VAN VEURNE
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
ir.
jaar.
Men schrijft in bij L- VAfVDMtV KERCKHOVE, Drukker-Uitgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks.
kosten;
2° De
Zaterdag 21 April 1901.
Yper
[hl Blad verschijnt don Zaterdag van iedere week. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 10 cent.
Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groole letters volgens plaatsruimte. Reklamen SO cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr.
De Annoncen voor lïelgte, uitgezonderd beide I laanderen, alsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.
dijk zouden brengen dan al de groot
spraak onzer meesters.
Welnu er is iemand, die stout den os
bij de horens heeft geval; iemand die hel
lanterfanten onzer bazen hartelijk beu
werd en kortweg een wetsvoorstel heeft
nedergelegd om deze neteligen toestand
der landbouwers voorlooping wal te ver
helpen.
Onze lezers zullen reeds geraden heb
ben dal er spraak is van den heer Buyl,
onzen volksgezinden liberale vertegen
woordiger, die steeds in de bres is, do
daad bij T woord voegt en voor leuze
schijnt genomen te hebben Doe wel en
zie niet om
Zitting van den Zaterdag 20 April
1901, om 5 ure ’s namiddags.
Aan wie de palm??? Aan NI. Hobé!!!
In ons laatste nummer, vroegen wij ons
af aan wien de palm zou worden aange
wezen in den strijd tussclien de verschei-
liet ontwerp vnn wet over
a rbeldnongova I len.
De Brusselsche bladen kondigen hel
ontwerp af van wel door den minister van
arbeid en nijverheid ter kamer aangeboden
en waarbij de vergoeding voor, scliade-
voorlspruilende uit ongevallen aan wei k-
lieden van bijzondere of openbare nijver
heids ondernemingen wordt geregeld.
Hel ontwerp is niet alleen toepasselijk
op nijverliejdswerklieden maar ook op
ambachtslieden, landbouwkiieclilen en
handelswerklui.
Technische bedienden wier jaarwedde
door de verbintenis vastgesleld de 240(1 Ir.
niet te boven gaal, worden gelijk gesteld
met werklieden.
Art. 3 bepaalt de te verkenen schade
vergoeding als volgt
Gaf hel ongeval aanleiding lol lijdelijke
en volkomene onbekwaamheid tol den
arbeid gedurende meer dan twee weken,
dan heelt hel slachtoffer, te rekenen van
den vijftienden dag na hel ongeval, recht
on eene dagehjksche vergoeding van
50 t. h. van hel gemiddeld dagelijksch
'°°Betrefi hel eene lijdelijke onbekwaam
heid die gedeeltelijk is of wordt, dan
moet deze vergoeding gelijk slaan met
50 1. h. van hel verschil lusschen hel
loon van hel slachtoffer voor het ongeval
en hel loon dat hel slachtoffer kan ver
dienen alvorens geheel hersteld te zijn.
Betreft hel eene onbekwaamheid die
voortdurend is ol' wordt, dan vervangt
eene jaarlijksche vergoeding van 50 t. h.
bepaald volgens den graad van de onbe
kwaamheid.
Bij hel eindigen van den termijn voor
herziening, bepaald in art. 26, wordt de
jaarlijksche vergoeding vervangen door
eene lijfrente.
Art. 4 bepaalt
Heeft hel ongeval den dood van hel
slachtoffer veroorzaakt, dan worden de
volgende schadevergoedingen toegekend
V Eene som van 50 fr. voor begrafenis
waarde, berekend naar den ouder
dom van het slachtoffer op T oogenblik
v 111 hel overlijden, eener lijfrente gelijk
staande met 25 l. h. van hel jaarlijks loon.
Hel hoofd der onderneming, de werk
never is gehoudeu de vergoeding te be
talen, krachtens art. 8 der wet, luidend
*ils volui
De in bovenstaande artikelen yaslge-
stelde vergoedingen komen uitsluitend
ten laste van hel hoofd der onderneming.
