-
Clcrcken, i november 1854.
Myaheér do uitgever van bel Butcrkuipje.
Gisteren hebben onze kiezers regt gedacn over al de
schaemlclooze en onredelyke betiglingeti, welke eenige
afgunstigen en onverstandiger» van den eenen kant, en ze-
LIBERAEL EN KATHOLYK.
De zedelyke wereld is verdeeld io twee scholen
in de eene bevinden zich de menschen die onderda
nig zyn aen de instellingen der Heilige Kerk, die
geloof hechten aen de wet Gods, aen de Openbaring
van Christus en eenen godsdiensligen teugel aen-
veerden; in de andere zyn degenen die zich aen
geene opperste wet onderwerpen, die spotten met
alle bovennaluerlyk geloof, met allen godsdiens-
tigen teugel, met allen positieven godsdienst.
Onder het beheer der Kerk worden de eenen
genoemd geloovigen of calholyken; de anderen
godloozen, of vrygeesten, filosofen.
De vrygeesten van onzen lyd hebben eene andere
benaming uitgevonden de eersten blyven zy ka-
tholyken heelen,doch de tweeden hebben zy libera
len genoemd.
De calholyken, zeggen zy, verbieden hel lezen der
boeken en schriften fc Ujgenslrydig zyn aen de
Openbaring; de'.liberalen., ver werpen maer de ver
velende boeken alleen. De eersten hebben de franc-
maconnery in afschrik; de tweeden maken er deel
van. Met een woord, de eene school stelt palen aen
de werken van den menschde andere verklaert
ze volkomen vry.
Blyft te welen of een diergelyke liberael christen
is, ja of hy zelfs mensch is.
Een wysgeer, die geen klerikaei was, heeft ge
zegd dat eene zamenleving, bestaende uit diergelyke
liberalen, eene vergadering zoude zyn van rcdelooze
dieren.
Ik noem redeloos dier, een schepsel dal geenen
teugel, geene palen voor zyne werken, voor zyne
handelingen kent; dat leeft en handelt buiten alle
opperwetten, met een woord, een schepsel dat
volkomen vry is; een schepsel voor welk het regt
en hel onregt, het goed en het kwaed niet bestaen,
en niet kunnen bestaen, om de eenvoudige reden,
dat hetgeen der grondregels herkent, die hel goed
van hel kwaed, het regt van het onregt onder
scheiden; een schepsel dat allyd voortdoet, zonder
door iels anders als dóór de stóffelyke hinderpalen
of door het strafwetboek tegengehouden te worden.
Zoude men eenen zulken liberael niet mogen een
ongepluimd dier hceten?
Maer het ergste nog van dit alles is hierin ge
legen
Dal er menschen zyn, byzondere personen, die
de Openbaring ontkennen, en loochenen dat de
goddelyke Voorzienigheid de menschen en hunne
werken bestiert en regeert, en zich van allen gods-
dienstigen teugel onafhankelyk verklaren,heeft men
in alle tyden gezien en geweten; maer de liberalen
willen de geloovigen en de ongeloovigen tot twee
legerbenden maken, tot twee openbare opinien in
massa genomen. En ’l is dit hetwelk verschrikkc-
lyk is.
Voor ons wy loochenen zulks. Ons catholyk ge
loof is niet gesteund op hetgeen onstandvastig is
en veranderlyk, gelyk hetgeen men de opinie, het
gevoelen noemt. Hel beeft anderszins kloeke grond
vesten. Het steunt op het gezag zelve, op den on
wrikbare» grondregel, die God is. Het gevoelen is
de mensch; de godsdienst is God.
Het liberalismus inderdaed is hel gevoelen; een
gevoelen van wederspannigheid, van zedelyke re-
geringsloosheid, van persoonlvken hoogmoed, van
UITSLAG DER KiEZIXGE.V.
Daer er gisteren geene dagbladen uitgegeven zyn geweest
ter oorzake van den Hoogdag, kunnen wy heden den uitslag
der kiezingen maer onvolledig doen kennen.
Bixmude. Al de aftredende leden zyn herkozen, le weien
MM. Debreyne, Wu Heros, Vanderheyde, Morel, Parel en
Denaux. Dé heer notaris Rnbaeys is gekozen in vervanging
van den heer Holvoet, die zyn ontslag gegeven had. Van do
alXstemgeregligden waren er slechts I8^ tegenwoordig.
Te Clerckeu is M. de senaleur Cassiers herkozen met eene
groole meerderheid.
Te Keyetn en le Zarren zyn de burgemeesters niet her
kozen.
Te Couckclaerc en te Wouwen zyn de burgemeesters her
kozen.
Te Beersi is de schepen Dccoene niet herkozen.
Te Veurne zyn al de aftredende leden herkozen.
Tc Alvennghem is de heer Decae niet gekozen.
Te Brussel isdelysl van den francmaQ.onsklub Verhacgeo
maer doorgegaen by middel van eene balloleriug. Meer dan
de helft der kiezers waren afwezig.
Te Gent is de heer Delehaye herkozen.
Te Mechelen is de burgemeester niet herkozen.
Te Kortryk heeft de party van den disirikskommissaris
de overhand; M. de burgemeester Bethune is niet herkozen.
Te Antwerpen is M, Loos herkozen.
Tc Thiell zyn al de bewarende kandidaten herkozen.
EEN KOMEDIESPEL.
