VENDITIE
MEUBELS,
BEESTIAEL,
WAGENHARNAS
en
VRUGTEN
TE VELDE,
VRI CHTEX TE VELDE
MEUBELAIBE VOORWERPEN,
WOUMEN.
EN ALLE SLACK VAN LANDSHALM,
TE KE YEM.
Schoone Venditie
IEADÏTIE
TE EESSEN.
Algemeene Tijdingen.
1
Op ZATURDAG 45 JULY 1850, om 2 ure na
middag, op het hofstedeken alwaeh vidua Devolder
is woonende, langs de Moerstraet en op het land
gebruikt by Vandermeersch;
De vergadering ter herberg de Kruisstraatbe
woont by Vandewalle.
By verandering van woonplaels.
Op VRYDAG 19 JULY 1850 en volgenden dag,
noodig zynde, telkens te beginnen met de middag-
uer, ter hofstede alwaer sieur Lode ivy k-Bern ardxts
van
VRYDAG 49 JULY 4850, om 2 ure na
middag, te Eessen, op d’hofstederlanden ge
bruikt by de kinderen CAROLUS W1LLAERT,
langs de Hoogslraet, zal men houden VendiUe
op tyd van betaling van
2 Wagens, een karre, ploeg, zoojq, 2
eegden, oeselaere, slede, 6 nieuwe mestplaukeq,
baelkarteel, haelpompe, 1000 bonden strooi,
eene groote hoeveelheid brandhout; 2 jaerlink
veerzeneen overjaers zwyn, en ejndeling
H. 5—55—89 C.» tTerwe, H. 4—42—36 C.,
Rogge, en H. 088—47 C., V]as, aHe in
Lnnnpn folliQ ppripf
Retaelbaer by VANDROMME-DASONVILLE,
te Eessen.
Men leest in den Journal des Flandres De heer
Ch. Waldack, doctoor, te Eecloo, is alhier in bet
rasphuis aengebragt, en ziet hier om welke reden
Donderdag laetst moest er eene openbare veiling
piaets hebbenWaldack kwam er naer toege
wapend met eenen degenstok en twee geladen pis
tolen. De kommissaris van politie wilde hem ont
wapenen, en ontmoette tegenstand. Hierop wierd
Waldack door de openbare magt aengevat en naer
het gevangenhuis, te Eecloo, geleid. Onder wege
trok hy een pennemes uit zynen zak en k netste er
den politie-kommissaris mede aen het hoofd. Het
schynt dat Waldack, eenige dagen te voren, gezeid
had, dat hy zou doorschieten den eerstodie, in
gemelde veiling, de te koop geboden goederen
zoude verhoogen.
Het gerucht wordt verspreidt dat er ter gele
genheid der September-feesten eene groote ten
toonstelling van land- en hovingbouw-vootlbreng-
selen in het lokael der vecartseny-school teFrussel,
zal piaets hebben.
Men schryft uit Oostende, dat de Koning van
Beijeren aldaer verwacht wordt, nadat Z. M. de
badwaters van Aken zal hebben gebruikt. De Pruis-
sische ministers van oorlog generael Strotha bevindt
zich met zyne familie en gevolgd te Oostende.
Over eehigen tyd hadden wy aenhoudend
dieften aen te stippen van lynwaden die, in de
omstreken van Kortryk,op de getouwen afgesneden
en gestolen wierden. Thans komen wy te verne
men dat de aenkooper van deze onafgemaekte
lynwaden een ryke boer van Heule, aengehouden
is. Een onderzoek, door de justitie in zyne noo
ning gedaenheeft 125 dezer gestolen linnen doen
ontdekken.
In zyne zitting van woensdag heeft de correc
tionele regtbank van Brussel gedecideerd dat
leeuwrikken vangen, by middel van vischlym,
gecneTnrsdacd is, gestraft door de wet op dejagt,
t’en zy men deze vogelvangers reeds met de vogels
in de hand gezien teeft.
De provincie Raed heeft aen de gemeente
Oostkerke, (Veurne-Ambacht), eene som van 800
franks toegestaen voor het verzanden van het
1 Ooslkerk-Dykje.
David De Smet, te YVoumen, by d’herberg de
Roonr, zal er door de amblsverrigting van de
Notarissen FLOOR,te Woumen.epRORAEYS,
te Dixmude verblyvende, gehouden worden open
bare Venditievan
4. ° Al de meubelen en huisraed, slypsteen,
timmermans-gereedschappen mostaerl-molen
yzeren graenmaet, graender, diltperssen, hove-
niers-halm, keern, kuipen, standen en verdere
meubelaire voorwerpen.
2.° Van al het akkergetuig en landbouwers-
gereedschappén.
5. ® Van omtrent de 400 bonden klavêrhoöi,
der eerste snede.
4. ® Een werke peerd met arnassure, als ook een
schoon en allerbest achttienmaende peerd.
