VAN VEURNE
VI
EN
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
i"I
5,1
s.
RAMONA,
naar liet Enpeliscll.
jrij
s I
'i I
73' jaar.
IV’.r 1«.
Zaterdag Maart 1891).
aan
zacht
94
.rboV'
rbov
cureni
hand
rk bi
gena<
eneg'
J T0
IJ
Gord?
e; eu1
SA®
>CH
kken1
>leve®
en>
tat,
in de
irdeii1
51, f
lords1
?aard
1.
an I-
,e G«
0 I®1
eno’®
;k de»
i ieder
ainsck
igels:
incX b*
lelinct,'
lice ge«
it Win*
aadpltfi
Werken wordt dus als een vermoeden
van inkomen aanzien 1
Dal is de belasting op deuren en vensters,
meubelen, dienstknechten, paarden,
honden, enz. Die soort van belasting nu
treft ook weeral de neringdoener het
meest. Immers hij is genoodzaakt een
groot huis Ie bewonen, een meid, een
knecht, een hond, een paard er op na te
houden om zijn handel te drijven. Naar
mate hij jonge vaderlanders bijkrijgt, ver
meerderen niet alleen de behoeften en de
uitgaven, maar ook de benoodigde kamers,
meubelen, meiden enz. al dingen waar
voor lasten betaald hoeven te worden.
Alles wordt dus bij. hem getroffen,
schoond blijven.
Terwijl een verstandige politiek zich
beijveren zou om het bezit van kleine
eigendommen aan te moedigen, blijft de
grondbelasting loodzwaar op kleine eigen
dommen drukken en veel te licht op de
groote goederen.
Hel groote kapitaal dreigt meer en meer
de kleine eigendommen te verslinden.
Waarom de grondbelasting niet stellen in
evenredigheid van de min of meer groote
pracht aan dien eigendom verbonden
Hoe meer geld men heeft, boe minder
toch dal geld waarde heeft Hoe meer
overvloed, hoe meer belastingen dus.
Deze moesten klimmen evenredig aan den
overvloed een klimmende belasting op
den rijkdom, ziedaar de grondslag van
hel belastingstelsel, waarvoor de burgers
en neriiigdoeuers uil al hun krachten
ijveren moesten.
En wie betaalt hel meest aan erfenis
rechten, denkt ge? De burgerij. Rijkenen
kloosterlingen, betalen zelden erfenis
rechten en zoogezegde notaris gelden,
omdat zij tijdens hun leven hun goederen
aan familie of andere erfgenamen over
dragen. Om die reden ziel ge dan ook
nooit of zeer zelden bezittingen van rijken,
nobelen en Kloosters te koop gesteld. Pas
heeft anderzijds de burger een klein kapi
taaltje vergaard of bel wordt verkocht en
verbrokkeld. Zijn er minderjarigen in hel
spel, dan komt de Staal, ouder voor
wendsel van bescherming, de openbare
verkoopiug opleggen, waar de centen te
grabbelen geworpen worden en dan voor
een groot paart in de kas zelve van den
I staat terecht komen. En de gerechts
kosten l Terwijl de koslelooze rechts
pleging voor den werkman bestaal, heeft
de kleine neringdoener niets.
Geen enkel wel beschermt hem tegen
de grooten, legen oneerlijke konkurrenlie
of tegen moedwillige schuldenaars
Dat de burgerij, die lijdt en zwoegt om
de korst brood, verbetering in dien toe
stand eischt, zal wel niemand verwon
deren. Hel is waarlijk hoog lijd, dal zij
ontlast worde van de wederrechlerlijke
belasting op liet werk. Hoe zal de nering
doener daartoe geraken De lijd zal ons
dal leeren.
spoor gebracht, had Felipe de reis over
Monterey voorlgezet. Daar vond hij echter
slechts weinige Indianen eu deze hadden
nooit van Alessandro Assis gehoord. Op
zes mijlen afstands van Monterey was
eene nederzetting, waar hij zich, op raad
der katholieke priesters, een paar dagen
ophield, doch zonder baat. Daarna keerde
hij weder naar Monterey terug en wendde
zijne schreden iederen morgend naar de
haven, om le hooren of er op de aange
komen schepen of stoombooten ook
passagiers waren, die hem inlichtingen
konden geven omlreut de vluchtelingen.
