Ingezonden. Om de onpartijdigheid van ons stadhuis te loochenen haalt de Veurnaar een tweede feit aan en zegt dal omtrent ai de liberale gilden door de stad met hel geld van al de burgers ondersteund worden. T zijn niet alleen de liberale gilden, Leugenaar, die door de stad ondersteund worden vreemde ratten die hier in Veurne fortuin zijn komen zoeken, en zelfs onze inboorlin gen zouden willen uithongeren en op straal smijten. Hieronder geven wij ccne nieuwe lijsl der slachtoffers \an de hatelijke school wet, in de gemeenten gelegen in de om streken van Veurne en llixmude. Zijn afgeschafï 1" De jongensscholen van Avecappelle, Bovekerke, Corlemarck, Coxyde, llaudzaeme, Merckem, l’ervyse en Woutnen; 2’ De meisjesscholen van Boerst, Clerc- ken, Handzaeme, Leysele, Nieucappelle, Slavelc en Woutnen; 3" De bewaarscholen van Alveringhem, Beersl en Slavele. Hebben eene vermindering van jaar wedde: de heeren Vamnarcke, hoofdonder wijzer ie Wulpen, eene vermindering van aÜO fr. en Paifoorl hulponderwijzer eene vermindering van 300 frs. Al de afgeschalte scholen worden ver vangen door pasioorsscholen aan welke men rijke hulpsommen zal verleenen. De gemeenten zullen wel dubbel betalen, maar wat geeft dat als mijnhjer de pas toor maar voldaan is. De gezalfde opstellers van den heiligen Veurnaar drijven met ons den spot, om dat wij de onderwijzers en onderwijze ressen beklagen wier scholen zijn afge schud ol wier jaarwedde door klerikale gemeenteraden wordt verminderd. De klerikale schrijvelaars die zooveel lawijt maakten over het afschaffen van eenige nulteloote onderpastoorsvinden thans geen woord van medelijden voor de on- gelukkigen die met vrouw en kinderen worden op straat gezel, zelfs wakkeren zij de klerikale gemeenteraden aan otn in hun wraakroepend werk voort te gaan. Wat de heilige schrijvelaars ook mogen zeggen, wij zullen voorlgaanal de hatelijk heden van de gevloekte broerkenswet aan onze lezers voor oogen te leggen, wij zullen voortgaan hun de broodrooverijen te doen kennen door klerikale gemeente raden op bevel van den pastoor gepleegd en dit zullen wij vooral doen om de Veurnesche kiezers te laten weten, wat ons onderwijzend personeel te wachten slaat indien de zes klerikale slaven op het stadhuis konden deu baas spelen. Wij zullen onze treffelijke onderwijzers en onderwijzeressen verdedigen omdat zij altoos eervol hunne lastige bediening hebben vervuld, en hun geene andere misdaad kan ten laste gelegd worden dan dal zij aan de welzijn getrouw gebleven, en zich niet als slaven hebben willen onderwerpen aan de grillen der geeste lijkheid Wij zullen ze verdedigen tegen de Het derde feit, door den Veurnaar aan gehaald, is betrekkelijk de subsidien die liet stadsbestuur toeslaal aan jongelingen en jonge dochters die hunne studiën voorizelten, en het heilig bladje laat de Veurnaars welen dat het stadsbestuur in de laatste zes jaren al te samen 2000 fr. dergelijke hulpgelden heeft verleend. De Veurnaar beknibbelt het tocstaan dezer hulpgelden, maar ieder weldenken de burger zal grootelijks de handelwijze van ons stadsbestuur goedkeuren, want wat is er schooner dan kinderen des volks ter hulp te komen om hunne studiën te doen, en alzoo hen in slaat te stellen later eene schoone plaats in de maat schappij te bekleeden De Veurnaar is hier ook zeer onvoorzichtig want weel hel heilig bladje dan niet dat vele zijner vrienden van de stad zulke hulpgelden gekregen hebben Weel de Veurnaar dan niet dat meester Pinte alléén 1200 fr. ge kregen heelt om zijne zonen hunne nor male studiën te laten doen; dat mijnheer Gesar Lust ook eene som van 1200 fr. bekomen heeft om zijnen zoon in hel conservatorium van Brussel, en zijne twee dochters in de normale school te laten leeren? Weet eindelijk de Veurnaar niet dat er in het klooster der Annuutialen vier nonnen zijn Maria Provoost, Flora Dumon, Maria Beernacrl, en Maria Cleen- werek, die van de stad subsidien gekregen hebben om hunne studiën te doen? En de Veurnaar