VAN VEURNE
I
fel
m
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
I
I
si
Ui
ÉSS
ZATERDAG 49 MEI
IS85.
586
57/
1.
al de klerikale laf- en laagheden onbe-
alen.
as,
en
ien
^ten
‘oir.
Ren:
r er
Eindelijk, na cenc lange zitting-, die
geduurd heeft tol G ure en nadat ver
scheidene sprekers zich nog hadden laten
hoeren, is de discussie over hel budjel
van binnenlandsche zaken dinsdag ten
einde gebracht en hel budjel zelf aange
nomen met 57 stemmen tegen 20 en 4
onthouding.
Gedurende de debatten heeft zich niets,
bezonders voorgedaan.
.5 AAR.
Sedert de afkondiging der nieuwe
schoolwel zijn er twee onderling zeer
verschillende spreuken in voege komen
Niets is veranderd «zeggen de liberalen;
Alles is veranderd zeggen de katholie
ken, en deze laatste hebben gelijk.
Inderdaad, over eehe halve eeuw nog
woonde er in ieder dorp, hoegering ook,
die om het heilig karakter zijner zending
als cene ware herder der gemeente aan
zien werd. Hel was de dorpspastoor. Als
oprechte vertegenwoordiger der vrede
en eendracht bekommerde hij zich weinig'
met de aangelegenheden der omsluimige
politiek. Mijn rijk is van deze wereld
niet had Christus gezegd. In plaats
dus van zijne zending door hatelijke
dwangmiddelen te ontaarden en de oogen
zijner onderdanen te vernederen, wijdde
hij zich integendeel uit al de krachten
zijner ziel aan hel geestelijk welzijn
zijner kudde. Hij was een echte troost
voor.de zieken, reikte steeds met gulheid
cenc milde aalmoes aan de noodlijdende
en was niet zelden een gelukkig bemidde
laar der vrede in moeilijke familiezaken.
Geen wonder dus dal men hem overal
welkom heette en dal hij van iedereen
lot welke gezindheid hij ook mochtc be
lmoren geëerbiedigd was.
Y./ l
[van-.
r’ol)o-
g«-
Miu.
«ui».
Ja zeker alles is veranderd en wel
zoodanig dat, indien Christus nog eens-
op aarde moest komen, hij gewis de heb
ei) baatzuchtige priesters uil zijne tempels
zou jagen even als hij ecus met de
Joodsche kooplieden deed en zeggen
zou: Pharizeeërs, kunt gij wel twee
Heeren dienen: uwen God en hel geld?
En gij. Ouders, gij die dagelijks oogge
tuige zijt van de buitensporigheden en het
onedel gedrag van sommige priesters, gij
die wekelijks op eene schandelijke wijze
hoort lasteren al wal deftig en eerlijk is,
zult gij u nog langer laten-verleiden door
arglistige raadgevingen?.... zult gij nog
langer koud en ongevoelig blijven bij die-
vuige beschimpingen en lage scheld
woorden
Neen, ouders, wreekt u, maar wreekt
u op cene deftige wijze, met uwe kinders-
naar de staatsscholen te zenden, waaruit
zij, door eene goede opvoeding en een
degelijk onderwijs, eens als oprechte
burgers, als nuttige en bekwame leden der
samenleving zullen optreden!.... Wreekt
u in de kiezingen vooral met voor man
nen te stemmen die den vooruitgang en
hel welzijn van ons vaderland behartigen,
en niet voor zulken, die u en uwe goede
ren aan het juk der kloosters onder
werpen.
Het Blad verschijnt, allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement.
Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar:
Hoor Stad: G maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00.
Voor gansch lielgie: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00.
Een afzonderlijk nummer 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den
Maar die tijd is voorbij!.... Alles is
veranderdDe godsdienst onzer voor
vaderen heeft plaats gemaakt voor de
politiek. De priesters zelve hebben hun
ambt en hunnen persoon door de partij
belangen ontheiligd. In plaats nog van
inzamelingen te doen voor de noodlij
dende klas werpt hij hel geld der omha
lingen in de kieisworstelingen. In plaats
van den zegen over zijne vijanden af te
smeeken, roept hij thans vloek des hemels
in over al wie hem eenigszins wederstaal.
