Volgens hel schijnt hebben dn feeders I De tentoonstelling de keuninstalla- lien waarvan wij in ons nunnner van 21 November spraken, heeft de som opgebraeht van 20 franken, welke wij op s dezer aan den lieer 1> irgemeester van Duur hebben laten geworden. Ontvangst dezer opzending werd ons door dezen ambtenaar op 10d<“ dezer toegestuurd. ï)i* Veuriiaar keert nog pens weder op zijne onuoozcle dommigheden nopens hel patroonfeest onzer harmonie. Wij verklaren vlakaf dat wij te veel achting hebben voor onze lezers om hun nog verder met zulke ezeiarijen bezig te hou den. L’ene nieuwe badplaats. Wij ver nemen dal liet gouvernement voornemens is dc verg inning (oe te Slaan voor DU jarcii vait een gedeelte der duinen gcleg-n tUSseimn den than te Cleinskerkii en dc zee. I|el gouvernement zal binnen kort het lastenboek der voorwaarden aan de goedkeuring der vragers tiet vergunning ■mderwet peil. De nieuwe badplaats zal van geheel bij/.onderrn aard zijn, liet zal greue ver zameling van lunzen zijn, gebouwd langs eemm dijk gelijk te Oostende. Blank' n- berghe. Heist, Nietiporl. Men z«gt dat het een zeer groot bosen zijn zal in hetwelk III.’II een groot getal «villas» zal aaii- trefT'ii niet de eene nevens de andeti', inaar op zekeren afstand van e.lkanth r z.ooals in Arcachon. Daar men in dc badplaats van Glems- kerke beschut zal zijn legen den zeewind, die verre van aaiipmaain is builen dc eenige weken die de zomer ons verleent, en «laar de vreemdeling reu lijdverblijl zal vin len i|> de zorg die hij besteden zal aan zij» hol ld zelf aan zijn bosch, zoo zou het verblijf tr (1b niskerke van lange- ren duur kunnen zijn dan d::ar, waar men g't ’ii ander plezier beidt dan tic baden cl» de Zeedijk. Gisteren omtrent ten 9 ure voormiddag had alhier een ongeval plaats dag erge gevolgen bad kunnen hebben De zoldering van het magazijn van den heer Eugern Devos, gelegen in de Wilgemlijkslraal, is eenklaps met groot gedruisch ingcslorl. Een “tal werklieden waren bezig met het lossen van «'en schip en men denkt dal zij al hel gewicht langst deiiz»lfden kant zullen gelegd hebben; hetgeen hel ongeval zou Veroorzaakt hebben. Men schal dal er zirdi op het oogenblik der instorting van .‘J.'i tol 40,000 kilos granen op de zoldering bevond Gelukkiglijk was nie mand in hel magazijn; 3 werklieden had den o 'tiigw oogonblikk'.n le voren een gekraak gehoord dal hun verdacht voor kwam; zij hadden spoedig hel gebouw verlaten en bevonden zich nog aan dc poort toen het gebeurde plaats greep, zoodat alles zich bepaald bij stoffelijke schade. Een erg ongeluk heeft donderdag avond plaals gehad in de herberg In dru Papegaai, Ku isianlinop. lslraai ie Oosten de. Eene meid, Bosalie llallemecrsch, 18jaar oud. met ern kind van ’ien maan den op den arm en eene brandende lamp in de hand, kwam de trappen atgeloopeii, toen zij. bijna beneden gekomen, viel. De lamp werd verbrijzeld, en tie petrol ver spreidde zich over de kleeien van bel meisje welke in brand scholen. D-’ 'jngo- lokkige, door de vlammen omringd, snelde, schreeuwend van dc pij1', straat op, vy.iar de voorbijganger^ slecht^ Rechterlijke kronijk. De korrek- lionele Beciilbatik onzer stad, heeft de volgende verom deelingen uitgesproken. Zitting van 30 Nov. Dedeurvvaarder Jules, schipper te Stavele, 2ü Ir. boel, voor slagen. fli'deurvvaarder voorno