VAN VEURNE NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT ir. jaar. Men schrijft in bij L- VAfVDMtV KERCKHOVE, Drukker-Uitgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks. kosten; 2° De Zaterdag 21 April 1901. Yper [hl Blad verschijnt don Zaterdag van iedere week. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 10 cent. Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groole letters volgens plaatsruimte. Reklamen SO cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. De Annoncen voor lïelgte, uitgezonderd beide I laanderen, alsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. dijk zouden brengen dan al de groot spraak onzer meesters. Welnu er is iemand, die stout den os bij de horens heeft geval; iemand die hel lanterfanten onzer bazen hartelijk beu werd en kortweg een wetsvoorstel heeft nedergelegd om deze neteligen toestand der landbouwers voorlooping wal te ver helpen. Onze lezers zullen reeds geraden heb ben dal er spraak is van den heer Buyl, onzen volksgezinden liberale vertegen woordiger, die steeds in de bres is, do daad bij T woord voegt en voor leuze schijnt genomen te hebben Doe wel en zie niet om Zitting van den Zaterdag 20 April 1901, om 5 ure ’s namiddags. Aan wie de palm??? Aan NI. Hobé!!! In ons laatste nummer, vroegen wij ons af aan wien de palm zou worden aange wezen in den strijd tussclien de verschei- liet ontwerp vnn wet over a rbeldnongova I len. De Brusselsche bladen kondigen hel ontwerp af van wel door den minister van arbeid en nijverheid ter kamer aangeboden en waarbij de vergoeding voor, scliade- voorlspruilende uit ongevallen aan wei k- lieden van bijzondere of openbare nijver heids ondernemingen wordt geregeld. Hel ontwerp is niet alleen toepasselijk op nijverliejdswerklieden maar ook op ambachtslieden, landbouwkiieclilen en handelswerklui. Technische bedienden wier jaarwedde door de verbintenis vastgesleld de 240(1 Ir. niet te boven gaal, worden gelijk gesteld met werklieden. Art. 3 bepaalt de te verkenen schade vergoeding als volgt Gaf hel ongeval aanleiding lol lijdelijke en volkomene onbekwaamheid tol den arbeid gedurende meer dan twee weken, dan heelt hel slachtoffer, te rekenen van den vijftienden dag na hel ongeval, recht on eene dagehjksche vergoeding van 50 t. h. van hel gemiddeld dagelijksch '°°Betrefi hel eene lijdelijke onbekwaam heid die gedeeltelijk is of wordt, dan moet deze vergoeding gelijk slaan met 50 1. h. van hel verschil lusschen hel loon van hel slachtoffer voor het ongeval en hel loon dat hel slachtoffer kan ver dienen alvorens geheel hersteld te zijn. Betreft hel eene onbekwaamheid die voortdurend is ol' wordt, dan vervangt eene jaarlijksche vergoeding van 50 t. h. bepaald volgens den graad van de onbe kwaamheid. Bij hel eindigen van den termijn voor herziening, bepaald in art. 26, wordt de jaarlijksche vergoeding vervangen door eene lijfrente. Art. 4 bepaalt Heeft hel ongeval den dood van hel slachtoffer veroorzaakt, dan worden de volgende schadevergoedingen toegekend V Eene som van 50 fr. voor begrafenis waarde, berekend naar den ouder dom van het slachtoffer op T oogenblik v 111 hel overlijden, eener lijfrente gelijk staande met 25 l. h. van hel jaarlijks loon. Hel hoofd der onderneming, de werk never is gehoudeu de vergoeding te be talen, krachtens art. 8 der wet, luidend *ils volui De in bovenstaande artikelen yaslge- stelde vergoedingen komen uitsluitend ten laste van hel hoofd der onderneming. Evenwel kan hel hoofd der onderneming zich van dezen last geheel ot gedeeltelijk ontlasten door eene overeenkomst te sluiten, hetzij met eene loege atene zekeringsmaaischappij, hel1 zekeringskas, uit kracht van a l‘kel ingesteld. In dit 8eya ?