VAN VEURNE
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
Bijzondere Treinen
’Vertrekuren.
Automobielen en Motocycles.
Mengelingen.
Schrikkelijk Ongeluk
op de tramlijn
Veurne-Yperen.
Paarden, Hoornvee
Varkens en Oeiten
GEMEENTERAAD VAN VEURNE.
Zaterdag Juli
Xr S9
1'9e jaar.
87
PUCK.
verlichting per jaar
van
gebracht op 2 centiemen.
Hel getal uren i
wordt bepaald op een minimum
250.000 uren.
De prijs der verlichting voor de open-
Dit Blad verschijnt den Zaterdag van iedere week. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 40 cent.
Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uilerlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikels ongeteekend of personaliteiten
bevallende, worden niet opgenomen.
De Annoncen voor Belgie, uitgezonderd beide Vlaanderen, alsmede die voor hel Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.
Men schrijft in bij CAMILLE BRUNEHV, Drukker-Uitgever, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks.
Maandag morgend vertrok de reizigers
trein der tramlijn uit Yperen om 9 50 ure,
onder geleide van den tramoverste Bel-
paire. Tusschen de staties Alveringhem
en de Nieuwe Herberg, op liet grondge
bied van S‘ Ricquiers, ontmoette de reizi
gerstrein den koopwarentrein van Veurne
komende; daar de lijn op die plaats eene
groote bocht maakt konden de machinisten
elkander niet zienze stoomden dus in
volle vaart toen ze malkander ontwaarden
op 40 meters. De machinist van den reizi
gerstrein gaf tegensloom en sprong met
zijn stoker van de machien. De botsing
was verschrikkelijk door die tegendruk-
king werkte de machien van den reizigers
trein achteruit en de trein liep zoo zonder
stoker noch machinist omtrent 3 kilom.
in volle vaart terug tol hij eindelijk out-
riggelde in de bocht van Forlhem. Enkele
reizigers zijn gekwetstmen spreekt van 3.
Van hel personeel is de treinoverste
Pieter Kesteman, van den koopwarentrein
het ergst gewond behalve kwetsuren aan
hel hoofd heeft hij ook inwendige kneu
zingen, die hem doen bloed verliezen uil
neus en mondhij is niet naar zijn huis te
Yperen kunnen vervoerd worden. Keste
man is vader van zes kinderen en een
voorbeeldig beambte, sedert 14 jaren aan
de maatschappij gehecht. De ireinoverste
Belpaire is des avonds met den trein van
8.30 ure te Yperen aangekomenhij lag in
den goederenwagen op een bed. Ook Bel
paire is erg gekwetst; drie ribben zijn in
gedrukt en zijn rechterarm schier doorge
sneden. Men vreest dal de arm zal moeten
afgezet worden. De machinist van den
koopwarentrein is zwaar gewond aan ar
men en beenen.
De schade aan het materiaal is aanzien
lijk.
De oorzaak wordt toegeschreven aan
het.vertrek van den koopwarentrein uil de
Nieuwe Herberg vooraleer de reizigers
trein voorbij wasdaar er op die lijn geen
uurwerken in de staties bestaan, moet de
ireinoverste op zijn zakuurwerk voorlgaan
hetgeen gemakkelijk kan missen. Wie zal
kunnen bewijzen dal de koopwarentrein
in fout is, vermits deze altijd voortrijdt
als de overste op zijn uurwerk ziet, dal er
tijd genoeg bestaal om de volgende statie
te bereiken?
Hel parket van Veurne is ter plaats ge
weest om een onderzoek in te stellen.
Hel is hel eerste ongeluk van dien aard
hetwelk voorvalt sedert hel bestaan dezer
tramlijn.
LANDBOUWCOM1CE VAN VEURNE.
TENTOONSTELLING EN PRIJSKAMP
van
OP ZATERDAG 5 OOGST 1905.
55 eeremelalen. 1180 fr. prijzen.
reeds in den vergeetboek, en zal men
wachten om het weder in voege te bren
gen tol er een ongeluk gebeurd is, maar
dan zal hel te laat zijn den pul te vullen
als liet kalf verdronken is.
Ingezonden.
Kermis van Veurne.
ZONDAG 50 JULI 1905
Van Veurne naar Thiell, om 17.32.
Van Veurne naar Oostende, om 19.17.
Van Veurne naar Duinkerke, om 17.45,
18.22, 21,00.
lanteerns in goeden staal onderhouden,
en alle veertien dagen glazen en bekken
kuischen, en onraiddelijk de gebroken
vei nieuwen.
De prijs der gaz voor de openbare ver
lichting is vastgesteid op 2 t/2 centiemen
per uur en per bek, hierin begrepen hel
onderhoud der gloeineijes.
Thans betaalt de stad 3 centiemen.
Met 1 Januari 1911 wordt die prijs
bare gebouwen en voor de bijzonderen,
wordt vastgesteid zoo volgt
0,20 c. per kubieke meter voor de ver
lichting (thans 0,25 c.); 0,15 c. per
kubieke meter voor de verwarming en de
beweegkracht.