5. ° De op stam staende vruchten, bestaende in
A. H. 22000 C. Tarwe.
R. H. 2—20—00 C. Rogge.
C. H. 4—52—00 C. Haver.
D. H. 0—88—00 C. Roonen.
E. H. 044—00 C. Klaver,dé2.dcsnede.
F. H. 05000 C. Aerdappels.
G. II. 05000 C. Boekweit.
Al geschikt in koopen.
Op tyd van betaling voor de koopen boven de
5 franks, degonne van 5 franks en daer beneden,
met de bespreken comptant te voldoen,alles betaelbaer
in handen van den Notaris FLOORte Woumen
als met de ontvangst belast.
DOOR STERFGEVAL.
KI.U ZE41 HET VQORT.
4.
I
VAN
van
MEUBELS
en
DE ANTI-MINISTERIELE.
Indien dit alles niet gebeurd is, waer isdan de theocratie?
DE MINISTERIELE.
De theocratie is gelegen in de ovcrweldigingen van de
geestelykheid.
DE ANTI-MINTSTEBIELE.
Welke zyn die overweldigingen? Noemt-ze, noemt-ze,
als T u belieft
DE MINISTERIELE.
Noemen! noemen maer die overweldigingen waren ver
borgen, geheim, onzienbaer; zy zyn onbekend gebleven.
DE ANTI-MÏNISTERIELE.
Indien zy geheim waren en onbekend gebleven zyn, hoe
zyn ze dan in het licht gekomen?
DE MINISTERIELE.
En deeischen van den bisschop van Luik wegens het on-
derwys?
DE ANTI-MINISTEHELE.
Onredelykheid! Zyn die eisehen zoo als men ze noemt,
door de katholyken in de wel op het hooger of in degene
op het lager onderwys geschreven geweest?
DE MINISTERIELE.
Neen maer de eisehen van den bisschop van Doornyk?
DE ANTI-MÏNISTERIELE.
Onredelykheid! En nog, kan er cenegoede verstandhou
ding bestaen tusschen den Staet en de Kerkwanneer men
niet,’tzy vrywilliglyk’t zy krachtens de wetde grond
regels der overeenkomst van Doornyk ten uitvoer brengt?
Kan de Kerk hare medewerking in het onderwys van den
Staet verleenenindien de Staet niet belooft al zyne poo-
gingen te gebruiken, alle slach van voorzorgen te nemen
om geene andere dan zedelyke en godsdienstige leermeesters
te benoemen?
door zyne regtstreekste bedienaers alleen de wetgevende
en uitvoerende inagt uitoefent, een gouvernement waer
God heerschten besluerl, zoo als het by de Joden was ten
tyde van Moises.
En is het een zulk gouvernement dat de catholyke meer
derheid van het Nationael Kongres aen België gegeven
heeft?
Indien het een zulk gouvernement ware, hoe zoude het
gelegen zyn met de vryheid der drukpersmet de vryheid
der eeredienslen
’T is zeker oin dat M. Detheux ons een theocratiek
gouvernement wilde opleggen, dat hy de Rabbyns, of
leeraers der Joden, eene piaets in den budget gegeven heeft?
Dat, in al de wellen door de catholyke meerderheid ge-
maekl, eu byzonderkk in de wet op hel lager opderwys,
de protestanten en de joden op denzelfdeu voetja op
eenen beteren voet gesteld zyn geweest dan de catholyken
zelve
Die geest van godsregering heeft zeker gebleken door
alle slach van vrystellingen len voordeele der calholyke
geestelykheid en godsdienst? Dë katholyke priesters zyn
zeker vrygesteld geweêst van lastenen van te versohynen
voor wereldsche regibanken? Wanneer de catholyken aen
het roer van den Staet zatenzy gaven zeker al de plaelsen
en bedieningen aen calholyken alleen, en sloten de liberalen
uit? En ’t is waerschynelyk daeromdat M. Devaux, van
Brugge, de Koning onzer liberale doclrinairenin 1840
schreef Be liberalen beslaen aide toegangen van hel.gou-
vernementzy zyn in meerderheid in de administratiein
de regibanken en in het leger?
ÖE MINISTERIELE.
Neen, neenten is dal niet. Gy overdryft met opgezetten
wille.
DE MINISTERIELE.
T is-nogthans waerdal. e
DE ANTI-MÏNISTERIELE.
Nu blyvcn oog de slokken over van M. Lehon.
DE MINISTERIELE.
Dezeo mogco wy gerust laten.
DE' ANTT-MINISTERIÉL'E.
He'wel! waer is nu de theocratie?
DE MINISTERIELE.
Ik beken hetwanneer men al de beschuldigingen der
liberated tegen de catholyken onderzoektmen vindt dat
het slechts woorden zynniets anders dan woorden. Nog-
thansdetusscheokomkt' Vaiide geestely ken in de kiezingen.
DE ASTJ-MtNISTERlELE..
Krachtens welk regt nemen de priesters deel- in de kie
zingen? Is het om datzy priesterzyo of is. het om dal zy
burgers zyn Is hel een voorregt dal zy hebben of is het
om datzy den kiestol betalen-?
