I
f
Dixmude, 25 July 1850.
M/ 190.
Vierde Jaer.
Een Donderdagblad voor Aenkondigingen, Tydverdryf en algemeene Belangen.
Die zoekt, vindt.
I
Een veurnambachtsche boer.
SUUM CLIQUE.
Daer het wenschelyk is, dat iedereen wete wat
erop zyne rekening gezegd wordt, zelfs wanneer
het van scheldwoorden gewaegt, hebben wy ge-
radig gevonden Mynheer Depotter het Weekblad
van 7 july toe te zendenen ziet hier wat hy ons
wel heeft willen antwoorden. Wy geven hier
den tekst van zynen brief, ons voorbehoudende
de vertaling van denzelve in ons aenstaende
nummer mede te deelen.
Onder de aenhoudendste en ongeneesbaerst-
ziekten der liberalisten, is degene van de Schrif
tuerteksten te onteeren en de toepassing derzelve
te doen op de bedienaers van den godsdienst, als
zynde de Seri ben en Phariseënwelke Je Zaligmaker
der wereld doemde, wel eene der gemeenste! ’T is
alzoo dat het Weekblad van Dixmude, zich versie
rende met de pluimen der socialislsche Broedermin
van Gent, nog eens uitvalt tegen het uitwendige
van den godsdienst, tegen de schoone kerken,
de luisterlyke processienfraeije zinnebeelden
en veelkleurige vertooningen.
De liberalisten herkennen geenen anderen gods
dienst voor schoon en heilig als dengene die in
eene scheur gehuisvest is. Zy verbannen uit de
kerken de gouden en zilveren sieraden en de
grootsebheid der ceremoniën,: ditbeeten ze wereld-
schen glans. Als regtzinnige catholy kenveroorzaekt
de wierook, dendriemael heiligen God toegezwacid,
stuipen op hunne liberale zenuwen.
De eerste kerkvoogdenzeggen zewaren na-
volgers van Christus; zy hadden noch gouden,
noch diamanten juweelen noodig, om eerbied te
verwekken; want zy leidden een geestelyk leven.
(Weekblad N’237).
Dat alles is zeker zeer straf en goed gcr£deneerd,
en het liberalismus heeft alzoo eenen zak vol zulke
domme en valsche spreuken met welke het zich
doet gelden by de domooren. Wat zeg ik? half ge
leerde liedenen zelfs zy die vrienden van het goede
zyn, laten zich meermaels door zulke snorkeryen
vangenen gelooven met het Weekblad, dat de
paus van Romen eerbiedweerdiger zoude zyn in de
gevangenis dan wel in zyn paleis van het Vatikaen
te Romen.
Maer zien wy hoe de liberalisten zelve met de
wereldsche plegtigheden omgaen.
Wordt er een yzerweg geopend, een standbeeld
ingehuldeen verken of os bekroondeene kome
diante met eene medalie versierd, geene moeite
noch kosten worden gespaerd om den luister van
het feest te verheffen. Waerom dan die hairklie-
very ten opzigte van «te» godsdienst? Waerom aen
de Majesteit van den hemel eene eer geweigerd die
gy naer het hoofd werpt van eene tooneelspeelster,
van eenen poëet, vap eene stoommachien? Dit is
verlagend en onteerend.
Maer de godsdienst verwydert zich van de een
voudigheid der eerste tyden van de Kerkzegt gy.
Indien dit alzoo is, de schilderkunst en kerkmuziek
zyn ook eene inbreuk op de eenvoudigheid der
eerste tyden van den godsdienst. Verbant de gewyde
meesterstukken van Rubens, en doet ze vervangen
door de platen van Sue’s stichtende onderwyzingen;
stelt Cherubini aen de deur, en verklaert dal gy
geen ander muziek wilt voor de kerken dan de lier
van den blinde. Maer om tot die eerste eenvoudigheid
terug te keeren, moet gy noodzakelyk ook de hoofd
kerken, die meesterstukken der bouwkunst, doen
af breken, zy ook zyn een smaed voor de eerste
eenvoudigheid der Kerk. Toe, onze meesters, slaet
de handen aen ’t werk; vier muren onder een
rieten dak zyn meer dan wel genoeg om den Ko-
ning van hemel en aerde te huisvesten.