Geene vrede, geene zalvende vertroostin
gen, geene slichtende vermaningen meer!
Slechts lasterwoorden en vermaledijdin-
gen voor zijne tegenstrevers!... Vol haat
en steeds bezield met de vurigste drill
om zijne vijanden te doen buigen, weel
hij hen door alle mogelijke middelen in
hunne stoffelijke en geestelijke aangele
genheden te treffen. De godsdienst is
slechts een middel, een dekmantel waar
achter hij zich verschuilt, om des te beter
zijn doel te bereiken. Wat gisteren wit
was is heden zwart. De voorschriften
der schriftuur worden gekneed volgens
de noodwendigheden hel vereischen. De
stichter van het Christendom had wel te
zeggenOordeelt niet en gij zult niet
geoordeeld worden. De bijbelsche voor
schriften zijn eene doode taal voor de
Kerk geworden. Wie de oflicieele scholen
ondersteunt en de liberale denkwijze aan
gekleefd is, wordt vóór zijnen dood reeds,
voor eeuwig, gedoemd, Wees onkui-
De mensch moet of mag volgens de
katholieke priesters de waarheid niet
opzoeken, want hij is onbekwaam haar
te vinden. Hij moet <Je wetten van de
Kerk raadplegen en blindelings den wil
der priesters volgen. Wie hunne leiding
niet aannceml verdient,op dejuaarde en
hiernamaals gestraft te worden hel is
een verleider, een vergiftiger, ecu ver
maledijde.
Dit is de taal welke alle dagen van uil
den katholieken predikstoel weergalmt,
welke alle dagen in den biechtstoel ge
fluisterd wordt, welke men aanlreft in
de katholieke mandementen, in de kleri
kale dagbladen.
Is hel te verwonderen dal deze laai de
liberalen verbittert en dat de betrek
kingen tusschen de twee politieke partijen
zoo gespannen zijn, dal zij elkander mei
zooveel geweld, wij zouden baast zeggen
met zooveel haal trachten te benadee-
ligen
Neemt een huisgezin als voorbeeld. Is
de vrede mogelijk wanneer een lid van
het huishouden zich gedurig geweldige
en driftige uitvallen veroorloft tegen een
zijner medeleden? Wordt deze er niet toe
gebracht om den loon van den eersten
aan te slaan, om op zijne beurt grove
woorden te gebruiken
Ons nationaal huishouden is ongeluk
kiglijk lol dezen toestand gebracht. De
geestelijkheid klaagt alle dagen in wal
gelijke uitdrukkingen bet verderf en de
goddeloosheid der liberalen aan. Zonder
een enkel oogenblik aan te nemen dal
hunne tegenstrevers ter goeder trouw
kunnen zijn, keuren zij hunne daden af.
Wie zou er engelachlig en onnoozel
genoeg zijn om deze buitensporigheden
te verdragen, om deze uitdagingen onbe
antwoord te laten?
Durft iemand een liberaal dagblad lezen,
hij is van wege den pastoor hel voor
werp der grofste Aanrandingen. Waagt
gij het voor de liberalen te stemmen,
men tracht u uwe kalanten of uwe plaats
te ontnemen.
De kiezer bij wien men cene liberale
gezindheid vermoedt, mag zich in den
biechtstoel niet aanbieden of hij wordt
door den pastoor met vragen en bedrei
gingen overladen. Weigert hij te spreken,
men ontzegt hem de absolutie gelijk aan
den groolsten booswicht.
Onze wetten waarborgen aan eenieder
de vrije uitoefening van hel kiesrecht;
maar deze vrijheid valt niet in den smaak
van den priester. Hij trapt stoutmoedig de
wetten onder de voeten, maakt misbruik
van zijn godsdienstig gezag, van hel
geheiligd karakter hem door de wet toe
gekend. En men zou zich niet verzetten
legen dit misbruik van hel geestelijk
ambt
En men zou willen dal wij, liberalen,
Men schrijft in bij den drukker-uitgever, Ooslstraal, G, te Veurne, en op
alle postkantoren des rijks.