Met 1 Januari 1911, worden deze
prijzen gebracht op 18 en op 14 centiemen
per kubieke meter.
Al de artikels van bet gazkontrakl van
30 Juni 1877, welke door de nieuwe
voorstellen niet gewijzigd werden, blijven
van kracht.
De Gemeenteraad, na lezing gehoord te
hebben van hel gewijzigd koulrakl, en na
eeuige bespreking om sommige artikels
duidelijker op te stellen, beslist eenparig-
lijk, op voorstel van den heer Voorzitter,
bel gewijzigd koulrakl goed te keuren, en
hetzelve aan de goedkeuring der bevoegde
overheid te zullen onderwerpen.
2' Punt. Vraag M. Merlin, Over
lating vergunning aan eene naam-
looze maatschappij
De heer Voorzitter geeft lezing van eenen
brief van M. L. Merlin, bij deuwelken
deze vraagt om al zijne lasten en ver
plichtingen belrekkelijk de vei lichting der
stad Veurne, te mogen overdragen aan de
Naamlooze Maatschappij voor uitbating
der verlichting met gaz en electriciteil, ge
slicht te Biugge, den 25 Mei 1905, en van
welke M. Jan de Bi'ouwere van Brugge,
beheerder is.
Op voorstel van den heer Voorzitter,
wordt na eene korte bespreking, aan
M. L. Merlin, door den Gemeenteraad de
gevraagde bemachiiging verleend.
De zitting wordt geheven om 7 1/4 ure.
Geene week, geen dag gaat voorbij,
zonder dal wij ongelukken door deze twee
tuigen veroorzaakt in onze nieuwsbladen
lezen. Geen wonder; de eigenaars of ge
bruikers willen de snelheid der krachtig
ste locomotieven overtreffen en zoo zagen
wij op het raid van Zondag 2 Juli, een
molocyclist, die op 1 uur 36 minuten om
en weer van Gent naar Brussel kwam.
Verleden jaar had ons Stadsbestuur een
reglement gemaakt dat de snelheid der
automobielen en motocycles binnen onze
stad regelde, en onze policie hield er
krachtig de hand aan om deze verordening
te doen onderhouden. Hoe komt het dat
dii jaar wij die tuigen in volle vlucht,
zelfs op de gevaarlijkste plaatsen, de stad
zien doorkruisen? Is dit reglement inge
trokken of is de iever der policie al met
eens gevallen? Mysterie
Misschien denkt men dal dit reglement
reeds lang genoeg bestaan heeft en is het
Zitting van 19 Juli 1905.
Al de leden waren aanwezig, uitge
nomen Mr Donck, ambtshalve belet.
De heer Voorzitter verklaart de zitting
geopend. Hij doet lezing geven van hel
verslag der vorige zitting, hetwelk goed
gekeurd wordt.
Vooraleer de bespreking der punten op
hel dagorde te beginnen, stelt de heer
Burgemeester voor, een adres van geluk-
wenschen te sturen aan Zijne Majesteit
den Koning Leopold II, ter gelegenheid
van de 75* verjaring der Onafhankelijk
heid van ons land. Die 75 jaren heeft
België, dank aan hel wijs bestuur der
beide Koningen, in vrede en voorspoed
doorgebrachl, bij zooverre dal België in
welstand, in handel en nijverheid aan de
spits der natiën gesteld wordt.
Dit voorstel wordt door de leden een-
pariglijk goedgekeurd, en hel Schepen
collegie met de uitvoering er van gelast.
Daarna wordt er overgegaan lot de
punten van hel dagorde.
1' Punt. Gazkontrakt. Wijziging.
M. Merlin, Bestuurder der gazfabriek,
vraagt eene verlenging van zijn kontrak!
voor het verlichten met de gaz van de
openbare plaatsen en stralen onzer stad,
en zou, tegen deze verlenging eenige
voordeelen toeslaan.
De heer Voorzitter doel kennen dal hel
Schepencollegie herhaalde malen inonder-
handeiing getreden is met M. Merlin be
trekkelijk deze zaak, en dal eindelijk, de
heer Bestuurder de voorstellen van hel
Schepencollegie heeft aangenomen.
Hel is het gazkontrakt, met zijne voor
gestelde wijziging, welke thans aan de
bespreking en de goedkeuring van den
Gemeenteraad is voor gelegd.
De heer Voorzitter legt uil waarin de
bijzonderste wijzigingen beslaan.
Aan M. Merlin zou eene verlenging van
18 jaar verleend worden op hel thans
bestaande konirakt.
Mits deze verlenging aanveerdt M. Merlin
de volgende wijzigingen door hel Schepen
collegie voorgesleld.
De verlichting mei de gaz zou, op aan
vraag van hel Gemeentebestuur moeten
uilgebreid worden tot op een kilometer
alstand van de groote markt, langs alle
zijden van stad.
De tegenwoordige bekken moeten allen
vervangen worden in den loop van één
jaar na goedkeuring der bevoegde over
heid van deze wijzigingen, door nieuwe
bekken volgens bet stelsel Auer; de ver
andering is ten laste van den Bestuurder.
