hel graan, tol bloem gemalen, van den maalder naar den bakker ging, vansgelijken. Ten slotte bleef den boer weinig of niets over En dat zich daarbij nog alles bepaald had Maar de meesters waren met de Tien den nog niet tevreden: de boer moest daar builen nog werken voor den Heer, karweien doen, houthakken in de bos schee, de wegen onderhouden, het vee van ’t kasteel voeden, en meer andere zaken die hem ten slotte niet toelieten van in zijn eigen beslaan le voorzien. En lel wel, dan moest hel volk ook nog betalen voor de sacramenten en den eerediensl.... Dil konden de boeren maar niet lijden.... Maar zeggen ons de goeden lie van onzen tijd Indien de geestelijkheid heden een loon vraagt voor doopsel, huwelijk en begrafenis, dan is’l omdat de fransehe revolutie hunne eigendommen heeft bin nengepalmd Wij antwoorden eenvoudig Praat voor de vaak 1 Voor 1789 bevat de geeste lijkheid onmeetbare goederen en toch deed zij toen de sakramenten goed be talen Ha! de priesters waren vroeger en zijn heden nog behendige liê. Ziet ze aan ’t werk. Ze preeken den oorlog aan, en blijven te huis; ze smeeken om al- moesen, en geven niets; zij slagen die genen die hun weerstreven in den ban, en zijn persoonlijk van de straffeloosheid in deze en gene wereld zeker. Het voor wendsel is altijd hetzelfde: Gaal naar de kruistochten voor de redding uwer ziel 1 De aalmoes is het souvereine heelmiddel voor de zonden, nel als hel water voor den brand..Geeft 1 Geeft! De armen heb ben honger enhet geldkoffer der kloosters is nog niet vol En het volk nochtans, dan men op zulke sehandige wijze uitbuitte was arm, doodarm, J" schreef Massilon, bisschop van aan kardinaal Fleury. Louis quinze Onze buitcninenschen leven in eene afgrijselijke armoede, zonder bedden, zonder huisraad; hel groot paart moet de helft van T jaar rogge- en haverbrood missen en met hunne vrouw en kinde- ren honger lijden om de lasten te kunnen betalen. Op 4 augusti 1789 werd de kwestie der Tienden in het Fransch parlement opgeworpen. Gedurende drij dagen stonden de geeste lijken op de bres om die hatelijke privi legiën te verdedigen. Maar de vrienden van hel volk waren daar en lieten niet af. T Is toen dal de aartsbisschop van Parijs deze schoone woorden uitsprak In naam mijner confraters, in naam mijner medewerkers en van al de leden der geestelijkheid die van deze vergade ring deel maken, ook in mijnen persoon lijken naam, zien wij af van al de geeste lijke Tienden en doen er afstand van in handen van eene rechtvaardige en edel moedige natie; dal hel Evangelie ver kondigd, dat de goddelijke dienst be hoorlijk en waardig gecelebreerd worden, dat men de kerken goede en deugdzame priesters geve, dal de armen geholpen worden, ziedaar de bestemming dezer Tienden en onzen uilerlijken wensch. Wij hebben benouwen in de Nationale Vergadering en wij zijn overtuigd dat zij ons, in vergelding, de noodige middelen zal geven om dil schoone en heilige doel le bereiken. Deze woorden werden mei geestdrift onthaald en de kamers traden hel voor stel van den prelaat bij. Deze beslissing kreeg in Belgie kracht van wet voor het besluit van 5 november 1795. Onder het eerste keizerrijk beproefde men de Tienden in Vlaanderen herinle- voeren; maar te vergeefs. De val van Napoleon gaf de verdruk kers nogmaals moed. Op 8 October 1814 vroeg de bisschop van Gent in eene memorie gericht aan het congres van Weenen, de herinvoering der Tienden De geestelijkheid