Evenwel kan hel hoofd der onderneming
zich van dezen last geheel ot gedeeltelijk
ontlasten door eene overeenkomst te
sluiten, hetzij met eene loege atene
zekeringsmaaischappij, hel1
zekeringskas, uit kracht van a l‘kel
ingesteld. In dit 8eya ?%deAe‘Xats ei
van rechtswege gesteld 11‘dl 11
verplichtingen van het hoofd der ondti
neming.
Art 22. bepaalt dal het kanton, waar
het ongeval plaats had, bevoegdlism zake
de rechtsvorderingen betreffende c
schadevergoeding die uit kracht van
wel aan de werklieden of hunne rechtver
krijgenden verschuldigd is. alsmede van
de eischen tot herziening van deze schade
vergoeding.
Dus is de rechtspleging zoo eenvoudig
als maar kan.
Lanilbou wbelnngen.
De vreemdeling, die bier onverwachts
op Belgischen bodem zou geworpen
worden en wien de moed bezielen zou
de klerikale bladeiiUle&'Jezen, xzou ras in
den waan verkeeren dat de boertjes hier
liet luilekkerland gevonden hebben.
Op al de tonen der gamme klinkt hel
dat de kalholiukej-egeeriug'gauscli alleen
den landbouw heeft gered.
Wie houdt men hier voor dun aap
Weien wij dan niet dat de kletikalc
rechterzijde samengesteld is uit groole
eigenaars, die voordeel hebben bij hel 111
stand houden der aloude wetgeving?
Zeker zijn er voor den landbouw dui
zenden en miljoenen verspeeld en ver
spild maar vraag cetis den eersten eeii-
voudigen, rechlzinniguii buitenman, wal
hij bij al die bescherming gewonnen heeft,
hoeveel zijn toestand verbeterd is
Hij zal u antwoorden, niets, niets, mijn
heer, al plaasters op een houten been.
Inderdaad, hel kwaad ligt dieper en er
hoeft wat moed om de misbruiken zoo
verre op te sporen.
Vroeger reeds had de liberale regeering
den beroemden leeraar Laurent aan hel
werk gezel om nuttige hervormingen voor
te bereiden en sedert 13 novembei 18S4
is eene andere commissie aan bel dom
melen.
En de landbouwers wachten, wachten,
wachten.
Er is dan ook wat anders te doen.
Pachtbrieven; maar die beslaan bijkans
op den builen niet en in zulk gey.il wordt
de eigenaar alleen geloofd als hij gezwo
ren heelt de waarheid te verklaren.
En bestaal de pachtbrief dan behelst
hij zeer dikwijls bepalingen, die door den
pachter niet begrepen ot vergelen zijn.
Daaruit spruiten nogeens misbruiken,
die moeten beteugeld worden.
Er werd voorgesteld den boer
bieden zijn stroo te verkoopeu om hem te
verplichten' dit in mest te herscheppen.
De nieuwe ontdekkingen op Chimisch
gebied hobben die voorwaarden gansch
nutteloos gemaakt.
Als de landbouwer met zwoegen en
zorgen en geldelijke opofferingen zijne
velden in waarde heeft doen stijgen, dan
eisclil de billijkheid dal hij bij het ver
laten zijner hoeve eene rechtvaardige
vergoeding geniet.
Wanneer door rampen, gansch onaf
hankelijk van zijnen wil, de pachter zijn
oogst vernietigen ziel, dan past hei niet
daf hij alleen de gevolgen drage van hel
ongeluk dat hem trof. Hij heeft recht op
vermindering van pachtprijs.
