VAN VEURNE
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
I
'y5>c jaar.
IV.' 29.
I
20 «lult 11)01.
Zat crdaf!
zouden ver-
dal
- a(geschaft
de laatste Belgische
andere nemen naar
Aldus belalen
naar het schijnt, niet meer verdubbeld,
omdat de statie aldaar te klein is, en
omdat die verdubbelde treinen den gang
der groote expresslreinen belemmeren.
Het is dus dringend dat die statie worde
vergroot. Vermits men al degenen, die
een plezierreisje naar Oostende willen
doen, naar die stad niet meer kan voeren,
zou men dan toch geene nieuwe treinen
kunnen inrichten naar Nieupoorl, opdat
niemand de gewoonte verlieze nu en dan
een dag aan zee door te brengen? Daaren
boven vraag ik dal de plezierlreinen op
Nieupoorl niel alleen reizigers zouden op
nemen te Brussel, Aalst en Genter
dienden nog treinen in andere steden
ingerichl.
Naar aanleiding van de rondreis-brieljes,
hel) ik vastgesteld dal, voor zekere reizen,
de prijs met soorgelijk briefje voor de 3d0
klas, hooger is dan met een gewoon reis-
kaartje.
Iels anders De ambtenaars en bedien
den bij den spoorweg krijgen dienst-
kaarijes. Sedert 5 Augusli 1887 hebben
de officieren in dienst 50 t. h. afslag
wanneer zij op reis gaan, zelfs in burger-
kleeren. Dal zijn persoonlijke voordeelen,
die niets gemeen hebben met den dienst.
Waarom wordt aan al de ambtenaren van
alle ministeriën en aan de olficieele onder
wijzers niel dezelfde gunst verleend
De heer Hvhin. En aan ons
De heer Buyl. Inderdaad, de volks
vertegenwoordigers zouden hel recht
moeten hebben hel land te doorloopen
om hun mandaat met kennis van zaken
uit te oefenen.
Dal voorrecht voor de officieren is
moeilijk uil te leggen zij bekomen van
den beginne af eene jaarwedde welke de
andere staatsdienaars eerst na lange jaren
bereiken, en zij hebben meer verlof.
Ik vraag dus dat er koslelooze reis
kaarten aan alle staatsambtenaren ver
leend worden.
Ernstige pogingen werden aangewend
lol uitbreiding van T handelsverkeer met
Nieupoorl, doch die pogingen zijn enkel
te danken aan hel initiatief van een groep
liberalen die daartoe eene Handeïsver-
eeniging stichtten. Ongelukkiglijk wei
gerde de staatsspoorweg deze zoo nuttige
vereeniging te ondersteunen: hij liet haar
namelijk niet toe gebruik te maken van
de magazijnen om er de koopwaren, die
niet onmiddellijk van T schip op de treinen
moeten overgeladen worden en omge
keerd, te laten berusten. De Ilandels-
vereeniging bood zelfs aan, een cijns te
belalen om van bedoelde lokalen gebruik
te mogen maken, wal den Staat volstrekt
niel kon hinderen, zooals werd vastge-
steld door de plaaiselijke overheid van hel
spoorwegbesluur. De weigering is ge
steund op eene quaeslie van beginselen
handel en nijverheid mogen vergaan, een
beginsel niel
Maar waarom dan in de haven van Gent
toegelaten wal onaannemelijk verklaard
wordlie Nieupoorl’ Dal zou ik gaarne
willen weten Ik vraag dus dat hel be
stuur zijne weigering inlrekkc en de
Handelsvereeniging van Nieupoorl toesta
te doen wal ze vraagt.
Men drijft den spot met de brave kiezers
van het arrondissement Nieupoorl, onge
twijfeld omdat er gezegd wordtze zullen
Uit de Kaiiiei*.
Belangrijke redevoering van Mr
BÜYL, uitgesproken in de zittingen
van 11 en 12 Juli, tijdens de bespre
king over de begrooting van Spoor
wegen, Posterijen en Telegrafen.
Mr Buïi.. De tarieven
eenvoudigd moeten worden, derwijze
de bijzondere tarieven
worden. Handelaars en
zich daarover verheugen.
Van de 55 bijzondere l
slechts
zonderlijk tarief
is van toepassing op
verhindert niet dal
•itn.lig roemt op I....
den landbouw I Al te
- -
Ook vraag ik dal de dienstorders in de
twee talen zouden gedrukt worden. Dat
zou te veel kosten, zal men aanvoerèn.
Maar daarvoor mag men wel eenigc
honderden frank uitgeven, vermits men
tentoonstelling te zenden, millioenen
- •->
laat aankomen, honderd duizenden voor
j i dat
zooveel papier gebruikt dat elk
v....... -drie
vierdubbel afschrift moet ingeleverd
worden.
