D Ziehier de namen dar uittredende volksverte- Antwerpen. Arrondissement Antwerpen. en Veydt. MechelenDe heeren de Brouwer de nische Kamer in de plaets van de geboden Gods. Ziet daer, catholyken, waer men ons naer toe leidt. telykheid opgeregt tegen te kanten, tedoen vallen, en er andere in de plaets te stellen gansch ver- schiliig met de eerste? Omtrent 50 stemmen zyn sen de wet gegeven door mannen die vette bedieningen van het minis terie verhoopten of bekomen hadden’t zy voor ben, voor hunne kinderen of neven. De 10 of 15 overige belmoren toe aen mannen die altyd het hoedjen naer den wind hangen; die als zy maer wel mogen eten, drinken en slapen, met de ernstige zaken zich weinig bekommeren. -- Den 22 dezer is eene pistoolscheut gelost ge weest op den Koning vau Pruisen, in de statie van den yzerweg, op het oogenblik dat Z. M. zich met de Koningin naer Potsdam begaf. De Koning heeft Reeth. TurnhoutDe heeren Coomans en Alb. Dubus. Braband. BrusselDe heeren Anspach, Cans, Thiéfry, Prévinaire en Verhaegen. Leuven De heeren Chnstiaens, De Luesemans, Deman d’Altenrode en Vanden Berglie de Binckum. - Nivelles De heeren de Met ode, Mascart en Tre- mouroux. West-Vlaenderen. Brugge De heeren de Devaux, Peers en Sinave. Kortryk De heeren Boulez, De Haerne en Ernest Vanden Peerenboom. Divnude M. De Breyne. Veurne M. Clep. Oostende M. Van Iseghem. Rousselaere De heeren Du mortier en Rodenbach. Thielt De heeren Lebailly-de Tilleghem en Toussaint. Ypere De heeren Boedl, Alph. Vanden Peerenboom en Van Renynghe. Luxemburg. Arion M. Tesch. Bastogne M. d’Hoffschmidt. Marche M. Jacques. Neufchateau M. Jullien. Virton M. Pier re. Namen. Namen De heeren Lelièvre, Moncbeur en Moxhon. Dinant De heeren De Liedekerke en Thibaut. Philippeville M. Le Baillet de.Latour. en de Bisschoppen niet meer die de H. Kerk uit maken, en derzelver leering moeten uitleggen, plaets verleend; wy noodigen de geestelyken uit, zoo als eertyds de joden van Capharnaum Christus i uilnoodigden om onder hen, in zyn vaderland, de mirakelen te doendie hy elders met zoo veel iever deedzelfs met gevaer van zyn leven Neen, neen de ministers en hunne meerderheid in de Kamer zyn den godsdienst niet vyandig! Vol gens hun zeggen zyn zy er de reglzinnigste vrienden van. En wie zoude nog haperen te gelooven aen die vriendschapwanneer men weet dat de Nieuwe Politiek en hare meerderheid een uitvloeisel zyn van i de francmaQonnery, dewelke gedoemd is door de Pauzen en Bisschoppenen door gansch de catho lyke Kerk? ’T is zeker om hunnen eerbied voor den gods- Den 11 juny aenstaendé zullen vyf provinciën des lands geroepen worden om het mundaet hunner representanten te vernieuwen. Deze provinciën zyn Antwerpen, Braband, West-Vlaenderen Luxemburg en Namen. i x I Ziehier de namen der uittredende volksverte- dienst, datzy ronduit vei klaren, dat de wet op het eenwoordieers onderwys gemaekt js om de scholen door de gees- j in het onderwys, rnet de driedubbel magt van den Staet, van de provintieen van de gemeente, ten j profyte der vrymetselary en klubs? Neen, neen de naekte waerheid is, dat zy den £h de Brouckere, lontainas, Orts, Schumacher, oorlog verklaerd hebben aen de catholyke Kerk, welker ondergang zy betrachten en met aenhou- dendhcid bewerken. Zy zyn de opvolgers van Vol taire, van Jozef II, van Willem 1 en van de fran- sche omwentelaers. Zy loochenende goddelykeinstelling der Kerk, haer goddelyk gezag, en behandelen ze. in hunne wet, als eene sekte zonder leven en zonder gezag. Zy willen het kongresliberael in de plaets stellen van de Kerkde Nieuwe Politiek in de plaets van hunne goederen aengeslagen, en het is wel eene het Evangelie en de stemming van eene ma?on- Jvmlirm nlirrf cphn Jnv’nnrrnorl inrr to rln/ni mn W1O i rr i i i zni toekomt. De goederen der geestelyken aenslaen was eene diefteeven als het eene diefle zou zyn de weezenhuizen, gasthuizen, enz., van de hunne te berooven. Onze kleine jongens weten datBegeer niemands goed noch dat van liberalennoch van paters, noch van priesters, noch van francs-macons. Maer de socialisten hebben het anders opde eigen dom is een diefstal, zegt hun oppcrpriesterProud’hon, en dus moet alwie naer het invoeren van het socialismus verlangt, de dievery der geestelyke