NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT zijn de Meesters. VAN VEURNE De ziel van ’t kind. I r Oorlog in Marokko. Beleedigers der Geestelijkheid. Verheven Plichtbesef. August! 1907. IV 34 SI .jaar. i 1 Na tie klerikale overwinning van Juni riepen de staatsminister Nolhomb zalvers, huichelaars, volksbedriegers zijn j valscbe belovers, voorgoed van ’t bestuur zullen het de liberalen ie kegelen. geleerde, verstandige jongelingen, die be grijpen en redeneeren, zich vrij worstelen van dwang en broodroof, om met de toe komende kiezingen de klerikale kwak en PuBLiciTÉ, Magdalenastraat, Brussel, des Rijks. Sinds ruimen tijd is dit land in oproer. Zondag laatst heeft een bloedig gevecht plaats gehad tusschen de Marokkanen en de Europeanen. 7000 Arabieren namen deel aan den strijd terwijl de fransche macht slechts bestond uit 400 man. De verliezen langs den kant der Arabieren waren 500 mannen builen gevecht gesteld en 100 dooden. Langs den kant der Franschen is het verlies klein, slechts een lOOtal gekwetsten. Onder die hoofding lezen wij in de Noodklok, het orgaan der zoo zeer bedreig de kleine burgerij Beleedigers der geestelijkheid, zoo stellen de klerikale politieke gazetten de burgers- beweging voor, wanneer dezen die voor het dagelijkse!) brood van vrouw en kin deren strijden, recht en openhartig de waarheid durven zeggen aan al wie mis doet tegenover hunne broodwinning. Toonen wij aan hoe kloosters en gees telijke gestichten misdoen, door zich met handel en nijverheidszaken bezig te hou den, dan schreeuwen de katholieke dag bladen dal wij den godsdienst afbreken en I huilen melde fransche combislen. Zeggen wij, dal die geestelijken mis doen, die zich met de handelszaken der I Boerenbonden bezighouden, dan zijn wij beleedigers dier geestelijken, aangespan- nen met de loge en wat al meer. Als hel de geestelijkheid of de kloosters betreft, dan zou niemand mogen spreken of het verkeerde hunner handelwijze aan- toonen; dan zou men zich maar goed schiks moeten laten ruineeren zonder een woord verzet aan te teekenen... Maar zoo verstaal het de Noodklok niet, eerstens omdat hel hare zending is te zor gen voor hel behoud der burgerij, en tweedens omdat zij denkt een dienst te bewijzen met de waarheid te zeggen aan dezen die verkeerd loopen. ’t Is aan het klerikaal ministerie en zijne slaafsche meerderheid dat de netelige toe stand te wijlen is. Hoelang nog zullen kleine handeldrijvers en neringdoeners altijd voort zuiver voor de klerikalen stemmen. Wanneer de geschiedschrijvers later de liberale schoolwet van 1879 zullen verge lijken met de katholieke schoolwet van 1884-1895, dan zullen zij zich aivragen welk groot verschil er wel tusschen deze twee schoolwetten mag beslaan, om het geweld te wettigen dal, op bevel van de bisschoppen, tegen de eerste wet tot stand kwam, onder den vorm van brood roof, weigering van de sakramenten, ex communicatie, enz., enz. Voor de ziel van ’t kind dit was de strijdkreet door de fanatieke volgelingen der bisschoppen en politieke geestelijken aangeheven. De historieschrijvers zullen vruchteloos opzoeken hoe en waar, onder de liberale schoolwet, de ziel van T kind meer in gevaar kon zijn dan onder de katholieke schoolwet, welke door de zaakwaar nemers der bisschoppen werd aaneenge flanst en gestemd op een tijdstip dat er bijna geen liberalen in de Kamers zetelden en de katholieken over eene verpletterende meerderheid beschikten. In de officiëele scholen, onder ’t regiem 1 van de katholieke schoolwet, zijn de ouders vrij hunne kinderen de godsdienst lessen niet te laten volgen. De priesters komen er op bepaalde uren les van cate chismus geven. Maar onder T regiem van de liberale schoolwet stonden de officiëele scholen ook open voor de gosdienst- leeraars, een half uur voor en een half uur na de gewone lessen. Onder dit opzicht is er dus weinig of geen verschil tusschen hel vroeger en hel tegenwoordig regiem. Maar wij zoeken