VAN VEURNE I fel m NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT I I si Ui ÉSS ZATERDAG 49 MEI IS85. 586 57/ 1. al de klerikale laf- en laagheden onbe- alen. as, en ien ^ten ‘oir. Ren: r er Eindelijk, na cenc lange zitting-, die geduurd heeft tol G ure en nadat ver scheidene sprekers zich nog hadden laten hoeren, is de discussie over hel budjel van binnenlandsche zaken dinsdag ten einde gebracht en hel budjel zelf aange nomen met 57 stemmen tegen 20 en 4 onthouding. Gedurende de debatten heeft zich niets, bezonders voorgedaan. .5 AAR. Sedert de afkondiging der nieuwe schoolwel zijn er twee onderling zeer verschillende spreuken in voege komen Niets is veranderd «zeggen de liberalen; Alles is veranderd zeggen de katholie ken, en deze laatste hebben gelijk. Inderdaad, over eehe halve eeuw nog woonde er in ieder dorp, hoegering ook, die om het heilig karakter zijner zending als cene ware herder der gemeente aan zien werd. Hel was de dorpspastoor. Als oprechte vertegenwoordiger der vrede en eendracht bekommerde hij zich weinig' met de aangelegenheden der omsluimige politiek. Mijn rijk is van deze wereld niet had Christus gezegd. In plaats dus van zijne zending door hatelijke dwangmiddelen te ontaarden en de oogen zijner onderdanen te vernederen, wijdde hij zich integendeel uit al de krachten zijner ziel aan hel geestelijk welzijn zijner kudde. Hij was een echte troost voor.de zieken, reikte steeds met gulheid cenc milde aalmoes aan de noodlijdende en was niet zelden een gelukkig bemidde laar der vrede in moeilijke familiezaken. Geen wonder dus dal men hem overal welkom heette en dal hij van iedereen lot welke gezindheid hij ook mochtc be lmoren geëerbiedigd was. Y./ l [van-. r’ol)o- g«- Miu. «ui». Ja zeker alles is veranderd en wel zoodanig dat, indien Christus nog eens- op aarde moest komen, hij gewis de heb ei) baatzuchtige priesters uil zijne tempels zou jagen even als hij ecus met de Joodsche kooplieden deed en zeggen zou: Pharizeeërs, kunt gij wel twee Heeren dienen: uwen God en hel geld? En gij. Ouders, gij die dagelijks oogge tuige zijt van de buitensporigheden en het onedel gedrag van sommige priesters, gij die wekelijks op eene schandelijke wijze hoort lasteren al wal deftig en eerlijk is, zult gij u nog langer laten-verleiden door arglistige raadgevingen?.... zult gij nog langer koud en ongevoelig blijven bij die- vuige beschimpingen en lage scheld woorden Neen, ouders, wreekt u, maar wreekt u op cene deftige wijze, met uwe kinders- naar de staatsscholen te zenden, waaruit zij, door eene goede opvoeding en een degelijk onderwijs, eens als oprechte burgers, als nuttige en bekwame leden der samenleving zullen optreden!.... Wreekt u in de kiezingen vooral met voor man nen te stemmen die den vooruitgang en hel welzijn van ons vaderland behartigen, en niet voor zulken, die u en uwe goede ren aan het juk der kloosters onder werpen. Het Blad verschijnt, allen Zaterdag; en allen Woensdag in Supplement. