VAN VEURNE
3
ra
M
Ml
A
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
sü
i
1
Zaterdag .lisni fltSWZs.
bic
'ven.
ringen sparen om hunne kinders op te
A
jzeiv
het
het
Dit
ren
en
j)ch
lis-
laten*
i‘ii it.
t
ing
te
aar
ing
uall
Se
«a—T»
zeker getal klerikalen zijn opgekomen
om te stemmen. Voor wie? De vreugd
van den Courtier beteekent genoeg (’at
het enkel kan zijn voor M. Dcmeur.
Ver van ons de onderstelling dal die
achtbare kandidaat der radikalen dit ver
langd heeft of er gelukkig over is, doch
wij beslaligen het feit, om te doen zien
dal de klerikalen, uil haat voor hel zui
ver grondwettelijk en gematigd vooruit
strevend liberalism, welke hel ware libe
ralism van België is, de hand leenen aan
de radikalen, om het liberalism daardoor
in een slecht daglicht te stellen.
Wij hebben het reeds gezegd en her
halen heldie handelwijze is walgelijk
en schandalig, onwaardig van eenc partij
die aanspraak wil en durft maken op def
tigheid en eerlijkheid.
Het zijn niet de radikalen die wij laken,
om de hulp hun door hunne en onze
tegenstrevers gebracht, maar wel de
klerikalen zelven. Echter vinden wij, dal
de vrienden van M. Dcmeur geen recht,
geene reden hebben om zich te verheugen
over hunne overwinning van zondag, die
niets beslist, niets bewijst.
Om de bepaalde opinie van het kiezers
korps te Brussel te kennen, zal moeten
gewacht worden tol dat eenc regelmatige,
algemcene verkiezing zal plaats hebben
en de verschillige partijen volledige lijs
ten zullen voordragen. Alsdan zullen
geene stemmen verloren gaan, omdat de
partijen al hare krachten zullen inspannen
om hunne kandidaten te doen overwin
nen.
Wal ons betreft, wij zeggen het recht
uit: wat te Brussel gebeurt bedroeft en
ontmoedigt ons, omdat uit de scheuring
der liberale fracties aldaar niets dan on
heil en rampen voor hel land kunnen
voortvloeien, vooral op dil oogenblik dal
onze natuurlijke en eeuwige doodsvijan
den zoo machtig zijn en het ons doen ge
voelen.
Itoonisclio Belgen.
Bij onze vorige artikelen liberalen en
klerikalen en Roomsche Belgen
hebben wij bewezen bij vertaalde aan
halingen uil een echt katholiek maand
schrift, dat onze grondwet en alle onze
grondwellelijkc vrijheden door den Paus
zijn afgekeurd en gedoemd; dal het de
katholieken niet loegelaten is aan die
grondwet noch te aan onze daarop ge
slaafde landswetten den eed van getron-
wigheid te plegen noch die wetten na te
komen.
Wij hebben de plaatsen en bladzijden
van hel werkje waaruit wij geput had-
had aangewezen, ook nog verscheidc
aanhalingen van gelijken aard, onder
anderen de verdediging ten bewijze des
Pausens bevoegd heid om, zonder tusschen-
komsl van concilie of kerkvergadering,
bij motu proprio als dogma uiltespreken
wegens des Pausens macht op de lijde
lijke macht van koningen, te verstaan
volken oversten
Als antwoord en wederlegging krijgen
wij, van denh eer plaatselijke, in den Éeur-
naar van woensdag laatst, een sermoon
waarbij, als intrede, wij als achteruit
kruipers gegroet worden.
Verders wordt daar voorgehouden dat
hel voorstel bet blijkt bij goddelijke
en stellige veropenbaring dat, alleen den
christenen katholieken godsdienst, van
God komende, den eenigen stelligen ver
plichtenden godsdienst is en alleen den
mensch lot zijn geluk en zijn einde kan
brengen. Dal het onderhoek en de
bespreking van zulk voorstel geene gods-
geleerdheid of theologie betreft, maar
slechts van geschiedkundigen of histo
rieken aard is?
Nog sterker: niettegenstaande de boven
macht is om hun kroost op den weg van
den vooruitgang te stellen, die karakter
sterkte genoeg bezitten om aan de leugen
te weerstaan, om de lage vervolging te
tarten.
Di ons land ontbreken er gewis geene
scholen; België zou mogen fier zijn over
dit getal onderwijsgestichten ware hel
niet dat twee geesten Waarheid en
Leugen zich over dezelve uitstrekken.