I. en Scher- rier Georges. «liciisiL u ;e S iveie, elk 8 dagen gevang mi 2I> Ir. boetvoor smaad, en I lï. voor dioiiKensch.ap. Vienne Eduard, werkman te lloiilbcin, 2 maanden gevit ig en 51) fr. boel, voor slagen. Vattsieeger Einde», vissehrr le Lom- bartzijile, 15 dagen gc»u:ig en 2-JJ fr. boet, voor juclitdehkl. Deblonde Alois, dienstknecht te Eesten, een maand gevang; iloubel Karei en peruyiler lie.tri, werklieden le Zarrcu, elk 3 maanden gevang, voor slagen. Lehouck Karei, werkman en gevangene le Vcurue, een jaar gevang, voor aanslag legen de eerbaarheid. Winiie Cardinal, werkman le Zarreti, negen maanden gevang, voor vrijwillige slagen op zijne vrouw. V.ittln.-ihcm Guslaaf. daglootier te Oule- caprll,! en V'unJevenne Romain, zonder liero -p te Woumen.elk 100 fr. boel, voor jachtdelikl Abeel Francis en Carniet Louis, vvcik- lielen. Verslype Leopold, h rbe gier, Be.iuprez. David, buys Desire, I’nlc'S Jozel, werklieden, allen le Glerckeii, tic Is, 2'. 4' en 6-, «Ik 8 «lagen gevang, dc 3'2t» Ir. boet, en dc Ki dagen ge vang, voor slag n. van tien Duncoiu aan de visschers der Panne, tlie hel vaartuig op de vlaamsche kust verluien aangctrollen hebben, eene som van twee honderd duizend fiank aangeboden ten titel van schadevergoe ding. Men beweert dal zij dit aanbod van di: hand gewezen hebben en tie llandels- rechibank zullen laten beslissen hoeveel hun loekoint. De zaak zal waarschijnlijk den 8 januari opgeroepen worden. lï«-t Kvhip duncow. Onder dezen titel vinden wij, in den Koophandel van Antwerpen, dc volgende belangrijke mededeel iiigen. Men zal zich herinneren, dal hel engclsch schip Diincoiv den 24 november II. voor Duinkerkc strandde en door dc bemanning moest verlaten worden. Den volgenden morgen, toen men terug naar het schip wilde gaan, om nogmaals te pogen hel schip weer vlot le brengen, werd men gewaar dal hel schip ver dwenen was en later vernam men, dal hel in de Noordzee vet laten gevonden werd door visschers van tie Panne, tlie aan boord gingen en hel hij middel van een loger naar Antwerpen lieten voeren. Hel overige weel men of zal men zich hcriniK ren. Uil I uiukerke werd aan den Echo du fiord, van Rijsel gemeld, toen de Ihtnetw i Mjg vastzat, dal men ;..ioojde dal lit l Bemerkingen. Apen apen geernc na alles wal zij r.ion ol’ hoeren werd er in een onzer vorige artikels gezegd. Wij dachten niet dat onze Vcurtiesche kleinkalen zich in die hoedanigheid nog eens zoo gauw zou den laten kennen. Gij weet nog wel met welke laster- en logentaal de Veumaar onzen wakkeren werkmanskring aanviel torn, over ceni gen lijd, de heer Pallemuerls ran Mechelen hier aait de loden eene voordracht kwam geven. !b‘t kvvczelsbladj kon vooral den warmen bijval niet verleeren dien gezegde spreker bij ons bekomen had. Vooreerst traditie hel die vergadering te bespotten, maar eigentlijk kon het z.jti spij: niet ver duiken. f)e jaloezij en de nijd, mort men weten, zijn twee tier grootste deugden Oiper tjeeven. Nu moeten zij ook voordrachten heb ben En zoo is hel dat zij v om zondag een soort van sermoen aankondigen, te geven door zekeren heer Wyelandt van llper, waartoe al de kleiikale maal>cnap- p jen van stad met aanlokkende woorden uitgenoodigd weiden. Er zal wal muziek b.j zijn van de gcesligaards der Melu- ni men Maar noglans geene polk is ol andere helsche dansentlie