LEVE DE LIBERALEN.
It
V
■WEUUDERS!
Aan Mijnheer Langoore
s.
SAMENSPRAAK
is
gegoed
Zwijger Pil...
heeft gesproken
Doode Hand.
I
F’
Nog over hun Vlaggefeest.
Oh! la! Piero!
Het ideaal
Kijvviel hi
tegen kei vuur rf
Naar ’t College!
De Klerikale Partij.
Partij van ORDE en
Verdraagzaamheid
aan zijn
kloosters,
oefe-
na-
'■nden a|ZOo
alleen dal
n
er met
ooL
de klerikale scholen
dag te brengen.
schijnen
on-
19.537
90.440
6.825
4 984
64 253
112 350
1
M. Pil heeft drie dagen voor de sluiting
der Kamer toch eindelijk zijn gewijden
mond opengedaanEn weel ge wal hij
gevraagd heeft
Dal men de pensioenen zou willen ver
beteren... van de beambten der Weldadig-
heidsscholen
Oh! Denkt niet dal hel de werkmans
pensioenen zijn die hij bedoeld heeft. Wan
neer dal voorstel voor de pinne komt,
stemt l»ij tegen. Verre van hel zelf
le vragen
Weel wel dal er in geheel zijn arron
dissement geene Weldadigheidsschool be
staal..
Hij zit daar jaar in jaar uil te zwijgen
en als hij den mond opendoet is hel nog
om iets te vragen dat in ’t geheel met zijn
arrondissement geen betrek heeft
En zijn zulke mannen die men hier
naar de Kamer stuurt I
'l Is ongelooflijk dal hel volk toch zoo
Er zijn weinig familiën in België, die
a
ik
f
s
r
Adinkerke
Dixmude
De Panne
Oostduinkerk
Loo
Nieupoort
Hel artikeltje uil liet Volkje is gelee-
kendWakerWie is dal?
Is hel één dier wilde huilers, die, ge
durende gansch den nacht van 5 lot 6 Mei
gewaakt hebben? Miek hij deel der woeste
bende die hier gansch den nacht de inwo
ners van zekere groote stralen heeft doen
waken, aangezien de nachlslooriug dezer
bende aan de inwoners niet toeliet te rus
ten en le slapen?
Wie weel?
Doch, indien wij den naam van dien
sukkelaar niet kennen, doch hebben wij
eenige aanduidingen die ons op ’t spoor
zetten: Inderdaad de schrijvelaar heeft
aan Het Volkje zijn portret opgezonden en
Het Volkje heelt dit portret zijne lezers
aangeboden.
De gelaatstrekken van den schrijver zijn
niet zeer klaar, doch wij bewonderen
zijne lange ooren
Bij het lezen van hel artikeltje waren
wij reeds gewaar dal hij moest aan die
familie loebehooren.
Maar nu is alle twijfel ontnomen.
Proficiat! Langoor!
maar hadden wij niet
was ons de toelage
ontnomen, cn met
om vrouw en zeven
dier uitmuntende
ook gehad na het
vaandelfeest der klerikale Jonge Wacht.
Maar hel is in Veuine niet
dergelijke feilen voorkomen.
dat hij niet gedood werd. De misdadige,
klerikaal van T zuiverste bloed, werd aan
stonds aangehouden.
Klerikale verdraagzaamheid
Partij van orde!! niet waar, kiezers
r In ons nummer van Zaterdag II. hebben
wij getoond hoe de goedzakkige bijeenge-
trommelde buitenlieden hier als een bende
schapen door hunne herders rond de stad
wierden geleid.
Achter ieder gemeente-bende was een
pastoor of een kapelaan. Die apostels van
eenen God van verdraagzaamheid en oot
moedigheid paradeerden gelijk bevelheb
bers en overheerschers tusschen hunne
nederige slaven en bewezen alzoo eens le blind kan zijn
meer, in openbaar, dal zij de verdienste
lijke!?) en zedige dienaars zijn eener
religie van verzoening en vrede.
Men zag van die gezalfden des Hoeren,
die in de stralen do maal sloegen gelijk
muziekmeesters, terwijl hunne slaven,
politieke en strijdlustige liederen zongen.
En zóó, huilende en tierende, doorlie
pen die mannen onze straten.
Hoe deftig, niet waar?
En zie! Alwie deze handelwijze niet
goedkeurt, alwie op zijne knieën niet valt
voor die gerokte meesiermakers is aan
zien en uitgescholden als eenen vijand van
....onze religie, van onzen godsdienst
Wij vragen het u, beste lezers, wat heeft
onze godsdienst le zien in die huichela
rijen, in die schouwspelerijen?
Ahdie comedianten
Zij builen en lieren in de stralen der
stad, zij beleedigen, lasteren, beschimpen
jaar in, jaar uil hunne medeburgers.
Alwie van hunne sleppedragers niet is,
wordi uilgescholden voor Bonnol, Gar
nier en C“ is le zeggen voor losban-
digen, dieven en bandieten!