durft dan nog onze achtbare bestuurders van partijdigheid beschul digen Veurnaar! Leugenaar! In zijn laatste nummer beweerde de Veurnaar nog ecus dal door het afschaffen der gemeentescholen de lasten zouden verminderen, en om zijn gezegde eenen schijn van waarheid legeven, durfde de Leugenaar schrijven dal te Avecappelle, waar men de scholen heeft afgeschafï, de gemeentelasten van 1300 frs. zouden verminderen. Wij waren juist bezig met deze dom migheid te lezen, toen wij uit Avecap pelle, van eenen onzer vrienden die in staal is nogal wel ingelicbl te zijn, den brief ontvingen dien wij hieronder mede- deelen, en waaruit onze lezers zullen zien dal de Veurnaar nog eens schandelijk gelogen heelt, ziehier de brief: Wij hebben de gezegden van onzen correspondent onderzocht, en hebben, bij middel van een uittreksel uil het budjet der gemeente Avecappelle, bevonden dal zij geheel nauwkeurig zijn. Avecappelle zal dus boven de toelage aan de nonnenschool nog aan den onder wijzer een wachtgeld mogen betalen van 1144 fr. 66c. of de 2/3 van 1717 fr. bedrag van zijn belastbaar inkomen, en dit niet voor eenige maanden maar zoolang de heer Wackenicr geene andere plaats in het onderwijs heeft die zooveel waard is als zijn wachtgeld. Wal zegt gij nu, Veurnaar? Waai' zijn nu die 1300 fr. vermindering'? En nu, confrater, om te eindigen nog een klein vraagsken. Zoudl gij ons niet kunnen zeggen hoeveel de lasten zullen verminderen te Coxyde waar de kandi- daal-kerkmeoster Cailliau secretaris is en waar de onderwijzer, die meer dan 2B jaren dienst heelt, als wachtgeld zijne volle jaarwedde moet ontvangen Een klein antwoord als T u belieft, Veurnaar. Hel antwoord is dood eenvoudig. Omdat zij wel weten dal zij liegen en de eenvoudige lieden hunne leugens voor waarheid willen doen slikken. Omdat siadsinkomslen zeer groot zijn, en zij die gelden geern in hunne macht zouden krijgen, om de kerk- en de lap- scliolen alléén te kunnen bevoordeeligen, lot groot nadeel en schade der burgerij. Immers Om der wille van het smeer Likt de kat den handeleer. De kiezers kennen dal spreekwoord ook, en ze kennen ook de roofzucht der kleri kale kandelecrlikkers. Zij zullen zich wel wachten die gulzige kal in huishouden der stad te laten dringen, en ze zullen verstandig handelen. Wat meer is, onze tegenstrevers hebben niet alleen een gretig oog gevestigd op de stadskas; zij willen nog meer. Zij willen ook Veurne, waar thans zoo veel vrijheid en genot heerschl, trachten te verpapen en te verkwezelen, en een begijnhof er van maken tot meerder eer en glorie van kerk en lap 1 Hunne lijsl is daarvan het beste bewijs. Wie zien wij daar opslaan 1 Fanatieke kerkmeesters; nederige slaven van den deken, wiens bevelen zij slaafsch moeten uitvoeren,hardnekkige en haatdragende vervolgers der liberale scholen; vijanden van vermaak en vertier. Zegt dal niet genoeg Zegt dat niet klaar en duidelijk dat die mannen, eens aan het bewind komende, geen ander doel mogen hebben dan de liberale burgerij te tergen en den duivel aan te doen; dan onze schoone scholen, die in zulken bloeienden toestand vetkeeren, te ver nietigen en te ontvolken. Immers, die mannen kennen geen ander bevel of geen anderen plicht, dan degenen die hun opgelegd worden door de geeste lijken En hebben de geestelijken onze openbare scholen en al die er aan mede werken, niet vervloekt en in den ban geslagen Hel is dus de plicht, de gewetensplicht dier mannen onze scholen ten onder te brengen, want zij zullen liever onze scholen in den grond boren, dan zich den banvloek der geestelijken, den kerke- lijken haal op den hals te balen. Dus, wee! onze financies, en wee! onze scholen, moesten die heeren gekozen worden, zoowel als de stadskas zouden de scholen spoedig ledig slaan. Wie, ouders, die hunne kinderen liel hebben en verlangen dal zij eene goede geleerdheid en deftige opvoeding ontvan gen, - zouden hunne slem aan zulke man nen kunnen geven? 