De ofliciërle school zuiver van oor
sprong is ook zuiver in haar streven;
noch gelddorst, noch heerschzucht belet
ten haar de waarheid voluit te verklaren;
zij beoogt slechts den vooruitgang, hel
lijdelijk en vervolgens hel eeuwig geluk
van den mensch.
De private of beter katholieke school is
eene onrechtmatige bezilneemster; hare
oprichting en haar beslaan heeft zij te
danken aan inzamelingen gesteund op
listige klachten, beloften en leugentaal;
haar onderwijs is aan klatergoud gelijk;
kortom, haar uitwendig verwekt menig
somber gedacht, en onder hare vleugels
verbergt zij onwetendheid, ruwheid en
bijgeloof.
De ouders kunnen dus kiezen.
O! waren de ouders vrij; deed de
dwingelandij dor geestelijkheid hen niet
bukken, hunne keus ware spoedig gedaan:
de officieële school vol, de katholieke
school ledig, ware op vier en twintig
uren lijds de ware toestand.
Neen, de kleinen zouden niet langer
toevertrouwd blijven aan deze, die weinige
of geene bewijzen van bekwaamheid kun
nen geven; de ouderliefde zou hen niet
langer ingeplanl worden door deze, die
voor eeuwig vaarwel aan hel ouderlijk
huis gezegd hebben; die, niettegenstaande
hel geween eener kranke grijze moeder,
de bede van eenen ouden vader, alle
naluurbanden verbroken, alle natuurwet
ten onder de voelen getrapt hebben; de
vaderlandsliefde zou bij hen niet verder
opgewekt worden door deze, die Rome
voor Vaderland genomen hebben en het
hunne verloochenen of ondermijnen; hel
sparen zou hun niet meer aangepredikt
worden door deze, die kapitaal en intrest
storten in eenc kas bestemd om de samen
leving onver te werpen, den vooruitgang
legen te houden en den troon der onwe
tendheid ondersteund door dwingelandij,
bijgeloof en dweepzucht, op te richten.
Neen, de ouders zouden nooit moeten
vreezen ecus van hun geweten het vol
gende verwijl: Sero sapiunt Phryges»
le moeten hooren; en de jaarboeken over
opvoeding en onderwijs zouden niet
langer hel treurig opschrift dragen
De uitslag der balloteering is zondag
te Brussel geweest wal verwacht werd
de radikalc kandidaat, M. Dcmeur, is ge
kozen.
De Etoile, de Echo du Parlement, de
Gazette en andere bladen verklaren recht
uit, dat die zegepraal der radikalen toe
te schrijven is aan de hulp der klerikalen,
die in tamelijk groot getal zijn opgeko
men.
Wal deze beweering bevestigt en er
nog meer kracht aan geeft is de vreugd
van den Court ier de Bruxelles, die triom
fantelijk uitroept:
En hel heilig sacrislijblad voegt er bij
Dal is onbewimpeld bekennen dat een
Te recht mogen hel ware ouders ge
noemd worden, deze, die geene opoffe
ringen sparen om hunne kinders op te
voeden en te onderwijzen. Gelukkige kin
ders! welke voor ouders hebben, perso
nen, die ’s menschcn waar geluk welen
te vinden, die alles doen wal in hunne
IV 497.
Deze week heeft de Kamer hare werk
zaamheden hernomen; twee der eerste
punten aan de dagorde zijn de discussie
over het. verslag van M. Schaelzen, be-
I rekkelijk de inkomrechten op vreemde
granen en vee, voorgesteld door deheeren
Dumont en G" van Nijvel, en de discussie
over het wetsontwerp wijzigende hel
innen der accijnsen op de belgische
bieren.
Er wordt in minisict ieele kringen ge
zegd, dal de parlementaire zittijd zal
duren tol hel einde der maand juli en
misschien wel lol in augusti.
Zou er achter dit lang en nutteloos
rekken van den wetgevenden zittijd niets
schuilen dal... jcsuielisch is
Inderdaad, de beraadslagingen over de
twee booger gemelde wetsontwerpen
kunnen niet lang duren; die zullen, als
het warein een omzien afgehaspeld
worden.
.Met de andere punten, die aan de dag
orde slaan, zal er kort spel worden mede
gespeeld.
Welke reden beslaat er dan om den
zittijd le verdagen?