%deAe‘Xats ei van rechtswege gesteld 11‘dl 11 verplichtingen van het hoofd der ondti neming. Art 22. bepaalt dal het kanton, waar het ongeval plaats had, bevoegdlism zake de rechtsvorderingen betreffende c schadevergoeding die uit kracht van wel aan de werklieden of hunne rechtver krijgenden verschuldigd is. alsmede van de eischen tot herziening van deze schade vergoeding. Dus is de rechtspleging zoo eenvoudig als maar kan. Lanilbou wbelnngen. De vreemdeling, die bier onverwachts op Belgischen bodem zou geworpen worden en wien de moed bezielen zou de klerikale bladeiiUle&'Jezen, xzou ras in den waan verkeeren dat de boertjes hier liet luilekkerland gevonden hebben. Op al de tonen der gamme klinkt hel dat de kalholiukej-egeeriug'gauscli alleen den landbouw heeft gered. Wie houdt men hier voor dun aap Weien wij dan niet dat de kletikalc rechterzijde samengesteld is uit groole eigenaars, die voordeel hebben bij hel 111 stand houden der aloude wetgeving? Zeker zijn er voor den landbouw dui zenden en miljoenen verspeeld en ver spild maar vraag cetis den eersten eeii- voudigen, rechlzinniguii buitenman, wal hij bij al die bescherming gewonnen heeft, hoeveel zijn toestand verbeterd is Hij zal u antwoorden, niets, niets, mijn heer, al plaasters op een houten been. Inderdaad, hel kwaad ligt dieper en er hoeft wat moed om de misbruiken zoo verre op te sporen. Vroeger reeds had de liberale regeering den beroemden leeraar Laurent aan hel werk gezel om nuttige hervormingen voor te bereiden en sedert 13 novembei 18S4 is eene andere commissie aan bel dom melen. En de landbouwers wachten, wachten, wachten. Er is dan ook wat anders te doen. Pachtbrieven; maar die beslaan bijkans op den builen niet en in zulk gey.il wordt de eigenaar alleen geloofd als hij gezwo ren heelt de waarheid te verklaren. En bestaal de pachtbrief dan behelst hij zeer dikwijls bepalingen, die door den pachter niet begrepen ot vergelen zijn. Daaruit spruiten nogeens misbruiken, die moeten beteugeld worden. Er werd voorgesteld den boer bieden zijn stroo te verkoopeu om hem te verplichten' dit in mest te herscheppen. De nieuwe ontdekkingen op Chimisch gebied hobben die voorwaarden gansch nutteloos gemaakt. Als de landbouwer met zwoegen en zorgen en geldelijke opofferingen zijne velden in waarde heeft doen stijgen, dan eisclil de billijkheid dal hij bij het ver laten zijner hoeve eene rechtvaardige vergoeding geniet. Wanneer door rampen, gansch onaf hankelijk van zijnen wil, de pachter zijn oogst vernietigen ziel, dan past hei niet daf hij alleen de gevolgen drage van hel ongeluk dat hem trof. Hij heeft recht op vermindering van pachtprijs. Hoe vaak gebeurt het niet dal de boer zijne zuurgewonnen penningen besteedt aan den onderhoud en de verbetering der gebouwen, waarvoor hem bij zijn vertrek geen cent wordt uilgekeerd Ziedaar eenige punten, die nader moe ten onderzocht worden en die voor onze buitenbevolking wal meer aarde aan den ADVE D Van 1 October 1900 tot Januari 1901. te ver- l LU Gent Brussel Brussel Gent Duinkerke Adinkerke Veurne Dixmude Dixmude Veurne Adinkerke Duinkerke 8 43 9 00 9 08 9 20 9 26 10 48 11 47 12 04 12 12 12 24 12 30 12 36 12 42 12 54 13 02 13 20 14 18 14 48 15 50 16 07 16 15 16 27 16 33 17 18 20 15 18 19 21 09 18 36 21 26 18 44 21 34 18 56 21 46 19 02 21 52 18 10 19 28 18 16 19 34 18 28 19 46 18 36 19 54 18 55 20 13 19 54 21 12 Veurne Statie Veurne Voorstad Alveringhem Loo Heogstaede-Linde Yper 9 46 10 42 10 56 11 13 11 41 11 46 13 05 13 10 13 38 13 55 14 09 15 05 13 01 13 57 14 11 14 28 14 56 15 01 15 51 16 47 17 01 17 18 17 46 17 51 15 55 16 00 16 28 16 45 16 59 17 55 18 15 18 20 18 48 19 05 19 19 20 15 5 55 6 41 6 49 7 20 7 50 8 05 9 21 10 49 6 00 7 28 8 42 8 56 9 21 9 49 10 01 10 52 12 20 13 20 13 37 13 45 13 57 14 03 7 37 8 05 8 22 8 36 9 32 9 50 9 55 10 23 10 40 10 54 11 50 iwaiiMBi |i i«sn 10 54 11 47 11 55 12 26 12 55 13 33 14 58 17 00 11 40 15 50 17 02 17 14 17 30 18 05 18 17 7 12 15 04 15 10 15 22 15 30 15 50 16 50 5 00 17 50 18 03 18 31 19 01 19 38 8 57 9 41 9 50 10 18 10 45 10 56 12 05 13 16 9 36 11 37 13 25 13 43 14 09 14 38 14 56 4 09 7 41 8 36 8 50 9 