VAN VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT NIEUWSBLAD VOOR VEURNE i Van langsom beter! Lasteraars. Eendracht in de Werking. i Jonge Rechterzijde en Oude Rechterzijde. S4T jaar. 1 October 11)10. Zaterdag Men 1 maar schijn; zijne hulpmiddelen zijn uil- geput, maar vooraleer te vertrekken heeft hij eenen laatsten dienst willen bewijzen aan zijne partij, die de Oude Rechterzij is en... eenen slechten toer gespeeld aan zijne medewerkers van de Jonge Rechterzij door aan het bewind eenen nieuweling te brengen. Die man is M. Berryer, zoo in eens minister van Binnenlandsche Zaken geworden. Hij is de laatste hoop der kle- rikalen, de laatste hunner hulpbende. Met een klein tintje cbristen-demokraatschap in het begin, is hij heelemaal Oude-Rech- terzij geworden en kan desnoods tusschen twee groepen vlotten, zooals hij zulks te Luik bewezen heeft, waar hij, naar het schijnt, krachtdadig heeft meegeholpen tot verzoening van demokraten en be- houdsgezinden. M. Berryer schijnt zoo met éénen slag voorbeschikt geworden te zijn om kabintishoofd te worden, zoodat M. Schollaerl, wanneer bij bij de opening der Kamer zijn ontslag zal nemen, ter stond eenen plaatsvervanger zal hebben. M. Berryer zal volledig voorbereid zijn om hem op te volgen en... M. Renkin zal gefopt zijn. Te Brussel weet toch iedereen dat M. Renkin aanzien werd voor eenen baas in ’t ministerie en als kabinetshoofd in de toekomst in geval, wel is waar, dat dit kabinet nog klerikaal blijft en niet door liberalen vervangen wordt, zooals alles doel voorzien. Waren de heerën Del- beke en baron Descamps vervangen ge weest door mannen van de Jonge Rechter zij, dan hadde M. Renkin het goed eindje vast gehad en binnen twee, drie maanden zou hij wel de kolonie’s laten varen hebben om voorzitter van den ministerraad te worden. M. Berryer is de stok in wiel en daaraan ziet men den invloed van M. Woeste. Voor ons wil dat alles zeggen dat onze klerikale meesters malkander heel fijntjes voor den aap houden en onderduims ook elkaar hel gras van onder de voeten weg balen. En dan durven ze zeggen dal ze eensge zind zijn. Zulke kooien laten wij ons niet opstoven. onderwijs beoogen zij doelden geest van het het den haat jegens an- M. Helleputte was in ’t Ministerie van Spoorwegen, Posten en Telegrafen aan al zijne beloften te kort gebleven. Onder ’t beheer van baron de Broque- Een katholiek blad van I ville zal het nog slechter gaan. Hoort eens: De treinwachters en treinoversten zijn liefdadigheid is er I werking in T klerikale Vertrekuren Priester Fonteyne schrijft in Het Recht, T orgaan der christen democraten, het volgende: Er zijn geen priesters in ’t land die meer vervolgd zijn dan priester Daens en pries ter Fonteyne, en dal weel ge zoowel als wij, heeren van Het Nieuws van den Dag, misschien beier dan wij, want wij ver nemen maar een deelken van hetgeen tegen ons wordt uitgebraakt. Ik spreek niet van ’t Nieuws van den Dag van Patriote of andere groole katholieke dagbladen, daar acht ik ze te eerlijk en te deftig voor; maar wat hebben wij al niel le lezen gekregen in sommige zoogezegde katholieke weekbladen van den buiten. Wat vuige, lage laster, somtijds te laag en te vuil om mei de mestkar weggevoerd le worden Laster, somtijds zoo hatelijk dat T hart er van walgt, en dat wij vertwijfelen en wanhopen van de eerlijkheid der katholieke drukpers. De schijnherstelling van T ministerie heeft niets veranderd aan den strijd tusschen Jonge en Oude Rechterzij. Meer dan ooit zijn ze malkander aan T ros kammen in stilte. Sedert het goed uilge- maakl is dat M. Scbollaert M. Woeste heeft geraadpleegd 'en dal M. Woeste zijne groole tevredenheid heeft te kennen gege ven over die raadpleging, dat wil zeggen sedert hij weer de inblazer van het kabinet is geworden, gaan de vrienden van den heer Renkin steeds voort in hunne boos heid. Volgens hen is M. Schollaerl maar een arme