Zou het gouvernement misschien van
zin zijn het een of ander wetsontwerp te
doen stemmen, van echt politiek karak
ter en die het sedert eenigen tijd reeds in
gereedheid heeft gemaakt, om de cleri
cale partij voor eeuwig aan hel bewind
te houden?
Sommige personen denken, dat er
kwestie is de nieuwe wijzigingen aan
de kieswetten door le drijven, die door
de clericale partij gewensdit en geëischt
worden en die men, uit loutere voorzich
tigheid,nog niet heelt durven voordragen.
Alles is mogelijk.
Wellicht rekenen «onze meesters» er
op, dal liet gemakkelijker zal zijn om die
clericale schelmerijen le kunnen plegen
gedurende de slikkende hillc der honds
dagen, als hel niet mogelijk is hel nog
een dag vol te houden in dien oven,
welken men de zaal van den Senaat noemt.
Hel is immers zoo dal de jesuieten,
die hel land besturen of liever onteeren
en tot een warboel maken, verleden jaar
de vervloekte en vermaledijde schoolwel
hebben gestemd gekregen welke ons
nationaal onderwijs heeft vermoord en
honderden onderzijzers en onderwijze
ressen ten prooi aan de ellende heeft
overgi leverd
Wal ecus gelukt is, denken zij, kan
nog ecus gebeuren en, men weel hel,
van wege de clericalen mogen wij ons
thans aan alles verwachtenaan hel
ergste, het hatelijkste en schandaligste
hel eerst.
Doch, zij mogen hel niet vergeten in
alles is de maal eensj vol en de kruik gaal
zoo lang le water tot ze breekt. Niets in
deze wereld is altijddurend, bezonder niet
een rijk van geweld en dwang.
En ’lis zulk een rijk, zulk een juk welk
wij thans in België onderslaan.
Sero sapiunt Phryges (1)
Nog nooit is er meer over opvoeding
en onderwijs geschreven geweest dan
gedurende dezen schoolstrijd. Elke ware
vrijgezinde acht zich gelukkig aan dezen
strijd deel te nemen, zijne, medewet king
aan hel behoud en de uitbreiding van hel
volksonderwijs ie vcrlcenen. Dal niet
eene eerlijke poging onaangewend, met
een beschaafd woord ongebruikt bhjve
tC'Cn leugen en geveinsdheid, om bijge
loof en dweepzucht den genade slag loc
leHei'ngeluk van ouders en kinders is
Dit Blad verschijnt den Zaterdag, en allen Woensdag in Supplement. - Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 6 fr. ’s jaars; met de post 7 fr. Een afzonderlijk
nummer 10 cent. Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr.
De Annoncen voor llehjie, ter uitzondering der beide I laanderen, alsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.
Men schrijft in bij i». VANDEN K£I?R<2k£llOVK, Drukker-Uitgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks.
"Vertrekuren van <len ijzerenwog van Duinkerfee, "Veurne, Gent nnar ItruwKel en Dixiniulc naai* NienpoiT.
5-07
5- 41
onafscheidbaar. Onwederlegbaar is deze
waarheid; want, ouders, die geene liefde
voor hunne kinders hebben, die niet alles
in hel werk stellen om dezelve gelukkig
te maken, zijn buiten de wet der natuur,
verdienen den heiligen naam van vader en
moeder, geenszins; kinders, die de ont-
vangene weldaden door erkentelijkheid
en liefde, steun en troost niet vergelden,
verdienen de algemcene verachting, en de
naam wanschepsel is wei te zwak om ze
te betitelen.
Hel geluk Droombeeld van eenieder,
voorwaar Iedereen jaagt hel na;
doch, hoevele zijn er. die liet bereiken?
hoevele zijn er niet die eenen onzekeren
of verkeerden weg inslaan?
Voor vele tncnschen ligt hel geluk in
hel geld, ook hebben al hunne pogingen
slechts voor doel het bijeenbrengen van
munt, hel verzamelen eetier zekere for
tuin, en, komen zij tol dil punt, zij zijn
tevreden, achten de toekomst hunner
kinderen gewaarborgd en sluiten gerust
de oogen.
Is hel noodig te bewijzen dat zulke
lieden zich op oenen valschen grond
steunen, dal eene ronde som gelds hel
geluk van den mensch niel volstrekt uit
maakt, noch zijne toekomst verzekert?
