LEVE DE LIBERALEN. It V ■WEUUDERS! Aan Mijnheer Langoore s. SAMENSPRAAK is gegoed Zwijger Pil... heeft gesproken Doode Hand. I F’ Nog over hun Vlaggefeest. Oh! la! Piero! Het ideaal Kijvviel hi tegen kei vuur rf Naar ’t College! De Klerikale Partij. Partij van ORDE en Verdraagzaamheid aan zijn kloosters, oefe- na- '■nden a|ZOo alleen dal n er met ooL de klerikale scholen dag te brengen. schijnen on- 19.537 90.440 6.825 4 984 64 253 112 350 1 M. Pil heeft drie dagen voor de sluiting der Kamer toch eindelijk zijn gewijden mond opengedaanEn weel ge wal hij gevraagd heeft Dal men de pensioenen zou willen ver beteren... van de beambten der Weldadig- heidsscholen Oh! Denkt niet dal hel de werkmans pensioenen zijn die hij bedoeld heeft. Wan neer dal voorstel voor de pinne komt, stemt l»ij tegen. Verre van hel zelf le vragen Weel wel dal er in geheel zijn arron dissement geene Weldadigheidsschool be staal.. Hij zit daar jaar in jaar uil te zwijgen en als hij den mond opendoet is hel nog om iets te vragen dat in ’t geheel met zijn arrondissement geen betrek heeft En zijn zulke mannen die men hier naar de Kamer stuurt I 'l Is ongelooflijk dal hel volk toch zoo Er zijn weinig familiën in België, die a ik f s r Adinkerke Dixmude De Panne Oostduinkerk Loo Nieupoort Hel artikeltje uil liet Volkje is gelee- kendWakerWie is dal? Is hel één dier wilde huilers, die, ge durende gansch den nacht van 5 lot 6 Mei gewaakt hebben? Miek hij deel der woeste bende die hier gansch den nacht de inwo ners van zekere groote stralen heeft doen waken, aangezien de nachlslooriug dezer bende aan de inwoners niet toeliet te rus ten en le slapen? Wie weel? Doch, indien wij den naam van dien sukkelaar niet kennen, doch hebben wij eenige aanduidingen die ons op ’t spoor zetten: Inderdaad de schrijvelaar heeft aan Het Volkje zijn portret opgezonden en Het Volkje heelt dit portret zijne lezers aangeboden. De gelaatstrekken van den schrijver zijn niet zeer klaar, doch wij bewonderen zijne lange ooren Bij het lezen van hel artikeltje waren wij reeds gewaar dal hij moest aan die familie loebehooren. Maar nu is alle twijfel ontnomen. Proficiat! Langoor! maar hadden wij niet was ons de toelage ontnomen, cn met om vrouw en zeven dier uitmuntende ook gehad na het vaandelfeest der klerikale Jonge Wacht. Maar hel is in Veuine niet dergelijke feilen voorkomen. dat hij niet gedood werd. De misdadige, klerikaal van T zuiverste bloed, werd aan stonds aangehouden. Klerikale verdraagzaamheid Partij van orde!! niet waar, kiezers r In ons nummer van Zaterdag II. hebben wij getoond hoe de goedzakkige bijeenge- trommelde buitenlieden hier als een bende schapen door hunne herders rond de stad wierden geleid. Achter ieder gemeente-bende was een pastoor of een kapelaan. Die apostels van eenen God van verdraagzaamheid en oot moedigheid paradeerden gelijk bevelheb bers en overheerschers tusschen hunne nederige slaven en bewezen alzoo eens le blind kan zijn meer, in openbaar, dal zij de verdienste lijke!?) en zedige dienaars zijn eener religie van verzoening en vrede. Men zag van die gezalfden des Hoeren, die in de stralen do maal sloegen gelijk muziekmeesters, terwijl hunne slaven, politieke en strijdlustige liederen zongen. En zóó, huilende en tierende, doorlie pen die mannen onze straten. Hoe deftig, niet waar? En zie! Alwie deze handelwijze niet goedkeurt, alwie op zijne knieën niet valt voor die gerokte meesiermakers is aan zien en uitgescholden als eenen vijand van ....onze religie, van onzen godsdienst Wij vragen het u, beste lezers, wat heeft onze godsdienst le zien in die huichela rijen, in die schouwspelerijen? Ahdie comedianten Zij builen en lieren in de stralen der stad, zij beleedigen, lasteren, beschimpen jaar in, jaar uil hunne medeburgers. Alwie van hunne sleppedragers niet is, wordi uilgescholden voor Bonnol, Gar nier en C“ is le zeggen voor losban- digen, dieven en bandieten! En als een treffelijke burger hiertegen opstaal en zich verdedigt,en zijne eigene waardigheid doel gelden, dan