VAN VEURNE Godsdienst en Politiek. NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT 1 86® Jaar. Nr8 Zaterdag 24 Februari 1912. Slerke Financiers! Onrechtstreeksche Belastingen. Boeren bonden. Arme klerikale Ministers. Waar gaat ons geld Vooruitgang van de Katholieken. De Klerikalen en de Belastingen. Men schrijft in bij CAMILLE buunein, Drukker-Uitgever, Nieuwstraat te Veurne, en in al de Postkantoren. o il Dit blad verschijnt den Zaterdag. Abonnement: voorop betaalbaar 4 fr. ’sjaars; per post 5 fr. Een nummer 10 c. Extrakten 20 c. den drukregel. Notarieële annoncen 16 c. den drukregel. Reklamen 50 c. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. den drukregel. Groote letters volgens plaatsruimte. Alle artikels moeten tegen Donderdag avond vrachtvrij en onderteekend toekomen. Artikels ongeteekend of personaliteiten bevattende, worden niet opgenomen. De Uitgever heeft het recht artikels te weigeren. De Annoncen voor Belgie en Buitenland (behalve de beide Vlaanderen) worden ontvangen door het Office de Publioité, Nieuwstraat, 36, Brussel. In hel liberaal en vrijdenkend Frankrijk slaan de siaatsrenlen 3’/. aan fr. 95.25. In ons verslaafd, verdrukt en geklerika- liseerd Belgiezijn onze Siaatsrenlen gezon ken tol op 88 fr. dus een verlies van 12 fr. per honderd frank. Dit maakt dat de Renleboekjes die in ons land lot de kolossale som van 549 miljoen beloopen, een verlies onderslaan van 50 miljoen!! De klerikalen weten niet wal uilvinden om niet dien vernederenden toestand te moeten bekennen. Bah, roepen zij uit, de stadstolen van de groote liberale gemeenten, zooals Brussel, Gent en Antwerpen zijn wel nog lager ge vallen dan de Siaatsrenlen. Zoodus vol gens hen, kan het katholiek ministerie daarover niet aansprakelijk gemaakt wor den’. Ahbah Maar weten die slimooren dan niet dal de stadstolen maar 2 per honderd opbren gen, terwijl de Siaatsrenlen 3 per honderd uilkeeren? Die twee waarden zijn dus met elkan der niet te vergelijken 1 In vele gemeenten zijn de geestelijken wederom op loop geweest om den werk man en de neringdoener zijne laatste cen ten af te persen. De eene keer is het voor de prijsdeeling van de arme kinderen der katholieke scho len. Dan gaan ze rond voor de S' Pieters penning. Het geld dezer omhalingen had den zij zekerlijk nog den lijd niet gehad te tellen, of daar komen zij nogmaals rond voor de Nieuwjaarsgift aan den Paus. Nu is het eene non, dan een pater, dan eens een onderpastoor die komt schooien. ’t Is eene echte aftroggelarij, die op groote schaal plaats heeft, in alle gemeen ten en dorpen. T Zijn onrechtstreeksche belastingen die dubbel en dik wegen op de menschen, die reeds zooveel te klagen hebben van het dure leven, waarin de klerikale regeering de burgers gebracht heeft met al die lasten op eetwaren en met al die millioenen-verbrassingen, waarvan de neringdoeners den intrest moeten beta len. Onder dit slavenjuk gaat het Vlaamsche land gebogenmaar, bij de eerste gelegen- Boerenbond beteekent: bond van kies- propaganda door den pastoor opgerient. Ziehier eens te meer het bewijs, uil het Staatsblad genomen Nutteloos verder aan te dringen. Hoe is hel mogelijk dal de boeren er in toestem men zich op zulke wijze onder de voogdij der geestelijkheid te stellen. M. Renkin, minister van Koloniën, was vroeger kristen demokraal. Hij houdt van geenen luxe! De Staal heeft voor M. Renkin een huis gekocht voor iets meer dan vijfhonderd duizend franks. Dat was nu toch maar eene kleinigheid. Aan dal huis zijn ten koste van den Slaat eenige kleine veranderingen gedaan die slechts beloopen tot de som van fr. 316.587,48 c. Men berekent dal met de meubelen, lijn waad en andere toebehoorten.dal huis om in orde te zijn zal kosten een millioen en half. Voegt daar nu bij dat M. Renkin als minister 21.000 fr. ’s jaars wint