Slael van Europa. 0e echtscheiding. 2de Sekt ie 4’te Sektie Mynheer den opsteller 410 300 waer het getal schoon voor- 9 5 4 3 8 10 21 18 4 10 8 27 59 51 9 42 56 40 Slaet der Kiezers, weke in 1848 zvn voor de wetgevende Kamers, (Innigheid lol de Kiezing neen. Wanneer ik eenen vetten post tal hebben, en de afgestelde employé kan vrouwen scheiden van bare mannen, en van wcêrs- zyden andere huwelyken aengaen: wal zal er van de kinders geworden? Wie zal hun de opvoeding bezorgen, welke de ouders hun verschuldigd zyn? den deugdry zyne fortuin ding der jf'ugd. Dat die man moediglyK zynelaeK van zelfopoffering vporlzelte de gezonde rede zyner medeburgers heef/ van over lang regt gedaen over de schan- (lelyKheden van het ccrlooze Weekblad en dészolfs vcrwaende schryvers. IQ8 Caeskerke 23 S.t Jacobs Cappclle 44 Oudecappellè 41 Oostkerke 38 Stnyvekenskerke 23 Clercken 37 Keyem 23 Vladsloo Lampernisse Lek o Bovekerke Couckelaere Loo Handzame Noordschoote Pollinchovo Cortemarck Rcninglio - tTgg' i Hel ziet er tegenwoordig schoon uit in het verlicht beschaefd, geleerd en vry werelddeeldat men Europa noemtGy kunt uw oog naer geen kanten riglen, of bel is er vechten, moorden, stelen, rooven, ge ziel er twintig omwentelingen, van daeg voor en morgen legen, en als ge u opgeeft en vraegt: maer wat willen ze toch? dan vindt gy er nooit een klaer antwoord op, bovenal nu de revolutiema kers onder malkanderen beginnen te worstelen. Er zyn philosofen, die van over duizend jaer, geschreven hebben, dal de volkeren juist zvn gelyk enkele mensclien, dat is te zeggen dal ze jong be ginnen, eêueii minnelyken tyd hebben en dacrua oud, ziek en gebrekkelyk worden en eindelik sterven en vergaen. Volgens dit stelsel zou het mid den-Europa nu in eene rollekoorls liggen en yllioofdig razen, zonder te welen waervan het spreekt en wal het wil. De beschaving zou verrot zyn en sterven, om ons weder inde barbaerschheid te laten vervallen, waeruil onze afstammelingen zich nog ecus langzaem zullen verheffen, of, anders gezegd zy zouden op nieuw van de meet af aen beginnen. Waerschynely k is hel noodlottig uer, door zwarte philosofen aengewezen, nog niet geslagen; maer zeker is hel, dat Frankryk ten minste met snelle slappen tot hel verval der beschaving nadert. Voop dit land is hel gezegde der philosofen misschien eene wacrheid. Zou de fransche maelschappy door verrotting gaen iuslorlen? Is zy oud, verdorven en en kwynend? Ligt zy in doodstryd? Wie weel hel? Althans, wal er in Frrnkryk nu sedert eenige maeti- den omgaet, is zoo vreemd, zoo schrikverwekkend, zoo onbegrypelyk, dat het eene onbekende reden lol grond moet hebben. Het is al schoon, in Paris prachtige feesten te geven eene uilteerende niaegd kleedt zich ook nog eens schoon, voor dal zy haren laelsten snik geeft; maer ziel de andere 7.1de der kaei’t eens: in hel fransch gouvernement is haet, wantrouwen en twist tusschen de leden; in de k t. cr is zwakheid, vrees, drift onbekwaamheid; in Ftn is dreigende rootle mutpen eene algemeene plunder! niet fjénocg meer hebben om myne. vrouw en kinders te on derhouden, en een ander ook niet, en atzoo zou der ongelukkiger» verdubbeld zyn. Is dat niet een deel ’T is waer, maer het zou geheel anders gaen met de plaetsen. 'T en Zou, meester Picard Indien al de werklieden plaetsen moeten hebben, of al gelyk betaetd zyn, wat zul elk krygen voor zyn deel? byna niets. En dan, wat zullen de employés doen, die afgesteld zyn Zy zyn ryk. Ook niet hunne fortuin bestaet in hun pensioen. -- Zy zullen werken. - Zeer wel. Maer indien gy het regt hebt employé te worden, om dat gv werkman zytwanneer die employé werkman ge worden is, hy zal hetzelfde regt hebben van naer uwe plaets te staen. -- Neen, wil ik denzolven behouden, werkmon blyven. En wat regt hebt gy om employé te blyven Wat regt? om dat ik my aen de deur niet zal laten stellen, en dat wy de sterksten zyn. En dat wy de flauwsten waren, zoude gy geradig vinden aan de deur gesteld te worden Neen ik, waerachtig, Wat wilt gy dan gy wilt de bedienden uit hunne plaetsen •agen, de ryken hun goed afnemenen als gy eene plaets jult