VENDITIE MEUBELS, BEESTIAEL, WAGENHARNAS en VRUGTEN TE VELDE, VRI CHTEX TE VELDE MEUBELAIBE VOORWERPEN, WOUMEN. EN ALLE SLACK VAN LANDSHALM, TE KE YEM. Schoone Venditie IEADÏTIE TE EESSEN. Algemeene Tijdingen. 1 Op ZATURDAG 45 JULY 1850, om 2 ure na middag, op het hofstedeken alwaeh vidua Devolder is woonende, langs de Moerstraet en op het land gebruikt by Vandermeersch; De vergadering ter herberg de Kruisstraatbe woont by Vandewalle. By verandering van woonplaels. Op VRYDAG 19 JULY 1850 en volgenden dag, noodig zynde, telkens te beginnen met de middag- uer, ter hofstede alwaer sieur Lode ivy k-Bern ardxts van VRYDAG 49 JULY 4850, om 2 ure na middag, te Eessen, op d’hofstederlanden ge bruikt by de kinderen CAROLUS W1LLAERT, langs de Hoogslraet, zal men houden VendiUe op tyd van betaling van 2 Wagens, een karre, ploeg, zoojq, 2 eegden, oeselaere, slede, 6 nieuwe mestplaukeq, baelkarteel, haelpompe, 1000 bonden strooi, eene groote hoeveelheid brandhout; 2 jaerlink veerzeneen overjaers zwyn, en ejndeling H. 5—55—89 C.» tTerwe, H. 4—42—36 C., Rogge, en H. 088—47 C., V]as, aHe in Lnnnpn folliQ ppripf Retaelbaer by VANDROMME-DASONVILLE, te Eessen. Men leest in den Journal des Flandres De heer Ch. Waldack, doctoor, te Eecloo, is alhier in bet rasphuis aengebragt, en ziet hier om welke reden Donderdag laetst moest er eene openbare veiling piaets hebbenWaldack kwam er naer toege wapend met eenen degenstok en twee geladen pis tolen. De kommissaris van politie wilde hem ont wapenen, en ontmoette tegenstand. Hierop wierd Waldack door de openbare magt aengevat en naer het gevangenhuis, te Eecloo, geleid. Onder wege trok hy een pennemes uit zynen zak en k netste er den politie-kommissaris mede aen het hoofd. Het schynt dat Waldack, eenige dagen te voren, gezeid had, dat hy zou doorschieten den eerstodie, in gemelde veiling, de te koop geboden goederen zoude verhoogen. Het gerucht wordt verspreidt dat er ter gele genheid der September-feesten eene groote ten toonstelling van land- en hovingbouw-vootlbreng- selen in het lokael der vecartseny-school teFrussel, zal piaets hebben. Men schryft uit Oostende, dat de Koning van Beijeren aldaer verwacht wordt, nadat Z. M. de badwaters van Aken zal hebben gebruikt. De Pruis- sische ministers van oorlog generael Strotha bevindt zich met zyne familie en gevolgd te Oostende. Over eehigen tyd hadden wy aenhoudend dieften aen te stippen van lynwaden die, in de omstreken van Kortryk,op de getouwen afgesneden en gestolen wierden. Thans komen wy te verne men dat de aenkooper van deze onafgemaekte lynwaden een ryke boer van Heule, aengehouden is. Een onderzoek, door de justitie in zyne noo ning gedaenheeft 125 dezer gestolen linnen doen ontdekken. In zyne zitting van woensdag heeft de correc tionele regtbank van Brussel gedecideerd dat leeuwrikken vangen, by middel van vischlym, gecneTnrsdacd is, gestraft door de wet op dejagt, t’en zy men deze vogelvangers reeds met de vogels in de hand gezien teeft. De provincie Raed heeft aen de gemeente Oostkerke, (Veurne-Ambacht), eene som van 800 franks toegestaen voor het verzanden van het 1 Ooslkerk-Dykje. David De Smet, te YVoumen, by d’herberg de Roonr, zal er door de amblsverrigting van de Notarissen FLOOR,te Woumen.epRORAEYS, te Dixmude verblyvende, gehouden worden open bare Venditievan 4. ° Al de meubelen en huisraed, slypsteen, timmermans-gereedschappen mostaerl-molen yzeren graenmaet, graender, diltperssen, hove- niers-halm, keern, kuipen, standen en verdere meubelaire voorwerpen. 2.° Van al het akkergetuig en landbouwers- gereedschappén. 5. ® Van omtrent de 400 bonden klavêrhoöi, der eerste snede. 4. ® Een werke peerd met arnassure, als ook een schoon en allerbest achttienmaende peerd. 