godsdienst, denzelvein het art. 8, eene byzondere Nadere onderzoekingen bewyzen dathydit niaets verleend: wv nnndioe,, de ^elvïen „it gedaen heeft om poh ieke reden Sefeloge maekte 1 deel van geheime khibsen welke hy regelmatig by- woonde. Van in 1848 had hy op zich genomen het werktuig te zyn van eenen aenslag op bet leven van den Koning. Men heeft by eenen vriend van Sefeloge papieren gevonden, zegt men, die zulks klaerlyk bewyzen. De liberalen beroemen zich veel op de 72 stemmen die de wet op hel onderwys aenge- nomen hebben. Onder de 72 ja-stemmers, zyn er 25 of 30 die de wet aengenomen hebben, juist om dat zy tegen de katholyken is. Deze zyn hunne kiezing verschuldigd aen logien, of andere klubs. de francmatonsche De eerbied der Nieuwe Politiek voor Onzen Hei ligen Godsdienst gelykt zoo wat aen den eerbied welken de soldaten van Pilatus hadden voor Christus. Zy ook gaven den Verlosser der weteld eenen schepter in de hand! stelden eene kroon op zyn j hoold.' en noemden hem Koning!Waer over Tdadert mtslonC beklaegt gy u, zeggen ze? Ziet toch, in onze wet J we„Kezonden onderofficier der ar- op bet onderwys hebben wy, uit eerbied voor den S’n d t h d t I opdegoederen der burgers gemunt hebben. Spraken zy wat min van hunnen eerbied vóór den godsdienst, voortzetten en verdedigen’t zyn de francs-magons en dat zy deszelfs geboden wat beter onderhielden die zich daer mede belasten om hunnen grooten zy zouden er den moed in vinden om de begeer- 1 lykheid, naer iets dat verboden is, te overwinnen, begeerlykheid die ons ingeboren js, zoo als het reeds bleek ten tyde van onzen eersten vader Adam en van zyne wettelyke wederhelft, madame Adam, geboren Eva. eerbied voor Onzen Heiligen Godsdienst en deszelfs bedieoaers. Degenen onzer lezers, die nog zouden twyfelen aen dien eerbied van de liberalen, hebben slechts het jongste nummer van het Weekblad van Dixmude te doorloopen, alwaer er openlyk gezegd wordtdat onze prelaten van den jubilé des Heilig Bloeds, te Brugge, eene politieke vergadering gemaekt hebben, om tegen het gouvernement van den Koning en de meerdet-heid der wetgevende Kamers te protes teren. De echte kliihiste.n en revolulionnairenzegt gemelde bladje verder, zyn zy die het volk ophitsen om zich tegen het gezag en wetten te verzetten (dat is de bisschoppenpriesters en onderteekenaers der petitiën); de catholyke partyvoegt het nog by, herkent geen ander gezag dan zich zelve, voor wien de gansche wereld buigen moet. In een ander artikel, uit de roodé Broedermin van Gent overgenomen, discht hetzelfde blad nog zyne lezers de volgende stelregelen op Indien de wet op het onderwys de magt bezate van het geloof te vernietigenware dit een klaer bewys dat God de geestelyken verlaten heeft. Welhoe! de Staet betaelt de geestelyken om het Evangelie te verkondigen, en zy zouden noch de kracht, noch de wètenschap bezitten om de goddelyke zedeleer te doen zegepralen! De eerste kristenen hadden het anders lastig, zy moesten worstelen tegen het heidendom en hadden het te doen met de bedorvenste zamenleving. en nogthans zegepraelde hunne heilige iever enz. Wat verlangen de geestelyken dan? is het niet genoeg dat de Staet hun geldelyken onderstand verleene om in de kerken hun heilig ministerie vry en vrank uit te oefenen? enz., enz. Ziet gy daer niet klaerlyk in dat de eerbied van de liberalen voor de religie bestaet in hel gezag der Kerk onder de voeten te trappen; in en invloed van den godsdienst op het volk tege te kanten in uit te strooijen dat de geestelyken het menschdom in de slaverny willen herdompelen (zekerlyk om dat zy de wereld uit dezelve getrokken hebben)? Onnoodig is het andere zinsneden aen te halen, en het ware overtollig te bewyzen dal de diepste eerbied voor de Kerk en hare bedienaers hier niet overal doorstraelt. Wy willen slechts byvoegendat de Staet geen halve centiem aen de geestelyken geeft, die niet aen het inkomen behoort van de goederen die hy hun alleronregtveerdigst afgenomen heeft. De ministers, regters, ontvangers, en verdere staetsbedienden worden betaeld met het geld van het volk, De jaerwedde der priesters komt uit eene gansch verschillige borze. De Staet heeft eertyds heilige pligt schadevergoeding le doen aen wie ze Aenslagophct leven van den Honing vau