Nooit!
I
I
VAN VEURNE
Wal is hel Liberalisme?
Antiklerikaal...
Altijd! Vijandig aan den Godsdienst...
NIEUWSBLAD VOOR VEURNE EN HET ARRONDISSEMENT
Zaterdag 50 Maart 1912.
N* 15
86e Jaar.
vrijheden,
9
H
De zwarte Bende.
Hunne Rechtvaardigheid.
Van ’t ongedierte
ls
Hel klerikaal Ministerie
is door
de cijfers veroordeeld.
Het uur der verlossing nadert.
Eenige Gijiers.
Het Liberalisme is de natuurlijke verdediger aller vrijheden, en tusschen deze
is de GODSDIENSTVRIJHEID de voornaamste. VftHl Hyman8.
Moest ooit eene Regeering de katholieken vervolgen, omdat zij katholiek zijn,
ik zou zelf naar de mis gaan, ten teeken van protestatie. Paili JUM.O„.
mei hunne altijd
In 1902
In 1904
In 1906
In 1908
In 1910
een
een
t
H
26
20
12
8
4
De Annoncen voor Belgie en
aangroeiende
Door één, heeft het klerikaal ministerie
voor acht miljoen ontleend per
maand.
Het woord komt voort van hel lalijnsche
woord hberalis, dat beleekentvrijge-
zind, vrijheidslievend
In zijne huidige beteekenis, kenschetst
het de strekkingen van eene der twee
groole Staatspartijen, die sinds 1830 ons
vaderland bestuurd hebben. Hel heeft als
tegenpartij hel klerikalisme.
De klerikalen hebben goedgevonden aan
het liberalisme strekkingen toe te schrij
ven die hel in bet geheel niet bezit, en zijn
alzoo, bij brave en eenvoudige kiezers, er
in gelukt de liberalen te doen doorgaan
voor vijanden van het katholicisme. Zij
hebben alzoo eene verwarring tusschen
twee verschillende zaken doen ontslaan,
tusschen katholicisme en klerikalisme
•l Is die noodlottige verwarring van ge
dachten, die ik alhier duidelijk wil doen
uitschijnen.
Wal is het katholicisme?
Hel is de godsdienst van hen, die go-
looven aan de leering der Katholieke
Apostolieke en Roomsche Kerk, zooals zij
thans voorgehouden en aangeleerd wordt
door den Paus.
Is hel liberalisme de vijand van hel
katholicisme?
Geenszins want hel liberalisme is eene
Staalkundige leering, het katholicisme is
eene godsdienstige leering.
Als leering en strekking heeft het libe
ralisme met het katholicisme niets te zien,
evenmin als het iets te zien heeft met de
protestanten, met de Israëlieten, met de
schismatieken en de mahomedanen.
De godsdienst bekommert zich om de
godsdienstige belangen der menschcn te
regelen.
De godsdienst regelt de betrekkingen
tusschen de menschen en de Godheden,
de politiek regelt de betrekkingen der bur
gers onder hen.
Het liberalisme leert dal de zaken, die
het geloof aangaan, behooren tot de per
soonlijke zienswijze van iederen burger; de
godsdienst is eene persoonlijke zaak, eene
gewetenszaak. Iedereen heeft het recht te
gelooven wal hij wil en te leven volgens
zijne overtuiging, voor zoolang hij de rech
ten van zijnen eveomensch niet krenkt.
Hier in België, gelijk in alle andere lan
den waar de katholieke godsdienst over-
beerschend is, verdedigen de liberalen de
gewetensvrijheid der niel-katholiekenin
Engeland, waar het protestantisme de
overhand heeft, verdedigen de liberalen
de godsdienstige vrijheid der katholieken.
Overal waar menschen om wille hunner
godsdienstige meeningen of wijsgeerige
overtuiging verdrukt worden, is het libe
ralisme daar om de rechten dier menschen
te verdedigen.
Ziet hier eenige inlichtingen ovei hel
uilbreiden der kloosters.
