VAN VEURNE
EN HET ARRONDISSEMENT
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE
i
Van langsom beter!
Lasteraars.
Eendracht in
de Werking.
i
Jonge Rechterzijde
en Oude Rechterzijde.
S4T jaar.
1 October 11)10.
Zaterdag
Men
1
maar schijn; zijne hulpmiddelen zijn uil-
geput, maar vooraleer te vertrekken heeft
hij eenen laatsten dienst willen bewijzen
aan zijne partij, die de Oude Rechterzij is
en... eenen slechten toer gespeeld aan
zijne medewerkers van de Jonge Rechterzij
door aan het bewind eenen nieuweling te
brengen. Die man is M. Berryer, zoo in
eens minister van Binnenlandsche Zaken
geworden. Hij is de laatste hoop der kle-
rikalen, de laatste hunner hulpbende. Met
een klein tintje cbristen-demokraatschap
in het begin, is hij heelemaal Oude-Rech-
terzij geworden en kan desnoods tusschen
twee groepen vlotten, zooals hij zulks te
Luik bewezen heeft, waar hij, naar het
schijnt, krachtdadig heeft meegeholpen
tot verzoening van demokraten en be-
houdsgezinden. M. Berryer schijnt zoo
met éénen slag voorbeschikt geworden te
zijn om kabintishoofd te worden, zoodat
M. Schollaerl, wanneer bij bij de opening
der Kamer zijn ontslag zal nemen, ter
stond eenen plaatsvervanger zal hebben.
M. Berryer zal volledig voorbereid zijn
om hem op te volgen en... M. Renkin zal
gefopt zijn.
Te Brussel weet toch iedereen dat
M. Renkin aanzien werd voor eenen baas
in ’t ministerie en als kabinetshoofd in de
toekomst in geval, wel is waar, dat dit
kabinet nog klerikaal blijft en niet door
liberalen vervangen wordt, zooals alles
doel voorzien. Waren de heerën Del-
beke en baron Descamps vervangen ge
weest door mannen van de Jonge Rechter
zij, dan hadde M. Renkin het goed eindje
vast gehad en binnen twee, drie maanden
zou hij wel de kolonie’s laten varen hebben
om voorzitter van den ministerraad te
worden. M. Berryer is de stok in wiel
en daaraan ziet men den invloed van
M. Woeste.
Voor ons wil dat alles zeggen dat onze
klerikale meesters malkander heel fijntjes
voor den aap houden en onderduims ook
elkaar hel gras van onder de voeten weg
balen.
En dan durven ze zeggen dal ze eensge
zind zijn. Zulke kooien laten wij ons niet
opstoven.
onderwijs beoogen zij
doelden geest van het
het den haat jegens an-
M. Helleputte was in ’t Ministerie van
Spoorwegen, Posten en Telegrafen aan al
zijne beloften te kort gebleven.
Onder ’t beheer van baron de Broque-
Een katholiek blad van
I ville zal het nog slechter gaan. Hoort eens:
De treinwachters en treinoversten zijn
liefdadigheid is er I
werking in T klerikale
Vertrekuren
Priester Fonteyne schrijft in Het Recht,
T orgaan der christen democraten,
het volgende:
Er zijn geen priesters in ’t land die meer
vervolgd zijn dan priester Daens en pries
ter Fonteyne, en dal weel ge zoowel als
wij, heeren van Het Nieuws van den Dag,
misschien beier dan wij, want wij ver
nemen maar een deelken van hetgeen tegen
ons wordt uitgebraakt.
Ik spreek niet van ’t Nieuws van den Dag
van Patriote of andere groole katholieke
dagbladen, daar acht ik ze te eerlijk en te
deftig voor; maar wat hebben wij al niel
le lezen gekregen in sommige zoogezegde
katholieke weekbladen van den buiten. Wat
vuige, lage laster, somtijds te laag en te
vuil om mei de mestkar weggevoerd le
worden
Laster, somtijds zoo hatelijk dat T hart
er van walgt, en dat wij vertwijfelen en
wanhopen van de eerlijkheid der katholieke
drukpers.
De schijnherstelling van T ministerie
heeft niets veranderd aan den strijd
tusschen Jonge en Oude Rechterzij. Meer
dan ooit zijn ze malkander aan T ros
kammen in stilte. Sedert het goed uilge-
maakl is dat M. Scbollaert M. Woeste
heeft geraadpleegd 'en dal M. Woeste zijne
groole tevredenheid heeft te kennen gege
ven over die raadpleging, dat wil zeggen
sedert hij weer de inblazer van het kabinet
is geworden, gaan de vrienden van den
heer Renkin steeds voort in hunne boos
heid.
