er
Waerom M. Rogier
droef uitziet.
ZOO
(Demerbode).
Het fransche gouvernement is gemagtigd de
francs-maQons te doen vervoeren naer Algerië of de
Cayenne, als vyanden der zamenleving; en in
België hel zyn de francs-maeons-logiën die den
Staet besturen, de kandidaten aenwyzcn voor de
het zy voor onze en
schreven.
kiezingen der wetgevende Kamers, en M. Verliae-
ghen, de Voorzitter van de Kamer der Represen
tanten, is de venerabele van die sekte. Is het daerna
te verwonderen, dat het gouvernement en de libe
rale gazetten gedurig uitvallen tegen het klerikael,
’t is te zeggen tegen de religie? Dat de catho-
lyken nu oordeelen welk betrouwen zy mogen
stellen in de gazetten der franc-maQonnery.
ons bekennen dat de Kerk, die goede, die voor-
zigtige. die wyze Moeder haten vloek niet zal, niet
kan uitspreker! tegen gezelschappen, die onver
schillig of wehneenendzoo het onze franc-ma^ons
voorwenden, ten opzigte van den Godsdienst te
werk gaen.
Neen, de kerkelyke overheid gaet niet dwaes en
vermetel te werkals zy hare kinderen iets op zoo
strenge straffen verbiedt, geiyk zy ons allen ver-
j maenl van alle geheime gezelschappen ons te ont
houden en dezes leden te vlugten.
Die geheimheid a.léén is genoeg om ons die
genootschappen te doen kennen; die eed die er
algeëisrht wordt om blindelings zonder te weten
aen wie of in wat aen een vreemd onwettig hoofd
te gehoorzamen; de formulier van aenneming, enz.
dit alles zegt genoeg dat er iets schuilt, dat niet
regl gaet, iets kwaeds in opgesloten ligt.
Die de waerheid en de geregtigheid mintzoekt
het licht; slechts de boozen haten het en zoeken
de duisternis. Wy zyn kinderen des lichts en niet
kinderen der duisternissen, daerom moeten wy,
als kinderen des lichts, in het openbaer wandelen
en nimmer het licht schouwenof wy geven ge
tuigenis van ons zelven dat wy geene kinderen
Gods meer zyn maer kinderen van den duivelden
prins der duisternissen.
Gy zult ons zeggen, maer dat is een waer ser-
moon,eene preek, die beter in de kerk dan in eene
j gazet zou passen.
Ei lieven! zyn dan de grondbeginselen van den
j Godsdienst ook niet de ware giondbeginselen van
den bloei en welstand van den Staet? Is het ambt
Ook ziet er M. Rogier ten minste alzoo afgemat j
uit als M. Thiers, by zyrie aenkomst te Brussel of j
de heer Greppo, die in zynen br..k deed toen de
soldaten van den nieuwen Cesar hem van zyn bed
haelden! Arme Mynheer Rogier!
DE GEHEIDE MAETSCHAFPYEH IN FRANKRYK.
Deze organisatie der geheime maetschappijen
dagteekent van het jaer 1849, toen men in de
constitueerende vergadering, de wet tegen de clubs
voordroeg. Eene der eerste was de Solidarity Re-
publicaine, gepresideerd door den represantant
Marlin Bernard. Zy wierd het middenpunt van een
netdat zich over Frankryk uitspreidde. In 1850
en 1851 was dat net reeds bewerkt. Velen hadden
eenen naem, anderen er geenen; nog andere ver
borgen zich onderden naemvan vrymetselaerslogie.
Op het einde van 1849 waren erniet minder dan
60 sociteiten te Ryssel.
Het middenpunt van Parys en Lyons stonden in
betrekking met Londen en Geneve, de uitwendige
broei-nesten van de zamenzwering. De lyonsche
organisatie is vaster en werkdadiger, al was zy dan
ook kleiner dan die van Parys. Te Lyon bestaen
nog overblyfsels van 4 maetsehappen van 1850 tot
56 gesticht; er waren er by, die 6000 man telden.
Tc Algiers waren er in 1850 dry geheime maet
schappyen.
Het iV hoofdstuk van de documenten over deze
maetschappyen door den Conslitutsonnel afkondigd,
M. Rogier op zyn slagpeerden kwam met hel
schrikkelyke jaer 1852 vöor dendag. WasdeSenaet
niet genegen om twintig millioen te stemmen ter
afleiding van de Maés en ten voordeele van Luik
alleen, weigerde hy yzerwegen te laten leggen, i
die nergens toe kunnen dienen, ten ware de steed- I
jes te ruineren langs welke zy moeten loopen,
met een woord wilden de Kamers niet dansen’op
het fluitje van hel ministeriezoo aenstonds trok
M. Rogier zyn spook van 1852 uit den zak, en
maekte de wetmakers zoodanig benauwd, dat zy
alzoo buigzaem wierden als lighonden en zacht
moedig geiyk schapen.
