GEDENKTEEKEN uuttig AEN ONZE BEMINDE KONINGIN, TE OOSTENDE. kelvk heelt gemaekt en' zoo gelukkig als het een volk gegeven is te zyn tot in 1847tydstip der aen- komst van de doctrinairen, aen het roer van den Staet. De schryver zegt dat de doctrinairen alleen uit deze vereeniging moeten gesloten wordenwant Dedoctrinairen, anders genoemd Aïcmwc Po litiek, willen ook, vel is waer, de vryheid, maer slechts voor zich alleen en voor hen die hunne voetstappen willen volgen zy rigten in,hetgeen zy de vryheid noemenop eenc zulkdanige wyze dat ze rnaer voor hen ennaerhunnen zin alleen bestaet. Dit slach van onverbeterlyke lieden, politieke pro testanten, niet minder redeloos als hunne voor gangers der 16de eeuw het waren in geloofspunten, en alzoo uitsluitendalzoo droog en onverdraeg- zaem als zy, moeten strengelyk verwyderd worden van de openbare ambten Met de liberalen en catbolyken van 1850 der waterafleidingen en bevaerbare waters. En aen- gaende dat hy dit zoude gedaen hebben door hulpe van kundige en onbekende persoonendit doet niets ter zaek. Het punt is de noodige verbeteringen te verkrygen. Wat my aengaet, ik heb M. Desmaisières nooit gezien’l zyn zyne werken die my aenporren om hem te verdedigen. M. Debreyne ken ik weinig; en dit is genoeg om te toonen dat ik niet uil per sonele vriendschap of vyandschap te werk ga; rnaer Oostemde, 10 November 1850. Een algemeen geroep is door geheel het land opgestaen; iedereen zegt met volle overtuiging, dat de plaels waer onze welbeminde Koningin Lu- dovica-Maria, door hare treurige rnaer heilige dood alom rugtbaer heeft gemaekt, in de verge telheid niet mag vallen. De plaels waer de hertog van Orleans het leven heeft verloren, is door eene kapel vervangen geweest; Laeken, de begraefplaets van Hare Majesteit, staet met eenen prachtigen tempel vereerd te worden; God die gewild beeft dat de Koningin, die hy zoo »eer beminde, op de uiterste grenzen des lands stierf, op dal by den overtogt door de provinciën tol de door haer ver kozen grafstede, de toeloopende volkeren en ziel roerende verrukking van haer heilig leven en kost bare dood zoude ontfangen, heeft misschien ook gewild dat zy te Oostende stierf, op dat die stad, die zy zoo zeer bemindewelke zoo langen tyd ooggetuigen had geweest van hare witschitterende deugden door bel opregten van een godsdienstig gedenkteeken, er lai g het geheugen zoude van bewaren; en op dal geheel Europa, wier bewooners aldaer’s jaerlyks toevloeijen, een gedurig blyk- leeken zoude hebben van de teedere genegenheid welke de Belgen aen hunne Koningin toedragen. Dit edele gedacht van te Oostende eene Kerk te bouwen, alreeds op verscheide plaetsen werkstellig gemaekt, heelt, bv gebrek van eene kommissie die deszelfs uitvoering moest behertigen, alle de vruchten niet voortgebragt welke men met reden ervan verwachtte; rnaer nu eene kommissie is alreede vaslgestelden heeft op zich genomen alle de giften te verzamelenwelke van alle kanlen haer zuilen toegezonden wordenom te Oostende eene prachtige Kerk op te regten, ter gedachtenis van onze welbeminde Koningin die aldaer gestorven is. De Kommissie heeft met veel genoegen vernomen, dat zyne Hoogweerdigbeid den Bisschop van Brugge, niet alleenlyk de inschryving goedkeurt, rnaer dat hyerler zelver tyde deel inneemt, en door geheel het bisdom zal trachten aen te moedigen, gelyk hy alreeds gedaen heeft door het inrigten eener kommissie binnen Brugge. Zyne Hoogweer- digheid is ook overtuigd dat de plaels waer onze zeei beminde Koningin gestorven is, zoo wel als hare begraefplaets, verdient door een godsdienstig gedenkteeken vereerd te worden; en dal de kerk tot gedenkteeken opgerigt te Oostendeeen na- tuerlyk gevolg is van die door den koning gejuicht te Laeken. De Kommissie verhoopt dat men alom met iever en liefde zal medewerken aen dit vaderlandsch geslicht, gedenkteeken van een godsdienstig volk, die opentlyk op zich genomen heeft van by den Heer zyne lieve Koningin indachtig te zynzy hoopt «lal allen die deze uitnoodiging zullen ontvangen, geern door buutte giften er zullen aen beant woorden. wel omdat ik innig overtuigd bendat het welvaren van ’t land in 't algemeenen van ’t distrikt Dix- mude in 't byzonder, grootlyks afhangt van den keus van M. Desmaisières. Het distrikt Dixmude is lang genoeg door eenen strooijen man vertegen woordigd geweest, altyd bereidveerdig om te dansen gelyk