beweerde dat zij geene andere middelen van bestaan had dan de inning der wraakroepende be lasting op den arbeid en op het zweet van den armen boer. Gelukkig voor ons land, gelukkig voor ti, builenmensch, voor u, landbouwer en boer, werd hel bisschoppelijk verzoek in de scheurmand geworpen en bleef gij van de voordeelen genieten, die de Fransehe wetgeving u had verzekerd. apolitiek Overzicht. In de fransehe Kamer is door M. Tirard hel wetsontwerp neerge- legd belrekkelijk de kas voor oude Werklieden, terwijl volgens ver klaring van de afgevaardigden, M. .Martin Feuillée, minister van justi tie verlangt, nog voor het eindigen van den zittijd, de wel belrekkelijk de magistratuur gestemd le zien, opdat daaraan gedurende de vacan- lie uitvoering kunne worden ge geven. Eindelijk is de bespreking der wet op de recidivisten voortgezet, waarbij .M. Waddington Caledonie vraagt als verbanningsoord. Nadat artikels 1 en 2 zijn aangenomen, wordt de verdere bespreking ge slaakt op verzoek van den verslag gever, gezien de belangrijkheid der wijziging-Galineau aan artikel 5, ten einde er geene verwan ing zou mogelijk zijn met hervallingen te gen hel gemeen recht en ii... van politieke overtredingen. In het engelsch Lagerhuis heeft M. Gladstone gezegd, dal aan de Kamer zou worden voorgesleld hel pensioen voor lord Alceslcy en lord Wolseley, voor de bewezen diens ten in Egypte, in eene enkele som uil le betalen. Het bespreken der wel op den parlementairen eed is daarna weer' verdaagd', nadat met 157 stemmen legen 105 den voor rang daaraan was geschonken op elk ander voorstel. De bespreking zal dus onmidib lijk hernomen wor den, ter wijl de Sinxen vaeanlie be- jiaald is van I I lol 20 mei. Op raad van hel staatsministerie heeft keizer Wilhelm de ontbin ding van den gemeenteraad van Berlijn gedecreteerd legen den 1 januari 1884. Dit geschiedt met hel doel hel inlichten van nieuwe ge- meente-distriklnn te vergemakke lijken. Indien de correspondent van den Da ly yews le Hamburg goed is in gelicht, hebben de gezanten van koningin Banavoio bij hel duilsch gouvernement aanzoek gedaan om de bescherming van Duitschland in te roepen op .Madagascar, legen aanr anding van fransehe zijde. Hel officieel orgaan van Tewfik Pacha heeft de nieuwe Grondwet van Egypte afgekondigd. De Daily News zegt echter dat eene Grond wet onvoldoende is om orde en rust te handhaven, want er zijn on lusten ontstaan te Port Said en deze woeling is overgeplaalsl naar Kairo. De nieuwe policie doet de p.ilrocliediensl in de hoofdstad en al de troepen zijn in hunne kazer nen geconsigneerd. De National van Parijs zegt dat de tranche expeditie naar Tonquin zulke opgewondenheid heelt ver wekt in China, dal hel fransch gou vernement het voorzichtig heeft Vertrekuren van den Ijzerenweg van Duinkerke, Veurne, Gent naar Brussel en Vixniude naar Wieuport. geoordeeld verscheidene gekuras- reei'de oorlogschepen binnen be reik van Shangai en Hong-Kong te houden. Gevolgeriilijk zal enkel een deel van hel eskader in de Chineesche zee, naar Tonquin ver trekken, terwijl verrnoedelijk M. Jurneau de Kergaradec, de fransehe gezant bij het hof van Hue, zal worden aangesteld als luilenant- gouverneur van Tonquin, nadat liet fransch beschermheerschap daar is ingevoerd. De Amerikaansche pers toont zich ingenomen melden arbeid der lersche conventie le Philadelphia en betreurt hel alleen, dat men niet gekomen is tol eene krachtige verooideeliiig