En als een treffelijke burger hiertegen
opstaal en zich verdedigt,en zijne eigene
waardigheid doel gelden, dan is hij dade
lijk een vijand van onzen godsdienst.
Hoe is dil mogelijk?
Bleven de priesters in hunne kerk,
moesten zij hunne zedelijke zending vol
brengen, zij wierden van iedereen geacht.
Maar die zending gaan zij le builen.
Iedereen moei buigen... of bersten. Ver
vloeken en broodrooven, ziedaar hunne
leus!
Voorwaar men mag zeggen dal er geene
ergere vijanden zijn onzer godsdienst dan
onze geweldige politieke priesters.
--
Hel verslag van hel Veurnsche Volk over
hun vlaggefeest bevat, grove, ongehoorde
leugens!
En dat zal niemand verwonderen.
Doch dit gaat over zijn hout.
Men schrijf:Als’t u nog lust blauw
poeier te smijten...
Oh la! Piero
Dil gaat le verre
c
r
I
in
n
d
il
Er wierd, in zekere straat, inderdaad,
blauw poeier gesmetenMaar door wie?
Door uwe mannen. Door mannen die
in uwe rangen waren. Door uwe slecht
opgevoede kerels. Dil is onbetwistbaar.
Dil heeft iedereen gezien. Dit kan be
wezen worden door menigvuldige getui
gen...
En gij durft schrijven: «Als ’t u nog
lust blauw poeier te smijten...»
Dit is een echt schandaal!
Gij zijl plichlig. Bij den klaren dag
hebt «ij treffelijke mannen willen be
schimpen.
Staande vóór uwe kwade trouw, vóór
uwe peerde-leugens, kunnen wij maar
I zeggen om te eindigen: Pouah! Foei
Dus, gij spaarzame burgers van Veurne, --■■■"
gij verliest de ongelooflijke som van bijna i
een liulf millioen door de bedenke-
lijke daling der Belgische Bente.
Gij, spaarzame landbouwers en rente
niers van Nieupoort, gij verliest 11»
duizend frank.
En gij, visschers van De Panne en Oosl-
duinkerke. uwe moeilijke en niet zonder
gevaar gewonnen spaarcenten, zijn van
12.000 fr. verminderd, enkel door’t nood
lottig klerikaal bestuur, welke ons geld
nutteloos verbrast en ons krediet in dek
vreemde doet verminderen.
Weesl dil verlies indachtig, Kiezers,
wanneer gij op 2 Juni u voor de stembus
zult bevinden.
Een artikel over hel vlaggefeest is in
Het Volkje verschenen. Dil beval eenige
scbaamleloozo onwaarheden en ook per
soonlijke beleedigingen. Hierop zullen wij
niet antwoorden, want wij willen in geene
bijzonderheden komen jegens zekere
nieuw rijke haantjes vooruit of klerikale
Leuvensche slokslagers. In zekere groote
sleden heeft de politie meermaals de
straatschenderijen en de gewelddaden
slagen, bedreigingen, kwetsuren - van
zekere, in Veurne en alomgekende vóór-
vechlers moeten beteugelen en doen straf
fen maar daarmede punctum.
Wie 'l schoentje past, trekt hel aan!
Te Antwerpen, in T bijzonder,
de leerlingen van bel vrije klerikale
derwijs zich le willen onderscheiden.
Op Donderdag 9 Mei had eene liberale
meeting plaats. De heeren Franck, Strauss
Augusleyns enz. hadden er hel woord ge
nomen, en de naam van den oud-burge-
meesier Jan Van Ryswyck werd
geestdrift toegejuicht.
Alles liep om ter best af tol
ting. Eenige jonge klerikale
wachten er de liberalen af
T slaan en T vechten.
na de mee-
slokslagers
en gingen aan
Een dezer jongens vond hel niet genoeg
en loste O revolverschoten op de
menigte. Een der tegenwoordige liberalen
erg gekwetst en T was bij mirakel,
Agent: Ach. CLARYS-BAES
In T grootCornet r.’
spaarboekje legdet, hebt Belgische Rente
gekocht.
Laat ons nu eens zien hoeveel gij en
uwe vrienden verliest door de daling der
Belgische Rente, welke men u op deze
manier heeft doen aankoopen.
Ziehier de totalen dezer verliezen voor
eenige gemeenten, (genomen uit hel laatst
verschenen officieel verslag van 31 Dec.
1910).
TUSSCHEN TWEE MANIFESTANTEN
JAN. Wat zegt ge ervan. Sis! van die
inhuldiging van hel vaandel der Jonge
Wacht.
SIS. Wel volk, onbetwistbaar, Jan.
Doch, laat me eens weten hoeveel gij ge
had hebt om hier le komen.
JAN. Een half frankje, Sis.
SIS. Ik ook, Jan! Doch men verzekert
mij dal de gasten van andere gemeenteu
zelfs tot 2 fr. hebben ontvangen. Had ik
hel geweien, dan kwam ik ook niet voor
min.
JAN. En zeggen dal wij voor dat half
frankje, eene gansche achternoene hebben
moeien tol eerewachl dienen van den
onderpastoor.