Hoe vaak gebeurt het niet dal de boer
zijne zuurgewonnen penningen besteedt
aan den onderhoud en de verbetering der
gebouwen, waarvoor hem bij zijn vertrek
geen cent wordt uilgekeerd
Ziedaar eenige punten, die nader moe
ten onderzocht worden en die voor onze
buitenbevolking wal meer aarde aan den
ADVE
D
Van 1 October 1900 tot Januari 1901.
te ver-
l LU
Gent
Brussel
Brussel
Gent
Duinkerke
Adinkerke
Veurne
Dixmude
Dixmude
Veurne
Adinkerke
Duinkerke
8 43
9 00
9 08
9 20
9 26
10 48
11 47
12 04
12 12
12 24
12 30
12 36
12 42
12 54
13 02
13 20
14 18
14 48
15 50
16 07
16 15
16 27
16 33
17 18 20 15
18 19 21 09
18 36 21 26
18 44 21 34
18 56 21 46
19 02 21 52
18 10 19 28
18 16 19 34
18 28 19 46
18 36 19 54
18 55 20 13
19 54 21 12
Veurne Statie
Veurne Voorstad
Alveringhem
Loo
Heogstaede-Linde
Yper
9 46
10 42
10 56
11 13
11 41
11 46
13 05
13 10
13 38
13 55
14 09
15 05
13 01
13 57
14 11
14 28
14 56
15 01
15 51
16 47
17 01
17 18
17 46
17 51
15 55
16 00
16 28
16 45
16 59
17 55
18 15
18 20
18 48
19 05
19 19
20 15
5 55
6 41
6 49
7 20
7 50
8 05
9 21
10 49
6 00
7 28
8 42
8 56
9 21
9 49
10 01
10 52
12 20
13 20
13 37
13 45
13 57
14 03
7 37
8 05
8 22
8 36
9 32
9 50
9 55
10 23
10 40
10 54
11 50
iwaiiMBi |i i«sn
10 54
11 47
11 55
12 26
12 55
13 33
14 58
17 00
11 40
15 50
17 02
17 14
17 30
18 05
18 17
7 12
15 04
15 10
15 22
15 30
15 50
16 50
5 00
17 50
18 03
18 31
19 01
19 38
8 57
9 41
9 50
10 18
10 45
10 56
12 05
13 16
9 36
11 37
13 25
13 43
14 09
14 38
14 56
4 09
7 41
8 36
8 50
9 07
9 35
9 40
9 50
9 56
10 08
10 16
10 34
11 32
6 56
7 02
7 14
7 22
7 41
Hoogstaede-Linde
Loo
Alveringhem
Veurne Voorstad
Veurne Statie
a
5 15
Lichtorvelde 6 32
Cortemarck 6 48
7 15
7 43
7 54
8 47
4 43
5 06
Cortemarck 5 34
Lichtorvelde 5 47
7 12
8 24
reiken, dan moeten wij aanstonds maatregelen
nemen opdat do tram naar de Panne zoo gauw
mogelijk worde gelegd. Indien de toestand van
den ontworpenen paardentram trouw moesten
worden voor oogen gelegd, misschien zou de
maatschappij Luik-Seraing de onderneming
aanveerden.
M. Claeys. Ik weet niet of de houding van
don Minister als onwoderroepelijk moet aanzien
worden, en ik vraag mij af indien nieuwe po
gingen aangewend door den heer Burgemeester
gezamentlijk met den heer Senator de Spot en
den heer Volksvertegenwoordiger Pil geenen
boteren uitslag zouden kunnen bijbrongen.
Want moeilijk kan ik aannemen dat het Staats
bestuur de voorwanrden van de vergunning
Hobé zal inwilligen. Thans is er in de Kamer
veel spraak geweest over tram-concessien en wij
kunnen bestatigen dat de bepalingen die alge
meen bestreden zijn geweest ook in het laston-
kohier Hobé voorkomen. Zoo is hot dat do ver
gunning wordt gevraagd voor een onaannemelijk
termijn van 50 jaren. Gedurende dien tijd heeft
den Minister hoegenaamd geen recht om oen
ander vervoermiddel op te dringen ten zij dit
door den concessionnaris zelve zou worden
voorgesteld. De Staat, na de 50 jaren, wordt
eigenaar, enkel van de spoorriggels; maar is
verplicht al de andere materialen en gebouwen
over te nemen, volgens prizij. En dit alles zou
blindelings toegestaan worden! Ik kan het niet
gelooven. Ik dring dus aan opdat nieuwe pogin
gen bij den Minister zouden worden aangewend.