van de dynamiel- aanslagen. De voorstanders van deze hevrijdïngsmelhode kwamen in hel geheim bijeen, niet zoo ge heim echter of eene uitdrukking van den bekenden snoever’ O’Dono van Rossa werd bekend. ---- l>e goede oude tijd. Dit is de titel van een werkje dat ver dient verspreid le wor den, omdat hel de nouwe gescheidenis bevat wat de boer vroeger was en doet zien wal bij heden is. De boeren waren voor de omwenteling van 1789 slaven, die zonder toelating van hunnen eigenaar niet mochten trouwen noch verhuizen. Hij mocht zijn oogst niet indoen, zijn graan .riet malen, zijn brood niet bakken dan w anneer liet zijn meester beliefde. Om onze lezers ecus le meer te laten zien wal de buitenlieden voor 1789 waren zullen wij hier een kapittel uil dal werkje mededeelen dat tot titel draagt de Tienden: De Tienden waren een der zwaarste geldklopperijen van den «Goeden Ouden Tijd;» deze belasting, oj beter deze strooperij, was een der onrechtvaardigste exploitaliën der geestelijkheid. De arme landbouwer, dc arme boer leed er hel meeste door. Als de oogsttijd kwam, moest hij eerst toelating krijgen van zijne meesters om zijne vruchten in le halen; en de meesters zorgden eerst voor hun eigen; eerst werd hunnen oogst gemaaid, droog gemaakt en in de schuur’ geborgen of verkocht. Inlusschen rotte het koorn, de oogst dm' boeren, op hel veld; maar wat kou zulks aan de geestelijkheid schelen? In den beginne waren de tienden be stemd voor den omierlioud des altaars, den onderstand der priester s en wer ken van liefdadigheid. Karei de Groote wilde dat men er vier paarlen van maakte, hel eerste voor den bisschop, het tweede voor de geestelijkheid, hel derde voor de kerkfabriek en hel vierde voor de armen. Maar de liefde lol geld, geschr aagd door hel Recht van den Sterkste, veranderde weldra deze verdeeling; de armen ver lo- ren geheel hun paart en in de laatste lijden war en de Tienden bijna uilsluilelijk de eigendom der rijke kapittels en de groote abdijen. Sommige schrijvers denken dal de Tienden van Jesus Kristus dagleekenen. Nochtans het is zeker dal zij in de eerste eeuwen der kerk niet bestonden. Tol tijdens de verspreiding der apostelen en der discipels brachten de priesters hunne goederen bijeen; dil duurde voort lol in de Hl" eeuw, zooals blijkt uil een schrift van den heiligen Cyprianus. De vader s der kerk vr oegen aan de ge ilet Blad verschijnt allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar’: Voor Stad: G maanden, fr. 3-25 Een jaar, Ir. 6-00. Foor ijausch Belgie: 6 maanden, Ir. 3-75 Een jam-, fr. 7-00. Een afzonderlijk n miner 10 c.” Bekendmakingen 20 centiemen den dr ukregel. Reklamen 50 centiemen den regel. VA I I. Of! ir. 3-08 3- 47 4- 24 7-10 9-31 3-02 6-07 8- 57 9- 08 5-07 5- 37 6- 14 9-15 10-22 BRUSSEL GENT VEURNE GHYVE1.DE DUINKERKE 4- 28 5- 06 7- 32 8- 50 11-50 2- 59 3- 43 4- 11 5-50 7-35 9-51 10-11 10-45 5-35 8-06 8- 28 9- 02 t ook en, ’er, 'Ut ’«!■- alle Be ll-00 11- 39 12- 17 3-23 5-35 ■»pn 1 als her- do niet koet 1 en alle °mt 1 'Jij jren i er tten 'rij?. Hen* 'ken 'uw- NIEUPQRT (Stad) 7-03 9-05 12-02 2-05 4-04 5-53 7-36 9-30 12-35 2-30 4-37 6-18 7- 48 9-50 12-48 2-40 4-53 8-27 8- 15 10-28 1-13 3-18 5-31 8-52 ■an 41e B«- '1 >n ais. 'ie lak be- iele >’ai>- 'der 'er- 'ke| 'len 'ten Hen een ren- i ■'ft ft ■y' 'ft' 5- 54 6- 32 7- 12 9-38 11-05 6- 20 7- 46 10-11 10-32 10-58 <4 r

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1883 | | pagina 1