hebben’en ryk zyt, gy wilt niet dat men u de plaets en die rykdom ook nfneme gy noemt zulks onregtveerdig I» dat niet juist? Wordt teri'olgd.) ingeschreven eu in die hoc- vanden 13 juny aenslaeude mier Dixinude geroepen zyn Dixm tide B eerst Eessen TVoumen Merck cm JNieuCappelle Zarren WerCkt'H Zul hel. de moeder zyn? Maer de moeder is slechts moeder harer kinderen voor zoo veel baren in.ui er de vader van is; en deze is er de vader niet meer van, zoo haest hy de moeder versloot en eene andere verceniging aengael. Veronderstelt dal de vader, na twee vrouwen gehad te hebben, en kinders by heiden, eene derde trouw neme; dal de moeder, na ook twee mansgehad te hebben, en by beiden kinders, prooisoirli/k eenen derden man volge; wat zal alsdan de conditie zyn van den vader, van de moeder, van hel kind of, om beier le zeggen, van de vaders, moeders en kinders? De kinderszullen ten zelfden tvde dry vaders dry moeders en dry soorten van broeders hebben, en zullen aen niemand toebehooren. Men ziet het, eene zulke wel is niel allcenelyk tegenstrydig met de grondregels van den’ Godsdienst en zeden; maer zy geleidt regtstreeks jiaer de over- hoopwerping der maelschappy, naer de slavernv der vrouwen, welker lol meest allyd zal zyn, van het overige haers levens over le brengen in tranen en rouw, en den Hemel tol getuige te roepen van hare onschuld. De parysche dagbladen melden dat eene deputatie van vrije vrouwen, met het vaendel voor op, zich den 29 mei by minister Crémieux aengeboden hebben om hem te bedanken over zvn wetsontwerp op de echlschieding. De minister zou die deputatie ernsliglyk en zonder lagchen ontvangen hebben. - Dixmude, den fi juny 1848. Had ik bet niel gezeid? Het Weekblad haelt nog eens zyn hert op personnalilcilcn personnaliteiten, altyd en eeuwig personnaliteiten. Maer, lief Bladje, het gewaegt hier niet van per- sonnalilieten. Hel Kuipje vraegl een gepast antwoord; het zou geern weten hoe hoog de schulden brdoopen, waer mede uwe slokpeerdjes deslad belast hebben? Antwoordt toch, in Gods name, eerst op onze vraeg bewyst ook dal onze onschuldige hekelin gen uwer brabbeltael en héerelykheid ongerymd waren, en alsdan kunt gy uwen tvd verslyten met een jirospeclus, welk hier niet het minst aen de zack doet, uit te pluizen. Eene lafheid, eene schande is’t voor u, van kwaedwilligly k eenen man in minachting le willen brengen, die, door zvn opvoedingsgesticht, meer dienst aen onze stad doet, en zulks zonder eenen duil aen dezelve te kosten, dan gy metal de uwen in gansch uw leven zult kunnen doen. Is dit jjwe burgerliefde en zorg voor de belangen uwer mede burgers Indien ik met de schryvers van hel Weekblad in personnaliteiten wilde treden, gy weel wel dat ik sloffe in overvloed zoude vinden? Doch, dewy] gy my er toe dwingt, zal ik van u spreken en vragen gv, die uil loutere boosaardig heid, eenen defligen priester door den modder sleept, onder voorwendsel van hel Boterkuipje. aen welk hy geheel en gansch vreemd is, wie zyt gy Ja, lezer, de. deugdzame sehryver van meest al de godsdienslhoncnde en eerroovende artikels waer- mede het Weekblad bevuild is, is eene persoon wv zullen zulks desnoods béwyzen die, om rymen le hebben leeren in orde stellen, en om nog andere redens, welke men in een eerlyk blad niel neêr- schryfl, de milddadigheid genoten heeft van den heer Vzaliger. Indien ik die schryfsler eenen racd le geven had, hel ware van zekeren heelmeester medeschry ver van het Weekbladofschoon hy zulksnct af loochent, eiken keer dat zyne interesten hel vereischcnte bewilligen om zich op de stadie van het hcelen der gebroken armen en boenen loe le leggen; hy zoude alzoo de onacngenaemheid onlgaen van maen- den lang in aresl op zyne kamer le moeten bly ven., en ophouden een geesel te zyn voor hel menschdom. Zoo de heer B., over acht jaer, eenige letters en strepen le veel of te kort gebruikt beeft in hel schryven van vlacmsche woorden, hy kan zich, sedert dien, in die lael geoefend hebben; lerwyl zyn be- kladder, nieltegcnstaende eene veel langduriger praktyk, allyd even onbehendig in de kunst blvfl. Een schrobber. De