De dienstorders voor de werklieden
werden reeds in T vlaamsch uitgegeven,
maar de vlaamsche uitgave verschijnt
dikwijls zeer langen lijd na de fransche.
Uil gezegd, ga ik over tol de voor
waarden en bedingen voor onderneming
van werken. Vlaamsche ondernemers
klagen dal bestekken en voorwaarden van
werk en leveringen in T Walenland, niet
in beide talen verschijnen, wat hen ver
hindert mede te dingen. Voorzeker kan
men mij niel van overdreven flamingan
tisme beschuldigen, zoo ik dien zoo recht
vaardigen eiscli ondersteun.
Toen de beruchte heerVandenpeereboom
hel reizigerslarief hervormde, verhoogde
hij den prijs voor reizen in T binnenland,
met internationale treinen hij deed meer
belalen voor die sneltreinen, doch de
misnoegdheid van hel publiek verwekte
de intrekking van dien maatregel. Toch
moet de opleg nog betaald worden door
reizigers in eenen internationalen trein,
die builen de grenzen gaal.
Zoo komt hel dal die reizigers soms
eene kaart nemen tol
statie en er daar eene
hunne bestemmingsplaats,
zij geenen opleg.
Geschiedt dat krachtens internationale
overeekomslen Die vraag stel ik aan den
heer minister van buitenlandsche zaken.
In zekere spoorwegkantoren zou er eene
goede bezemveeg moeten gegeven wor
den, uithooide van de wijze waarop hel
tarief voor zekere plezierlreinen wordt
opgesteld. lederen zondag in bad
seizoen, rijden plezierlreinen uit verschil
lende streken des lands naar de zeekust.
Zoo is hel ongerijmd meer per kilometer
te doen betalen voor eenen korten dan
voor eenen verren afstand. Uil Verviers
naar Oostende wordt in 3' klas 4 frank
betaald, en van Brussel naar Oostende,
dus nagenoeg half zoo ver, 4 fr. 70 c. 1
Ik kan nog andere voorbeelden aanbalen.
Óin kort te gaan, hoe verder van Oostende,
hoe meer er betaald woidt. Verre van mij,
de tarieven te willen verhoogen, om die
ongerijmdheid weg te nemen. Het voor
groote afstanden bepaalde tarief dient ge
handhaafd, doch voor korten afstand
dient het tarief verminderd zoo ver
dwijnt hel onrecht, waarvan ik spreek.
Waarom het land niel verdeeld in vijl
afdeelingen, opdat de streken, die hel
dicht bij de kust liggen, hel minst zouden
betalen Naarmate de afstand vermeer
dert, zou ook het tarief verhoogen, doch
voor de verste streken niel hooger zijn
dan thans. Zonderling mag het heeten,
dal het bestaande stelsel gansch ten voor-
deele van de Walenstreken is.
De plezierlreinen op Oostende worden,
100,000 frank uitgeeiï om beambten naai'
eene tentoonstelling te zenden, millioenen
voor eene statistiek van de treinen, dié lë
kunnen aigescuan ',el 'orzamelea der reiskaartjes en
beambten zouden ,nei) zooveel papier gebruikt dat
zich daarover venieugun. BeöC*|riti, hel bestuur betreffende, in
',“ro tarieven, gelden 1 0 1- - --
10 den landbouw. Gen enkel uit
en er zijn er veel,
7 den landbouw. Dit
de rechterzijde ge-
bare genegenheid vqor
ui;n veel woorden en te
weinig daden Zoo kost te Avekapelle
’t vervoer van oenen os 9 frank en dat
van twee paarden van weelde slechts
7 frank.
Door prijsverlaging weert de spoorweg
de mededinging der schipperij. Dat is
een misslag op huishoudkundig gebied.
De spoorweg kan niel steeds al de aan
geboden goederen vervoeren en zou in de
schipperij een helper, geen mededinger
moeten zien. Zoo handelt de Slaat in
Duitschland, en dal vermindert geenszins
’t vervoer per spoorweg, wel integendeel.
Frankrijks regeerders koesterden langen
tijd ten opzichte der schipperij dezelfde
begrippen als ten onzent, doch er ontstond
een ommekeer. De voorgaande Regeering
bereidde een ontwerp tot verbetering der
binnenhavens en bevaarbare wegen, en
tot hel graven van nieuwe vaarten.
De heer De Beil, algemeenc opziener
van ons bestuur van bruggen en wegen,
drukte de meening uit dal hel een erge
misslag zou wezen de schipperij te dooden.
