Nooit! I I VAN VEURNE Wal is hel Liberalisme? Antiklerikaal... Altijd! Vijandig aan den Godsdienst... NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT Zaterdag 50 Maart 1912. N* 15 86e Jaar. vrijheden, 9 H De zwarte Bende. Hunne Rechtvaardigheid. Van ’t ongedierte ls Hel klerikaal Ministerie is door de cijfers veroordeeld. Het uur der verlossing nadert. Eenige Gijiers. Het Liberalisme is de natuurlijke verdediger aller vrijheden, en tusschen deze is de GODSDIENSTVRIJHEID de voornaamste. VftHl Hyman8. Moest ooit eene Regeering de katholieken vervolgen, omdat zij katholiek zijn, ik zou zelf naar de mis gaan, ten teeken van protestatie. Paili JUM.O„. mei hunne altijd In 1902 In 1904 In 1906 In 1908 In 1910 een een t H 26 20 12 8 4 De Annoncen voor Belgie en aangroeiende Door één, heeft het klerikaal ministerie voor acht miljoen ontleend per maand. Het woord komt voort van hel lalijnsche woord hberalis, dat beleekentvrijge- zind, vrijheidslievend In zijne huidige beteekenis, kenschetst het de strekkingen van eene der twee groole Staatspartijen, die sinds 1830 ons vaderland bestuurd hebben. Hel heeft als tegenpartij hel klerikalisme. De klerikalen hebben goedgevonden aan het liberalisme strekkingen toe te schrij ven die hel in bet geheel niet bezit, en zijn alzoo, bij brave en eenvoudige kiezers, er in gelukt de liberalen te doen doorgaan voor vijanden van het katholicisme. Zij hebben alzoo eene verwarring tusschen twee verschillende zaken doen ontslaan, tusschen katholicisme en klerikalisme •l Is die noodlottige verwarring van ge dachten, die ik alhier duidelijk wil doen uitschijnen. Wal is het katholicisme? Hel is de godsdienst van hen, die go- looven aan de leering der Katholieke Apostolieke en Roomsche Kerk, zooals zij thans voorgehouden en aangeleerd wordt door den Paus. Is hel liberalisme de vijand van hel katholicisme? Geenszins want hel liberalisme is eene Staalkundige leering, het katholicisme is eene godsdienstige leering. Als leering en strekking heeft het libe ralisme met het katholicisme niets te zien, evenmin als het iets te zien heeft met de protestanten, met de Israëlieten, met de schismatieken en de mahomedanen. De godsdienst bekommert zich om de godsdienstige belangen der menschcn te regelen. De godsdienst regelt de betrekkingen tusschen de menschen en de Godheden, de politiek regelt de betrekkingen der bur gers onder hen. Het liberalisme leert dal de zaken, die het geloof aangaan, behooren tot de per soonlijke zienswijze van iederen burger; de godsdienst is eene persoonlijke zaak, eene gewetenszaak. Iedereen heeft het recht te gelooven wal hij wil en te leven volgens zijne overtuiging, voor zoolang hij de rech ten van zijnen eveomensch niet krenkt. Hier in België, gelijk in alle andere lan den waar de katholieke godsdienst over- beerschend is, verdedigen de liberalen de gewetensvrijheid der niel-katholiekenin Engeland, waar het protestantisme de overhand heeft, verdedigen de liberalen de godsdienstige vrijheid der katholieken. Overal waar menschen om wille hunner godsdienstige meeningen of wijsgeerige overtuiging verdrukt worden, is het libe ralisme daar om de rechten dier menschen te verdedigen. Ziet hier eenige inlichtingen ovei hel uilbreiden der kloosters. In Oostenrijk bestonden, in 1843, totaal van 499 kloosters; in 1910, totaal van 29K6 kloosters. Volgt nu hel getal der kloosterlingen: In hetzelfde Oostenrijk, bestonden in 1843 een totaal van 8044 kloosterlingen; in 1910 een totaal van 38.BOB kloos terlingen Maar dat is nog niets; want die geza menlijke kloosterbevolking in het wijd uitgestrekte Keizerrijk van Oostenrijk maakt slechts de vier vijfden uit van deze van het kleine Belgie. Wij bezitten er dus nog een vijfde méér dan de Ooslenrijkers! Als men onze klerikale ministers hooi t spreken in de Kamer, boffen ze met groot lawijt over hunne rechtvaardigheid! Die redevoeringen alleen zijn gedrukt in de katholieke blaadjes en een aantal on- noozele menschen gelooven dat hel waar lijk zoo is. O schijn! O bedrog M. Berryer, de held van Luik, heeft luidop veropenbaard dat, voor wat aan gaat de benoeming der burgmeesters, hij liet Veurnsche Volk wenscht te weten wie bedoeld wordt als wij, liberalen, hel Geuzenlied zingen op onze feesten, met het refrein: Van’t ongediert der papen, ver los ons Vaderland. En voor hij een antwoord afwacht, gaal hij over in la) van veronderstellingen, die hij als waarheid opdischl aan zijne naieve lezers en die anders niet dan geweten leu gens en grove laster zijn. Geen enkel liberaal, noch socialist valt de geestelijken lastig, ’t zij priesters, non nen of paters, die bij de uitoefening van bun ambt blijven. Doch als zij hunne zen ding te builen gaan en ons op wereldsch of op politiek terrein bestrijden en met arglistige wapens en met leugen en laster aanvallen dan noemen wij <lie geestelij ken het ongediert der papen. Paap is geen lasterwoord