Gelukken wij niet, ik ben van gevoelen dat
wij niets anders te doen hebben dan ons, voor-
loopig, aan do eischen van den Staat te onder
werpen. Want liever eenen tram tot aan den
Pelikaan dan geen. Volgons mij, zou Luik-
Seraing hierin niets dan voordeel vindon. Want,
zonder moeite, wordt zo uitbater van eene linie
die noodzakelijk winstgevend zal zijn; daar,
gedurende de drie maanden binnen dewelke de
tram Hobé zou loopon, Luik-Seraing alleen de
koopwaren zou vervoeren en gedurende do
andere maanden zou hij de monopolie bezitten
van gansch den vervoerdienst.
Mr Verraes. Indien de tram aan den
Pelikaan, stil staat, dan wordt de linie van
eenen kilometer verkort en bijgevolg wordt het
kapitaal van eene zekere som kosten geminderd.
Zullen wij voorafgaandelijk aan de uitbating,
moeten ovorgaan tot eene nieuwe verdeeling
M. de Burgemeester. De vermindering zal
kunnen later aanbedeeld worden.
Mr Barbier. Indien Mr Hobé voldoening
bekomt dan is hij, eenvoudige burger, meer in
vloedhebbend bij de hoeren Ministers, dan onze
Senator Mr do Spot en onzen Volksvertegen
woordiger Mr Pil. Dit strijdt tegen de gegronde
role. Waarom zouden onze afgevaardigden niet
opnieuw aandringon l
M. Pil. Het is M.r Hobé niet die golfjk
verkrijgt, maar wel de gemeente Adinkerke.
M.r Barbier. Ja, mogelijk; maar dan is
het onder den invloed van den heer Hobé en
zijne vrienden.
M.p de Spot. Ik moet doen opmerken dat,
in andere badplaatsen zooals te Knocke, Middel-
kerke en elders de stoomtram ook van den zee
dijk afgewijderd blijft.
M. Verraes. Voor wat do tram Hobé be
treft, ik geloof dat de stichting on het bestaan
der maatschappij nog vorro is van verwezentlijkt
te worden. De gemeente Adinkorko zal misschien
ook in de kosten tusschenkomen en den ver
voerdienst overnemen.
M.r Vanmassenhove. Om eene dusdanige
onderneming aan te gaau zou de gemeente moe
ten bemachtigt worden, on ik twijfel dat zulke
bemachtiging door do opperbesturen zou worden
verleend.
M.r de Burgemeester. De raad schijnt
eens te zijn om de eischen van den heer minister
voorloopig bij te treden. Op nieuw zal ik aan
dringen bij de maatschappij Luik-Seraing opdat
zij het leggen en het uitbaten der linie Veurne-
de Panne tot aan don Pelikaan zou aannemen.
Do zitting is geheven om 6 i/< ure.
Geineenternnd vnn
Tegenwoordig: Al do loden buiten M'Vander-
straete.
M. de Burgemeester Het collegio van
Burgemeester en Schepenen heeft dozen morgen
besloten den gemeenteraad op heden bij drin
gendheid bijeen te roopon om verslag te doen
over do onderhandelingon botrekkelijk den
Buurtspoorweg Poperinghe-Veurno de Panne.
Do gemeente Beveren die eerst geweigerd had
in te schrijven, neemt nu ook deel In de onder
neming en neemt op zich oen gedeelte van het
kapitaal dat door Houthcin was onderteekend
geweost. Verders ben ik er in gelukt te bekomen
dat het Bestuur der Staatsspoorwegen de noodigo
maatregelen zal nomen opdat de tram recht
streeks do Pannekalsijdo zou kunnen volgen
over de baan van den ijzerenweg, zoodat aldaar
geeno onteigeningen zullen moeten geschieden.