Toen weken verliepen en hij geenen
stap nader tol zijn doel kwam, besloot hij
zijn gelaat weder naar hel zuiden te
keeren. Felipe had Vader Salvierderra
hooren zeggen, dat er langs de kust van
Californie overal volksplantingen waren
van Franciskaner monmkkeii, die onder
de Indianen verblijf hielden.
(Wordt voorlgezet J.
ven
Heer!
122,
Neem nu een winkelier en iemand die
fortuin bezit in papieren waarden. De
eerste, hoewel hij onder geldelijk opzicht
hel minst bevoordeeligd is en soms zeer
hard werken moet om de twee eindjes
aaneen le knoopen, zal de meeste lasten
mogen betalen. Is dal rechtvaardig?
Als de burger met handel le drijven ge
noeg verdient om er degelijk met zijn
huisgezin van te leven, en dan nog over
houdt, op dit overschieiende alleen palen
ten en andere lasten moeten wegen.
Doch verdient de neringdoener zijnen
kost niei of mei groote moeitenen opoffe
ringen, toch worden hem verschillende be
lastingen opgelegd, die allen om ter meest
op hem en niet op den rijke drukken.
Wie betaalt patent? Alleen winkeliers,
herbergiers en allenandere werkende han
delaren, kortom alleen diegenen, welke
initiatief aan den dag leggen, hun handen
en hun geest aan hun werk wijden.
Is dat geen belasting op hel werk, op
de wilskracht van hem die uil den
arbeidersstand ontsproten zich ver
heffen wil en voor zijn vrouwen kinderen
een betere toekomst wil tegemoet zien
Maar hel patent treft niet alleen hel werk,
hel treft op voorhand, zonder af le
wachten of er winsten zijn of niet, of er
le kort of te veel is
Tooverij.
Niets op de wereld is bovennaluurlijk.
Ik geloof dus noch aan mirakels noch aan
tooverij.
Dal wil niet zeggen dal er geene
wonderlijke dingen gebeuren, doch die
wonderlijke dingen zijn daarom niet
bovennaluurlijk. maar slechts het uit
werksel van natuurwetten, welke tol nu
toe onbekend zijn gebleven.
De telefoon is een wonder, maar geen
bovennaluurlijk wonder, het is geen
mirakel, hel is geene tooverij. Evenzoo
de telegraaf, hel elecirisch licht, de licht-
teekening, hel magnetism. Niemand deukt
er aan die wonderen aan mirakels of
tooverij toe le schrijven.
Indien drie eeuwen geleden een man
het zooverre hadde gebracht een gesprek
le voeren langs een draad met uren van
hem verwijderde personen, zonder eerst
de princiepen, waarop zijn toestel be
rustte, uilgelegd te hebben, men hadde
hem heel zeker voor een grooten looveraar
gehouden.
Nu is men zoozeer aan de wonderlijkste
uitvindingen en kuren gewend.dat niemand
meer denkt een uitvinder van duivelskunst
te beschuldigen of als mirakeldoener le
vereeren.
De levende mirakeldoeners zijn dan ook
van den aardbol verdwenen, hoewel hei
grondbegin nog door velen wordt ge
huldigd; tooveraars en tooverheksen
beslaan nog slechts door T faualism. Men
ziel geene tooveraars meer loovereu, dan
door de wetenschap.
Wel hebben er wonderlijke genezingen
plaats, doch de wonderlijkste is niet boven
natuurlijk zelfs niet als de natuurwet,
waarvan ze eene uiting is, ons thans nog
min bekend zou zijn.
Indien een man, wiens been is afge
reden, plotseling een nieuw been kreeg,
alsof hij hel nooit gemist hadde, een
natuurlijk been, dan zou ik aan een
mirakel, aan een bovennatuurlijk wonder
Het Handboogstraatje.
Reeds eenige jaren leden, heeft het
Advertentie-blad bewezen dat hel Hand-
boogstraatje door deszelfs toestand,
ligging, krochten woonsten en bevolking
een hoogst gevaarlijk brandpunt was van
allerhande besmettelijke ziekten, zede
loosheid en slecht verkeer.
Bij uitzondering werd ons schrijven
diesweegs door het clericaal orgaan de
Veurnaar geprezen en als gegrond ge
keurd.