en allen die den Paus van Rome als opperhoofd aan- zien, moeten fier zijn met dien titel be noemd te zijn, evenals wij den naam van Geus niet als eerroovend aanzien. Maar het ongediert dal bij de klerikalen woekert, dat de kristene leering vernietigt met ze te verdraaien en te verwringen al naar hunne wereldsche politiek ter wille van de profijtjes, dat ongediert. bekam pen wij uit al onze macht en zijn ver zekerd dat wij daardoor niet hel minst aan den Godsdienst raken maar hel best zijne goede princiepen verdedigen. Want dat ongediert is de grootste vijand van den Godsdienst zooals hij zou moeten zyn In 1884, tijdens de liberalen, stond de Belgische rente aan 99 franks In 1912, onder hel klerikaal bestier, is ze gevallen lot 86.75 fr. ie p: ii< ■I ■je n' d 11 1 Is cl De uitgaven van den Slaat, er niet inbe grepen deze betrekkelijk de Spoorwegen, Post en Telegraafdiensten, beliepen in 1884 dus in den tijde der liberalen, slechts lot 181 miljoen. In 1910 beloopen dezelve lot 230 mil joen. Dus, de klerikalen hebben die uitgaven en zooals hij door Jesus den Nazarener heerlijk ingesteld werd. En dat die Gods dienst de ware altijd achteruitgaat dan is liet door de werking van hel onge diert der papen, die de Godsdienst in de politiek werpt om zich te vergasten aan de subsidien, die den Slaat zoo mild weel te schenken, voor hunne politieke wer king. Ziehier. In 1894 had het 54 stem, meerderheid. ze In 1912 moeten Laat de klerikalen nu maar sloffen boffen macht. Bekijkt die cijfers en laat ons met zeker heid zeggen: De openbare schuld is meer dan ver dubbeld sedert 1884. In 1884, tijdens de liberalen, was die schuld van 1 miljard 706 miljoen!! In 1912, onder hel klerikaal beheer, stijgt ze tot méér dan 4 MILJARD 1! Hel liberalisme eerbiedigt en beschermt ALLE rechtzinnige godsdienstige overtui gingen; hel liberalisme is de verdediger van al wie gekrenkt wordt in de uiting der gevoelens van zijn geweien. Maar wat het liberalisme uit al zijne krachten bestrijdt, dal is hel klerikalisme, de politieke pries terheerschappij, dal is te zeggen de partij die van geene gewetensvrijheid wil hoo- ren, de partij die eiken anderdenkbnde als een vijand aanziet, de partij waarin vein- zaards en huichelaars thuis zijn, want vele klerikalen hebben geene dt$ minste godsdienstige overtuiging, doch veinzen enkel, omdat zij er hun persoonlijk voor deel in zien, er eene te hebben. Hel liberalisme heeft voor leus: De burgemeester op het stadhuis; De pastoor in de kerk Het klerikalisme heeft voor leus: De pastoor moester en de meester en de bur gemeester de slaafsche uitvoerders van den wil der politieke priesters? Hel liberalisme heeft voor doelVRIJ HEID! Het klerikalisme heeft voor doel: DWINGELANDIJ. Dit blad verschijnt den Zaterdag. Abonnement: voorop betaalbaar 4 fr. ’sjaars; per post 5 fr. Een nummer 10 c. Extrakten 20 c. den drukregel. Notarieel'* annoncen 15 c. den drukregel. Reklamen 50 c. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. den drukregel. Groote letters volgens plaatsruimte. Alle artikels moeten tegen Donderdag avond vrachtvrij en onderteekend toekomen. Artikels ongeteekend of personaliteiten bevattende, worden niet opgenomen. De Uitgever heeft het recht artikels te weigeren. Buitenland (behalve de beide Vlaanderen) worden ontvangen door het Office db PuBticué, Nieuwstraat, 36, Brussel. Men schrijft in bij camillk urunhi.w, Drukker-Uitgever, Nieuwstraat te Veurne, en in al de Postkantoren. - n n i uil i iw rv rng.acrjgiaar: jsnaaMMaa—i zich uitsluitelijk steunt op hetgeen hij noemt: de bestuurlijke rechtvaardigheid. Dat zijn woorden! Maar wal zijn de daden? Ziehier nog een treffend voorbeeld van zijne ONrechtvaardigheid. D< meente Freeren is sedert meer dan 20 jaren in de handen van een liberaal be stuur en de deftige en eerlijke burgemees ter was de heer Felix Streel. Op 15 October II. dank aan alle slag van dwangmiddelen bekwamen de kleri- kaleu twee gekozenen. Er zijn nu dus 5 liberalen en 2 klerikalen, waarvan een zeer jong mannetje, weinig kennende van bestuurzaken. De gemeenteraad stelde zooals sedert 20 jaren als burgemeester de kandida tuur voor van den waardigen heer Streel. Hij was het sedert 20 jaar; zijne partij is meerderheid. Wat heeft M. Berryer gedaan? Hem benoemd? Wel neen dal ware recht* aai digheid zooals wij dit woord be grijpen Óp het aandringen van den pastoor heeft hij tiet jong mannetje benoemd. Dal is rechtvaardigheid zooals die uroole klerikale minister en zijne parfij- enool n dit verstaan Na de gevallen van Etterbeek en Hemi- xem, dal is waarlijk schandalig. KIEZERS. Rekent niet op de klerikale rechtvaardigheid. gij zoudt kunnen bedro gen zijn; maakt liever dat dit woord wel dra zijne ware beteekenis zou kunnen wedervinden. Stelt uw vertrouwen in de Liberalen! I il ADVERTENTIE-BLAD ■1 r n| en we». dL y

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1912 | | pagina 1