Brieven en geld vrachtvrij.
Alle mededeclingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend, als
ook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag toe te zenden.
antwoord zouden laten.
De lijd is voorbij toen de menschen
gedwee den nek bogen, niemand laat
zijne eer en zijne, rust schenden zonder
ze te verdedigen.
In dezen toestand mag men geene
spoedige verzachting in hunne politieke
twisten verhopen. Hel ware zinneloos
zich in te beelden dat de geestelijkheid
aan hare vervloekingen zou verzaken
het is immers niet meer door de versprei-
van christelijke gevoelens, door eene
zending van vrede en Jiefde te vervullen
dal zij hare macht in de samenleving
staande houdtdeze is alleen gesteund
op de schrikaanjaging, op de onverdraag
zaamheid.
Vroeger was de meineedigheid eene
verachtelijke misdaad. Wie een slechte
eed beging wierd aanzien als de ramp
zaligste der stervelingen, ja dit misdrijf
was zoo groot in de.oogen -der Kerk, dal
een gewone biechtvader u niet kon ont
slagen.En nu?... Het schoolenkwest
heeft bewezen wat belang een geestelijke
nog aan eenen valschen eed echt. Rooft
de goederen der weezen; palmt testament
en onrechtvaardig goed in; mishandelt
uwe ouders, ja wees dief, brandstichter
of broedermoordcr en de Kerk zal u nog
vergiffenis schenken.... Maar wee hem die
voor do liberalen stemt!.... Wee hem
duizendmaal die zijne kinders naar de
oflicieele scholen zendt!.... Voor hem is
er geen genade meer. Geen wezen op
aarde is in hunne oogen zoo verachtelijk
en tevens ook zoo gevaarlijk voor de
samenleving: Geen omgang is zoo ver
derfelijk, Zijne ziel is reeds veroor
deeld om de prooi des duivels te worden.
Eene ziekte in zijn huisgezin, eene sterfte
in zijnen stal, een misluk aan den oogst,
een klein ongeval, eene niettigheid alles
wordt aanzien als eene zichtbare straf des
Hemels, als de vinger Gods die hun hier
op aarde reeds treffen komt, omdat hij
zich plichtig maakt aan de onvergeeflijke
zonde van liberaal te zijn.
schaard en kinderverleider, wees dron-
kaard, lasteraar en eerroover, in een
woord, wees alles wat gij wilt, en gij
zult nog mol opene armen ontvangen wor
den als gij maar voorde klerikalcnsteml.
machtigd lot aariknoopen
onderhandelingen voor eene lee-
ning van 20 millioen dollars, lol
tegemoetkoming in de loopende
uitgaven, hier in begrepen de
kosten voor openbare werken.
Times en Standard bevallen de
zelve berichten over den toestand
in Zoeloeland. Cetewayo moet ge
voelige neerlagen hebben geleden
door Uxbiquf en .nu zijne laatste
manschappen G000 man hebben
onder de wapens, geroepen. De
Standard zegt dal zijne vijanden
hulp vinden bij de Transvalers.
door het gouvernement wordt ge-
Politiek Overzicht.
liet crediet voor de expeditie
Tonquin, 5 1/2 tnillioen, is door de
fransche Kamer gestemd met 578
stemmen legen 50. M. Bruu, mi
nister van marine, maar vooral
AL Challemel Lacour, minister van
buitenlandsche zaken, verdedigden
hel ontwerp. China is niet te
vreezet) omdat de Cbineezen geene
artillerie bekwaamheden bezitten,
AL Bource, de gezint te Peking,
handelde niet slecht, maar zijne
overeenkomst met hel chinees
gouvernement was strijdig met de
politiek van Frankrijk in het Verre
Oosten. Frankrijk moet daar zijne
rechten en zijne overeenkomsten
slaande houden, terwijl er voor
China hei grootste belang in ligt
op goeden voel te leven met
Frankrijk.