5. ° De op stam staende vruchten, bestaende in A. H. 22000 C. Tarwe. R. H. 2—20—00 C. Rogge. C. H. 4—52—00 C. Haver. D. H. 0—88—00 C. Roonen. E. H. 044—00 C. Klaver,dé2.dcsnede. F. H. 05000 C. Aerdappels. G. II. 05000 C. Boekweit. Al geschikt in koopen. Op tyd van betaling voor de koopen boven de 5 franks, degonne van 5 franks en daer beneden, met de bespreken comptant te voldoen,alles betaelbaer in handen van den Notaris FLOORte Woumen als met de ontvangst belast. DOOR STERFGEVAL. KI.U ZE41 HET VQORT. 4. I VAN van MEUBELS en DE ANTI-MINISTERIELE. Indien dit alles niet gebeurd is, waer isdan de theocratie? DE MINISTERIELE. De theocratie is gelegen in de ovcrweldigingen van de geestelykheid. DE ANTI-MINTSTEBIELE. Welke zyn die overweldigingen? Noemt-ze, noemt-ze, als T u belieft DE MINISTERIELE. Noemen! noemen maer die overweldigingen waren ver borgen, geheim, onzienbaer; zy zyn onbekend gebleven. DE ANTI-MÏNISTERIELE. Indien zy geheim waren en onbekend gebleven zyn, hoe zyn ze dan in het licht gekomen? DE MINISTERIELE. En deeischen van den bisschop van Luik wegens het on- derwys? DE ANTI-MINISTEHELE. Onredelykheid! Zyn die eisehen zoo als men ze noemt, door de katholyken in de wel op het hooger of in degene op het lager onderwys geschreven geweest? DE MINISTERIELE. Neen maer de eisehen van den bisschop van Doornyk? DE ANTI-MÏNISTERIELE. Onredelykheid! En nog, kan er cenegoede verstandhou ding bestaen tusschen den Staet en de Kerkwanneer men niet,’tzy vrywilliglyk’t zy krachtens de wetde grond regels der overeenkomst van Doornyk ten uitvoer brengt? Kan de Kerk hare medewerking in het onderwys van den Staet verleenenindien de Staet niet belooft al zyne poo- gingen te gebruiken, alle slach van voorzorgen te nemen om geene andere dan zedelyke en godsdienstige leermeesters te benoemen? door zyne regtstreekste bedienaers alleen de wetgevende en uitvoerende inagt uitoefent, een gouvernement waer God heerschten besluerl, zoo als het by de Joden was ten tyde van Moises. En is het een zulk gouvernement dat de catholyke meer derheid van het Nationael Kongres aen België gegeven heeft? Indien het een zulk gouvernement ware, hoe zoude het gelegen zyn met de vryheid der drukpersmet de vryheid der eeredienslen ’T is zeker oin dat M. Detheux ons een theocratiek gouvernement wilde opleggen, dat hy de Rabbyns, of leeraers der Joden, eene piaets in den budget gegeven heeft? Dat, in al de wellen door de catholyke meerderheid ge- maekl, eu byzonderkk in de wet op hel lager opderwys, de protestanten en de joden op denzelfdeu voetja op eenen beteren voet gesteld zyn geweest dan de catholyken zelve Die geest van godsregering heeft zeker gebleken door alle slach van vrystellingen len voordeele der calholyke geestelykheid en godsdienst? Dë katholyke priesters zyn zeker vrygesteld geweêst van lastenen van te versohynen voor wereldsche regibanken? Wanneer de catholyken aen het roer van den Staet zatenzy gaven zeker al de plaelsen en bedieningen aen calholyken alleen, en sloten de liberalen uit? En ’t is waerschynelyk daeromdat M. Devaux, van Brugge, de Koning onzer liberale doclrinairenin 1840 schreef Be liberalen beslaen aide toegangen van hel.gou- vernementzy zyn in meerderheid in de administratiein de regibanken en in het leger? ÖE MINISTERIELE. Neen, neenten is dal niet. Gy overdryft met opgezetten wille. DE MINISTERIELE. T is-nogthans waerdal. e DE ANTI-MÏNISTERIELE. Nu blyvcn oog de slokken over van M. Lehon. DE MINISTERIELE. Dezeo mogco wy gerust laten. DE' ANTT-MINISTERIÉL'E. He'wel! waer is nu de theocratie? DE MINISTERIELE. Ik beken hetwanneer men al de beschuldigingen der liberated tegen de catholyken onderzoektmen vindt dat het slechts woorden zynniets anders dan woorden. Nog- thansdetusscheokomkt' Vaiide geestely ken in de kiezingen. DE ASTJ-MtNISTERlELE.. Krachtens welk regt nemen de priesters deel- in de kie zingen? Is het om datzy priesterzyo of is. het om dal zy burgers zyn Is hel een voorregt dal zy hebben of is het om datzy den kiestol betalen-? BE'ministeriele. Zy betalen den kiestol en stemmen gelyk de andere bur gers. Maerzy zouden beter doen niet te stemmen. de anti-ministeriéle. Hebben de priesters dan geen vaderland meer? zyn zy geen