BE'ministeriele.
Zy betalen den kiestol en stemmen gelyk de andere bur
gers. Maerzy zouden beter doen niet te stemmen.
de anti-ministeriéle.
Hebben de priesters dan geen vaderland meer? zyn zy
geen burgers meer? Moeten zy onverschillig zyn aen het
geluk, aen den roem, aen de weerdigheid van'het land?
Het ware beter, zegt gy, dat zy niet stamden en waerom?
DE MINISTERIELE.
Dit mishaegt aen de liberalenen vermindert den eer
bied die het priesterkleed toekomt.
DE ANTI-MÏNISTERIELE’
Onder Willem Ide liberalen en de protestanten wilden
de katholyken uitsluiten onder voorwendsel dat het Evan
gelie de christenen gebiedt te verzaken aten alles, en maer
te denken om boetveerdigheid te plegen en hunne ziele za
ligheid te bewerken; zy voegden by, dat de katholyken
slechte burgers zyn, dip .geen hoegenaemd belang stellen
noch kunnen stellen in de zaken van deze wéreld. De
liberalen en de protestanten vonden uit en lasterden
alsdanen zy vinden uit en lasteren nu ook. De deel
neming der priesters, in de kiezingen, vermindert den
eerbied, zegtgy, die mén het priesterkleed verschuldigd
is maer in wiens oogen? in de oogen der katholyken?
Neen. In de oogen der liberalen ,'francsmapons,
liberlyns? Ja, Maer eerbiedigen die liberalen, die
francs-masonsdie libertyns het priesterskleed in an
dere omstandigheden? Neen zy vallen -ten allen tyde uit
tegen het priesterskleedzy slepen ten aUen tyde de
priesters, de bisschoppen den paus doorliet slyk; en dan
spreken zy van hunnen eerbied voor Onzen Heiligen gods
dienst spotlernylogeotaclhuk hvlarv
Dat mishaegt aen de liberalen zegt gy ja. En waerom
om dat de liberalen zoo veel te gemakkelyker de eenvoudi-
gen kunnen bedriegen, als er niemand by is om ze te
verlichten. Zy zeggen ons waerom wilt gy u laten
besturen door katholyken? Levert de katholyken in onze
handen geeft ons de Kamers, de bedieningen, het gezag
wy zullen beter uwe zaken doen als gy zelven. De
wolven van de Fabel zeiden tegen de schapen Waerom
laet gy u bewaren door de honden? Levertons die lastige
wachters over, en de vrede zal gemaekl zyn. De honden
wierden overgeleverd aen de wolven; en wat gebeurde er?
De wolven aten al de schapen het een na het ander op
En wat hebben de liberalen gedaen sedert dat zy de
meerderheid hebben in de Kamerssedert dat zy ministers
zyn? De daedzaken zyn hier, zy spreken luid hebben zy
den godsdienst, de liefdadigheid, het onderwys geëerbiedigd?
zyn de landbouw, de finantien niet in gevaer gebragt?
Maer om tot de vraeg weder te keeeren waer is nu de
theocratie? Waer is het verschil in politieke grondregels? Be Smet overleden is, thans gebruikt dooi'sieur
M. Devaux heeft het bekend tusschen de katholyken en
de liberalen, zegt hy, bestaet er geen het verschil in po
litieke leeringen.
DE MINISTERIELE.
Waer van komt dan de woede der liberalen tegen de
katholykenten zy om dat zy verschillig van gevoelen zyn
in politieke zaken
DE ANTI-MÏNISTERIELE.
Indien de politiek alleen ons verdeeldede verdeeldheid
zoude zoo hevig niet zyn wantWelke afstand bestaet er
niet tusschen de koningsgezinden en denepublikanen? En
nogthans de liberalen-koningsgezinden geven overal de
band aen de liberalen-republikeins- Welk een afgrond scheidt
de conservateurs niet af van de socialisten En nogthans de
liberalen geven óveral de handaen de socialisten. Hoe! wy
zouden op eene onverzoenbare >vyze verdeeld zyn omdat
wykatholykenM. Detheuxliever hebben, en gy, libe
ralen, M. Rogier; om dat wyM. Malou op den eersten rang
stellen, en gy M. Frère? Enzy zouden wel overeen komen,
zy die den koning willen behouden met degenen die liever
Gendebien of Barthels hebben? Neenneen,er is hier geene
politieke kwestie op het tapyt.
DE MINISTERIELE.
Wat is er dan
DE ANTI-MINISTERIELE.
’T is de godsdienstige kwestie die op het spel is't is het
katholyk geloof en, met dat geloof, de zamcnleving die
aengerand en bestreden wordt door het liberalismus.
DE MINISTERIELE.
Wil ik u iels zeggen?
DE ANTI-MINISTERIELE.
Spreekt vrymoediglyk.
DE MINISTERIELE.
Ja-,’t is de katholyke godsdienst die op het spel is. Ik
begin hel gëwaer te worden.
(wordt vervolgd).