Belang en eer slaan voor Frank
rijk op hel sp< Ikrachtdadige
middelen zijn noodig; hel volk in
Tonquin is Frankrijk genegen en
op Frankrijk rust de verf lichting
dit te beschermen, Elk gedacht
aan veroverring is ónmogelijk‘bij
eene bevriende bevolking, ook
denkt hel gouvernement er niet
aan verafgelegen en ongezonde
streken te bezetten.
Van de Westkust van Afrika zijn
insgelijks nadere bijzonderheden
ontvangen, ditmaal niet over Al.
de Brazza, maar van de engelsche
bezittingen, uil Bonny en Lagos.
In de eerste plaats is het fransch
oorlogschip de Vohujeur geweest,
■waarbij de commandant poogde
de inboorlingen over te halen lol
een verdrag met Frankrijk. Deze
weigerden eenig papier te toeke
ren, zij wilden niets in dien aard
doen zoolang de engelse!) konsul
AL Hewett afwezig was. Later is
(Cene poging gedaan lot anexie.
Volgens berichten uil Lagos hebben
,de F’ranschen eene kleine troepen
aldeeling aan land gezel nabij
Porto Novo, waarna zij de Iransche
vlag opheeschen boven eenig land
hetwelk zij franschen grond hadden
verklaard. De gouverneur van Lagos
is den 9 april met de engelsche
kanonncersloep Gertrude naar Porto
Novo vertrokken lot onderzoek.
De uitslag hiervan is nog niet ge
kend.
Over binnenlandsche aangelegen
heden in Frankrijk luiden de be
lichten dat de overeenkomst met
de maalschappy Parijs-Lyon-Midde-
landsche Zee gereed is vooronder-
teekening. De onderhandelingen
met de maatschappij Orleans vor
deren goed en die mei de zuide
lijke Spoorwegmaatschappij wor
den ieverig voorgezet. Al die over
eenkomsten zullen gelijktijdig aan
de Kamer worden voorgelegd.
De Cortes van Mexiko heeft hel
wetsontwerp aanganomen waar-
drukregel. Reklamen 50 centiemen den regel.
A’.'
1’en..
DIXMUDE
DIXMUDE
N1EUPORT
Ut
k ook
'ten,
'au
jde-
flen,
cu.
3-08
3- 47
4- 24
7-10
9-31
'en;
i do’
4- 2^
5- 00
7- 32
8- 50
3-02
6-07
8- 57
9- 08
6- 20
7- 46
10-11
10-32
10-58
11-00
11- 39
12- 17
3-23
5-35
Dc KKamei*.
Porij?-,
’■lien*,
'aken,
-ÖU\v-
'e ge-.
k dat
laver-
alle.
10 go-
1 men
10 als’
her
at do
s toet
.kosti
■'d on,
1 allu
komt,
at bij,
laren
>ij er-
tktea
-
Vroeger en nu
BRUSSEL
GENT
VEURNE
GII WELDE
DUINKERKE
V
d0
’«tok
'J bo-
-hoele
‘gan-
<Mer
*er-
'«kei
la,len
!#>lon
tien
’enen
bren--
en
NIEUPORT (Stad) 7-03 9-05 12-02 2-05 4-04 5-53
- 7-36 9-30 12-35 2-30 4-37 6-18
7- 48 9-50 12-48 2-40 4-53 8-27
8- 15 10-28 1-13 3-18 5-31 8-52
5-35
8-06
8- 28
9- 02
van
Gent naar Eirnssei en IMxmudé naai* IVicuport.
- 3-02 5-50
11-50 6-07 7-35
2- 59 8-57 9-51
3- 43 9-08 10-11
4- 11 10-45
DUINKERKE
GI1YVELDE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
Verti*ekui*en van den ijzerenweg van Ouinkerkc, Veurne
5- 54 11-00 3-08 5-07
6- 32 11-39 3-47 5-37
7- 12 12-17 4-24 6-14
9-38 3-23 7-10 9-15
11-05 5-35 9-31 10-22