man zonder de minste genie, zonder de minste krachtdadigheid en met eene zeer middelmatige bewustheid van zijne taak. Als men hun doel opmerken dal zij, na hel overlijden van M. De Trooz, hem aanzagen als den eenigen man, die in staal was om de partij te redden, en hem verleden jaar nog, wanneer hij na veel aarzelen, eindelijk geheel met M. Woeste afbrak om de Jonge Rechterzij te volgen, een groot man heetten, dan antwoorden zij «Ja, maar hij is veel veranderd.» Welnu, M. Schollaerl is eenvoudig dezelfde gebleven. Alleen toen hij de Jonge Rechterzij volgde, was hij veran derd. Nu is hij weer zich zelf geworden; hij is aan den invloed van de Jonge Rech terzijde ontsnapt en heeft weer zijnen toevlucht tol M. Woeste genomen met wien bij in strekking en gedachten zeer goed overeenkomt. Deze is voorzeker een verheven geest, maar hij houdt van de eenvoudigen, wien hij zijn woord kan op- Denderleeuw dringen; daarom heeft bij M. Schollaerl i kamp. Christus leerde wel dat de i hand niet weten mag wal de rechterhand geeft, doch dit loffelijk voorschrift volgen- zij niet. Hunne instellingen van liefdadig I beid bewijzen duidelijk dat hunne pogin- j;« -,j Oll(jer_ -- te houden en stond te doen gevoelen dal zij gen strekken om diegenen die zij steunen in hunne klauwen op tijd en L- in hunne macht zijn. In opzicht van overal hetzelfde kind verstompen, dersdenkenden inprenten, want zij weten dat dit misvormde aankomende geslacht voor hen een machtige steun zal wezen. Langs welken kant men in de klerikale rangen ook dringe en nagaat welk hunne werking is; overal ontwaart men denzelf- den dwang, dezelfde slavernij. En die heerschappij drukt niet alleen op de groole massa; ook op de leiders weegt den zwaren plicht stipt de bevelen uit te voeren en als ootmoedige dienaars de poli tieke geestelijkheid, die over allen den scepter zwaait, gedwee te volgen. Wee hen die de minste halsstarrigheid durven toonen en geen afstand willen doen van hunne overtuiging. Wee hen, die zooals de Daensisten, eene meer vooruitstrevende richting aan hunne politiek willen geven. Onverbiddelijk worden zij gebannen, ver volgd en belasterd. Wal hemelsbreed verschil met de wer king der liberale partij. Geene drukking, geen dwang, geen opgelegde taktiek. Elk een verdedigt zijne persoonlijke gedachten in hare rangen ademt alles naar vrijheid, (le ware vrijheid die het liberalismus on sterfelijk maakt. van den Buurtspoorweg VEURNE naar NIEUPOORT en C' 10,04 .str.) 10,09 (,it Blad verschijnt den Zaterdagavond. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; per post 5 fr Een num Notarieele annoncen 15 cent, den drukregel. Groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterir^^J. Cent’ gakten 20 c. den drukregel. Men word' verzocht alle artikels uiterlijk tegen Donderdag middag vrachtvrij en onderteekend toe te zenden. ArrikeU 1le,’ste,/in?en 1 fr« den drukregel. bevattende, worden niet opgenomen. onseteel£en<l of personaliteiten De Annoncen voor België, uitgezonderd beide Vlaanderen, alsmede die voor i„. - schrijft in bij CAMILLE BRUNEIN, Vertrekuren van den Ijzerenweg Die titel vindt men aan het hoofd van •>et klerikaal dagblad he XV Siècle van Brussel, dat sedert zijn ontstaan en nog immer voort een hevige concurrentie doet aan den ultra-klenkalen Patriote. Wel liggen die beide boezemvrienden meer dan eens overhoop net als klerikale leiders heel dikwijls dezelfde gedachten niet deelen, vooral wanneer er persoon lijke belangen in hel spel zijn, doch het belet niel dat, zoo klerikale politieke man nen, alle persoonlijke denkwijze ter zijde -Stellend, zich gedwee onderwerpen aan de hoogere geestelijke bevolen, ook alle katholieke dag- en weekbladen van hunne persoonlijke zienswijze afstand doen,voor al wanneer hel de algemeene politiek be treft. In dit opzicht zijn alle klerikale bladen op denzelfden leest geschoeid; bet schijnt eene opgelegde