Woensdag laatst bon ik naar het ministerie
geweest en heb te Brussel onderhandelingon
gehad namelijk mot Mr do Smet de Naoyer. Het
bestuur van bruggen en wogen houdt aan het
behoud der beplantingen langs den steenweg
naar do Panne. Ten andoren heeft do minister
gezegd dat hij bereid is zijno flnantieele tusschen
komst te vorleenen en in te schrijven in do
onkosten tot beloop van 50 per honderd; doch
enkelijk op de uitdrukkelijke voorwaardo dat
do buurtspoorweg niet verder zou loopen dan
tot het gehucht do Panne, hötol de Pelikaan.
Ten anderen schijnt mij de minister vaste
beloften gedaan te bobben aan Mr Hobé voor
den poerdentram van Adinkerko-statie naar de
Panne tot aan de zoo.
De maatschappij Luik-Seraing, die voorloopig
het leggen en de uitbating van het deel tram
Veurne-de Panne aanvaard had, is ongelukkig
lijk niet genegen deze werken uit te voeren,
indion do tram niet mag voortloopen tot aan hot
strand.
Gij zijt bijeengeroepen om te beslissen over
onze houding; ofwel alle tusschenkomst weigeren
indion wij den tram niet verkrijgen tot aan den
zeedijk ofwel ons onderwerpen aan de eischen
van don minister en later, bij middel van niouwe
pogingen en smeekschriften werken om het
voorttrekken der linie te bekomen van den
Pelikaan tot aan de zeé.
M. Pil, schepeno Volgens mij, moet men
don toestand onder twoe oogpunten aan
schouwen. Eerst en vooral moeten wij inzien
dat de algomeene wensch der belanghebbende
gemeenten is dat zij aan hot zeestrand zouden
worden verbonden. Veurne is niet alleen in zake.
En moesten wij bepaald onzo tusschenkomst
weigeren, dan zouden at do andere gemeenten
met recht tegen ons opstaan. Dan stolt zich de
vraag die bijzonderlijk Veurne aanbelangt en
die betrekkelijk is aan hot leggen van het deel
tram Vourno-de Panne voor hot toekomende
badseizoen. Hierin ook zouden wij ongelijk
hebben ons niet, ten minstg voorloopig, te be
vredigen met hetgeen de minister ons aanbiedt.
Voor wat aangaat do onderhandelingon mot de
maatschappij Luik-Seraing, heeft Mr do Burge
meester den toestand misschien te ongunstig en
te zwart afgeschilderd. Ik van mijnen kant, kan
niet gelooven dat de maatschappij Hobé tot
stand zal komen. En willen wij ons doel be-
18 45
19 41
19 55
20 I2
20 4q
20 45
3 03
15 51
16 02
16 30
17 11
17 22
18 46 21 08
20 10
16 30
17 44
TRAM OOSTENDE-VEURNE.
Oostende Statie 7 42
Nieuport
Oostduinkerke
Coxyde
Veurne Markt
Veurne Statie
TRAM YPER-VEURNE.
4 41 7 41 9 46 10 33
5 37 8 36 10 42 11 30
5 51 8 50 10 56 11 44
6 08 9 07 11 13 12 01
6 36 9 35 11 41 12 29
6 41 9 40 11 46 12 34
TRAM VEURNE-YPER.
4 45 7 32 9 50 10 24
4 50 7 37 9 55 10 29
5 18 8 05 10 23 10 37
5 35 8 22 10 40 11 14
5 49 8 36 10 54 11 28
6 45 9 32 11 50 12 24
Vertrekuren vnn den IJzerenweg en van den Buurtspoorweg.
TRAM VEURNE-OOSTENDE.
Veurne Statie
Veurne Markt
Coxyde
Oostduinkerke
Nieuport
Oostende Statie 8 40
Tocgekondo schadevergoeding.
Waarborg en verzekering.
Bevoegde rechtsmacht.
22 50
17 59
19 23
19 29 20 42
19 40 25 15
20 06 21 40
20 32 22 02
22 13
11 08