Indien de stad later bekken vindt die
nog beter verlichten, zal zij hel inbreogen
van die nieuwe bekken mogen eischen.
Moest het gebeuren dal de stad gelegen
heid beeft de openbare verlichting te doen
bij middel van eleciriciteil of van andere
wijzen van verlichting, aan betere voor
waaiden dan de verlichting met de gaz,
zij behoudt tiei recht deze verlichting in
le brengen, wanneer zij het goed vindt,
op voorwaarde van den Bestuurder een
iaat’ le vooren hiervan te veitviuigen.
De Bestuurder zal de voorhand hebben
om aan gelijke prijzen, als deze aan de
stad voorgesleld, de nieuwe verlichting
le doen.
De vergunninghouder moet bekken en
TORNOOIEN.
Onze hoofdstad dus heeft 'n spiegelge
vecht op touw gezet, de stipt historische
weergeving van het tornooi dat Philips de
Goede, hertog van Burgondie, tenjare 1451
in zijne goede stad Brussel gaf, en waar
in zijn zoon, Karei, graaf van Charolais,
(later Karei de Stoute) als kampioen optrad.
De dagbladen spreken met vollen mond den
lof over het feest: ’t was. naar ’t schijnt, 'n
wemeling van goud en zilver, pluimen en
borduursel, fluweel en zijde, kortom ’n
achtste wonder.
Het mag dus jammer heeten dat de tijd
der Burgondische Hertogen die dergelijke
wapenfeesten gaven voorbij is, en dat al
die pracht en praal uit onze zeden is ver
dwenen.
We leven in ’n eeuw van banale eenvou
digheid, die, helaas, alle pracht uitsluitde
degen is gebannen, de modes zijn tot het
leelijke vervallenmen steekt zich ?iheden
daags in "n zwart pak met ’n zwaluwstaart
op den rug en ’n glimmende rioolbuis op het
hoofd, en vindt daarin het nee plus ultra
van de hoogste chic. Ik beklaag onze na
neven die, bij de vijfhonderdste verjaring
onzer onafhankelijkheid, ’n reproductie zul
len willen ineenzetten van ’t een of ander
officieel feest uil de twintigste eeuw. Dat
ware voorzeker ’n ellendige fiasco! Denk
eens met welke miserable figuratie ze zich
zouden moeten behelpen'n paar [dikke hij
gende ministers met ’n chapeau claque in
den hals, en 'n degen die hen door de beenen
slingert, 'n half dozijn generaals, gebogen
onder ’t gewicht der jaren en van twee vier
kante decimeters decoraties, en dan....’n
eindelooze sleep van fonctionnairs, ouwe
heeien die zweeten in hunne wit-glacé hand
schoenen, en stijf loopen om hun kraakwit
plastron niet te kreuken... Geen enkel ba-
daud uit de 25' eeuw zal zich voor zoo
weinig omdraaien
Ah! ware er ten minste kwestie eene
Kamerzitting uit ’t jaar 1905 weer te geven!
Dat ten minste ware interessant, en zou ’n
prachtig frasen-tornooi zijn, met kampioe
nen als de zenuw minister de Smet-de
Naeyer, Woeste, barnum der barak, Helle-
putte, de portefeuille- visscher, Demblon-
Macbeth, met als zwijgende, knikkende
figuratie, de knikkende, zwijgende dépulés
waarvan sommige hoeken van ons duurbaar
Vaderland de alombekende specialiteit heb
ben.
I
ADVERTENTIEBLAD
12,18
12,23
Vertrekuren van den IJzerenweg van tot 30 September.
Vertrek uit Veurne naar het Binnenland
4,37 6.12 6,49 9,50 11,55 15,53 18,03 19.02 20.18
Vertrek uit Veurne naar Duinkerke
5,40 (n Adink.) 7,43 9,49 10.47 (n. Adink.) 14,40 18,05 20,17 (n. Adink.) 22,07
Vertrekuren vnn den Buurtspoorweg tot 30 September.
Vertrek van VEURNE naar N1EUPOORTen OOSTENDE:
Statie 5,00 6,30 10,05 12,18 13,20 15,16 16,42 18,06 19,56
Groote Markt 5,05 6,55 Pannest. 8,44 10,10 12,23 13,25 15,21 16,48 18,11 20,01
Vertrek uit VEURNE naar YPER.
Statie 4,34 7,43 9,55 10,26* 13,16 16,02 18,12
Voorstad 4,39 7,48 10,00 10,31 13,21 16,07 18,17
Alleenlijk den Woensdag. Vertrekt Groote Markt om 10,20 u.
Vertrek uit Veurne naar DE PANNE.
Statie 5,50 6,52 8.38 9,50 11,00 12.22 14,39 18,04 19,12 20.36
Pannestraat 5,56 6,58 8,10 8,44 9,56 11,06 12.28 13,44 14,45 15.57 17.08 18,10 19,18 2042
Vertrek uit De Panne naar VEURNE.
Terminus 6,20 7,30 8,38 9,18 10,20 11,50 13,09 14,08 15,05 16,32 17,32 18,34 19,45 21,00
BW
-LU 1-- - 1~i "T*^.