VAN VEURNE NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT I 'y5>c jaar. IV.' 29. I 20 «lult 11)01. Zat crdaf! zouden ver- dal - a(geschaft de laatste Belgische andere nemen naar Aldus belalen naar het schijnt, niet meer verdubbeld, omdat de statie aldaar te klein is, en omdat die verdubbelde treinen den gang der groote expresslreinen belemmeren. Het is dus dringend dat die statie worde vergroot. Vermits men al degenen, die een plezierreisje naar Oostende willen doen, naar die stad niet meer kan voeren, zou men dan toch geene nieuwe treinen kunnen inrichten naar Nieupoorl, opdat niemand de gewoonte verlieze nu en dan een dag aan zee door te brengen? Daaren boven vraag ik dal de plezierlreinen op Nieupoorl niel alleen reizigers zouden op nemen te Brussel, Aalst en Genter dienden nog treinen in andere steden ingerichl. Naar aanleiding van de rondreis-brieljes, hel) ik vastgesteld dal, voor zekere reizen, de prijs met soorgelijk briefje voor de 3d0 klas, hooger is dan met een gewoon reis- kaartje. Iels anders De ambtenaars en bedien den bij den spoorweg krijgen dienst- kaarijes. Sedert 5 Augusli 1887 hebben de officieren in dienst 50 t. h. afslag wanneer zij op reis gaan, zelfs in burger- kleeren. Dal zijn persoonlijke voordeelen, die niets gemeen hebben met den dienst. Waarom wordt aan al de ambtenaren van alle ministeriën en aan de olficieele onder wijzers niel dezelfde gunst verleend De heer Hvhin. En aan ons De heer Buyl. Inderdaad, de volks vertegenwoordigers zouden hel recht moeten hebben hel land te doorloopen om hun mandaat met kennis van zaken uit te oefenen. Dal voorrecht voor de officieren is moeilijk uil te leggen zij bekomen van den beginne af eene jaarwedde welke de andere staatsdienaars eerst na lange jaren bereiken, en zij hebben meer verlof. Ik vraag dus dat er koslelooze reis kaarten aan alle staatsambtenaren ver leend worden. Ernstige pogingen werden aangewend lol uitbreiding van T handelsverkeer met Nieupoorl, doch die pogingen zijn enkel te danken aan hel initiatief van een groep liberalen die daartoe eene Handeïsver- eeniging stichtten. Ongelukkiglijk wei gerde de staatsspoorweg deze zoo nuttige vereeniging te ondersteunen: hij liet haar namelijk niet toe gebruik te maken van de magazijnen om er de koopwaren, die niet onmiddellijk van T schip op de treinen moeten overgeladen worden en omge keerd, te laten berusten. De Ilandels- vereeniging bood zelfs aan, een cijns te belalen om van bedoelde lokalen gebruik te mogen maken, wal den Staat volstrekt niel kon hinderen, zooals werd vastge- steld door de plaaiselijke overheid van hel spoorwegbesluur. De weigering is ge steund op eene quaeslie van beginselen handel en nijverheid mogen vergaan, een beginsel niel Maar waarom dan in de haven van Gent toegelaten wal onaannemelijk verklaard wordlie Nieupoorl’ Dal zou ik gaarne willen weten Ik vraag dus dat hel be stuur zijne weigering inlrekkc en de Handelsvereeniging van Nieupoorl toesta te doen wal ze vraagt. Men drijft den spot met de brave kiezers van het arrondissement Nieupoorl, onge twijfeld omdat er gezegd wordtze zullen Uit de Kaiiiei*. Belangrijke redevoering van Mr BÜYL, uitgesproken in de zittingen van 11 en 12 Juli, tijdens de bespre king over de begrooting van Spoor wegen, Posterijen en Telegrafen. Mr Buïi.. De tarieven eenvoudigd moeten worden, derwijze de bijzondere tarieven worden. Handelaars en zich daarover verheugen. Van de 55 bijzondere l slechts zonderlijk tarief is van toepassing op verhindert niet dal •itn.lig roemt op I.... den landbouw I Al te - - Ook vraag ik dal de dienstorders in de twee talen zouden gedrukt worden. Dat zou te veel kosten, zal men aanvoerèn. Maar daarvoor