de klubisten der francs-ma^ons logien schui felen. Hiermede groete ik liet Weekblad, en wensche bet wat min gescheer en wat meer wol. Een Vrylaet. By gebrek aen plaets, moeten wy onze bemer kingen op de voordeelen welke het Weekblad van zondag laetst in de wet op het middenbaer onder- wys vindt, lot ons volgende nummer verschuiven. Een in het fransch geschreven boekwerkje is ons toegezonden geworden. Het draegl voor tytel De Belgen van 1850 en België in 1850, door Depotler; en voor kenspreuk Indien 1850 zich tol dezelfde hoogte weel te verhellen als 1850, het vaderland zal gered zyn door de vryheidwelke het tol stand gebragt heeft. Een eerste oogslag op het boek van M. Depotter geworpen doet ons zien dat zyn oogwit is te be- wyzen, dat België van 1850 tot de grondleeringen van 1850 noodzakeiyk moet terug keeren, wil hel niet zyne vryheid en onafhankelykheid verliezen en gansch ten onder gaen. Hierloenoodigtdeschryver katholyken en liberalen uit elkander de hand te gevenen regtzmniglyk de vryheid voor allen en in de zedelyke wereld vooruitgaenMaer met bet doctrinairismus moet alles in den grond verzinken; wantdeszelfs leering is, dat zyne discipels van alles moeten meester zyn en dat de calholyken zelve n moeten ondersteunen, willen zy geen slachtoffers worden. De doctrinairen aenzien maer de religie als een aenhangsel aen bet strafwetboeken de priesters als de medehelpers der prokureurs des Konings en der gendarmen. En dat men niet opwerpe dat de doctrinairen ook, ten minste in de openbare plegtigbedende voorschriften van den godsdienst in welken zy geboren zyn, sliptelyk nakomen. Want, ik dage hen uit te antwoorden op de volgende kleinrede 01 wel zy zyn inniglyk overtuigd van dewaerheden van den godsdienst, en alsdan hunne doctrinaire leeringen zyn tegenstrydig met de gezonde rede; of wel zy zyn slechts hypokrielen, schynheiligen, en alsdan wal voor eene consciëntie hebben zy? Ik zeg het voorwaer, en men kan bel niet genoeg herhalen, ’l is eene kwestie van leven of dood voor België van 1850, bestuerd te worden door mannen van eene gezonde rede en eene onbesprokene zedeiyk- heid, willende de vryheid voor iedereen, en wetende dat dezelve onmogelyk kan overeen gebragt worden met departydigheid en onreglveerdigheid. Wy zullen op hel werkje van M. De Potter terug komen. luisterenen het Weekblad neme het niet kwalyk ik ben nog altyd van hetzelfde gedacht. Want ziet de dieven die voor het geregt slaen, zouden ook kunnen zeggen dat geheime en onbekende persoo nen de oorzaek zyn van hunne dieverijen; en nogthans ik heb nooit géhoord dal iemand door dien middel is vry ■’erklaerd geworden. En hier uit besluit ik, dat hetgeen iemand verrigt of doet, aen hem moet toegeschreven worden en aen niemand anders. In een tweede artikel, geeft het blad my uit voor eenen domkop, omdat ik eene vaert vragè aen d’overzyde van de Brugsche vaerten een sa& in d’haven van Nieuport; en eenige regels verder» zegt het, dat die werken alreeds bestaen en sedert driejaren in volle werkzaemheid zyn. Zoo dat myo voorstel zoo dom niet is als het Weekbladliuïks z«iude willen doen gelooven. Nu dal het Weekblad myne denkwyze goedkeurt, en om te toonen dat ik meer van de zaek weet als dat het zulks Zoude willen doen gelooven, beken ik dat, over driejaren, de siphons onder de Brugsche vaert in volle werkzaemheid waren, maer ik ver- klaer ook stellig dat, op den dag van heden,dezelve buitendienst gesteld zyn. Het sas vanNieuwendamme is nog eens moeten geopend wordenen bet water van Vladsloo-Ambacht lost zich nog eens langs de de Brugsche vaert gelyk over honderd jaer. Én al de kosten die men gedaen heeft zyn smout aen de galge. Ziet hier nu ter welker gelegenheid die siphons zyn opgedamd geworden. Er staet geschreven in het Burgerlyk-Wctboekartikel 640 De lagere gronden zyn, opzichtens de hooger liggende, onderworpen aen het ontvangen der wateren die van dezelve natuerlyk, zonder’smenschen toedoen, afloopen. Nudoor de werking van deze siphons, kwam een deel van Westende en Middelkerke onder water; zoo dat deze werken de overstrooming slechts verplaetslenen gelykerwys het de hand der menschen was die zulks te wege bragt, zoo hebben de bewoners van Westende en Middelkerke er zich met reden tegen gesteld, en de Wateringe van Camerlynx-Ambacht heeft die siphons doen afdammen; nogthans. de mannen die deze werken tot stand hebben doen