VAN VEURNE NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT Bijzondere Treinen ’Vertrekuren. Automobielen en Motocycles. Mengelingen. Schrikkelijk Ongeluk op de tramlijn Veurne-Yperen. Paarden, Hoornvee Varkens en Oeiten GEMEENTERAAD VAN VEURNE. Zaterdag Juli Xr S9 1'9e jaar. 87 PUCK. verlichting per jaar van gebracht op 2 centiemen. Hel getal uren i wordt bepaald op een minimum 250.000 uren. De prijs der verlichting voor de open- Dit Blad verschijnt den Zaterdag van iedere week. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 40 cent. Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uilerlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikels ongeteekend of personaliteiten bevallende, worden niet opgenomen. De Annoncen voor Belgie, uitgezonderd beide Vlaanderen, alsmede die voor hel Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men schrijft in bij CAMILLE BRUNEHV, Drukker-Uitgever, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks. Maandag morgend vertrok de reizigers trein der tramlijn uit Yperen om 9 50 ure, onder geleide van den tramoverste Bel- paire. Tusschen de staties Alveringhem en de Nieuwe Herberg, op liet grondge bied van S‘ Ricquiers, ontmoette de reizi gerstrein den koopwarentrein van Veurne komende; daar de lijn op die plaats eene groote bocht maakt konden de machinisten elkander niet zienze stoomden dus in volle vaart toen ze malkander ontwaarden op 40 meters. De machinist van den reizi gerstrein gaf tegensloom en sprong met zijn stoker van de machien. De botsing was verschrikkelijk door die tegendruk- king werkte de machien van den reizigers trein achteruit en de trein liep zoo zonder stoker noch machinist omtrent 3 kilom. in volle vaart terug tol hij eindelijk out- riggelde in de bocht van Forlhem. Enkele reizigers zijn gekwetstmen spreekt van 3. Van hel personeel is de treinoverste Pieter Kesteman, van den koopwarentrein het ergst gewond behalve kwetsuren aan hel hoofd heeft hij ook inwendige kneu zingen, die hem doen bloed verliezen uil neus en mondhij is niet naar zijn huis te Yperen kunnen vervoerd worden. Keste man is vader van zes kinderen en een voorbeeldig beambte, sedert 14 jaren aan de maatschappij gehecht. De ireinoverste Belpaire is des avonds met den trein van 8.30 ure te Yperen aangekomenhij lag in den goederenwagen op een bed. Ook Bel paire is erg gekwetst; drie ribben zijn in gedrukt en zijn rechterarm schier doorge sneden. Men vreest dal de arm zal moeten afgezet worden. De machinist van den koopwarentrein is zwaar gewond aan ar men en beenen. De schade aan het materiaal is aanzien lijk. De oorzaak wordt toegeschreven aan het.vertrek van den koopwarentrein uil de Nieuwe Herberg vooraleer de reizigers trein voorbij wasdaar er op die lijn geen uurwerken in de staties bestaan, moet de ireinoverste op zijn zakuurwerk voorlgaan hetgeen gemakkelijk kan missen. Wie zal kunnen bewijzen dal de koopwarentrein in fout is, vermits deze altijd voortrijdt als de overste op zijn uurwerk ziet, dal er tijd genoeg bestaal om de volgende statie te bereiken? Hel parket van Veurne is ter plaats ge weest om een onderzoek in te stellen. Hel is hel eerste ongeluk van dien aard hetwelk voorvalt sedert hel bestaan dezer tramlijn. LANDBOUWCOM1CE VAN VEURNE. TENTOONSTELLING EN PRIJSKAMP van OP ZATERDAG 5 OOGST 1905. 55 eeremelalen. 1180 fr. prijzen. reeds in den vergeetboek, en zal men wachten om het weder in voege te bren gen tol er een ongeluk gebeurd is, maar dan zal hel te laat zijn den pul te vullen als liet kalf verdronken is. Ingezonden. Kermis van Veurne. ZONDAG 50 JULI 1905 Van Veurne naar Thiell, om 17.32. Van Veurne naar Oostende, om 19.17. Van Veurne naar Duinkerke, om 17.45, 18.22, 21,00. lanteerns in goeden staal onderhouden, en alle veertien dagen glazen en bekken kuischen, en onraiddelijk de gebroken vei nieuwen. De prijs der gaz voor de openbare ver lichting is vastgesteid op 2 t/2 centiemen per uur en per bek, hierin begrepen hel onderhoud der gloeineijes. Thans betaalt de stad 3 centiemen. Met 1 Januari 1911 wordt die prijs bare gebouwen en voor de bijzonderen, wordt vastgesteid zoo volgt 0,20 c. per