0! zij vergelen het niet: zij zouden zich medeplichtig maken aan den moord onzer scholen, aan de verstomping van den geest en hel hart hunner kinderen, die hun later daai over rekenschap zouden vragen. Wie, ouders, zouden die schrikkelijke verantwoordelijkheid op zich durven ne men Die zouden den naam van vader en moeder onwaardig zijn. Denkt daar dan aan, vergeel hel geen oogenblik, huisvaders, wanneer gij u naar de stembus zult begeven, en wij zijn zekei' dal gij uwe slem niet zult kunnen schenken aan mannen die zulk een doel hebben, die zulk eene laak moeten vol brengen, op bevel der geestelijken. Kiezers, voor het geluk on het welzijn van Veurne, stemt voor de liberale kan didaten Samenspra^” F HANS BLAlXp de lijsl gezien gij er van? L. F«ans BlaüJjK niet hoe zij maken van h® Veurnaar zij11' door een lall«’.at heven zijn boW door zijne for.l*JL door zijne 'vll\h0 moest, in een zien zijn en ouJ Veurnsche worden. Maai al goed... als z) zijn der pi-‘eSl.^n Alwie ware Ve.. van de klcrikah want wat men gezien geweest. Jan AiiNoen. hel gaat ic vo J ir.e i p uist dal dag durft kort* die hier nog 'Rn woont, die n°r, geene de mii|S, bewezen heeft anderen, eeneifa] met kleine gelet, en die, alhom' komst, zich bor omdat hij wat dure eetwaar W. werkman derden, die wf spoed van Vcui' op winst, en ovt* er maar iets ff wat kan men va Zijn dal wel n’y zijn? Doen zij de Veurnaars l'j Frans Blauv^ maar de voorn? welen, of die zj stellen om waf om de stad in digheid voor T i” besturen, of w’ De liospicicheercn worden even als onze gemeentebestuurders door het heilig vuilbladje aangevallen. En waarom zult gij vragen'? Is bijna alles wal inde ge stichten der Burgerlijke Godshuizen nooJ.'g is niet bij aanbesteding geleverd Zijn er onder de aannemers niet verscheidene klerikalen? Dit alles is waar maar de Veurnaar beknibbelt omdat hel weinige dal niet aanbesleed is, door de nonnen met mag aangekocht worden, dal de be stuurders zelven de winkels aanduiden waar de aankoopen moeten gedaan wor den. Eh wel, Veurnaar, alhoewel iedereen de hospitaaizusters hoogacht en hunne zelfsoffering bewondert, toch zal ieder de handelwijze der hospicieheeren goedkeu ren, Avanl het is maar al te wel gewéten, dal toen in vroegere jaren de nonnen zelven deze aankoopen deden, zij maar al te veel luisterden naar hunnen geestelijken bestuurder die hen beval alleen naar de zuivere klerikale winkeliers te gaan en de andere neringdoeners te laten loopen. Indien gij slechts zulke beschuldigingen tegen onze openbare besturen weet in te brengen dan zullen de kiezers zoo als wij de schouders oplrekken, en met uwen versleten rimram lachen. -- - Kiezers» Nimmer, sedert zoovele jaren liberaal bestuur, zullen onze tegenstrevers zoo hevig als nu den strijd aangaan. En noglans roepen zij op alle toonen uil dal de stadspenningen verkwist wor den, ja zelfs dat de stadskas ledig is en de stad in schulden steekt. Als zulks waar is, waarom zijn zij dan zoo sterk er op uil, die stadskas in handen te krijgen? Wij hebben toch nooit gezien of ge hoord, dal iemand er naar verlangde een huis of eene nijverheid overtenemen die in slechte lakens slak en lot over de ooren in de schulden zal. Waarom willen dan, vragen wij, de katholieken zich eene zoo slechte zaak aantrekken en in handen nemen? maar al de maatschappijen die door de I stad erkend zijn, erin begrepen de katho lieke vinkeniersgilde die de grrrooote koppen uwer partij hebben trachten tot stand te brengen om eene andere maat schappij te benadeeligen. Muziek, Bhe- lorika en Koorzangers ontvangen een jaarlijksch hulpgeld, de andere maat schappijen icdcrmaal dal zij feesten of prijskampen inrichten. Zulks beeft altijd alzoo in Veurne bestaan, en nog nooit heeft men iemand hierover hooren klagen tenzij de Veurnaar en zijne gezalfde schrijvers. Wal aangaat de St. Jorisgildc, die maatschappij heeft vroeger ook hulp gelden ontvangen, maar dezelve is thans niet meer erkend omdat zij, tijdens hel be zoek van den heer Gouverneur Heyvaert, geen deel