duivels zouden herbeginnen Welnu, zal men zeggen, welke z< d les trekt men daaruit? Zij is eenvoudig kla ir. De liberale Burgerskt ing heeft ons over eeiiige weken een waar broederfeest ver schaft. De aperijen onzer tegenstrevers zijn hel klaarste bewijs dal onze vrienden den rechten weg ingeslagen zijn en zullen hun moedig in hunne gevoelens doen vol harden. Wij drukken den wenseh uil van in ’l kort nog zoo een broedervergadcring ie mogen bijwonen, lol spijl van wie ’t benijdt. schip gestrand zou blijven up de Brake. En men voegde er bij Men stelde dus den Duncout, op dit oogenblik voor als totaal veiloien. Daags nadien echter, toen hel schip van zeil was vlot gekomen, men weel nog niet lioe, en men vernam «lal hel in dc Noordz.ec in handen van Belgische vis schers was gekomen en gcicd, veranderde men geheel van laai en loon. Hetzelldö blad, de Echo du l\'ord, schreef alsdan op berichten uil Duin- kerke, dal de visschers wel een hniidj i zouden kunnen geholpen hebben om den Duncoiu van de plaals le halen, in welk geval hunne redding niets meer zou zijn dan eene daad van zeeiooverij De redding van den Duncow eene ZEE- BOOVERU Dus zouden de visschers van de Panne* die hem beliouden le Antwer pen br.ichleu, zeeioovcrs zijn. Erge beschuldiging. Wij hebben dan ook ongeduldig ge- wacm om liet lapporl van den kapitein van den Duncoiv alsook het verslag der visschers van de Panne le kennen. Wij hebben ze ons kunnen aanschalïen en, daar er nog veel over deze zaak gespro ken wordt, denken wij een ilicnsl le be wijzen met deze beide stukken, die onder eed bezworen zijn, openbaar te maken. Ziehier deze beide stukken Veralaff van kapitein Large. Men ziet uit het voorgtriti'lr iltil 'li‘ l i'iiDKKU lintidl cm ill’ll u:i|» <-ii il«*n rzi'l Dit is nog nii'l voldoctiile voor zijne uit- gi'kozi'tie lezers. Hij schijnt er sterk titin Ie honden van, buiten de bovciigeinddi' liocdaiiighcdcn. nog le moeien amizieii vordcii uls eencn tuigen |rtigcn.iar. In zijn laatste mimmer wijst hij aan den li er Voorzitter van SINTE Gecilia eenig1 woorden loc, welke deze laatste in ceiic vroegere vergadering zou uitgesproken iicbbi n. Dal is een lemjenIndien de koi l-of la'iggerokie jezniel tlie «lil artilkclke uil- g.'kiabbeli heelt aan ons gezegde lwijl. lt, dal hij z.x'.i rechts)reeks wend Ie bij den Voorzitter onzer muziekmaatschappij wij willen nog gclooven dat hij er den moed toe zal Ir blien. Hij zal daar kun nen vernemen dut zijn gescin ill lengcii- l.itd is van hel eerste tol liet laatste. Immers toi leii wij aan onze elleboog waar do I etirnanr ons wil lei len. Doch, in zijne maar al te zic'ilbirc netten laten wij ons ui-’l vangen, (lp lijd en slond zullen wij zijne listige aanlokkinjcn Ijc- aiilvvoorileii. Verslag dar visschers. Ziehier nu hoe <le visschers van de Panne hunne rr.iilin; in een verslag, onder eed bekrachtigd, uitgelegd en ver klaard hebben L'tl liet vi'islag \:m kupilein l.uixr. ziel men duidelijk, tint tleze zeeman zijn schip «uzi- op het uiterste oogenblik veilateii hecl'i; dat hetzelve in eene zeer gevaar lijke positie was en welei’Manil had ge lui ion aa,« de verceuigde kiaclilvn van 4 slei-plioolen. Waar haalt men ntt liet vertelsel van daanz.ioals Iraii'c'.ie bladen zouten willen doen gelooveii. dat nii'ii zich hier voor een getal van zccioovecij bevindt Hel verslag