kubieke meter voor de ver lichting (thans 0,25 c.); 0,15 c. per kubieke meter voor de verwarming en de beweegkracht. Met 1 Januari 1911, worden deze prijzen gebracht op 18 en op 14 centiemen per kubieke meter. Al de artikels van bet gazkontrakl van 30 Juni 1877, welke door de nieuwe voorstellen niet gewijzigd werden, blijven van kracht. De Gemeenteraad, na lezing gehoord te hebben van hel gewijzigd koulrakl, en na eeuige bespreking om sommige artikels duidelijker op te stellen, beslist eenparig- lijk, op voorstel van den heer Voorzitter, bel gewijzigd koulrakl goed te keuren, en hetzelve aan de goedkeuring der bevoegde overheid te zullen onderwerpen. 2' Punt. Vraag M. Merlin, Over lating vergunning aan eene naam- looze maatschappij De heer Voorzitter geeft lezing van eenen brief van M. L. Merlin, bij deuwelken deze vraagt om al zijne lasten en ver plichtingen belrekkelijk de vei lichting der stad Veurne, te mogen overdragen aan de Naamlooze Maatschappij voor uitbating der verlichting met gaz en electriciteil, ge slicht te Biugge, den 25 Mei 1905, en van welke M. Jan de Bi'ouwere van Brugge, beheerder is. Op voorstel van den heer Voorzitter, wordt na eene korte bespreking, aan M. L. Merlin, door den Gemeenteraad de gevraagde bemachiiging verleend. De zitting wordt geheven om 7 1/4 ure. Geene week, geen dag gaat voorbij, zonder dal wij ongelukken door deze twee tuigen veroorzaakt in onze nieuwsbladen lezen. Geen wonder; de eigenaars of ge bruikers willen de snelheid der krachtig ste locomotieven overtreffen en zoo zagen wij op het raid van Zondag 2 Juli, een molocyclist, die op 1 uur 36 minuten om en weer van Gent naar Brussel kwam. Verleden jaar had ons Stadsbestuur een reglement gemaakt dat de snelheid der automobielen en motocycles binnen onze stad regelde, en onze policie hield er krachtig de hand aan om deze verordening te doen onderhouden. Hoe komt het dat dii jaar wij die tuigen in volle vlucht, zelfs op de gevaarlijkste plaatsen, de stad zien doorkruisen? Is dit reglement inge trokken of is de iever der policie al met eens gevallen? Mysterie Misschien denkt men dal dit reglement reeds lang genoeg bestaan heeft en is het Zitting van 19 Juli 1905. Al de leden waren aanwezig, uitge nomen Mr Donck, ambtshalve belet. De heer Voorzitter verklaart de zitting geopend. Hij doet lezing geven van hel verslag der vorige zitting, hetwelk goed gekeurd wordt. Vooraleer de bespreking der punten op hel dagorde te beginnen, stelt de heer Burgemeester voor, een adres van geluk- wenschen te sturen aan Zijne Majesteit den Koning Leopold II, ter gelegenheid van de 75* verjaring der Onafhankelijk heid van ons land. Die 75 jaren heeft België, dank aan hel wijs bestuur der beide Koningen, in vrede en voorspoed doorgebrachl, bij zooverre dal België in welstand, in handel en nijverheid aan de spits der natiën gesteld wordt. Dit voorstel wordt door de leden een- pariglijk goedgekeurd, en hel Schepen collegie met de uitvoering er van gelast. Daarna wordt er overgegaan lot de punten van hel dagorde. 1' Punt. Gazkontrakt. Wijziging. M. Merlin, Bestuurder der gazfabriek, vraagt eene verlenging van zijn kontrak! voor het verlichten met de gaz van de openbare plaatsen en stralen onzer stad, en zou, tegen deze verlenging eenige voordeelen toeslaan. De heer Voorzitter doel kennen dal hel Schepencollegie herhaalde malen inonder- handeiing getreden is met M. Merlin be trekkelijk deze zaak, en dal eindelijk, de heer Bestuurder de voorstellen van hel Schepencollegie heeft aangenomen. Hel is het gazkontrakt, met zijne voor gestelde wijziging, welke thans aan de bespreking en de goedkeuring van den Gemeenteraad is voor gelegd. De heer Voorzitter legt uil waarin de bijzonderste wijzigingen beslaan. Aan M. Merlin zou eene verlenging van 18 jaar verleend worden op hel thans bestaande konirakt. Mits deze verlenging aanveerdt M. Merlin de volgende wijzigingen door hel Schepen collegie voorgesleld. De verlichting mei de gaz zou, op aan vraag van hel Gemeentebestuur moeten uilgebreid worden tot op een kilometer alstand van de groote markt, langs alle zijden van stad. De tegenwoordige bekken moeten allen