I f Dixmude, 25 July 1850. M/ 190. Vierde Jaer. Een Donderdagblad voor Aenkondigingen, Tydverdryf en algemeene Belangen. Die zoekt, vindt. I Een veurnambachtsche boer. SUUM CLIQUE. Daer het wenschelyk is, dat iedereen wete wat erop zyne rekening gezegd wordt, zelfs wanneer het van scheldwoorden gewaegt, hebben wy ge- radig gevonden Mynheer Depotter het Weekblad van 7 july toe te zendenen ziet hier wat hy ons wel heeft willen antwoorden. Wy geven hier den tekst van zynen brief, ons voorbehoudende de vertaling van denzelve in ons aenstaende nummer mede te deelen. Onder de aenhoudendste en ongeneesbaerst- ziekten der liberalisten, is degene van de Schrif tuerteksten te onteeren en de toepassing derzelve te doen op de bedienaers van den godsdienst, als zynde de Seri ben en Phariseënwelke Je Zaligmaker der wereld doemde, wel eene der gemeenste! ’T is alzoo dat het Weekblad van Dixmude, zich versie rende met de pluimen der socialislsche Broedermin van Gent, nog eens uitvalt tegen het uitwendige van den godsdienst, tegen de schoone kerken, de luisterlyke processienfraeije zinnebeelden en veelkleurige vertooningen. De liberalisten herkennen geenen anderen gods dienst voor schoon en heilig als dengene die in eene scheur gehuisvest is. Zy verbannen uit de kerken de gouden en zilveren sieraden en de grootsebheid der ceremoniën,: ditbeeten ze wereld- schen glans. Als regtzinnige catholy kenveroorzaekt de wierook, dendriemael heiligen God toegezwacid, stuipen op hunne liberale zenuwen. De eerste kerkvoogdenzeggen zewaren na- volgers van Christus; zy hadden noch gouden, noch diamanten juweelen noodig, om eerbied te verwekken; want zy leidden een geestelyk leven. (Weekblad N’237). Dat alles is zeker zeer straf en goed gcr£deneerd, en het liberalismus heeft alzoo eenen zak vol zulke domme en valsche spreuken met welke het zich doet gelden by de domooren. Wat zeg ik? half ge leerde liedenen zelfs zy die vrienden van het goede zyn, laten zich meermaels door zulke snorkeryen vangenen gelooven met het Weekblad, dat de paus van Romen eerbiedweerdiger zoude zyn in de gevangenis dan wel in zyn paleis van het Vatikaen te Romen. Maer zien wy hoe de liberalisten zelve met de wereldsche plegtigheden omgaen. Wordt er een yzerweg geopend, een standbeeld ingehuldeen verken of os bekroondeene kome diante met eene medalie versierd, geene moeite noch kosten worden gespaerd om den luister van het feest te verheffen. Waerom dan die hairklie- very ten opzigte van «te» godsdienst? Waerom aen de Majesteit van den hemel eene eer geweigerd die gy naer het hoofd werpt van eene tooneelspeelster, van eenen poëet, vap eene stoommachien? Dit is verlagend en onteerend. Maer de godsdienst verwydert zich van de een voudigheid der eerste tyden van de Kerkzegt gy. Indien dit alzoo is, de schilderkunst en kerkmuziek zyn ook eene inbreuk op de eenvoudigheid der eerste tyden van den godsdienst. Verbant de gewyde meesterstukken van Rubens, en doet ze vervangen door de platen van Sue’s stichtende onderwyzingen; stelt Cherubini aen de deur, en verklaert dal gy geen ander muziek wilt voor de kerken dan de lier van den blinde. Maer om tot die eerste eenvoudigheid terug te keeren, moet gy noodzakelyk ook de hoofd kerken, die meesterstukken der bouwkunst, doen af breken, zy ook zyn een smaed voor de eerste eenvoudigheid der Kerk. Toe, onze meesters, slaet de handen aen ’t werk; vier muren onder een rieten dak zyn meer dan wel genoeg om den Ko- ning van hemel en aerde te huisvesten. Lagchen wy nogthans niet helaeshet is nog zoo lang niet geleden dat de woedende verdedigers der eerste eenvoudigheid van de