onzer Belgische visschers bew ijst out luid, lijk dat de Duncoiv reeds uren lang moet diijvcmle geweest zijn, vooraleer zij hel om moeiten; immers, de. kapitein verklaart dal ten 3 ure 's inoi’- gens geen schip meer te zien was, en juist op dit uur was hel hoog water. Hel is slechts len half acht dal de vis schers bij litl schip aan boord kwamen, en juist bij tijds om hel voor gewissen ondergang le bewaren, daar hel midden Itissclien de Vlaamsche Banken was zonder iemand om hel le sturen. Wij zijn overtuigd dal onze rechtbanken de red ding van zulk een groot kapitaal zullen in aanmerking nemen, en onze brave jongens bedoonen voor den kolosaalen dienst aan rcederij en assurantie bewezen. Men schrijft uil Dixmnde, 12 dezer - In dit gomt zou z.ijn totaal verlies niets tnaer zijn dan «euo kwustio T*n tiroi. De toastiud van don Daiicoic i* zoo slecht, dat dese laatste onderstelling xcautscliijnlijk eal vertcesenlijkt tcorden. Verslag vau kapitein Robert Large, gezag voerder v.i.i hot Iviigulitcji *chip DanC'ii'-, ineieti- du iS3‘> t-a.»kotueuda van lqui<,U.> over Falmoutli met nitrate De kapitein verklaart dat hij mot zijn ge zegd ee.hip, dat in goeden staat was on do luiken wel gseloton uu voorzien, uit l-'almoulh stevundo, onder liet geleide van een loods van hei Triuity-llou»», dia ook moest d.euen als tij-loods. Zoud-.r upmei kei.swam dige oiu.Vandlghedou voer men tot den 2-1 nuvembur: toe IZ 12 ure middernacht, hij koelen wind uit list Z. W. en lichten u- ’cl 011 vrij woelig.- zee, draaide muu bij dwars voor Kales, om de verandering ’au tij al te wai hlmi en cuneu loo is t<r h komen. - Rond uro 1» iui. ir.eu, hebben den- vuur toren van Knies ten Z. W., op ongeveer inijleu aislamt, zotte men do reis voort: iiot schip liep uagnuoeg 7 knoopen: men voer voorbij voraehil lig» vi,choi ssctiu tea, die twen lichten bij luidde iieigeuu mij uiet toelio; du lichten van don Dgch le herkennen. Heruaalde malen word gepeild, de minste di-ipte was 15 vadem. Oui.s'.reeka d uro mij willoudo verzekeren vau nol licht ran den Dyek, hzh ik oen man in do mars gezonden, m.i.ir vooraleer hij mij i ju verslag had gemaakt stootte hot schip; geide men de zede.i die alsdan weid. n vnstgOmaakt. Vervolgens ruilwaarde men weitrlaelilig door den nevel heen, den lichttoren van Duinkerkc tun Z. O. 1'1 Z. Dez.ee was te oiitstuimig om, bij niidd1 van sloupwn, peiliugeu tn doen rond het schip: maar te oordoeleil naar den afstand <lcr ku i was ik van gedacht dat ik gestrand was op ongeveer 1 1/2 mijl liuiten het vaurwaïer. Tot dan too was geen loodskoltor te zion gewce.'t. - Daar het water uoj viel, besloot ik to wach ten tot d u vloed; into, ichentijil steilte zich de zoeëii weed ud tegen het «schip eu volhrijzsldeu z.icli met geweld icin dek. 'l’oeu net water g< «>"<>g gestogeU was list ik hat baknoords anker vallen mot ongeveer (>U vndvm ketting, op hetwelk i* ilou vloed af- wachtte. Tu >che:i 11 12 ure kwam m versehoidemi to.’ers tor plaatse: twen dezer n.iderd. n ut b'j hoi schip en vroegen mij wa ik wildu. Ik ant woordde. dat ik verlangde zoo gauw mogi l:jk op sleeptouw jcnouien te Worden naar Dam kerke. - lu plaats van onze toogtros aan te nemen of ons liuniie sleeptouw te geven, vsrwijdoiden zich ds toogbooieu on schuueii zich lu gumeuU- schap te stellen niet de ander» togen». - liet schip