In Oostenrijk bestonden, in 1843,
totaal van 499 kloosters; in 1910,
totaal van 29K6 kloosters.
Volgt nu hel getal der kloosterlingen:
In hetzelfde Oostenrijk, bestonden in
1843 een totaal van 8044 kloosterlingen;
in 1910 een totaal van 38.BOB kloos
terlingen
Maar dat is nog niets; want die geza
menlijke kloosterbevolking in het wijd
uitgestrekte Keizerrijk van Oostenrijk
maakt slechts de vier vijfden uit van deze
van het kleine Belgie. Wij bezitten er dus
nog een vijfde méér dan de Ooslenrijkers!
Als men onze klerikale ministers hooi t
spreken in de Kamer, boffen ze met groot
lawijt over hunne rechtvaardigheid!
Die redevoeringen alleen zijn gedrukt in
de katholieke blaadjes en een aantal on-
noozele menschen gelooven dat hel waar
lijk zoo is.
O schijn! O bedrog
M. Berryer, de held van Luik, heeft
luidop veropenbaard dat, voor wat aan
gaat de benoeming der burgmeesters, hij
liet Veurnsche Volk wenscht te weten
wie bedoeld wordt als wij, liberalen, hel
Geuzenlied zingen op onze feesten, met het
refrein: Van’t ongediert der papen, ver
los ons Vaderland.
En voor hij een antwoord afwacht, gaal
hij over in la) van veronderstellingen, die
hij als waarheid opdischl aan zijne naieve
lezers en die anders niet dan geweten leu
gens en grove laster zijn.
Geen enkel liberaal, noch socialist valt
de geestelijken lastig, ’t zij priesters, non
nen of paters, die bij de uitoefening van
bun ambt blijven. Doch als zij hunne zen
ding te builen gaan en ons op wereldsch
of op politiek terrein bestrijden en met
arglistige wapens en met leugen en laster
aanvallen dan noemen wij <lie geestelij
ken het ongediert der papen.
Paap is geen lasterwoord en allen die
den Paus van Rome als opperhoofd aan-
zien, moeten fier zijn met dien titel be
noemd te zijn, evenals wij den naam van
Geus niet als eerroovend aanzien.
Maar het ongediert dal bij de klerikalen
woekert, dat de kristene leering vernietigt
met ze te verdraaien en te verwringen al
naar hunne wereldsche politiek ter wille
van de profijtjes, dat ongediert. bekam
pen wij uit al onze macht en zijn ver
zekerd dat wij daardoor niet hel minst
aan den Godsdienst raken maar hel best
zijne goede princiepen verdedigen. Want
dat ongediert is de grootste vijand van
den Godsdienst zooals hij zou moeten zyn
In 1884, tijdens de liberalen, stond de
Belgische rente aan 99 franks
In 1912, onder hel klerikaal bestier, is
ze gevallen lot 86.75 fr.
ie
p:
ii<
■I
■je
n'
d
11
1
Is
cl
De uitgaven van den Slaat, er niet inbe
grepen deze betrekkelijk de Spoorwegen,
Post en Telegraafdiensten, beliepen in 1884
dus in den tijde der liberalen, slechts lot
181 miljoen.
In 1910 beloopen dezelve lot 230 mil
joen.
Dus, de klerikalen hebben die uitgaven
en zooals hij door Jesus den Nazarener
heerlijk ingesteld werd. En dat die Gods
dienst de ware altijd achteruitgaat
dan is liet door de werking van hel onge
diert der papen, die de Godsdienst in de
politiek werpt om zich te vergasten aan
de subsidien, die den Slaat zoo mild weel
te schenken, voor hunne politieke wer
king.
Ziehier.
In 1894 had het 54 stem, meerderheid.
ze
In 1912 moeten
Laat de klerikalen nu maar sloffen
boffen
macht.
Bekijkt die cijfers en laat ons met zeker
heid zeggen:
De openbare schuld is meer dan ver
dubbeld sedert 1884.
In 1884, tijdens de liberalen, was die
schuld van 1 miljard 706 miljoen!!