wilde nemen aan de belooging die ter cere van dezer, ambtenaar plaats had. Zij heeft geen recht meer op hulp gelden en vraagt er ook geene. De Veurnaar beknibbelt de ondersteu ning door de stad aan de gilden gegeven, en waren zijne vrienden op het stadhuis, dan zou men welhaast deze hulpgelden zien afschaffen om ze op de eene of andere manier in de kas der geestelijken te zien vloeien. De rust, die volgens hen, overal ge stoord was, zou worden hersteld. De belastingen zouden verminderd worden. De tabak, de genever, die hel volk troffen, zouden afslagen... Denkt ecus, riepen de klerikale vuilbladjes uil de werkman mag geen pruimken meer ne men of geen kootje meer drinken. Kiest voor ons, riepen zij uit en alles zal veranderen. Sommige kiezers hebben zich laten beet nemen, door die volksbedriegers, zij hebben voor hen gestemd en ze aan het bewind geholpen. Wal is nu ’t gevolg daarvan Dal handel en nijverheid nog nooit zoo slecht gegaan hebben als tegenwoordig. Er heerschl geen vertrouwen; Dat in plaats van rust en vrede te bren gen, het ministerie Wocste-Jacobs geheel het land in onrust heeft gebracht; Dat wij op het punt zijn den burger oorlog te zien uitbersten. Militie-klassen worden binnengeroepen bezettingen worden versterkt, om in het voorkomen de geval op de burgers te schieten. Nie mand is gerust in zijne positie, want met een ministerie zooals wij hebben, zijn de afzettingen en afschaffingen van bedien den aan het orde van den dag. Hel verminderen der belasting is ver anderd in eene verhooging van belasting. De accijnsrcchtcn op de stokerijen moe ten vijf millioen meer opbrengen, bijge volg zullen de werkleiden hun kootje, zooals zij zegden, duurder moeten be talen. De rechten op den tabak worden be houden, zoowel voor de beplanting als op den invoer. In een woord, niets hebben zij verbe terd, maar alles zeer VEEL VERSLECHT. Zij hebben eene onderwijswet ge maakt, die verscheidene duizende onder wijzers tol den bedelstaf zal brengen, en dit om ze te vervangen door Vreemde broederkens, die niemand kent ol weel van waar zij komen. Hel land is tol aan den afgrond ge bracht, maar de klerikalen zijn aan hel bewind 1 de priesters en kloosters wor den door Jacobs en Woeste in alles be- voordeeligd, hel is de burgerlijke perso nificatie door die ministers bestuurlijk ingericht; dal ziel men alle dagen in den Moniteur. Kiezers, die naar de valschc profeten, die vijanden van beschaving en van we reldlijk gezag, geluisterd hebben, oor deelt nu over hunne valsche beloften en hunne onnoemlijke daden, en zijl dit op I!)'1'" October indachtig. I'.enx omlig «ntvvoor<l. De Veurnaar is geenszins tevreden om dat wij gezegd hebben dal onze achtbare bestuurders onpartijdig handelen. Om hel tegenstrijdige te beweren haalt de Leu genaar, in zijn laatste nummer, eene reeks iëiten aan die wij heden willen onder zoeken en die het ons niet moeilijk zal zijn te weerleggen. Vooreerst klaagt de Veurnaar dal zijne vrienden door de stad zoo zeer niet bc- voordeeligd worden ais de liberalen. Vindt gij dit niet zeer natuurlijk, lew!tiaar, geschiedt dit niet overal op dezelfde manier? Geven uwe vrienden die te Korlrijk, Thielt en andere klerikale nesten op hel stadhuis zetelen de meeste voor- deeieu aan de liberalen? En gij, heeren kandidaten, zoudl gij ook niet aan uwe vrienden de meeste voordeelen geven in dien hel u gelukte op hel stadhuis meester te geraken? Vóór de kiezing zult gij na tuurlijk zeggen dal gij allen op denzelfdcn voet zoudl behandelen, maar na de kieziijg zoudl gij welhaast nwe beloften vergelen en de liberale neringdoeners naar de maan zenden. Daarenboven heeren kandidaten kerkmeesters, waarom past gij uw stelsel niet sedert lang toe in de kerken over welke gij hel bestuur hebt Waarom worden alle werken uitgevoerd door uwe mannen Waarom wordt alles geleverd door klerikale neringdoeners? Gelijk gij handelt in de kerk zoudl gij handelen op het stadhuis, ook zullen de kiezers met uwe onpartijdigheid lachen