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: Hoor Stad: G maanden, fr. 3-25 Een jaar, fr. 6-00. Voor gansch lielgie: 6 maanden, fr. 3-75 Een jaar, fr. 7-00. Een afzonderlijk nummer 10 c." Bekendmakingen 20 centiemen den Maar die tijd is voorbij!.... Alles is veranderdDe godsdienst onzer voor vaderen heeft plaats gemaakt voor de politiek. De priesters zelve hebben hun ambt en hunnen persoon door de partij belangen ontheiligd. In plaats nog van inzamelingen te doen voor de noodlij dende klas werpt hij hel geld der omha lingen in de kieisworstelingen. In plaats van den zegen over zijne vijanden af te smeeken, roept hij thans vloek des hemels in over al wie hem eenigszins wederstaal. Geene vrede, geene zalvende vertroostin gen, geene slichtende vermaningen meer! Slechts lasterwoorden en vermaledijdin- gen voor zijne tegenstrevers!... Vol haat en steeds bezield met de vurigste drill om zijne vijanden te doen buigen, weel hij hen door alle mogelijke middelen in hunne stoffelijke en geestelijke aangele genheden te treffen. De godsdienst is slechts een middel, een dekmantel waar achter hij zich verschuilt, om des te beter zijn doel te bereiken. Wat gisteren wit was is heden zwart. De voorschriften der schriftuur worden gekneed volgens de noodwendigheden hel vereischen. De stichter van het Christendom had wel te zeggenOordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. De bijbelsche voor schriften zijn eene doode taal voor de Kerk geworden. Wie de oflicieele scholen ondersteunt en de liberale denkwijze aan gekleefd is, wordt vóór zijnen dood reeds, voor eeuwig, gedoemd, Wees onkui- De mensch moet of mag volgens de katholieke priesters de waarheid niet opzoeken, want hij is onbekwaam haar te vinden. Hij moet <Je wetten van de Kerk raadplegen en blindelings den wil der priesters volgen. Wie hunne leiding niet aannceml verdient,op dejuaarde en hiernamaals gestraft te worden hel is een verleider, een vergiftiger, ecu ver maledijde. Dit is de taal welke alle dagen van uil den katholieken predikstoel weergalmt, welke alle dagen in den biechtstoel ge fluisterd wordt, welke men aanlreft in de katholieke mandementen, in de kleri kale dagbladen. Is hel te verwonderen dal deze laai de liberalen verbittert en dat de betrek kingen tusschen de twee politieke partijen zoo gespannen zijn, dal zij elkander mei zooveel geweld, wij zouden baast zeggen met zooveel haal trachten te benadee- ligen Neemt een huisgezin als voorbeeld. Is de vrede mogelijk wanneer een lid van het huishouden zich gedurig geweldige en driftige uitvallen veroorloft tegen een zijner medeleden? Wordt deze er niet toe gebracht om den loon van den eersten aan te slaan, om op zijne beurt grove woorden te gebruiken Ons nationaal huishouden is ongeluk kiglijk lol dezen toestand gebracht. De geestelijkheid klaagt alle dagen in wal gelijke uitdrukkingen bet verderf en de goddeloosheid der liberalen aan. Zonder een enkel oogenblik aan te nemen dal hunne tegenstrevers ter goeder trouw kunnen zijn, keuren zij hunne daden af. Wie zou er engelachlig en onnoozel genoeg zijn om deze buitensporigheden te verdragen, om deze uitdagingen onbe antwoord te laten? Durft iemand een liberaal dagblad lezen, hij is van wege den pastoor hel voor werp der grofste Aanrandingen. Waagt gij het voor de liberalen te stemmen, men tracht u uwe kalanten of uwe plaats te ontnemen. De kiezer bij wien men cene liberale gezindheid vermoedt, mag zich in den biechtstoel niet aanbieden of hij wordt door den pastoor met vragen en bedrei gingen overladen. Weigert hij te spreken, men ontzegt hem de absolutie gelijk aan den groolsten booswicht. Onze wetten