07 9 35 9 40 9 50 9 56 10 08 10 16 10 34 11 32 6 56 7 02 7 14 7 22 7 41 Hoogstaede-Linde Loo Alveringhem Veurne Voorstad Veurne Statie a 5 15 Lichtorvelde 6 32 Cortemarck 6 48 7 15 7 43 7 54 8 47 4 43 5 06 Cortemarck 5 34 Lichtorvelde 5 47 7 12 8 24 reiken, dan moeten wij aanstonds maatregelen nemen opdat do tram naar de Panne zoo gauw mogelijk worde gelegd. Indien de toestand van den ontworpenen paardentram trouw moesten worden voor oogen gelegd, misschien zou de maatschappij Luik-Seraing de onderneming aanveerden. M. Claeys. Ik weet niet of de houding van don Minister als onwoderroepelijk moet aanzien worden, en ik vraag mij af indien nieuwe po gingen aangewend door den heer Burgemeester gezamentlijk met den heer Senator de Spot en den heer Volksvertegenwoordiger Pil geenen boteren uitslag zouden kunnen bijbrongen. Want moeilijk kan ik aannemen dat het Staats bestuur de voorwanrden van de vergunning Hobé zal inwilligen. Thans is er in de Kamer veel spraak geweest over tram-concessien en wij kunnen bestatigen dat de bepalingen die alge meen bestreden zijn geweest ook in het laston- kohier Hobé voorkomen. Zoo is hot dat do ver gunning wordt gevraagd voor een onaannemelijk termijn van 50 jaren. Gedurende dien tijd heeft den Minister hoegenaamd geen recht om oen ander vervoermiddel op te dringen ten zij dit door den concessionnaris zelve zou worden voorgesteld. De Staat, na de 50 jaren, wordt eigenaar, enkel van de spoorriggels; maar is verplicht al de andere materialen en gebouwen over te nemen, volgens prizij. En dit alles zou blindelings toegestaan worden! Ik kan het niet gelooven. Ik dring dus aan opdat nieuwe pogin gen bij den Minister zouden worden aangewend. Gelukken wij niet, ik ben van gevoelen dat wij niets anders te doen hebben dan ons, voor- loopig, aan do eischen van den Staat te onder werpen. Want liever eenen tram tot aan den Pelikaan dan geen. Volgons mij, zou Luik- Seraing hierin niets dan voordeel vindon. Want, zonder moeite, wordt zo uitbater van eene linie die noodzakelijk winstgevend zal zijn; daar, gedurende de drie maanden binnen dewelke de tram Hobé zou loopon, Luik-Seraing alleen de koopwaren zou vervoeren en gedurende do andere maanden zou hij de monopolie bezitten van gansch den vervoerdienst. Mr Verraes. Indien de tram aan den Pelikaan, stil staat, dan wordt de linie van eenen kilometer verkort en bijgevolg wordt het kapitaal van eene zekere som kosten geminderd. Zullen wij voorafgaandelijk aan de uitbating, moeten ovorgaan tot eene nieuwe verdeeling M. de Burgemeester. De vermindering zal kunnen later aanbedeeld worden. Mr Barbier. Indien Mr Hobé voldoening bekomt dan is hij, eenvoudige burger, meer in vloedhebbend bij de hoeren Ministers, dan onze Senator Mr do Spot en onzen Volksvertegen woordiger Mr Pil. Dit strijdt tegen de gegronde role. Waarom zouden onze afgevaardigden niet opnieuw aandringon l M. Pil. Het is M.r Hobé niet die golfjk verkrijgt, maar wel de gemeente Adinkerke. M.r Barbier. Ja, mogelijk; maar dan is het onder den invloed van den heer Hobé en zijne vrienden. M.p de Spot. Ik moet doen opmerken dat, in andere badplaatsen zooals te Knocke, Middel- kerke en elders de stoomtram ook van den zee dijk afgewijderd blijft. M. Verraes. Voor wat do tram Hobé be treft, ik geloof dat de stichting on het bestaan der maatschappij nog vorro is van verwezentlijkt te worden. De gemeente Adinkorko zal misschien ook in de kosten tusschenkomen en den ver voerdienst overnemen. M.r Vanmassenhove. Om eene dusdanige onderneming aan te gaau zou de gemeente moe ten bemachtigt worden, on ik twijfel dat zulke bemachtiging door do opperbesturen zou worden verleend. M.r de Burgemeester. De raad schijnt eens te zijn om de eischen van den heer minister voorloopig bij te treden. Op nieuw zal ik aan dringen bij de maatschappij Luik-Seraing opdat zij het leggen en het uitbaten der linie Veurne- de Panne tot aan don Pelikaan