SIS. T Is waar,
moeten komen dan
van hel Armbestuur
mijne 2.56 fr. daags
op te voeden, kan ik er niel
De klerikalen voelen hunnen val nabij
en hunne spijl is zoo groot, dal zij hem
reeds voor de kiezing niel meer kunnen
verbergen en zich aan alle slag van balda
digheden overgeven.
De opgeirommelde manifestanten van
den 5 Mei zijn eindelijk naar T College op
getrokken en T is aldhür dal de zoogezeg
de vermaarde klerikale redenaars hunne
gal moesten uitspuwen tegen de liberalen,
dal geuzenras en de socialisten (de gewezen
kameraden en bondgenooten van den kleri
kalen minister Vandevyvere).
Het Volkje zegt: Daar waren ze thuis!!!
Dil is ten minsten rechtzinnig, (pour une
fois, savez-vous?)
De schreeuwers van den 5 Mei waren
dus, in T College thuis! Hel is in dit «stil
en statig studiehuis» dat die mannen
thuis waren
De professorkens waren daar in hun
klavergras.
En de kinders woonden voorzeker de
meeting bij...
Dil maakt dus deel van hel onderwijs.
kinderen
komen.
JAN. Is liet niet een weinig onze fout,
Sis, dal wij zoo verslaafd zijn en moeten
springen zooals de pastoor schuifelt. In-
voor goed die geestelijkheid
moesten laten, en op onze
sedert 30
zijn.
l»e kloosters palmen dus erfdeelen in,
betalen geen successierechten, en daarbij
willen zij nog onlelbare millioenen toela
gen van den Slaat krijgen.
En'I is niel al. In diezelfde kloosters,
doel men weezen, ouderlingen en zelfs
ziekelijke menschen werken, zonder loon,
of voor echte spotloonen. Daardoor
nen de kloosters eene doodende concur
rentie uil legen de sliel- en neringdoende
burgers.
En zeggen dat een minister, in volle
Kamer, durft spreken van arme kloos
ters!!
dien wij eens
in hunne kerk .r
gemeente een burgemeester kozen, die de
eigenlijke meester in hel gemeentehuis
ware, dal zou onze zaken wel veranderen.
SIS. ’k Heb er ook al aan gedacht, bij
zonderlijk wanneer ik denk aan mijnen
ouden dag. De liberalen zullen ons 1 frank
pensioen daags geven, terwijl we nu
slechts 9 centen krijgenen nog, om ze
te bekomen, moeten we op onzen buik lig
gen voor Mijnheer de Pastoor.
En daar juist een dier geestelijken
derde, gingen beiden, als fluitende, voort
niel van de roofzucht der kloosters
klagen hebben. Onlelbare millioenen wer
den sedert 1830 aan wetlelijke erfgena
men ontnomen, door de sluwe handelin
gen van priesters, paters en nonnen.
Niel alleen onttrekken zij die ontelbare
millioenen aan de weltelijke erfgenamen
maar eens ingepalmd, wordt nooit geen
ceni erfenisrechten meer betaald.
Een zoon die van zijne ouders erlt moet
1.40 fr. per honderd successierechten be
talen. Komt een kloosterling te sterven, al
moest hij verschillige millioenen
klooster nalaten, dan wordt er geen cent
successierechten betaald. Over eenige
weken, in de Kamer, bewees zulks, Waar
blijkend, de heer Vekemans, die notaris is
jaar en dus op do hoogte moet
Sedert eenige Zondagen hebben wij,
’s avonds en 's nachts, het schouwspel
eeniger briesschende en tierende klerika
le jongelingen, die hel goed
hunne ordeliefde en hun goed gedrag, in
aangeleerd, aan den
Een bijzonder staal
opvoeding hebben wij
Maar ziehier nog beter.
’s Anderendaags, dezelfde bende kleri
kale slokslagers heeft de achterpoort der
woning van volksvertegenwoordiger Ter-
wagne ingesmeten, gansch den hof ver
woest, en den aulomobielvoerder fei m ge
kneusd en gewond.
Enkel de gewapende lusscheókomsl van
den eigenaar heeft kunnen die schandalige
aanvallers doen terugdeinzen.
Wie zijn nu de vernielers des eigen-
doms? Olvvel die afschuwelijke liberalen,
ofwel die klerikale jongens die de huizen
aanvallen en alles op hunnen weg vernie
len en verwoesten
de leeringen en de opvoeding, welke die
jonge ventjes in dil geslicht genieten.
Dit strekt ter eere van de professorkens!
II il
d
M
werd
I;
K
- - te
K
h
«I
'i
H,
*1
«i
n
m
hi
k
i
I)
f<
i!
i
4
“I
«I
i
b
e
Bi
s
‘S
i
i
i -
il
K
i
ei
Bt
(r
ti
'i
t
i
i
c
Verliezen in Veurne 491.031
Trrp*lezera, wilt gelijkheid
voor de stembuséén
mun, ééne stem, kiest
dan voor Ituyl, Serruys en
medeknndidateu.