en dat hij daarenboven 4000 fr. wint als volksver tegenwoordiger en gij zult gewaar worden daler veel werklieden in Belgie zijn, die alzoo geen voldoend loon verdienen! Voor ’nen armen kristen demokraal is dal nog al wel gevlogen. M. Renkin kan legen nen kwaden winter en leven mag nog een beetje duur zijn. Geld in de Staatskas, dat is zoo raar als de blauwe honden. Doch voor vriendjes, b. v. voor de be schermers... om niet te zeggen de mees ters van de klerikale partij, wij bedoelen de geestelijken van allen aard en opgang, voor hen is er altijd geld. Van 1 Januari 1911 tol einde Mei van hetzelfde jaar, heeft de Staal meer dan 800.000 fr. aan de kerken gejond. Men zou kunnen antwoorden: de kerkfabrieken zijn zoo arm. Jawel, maar toch ontvin gen zij gedurende dezelfde maanden rond de 500.000 fr. van bijzonderen als erfdeel. Dit voor de kerkfabrieken alléén. Voor wat de 5.600 priesters aangaat De klerikale lasteraars en zeeveraars stoefen op hunnen vooruitgang. Welnu hier zijn de cijfers Te Luik in de laatste gemeentekiezing verliezen zij 13.000 stemmen; te Brussel 12.000; te Gent 10.200; te Antwerpen 10.000; te St-Gillis-Brussel 4.409; te Charleroi 3.000; te Sl-Joosl-ten-Noode 2.500; te Bergen 1.700; te Alh 1.400; te Leuven 12.000; te Schaerbeek 700; te Namen 630 en te Arlon 200. Werklieden, wordt ge nu gewaar dat die trommelaars u voor den zot houden De klerikalen zijn over 22 jarun aan T bewind gekomen onder voorwendsel dat de liberalen te veel belastingen hadden doen betalen en te veel geld aan het leger verteerden. Hun geroep was: geene belastingen meer, geen man noch geen kanon meer voor bet leger Laat ons eens zien wat zij verricht hebben Wal hel leger aangaat, hebben zij forten op forten doen bouwen, langs de Maas, te Luik en te Namen, en zij zijn nu nog bezig er eene heele reeks nieuwe te bouwen rond Antwerpen; zij hebben al de kanons van het leger vernieuwd en het getal ver dubbeld Wij zeggen niet dat hel niet nuttig is geweest voor de verdediging van het land, maar hoe durven ze dan nog op de libe ralen uitvallen als ze tweemaal meer uitgaven gedaan hebben dan die afschu welijke liberalen, en waar blijven hunne verbintenissen van geen cent meer uil te geven voor militaire onkosten, van geen kanon meer toe te staan aan het leger, als zij hel getal kanonnen voor de forten en voor de veld-artillerie verdubbeld hebben Maar er is nog veel meer 1 Zij klaagden dat er in den lijd van de liberalen te veel belastingen bestonden en zij beloofden er de helft van af te schaffen. Wal hebben zij afgescbafl? Niemendalle! En nog verre van daar. In 1884, toen de liberalen aan T bestuur van ’l land waren, beliep hel totaal der belastingen tol 155 millioen. In 1912, onder de klerikalen, beloopt het tot 252 millioen. Honderd millioen 'sjaars meer dan in 1884 Wat zegt gij daarvan? En dat men ons niet kome zeggen dal alles verduurd is en dal de uitgaven van Staatsbestuur dan ook moeten klimmen. Geen oogenblik hebben de klerikalen de belastingen verminderd, niettegenstaande al hunne beloften. Zij hebben ze niet verminderd in 1884, toen ze aan hel bewind kwamen, noch in 1 ’t Is op den oogenblik, dat zij eene zoo ernstige inwendige crisis doorworstelt, waarop zij te vergeefs de oogen houdt gesloten, dat de Roomsche kerk, in alle landen, den strijd tegen de openbare machten aangaat. T Is, langs alle kanten ondermijnd, dat zij hare vertegenwoordigers in den poli tieker! kamp werpt. Overal ziet men den priester, in zijne verwaandheid, zich van het kruisbeeld, als politiek wapen, bedienen. Komt de raad hem niet van booger hand? Was het niet Leo XIII, die in zijn Rerum Novarum» reeds den Godsdienst in de sociale werken mengde? Is het Pius X niet, die onlangs oordeelde, dat hel vruch teloos is kerken te bouwen, zendingen te prediken, scholen te slichten, indien