Redaktie van het Boterkuipje fjc’ooft haren Schrobber ie moeten voorkomen dat zy voor persoonelyke aenvalien den grootsten afkeer heeft, en voornemens is van in'ttoekomende diergohke aenrandingen geheel en gansch onbeantwoord te laten. Hel v.ckbhrldal niel. opgehouden heeft eenen openharen oorlog te doen aen de godsdienslige gevoelens, legt alle bedenKclyK.e middels in het werK om lot zyn doelwit le geraKen, dat is: do volKomen ondergang van den catholyKen godsdienst. Den eenen Kepr sleept hót de Pauzen, weke den godsdienst vcrheerlvKt hebben, door hel sly k eene andere macl randt hel de grondslagen zelve van dien godsdienst aen, die door achttien eeuwen geëer biedigd is geweest en de wereld beschaefd heeft. Wel eens ook verdraeit hel de KerKelyKC geschie denis, en belaedtze mol de bytendste en honendsla spollernyem Maer ’l is byzonderlvK in hel aenranden der gestichten, waer de godsdienst benevens de millige Kennissen, onderwezen wordt, dal het Bladje al zy ne middels gebruiKt. De catholyKe hoogeschool van Leuven wordt behandeld als onweerdig van de medewerKing der geloovigenhel Kan zelfs niet lyden dat, in ons stadje, middenpunt van zyne hel- sche werKzaemheden, een zedig pensionnaet bestaet, besluerd door priesters, en waer de goede zeden met een volledig onderwys gepaerd gaen, ’T is daerom dat het, zondag laetsl, de onbeschoflsle en trouwloosste woorden uitbraeKle tegen den heer besluerder van dat geslicht. Het wil, wat hel Koste of niel, deszelfs ondergang bewerKcn. Dat een dier- gelyK gesticht, in ons stadje, van een grootste nul zy voor de inwoners, welke, ten Kleinen Koste, hunne Kinders eene goede opvoeding Kunnen doen geven dat het nog daerenboven voordeelig zy aen de ne- ringdoeners en handeldry vende persoonen dat doel er niets aen, hel Weekblad roept er maer den vIock over van zyne medeburgers! Officiële IoIk eener stadsregeling, die zich liberael noemt, en slechts uitsluitend en partydig is, die in den tyd van tien jaren, de stad met misschien honderd duizend framcen schulden beladen heeft, zonder dat wy ooit gehooi'd hebben dat de grootste nulstichter der stad, den be- stuerder van het pe.nsionnaet, eene eiiKele centiem toegestaen is geweesthel Weekblad predikt zyne bedroevende leeringen voort en randt onbeschaemdlyK den deugdiwKen heer aen, die sedert el/elyKe jaren, en zynen tyd gebruiKt tol de opvoe- De opperhoofden der franschc Republiek zyn toch rappe mannen. Over twee maenden lieten zy een dekreet uilgaen, by welk de lyfsdwang voor schuld afgeschafl wierd; en men geloofde algemeen- Ivk dat zv hier door voor hun eigen zelvcn gezorgd hadden, vermits een goed getal onder hen in schulden staken tot over de ooren. Over eenige dagen heeft meester Crémieux, minister van justicie, en die een jood is, een ander dekreet aen de nationale Vergade ring voorgedragen; ditmael gewaegt hel van h^t huwelyk af le schaffen, of ten minste van loc le laten dal de getrouwde elkander mogen verlaten, eenen anderen echt aengaen, en dat speeltje zoo dikwyls herhalen als het bun belieft. Men heet zulks de teel der echtscheidingen men verzekert dat citoyen Crémieux en zyne medematen nog eens al op zich zelven gepeisd hebben, wanneer zy die wet voordroegen; want hel schynt zeker te zyn dat de goede verstandhouding tusschen hen en hunne vrouwen niet gildig heerscht. Nu, dal daergelatenvindt de Kamer van Parys niets beters om zich onledig te houden en haer geld te verdienen, dan zulke wellen le beraadslagen of te wilt daermedc de aandacht van hel franschc volk aftrekken van de vraegstukken waervan hel behoud ende toekomst van Frankryk geheelen al afhangen? Dal zv zich spoede om in de armoede der werk lieden le voorzien, om den handel le doen bloeyen en hel krediet te doen herlevendal zy de nieuwe Constitutie afkondige, de vryheid en gelykheid aen al de Franschc ciloycns verzekere, en een einde stelle aen de tyranny en willekeurigheid harer kom- rnissarissen en prefekten. Neemt dat de wel op de echtscheiding acngenomen zy, en dal wy mannen hunne vrouwen zien verlaten,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1848 | | pagina 2