Pruisen. betzelfde huis als gy. En langs waer is hy gegaen Langs den kant der rivier. En wie zal my helpen bet kind weder te zoeken Ik! ik! riep men van alle kanten, en aenstonds ging men in alle rigtingen het kind opzoekenMaer, helaes al de opzoekingen waren vruchteloos, en toen de nacht aange komen was had men nog niets ontdekt.... Arme meid Zy durfde naer hel paleis niet terug keeren... Maer de moeder dan? Hoe groot moest hare angst niet zyn?On- mogelyk ware het een gedacht er vau te geven... Ik zal slechts zeggen, dat de droevige tyding zich in het paleis verspreid had, lang voor de terugkomst van die ongelukkige kindermeid. ’S anderendaegs las men op al de muren van Lenfien plakbrievenwelke de verdwyning van den jongen lord Georges Montagu aenkondigden en overgroots belooningen uitloofden aen degenen die hem by zyne moeder terug zonden brengen. En eenige dagen later wierden dergelyke aenkondigingen geheel Engeland door verspreid. De dagen volgden op elkander, en van het kind wierd niets vernomen. Weken, maenden en jaren verdwenen altyd dezelfde stilzwygendheid En de wanhoop bleef op Lady Montagu wegen, en hare Gedeeltelyke vernieuwing van <le Hamer der volksvertegenwoordigers. telvkhciil nnfforcizt tp<rpn tp kanton tpdnnn vallpn j Antwerpen. Arrondissement Antuerpen. I De heeren Hyacinthe de Baillet, Loos, Osy, Rogier I en Veydt. MechelenDe heeren de Brouwer de T is zeker daeroin ook, dat zv tusschen komen Hoogendorp, De Perceval en Vanden Branden, de i.i i i i 1*1 i Konfh iirnhnti/ 1 In hfloron I .nnmnnc en A in goederen goedkeurenvermits de socialisten het nu ders of op oenen tak droog hout dat zy in hare hand hield. Toen de kleine Montagu zyne duif zag wegvliegen, begon hy te weenende vrouw fluisterde hem eenige woorden in liet oor, kuste zyne wangenEn wanneer de trommel het rappel sloeg der soldaten, en dat de horseguard de kinderbezorgster van den jonge .Montagu verlaten had, begon zy te peizen op het kind van hare meestereszy zochte overal heen en riep Georges! Master Georges! maer de kleine Georges antwoordde niet.... Och hoe hadde het arme kind kunnen antwoorden? Hel was reeds verre weg!.. De zwarte vrouw had zich gespoed om weg te komen en was donkere en onbekende straten ingetrokken. Onzeggeiyk groot was het verdriet en de wanhoop van de meidZy loopt de plaets rond, altyd al roepende Georges, Hasler Georges! zy weent, schreeuwt en vraegt wanhopig aen al wie zy ontmoet, of ze niet een jong kind gezien hebben met blond hair, een roodkleurig aenzicht, met een blauw kleed aen en eenen geplooiden halsdoek.;.....,, een kind dat Georges Montagu heet. Eenigen antwoorden wy hebben het zien spelen met de tortelduiven; andoren zeggen de Gypsy hield het hy de hand wanneer het zich van den bank verwyderde waer gy met den soldaet zat te klappen, en ik heb ze het zien aen eenen man over geven om te dragen. Die man was in livrei, en wy meenden dat het eene dienstbode was van i ogen hielden niet op tranen te stortenZomtyds riep de ongelukkige moeder uil Achware hy toch bier gestorven’, hier by my; ik zou ten minste weten waer zyne grafstede is en ik zou er kunnen gaen op weenen Ja, ja, myne onzekerheid is erger dan de dood Die bedrukte moeder had ongelyk alzoo te spreken; want de menschen kunnen wedergeven hetgeen zy genomen hebbenmaer hel graf is onverbiddelyken wanneer de deur des doods op u toegesloten is, gael za nooit weder open. Het ongelukkig kind weende ook bitterlyken de zwarte Gypsis mishandelde het nu om het te doen zwygen want zyn geschreeuw konde hacr niet meer verraden het verdwynt met het gerucht der golven en de vloeken der, matroozen, want de jonge Montagu bevindt zich op eeu vaertuig dat naer Holland stevent. Georges heeft koud op het dak van het schip, en, om zich le verwannen, plaetst hy zich by de andere tinders... gestolen kinders gelyk hy en die gelyk hyook lyden en schreijenmaer zy zullen niet lang meer schreijen; de slagen de mishandelingen en de gewoonte zullen ze doen zwygenen dat nog eerder als men hel zou peizenzy zullen zich aen hun ongeluk gewennen, en gyzult er ver schelde ontmoeten die zullen zingen en dansen om u eene altnoes af te smeeken. (Wordl vervolgd.)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1850 | | pagina 2