Door goocheltoeren werden vroeger al
de clericale kandidaten gekozen en in den
zijne collega’s over, en toen deze een
stemming verklaarden dal de man, bij
gebrek aan bewijs, moest worden vrij
gesproken, stemde hij, zij hel ook mei
gewetenswroegingen, tot hel verklaren
van niel schuldig toe.
Wal deed het er ook ten slotte toe, dat
Farrar werd vrijgesproken? Alessandro
kon er niel om in hel leven worden
teruggeroepen. Hij, Wells, zou wel zorgen
dat de weduwe geen gebrek leed. Hij
kende Ramona, daar zijne vrouw dikwijls
.borduurwerk van haar kocht. Ook Ales
sandro had meer dan eens voor hem
gewerkt en niemand wist beter dan de
rechter dal Alessandro geene paarden zou
stelen. Welnu, bij zou den ongewroken
moord op andere wijze goedmaken. Hij
zou voor Ramona zorgen en als zij mocht
sterven, haar kind tol zich nemen.
Evenwel was hel niet voorbeschikt, dal
vreemden Ramona hulp zouden brengen.
Felipe had eindelijk haar spoor gevonden.
Felipe was op weg naar haar toe.
Door de trouwe Carmena op het dwaal-
Toen schooi ik weder eu de man viel op
den grond. Zoodra ik hem zag liggen, heb
ik hem in mijne woede mei mijne pistool
nog iwee kogels door de hersenen gejaagd.
Hoewel de rechter vermoedde dat de
beschuldigde onwaarheid sprak, ver
klaarde hij geene vrijheid le hebben, hem
in hechtenis le nemen \oor dal de zaak
1 ernstig onderzocht was. Met een gevoel
Hij verklaarde Ales- i van spijl en verlichting zag Wells eindelijk
J-1 den dag van hel verhoor voor de recht
bank aanbreken, zonder dal er één
getuige was gevonden. Dat Farrar een
schurk was, was door hei geheèle land
bekend. Zijn laatste vergrijp was een
toevoegsel aan eene reeks van misdaden.
Ook zou de rechter hem van harte gaarne
in hechtenis genomen en naar verdienste
gestraft hebben. Maar de Indianen in de
vallei van San Jacinto stonden als zeer
beschaafd bekend en werden door die
beschaving als gevaarlijk beschouwd voor
de blanken. Medegevoel te verraden met
dal volk, was meer dan de rechter durlde.
Hij liel de behandeling van de zaak aan
Hij nam zich voor de zaak ernstig le
Onderzoeken.
Farrar werd den volgenden dag in
verhoor genomen. I
sandro in zelfverdediging vermoord te
hebben, oradal deze, toen hij den berg
was opgereden, om zijn gestolen paard
terug le halen, met een groot mes in de
hand, op hem was toegetreden. Ik riep
hem loe, sprak Farrar, wiens paard is
dit? Hel mijne werd er in hel spaansch
geantwoord. Waar hebt ge het gekocht?
vroeg ik. Te Saboba, was zijn antwoord,
terwijl hij te gelijk zijn mes boven mijn
hoofd zwaaide. Houd op of ik schiet u
dood 1 riep ik. Maar hij hield niel op en
ik vuurde. Hel schol scheen hem niel le
deeren en ik gaf hem eene tweede waar
schuwing. Doch het mes bleef opgeheven.
beginnen te gelooven.
ludien iemand zulke kuur uitrichtte,
dan zou ik ook aan tooverij beginnen te
denken. Tol dan loe niel! Ik geloof nog
aan mirakels, noch aan tooverij.
Alle primitieve volkeren gelooven aan
tooverij, en hoe min die volkeren van de
natuur kennen hoe krachtiger hun geloof
is in de tooveraars.Voor hen isaliesboven
natuurlijk. Doch, wanneer een beschaafd
mensch tusseben die wilden komt en de
wonderkracht toont zijner wapens en
andere tuigen, stijgt liet aanzien der be
schaafden boven dal der wilde tooveraars,
omdat de wilde niet het minste begrip
heeft van de natuurwetten, door den
beschaafde in toepassing gebracht.