mag men wel eenigc honderden frank uitgeven, vermits men tentoonstelling te zenden, millioenen - •-> laat aankomen, honderd duizenden voor j i dat zooveel papier gebruikt dat elk v....... -drie vierdubbel afschrift moet ingeleverd worden. De dienstorders voor de werklieden werden reeds in T vlaamsch uitgegeven, maar de vlaamsche uitgave verschijnt dikwijls zeer langen lijd na de fransche. Uil gezegd, ga ik over tol de voor waarden en bedingen voor onderneming van werken. Vlaamsche ondernemers klagen dal bestekken en voorwaarden van werk en leveringen in T Walenland, niet in beide talen verschijnen, wat hen ver hindert mede te dingen. Voorzeker kan men mij niel van overdreven flamingan tisme beschuldigen, zoo ik dien zoo recht vaardigen eiscli ondersteun. Toen de beruchte heerVandenpeereboom hel reizigerslarief hervormde, verhoogde hij den prijs voor reizen in T binnenland, met internationale treinen hij deed meer belalen voor die sneltreinen, doch de misnoegdheid van hel publiek verwekte de intrekking van dien maatregel. Toch moet de opleg nog betaald worden door reizigers in eenen internationalen trein, die builen de grenzen gaal. Zoo komt hel dal die reizigers soms eene kaart nemen tol statie en er daar eene hunne bestemmingsplaats, zij geenen opleg. Geschiedt dat krachtens internationale overeekomslen Die vraag stel ik aan den heer minister van buitenlandsche zaken. In zekere spoorwegkantoren zou er eene goede bezemveeg moeten gegeven wor den, uithooide van de wijze waarop hel tarief voor zekere plezierlreinen wordt opgesteld. lederen zondag in bad seizoen, rijden plezierlreinen uit verschil lende streken des lands naar de zeekust. Zoo is hel ongerijmd meer per kilometer te doen betalen voor eenen korten dan voor eenen verren afstand. Uil Verviers naar Oostende wordt in 3' klas 4 frank betaald, en van Brussel naar Oostende, dus nagenoeg half zoo ver, 4 fr. 70 c. 1 Ik kan nog andere voorbeelden aanbalen. Óin kort te gaan, hoe verder van Oostende, hoe meer er betaald woidt. Verre van mij, de tarieven te willen verhoogen, om die ongerijmdheid weg te nemen. Het voor groote afstanden bepaalde tarief dient ge handhaafd, doch voor korten afstand dient het tarief verminderd zoo ver dwijnt hel onrecht, waarvan ik spreek. Waarom het land niel verdeeld in vijl afdeelingen, opdat de streken, die hel dicht bij de kust liggen, hel minst zouden betalen Naarmate de afstand vermeer dert, zou ook het tarief verhoogen, doch voor de verste streken niel hooger zijn dan thans. Zonderling mag het heeten, dal het bestaande stelsel gansch ten voor- deele van de Walenstreken is. De plezierlreinen op Oostende worden, 100,000 frank uitgeeiï om beambten naai' eene tentoonstelling te zenden, millioenen voor eene statistiek van de treinen, dié lë kunnen aigescuan ',el 'orzamelea der reiskaartjes en beambten zouden ,nei) zooveel papier gebruikt dat zich daarover venieugun. BeöC*|riti, hel bestuur betreffende, in ',“ro tarieven, gelden 1 0 1- - -- 10 den landbouw. Gen enkel uit en er zijn er veel, 7 den landbouw. Dit de rechterzijde ge- bare genegenheid vqor ui;n veel woorden en te weinig daden Zoo kost te Avekapelle ’t vervoer van oenen os 9 frank en dat van twee paarden van weelde slechts 7 frank. Door prijsverlaging weert de spoorweg de mededinging der schipperij. Dat is een misslag op huishoudkundig gebied. De spoorweg kan niel steeds al de aan geboden goederen vervoeren en zou in de schipperij een helper, geen mededinger moeten zien. Zoo handelt de Slaat in Duitschland, en dal vermindert geenszins ’t vervoer per spoorweg, wel integendeel. Frankrijks regeerders koesterden langen tijd ten opzichte der schipperij dezelfde begrippen als