eu voor de liberalen stemmen. Wat nu aangaat hel feil betrekkelijk het leveren van materialen, voor een werk gedaan bij openbare aanbesteding, wij aarzelen niet te zeggen dat hel een grove leugen is, want nooit worden dergelijke voorwaarden in hel kohier van lasten geschreven, en indien zulks gebeurd ware zou do Bestendige Deputatie.' die het lastenkohier moet goedkeuren, niet ge wacht hebben dezelve uil te schrabben. Veurne, 10 October 1881. Heer Uitgever, AN kiezer voor den gemeenteraad, heb ik liet recht het programma dor heeren klerikale kan didaten te onderzoeken, in volle vrijheid er mijn gedacht over te zeggen on goed- of at te koureu. Van dat recht kom ik heden gebruik maken. Mijns dunkens bevat dat programma zoo vele grooto beloften dat men onmiddolijk aan des- zelfs rechtzinnigheid twijfelt, on men van hot eerste oogonblik al' genegen is uit to roepen jezu'dism advokatcnutrckcn Dat uwe geachte lezers oordeelen. belofte - Vrede onder de burgerij weder- brengen, waar de ongelukswet van 1879 steeds den oorlog heeft doen heerschen. Ware de vrede in Veurne, met de klerikalen aan het bestuur, wel mogelijk I Door wien en hoe zoude hij er kotnen t Zoude hij ons ge bracht worden door hen, die, onder den vorm van een schijnheilig gebed, hunnen medemeusch. gehoorzaam aan plicht en wet, onmeêdoogend Broodi'oovei'H. Avccappollo, 7 October 1884 Mijnheer de Uitgever, In zlting van 2 dezer heelt do gemeenteraad do afschaffing onzer gemeenteschool en do aan neming der vrijo school gestemd. Dis zinneloozo trek is uitgemeton door vier leden, want drij andero hebben zich daar tegen verzet. Eoro aan die driezij hebben getoond dat zij do ware belangen der gemeente willen voron- staan en niet die van don pastoor alleen 1 De afgeschafto school kostto aan de gemeente jaarlijks HO fr. Voeg daar bij 70 fr. voordo avondschool, dat maakt 480 fr. on nu zullen wi j niet mindor betalen voor do school der nonnen, waar advokateu uitkomen, on daar bij aan don afgedankton onderwijzer een wachtgeld, do twoo derden van zijn inkomen, of moor dan 1000 Ir. En zeggen dat men overal zoo dom te werk gaat. De gemeenteschool, zegt men, wordt afgeschaft om do schoollaston te verminderen, en overal gaat men moer betalen. Intusschen is t geioovo gered on pastoor en nonnen houden kermis en lachen in do vuist om dat zij het volk zoo kunnen bedriegen. Gelief, in uw geoord blad, een plaatsje tover- leeneu aan dez.o weinige regelen en ontvang mijne hartelijke groctonisson. X. Jan AEitNOL'i’ F Jan».... dal he ij zz .- yzuzt.p-z-s; -u< M wataiaaer' i ~r-r .tsaremrg - - aan den schandptf1® s:;evers ouverbidM gen, <lie troebel w? Po visscheuZoi# to danken hebber.i die in bataljon liuuiie woollieril’- dio, gewoonlijk, ten, Hchcldeu oa En welke aoud*’ beloofden viwlo l t rosson op "Uaat’. gozins uithongeren u<8> Overigens Is erP van oenigo grlfn^1 kers is droeve j11-.. Ook telt de burger’. beloftt tingel» meer, voor zoo veel oio r: stad, welken zy betrachten. Beambten 1,1 ’4 onderwijs aan d-. bouwen herstel!*3’ heidsworkeu uit'C’ cu burtwegen lijke voetpaden etraton leggen; e' door gazlicht var'3 niet met den tingon bestempel*^ van goed cu *'v onder de steden plaats inneemt. 1 Do lasten va |n minst opceutiemrc(|u menten 011 opcentiemen nofr* vermindering ^az/!'<va loos met den ba Gelukkig Veurn»^' gewaar worden h' bruikt tot bet tot^ llCit is ftlsd&D (Ist J wonnen geld van1 allen doen dien*5-* uitsluiting. - ij Bolofte in den 1 inderdaad, dat d’ tj partijgenooten a I de liberalen uitaljj,. 4J« belofte'. arme, - Hierin klerikaal progra zijn. Tot heden d(, kerkmeesters, de slag van dwang» d gelokt; maar nu geschaft is. zu' 6 Jiei kinderen, huune meer daar zij ‘K ouders slechte ar niemand Brit <u Maar, bestaat er C slavernij in do buu tors den baas S".IU( oordeelo, on *klo doze 5Je eu laats Om te 81uiteU2 Dj programma hoe» gt tuigd. Ik zal kandidaten. d‘e Dootena, Desmet.,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1884 | | pagina 2