Nu is het met 1852 geheel anders gesteldLouis
Napoleon heeft de fransche schreeuwers van den
stok gegeven, de gamins de Paris braef doen
geeselen en eenige geruchtemakers op Vincennes,
of Londen gestuprd, en alzoo M. Rogier beroofd
van het roode schrikbeeld hetwelk hem sedert drie i
jaer zoo nuttig was om de Belgen te muilbanden!
den staet van beleg, laet Louis Napoleon alles
ondernemen wal hy wil tegen de wetgevende Ver
gadering en tegen aide vryheden. Zoo zeer is het
volk aldaer de advokaten moede, die niets beters
weten uit te vinden dan redevoeringen en revolu
tion, en de vryheden uit welkenietsandersspruiten
dan wanorders en ongelukken.
Van over lang was hel liberalismus veroordeeld
door de gezonde rede, door de grondregels van
den godsdienst en van de zamenleving.
En nu is het veroordeeld door zyne werken.
Het is niet meer noodig te bewyzen,dat hetzelve I
naer de regeringsloosheid geleidt, en van daer
noodzakelyk naer het despotismus.
In Frankryk was de regeringsloosheid gekomen,
niet onderden naem van het liberalismus,maer onder
dengene van deszelfs kind, het socialismus, of de
gansche vernietiging der maetschappy
En hierop is gevolgd het despotismus van Louis
Napoleon, hetwelk de Franschen nu genieten!
Moge dit tot lesse dienen aen de volkeren die
zich nog door het liberalismus laten geleidenbe
driegen en bedervenMogen zy, met tot den regten
maetscbappelyken weg weder te keeren, den
ondergang voorkomen van hunne vryheid en de
buitensporigheden van het despotismus
de politieke waerheid van de godsdienstige waer-
heid verschillend alsof de waerheid niet één ware
Houdt gy, schynheiligenop altoos van Gods-
dienst en gcestelykheid te sprekendie slechts die
eene oï aXïnmuwe confribuGe; aenstóndsTprong °«rd™ i“ de,‘ m°nd ?P lippen hebtom het
- o volk het kortziende volk te bedriegenen laet de
zorg, het bestuer der Kerk aen hen, die er van
God toe aengesteld zyn over. Bekommert u niet,
laet u niet eens met de kerkelyke zaken in, waer gy
het eerste woord niet van begrypt, waer gy steke
blind in voorts sukkelt en u de eene blauwe scheen
op de andere loopt.
Vry staet het u naer de heilzame stem der alléén
zaligmakende Kerk te luisteren of niet, toch spaert
u de moeite uwe verderfelyke leerstelsels ons voor
te houden, wy die weten dat buiten de Kerk, dat
is, zonder onderwerping aen hel gezag der Bis
schoppen, er voor den Staet geen geluk, geen
voorspoed mogelyk is, wy die overtuigd zyn en
voor de geheele wereld verklaren met een der
grootste wysgeeren der vorige eeuw
De Kerk die slechts voor doel schynt te hebben het
geestelijk, liet eeuwig heil harer kinderen, is de eenige
sleunpilapr der Staten, de grondslag van het geluk,
I van den voorspoed en bloei der volkeren.
Gelukkig voor Frankryk, Lolis-Napoleon heeft
I het aldus begrepen, hy gaet voort in den weg van
I wyshejd en vooruilzigt, die hyzoo moedig is inge
slagen, en zyn vaderland is gered en behouden.
Zyn naem wordt in de jaerboeken der volkeren
aengemerkt en vereeuwigd als die van den man der
voorzienigheid en der verzoening van de verdwaelde
schepselen met hunnen Schepper en Vader.
Helaes! Ja, waervan dan komen alle de onhei
len alle de wederwaerdigheden die de wereld ont
rusten en bestormen? Laet het ons regtuit zeggen
God is een jaloerze God; hy schiep alles voor den
mensch, den mensch alléén voor hem zelve. Geen
wonder dus dat hy zyne wraek uitwerkt over die
ongelukkige natiën, die zyne goedheid miskennen,
DE CLUBSEN EN CLUBISTEN.
Over weinige jaren verhieven de Bisschoppen
van België de stem om hunne onderhoorigen te
herinneren dat de Kerk op het strengste de logien
van de vrymetselarenof verholene maetschappyen
aen alle christenen verbiedt. Pleglig riepen zy de j
doeming door verschillende Pauzen tegen dezer
leden uitgesproken ons te binnen. En wat gebeurde
er? Een algemeen geschreeuw ging er tegen hun
op, en vele, ja zeer vele kortziende, hoewel
welmeenende burgers, vermeenden wel te doen
zich met de vyanden van den godsdienst te vervoegen
en de handelwyze van onze Bisschoppenzoo niet
af te keuren, toch als onnuttig en onvoorzigtig uit
te schelden.