waarborgen aan eenieder de vrije uitoefening van hel kiesrecht; maar deze vrijheid valt niet in den smaak van den priester. Hij trapt stoutmoedig de wetten onder de voeten, maakt misbruik van zijn godsdienstig gezag, van hel geheiligd karakter hem door de wet toe gekend. En men zou zich niet verzetten legen dit misbruik van hel geestelijk ambt En men zou willen dal wij, liberalen, Men schrijft in bij den drukker-uitgever, Ooslstraal, G, te Veurne, en op alle postkantoren des rijks. Brieven en geld vrachtvrij. Alle mededeclingen, artikels of brieven, behoorlijk onderleekend, als ook bekendmakingen uiterlijk legen Vrijdag middag toe te zenden. antwoord zouden laten. De lijd is voorbij toen de menschen gedwee den nek bogen, niemand laat zijne eer en zijne, rust schenden zonder ze te verdedigen. In dezen toestand mag men geene spoedige verzachting in hunne politieke twisten verhopen. Hel ware zinneloos zich in te beelden dat de geestelijkheid aan hare vervloekingen zou verzaken het is immers niet meer door de versprei- van christelijke gevoelens, door eene zending van vrede en Jiefde te vervullen dal zij hare macht in de samenleving staande houdtdeze is alleen gesteund op de schrikaanjaging, op de onverdraag zaamheid. Vroeger was de meineedigheid eene verachtelijke misdaad. Wie een slechte eed beging wierd aanzien als de ramp zaligste der stervelingen, ja dit misdrijf was zoo groot in de.oogen -der Kerk, dal een gewone biechtvader u niet kon ont slagen.En nu?... Het schoolenkwest heeft bewezen wat belang een geestelijke nog aan eenen valschen eed echt. Rooft de goederen der weezen; palmt testament en onrechtvaardig goed in; mishandelt uwe ouders, ja wees dief, brandstichter of broedermoordcr en de Kerk zal u nog vergiffenis schenken.... Maar wee hem die voor do liberalen stemt!.... Wee hem duizendmaal die zijne kinders naar de oflicieele scholen zendt!.... Voor hem is er geen genade meer. Geen wezen op aarde is in hunne oogen zoo verachtelijk en tevens ook zoo gevaarlijk voor de samenleving: Geen omgang is zoo ver derfelijk, Zijne ziel is reeds veroor deeld om de prooi des duivels te worden. Eene ziekte in zijn huisgezin, eene sterfte in zijnen stal, een misluk aan den oogst, een klein ongeval, eene niettigheid alles wordt aanzien als eene zichtbare straf des Hemels, als de vinger Gods die hun hier op aarde reeds treffen komt, omdat hij zich plichtig maakt aan de onvergeeflijke zonde van liberaal te zijn. schaard en kinderverleider, wees dron- kaard, lasteraar en eerroover, in een woord, wees alles wat gij wilt, en gij zult nog mol opene armen ontvangen wor den als gij maar voorde klerikalcnsteml. machtigd lot aariknoopen onderhandelingen voor eene lee- ning van 20 millioen dollars, lol tegemoetkoming in de loopende uitgaven, hier in begrepen de kosten voor openbare werken. Times en Standard bevallen de zelve berichten over den toestand in Zoeloeland. Cetewayo moet ge voelige neerlagen hebben geleden door Uxbiquf en .nu zijne laatste manschappen G000 man hebben onder de wapens, geroepen. De Standard zegt dal zijne vijanden hulp vinden bij de Transvalers. door het gouvernement wordt ge- Politiek Overzicht. liet crediet voor de expeditie Tonquin, 5 1/2 tnillioen, is door de fransche Kamer gestemd met 578 stemmen legen 50. M. Bruu, mi nister van