is hij dade lijk een vijand van onzen godsdienst. Hoe is dil mogelijk? Bleven de priesters in hunne kerk, moesten zij hunne zedelijke zending vol brengen, zij wierden van iedereen geacht. Maar die zending gaan zij le builen. Iedereen moei buigen... of bersten. Ver vloeken en broodrooven, ziedaar hunne leus! Voorwaar men mag zeggen dal er geene ergere vijanden zijn onzer godsdienst dan onze geweldige politieke priesters. -- Hel verslag van hel Veurnsche Volk over hun vlaggefeest bevat, grove, ongehoorde leugens! En dat zal niemand verwonderen. Doch dit gaat over zijn hout. Men schrijf:Als’t u nog lust blauw poeier te smijten... Oh la! Piero Dil gaat le verre c r I in n d il Er wierd, in zekere straat, inderdaad, blauw poeier gesmetenMaar door wie? Door uwe mannen. Door mannen die in uwe rangen waren. Door uwe slecht opgevoede kerels. Dil is onbetwistbaar. Dil heeft iedereen gezien. Dit kan be wezen worden door menigvuldige getui gen... En gij durft schrijven: «Als ’t u nog lust blauw poeier te smijten...» Dit is een echt schandaal! Gij zijl plichlig. Bij den klaren dag hebt «ij treffelijke mannen willen be schimpen. Staande vóór uwe kwade trouw, vóór uwe peerde-leugens, kunnen wij maar I zeggen om te eindigen: Pouah! Foei Dus, gij spaarzame burgers van Veurne, --■■■" gij verliest de ongelooflijke som van bijna i een liulf millioen door de bedenke- lijke daling der Belgische Bente. Gij, spaarzame landbouwers en rente niers van Nieupoort, gij verliest 11» duizend frank. En gij, visschers van De Panne en Oosl- duinkerke. uwe moeilijke en niet zonder gevaar gewonnen spaarcenten, zijn van 12.000 fr. verminderd, enkel door’t nood lottig klerikaal bestuur, welke ons geld nutteloos verbrast en ons krediet in dek vreemde doet verminderen. Weesl dil verlies indachtig, Kiezers, wanneer gij op 2 Juni u voor de stembus zult bevinden. Een artikel over hel vlaggefeest is in Het Volkje verschenen. Dil beval eenige scbaamleloozo onwaarheden en ook per soonlijke beleedigingen. Hierop zullen wij niet antwoorden, want wij willen in geene bijzonderheden komen jegens zekere nieuw rijke haantjes vooruit of klerikale Leuvensche slokslagers. In zekere groote sleden heeft de politie meermaals de straatschenderijen en de gewelddaden slagen, bedreigingen, kwetsuren - van zekere, in Veurne en alomgekende vóór- vechlers moeten beteugelen en doen straf fen maar daarmede punctum. Wie 'l schoentje past, trekt hel aan! Te Antwerpen, in T bijzonder, de leerlingen van bel vrije klerikale derwijs zich le willen onderscheiden. Op Donderdag 9 Mei had eene liberale meeting plaats. De heeren Franck, Strauss Augusleyns enz. hadden er hel woord ge nomen, en de naam van den oud-burge- meesier Jan Van Ryswyck werd geestdrift toegejuicht. Alles liep om ter best af tol ting. Eenige jonge klerikale wachten er de liberalen af T slaan en T vechten. na de mee- slokslagers en gingen aan Een dezer jongens vond hel niet genoeg en loste O revolverschoten op de menigte. Een der tegenwoordige liberalen erg gekwetst en T was bij mirakel, Agent: Ach. CLARYS-BAES In T grootCornet r.’ spaarboekje legdet, hebt Belgische Rente gekocht. Laat ons nu eens zien hoeveel gij en uwe vrienden verliest door de daling der Belgische Rente, welke men u op deze manier heeft doen aankoopen. Ziehier de totalen dezer verliezen voor eenige gemeenten, (genomen uit hel laatst verschenen officieel verslag van 31 Dec. 1910). TUSSCHEN TWEE MANIFESTANTEN JAN. Wat zegt ge ervan. Sis! van die inhuldiging van hel vaandel der Jonge Wacht. SIS. Wel volk, onbetwistbaar, Jan. Doch, laat me eens weten hoeveel gij ge had hebt om hier le komen. JAN. Een half frankje, Sis. SIS. Ik ook, Jan! Doch men verzekert mij dal de gasten van andere gemeenteu zelfs tot 2 fr. hebben ontvangen. Had ik hel geweien, dan kwam ik ook niet voor min. JAN. En zeggen dal wij voor dat half frankje, eene gansche achternoene hebben moeien tol eerewachl dienen van den onderpastoor. SIS. T Is waar, moeten komen dan van hel Armbestuur mijne 2.56 fr. daags op te