was alsdnu g,’hooi vlot, toen de twen zelfde slepers terug »>ij liet schip kuamcu: nog'maal.v varzockt ik huu mij to willen slepen, maar vruchleloos. Z:j bleven in d- ua'njtmid en deden geeuo enkele pogmg o:n eene loogiiju te nemen ol tu gaven. - Naarmaio do tij klom wrd du wind gewei- di«er tn de zue nog ontstulLiigar; van lijd tot lijd stoote het schip hsvig, Dewijl du toestand erger werd en dewiji de s.eepimoten geen schijn gnrsn ons liuip te willsu voi ieencu, baval ik de rcdhooicn in do davlda te zetten. Op dit oogenblik verachcau een togor mot do rudoi'Ol der statie van Duink nko op sloop- touw. Euue zsa rukte onze rodboot van atuin- boordszijtle uil do david.s <veo'. Zoudra du reddings' oot laags zij hot «Uiip was, zegde ons dc bOTdlvoeriior d.ot wij z.oudur <lral«u iiet schip moesten val laten, dal in dos rloehiaieu toesiaud varkoerdo uii alle» hem tn golonveu gaf, dat liet bij de volgende lij aan stukken geslagen zou zijn geworden. Hm was nu hoog water, eu daar ik g<-uii.j ho g'-.iaamd<; adaisteutio gekregen had of nog liot.p,,, tu bu- kuuien van do togers, besloot ik 's uaclns aau land te gaan, met de redboot. - Voorafgaandelijx liet ik het stuurbourds- ankor met 3J vadem ketting vallou eu slak m g 30 vadem op ons hakb .ordsanker, vsrvolgons ging al mijn volk scheep op dc rudding-slnop van Duiukvrko: wij kwamen rond 1 1/2 ure te Duinkerke aau. Terstond wierf ik sleepbootcn aau voor den volgenden vioed vau 's morgens. Zij verklaarden gedurende den nacht muts to kunnen verr.cii eu. Tot dan toe had liet schip goed gehouden eu niaaktc geen water. - Zoudag 21 november, tcu 1 uie 's morgens, zond ik een togcr. <>m le gaan zien in welken toestand het senip zich bevond; men k .vtm mij zeggeu dat die toestand goed was. Dien tenge- volgon ging ik, ten 10 me 's n o geus, im;t een ItMxla eu mijne ekwipago scheep, on een 30tal mannen namen plaats in vier booten, die op sleeptouw werden genomen dorr da togérs, en wij begavea nan ons boord. - Op dit oogenblik stond het merkteuken l'iimsol twee voet onder ’wtller. ^c»SCSMl^U»»»>a^-_ .i- m Wij maakten Jerslond hut spil klaar mi hieven het anker van atuurboiudzijde. Dit linker werd buvon gehaald met outicddeiduu slok; muil spande de twu« togers aan dun voorstoven «n ontschakelde de ketting op VU vadem van bakboordzijde, welk aldus mot hut anker voor oua verloren was. Do toger» stidduu zich aar, hot werk en het schip verroordo e u weinig; alles scheen goed tu gaan, :oen het schip weer langs achter raakte en zich «uimiddellijk dwars logde in den stroom, geweldig stoolondu, on veel water ovoruam. .Meu vreesde liet tuig te zien naar beneden komen. De togers lukten erin den voorsteven weer te wenden om hst Westen, maar <le loodlijn duidde klaar genoeg dat de boeg voortdurend Oostwaarts ging. D<> diepte van liet water kwam nagenoeg oversen rn-t don diepgang van liet scalp; ge durende al den tijd gin» mon voort mot togen, tot dat hot hoog water was. Inlusschun had men twee toogtrossen gebroken. - Het schip zat nu weer vast, eu daar men niets msor a.n boord vurricliten kon, hut weer z er aiecht schijnende, besloot «ne>t terug aan laad te gaan tot de volgend* tij. Ik liet list s'.uurboordsauker niet valirn. d it buiten <li >ust was mi den bodem had kunnen bevchr.diguu. Den 2d. roa 1 3 ure morgen zvvsrmi storm: hij aanb'eken van d*n da l.euatlgde ik dat het vliir» niet mser te ziun w s, terstond begaf ik nr; op d«.i ruut lorua. .o.ids- ie te ont waren Hot is en\e] ro.id 10 tl e dit ik een bericht ontving dat hel i i.ip, bii.iand door visschers, Oostwaarts stevende. tien 27 outviug ik tijding, dat h‘t schip li.vsiiigen V..oru j was g.w ::.