Lagchen wy nogthans niet helaeshet is nog
zoo lang niet geleden dat de woedende verdedigers
der eerste eenvoudigheid van de Kerknog erger
dedenDaerom sydy u zelven tot eene gheluigenis
dat ghy kinderen zyt der geender die der Propheten
gedood hebben.
strekken enfin tot schaude van den godsdienst die
ik eerbiedige. Welmynheer, dat wist ik niet
’t is jammer Ja, ’t is zeker jammer. Maer
mynheer, eerbiedigt gy den godsdienst? Ja,
zeer veel, maer de papen niet. Hoe zoo mynheer?
’T heertje, eenen stap nader gaende, begon
zyne explicatie op de wyze van ’t Smeerbladje van
Dixmude. T is genoeg, zeide Karei’k versta u
nu geheel goed, mynheer. Zult gy het wel
kunnen onthouden? Ja mynheer, zeer wel,
begeert gy eene preuve te hebben dat ik u versta?
Wel jawaerom niet? By voorbeeldik eer
biedig zeer veel uwen persoon. En dan? En
dan mynheer? Keert u eens om en ziet ginter ver.
’T heertje keerde zich om er te zien; maer Karei
speelde nu zyne poetse; eenen lepel portugaelsche
soepe nemende, besmeerde hy geheel het mode-
kazakje van ’t heertje. Aie, aie foei, aie gy, gy,
gy domme, aie foei, gy, gy dMynheer
’t is eene preuve. Aie foei d’t is eene preuve
dwaze klaei, ’k zal u.... ’K zal u ook mynheer,
’k zal ik nu zeggen dat ik uwen persoon veel eer
biedige, maer dat ik geenzins uw mode kazakje kan
verdragen; want uw kazakje strekt u tot eene
schande.... Begeert mynheer nog eene tweede
preuve. ’K zal u vinden gy d’T heertje
geene tweede fes meer tregeerende, stak het al
stinken op, ’t sluipte langs ’t zypoortje heen, ’t had
zelf den tyd niet om zyn kappertje libetael bier uit
te drinken.
Als ’t héérlje later Karei zal vinden of niet, weet
ik nietvoor my ’k heb het gazelle lezertje zien
binnen komen in d’herberg.nog andere boeren met
my hebben het zien heen sluipen met zyn geverfd
kazakje, maer niemand van ons heeft Karei zien
g’eten. Karei werkte voort even als of er niets zou
gebeurd zyn geweest, en wy, wy lachten fraei met
Karels fynen trek; want als men de bedienaers van
den godsdienst mag verachten en beschimpen, zy
die er den grondsteen van zynwaerom zou men
de kleederen, die ’t sieraed van den persoon uit
maken, niet mogen met stbesmeuren? Zou
't WeekNadje wel deze suikerpil willen in dank aen-
veerden’t mag er waerlyk een beetje van mede
deelen.
’K begaf my gisteren naer de Korte Wandeling
om er een pintje bier te drinken ;’tiser’smaendags
zomwylen wat estaminet. ’K en was er nog maer
half nêergezeten, als er een beertje met eenen
bokke baerd en een splinternieuw mode-kazakje
binnen kwam. Een kapper bier, bazin, was zyne
vraeg. Welk bier belieft mynheer te drinken?
oudjong of nieuwen uitzet? Een kapper liberael
bier, bazin. De bazin spoedde zich om 't heertje te
bedienen, en ik en konde my niet inhouden van
stillekens te lagchen; ’k zeide by me zelven wat
voor een vies stemanneke is dat? ’T springertje
kwam by my gedraeid en begou al ras op zyn
liheraels te praten. Mynheer, zeide ik, *k en
versta niet veel van al die politiek; gy ziet, ’k en
ben maer een landbouwer van mynen stiel, spreken
wy eerder van.... Van de landbouw-expositien?