Helaes! diemenschen wisten niet wat al vergift,
wat al ysselykheid zulkdanige instellingen in zich
opgesloten hielden. Frankryk is er het slagtoffer
van geweest, heel Italië is er door het onderste
bovengeschud, Duitschlanden Pruissen ook hebben
het moeten boeten op eene allerbeweenenswaer-
digste wyze.
Zwitserland en Piemont zyn er nog de ellen
dige slagtoffers van, en wat ging het naburige
Frankryk geworden, warende rampzaligste plannen
van de clubsen niet ontdekt geworden?
Wie de oogen openen wil aen het licht zal met
luidt als volgt
Het is thans tyd eenige inlichtingen te geven
over de organisatie en de tucht der geheime socië
teiten. Die van het Noorden, van het Westen en
het centrum staen reglstreeksch onder Parys. De
van ’t Zuiden warenzonder twyfel, in corresponden
tie, met de roodgezinde representanten der depar
tementen, waer zy zyn ingesteld; maer zy schynen
geene regtstreeksche verbinding te hebben met de
sociëteiten van Parys. Zy waren in dagelyksche
betrekking met het comité van Lyon, en van daer
kregen zy het orde-woord door het centrum der
hoofdstad medegedeeld.
De sociëteiten corresponderen met elkander
door persoonen, die de inlichtingen der chefs
gaen overbrengen. Die commis voyageurs der de
magogen zyn dikwyls gcwaende werklieden, die
den kiel aendoen en Frankryk doorloopen om
werk te vinden Een aental van die zendelingen
zyn in hunne reizen aengehouden; hunne onder-
I vragingen en de stuks op hen bevondenhebben
I de justiciedikwyls op het spoor gebragt. Om hunne
zendelingen geloofweerdig te doen zyn, drukten zy
eenen zegel op de stukken die zy zich .vel wacht
ten te teekenen. Dat zegel was eene langwerpigen
vormen verbeelde de gelykheid en het schrik be
wind; het duidde ook den winkelhaek, de water
pas, het kompas, de roode muts of de byl van den
lictor aen
Alle sociteiten winnen aen door het werven
maer men wierd niet in haer midden toegelaten,
dan na een verhoor en eene byzondere plegtig-
heid. Ziehier, met eenige variaties, het gewoone
formuel van inleiding.
De ingeleide, met de oogen geblinddoekt, zit op
zyne kniënop twee kruisseling gelegde messen
en op twee stukken van vyffrancs. De volgende sa-
menspraek vangt aen
Verlangt gy deel te maken van de maelscbapp\?
Ja.
Belooft gy nooit de geheimen te doenTken-
nen?
Ik beloof het.
Zweert gy te gehoorzamen aen alle bevelen
welke zullen gegeven worden, zelfs dan, als zy
voorschryven uwen evenmenscb te dooden?
Wat voelt gy onder uwe handen?
Ik voel twee messen en twee vyffrankstiikken.
Die stukken zyn er geplaetst om u te leeren
dat als de zucht naer geld u aendreef, om de ge
heimen der sociëteit te verradenzy u met de dood
zou straffen.
Op dit oogenblik doel men den blinddoek af, en
twee oude leden de messen grypendedoen ze bo
ven zyn hoofd blikkeren, zeggende Ja, den
broeder die onze geheimen zou verraden, zou de
dood verdienen, en wy zonden hem die dood doen
onderstaen.
Een ander formuel, wilder dan het voorgaeude,
Wie weet niet dal het zoo geduchte iaer 1852,
gevoegd by de vrees voor het klerikael, eene goud- *a“ gazelschryver heden geen waer apostolaet? Is
myn was voor M. Rogier? Dat hy,door het gedurig
onder de oogen brengen van dit schrikbeeld, van
de Kamer verkreeg al hetgeen hy vraegde? Toon
den de Representanten eenigen afkeer tegen de
zich van hem verwyderen en zoo zich pligtig maken
van de grootste ondankbaerheid.
Van haer staet geschreven
Twee kwalen haelt myn volk zich over het
hoofd, het verlaet my, de bron van alle heil en
genoegenen zy graven zich puiten(lm in het
<r geheel geen genot, geen welzyn kunnen in-
houden.
Genoeg, geierde lezers, overweegt en oordeelt,
uwe stichting hier neêrge-
De franes-Euacons in Frankryk en in België.