*n en de S-helde opvoer. Te stoad na n ik dmi troiti naar Ant werpen niet mijne ekwipago eu kwam dos avonds in die stad aan. - - Verklaring van schlppor I’yson, vonreiide de sloep Deax fréres, u’ vau do 1‘autio. metmidu 13 ton. alhior vau zuo aangekomen, welke hooft verklaard dat Maandag don 2ó .V'ovemli-r. tun d i z ure 's morgens, was do (uuaamdu Ctiarlus I'vson, vooroude do via.schersslocp, n. 2. vau de l’aniie, in du Noordzee, toen hij een groot schip zoudor zeilen hij ontmoette. - Dadelijk stuurde hij zijn vaartuig naar hot- z.elve toe, eu bumerkte dat liet schip ganseli verlaten was. Do wind waaide toen stormachtig van liet est Zuid Westeu met eene hoogu zoe, de tij was op liet laatst van dun vloed. - M»t v,*.>i moeite en inspanning gelukte hm he n, met oon deel zijner manschappen behouden aau boord te komen, het was toen 7 iruie Dit vaartuig bevond inca to zijn het engelscli drijinastschip Duncoic, hetwelk dwars in .11 zee drem, mol duu kop om het Zuid Zuid Oosten liggende. - Daar het schip in gevaar was op emio der omiigxmide banken 'o drijven, zotte hij dadelijk den kluiver, om liet schip voor den wind te hrengon. en hot tn ktinnon sturen. Ziendo dat zijne manschap ontoereikend was om liet schip tu bewerk.m. heul hij de hulp aangenomen vau -chipper E limnl Maerten, vomoude d’ vissehar- sloep Me/anir, n. 1. vau d Panne. - Dez kwam alsdan aan boord mot zijne mam «happen, bestaande uit der. ion man en eeti jongen, eu toen w -rUeu hultenkluivur, -Ine fok "ii voor «n groot boveutuarszeilon gezet eu werd h. «tatigd dat botschip goe.i water maakte - Seinpper Maerten weid alsdan met zijuo sloep afgezonden om de hulp van omi sloep'mot to zoeken. Hij ontmoette een Oostondvche sl.ep boot, eu begaf zich a tn boord met zijne kleine boot, en dn sloep zette koers naar Oostendu. - Omtrent 11 ure 's morgens namen zij oen Nieuwpooitor loo.ls uau boord en ten 12 ure om Belgischen zeoloods. - Om:rmit een uur namiddag gaf d aleepm zijne tros aan boord, ton einde hut s'-lilp unai Vlissiugen te sloepen; ten zeven uro 's avonds, '1 oor dc te <>;o zee on hot statnpon, brak do lijn, w.t.srme I sloep n. 2 achter hut schip sloop, eu w rd verloren m t eon man on eon jougnu nan boord. Op orde van den loods brukcti zij hot lam- p’.'ti kit mort.) e open, om <1 t gro-.'.i" en roodc zjjlant.iariu te kunnen Irjzotteii; ten half a h hiuchlen zij liet schip bdi .u luu to Vliliugsu, waar z j vau loods verwissoldon, eu twee andere I 'epbootou ter hulp namen, «liar iiot onmoge- lyk was hot schip te ankeren, het eenig over- g'ldevcn anker outiruikbaa.' zijnde. - Het schip werd door d.i sloopliootun op de roede gohoudmi tot dun zoven-eii-twlutigsto, drlj ure 's morguus, toen muu de rivior opvoer en behouden tu Autwerpun, omtrent den middag aankwam. - Het schip werd alsdan aan do Rhvnkaai vastgeiiiaakt. Sloep n. 2 is gelukkig lieiioudeu te VthMingcu aangekomen, echter Imbbuti beide sloepen budui.ii nJ.- schatte bekomen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1888 | | pagina 2