ten onzent, doch er ontstond een ommekeer. De voorgaande Regeering bereidde een ontwerp tot verbetering der binnenhavens en bevaarbare wegen, en tot hel graven van nieuwe vaarten. De heer De Beil, algemeenc opziener van ons bestuur van bruggen en wegen, drukte de meening uit dal hel een erge misslag zou wezen de schipperij te dooden. Nu een ander punt. Eenige jaren geleden heelt de regeering het invoeren van engelscbe en duitsche kolen willen ver hinderen door de vervoer larieven der belgische kolen naar de provinciën Ant werpen en Vlaanderen op te zeggen. De belgische kolen bevoordeelen is zeer loffe lijk, ongelukkiglijk berokkent men zoo doende nadeel aan de belgische ver bruikers en aan de havens van Niettw- poort en Oostende. Men zou ter zelfder tijd hel invoeren van vreemde en het uitvoeren van belgische kolen moeten bevorderen. Dat doel moet worden na gejaagd Er bestaat om zoo te zeggen geenen uilvoer van belgische kolen langs de zee. De kolen, die op de opgaven der tol- statistiek voorkomen, zijn enkel kolen door de schepen voor hun eigen verbruik meegenomen. Ik betreur dat, in strijd met de wet van 25 Augustus 1891, de statiën in 't vlaam sche land den vlaamschen tekst der larieven niel ontvangen. En zoo het beheer, zooals mij wordt verzekerd, geene olficieele waarde hecht aan de vlaamsche uitgave, dan is 't niel te verwonderen dat die uitgave minder wordt gevraagd. Er beslaat overigens ongelijkheid de fran sche uitgave kan men dadelijk bekomen, de vlaamsche moet men vier en twintig uren van te voren aanvragen. Waarom worden die tarieven niet in tweetalige» tekst uitgegeven toch voor de katholieken stemmen Wel nu, met hen allen, lot welke partij zij ook mogen behooren, teeken ik protest aan tegen den toestand waarin de. haven van Nieupoorl verkeert. Deze wordt benadeeld door het feil dat de spoorweglijnen een overgrooten om weg maken langs Dixmuide, Lichtervelde, enz. (lel schijnt ons loc dal de minister van spoorwegen wel op de drie Belgische havens, zoo voor den invoer als voor den uilvoer, een eenvormig tarief zou kunnen loepassen. In andere landen bestaan er voorbeelden van zulke handelwijze en ik zal er bijvoegen dal zelfs in ons land de Regeering om de gevolgen van den om weg op zekere lijnen te verminderen, voor de toepassing mindere afstanden dan de wezenlijke heeft bepaald. De haven van Nieupoorl lijdt nog aan een ander euvelde in- ol uilgevoerde goederen worden niet door bijzondere treinen verzonden zooals dit voor Ant werpen en Gent gebeurt. Wal ik zooeven voor Nieupoorl zegde is ook op Oostende toepasselijk. Des winters is de spoorgemeenschap lusschen Gent en Veurne zeer slecht5 treinen per dag, die aan ontelbare statiën sloppen. Zoo heeft men 4 uren noodigom uil Veurne naar Brussel te komen. De reis van Brussel naar Nieupoorl of omgekeerd duurt nog langer uil hoofde van de ge brekkige aansluiting te Dixmuide. Ware ik kwaadwillig, ik zou te verslaan kunnen geven dal de heer minister er bijzonder belang bij heeft, die toestand te hand haven. De heer Liebaert, minister van spoor wegen, posterijen en telegrafen. Welk belang? Gelief u nader te verklaren De heer Buyl. Ik bedoel dal ge denkt er belang bij te hebben den handel van Nieupoorl te benadeelen, om er beier hel clericaal bedwang van T gemeentebestuur te handhaven. De aansluiting van Nieuport met Brussel is uiterst moeilijk. Waarom worden des Zomers geene treinen uit Rijsel naar Nieupoorl ingerichl, zoowel als uit Rijsel naar Oostende? Ook lusschen Ge.nl en Nieupoorl dienen treinen te rijden, die tol geene verwisseling te Dixmuide zouden verplichten. Op de lijn Namen-Aarlen rijden dagelijks 22 treinen, waaronder sneltreinen. Van Gent naar