marine, maar vooral AL Challemel Lacour, minister van buitenlandsche zaken, verdedigden hel ontwerp. China is niet te vreezet) omdat de Cbineezen geene artillerie bekwaamheden bezitten, AL Bource, de gezint te Peking, handelde niet slecht, maar zijne overeenkomst met hel chinees gouvernement was strijdig met de politiek van Frankrijk in het Verre Oosten. Frankrijk moet daar zijne rechten en zijne overeenkomsten slaande houden, terwijl er voor China hei grootste belang in ligt op goeden voel te leven met Frankrijk. Belang en eer slaan voor Frank rijk op hel sp< Ikrachtdadige middelen zijn noodig; hel volk in Tonquin is Frankrijk genegen en op Frankrijk rust de verf lichting dit te beschermen, Elk gedacht aan veroverring is ónmogelijk‘bij eene bevriende bevolking, ook denkt hel gouvernement er niet aan verafgelegen en ongezonde streken te bezetten. Van de Westkust van Afrika zijn insgelijks nadere bijzonderheden ontvangen, ditmaal niet over Al. de Brazza, maar van de engelsche bezittingen, uil Bonny en Lagos. In de eerste plaats is het fransch oorlogschip de Vohujeur geweest, ■waarbij de commandant poogde de inboorlingen over te halen lol een verdrag met Frankrijk. Deze weigerden eenig papier te toeke ren, zij wilden niets in dien aard doen zoolang de engelse!) konsul AL Hewett afwezig was. Later is (Cene poging gedaan lot anexie. Volgens berichten uil Lagos hebben ,de F’ranschen eene kleine troepen aldeeling aan land gezel nabij Porto Novo, waarna zij de Iransche vlag opheeschen boven eenig land hetwelk zij franschen grond hadden verklaard. De gouverneur van Lagos is den 9 april met de engelsche kanonncersloep Gertrude naar Porto Novo vertrokken lot onderzoek. De uitslag hiervan is nog niet ge kend. Over binnenlandsche aangelegen heden in Frankrijk luiden de be lichten dat de overeenkomst met de maalschappy Parijs-Lyon-Midde- landsche Zee gereed is vooronder- teekening. De onderhandelingen met de maatschappij Orleans vor deren goed en die mei de zuide lijke Spoorwegmaatschappij wor den ieverig voorgezet. Al die over eenkomsten zullen gelijktijdig aan de Kamer worden voorgelegd. De Cortes van Mexiko heeft hel wetsontwerp aanganomen waar- drukregel. Reklamen 50 centiemen den regel. A’.' 1’en.. DIXMUDE DIXMUDE N1EUPORT Ut k ook 'ten, 'au jde- flen, cu. 3-08 3- 47 4- 24 7-10 9-31 'en; i do’ 4- 2^ 5- 00 7- 32 8- 50 3-02 6-07 8- 57 9- 08 6- 20 7- 46 10-11 10-32 10-58 11-00 11- 39 12- 17 3-23 5-35 Dc KKamei*. Porij?-, ’■lien*, 'aken, -ÖU\v- 'e ge-. k dat laver- alle. 10 go- 1 men 10 als’ her at do s toet .kosti ■'d on, 1 allu komt, at bij, laren >ij er- tktea - Vroeger en nu BRUSSEL GENT VEURNE GII WELDE DUINKERKE V d0 ’«tok 'J bo- -hoele ‘gan- <Mer *er- '«kei la,len !#>lon tien ’enen bren-- en NIEUPORT (Stad) 7-03 9-05 12-02 2-05 4-04 5-53 - 7-36 9-30 12-35 2-30 4-37 6-18 7- 48 9-50 12-48 2-40 4-53 8-27 8- 15 10-28 1-13 3-18 5-31 8-52 5-35 8-06 8- 28 9- 02 van Gent naar Eirnssei en IMxmudé naai* IVicuport. - 3-02 5-50 11-50 6-07 7-35 2- 59 8-57 9-51 3- 43 9-08 10-11 4- 11 10-45 DUINKERKE GI1YVELDE VEURNE GENT BRUSSEL Verti*ekui*en van den ijzerenweg van Ouinkerkc, Veurne 5- 54 11-00 3-08 5-07 6- 32 11-39 3-47 5-37 7- 12 12-17 4-24 6-14 9-38 3-23 7-10 9-15 11-05 5-35 9-31 10-22

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1883 | | pagina 1