vruchteloos in de katholieke schoolwet eene bepaling, waar uit wij zouden kunnen afleiden dat er meer gezorgd wordt voor de ziel van ’t kind dan in de liberale wet. ’t Is het schoonste bewijs dal er niets te redden viel, voor de goede reden dat er geen gevaar bestond. Beeldspraak is echter bij het kerkvolk altijd in eere gehouden geweest. Wanneer de geschiedschrijver in de toekomst ge noeg zal gesnuisterd, gezocht en vergele ken hebben, zal hij de oplossing van het raadsel hierin kunnen vinden, dat de ziel van T kind niets anders beleekenl dan de porte-monnaie der klerikale kasleelheeren, die ’t moê waren de scholen met God te ondersteunen, en de kas der bisdommen, die T geld liever te besteden hebben aan kiesdraverij dan aan onderwijs. De herlapping van hel katholiek minis terie heeft opnieuw de aandacht op dezen toestand getrokken. Minister de Trooz heeft schaamteloos durven verklaren- dal hij het vrij, zegge klerikaal onderwijs, op gelijken voel als hel officiéél onderwijs zal blijven onder steunen.... met hel geld van de belasting schuldigen. En daarmee houdt de klerikale zooge naamde katholieke partij zich tevreden, want daarmede is de ziel van ’t kind gered. Bij eene klerikale partij die geheel en al haar beslaan aan de katholieke kerk en wederkeerig te danken heeft, is er iets dal alle princiepen en alle leerlingen over- heerschtgeld, en altijd geld 1 en met hem de Woeslekliek uilnu wij de bazen en doen gevoelen. Dit was natuurlijk gericht aan t adres van al de vrije mannen, omdat de partij dcr geestelijkheid zich oppermachtig en vpor eeuwig aan T bestuur waande. En waarlijk in strijd met hunne gedane kiesbeloftcn van verdraagzaamheid en ge estigheid, hebben zij ons reeds 23 jaar lang doen gevoelen, dal zij de meesteis zijn. Zij verdubbelden de staatsschuld, ver nietigden het staatsonderwijs, deden niets dan politieke benoemiugen en wierpen ons geld, ten voordeel» van kerken en kloosterscholen, door deuren en vensters. Als de vrije mannen daartegen protesten- ren, roepen zij hoogmoedig en verwaant uitZwijgt, wij zijn de meesters Wanneer de liberalen en socialisten, democraten en progressisten, uil al de krachten eener eerlijke overtuiging zeggt n en schrijven, dal ons land slecht bestuurd wordt en regelrecht naar hel bankroet loopt, dan antwoorden onze meesters. loopt naar den duivel, wij zijn de bazen en doen wat wij willen 1 Al de velbctaalde plaatsen zijn vooi t e politieke vrienden, voor de overloopeis en kazakkeerders, voor de valschaards en volksbedriegers. En als de eerlijke men- schen zeggen, dat zoo iels étfn schandalig onrecht is, dan huilen de klerikalen Zwijgt, wij zijn de meesters En dit gebeurt overal waar de pasioorsparlij heer en meester speelt. Sedert de kiezin gen van Mei 1904 en 1906, door de ver bondene macht en kracht der oppositie partijen en de gedeeltelijke vrijzinnige overwinningen, door den val van l kabinet do Smet de Naeyer, zingen de klerikalen thans eene noot lager. Zij worden gewaar dat de grond onder hunne voelen wij Zij verliezen een deel van hunne onbe schaamdheid en pretentie.Zij gevoelen dal het land hunne politieke schurkerij volle dig beu wordt. Ten allen kant en vooral °P den builen heeft hel kiezerskorps ge toond, dat hel dit zwart comediespel moede is en hel hoog lijd wordt er paal cn pei aan te stellen. De ontwaking der yrijzm nige gedachten op den builen, is 'un grootste harteleed, tegen den aanstaanden kiesstrijd. Altijd hadden de katholle en gehoopt, dat de buitenkiezers als slaven voor hen zouden blijven stemmen op T bevel van pastoor en kasteelheer, nze tegenstrevers hebben zich deerlijk be 10 - n». vaderland, gen I De ontwaking builen groen langs pliclllen tegenovei he. om meer aan, hel volk, trots dwang, Wij zijn benieuwd te wc laster en broodroof, vecht zich vuj- jaar kan op antwoot en. onwetende kiezers zijn vervangen I Sommige katholieken en wel voorna- I melijk de heer Woeste blijven tegen- I strevers van het