voeden, kan ik er niel De klerikalen voelen hunnen val nabij en hunne spijl is zoo groot, dal zij hem reeds voor de kiezing niel meer kunnen verbergen en zich aan alle slag van balda digheden overgeven. De opgeirommelde manifestanten van den 5 Mei zijn eindelijk naar T College op getrokken en T is aldhür dal de zoogezeg de vermaarde klerikale redenaars hunne gal moesten uitspuwen tegen de liberalen, dal geuzenras en de socialisten (de gewezen kameraden en bondgenooten van den kleri kalen minister Vandevyvere). Het Volkje zegt: Daar waren ze thuis!!! Dil is ten minsten rechtzinnig, (pour une fois, savez-vous?) De schreeuwers van den 5 Mei waren dus, in T College thuis! Hel is in dit «stil en statig studiehuis» dat die mannen thuis waren De professorkens waren daar in hun klavergras. En de kinders woonden voorzeker de meeting bij... Dil maakt dus deel van hel onderwijs. kinderen komen. JAN. Is liet niet een weinig onze fout, Sis, dal wij zoo verslaafd zijn en moeten springen zooals de pastoor schuifelt. In- voor goed die geestelijkheid moesten laten, en op onze sedert 30 zijn. l»e kloosters palmen dus erfdeelen in, betalen geen successierechten, en daarbij willen zij nog onlelbare millioenen toela gen van den Slaat krijgen. En'I is niel al. In diezelfde kloosters, doel men weezen, ouderlingen en zelfs ziekelijke menschen werken, zonder loon, of voor echte spotloonen. Daardoor nen de kloosters eene doodende concur rentie uil legen de sliel- en neringdoende burgers. En zeggen dat een minister, in volle Kamer, durft spreken van arme kloos ters!! dien wij eens in hunne kerk .r gemeente een burgemeester kozen, die de eigenlijke meester in hel gemeentehuis ware, dal zou onze zaken wel veranderen. SIS. ’k Heb er ook al aan gedacht, bij zonderlijk wanneer ik denk aan mijnen ouden dag. De liberalen zullen ons 1 frank pensioen daags geven, terwijl we nu slechts 9 centen krijgenen nog, om ze te bekomen, moeten we op onzen buik lig gen voor Mijnheer de Pastoor. En daar juist een dier geestelijken derde, gingen beiden, als fluitende, voort niel van de roofzucht der kloosters klagen hebben. Onlelbare millioenen wer den sedert 1830 aan wetlelijke erfgena men ontnomen, door de sluwe handelin gen van priesters, paters en nonnen. Niel alleen onttrekken zij die ontelbare millioenen aan de weltelijke erfgenamen maar eens ingepalmd, wordt nooit geen ceni erfenisrechten meer betaald. Een zoon die van zijne ouders erlt moet 1.40 fr. per honderd successierechten be talen. Komt een kloosterling te sterven, al moest hij verschillige millioenen klooster nalaten, dan wordt er geen cent successierechten betaald. Over eenige weken, in de Kamer, bewees zulks, Waar blijkend, de heer Vekemans, die notaris is jaar en dus op do hoogte moet Sedert eenige Zondagen hebben wij, ’s avonds en 's nachts, het schouwspel eeniger briesschende en tierende klerika le jongelingen, die hel goed hunne ordeliefde en hun goed gedrag, in aangeleerd, aan den Een bijzonder staal opvoeding hebben wij Maar ziehier nog beter. ’s Anderendaags, dezelfde bende kleri kale slokslagers heeft de achterpoort der woning van volksvertegenwoordiger Ter- wagne ingesmeten, gansch den hof ver woest, en den aulomobielvoerder fei m ge kneusd en gewond. Enkel de gewapende lusscheókomsl van den eigenaar heeft kunnen die schandalige aanvallers doen terugdeinzen. Wie zijn nu de vernielers des eigen- doms? Olvvel die afschuwelijke liberalen, ofwel die klerikale jongens die de huizen aanvallen en alles op hunnen weg vernie len en verwoesten de leeringen en de opvoeding, welke die jonge ventjes in dil geslicht genieten. Dit strekt ter eere van de professorkens! II il d M werd I; K - - te K h «I 'i H, *1 «i n m hi k i I) f< i! i 4 “I «I i b e Bi s ‘S i i i - il K i ei Bt (r ti 'i t i i c Verliezen in Veurne 491.031 Trrp*lezera, wilt gelijkheid voor de stembuséén mun, ééne stem, kiest dan voor Ituyl, Serruys en medeknndidateu.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Advertentieblad (1825-1914) | 1912 | | pagina 2