Hoe onwetender hel volk is, hoe bij-
gelooviger. Vele lieden uil de lagere
standen zouden volstrekt weigeren door
den telefoon le spreken, of hel liechlerlje
ervan aan het oor le houden.
In die lagere standen, onder het volk,
ja dikwijls onder de burgerij treft men
lieden aan, die nog aan tooverij gelooven.
Nu nog kent men op veel plaatsen,
Bijzonderlijk op den builen een oud leelijk
wijf, die als eene tooverheks aanzien
wordt, maar die met hare looverkunst
geen cent kan verdienen.
Dwazen en onwetenden alleen gelooven
aan tooveraars; bediiegers veinzen er aan
ie gelooven.
In de middeleeuwen werden de toover-
heksen levend verbrand. De 19' eeuw
heeft aan zulke gruwelen een eindegesleld,
doch hel geloof aan tooverij bestaat nog,
ja we zijn in dal opzicht maar weinig
vooruitgegaan, hel wangeloof zal slechts
verdwijnen door de verspreiding van een
degelijk onderwijs. Er zijn geene toover
heksen, er bestaal geene tooverij.
Brugsche Beiaard
lui Blad verschijnt den Zaterdag van iedere week. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. 's jaars; met de post S fr. Een afzonderlijk nummer 10 cent.
Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen SO cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr.
De Innoncen voor Relgie. uitgezonderd beide Vlaanderen, alsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.
Men schrijft in bij l.. VA.VDEV lii.iiCKHOV E, Drukker-Uitgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks.
Voor de neringdoende burgerij.
Wij hebben reeds vroeger in enkele
trekken aaiigeloond, hoe het gouverne
ment op onze neriugdoeners en in hel bij
zonder op winkeliers, herbergiers en
kleine handelaars als belastingschuldigen
aast. Laat mij toe uwe lezers er op te
wijzen hoe onrechtvaardig ons belasting
stelsel is en hoezeer hel op den nering
doener drukt.
In allereerste plaats rijst de vraag op
Wie moet belasting betalen Hel ant
woord luidt natuurlijk hij die wat heeft,
die eigenaar is, die te vei l heeft.
In ons stelsel van belasting nu is er
slechts een soort van rijkdom; alleen i
onroerende goederen geven de maal op i terwijl werkloozen genieters daarvan ver-
den rijkdom van iemand.
Alle andere waarden en bronnen van
overvloed als aandeelen van geldmaal-
schappijen, nijverheidsaklies, openbare
fondsen en obligaties, hypotheken en
renten worden niet als rijkdom aanzien,
dus ook met belast, hoewel zij millioenen
en millioenen aan kapitaal vertegenwoor
digen.
ADVEMTIE-BLAD
Plaatselijk.
4-43
7- 16
8- 27
3-08
3-40
16-04
18-46
20-10
BRUSSEL
GENT
VEURNE
GHYVELDE
DUINKERKE
Nieuport
Dixmude
Dixmude
Ni«uport
14-11
14-44
15- 59
16- 32
17- 41
18- 14
18- 52
19- 25
6- 43
7- 16
7- 27
8- 00
5- 55
6- 25
6-51
9-18
10-45
5-18
7- 46
8- 18
8-47
5-00
5-34
18-03
21- 07
22- 48
6- 00
7- 28
9-49
10-23
10-52
9-16
11-37
14-38
3- 40
4- 09
16- 28
17- 43
S’7’R
in zt
gazij*
i en
10- 54
11- 31
11-55
14-58
16-55
13- 32
14- 05
DUINKERKE
GHYVELDE
VEURNE
GENT
BRUSSEL
■naat®'
8- 42
9- 15
9-23
9-56
11- 45
12- 18
12-27
13 00
ken lij
>ende1
ieke-
op'
i ie b!
Het personeel.
De grondbelasting.
Andere kosten en rechten.
Onrechtvaardig.
Het patent.
20-07
20-40
13-47 16-28 18-01
15-52 17-43 19-23
18-05 20-36 22-01
6- 43 10-41
7- 12 11-08
Vertrekuren van den ijzerenweg van Duinkerke, Veurne, Gent naar Brussel en DIxinude naar TVieuport.
8- 57
9- 27
9-50
12- 05
13- 20
o
fi
"o V
a> cZ
Ons belastingstelsel.