verplicht onderwijs, om- j dat zij vreezen dat het ongodsdienstig of I ten minste anti-kristelijk zijn zou. I De beer Karei Buis, oud-burgemeester I van Brussel, een der verkleefdste werk- I zaamsle voorstaanders van den algemee- I nen leerplicht, geeft in Le Journal des in- I slituteurs een prachtig attikel ten beste, waarin bij op doorslaande wijze de onge- I gronde vrees der katholieken weerlegt en I I aanloont hoe harteloos die lieden bande- I len waar zij hunne partijbelangen boven I die van eene licele natie stellen. Zoo schrijft hij onder meer: Op dit oogenblik vergen wij het ver- I plicht schoolgaan, op gevaar af duizende I kinderen den weg naar de klerikale onder- I wijsgesticlilen te zien opgaan, omdat wij I hun heil boven dit onzer politieke over- I luiging plaatsen. I M. Woeste schrikt terug voor eene I gebeurlijke zelfs verwijderde terugkomst I van de oppositie aan ’s landsroer, en offert I aan die vrees de toekomst op van onge lukkige kleinen, door kortzichtige en oin- aarde ouders van alle verstandelijk voed sel beroofd. Ofschoon wij hem nogthans een vol strekt onzijdige school verzekerden, waar de godsdienst der ouders zou ge ëerbiedigd worden, bleef hij achterdoch tig. Dit wantrouwen getuigt hoe weinig betrouwen de klerikale Staatsman in de macht van het kalholicism stelt. Wij hebben meer geloof in de weten schap dan M. Woeste in zijne kerk; maar vooral hebben wij menschelijkergevoelens opzichtens de armen onterfden, die wij willen wapenen met de drie kennissen welke tol verdere ontwikkeling leiden: hel lezen, hel schrijven en het rekenen. En al moest het zelfs gebeuren dal diezelfde kleinen op zekeren dag bungees- jeskenmssen legen onze partij en onze Staatkundigedenkbeelden gebruikten, dan nog zouden wij ons gelukwenschen om den nagekomen plicht, ons niet ingegeven door een eng belang van secte, maar door den broeden geest van verdraagzaamheid, j door een rechtzinnig gevoel van mensche- lijkbeid en een verheven besef van onze j -- krt* «'nrtarJ'infl, in benieuwd te weten wat Woeste j Blad v< i schijnt <lcn Zaterdag van iedere week. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. s jaars; met de post 5 fr. Een afzonderlijk nummer 10 cent. Bekendmakingen 20 centiemen den drukregel. De groote letters volgens plaatsi uimte. Reklamen 50 cent. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uilerlijk tegen Vrijdag tniddag V1 zen^en’ Artikels ongeteekend of personaliteiten /•e Innnncc») voor Belaie uitgezonderd beide Vlaanderen, qlsmede die voor het Buitenland worden ontvangen door den Office de Men schrijft in bij CAMlEEË ItltVIVKIX, Drukker-Uitgever, te Veurne, en in de Postkantoren Vertrekuren 18,12 Statie 5,50 6,52 Voorstad 7,50 id. ADVERTENTIEBLAD 19,18 19,23 21,36 Vertrek uit VEURNE naar YPER. Statie 4,34 7,43 9,55 10,26’ 13,06 16,02 18,12 Voorstad 4,39 7,48 10,00 10,31 13,11 16,07 18,17 Alleenlijk den Woensdag. Vertrekt Groote Markt om 10,20 u. Vertrek uit Veurne naar DE PANNE. Statie 5,50 6,52 8,38 9,54 11,20 12,22 14,39 18,04 19,12 Pannestraat 5,56 6,58 8,10 8,41 10,02 11,26 12,28 13,44 14,45 15,57 17,08 18,10 19,18 20,54 Vertrek uit De Panne naar VEURNE. Terminus 6,20 7,30 8,28 9,18 10,20 11,50 13,09 14,08 15,05 16,32 17,32 18,34 19,45 21,20 Vertrek uit Veurne naar POPERINGHE. Statie 7,46 10,20 (10,40 den Woensd.) 14,25 18,05 21,00 (tot aan Beveren). Voorstad 7,50 10,24 (10,44 id. 14,29 18,09 21,04 id. van den l.lzerenweg toi Vertrek uit Veurne naar het Binnenland 4,37 6,12 6,49 9,53 11,55 15,53 18,03 19,02 (Dixm.) 20,18 Vertrek uit Veurne naar Duinkerke: 5.33(Adlnk.) 7,43 9,52 10,47(Ad.) 14,40 18,05 18,15(Ad.) 20,17(Ad.) 22,04 ertrekuren van don Huurtspoorwog tot 30 September. Vertrok van VEURNE naar NIEUPOORTen OOSTENDE: Gm »S.tatl° 5>0° O-50 10,05 12,18 13,20 15,16 16,42 18,06 urool°Mn.;,t 5,05 6,55 8,44(Pan.str.) 10,10 12,23 13,25 15,21 16,48 18,11 VV>D''

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1907 | | pagina 1