Neen, de voorbeelden zijn immers te
talrijk die ons tot overtuiging moeten
brengen. Dagelijks booten wij spreken
of zijn wij ooggetuige van lieden, die bij
het afsterven hunner ouders eene aanzien
lijke fortuin bezaten en die, na eenige
jaren reeds, in de armoede gedompeld
liggen, of, langs w inkel en herberg den
maatschappelijke-!! ladder afkomen.
Ware het dien ouders gegund voor
eenige oogetiblikken uil hun graf op te
slaan, hoe neerslachtig zouden zij zijn
bij hel vernemen dal hunne kinders hoef
en erf hebben moeten verlaten! bij hel
zicht van den tegenwoordige!! toestand
van deze voor wie zij zoo gezwoegd
hadden! Hoe zou ecu blik in de toekomst
hen doen sidderen! Ja, gebukt onder
weedom zouden zij de eeuwigheid weder
om intrekken, zeggende: Wij hebben hel
geluk onzer kinders willen bevestigen
door een middel, hel geld, dal, zoo niet
goed aangewend, ontsnapt en slechts
dient om het ongeluk te vermeerdei'cn.
Waarom hebben wij niel meer zorgen
toegewijd aan de opvoeding en het onder
wijs? Sero sapiunt Phryges.
Terwijl menigeen daalt die op pluimen,
onder lief koozingen en in genoegens zijne
eerste jaren doorgebrachl heeft, zoo is er
ook menigeen die zich verheft, alhoewel
hij zich niel beroemen kan in eene wieg
afgezet met franjen geslapen le hebben.
Hel edel gedrag der ouders, de wet k-
zaamheid en de volharding, ziedaar hel
deugdzaamste erfgoed en de bestendigste
fortuin; opvoeding en onderwijs, ziedaar
de onwankelbaarste grondvesten der toe
komst, de slet ksie zuilen van het maat
schappelijk leven. Hel Evangelie zelf leert
hel ons: «Zoekt eerst het rijk des hemels
des gcesies en het overige zal u
loegeworpen worden.
Ja, trachtte iedereen zijne zielsvermo
gens te ontwikkelen, leende elkeen hel
oor aan de zuivere inspraak van zijn ge
weien, de zucht van Socrates zou verdwij
nen
•;l
a
MÏER
'V
t/e«.
I’-g'W
follow
i e uu.
i* van
zijdiK
itoeuj
lie ile
DUINKERK!?
OUYVEI.DE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
4- 23
5- 06
7- 32
8- 50
nien
3 »ls,
hor-
‘t do
rnot
I’ CE'
5- 48
6- 26
7- 12
9-38
11-05
10- 15
11- 25
12- 15
3-23
5-35
5-35
8-06
8- 28
9- 02
-'SI-
o«k
en.
3-08
3- 47
4- 24
7-10
9-31
BRUSSEL
GENT
VEURNE
GHYVELDE
DUINKERKS
3-02
6-07
8- 57
9- 18
5-50
7-35
9-51
10-15
10-49
van
I.
rvollo
l K<:-
*<Tin
lltliB-
ii do
»niak,
i bu-
)>«ol»
t gan-
Ri<lur*
wcr-
snkei
adon.
•aden
tien,
“enen
t> ren
in
kost
id en
all
komt
*t bij
aren
ij er
kten
dat
allo
e ge.
nriK-
illen*
aken
nuw-
3 (JO
NI KURORT
DIXMUDE
DIXMUDE
NT EU PORT
II
7-03 9-05 12-02 2-05 4-04 6-10
7-36 9-30 12-35 2-30 4-37 6-35
7- 48 9-50 12-48 2-40 4-53 8-27
8- 13 10-23 1-13 3-13 5-26 8-51
- Zeg, volgling, den Belgen, dat wij schier
allen snoefden,
- Omdat wij getrouw aan zijne wetten leefden.»
--
kiezing te Itrussel.
Het rijk der doctrinaires dat zijn de go-'
- matigde liberalen is te Brussel uit I Wij be-
- treuren liet niet.
Volgaarne gelooven wij overigens, dat de
liberalen alleen te Brussel geeno 7,559 stoni-
- mers zouden kunnen bijeenbrengen.
Och waren alle menschcn wijs.
Eu deden daarbij wel
- Deze aarde ware een paradijs;
Nu is zij vaak een hel.
I»o Kimici*.
1) De Phrygiers vvonh n laat wijs-
6- 20 9-00
7- 46 00-00 11-50
10-11-2-59
10- 51 -3-22
11- 22 4-11
6- 21
9-15
10-44
mmr-nm