Nu een ander punt. Eenige jaren geleden
heelt de regeering het invoeren van
engelscbe en duitsche kolen willen ver
hinderen door de vervoer larieven der
belgische kolen naar de provinciën Ant
werpen en Vlaanderen op te zeggen. De
belgische kolen bevoordeelen is zeer loffe
lijk, ongelukkiglijk berokkent men zoo
doende nadeel aan de belgische ver
bruikers en aan de havens van Niettw-
poort en Oostende. Men zou ter zelfder
tijd hel invoeren van vreemde en het
uitvoeren van belgische kolen moeten
bevorderen. Dat doel moet worden na
gejaagd
Er bestaat om zoo te zeggen geenen
uilvoer van belgische kolen langs de zee.
De kolen, die op de opgaven der tol-
statistiek voorkomen, zijn enkel kolen
door de schepen voor hun eigen verbruik
meegenomen.
Ik betreur dat, in strijd met de wet van
25 Augustus 1891, de statiën in 't vlaam
sche land den vlaamschen tekst der
larieven niel ontvangen. En zoo het
beheer, zooals mij wordt verzekerd, geene
olficieele waarde hecht aan de vlaamsche
uitgave, dan is 't niel te verwonderen dat
die uitgave minder wordt gevraagd. Er
beslaat overigens ongelijkheid de fran
sche uitgave kan men dadelijk bekomen,
de vlaamsche moet men vier en twintig
uren van te voren aanvragen. Waarom
worden die tarieven niet in tweetalige»
tekst uitgegeven
toch voor de katholieken stemmen Wel
nu, met hen allen, lot welke partij zij ook
mogen behooren, teeken ik protest aan
tegen den toestand waarin de. haven van
Nieupoorl verkeert.
Deze wordt benadeeld door het feil dat
de spoorweglijnen een overgrooten om
weg maken langs Dixmuide, Lichtervelde,
enz. (lel schijnt ons loc dal de minister
van spoorwegen wel op de drie Belgische
havens, zoo voor den invoer als voor den
uilvoer, een eenvormig tarief zou kunnen
loepassen. In andere landen bestaan er
voorbeelden van zulke handelwijze en ik
zal er bijvoegen dal zelfs in ons land de
Regeering om de gevolgen van den om
weg op zekere lijnen te verminderen,
voor de toepassing mindere afstanden dan
de wezenlijke heeft bepaald.
De haven van Nieupoorl lijdt nog aan
een ander euvelde in- ol uilgevoerde
goederen worden niet door bijzondere
treinen verzonden zooals dit voor Ant
werpen en Gent gebeurt. Wal ik zooeven
voor Nieupoorl zegde is ook op Oostende
toepasselijk.
Des winters is de spoorgemeenschap
lusschen Gent en Veurne zeer slecht5
treinen per dag, die aan ontelbare statiën
sloppen. Zoo heeft men 4 uren noodigom
uil Veurne naar Brussel te komen. De reis
van Brussel naar Nieupoorl of omgekeerd
duurt nog langer uil hoofde van de ge
brekkige aansluiting te Dixmuide. Ware
ik kwaadwillig, ik zou te verslaan kunnen
geven dal de heer minister er bijzonder
belang bij heeft, die toestand te hand
haven.
De heer Liebaert, minister van spoor
wegen, posterijen en telegrafen. Welk
belang? Gelief u nader te verklaren
De heer Buyl. Ik bedoel dal ge denkt
er belang bij te hebben den handel van
Nieupoorl te benadeelen, om er beier hel
clericaal bedwang van T gemeentebestuur
te handhaven.
De aansluiting van Nieuport met Brussel
is uiterst moeilijk. Waarom worden des
Zomers geene treinen uit Rijsel naar
Nieupoorl ingerichl, zoowel als uit Rijsel
naar Oostende? Ook lusschen Ge.nl en
Nieupoorl dienen treinen te rijden, die tol
geene verwisseling te Dixmuide zouden
verplichten.
Op de lijn Namen-Aarlen rijden dagelijks
22 treinen, waaronder sneltreinen. Van
Gent naar Veurne zijn er niet de helft.
Welnu, de lijn Namen-Aarlen, 138 kilom.,
bedient slechts 76,383 inwoners, terwijl
Genl-Veurne, 92 kilometer, er 221,000
bedient.
Ten andere, hoe meer treinen, hoe meer
reizigers. Dat werd men gewaar lusschen
Oostende-Dover, waar de beweging bijna
viermaal zoo groot is sedert er drie
diensten zijn.
Wellicht zal men zeggen dat de lijn
Deinze-Veurne, die met het door mij aan
geduide doel zou kunnen gebruikt worden,
geen dubbel spoor heeft, doch op veel
andere lijnen, insgelijks met enkel spoor,
is hel verkeer veel drukker dan lusschen
Deinze en Veurne.