Neenvan deVan de kiezingen? Neen
van den landbouw alleenwat de expositien aengaet
*t is al pruts, en wat de kiezingen betreft, zy
brengen veel oneenigheden by. Juist, land
bouwer, ’t is zoo; en de raison hier van is dat de
papen er zich te veel mede bemoeijen. Hoe, te
veel, Mynheer? ’k en ben van uw gevoelen niet;
maer dat er de liberalen zich te veel mede bemoeijen
en d’oorzaek van al de ruize zyn, dat is beter
gezeid. ’T heerke spoedig ’t dixmudsch gazetje
van de vischmarkt uit zynen zak trekkende, wilde
my er een artikel van voor lezenom zyn gezegde
te proberen. Bah! mynheer, zeide ik, zulke
artikels komen tegenwoordig veel beter te
pas by de zwynshouders. ’K stond seffens op, begaf
my in den bof een w’einig te klappen met den
hovenier, die juist bezig was met zynen jongen
tabak te bevetten; maer ’t mynheertje kwam zich
daer ook by my vervoegen; 'k meende nogthans
dat de felle guer hem zou weerhouden hebben te
naderen, en dit was juist de reden waerom ik my
in den hof begeven had. Daer nog eens begon
Mynheertje te ryden op de kappe van de papenen
’t scheen zeer wel zyne veelspreketidheid geput te
hebben in de fameuze zedeschryvers van T heden-
daegs progres. Elk woord dat het sprak was eenen
stek op de priesters. Onder ander, om kort te
maken, 't zeide al de hedendaegsche papen
strekken tot schande van de Kerk; ’t is jammer dat
zy den godsdienst, welken ik eerbiedige en zeer
veel eerbiedige, door hun slecht gedrag onteeren;
wy zullen welhaest met hen gedaen maken, wy
zullen’T overig van zynen praet niet wil
lende aenhooren, begaf ik my tot by de bolle-baen
om een partytje te zien spelen en ’k liet het zotje
alleen by den hovenier, niet twyfelende of ’t zou er
wel spoedig zyne bolle van verwasschen zyn geweest.
Inderdaed *t en duerde niet lang; want Karei (dit
was de naern van den hovenier, en die Karei was
eenen fynen Karei), en ziet wat Karei met dat slim
heertje deed hy gebaerde zich een weinig doof en
vraegde hem de reden waerom ik uit den hof
gegaen was. Bah, ’t is een domme boer, zeide het,
en wie weel toch niet hoe lomp een boer niet is;
hy durft tegen my niet resonneren; enfin, hy kent
geene politiek.*K en versta u niet wel, mynheer,
’k zeg enfin dat die boer geene politiek verslaet.
'Vergeef, mynheer, ’k versta n nu beter, maer
'k ben ik ook alzoo dwaes als eenen boer, ’k en
verst ik ook niet veel van ’tgeene gy daer zegt;
maer ’k hoore nog al geern wat klappen van den
tydLoe gaet 't nu al? He welden tyd is thans
heel slecht, de papen maken overal ruize, en ze
PRYS DER INSCHRYVING, beUelbaer voorop
Voor een jaer, in stad. fr. 500
Buiten stadvrachtvry I
ET BOTERKUIFJE
MET EEN GRAENTJE ZOUT.
Alle aftichen, by den uitgever van dit blad gedrukt,
worden onvergeld in het eerstkomende nummer geplaetst.
Brieven en geld vrachtvry toe te zenden.
i on o it»
M. Ie Rédacteur du Boterkulpje.
De retour chez moi d’une tournee dans les Flandte» et nommé-
ment aux environ* de Dixmude, j’ai troure Ie» aniënitc* dont
m'honorent vot advrrsaire» A les en croire, je suis tine espéce da
fou furieux qu’il faudratt enfermer au plu» tót. Personae o’rst
juge en dernier ressort dans sa propre cause. Je ne me permettrai
done pat de conlredire futmeliemeat MM.au Wkublao. Seuietneni
je tuit étonné qu’il* r'iient pa» tollicilé les autorités de leur wille
de prendre des mesuren flu prudence pendant ie «éjour quo j*«i
fait i Dixmude. 11 est probable qu’il» ont quelq e influence aur
eiles Or je me suis rmdu librement, aan» mrnoUea ni
ebexmon cousin M* ie bo irgmeatre Debreyner rh**s moe c»nj i>
ANNONCEN. 15 cenlimen den drukregel. Degenen,
wwelke tevens in het zondags SUPPLEMENT moeten geplaetst
C00 wordengenieten eene merkelyke prysvermindering.
Blinde leitslieden.intsiftende eenemugge
en de kemel doonwelgende.. Wee u, Sery-
ben en Phariseën Hypocrytenwant ghy
xegt Hadden wy gheweest in die dagen
onzer vaderen, wy en zouden hun ghesellen
niet gheweest hebben in der propheten
bloet. Daerom sydy u selven tot eene ghe-
tuigenis dat ghy kinderen zyt der geendej
die der Propheten gedood hebben... Ghy
serpenten der adderen ghebroetsele, hoe
suldy vlieden van dat oordeel der hellen?
Matth. XXIII. 27.... 33
Eene splinternieuwe boterpil gemengd met
assa faetida.