Kerknog erger dedenDaerom sydy u zelven tot eene gheluigenis dat ghy kinderen zyt der geender die der Propheten gedood hebben. strekken enfin tot schaude van den godsdienst die ik eerbiedige. Welmynheer, dat wist ik niet ’t is jammer Ja, ’t is zeker jammer. Maer mynheer, eerbiedigt gy den godsdienst? Ja, zeer veel, maer de papen niet. Hoe zoo mynheer? ’T heertje, eenen stap nader gaende, begon zyne explicatie op de wyze van ’t Smeerbladje van Dixmude. T is genoeg, zeide Karei’k versta u nu geheel goed, mynheer. Zult gy het wel kunnen onthouden? Ja mynheer, zeer wel, begeert gy eene preuve te hebben dat ik u versta? Wel jawaerom niet? By voorbeeldik eer biedig zeer veel uwen persoon. En dan? En dan mynheer? Keert u eens om en ziet ginter ver. ’T heertje keerde zich om er te zien; maer Karei speelde nu zyne poetse; eenen lepel portugaelsche soepe nemende, besmeerde hy geheel het mode- kazakje van ’t heertje. Aie, aie foei, aie gy, gy, gy domme, aie foei, gy, gy dMynheer ’t is eene preuve. Aie foei d’t is eene preuve dwaze klaei, ’k zal u.... ’K zal u ook mynheer, ’k zal ik nu zeggen dat ik uwen persoon veel eer biedige, maer dat ik geenzins uw mode kazakje kan verdragen; want uw kazakje strekt u tot eene schande.... Begeert mynheer nog eene tweede preuve. ’K zal u vinden gy d’T heertje geene tweede fes meer tregeerende, stak het al stinken op, ’t sluipte langs ’t zypoortje heen, ’t had zelf den tyd niet om zyn kappertje libetael bier uit te drinken. Als ’t héérlje later Karei zal vinden of niet, weet ik nietvoor my ’k heb het gazelle lezertje zien binnen komen in d’herberg.nog andere boeren met my hebben het zien heen sluipen met zyn geverfd kazakje, maer niemand van ons heeft Karei zien g’eten. Karei werkte voort even als of er niets zou gebeurd zyn geweest, en wy, wy lachten fraei met Karels fynen trek; want als men de bedienaers van den godsdienst mag verachten en beschimpen, zy die er den grondsteen van zynwaerom zou men de kleederen, die ’t sieraed van den persoon uit maken, niet mogen met stbesmeuren? Zou 't WeekNadje wel deze suikerpil willen in dank aen- veerden’t mag er waerlyk een beetje van mede deelen. ’K begaf my gisteren naer de Korte Wandeling om er een pintje bier te drinken ;’tiser’smaendags zomwylen wat estaminet. ’K en was er nog maer half nêergezeten, als er een beertje met eenen bokke baerd en een splinternieuw mode-kazakje binnen kwam. Een kapper bier, bazin, was zyne vraeg. Welk bier belieft mynheer te drinken? oudjong of nieuwen uitzet? Een kapper liberael bier, bazin. De bazin spoedde zich om 't heertje te bedienen, en ik en konde my niet inhouden van stillekens te lagchen; ’k zeide by me zelven wat voor een vies stemanneke is dat? ’T springertje kwam by my gedraeid en begou al ras op zyn liheraels te praten. Mynheer, zeide ik, *k en versta niet veel van al die politiek; gy ziet, ’k en ben maer een landbouwer van mynen stiel, spreken wy eerder van.... Van de landbouw-expositien? Neenvan deVan de kiezingen? Neen van den landbouw alleenwat de expositien aengaet *t is al pruts, en wat de kiezingen betreft, zy brengen veel oneenigheden by. Juist, land bouwer, ’t is zoo; en de raison hier van is dat de papen er zich te veel mede bemoeijen. Hoe, te veel, Mynheer? ’k en ben van uw gevoelen niet; maer dat er de liberalen zich te veel mede bemoeijen en d’oorzaek van al de ruize zyn, dat is beter gezeid. ’T heerke spoedig ’t dixmudsch gazetje van de vischmarkt uit zynen zak trekkende, wilde my er een artikel van voor lezenom zyn gezegde te proberen. Bah! mynheer, zeide ik, zulke artikels komen tegenwoordig veel beter te pas by de zwynshouders. ’K