vervangen worden in den loop van één jaar na goedkeuring der bevoegde over heid van deze wijzigingen, door nieuwe bekken volgens bet stelsel Auer; de ver andering is ten laste van den Bestuurder. Indien de stad later bekken vindt die nog beter verlichten, zal zij hel inbreogen van die nieuwe bekken mogen eischen. Moest het gebeuren dal de stad gelegen heid beeft de openbare verlichting te doen bij middel van eleciriciteil of van andere wijzen van verlichting, aan betere voor waaiden dan de verlichting met de gaz, zij behoudt tiei recht deze verlichting in le brengen, wanneer zij het goed vindt, op voorwaarde van den Bestuurder een iaat’ le vooren hiervan te veitviuigen. De Bestuurder zal de voorhand hebben om aan gelijke prijzen, als deze aan de stad voorgesleld, de nieuwe verlichting le doen. De vergunninghouder moet bekken en TORNOOIEN. Onze hoofdstad dus heeft 'n spiegelge vecht op touw gezet, de stipt historische weergeving van het tornooi dat Philips de Goede, hertog van Burgondie, tenjare 1451 in zijne goede stad Brussel gaf, en waar in zijn zoon, Karei, graaf van Charolais, (later Karei de Stoute) als kampioen optrad. De dagbladen spreken met vollen mond den lof over het feest: ’t was. naar ’t schijnt, 'n wemeling van goud en zilver, pluimen en borduursel, fluweel en zijde, kortom ’n achtste wonder. Het mag dus jammer heeten dat de tijd der Burgondische Hertogen die dergelijke wapenfeesten gaven voorbij is, en dat al die pracht en praal uit onze zeden is ver dwenen. We leven in ’n eeuw van banale eenvou digheid, die, helaas, alle pracht uitsluitde degen is gebannen, de modes zijn tot het leelijke vervallenmen steekt zich ?iheden daags in "n zwart pak met ’n zwaluwstaart op den rug en ’n glimmende rioolbuis op het hoofd, en vindt daarin het nee plus ultra van de hoogste chic. Ik beklaag onze na neven die, bij de vijfhonderdste verjaring onzer onafhankelijkheid, ’n reproductie zul len willen ineenzetten van ’t een of ander officieel feest uil de twintigste eeuw. Dat ware voorzeker ’n ellendige fiasco! Denk eens met welke miserable figuratie ze zich zouden moeten behelpen'n paar [dikke hij gende ministers met ’n chapeau claque in den hals, en 'n degen die hen door de beenen slingert, 'n half dozijn generaals, gebogen onder ’t gewicht der jaren en van twee vier kante decimeters decoraties, en dan....’n eindelooze sleep van fonctionnairs, ouwe heeien die zweeten in hunne wit-glacé hand schoenen, en stijf loopen om hun kraakwit plastron niet te kreuken... Geen enkel ba- daud uit de 25' eeuw zal zich voor zoo weinig omdraaien Ah! ware er ten minste kwestie eene Kamerzitting uit ’t jaar 1905 weer te geven! Dat ten minste ware interessant, en zou ’n prachtig frasen-tornooi zijn, met kampioe nen als de zenuw minister de Smet-de Naeyer, Woeste, barnum der barak, Helle- putte, de portefeuille- visscher, Demblon- Macbeth, met als zwijgende, knikkende figuratie, de knikkende, zwijgende dépulés waarvan sommige hoeken van ons duurbaar Vaderland de alombekende specialiteit heb ben. I ADVERTENTIEBLAD 12,18 12,23 Vertrekuren van den IJzerenweg van tot 30 September. Vertrek uit Veurne naar het Binnenland 4,37 6.12 6,49 9,50 11,55 15,53 18,03 19.02 20.18 Vertrek uit Veurne naar Duinkerke 5,40 (n Adink.) 7,43 9,49 10.47 (n. Adink.) 14,40 18,05 20,17 (n. Adink.) 22,07 Vertrekuren vnn den Buurtspoorweg tot 30 September. Vertrek van VEURNE naar N1EUPOORTen OOSTENDE: Statie 5,00 6,30 10,05 12,18 13,20 15,16 16,42 18,06 19,56 Groote Markt 5,05 6,55 Pannest. 8,44 10,10 12,23 13,25 15,21 16,48 18,11 20,01 Vertrek uit VEURNE naar YPER. Statie 4,34 7,43 9,55 10,26* 13,16 16,02 18,12 Voorstad 4,39 7,48 10,00 10,31 13,21 16,07 18,17 Alleenlijk den Woensdag. Vertrekt Groote Markt om 10,20 u. Vertrek uit Veurne naar DE PANNE. Statie 5,50 6,52 8.38 9,50 11,00 12.22 14,39 18,04 19,12 20.36 Pannestraat 5,56 6,58 8,10 8,44 9,56 11,06 12.28 13,44 14,45 15.57 17.08 18,10 19,18 2042 Vertrek uit De Panne naar VEURNE. Terminus 6,20 7,30 8,38 9,18 10,20 11,50 13,09 14,08 15,05 16,32 17,32 18,34 19,45 21,00 BW -LU 1-- - 1~i "T*^.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1905 | | pagina 1