komen, hadden het moeten voorzien,dat zy iets grooter dan een gracht moesten doen delven, wilden zy geene tegenkanting ont moeten die gansch hun werk in duigen zon doen vallen; want men zoude toch mogen verwachten hebben van zulke hooggeplaetste mannen, dat zy ten minste iets van de wellen kennen. Wat willen wy al zeggen. ’T gaet alzoo als men menschen in ’t werk heeft zonder verstand. Want, had men, in plaets van eenen gracht te delven, eene vaeri gedolven, eene vaert met name en daed, met behoorlyke dyken om de aenpalende landen van de overstrooming te bevryden, het ware een werk geweest en van een dagelyks gebruik. Wat er van zy of niet, iets is altyd zeker, en dit isdat de boeren die jaerlyks overstroomd zyn en door d’onkunde van hunne bestierders geen het minste nut uit die nieuwe werken trekken, nogthans het grootste deel der onkosten zullen afdragenen alzoo zyn zy tweemael ongelukkig; ten eerste zy zyn overstroomd, en ten tweede hun geld kwyt. Ook het schynt dat men zich wil bevryden van voortaen zulke kemels te begaen met alles te laten varen in Gods name. Alzoo den Yser vervalt van jaer tot jaer. ’T is in den zomer nog gewillig een streepje van water; en aogeen weinig tyds zal die rivier byna onbevaerbaer worden door ’t gedurig opslyken en aengroeijen der voorlanden. Nogthans als de schippers aen de tolbruggen komenmen vraegt hun niet of zy maer half vracht v_ kunnen voeren; ’t is van legt maer de kluiten j allestehandhaven.vryheidwelkeBelgiëonafhan- ’s winters is't een anders paer mouwenhet water 1--1 l --44--i..n -1- koomt alsdan in masse van d’omslreken van Yper en Cassel afgestroomd, en omdat den Yser niet overal meer zyne vereischte diepte heeft, welhaest staet het boord aen boord en de noodkreet loopt van mond tot mond, dat de dyk staet door te brekenEn de angst is op het gelaet van eenieder te lezen. Voot wat den Handzacme-vaert betrefthet schynt dat de heeren van Dixmude besloten hebben dezen te laten opslyken, om alzoo hel magtige dorp van Handzaeme met andere gemeenten te ver pletteren. Gelukkiglyk dat de kiezers van het distrikt Dixmude hunne oogen hebben beginnen te openen, en dezelve nog meer zullen openen in het vervolg, om hunne stemmen te vereenigen op M. Des maisières, van wie liet Weekblad zelve moet be kennen dal hy vele heeft bygebragl tot verbetering --- a-o-a ej_L» -- --gg-v ïiii-- Niets is geestiger om hooren, sedert veertien dagen, dan h«*t Weekblad van Dixmude. Nimmer mankte Paillasso op de foiie koniieker toeren en trok hy leelyker gezigten. Na zich vier ma n- den koes gehouden t’hebben als eene muis, en nauwelyks een woordje te hebben durven reppen om zyne grrrrroote en belang- looze mannen te verdedigen, slaet hetbladje nu. al met eenen keer links en regts, en roept ons zoo hard toe als het maer kan a Koomt by, wie gy ook zyt, boterkuipers, zwartrokken, ryke bedelaers, bezemmakers in ’igros, apengetiglen. schoolmeesters- redacteurs, bedriegers, uithongeraers, lasteraers. ja bisschoppen zelve; koomt by, antwoordt, zon gy kunt, op myne diepgrondige spreuken, op myn herbergpolitiek, op de leering die ik geput heb in het volksboek van Sue Waerorn antwoordt gy niet. lage zielen, laf hertigen?Maer gy weet het, hein, hoe zwaer myn arm weegt, en daerom «nttrekt gy u aen myne slagen! -la, al haddet gy de knods van Herkules ten uwen gébruike; al hingen r de armen van Boudewyn-den-Yzeren aen uw lyf, en dat de 4 hoofden der draek met zeven koppen op uwe schouders stonden, u nog zoudet gy u in de ingewanden der aerde moeten verbergen; c trouwens gy zyt bewust, dat ik in staet ben u met huid en hair op te eten’. (Zoo sprak eertyds ook de grootmoedige Don Quichotte de la Manche.) ’T is nagenoeg in die termen, lieve lezer, dal de bespraekte lieden.die het officiële bladje onzer klubisten(bevuilen.zich zondag laelst uitdrukten ten onzen opzigte. Maer ’t is ongelooflyk, zult gy zeggen! Toch niet, wy spreken waerheid alles wat d«- wr- waendhe.id* de spyt, eenen losbol kan inboezemen, staet in gemeld blad te lezen. Nog meer, het braekt de snoodste eerschendei yen en lasteringen uit tegen den Senateur Cassiersburgemeester van Clercken. En dat bladje zou willen dat wy zyne eerloosheden weer leggen! Neen, nee elk eerlyk man trekt zyne schouderen op en roept uitDeere, vergeef het h in. want zy weten niet wat zy zeggen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1850 | | pagina 3