In 1912, onder hel klerikaal beheer,
stijgt ze tot méér dan 4 MILJARD 1!
Hel liberalisme eerbiedigt en beschermt
ALLE rechtzinnige godsdienstige overtui
gingen; hel liberalisme is de verdediger
van al wie gekrenkt wordt in de uiting der
gevoelens van zijn geweien. Maar wat het
liberalisme uit al zijne krachten bestrijdt,
dal is hel klerikalisme, de politieke pries
terheerschappij, dal is te zeggen de partij
die van geene gewetensvrijheid wil hoo-
ren, de partij die eiken anderdenkbnde als
een vijand aanziet, de partij waarin vein-
zaards en huichelaars thuis zijn, want
vele klerikalen hebben geene dt$ minste
godsdienstige overtuiging, doch veinzen
enkel, omdat zij er hun persoonlijk voor
deel in zien, er eene te hebben.
Hel liberalisme heeft voor leus:
De burgemeester op het stadhuis;
De pastoor in de kerk
Het klerikalisme heeft voor leus: De
pastoor moester en de meester en de bur
gemeester de slaafsche uitvoerders van
den wil der politieke priesters?
Hel liberalisme heeft voor doelVRIJ
HEID! Het klerikalisme heeft voor doel:
DWINGELANDIJ.
Dit blad verschijnt den Zaterdag. Abonnement: voorop betaalbaar 4 fr. ’sjaars; per post 5 fr. Een nummer 10 c. Extrakten 20 c. den drukregel.
Notarieel'* annoncen 15 c. den drukregel. Reklamen 50 c. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. den drukregel. Groote letters volgens plaatsruimte.
Alle artikels moeten tegen Donderdag avond vrachtvrij en onderteekend toekomen. Artikels ongeteekend of personaliteiten bevattende, worden niet
opgenomen. De Uitgever heeft het recht artikels te weigeren.
Buitenland (behalve de beide Vlaanderen) worden ontvangen door het Office db PuBticué, Nieuwstraat, 36, Brussel.
Men schrijft in bij camillk urunhi.w, Drukker-Uitgever, Nieuwstraat te Veurne, en in al de Postkantoren.
- n n i uil i iw rv rng.acrjgiaar: jsnaaMMaa—i
zich uitsluitelijk steunt op hetgeen hij
noemt: de bestuurlijke rechtvaardigheid.
Dat zijn woorden!
Maar wal zijn de daden?
Ziehier nog een treffend voorbeeld van
zijne ONrechtvaardigheid.
D< meente Freeren is sedert meer dan
20 jaren in de handen van een liberaal be
stuur en de deftige en eerlijke burgemees
ter was de heer Felix Streel.
Op 15 October II. dank aan alle slag
van dwangmiddelen bekwamen de kleri-
kaleu twee gekozenen. Er zijn nu dus 5
liberalen en 2 klerikalen, waarvan een
zeer jong mannetje, weinig kennende van
bestuurzaken.
De gemeenteraad stelde zooals sedert
20 jaren als burgemeester de kandida
tuur voor van den waardigen heer Streel.
Hij was het sedert 20 jaar; zijne partij
is meerderheid.
Wat heeft M. Berryer gedaan?
Hem benoemd? Wel neen dal ware
recht* aai digheid zooals wij dit woord be
grijpen
Óp het aandringen van den pastoor
heeft hij tiet jong mannetje benoemd.
Dal is rechtvaardigheid zooals die
uroole klerikale minister en zijne parfij-
enool n dit verstaan
Na de gevallen van Etterbeek en Hemi-
xem, dal is waarlijk schandalig.
KIEZERS. Rekent niet op de klerikale
rechtvaardigheid. gij zoudt kunnen bedro
gen zijn; maakt liever dat dit woord wel
dra zijne ware beteekenis zou kunnen
wedervinden.
Stelt uw vertrouwen in de Liberalen!
I
il
ADVERTENTIE-BLAD
■1
r
n|
en
we».
dL
y