Veurne zijn er niet de helft. Welnu, de lijn Namen-Aarlen, 138 kilom., bedient slechts 76,383 inwoners, terwijl Genl-Veurne, 92 kilometer, er 221,000 bedient. Ten andere, hoe meer treinen, hoe meer reizigers. Dat werd men gewaar lusschen Oostende-Dover, waar de beweging bijna viermaal zoo groot is sedert er drie diensten zijn. Wellicht zal men zeggen dat de lijn Deinze-Veurne, die met het door mij aan geduide doel zou kunnen gebruikt worden, geen dubbel spoor heeft, doch op veel andere lijnen, insgelijks met enkel spoor, is hel verkeer veel drukker dan lusschen Deinze en Veurne. Doorgaande treinen lusschen Gent en Veurne zouden hel verkeer met Duinkerke kunnen vergemakkelijken; wellicht zou men, over die lijn, de correspondentie voor Engeland langs Galais, die thans Vertrek Blad verschijnt den Zaterdag van iedere weck. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 10 cent. Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. /)(- linioiireii voor Rehjie, uitffeionderd beide I laanderen, alsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. t vaiwomi* KEKCKHOVE, Drukker-Uilgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks. van den IJxerenweg en van den nuurtspoorweg. Van 1 .Inli tot 7t<> September 1901. lilt VAKOKiV 6 49 9 50 12 05 14 58 18 46 4 41 7 41 7 12 22 24 11 18 Veurne Statie Veurne Voorstad Alveringhem Loo Heogstaede-Linde Yper Yper Hoogs taede-Linde Loo Alveringhem Veurne Voorstad Veurne Statie 4 45 7 32 4 50 7 37 I I 4 43 5 00 5 31 5 47 7 12 ADVERTENTIEBLAD Veurne Statie Veurne Markt Coxyde Oostduinkerko Nieuport 18 01 19 23 20 47 21 18 10 21 43 Duinkerke Adinkerke Veurn« Dixmudo Cortemarck Lichtervelde Gent Brussel Brussel Gent L Cortemarck Dixmude Veurne Adinkerke Duinkerke I I TRAM VEURNE-YPER. 9 50 10 24 13 05 15 55 18 15 9 55 10 29 13 10 16 00 18 20 5 18 8 05 10 23 10 37 13 38 16 28 18 48 5 35 8 22 10 40 11 14 13 55 16 45 19 05 5 49 8 36 10 54 11 28 14 09 16 59 19 19 6 45 9 32 11 50 12 24 15 05 17 55 20 15 37 15 50 16 57 17 44 9 51 13 25 - 9 50 10 48 12 30 14 14 15 46 17 25 20 16 8 43 10 55 11 53 13 39 15 21 16 52 18 32 21 13 9 00 11 17 12 15 14 01 15 43 17 14 18 54 21 30 9 08 11 25 12 23 14 09 15 51 17 22 19 02 21 38 9 20 11 37 12 35 15 21 16 03 17 34 19 14 21 50 9 26 11 43 12 41 14 27 16 09 17 40 19 20 21 56 van den ItuurtHpoorweg. TRAM VEURNE-OOSTENDE. 9 55 12 05 13 16 15 17 16 16 18 10 20 08 6 51 10 01 12 11 13 22 15 23 16 22 18 16 20 14 7 06 10 13 12 22 13 34 15 35 16 34 18 28 20 26 7 14 10 21 12 31 13 42 15 43 16 42 18 36 20 34 iNieupvit 7 42 10 49 12 59 14 11 16 12 17 11 19 04 20 51 Oostende Statie 8 42 11 48 13 58 15 12 17 10 18 09 20 04 21 46 TRAM OOSTENDE-VEURNE. Oostende Statie 7 42 Nieuport Oostduinkerke Coxyde Veurne Markt Veurne Statie 9 9 49 10 5 55 6 41 7 51 6 49 8 01 7 20 8 32 10 7 50 8 05 9 21 8 24 10 49 6 00 7 28 8 12 5 15 Lichtervelde 6 32 6 4o 7 15 7 43 7 54 TRAM YPER-VEURNE. 9 46 10 33 13 01 15 51 18 45 5 37 8 36 10 42 11 30 13 57 16 47 19 41 5 51 8 50 10 56 11 44 14 11 17 01 19 55 6 08 9 07 11 13 12 01 14 28 17 18 20 12 6 36 9 35 11 41 12 29 14 56 17 46 20 40 6 41 9 40 11 46 12 34 15 01 17 51 20 45 MM»———'dtr< —■-4. 4. ..'su J-.* 8 57 10 54 55 16 02 17 15 18 03 19 59 -- 19 01 21 13 19 38 21 22 21 13 22 16 22 50 8 4111 8 56 10 02 13 43 21 10 26 14 09 47 14 38 18 0.) 10 Ói 10 56 14 56 18 17 19 11 8 47 10 52 4 09 51 3 03 5 00 9 41 11 47 15 51 17 05 17 50 19 49 9 50 11 55 16 02 17 15 18 03 19 59 3 18 12 26 16 30 17 38 18 31 20 55 8 50 10 45 12 55 17 11 8 58 10 56 13 33 17 22 ‘13 16 16 54 20 10 9 18 13 46 15 54 17 02 17 53 19 29 17 14 18 05 19 40 17 39 18 37 20 06 21 19 02 20 32 21 34 22 04

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1901 | | pagina 1