In de verlichte steden is eene kiezing, van over
lang, niets anders meer dan een komediespel
eene vcrlooning der lanter ne magique, waer eenige
makkers, achter de gordyn gedoken, de draedjes
houden en de machienen in beweging brengen.
Om deze list zoo goed mogelyk te bedekken en de
pil gemakkelyk te doen inslikken, steil men in het
bladje der klik eenige ronkende woorden, zoo als
Wy zullen geenen kandidaet-voren stellen tot dat
wy het gevoelen der kiezers vernomen en onze
vrienden geraedpleegd hebben. Hierop wordt
een stadsbode belast eiken vrijen kiezer te gaen
uitnoodigen op eene voorloopige kiezing in eene
der zalen van het Stadhuis. Daer geven de vertoon-
ders van de tooverlanteern de uitlegging van al de
wondcrlyke dingen die ze le zien zullen geven.
Gy zuil zien, zeggen ze, hetgeen gy zult zien
T is madam de zon en iffrouw de maen. Zy zyn
alzoo groot als vader en moeder.... De zon is langs
den regterkant, en de maen al den linkerkant
Gy zuil kontenl en voldaen zynLuistert en let
wel op.
De naem van den kandiclaet (Jie van overlang
door de draedjetrekkers der logië uitgestoken was)
wordt bekend gemaekl, en men gaet over lol de
stemming. T is natuerlyk de voorgeslekle kandidael
die de meerderheid der stemmen bekoomt. ’S zon
dags daerna sleekl het monileurje van de klik nog
eens de trompetWanneer een vierde gedeelte
der kiezers, zegt het, zich vrywillig verstaen om
personen aen te wyzen die, volgens hun goeddun
ken, het vertrouwen van al hunne medeburgers
verdienen, is dit niet eene zekere voorspelling dat
hun voorstel door de ki^ers in het algemeen zal
aengenomeii worden? OfflFtwyfelen wy geenszins
aen den uitslag.
Tirez la ficelle.
De volgende dagen begeven zich twee of drie
der verloonders, met den hoed in de hand, by de
gefopte kiezers, kousuis om hunne stemmen te
vragen voor dén kandidaet door de meerderheid
der kiezers vrijwillig aengewezen. Allen beloven, en
hel spel is gespeeld.
Maer spreken wy nu van iets anders.
Onder al de curicusiteiten, welke by onze kie
zing van eergisteren le zien geweest zyn, is de
innige verbroedering van zekeren gekozene met
zyne oude vyanden, die hem voorheen van hel
Stadhuis deden tuimelen, geene van de minste.
Ziehier hoe hy zyne patronen van hedendaegs, en
met eenen de kiezers, over drie jarenlalentvol door
hel slyk trok.
Wy hebben overwonenn en het moest zoo zyn,want wy
hebben goud, en goud verblindt des menschen oogen, en
het is het gewilligste der metalen: dus nioesL ualiicrlvkcr-.
wyze de schael aen onze zyde overhellen.
En wat kimdel gy, vuige burgery, legen ons? Zyn wy
niet gewoon u den voel op den gorgel le zeilen? Hebl gy
wel ooit durven onafhankelyk zyn? Een gespuis dal nau-
welyks twintig frank belasting betaelt, zou dit wel immer
het hoofd mogen verheffen?
Neen, slaef zyt gy géboren en slaef zult gy sterven. De
vrije grond uwer voorvaders ontzinkt uwe voeten. Gy zyt
niet meer weerdig dien le betreden. Ja, die heilige grond,
waerop hel bloed van Artevclde, van Egmont en Hoorn,
eens stroomde, verloochent u, laf heriigen.
«Ziet! onnoozele sukkelaerslwy zynryken vrekgierig.wy
zyn behebl met de ikzucht, nimmer stroomde ons een edel
moedig gedacht in de aderen, en wy zegevieren
Wy zyn oud, versleten. Dc weiuigc geestvermogens die
de milde natuer ons geschonken heeft, verkwynen langza
merhand, en welhacsl geven wy ze den Schepper terug. En
uoglhans hebben wy de overhand.
Wy zyn ellendige fliknooijers, kruipende menschen,
zielverkoopers, en wy plukken de overwinnings-lauweren.
Wy zyn vreemd aen de stad, wy verlangen alle oogen-
blik die le verlaten, wy hebben enkel trots en verwaend-
heid, en echter verstoot gy uwe goede rondborstige ingeze
tenen voor ons.
O menschen, onze medeburgers, hoe lang zult gy nog
uwe burgerregten met de voelen vertrappen? Wanneer zult
gy toch den naem van mensch, van vrijen kiezer, weten te
verdienen? of zal men steeds moeten zeggen, wat Diogenes
eens in de straten van ‘t oud Athene zegde Ik zoek een
mensch.
En men zegge nu nog dat die franema^onisebe
kwakzalvers niet goed hun ambacht kennenMaer
ook, wanneer zal het eens zyn dal de kiezers,
voor hunne eer en weerdigheid van mensch, een
einde zullen stellen aen een zulk onteerend goo
chelspel?
opstand tegen den hemelmet een woord, het ge
voelen door hel oud serpent den eersten mensch
ingeblazen.
En ’t is dit gevoelen dat men tot eene party wil
maken, welke men de liberale heel.
Nog eens. indien eene diergelyke gedrogtelykheid
ooit konde tot stand komen, de zamenleving wierde
een beestennest van redelooze dieren, die elkander
zouden verscheuren.