taak op dezelfde manier het verbrokkelde klerikale programma te verdedigen; op dezelfde wijze ons heerlijk liberaal programma te bestrijden; met de zelfde valsche beweringen de vrees voor het steeds wassend liberalismus bij de nog te weinig onderrichte massa in te boeze men. Zij dragen er zorg voor hunne per soonlijke gevoelens over bet een of ander punt niel klaar bloot te leggen, kortom, zij onderwerpen zich weemoedig aan be velen die van booger komen, waar men steeds vreest de onontbeerlijke eendracht te zien verbreken. Ook in hunne andere politieke werking wordt door de klerikalen dezelfde een drachtige taktiek aangenomen. Op alle predikstoelen worden politieke sermoenen over hetzelfde ontwerp gehou den en zoowel in Vlaanderen als in Lim burg wordt aan de geloovigen wijs ge maakt dat de liberalen godsdiensthaters zijn; in alle kerken wordt over Combisme gesproken, wordt met de hel en vagevuur geschermd, niet om de ware godsdienst leer te verkondigen maar om de vrijzinni gen te bekampen, die T wagen durven an dere politieke gedachten aan te kleven en te verdedigen. Op alle dorpen en gemeenten worden boerenbonden, geitenbonden en zoo meer gesticht, waarvan de standregelen allen dezelfde zijn en waar onvermijdelijk de pastoor of kapelaan aan het hoofd staat om des le gemakkelijker de hand van meesterschap op de verplichte aanklevers te kunnen houden. Al hunne pogingen, al hunne werkingen strekken om de buigzame kudde onder hunne hoede te houden ten einde haar in kiezingstijd gemakkelijk te kunnen drillen. Zelfs in opzicht van liefdadigheid is c." eene eendrachtige t.„ linker- schreef dal priester Fonteyne zijne brave goed onthaald toen de man hem opnieuw ouJe moeder had laten sterven van honger raad kwam vragen. en verdriet, en... God zij dank, zij leeft nog Van eenen anderen kant schijnt het dat frisch en gezond en... in welstand, dank M. Schollaerl heel goed weet dat zijn .aan...? Dal men hel haar vrage. i ministerschap niet langer dan drie maan- Ik heb daar ook bij mij nog een katho- den meer zal duren. Zijne herstelling is liek weekblad van den buiten, waarin ge schreven wordt dat priester Fonteyne eene slechte herberg gehouden heeft te Antwerpen. Altijd even leugenachtig en walgelijk! Moesten wij alles kunnen ophalen, er ware vuiligheid genoeg om eene geheele are grond te mesten en te vetten zonder nog te spreken van al wat mondelings achter den rug, in hoek en kant ten alle kante, over ons, om ons heimelijk in den grond te bo ren, werd gebabbeld en uitgekraamd. Het valt op te merken dal het een pries ter is die aldus door de katholieke dagbla den beleodigd wordt. Als een priester aldus bevuild en behan deld wordt moet het dan ons verwonderen dal wij, liberalen, voortdurend melkarre- vrachten modder overladen worden? Donderdag middag vrachtvrij het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Drukker-Uitgever, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks. tot 30 April 1O11. 4,37 7,46 7,50 i ADVERTENTIE-BLAD -7 met I October. OOSTENDE: 13,10 15,16 18,04 20.20 12,26 (Pan. str.) 13,15 15,21 18,09 20,25 Vertrok van Statlo 5,00 6,50 Oro<.tu Markt 5,05 6,55 8,50 (Pan X IJCIU -- Vertrek uit Veurne naar. 6,49 8.03 9,53 11,55 Vertrek uit Veurne naar 7,35 (Adink.) 7,43 9,52 1-.2 Vertrek uit Veurae naar DE PANNE. Statie 8,05 9,50 14,18 16,06 19,24 Pannestraat 5,57 8,11 9,56 11,24 14,24 16,12 19,30 Vertrek uit De Panne naar VEURNE. - Terminus 6,18 8,34 10,28 12,10 14,50 17,32 19,54 Vertrek uit VEURNE naar YPER. Statie 4,41 7,43 9,55 10,26 13,06 16,02 18,12 20,38 Voorstad 4,46 7,48 10,00 10,3113,11 16,07 18,17 20,43 Vertrek uit Veurne naar POPERINGHE. Statie 7,46 10,25 14,27 18,05 21,00 (Beveren) Voorstad 7,50 10,29 14,30 18,09 21,04 het Binnenland 13,44 15,51 18,03 1 Duinkerke: 12.10(Ad.) 14,40 18,05 20,17(Ad.) 22,02 6,49 8-03

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1910 | | pagina 1