zou aannemen. Do zitting is geheven om 6 i/< ure. Geineenternnd vnn Tegenwoordig: Al do loden buiten M'Vander- straete. M. de Burgemeester Het collegio van Burgemeester en Schepenen heeft dozen morgen besloten den gemeenteraad op heden bij drin gendheid bijeen te roopon om verslag te doen over do onderhandelingon botrekkelijk den Buurtspoorweg Poperinghe-Veurno de Panne. Do gemeente Beveren die eerst geweigerd had in te schrijven, neemt nu ook deel In de onder neming en neemt op zich oen gedeelte van het kapitaal dat door Houthcin was onderteekend geweost. Verders ben ik er in gelukt te bekomen dat het Bestuur der Staatsspoorwegen de noodigo maatregelen zal nomen opdat de tram recht streeks do Pannekalsijdo zou kunnen volgen over de baan van den ijzerenweg, zoodat aldaar geeno onteigeningen zullen moeten geschieden. Woensdag laatst bon ik naar het ministerie geweest en heb te Brussel onderhandelingon gehad namelijk mot Mr do Smet de Naoyer. Het bestuur van bruggen en wogen houdt aan het behoud der beplantingen langs den steenweg naar do Panne. Ten andoren heeft do minister gezegd dat hij bereid is zijno flnantieele tusschen komst te vorleenen en in te schrijven in do onkosten tot beloop van 50 per honderd; doch enkelijk op de uitdrukkelijke voorwaardo dat do buurtspoorweg niet verder zou loopen dan tot het gehucht do Panne, hötol de Pelikaan. Ten anderen schijnt mij de minister vaste beloften gedaan te bobben aan Mr Hobé voor den poerdentram van Adinkerko-statie naar de Panne tot aan de zoo. De maatschappij Luik-Seraing, die voorloopig het leggen en de uitbating van het deel tram Veurne-de Panne aanvaard had, is ongelukkig lijk niet genegen deze werken uit te voeren, indion do tram niet mag voortloopen tot aan hot strand. Gij zijt bijeengeroepen om te beslissen over onze houding; ofwel alle tusschenkomst weigeren indion wij den tram niet verkrijgen tot aan den zeedijk ofwel ons onderwerpen aan de eischen van don minister en later, bij middel van niouwe pogingen en smeekschriften werken om het voorttrekken der linie te bekomen van den Pelikaan tot aan de zeé. M. Pil, schepeno Volgens mij, moet men don toestand onder twoe oogpunten aan schouwen. Eerst en vooral moeten wij inzien dat de algomeene wensch der belanghebbende gemeenten is dat zij aan hot zeestrand zouden worden verbonden. Veurne is niet alleen in zake. En moesten wij bepaald onzo tusschenkomst weigeren, dan zouden at do andere gemeenten met recht tegen ons opstaan. Dan stolt zich de vraag die bijzonderlijk Veurne aanbelangt en die betrekkelijk is aan hot leggen van het deel tram Vourno-de Panne voor hot toekomende badseizoen. Hierin ook zouden wij ongelijk hebben ons niet, ten minstg voorloopig, te be vredigen met hetgeen de minister ons aanbiedt. Voor wat aangaat do onderhandelingon mot de maatschappij Luik-Seraing, heeft Mr do Burge meester den toestand misschien te ongunstig en te zwart afgeschilderd. Ik van mijnen kant, kan niet gelooven dat de maatschappij Hobé tot stand zal komen. En willen wij ons doel be- 18 45 19 41 19 55 20 I2 20 4q 20 45 3 03 15 51 16 02 16 30 17 11 17 22 18 46 21 08 20 10 16 30 17 44 TRAM OOSTENDE-VEURNE. Oostende Statie 7 42 Nieuport Oostduinkerke Coxyde Veurne Markt Veurne Statie TRAM YPER-VEURNE. 4 41 7 41 9 46 10 33 5 37 8 36 10 42 11 30 5 51 8 50 10 56 11 44 6 08 9 07 11 13 12 01 6 36 9 35 11 41 12 29 6 41 9 40 11 46 12 34 TRAM VEURNE-YPER. 4 45 7 32 9 50 10 24 4 50 7 37 9 55 10 29 5 18 8 05 10 23 10 37 5 35 8 22 10 40 11 14 5 49 8 36 10 54 11 28 6 45 9 32 11 50 12 24 Vertrekuren vnn den IJzerenweg en van den Buurtspoorweg. TRAM VEURNE-OOSTENDE. Veurne Statie Veurne Markt Coxyde Oostduinkerke Nieuport Oostende Statie 8 40 Tocgekondo schadevergoeding. Waarborg en verzekering. Bevoegde rechtsmacht. 22 50 17 59 19 23 19 29 20 42 19 40 25 15 20 06 21 40 20 32 22 02 22 13 11 08

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1901 | | pagina 1