niet levens hel wapen der klerikale pers wordt hanteerd? De katholieke kerk werpt hel masker af! Voorlaan is zij vooral eene politieke in stelling, ten dienste der behoudsgezinde partij. Zij schreeuwt het luid op. De God, dien zij op aarde vertegenwoor digt en die de kooplieden uit den Tempel joeg, moet van het altaar treden, waar hij in vollen luister troonde. Christus, die niet wilde, dal er verwar ring lusschen het «geestelijke» en het «wereldlijke» bestond, krijgt een kaak slag van zijne priesters. Al de grondvesten vat) de leer van Jezus zijn door bet klerikalism ontaard. De'Kerk kan er niets bij winnen, en valt zij meer en meer onder de moderne criliek, dan draagt er het klerikalism er groote verantwoordelijkheid van. De verstandige en klaarziende katholie ken hebben bel begrepenmaar het woord van een Imbarl de la Tour of een Berthon- nière hebben lot niets gestrekt. Loisy is voor de geestelijke rechtbank veroordeeld geworden en Fogazzaro onderging het zelfde lot. De tijd nochtans is voorbij der Staats godsdiensten. In de bedendaagsche maat schappij moet de godsdienst eene persoon lijke zaak wezen en beeft builen het ge bied van het geweten niets te maken. Op dit terrein beperkt, zou men nooit de gods dienstige overtuigingen bel brandpunt zien worden van die driftige kampen tusseben burgers van een zelfde Vaderland. De waarheid is dat de Roomsche kerk het laatste bolwerk is, waar achter zich al de autocraten en behoudsgezinde par tijen tegen de opkomende democratie ver sterkt houden. Hoever is zij van haar oorspronkelijk ideaal afgeweken, de Kerk die de dienares van de machtigen der wereld is geworden en van Christus een soort van opperhoofd van alle reaclionnaire legers heeft ge maakt. 1885, noch in de volgende jaren, en dan heid, zullen die verdrukte burgers, na 28 was er nochtans geene levensduurte. jaar uitbuiterij en vernedering, zich weten Hoe kan men onbeschaamder met de te verlossen met voor de liberalen te stem- menschen den zot houden? men en de katholieken voor goed van het --- - r t- mi - bewind te jagen. TT V, Wij weten allen hoe zwaar die omha- giei o I lingen wegen, in ’t bijzonder op de werk- ’t Is kiezing en de klerikalen zullen lieden en neringdoeners, die meer of min wederom gaan spreken over hel afschaffen van de klerikalen afhangen. Want wie van het vergunningsrecht. M. Maenhoul niet mede doel of niet inschrijft, is op hel die zich aanstek als uwen verdediger, is zwart boekje geschreven en wordt be- een klerikale volksvertegenwoordiger, dreigd niet meer te mogen werken voor Kon hij die wet niet doen stemmen ge- de klerikalen, of zijn winkel te zien ver durende de lange jaren dal hij aan het laten door de kalanten die van den kleri- bewind was? Alle jaren staat de bespre- kalen boel afhangen. king op de dagorde van de Kamer bij het uitééngaan. De budjellen worden haastig gestemd en op de dagorde van T volgende jaai' wordt geschreven wel op de ver gunning De klerikalen denken dat dit genoeg is om u tevreden te stellen. Zij willen hel onrecht niet doen verdwijnen; in hun meetings met gesloten deuren zullen ze u dal wel beloven, maar in de Kamer lachen ze u vierkant uil. Hoe ziel ge dat toch niet en hoe kan nog een herbergier voor die veelbelovers stemmen 1 I ADVERTENTIEBLAD t ART. 1. Onderdo benaming: de melkmaat- schappij S* Hubert, is eene eamenwerkonde maatschappij gesticht. ART. 2. Al de samenwerkende leden moe ten zich van hunne kristene plichten kwyten en goede katholieken zijn. ART. 13. De maatschappij is door een raad van 7 personen bestuurd, waaronder een voor zitter. De E. H. Pastoor van de parochie is lid en voorzitter van rechte. De voorzitter alléén heeft het recht den be stuurder en hot personeel der melkerij te be noemen. ii wi—

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1912 | | pagina 1