Doorgaande treinen lusschen Gent en
Veurne zouden hel verkeer met Duinkerke
kunnen vergemakkelijken; wellicht zou
men, over die lijn, de correspondentie
voor Engeland langs Galais, die thans
Vertrek
Blad verschijnt den Zaterdag van iedere weck. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 10 cent.
Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr.
/)(- linioiireii voor Rehjie, uitffeionderd beide I laanderen, alsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.
t vaiwomi* KEKCKHOVE, Drukker-Uilgever, Ooststraat, 6, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks.
van den IJxerenweg en van den nuurtspoorweg. Van 1 .Inli tot 7t<> September 1901.
lilt
VAKOKiV
6 49
9 50 12 05 14 58 18 46
4 41 7 41
7 12
22 24
11 18
Veurne Statie
Veurne Voorstad
Alveringhem
Loo
Heogstaede-Linde
Yper
Yper
Hoogs taede-Linde
Loo
Alveringhem
Veurne Voorstad
Veurne Statie
4 45 7 32
4 50 7 37
I
I
4 43
5 00
5 31
5 47
7 12
ADVERTENTIEBLAD
Veurne Statie
Veurne Markt
Coxyde
Oostduinkerko
Nieuport
18 01
19 23
20 47
21 18
10 21 43
Duinkerke
Adinkerke
Veurn«
Dixmudo
Cortemarck
Lichtervelde
Gent
Brussel
Brussel
Gent
L
Cortemarck
Dixmude
Veurne
Adinkerke
Duinkerke
I
I
TRAM VEURNE-YPER.
9 50 10 24 13 05 15 55 18 15
9 55 10 29 13 10 16 00 18 20
5 18 8 05 10 23 10 37 13 38 16 28 18 48
5 35 8 22 10 40 11 14 13 55 16 45 19 05
5 49 8 36 10 54 11 28 14 09 16 59 19 19
6 45 9 32 11 50 12 24 15 05 17 55 20 15
37 15 50 16 57 17 44
9 51 13 25
- 9 50 10 48 12 30 14 14 15 46 17 25 20 16
8 43 10 55 11 53 13 39 15 21 16 52 18 32 21 13
9 00 11 17 12 15 14 01 15 43 17 14 18 54 21 30
9 08 11 25 12 23 14 09 15 51 17 22 19 02 21 38
9 20 11 37 12 35 15 21 16 03 17 34 19 14 21 50
9 26 11 43 12 41 14 27 16 09 17 40 19 20 21 56
van den ItuurtHpoorweg.
TRAM VEURNE-OOSTENDE.
9 55 12 05 13 16 15 17 16 16 18 10 20 08
6 51 10 01 12 11 13 22 15 23 16 22 18 16 20 14
7 06 10 13 12 22 13 34 15 35 16 34 18 28 20 26
7 14 10 21 12 31 13 42 15 43 16 42 18 36 20 34
iNieupvit 7 42 10 49 12 59 14 11 16 12 17 11 19 04 20 51
Oostende Statie 8 42 11 48 13 58 15 12 17 10 18 09 20 04 21 46
TRAM OOSTENDE-VEURNE.
Oostende Statie 7 42
Nieuport
Oostduinkerke
Coxyde
Veurne Markt
Veurne Statie
9
9 49 10
5 55
6 41 7 51
6 49 8 01
7 20 8 32 10
7 50
8 05
9 21
8 24 10 49
6 00
7 28
8 12
5 15
Lichtervelde 6 32
6 4o
7 15
7 43
7 54
TRAM YPER-VEURNE.
9 46 10 33 13 01 15 51 18 45
5 37 8 36 10 42 11 30 13 57 16 47 19 41
5 51 8 50 10 56 11 44 14 11 17 01 19 55
6 08 9 07 11 13 12 01 14 28 17 18 20 12
6 36 9 35 11 41 12 29 14 56 17 46 20 40
6 41 9 40 11 46 12 34 15 01 17 51 20 45
MM»———'dtr<
—■-4. 4. ..'su J-.*
8 57 10 54
55 16 02 17 15 18 03 19 59
--
19 01 21 13
19 38 21 22
21 13 22 16
22 50
8 4111
8 56 10 02 13 43
21 10 26 14 09
47 14 38 18 0.)
10 Ói 10 56 14 56 18 17 19 11
8 47 10 52 4 09
51 3 03 5 00
9 41 11 47 15 51 17 05 17 50 19 49
9 50 11 55 16 02 17 15 18 03 19 59
3 18 12 26 16 30 17 38 18 31 20 55
8 50 10 45 12 55 17 11
8 58 10 56 13 33 17 22
‘13 16 16 54 20 10
9 18 13 46 15 54
17 02 17 53 19 29
17 14 18 05 19 40
17 39 18 37 20 06 21
19 02 20 32 21 34 22 04