Volgens hen is M. Schollaerl maar een
arme man zonder de minste genie, zonder
de minste krachtdadigheid en met eene
zeer middelmatige bewustheid van zijne
taak. Als men hun doel opmerken dal zij,
na hel overlijden van M. De Trooz, hem
aanzagen als den eenigen man, die in
staal was om de partij te redden, en hem
verleden jaar nog, wanneer hij na veel
aarzelen, eindelijk geheel met M. Woeste
afbrak om de Jonge Rechterzij te volgen,
een groot man heetten, dan antwoorden
zij «Ja, maar hij is veel veranderd.»
Welnu, M. Schollaerl is eenvoudig
dezelfde gebleven. Alleen toen hij de
Jonge Rechterzij volgde, was hij veran
derd. Nu is hij weer zich zelf geworden;
hij is aan den invloed van de Jonge Rech
terzijde ontsnapt en heeft weer zijnen
toevlucht tol M. Woeste genomen met
wien bij in strekking en gedachten zeer
goed overeenkomt. Deze is voorzeker een
verheven geest, maar hij houdt van de
eenvoudigen, wien hij zijn woord kan op-
Denderleeuw dringen; daarom heeft bij M. Schollaerl
i kamp. Christus leerde wel dat de
i hand niet weten mag wal de rechterhand
geeft, doch dit loffelijk voorschrift volgen-
zij niet. Hunne instellingen van liefdadig
I beid bewijzen duidelijk dat hunne pogin-
j;« -,j Oll(jer_
-- te houden en
stond te doen gevoelen dal zij
gen strekken om diegenen die zij
steunen in hunne klauwen
op tijd en L-
in hunne macht zijn.
In opzicht van
overal hetzelfde
kind verstompen,
dersdenkenden inprenten, want zij weten
dat dit misvormde aankomende geslacht
voor hen een machtige steun zal wezen.
Langs welken kant men in de klerikale
rangen ook dringe en nagaat welk hunne
werking is; overal ontwaart men denzelf-
den dwang, dezelfde slavernij.
En die heerschappij drukt niet alleen op
de groole massa; ook op de leiders weegt
den zwaren plicht stipt de bevelen uit te
voeren en als ootmoedige dienaars de poli
tieke geestelijkheid, die over allen den
scepter zwaait, gedwee te volgen. Wee
hen die de minste halsstarrigheid durven
toonen en geen afstand willen doen van
hunne overtuiging. Wee hen, die zooals de
Daensisten, eene meer vooruitstrevende
richting aan hunne politiek willen geven.
Onverbiddelijk worden zij gebannen, ver
volgd en belasterd.
Wal hemelsbreed verschil met de wer
king der liberale partij. Geene drukking,
geen dwang, geen opgelegde taktiek. Elk
een verdedigt zijne persoonlijke gedachten
in hare rangen ademt alles naar vrijheid,
(le ware vrijheid die het liberalismus on
sterfelijk maakt.
van den Buurtspoorweg
VEURNE naar NIEUPOORT en C'
10,04
.str.) 10,09
(,it Blad verschijnt den Zaterdagavond. Inschrijvingsprijs, voorop betaalbaar: 4 fr. ’s jaars; per post 5 fr Een num
Notarieele annoncen 15 cent, den drukregel. Groote letters volgens plaatsruimte. Reklamen 50 cent. Rechterir^^J. Cent’ gakten 20 c. den drukregel.
Men word' verzocht alle artikels uiterlijk tegen Donderdag middag vrachtvrij en onderteekend toe te zenden. ArrikeU 1le,’ste,/in?en 1 fr« den drukregel.
bevattende, worden niet opgenomen. onseteel£en<l of personaliteiten
De Annoncen voor België, uitgezonderd beide Vlaanderen, alsmede die voor i„. -
schrijft in bij CAMILLE BRUNEIN,
Vertrekuren van den Ijzerenweg
Die titel vindt men aan het hoofd van
•>et klerikaal dagblad he XV Siècle van
Brussel, dat sedert zijn ontstaan en nog
immer voort een hevige concurrentie doet
aan den ultra-klenkalen Patriote.
Wel liggen die beide boezemvrienden
meer dan eens overhoop net als klerikale
leiders heel dikwijls dezelfde gedachten
niet deelen, vooral wanneer er persoon
lijke belangen in hel spel zijn, doch het
belet niel dat, zoo klerikale politieke man
nen, alle persoonlijke denkwijze ter zijde
-Stellend, zich gedwee onderwerpen aan
de hoogere geestelijke bevolen, ook alle
katholieke dag- en weekbladen van hunne
persoonlijke zienswijze afstand doen,voor
al wanneer hel de algemeene politiek be
treft.