stond seffens op, begaf my in den bof een w’einig te klappen met den hovenier, die juist bezig was met zynen jongen tabak te bevetten; maer ’t mynheertje kwam zich daer ook by my vervoegen; 'k meende nogthans dat de felle guer hem zou weerhouden hebben te naderen, en dit was juist de reden waerom ik my in den hof begeven had. Daer nog eens begon Mynheertje te ryden op de kappe van de papenen ’t scheen zeer wel zyne veelspreketidheid geput te hebben in de fameuze zedeschryvers van T heden- daegs progres. Elk woord dat het sprak was eenen stek op de priesters. Onder ander, om kort te maken, 't zeide al de hedendaegsche papen strekken tot schande van de Kerk; ’t is jammer dat zy den godsdienst, welken ik eerbiedige en zeer veel eerbiedige, door hun slecht gedrag onteeren; wy zullen welhaest met hen gedaen maken, wy zullen’T overig van zynen praet niet wil lende aenhooren, begaf ik my tot by de bolle-baen om een partytje te zien spelen en ’k liet het zotje alleen by den hovenier, niet twyfelende of ’t zou er wel spoedig zyne bolle van verwasschen zyn geweest. Inderdaed *t en duerde niet lang; want Karei (dit was de naern van den hovenier, en die Karei was eenen fynen Karei), en ziet wat Karei met dat slim heertje deed hy gebaerde zich een weinig doof en vraegde hem de reden waerom ik uit den hof gegaen was. Bah, ’t is een domme boer, zeide het, en wie weel toch niet hoe lomp een boer niet is; hy durft tegen my niet resonneren; enfin, hy kent geene politiek.*K en versta u niet wel, mynheer, ’k zeg enfin dat die boer geene politiek verslaet. 'Vergeef, mynheer, ’k versta n nu beter, maer 'k ben ik ook alzoo dwaes als eenen boer, ’k en verst ik ook niet veel van ’tgeene gy daer zegt; maer ’k hoore nog al geern wat klappen van den tydLoe gaet 't nu al? He welden tyd is thans heel slecht, de papen maken overal ruize, en ze PRYS DER INSCHRYVING, beUelbaer voorop Voor een jaer, in stad. fr. 500 Buiten stadvrachtvry I ET BOTERKUIFJE MET EEN GRAENTJE ZOUT. Alle aftichen, by den uitgever van dit blad gedrukt, worden onvergeld in het eerstkomende nummer geplaetst. Brieven en geld vrachtvry toe te zenden. i on o it» M. Ie Rédacteur du Boterkulpje. De retour chez moi d’une tournee dans les Flandte» et nommé- ment aux environ* de Dixmude, j’ai troure Ie» aniënitc* dont m'honorent vot advrrsaire» A les en croire, je suis tine espéce da fou furieux qu’il faudratt enfermer au plu» tót. Personae o’rst juge en dernier ressort dans sa propre cause. Je ne me permettrai done pat de conlredire futmeliemeat MM.au Wkublao. Seuietneni je tuit étonné qu’il* r'iient pa» tollicilé les autorités de leur wille de prendre des mesuren flu prudence pendant ie «éjour quo j*«i fait i Dixmude. 11 est probable qu’il» ont quelq e influence aur eiles Or je me suis rmdu librement, aan» mrnoUea ni ebexmon cousin M* ie bo irgmeatre Debreyner rh**s moe c»nj i> ANNONCEN. 15 cenlimen den drukregel. Degenen, wwelke tevens in het zondags SUPPLEMENT moeten geplaetst C00 wordengenieten eene merkelyke prysvermindering. Blinde leitslieden.intsiftende eenemugge en de kemel doonwelgende.. Wee u, Sery- ben en Phariseën Hypocrytenwant ghy xegt Hadden wy gheweest in die dagen onzer vaderen, wy en zouden hun ghesellen niet gheweest hebben in der propheten bloet. Daerom sydy u selven tot eene ghe- tuigenis dat ghy kinderen zyt der geendej die der Propheten gedood hebben... Ghy serpenten der adderen ghebroetsele, hoe suldy vlieden van dat oordeel der hellen? Matth. XXIII. 27.... 33 Eene splinternieuwe boterpil gemengd met assa faetida.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1850 | | pagina 1