burgers meer? Moeten zy onverschillig zyn aen het geluk, aen den roem, aen de weerdigheid van'het land? Het ware beter, zegt gy, dat zy niet stamden en waerom? DE MINISTERIELE. Dit mishaegt aen de liberalenen vermindert den eer bied die het priesterkleed toekomt. DE ANTI-MÏNISTERIELE’ Onder Willem Ide liberalen en de protestanten wilden de katholyken uitsluiten onder voorwendsel dat het Evan gelie de christenen gebiedt te verzaken aten alles, en maer te denken om boetveerdigheid te plegen en hunne ziele za ligheid te bewerken; zy voegden by, dat de katholyken slechte burgers zyn, dip .geen hoegenaemd belang stellen noch kunnen stellen in de zaken van deze wéreld. De liberalen en de protestanten vonden uit en lasterden alsdanen zy vinden uit en lasteren nu ook. De deel neming der priesters, in de kiezingen, vermindert den eerbied, zegtgy, die mén het priesterkleed verschuldigd is maer in wiens oogen? in de oogen der katholyken? Neen. In de oogen der liberalen ,'francsmapons, liberlyns? Ja, Maer eerbiedigen die liberalen, die francs-masonsdie libertyns het priesterskleed in an dere omstandigheden? Neen zy vallen -ten allen tyde uit tegen het priesterskleedzy slepen ten aUen tyde de priesters, de bisschoppen den paus doorliet slyk; en dan spreken zy van hunnen eerbied voor Onzen Heiligen gods dienst spotlernylogeotaclhuk hvlarv Dat mishaegt aen de liberalen zegt gy ja. En waerom om dat de liberalen zoo veel te gemakkelyker de eenvoudi- gen kunnen bedriegen, als er niemand by is om ze te verlichten. Zy zeggen ons waerom wilt gy u laten besturen door katholyken? Levert de katholyken in onze handen geeft ons de Kamers, de bedieningen, het gezag wy zullen beter uwe zaken doen als gy zelven. De wolven van de Fabel zeiden tegen de schapen Waerom laet gy u bewaren door de honden? Levertons die lastige wachters over, en de vrede zal gemaekl zyn. De honden wierden overgeleverd aen de wolven; en wat gebeurde er? De wolven aten al de schapen het een na het ander op En wat hebben de liberalen gedaen sedert dat zy de meerderheid hebben in de Kamerssedert dat zy ministers zyn? De daedzaken zyn hier, zy spreken luid hebben zy den godsdienst, de liefdadigheid, het onderwys geëerbiedigd? zyn de landbouw, de finantien niet in gevaer gebragt? Maer om tot de vraeg weder te keeeren waer is nu de theocratie? Waer is het verschil in politieke grondregels? Be Smet overleden is, thans gebruikt dooi'sieur M. Devaux heeft het bekend tusschen de katholyken en de liberalen, zegt hy, bestaet er geen het verschil in po litieke leeringen. DE MINISTERIELE. Waer van komt dan de woede der liberalen tegen de katholykenten zy om dat zy verschillig van gevoelen zyn in politieke zaken DE ANTI-MÏNISTERIELE. Indien de politiek alleen ons verdeeldede verdeeldheid zoude zoo hevig niet zyn wantWelke afstand bestaet er niet tusschen de koningsgezinden en denepublikanen? En nogthans de liberalen-koningsgezinden geven overal de band aen de liberalen-republikeins- Welk een afgrond scheidt de conservateurs niet af van de socialisten En nogthans de liberalen geven óveral de handaen de socialisten. Hoe! wy zouden op eene onverzoenbare >vyze verdeeld zyn omdat wykatholykenM. Detheuxliever hebben, en gy, libe ralen, M. Rogier; om dat wyM. Malou op den eersten rang stellen, en gy M. Frère? Enzy zouden wel overeen komen, zy die den koning willen behouden met degenen die liever Gendebien of Barthels hebben? Neenneen,er is hier geene politieke kwestie op het tapyt. DE MINISTERIELE. Wat is er dan DE ANTI-MINISTERIELE. ’T is de godsdienstige kwestie die op het spel is't is het katholyk geloof en, met dat geloof, de zamcnleving die aengerand en bestreden wordt door het liberalismus. DE MINISTERIELE. Wil ik u iels zeggen? DE ANTI-MINISTERIELE. Spreekt vrymoediglyk. DE MINISTERIELE. Ja-,’t is de katholyke godsdienst die op het spel is. Ik begin hel gëwaer te worden. (wordt vervolgd).

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1850 | | pagina 3