In dit opzicht zijn alle klerikale bladen
op denzelfden leest geschoeid; bet schijnt
eene opgelegde taak op dezelfde manier
het verbrokkelde klerikale programma te
verdedigen; op dezelfde wijze ons heerlijk
liberaal programma te bestrijden; met de
zelfde valsche beweringen de vrees voor
het steeds wassend liberalismus bij de nog
te weinig onderrichte massa in te boeze
men. Zij dragen er zorg voor hunne per
soonlijke gevoelens over bet een of ander
punt niel klaar bloot te leggen, kortom,
zij onderwerpen zich weemoedig aan be
velen die van booger komen, waar men
steeds vreest de onontbeerlijke eendracht
te zien verbreken.
Ook in hunne andere politieke werking
wordt door de klerikalen dezelfde een
drachtige taktiek aangenomen.
Op alle predikstoelen worden politieke
sermoenen over hetzelfde ontwerp gehou
den en zoowel in Vlaanderen als in Lim
burg wordt aan de geloovigen wijs ge
maakt dat de liberalen godsdiensthaters
zijn; in alle kerken wordt over Combisme
gesproken, wordt met de hel en vagevuur
geschermd, niet om de ware godsdienst
leer te verkondigen maar om de vrijzinni
gen te bekampen, die T wagen durven an
dere politieke gedachten aan te kleven en
te verdedigen.
Op alle dorpen en gemeenten worden
boerenbonden, geitenbonden en zoo meer
gesticht, waarvan de standregelen allen
dezelfde zijn en waar onvermijdelijk de
pastoor of kapelaan aan het hoofd staat
om des le gemakkelijker de hand van
meesterschap op de verplichte aanklevers
te kunnen houden.
Al hunne pogingen, al hunne werkingen
strekken om de buigzame kudde onder
hunne hoede te houden ten einde haar in
kiezingstijd gemakkelijk te kunnen drillen.
Zelfs in opzicht van liefdadigheid is c."
eene eendrachtige t.„
linker- schreef dal priester Fonteyne zijne brave goed onthaald toen de man hem opnieuw
ouJe moeder had laten sterven van honger raad kwam vragen.
en verdriet, en... God zij dank, zij leeft nog Van eenen anderen kant schijnt het dat
frisch en gezond en... in welstand, dank M. Schollaerl heel goed weet dat zijn
.aan...? Dal men hel haar vrage. i ministerschap niet langer dan drie maan-
Ik heb daar ook bij mij nog een katho- den meer zal duren. Zijne herstelling is
liek weekblad van den buiten, waarin ge
schreven wordt dat priester Fonteyne eene
slechte herberg gehouden heeft te Antwerpen.
Altijd even leugenachtig en walgelijk!
Moesten wij alles kunnen ophalen, er
ware vuiligheid genoeg om eene geheele are
grond te mesten en te vetten zonder nog te
spreken van al wat mondelings achter den
rug, in hoek en kant ten alle kante, over
ons, om ons heimelijk in den grond te bo
ren, werd gebabbeld en uitgekraamd.
Het valt op te merken dal het een pries
ter is die aldus door de katholieke dagbla
den beleodigd wordt.
Als een priester aldus bevuild en behan
deld wordt moet het dan ons verwonderen
dal wij, liberalen, voortdurend melkarre-
vrachten modder overladen worden?
Donderdag middag vrachtvrij
het Buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.
Drukker-Uitgever, te Veurne, en in de Postkantoren des Rijks.
tot 30 April 1O11.
4,37
7,46
7,50
i
ADVERTENTIE-BLAD
-7 met I October.
OOSTENDE:
13,10 15,16 18,04 20.20
12,26 (Pan. str.) 13,15 15,21 18,09 20,25
Vertrok van
Statlo 5,00 6,50
Oro<.tu Markt 5,05 6,55 8,50 (Pan
X
IJCIU --
Vertrek uit Veurne naar.
6,49 8.03 9,53 11,55
Vertrek uit Veurne naar
7,35 (Adink.) 7,43 9,52 1-.2
Vertrek uit Veurae naar DE PANNE.
Statie 8,05 9,50 14,18 16,06 19,24
Pannestraat 5,57 8,11 9,56 11,24 14,24 16,12 19,30
Vertrek uit De Panne naar VEURNE.
- Terminus 6,18 8,34 10,28 12,10 14,50 17,32 19,54
Vertrek uit VEURNE naar YPER.
Statie 4,41 7,43 9,55 10,26 13,06 16,02 18,12 20,38
Voorstad 4,46 7,48 10,00 10,3113,11 16,07 18,17 20,43
Vertrek uit Veurne naar POPERINGHE.
Statie 7,46 10,25 14,27 18,05 21,00 (Beveren)
Voorstad 7,50 10,29 14,30 18,09 21,04
het Binnenland
13,44 15,51 18,03
1 Duinkerke:
12.10(Ad.) 14,40 18,05 20,17(Ad.) 22,02
6,49 8-03