I Dixmude, 4 February 4864. A enkondigingen. Een Donderdagsblad voor Zoon, het geëerd i'OITUREN n eenieder. SEN, algenieene Belangen, Het vry onderzoek. Tydverdryf en IXMUDE, op calicol. jekbinder, ;nd. en. en aftrek r de klak- Gelini— malen. wal den> zyn vry in de orde van begryp, waervanhun geloof, op beweegredens rustende, de grondvesting en de regel is. Ook biedt sedert achttien eeuwen de ka- tholyke wysbegeerte aen den denker onuilpulte- lyke schatten. Zooveel verscheidenheden van over- zigten als er geesten zynmaer die verscheiden heden, in slede van naer de wanorde te gaen zoo ais in den kring der vrydenkers, zyn door een ge meen geloof verbonden, dal er de blyvende eenheid van maekt. lengte van die 14 cen- mtimeter», ligheid van ’edrongeD- tdere slach oei maken nenmuren, maken van eggen van metselwerk eur zeer soort die trevet van aen J. R. Ier Belgen. te verbitteren. Zy willen de ontbinding niet om de ware denkwyze des lands te kennen, maer omdat zy de hoop voeden, door hunne listen en lagen, by verrassing, de meerderheid te behalen in eene nieuwe en hevige kiesworsleling, en in geval van mislukking, hetgeen meer dan zeker is, nog eens hunne moordtooneelen van 57 te herhalen Après la dissolution, l'émeule! Maer de bewarende party zal in dien groven ge- spanaen strik niet vallen. Hare vaderlandsliefde, hare zuchl voor vryheid, vooruitgang en grond- weltelyke instellingen zyn onbetwistbaer. Menig- mael heeft zy daervan de bewyzen gegeven, en wie haer van onmagt of onkunde beschuldigen, beant woordt zy met te wyzen op de notabilileilen welke zy geleverd heeft in de kamers, in de geregtsho- ven, in hel leger, in alle openbare besturen. In de moeijelyksle oogenblikken, die Belgie beleefde, heeft zy ’s lands zaken wys en behending besluerd en geleid. Zy zal dit nogmaels weten te doen, in geval zy de teugels van hel Slaels-bewind in han den neemt. i Dorsch- ten dien -, stoof-, markt, te dlgevoerd Ier goede [ez vertrekt il den Grot er, en keert 1 ure, uit de ALLE ver- iril, u-it het ponderende ie, Comen, panning de en, koires- Jchtervelde Het Journal de Liège kondigt aen dat de regter zyde genegen is het ministerie le aenveerden. De Paix bevestigt dit nieuws, er by voegende dat de regter zyde aen het ministerie zou komen met een bepaeld programma, spaerzame en ficanciëele her vormingen bevattende, alsook de vermindering der budgetten in evenredigheid met die van 1849, de vermindering van tien lol twaelf miljoen belas tingen, de volkomene onthouding van alle liberale en klerikale kweslien. Indien de linker zyde dit programma syslema- tiekelyk verwierpe, dan zou de regter zyde de Kamers ontbinden. Onze ministeriële dagbladen hebben ahyd de geeslelykheid afgeschilderd als vyandig le zyn aen allen vooruitgang. Volgens deze bladen wil de geeslelykheid in niets de belangen van hel volk ter ie, aen Dixm ude Wy hebben reeds de onmogelykheid aengetoond zoo wel voor de behoudende als de zoogeuaemde liberale denkwyze, van een nieuw kabinet te vor men, daer geen van beiden in de Kamer eene meerderheid bezit waermede behoorlyk kan gere geerd worden. Het Land van Waes, een verdien- stelyk blad van St. Nicolaes, is daerop in breed voerige en gegronde beschouwingen getreden. Een ministerie van zaken, zooals onze vorst het ook wil, is alleen mogelyk en wenschelyk. Het woord ontbinding ligt in veler monden. Maer is die maelregel wei aeniebevelen? Wy zeg gen volstrekt neen. De ontbinding is een akt van geweld, die hoegenaemd niets bewyst. Om goed de openbare denkwyze te kunnen peilen, moet men ze met te raden gaen in oogenblikketf van opge wondenheid en van verblindheid, maer in lyden van kalmte, redenering en overdenking. Dan en dan alleen kan hare uitspraek geldig zyn en ernstig opgenomeu worden. De bewarende denkwyze, d'e de ware princiepen van orde en vryheid bezit en predikt, vreest niet zich le onderwerpen aen de koele, doordachte rede van het kiezerskorps; zy vreest geene vreedzame en ernstige beraedslaging over hare daden en prin ciepen. Maer geheel anders is het by onze tegen strevers. Hun behoeft allyd een geweldige, on regelmatige toestand om le visschen in troebel water. Zy schreeuwen naer de ontbinding, om de denkwyze in beroerte le brengen, de gemoederen z°u Dagelyks leest men in de tolken van het doktri- narismus en dit herinnerde ons nog over eenige dagen eene welsprekende stem dat het libera- lismus het vrye onderzoek, en het katholicismus de slaverny der reden is. Die tolken hebben nog het voordeel niet, zich zelven te verstaen. Vry onderzoek, zeggen zy; doch wat is onder zoeken? Het is buiten kyf de waerheid van de dwahng poogen te onderscheiden. En waer is de waerheid, indien eenieder ze naer zyn goed dunken mag kneden? Kunnen er op een en het zelfde voorwerp zooveel waerheden als oordeelen zyn, of heeft een verstand het regt aen de andere te bevelen en zyne gedachten op te dringen? In hel eerste geval is ja en neen even waer, wat on- gerymd is; in het tweede geval bekomt men de hateiyksle dwingelandy, die welke het onschend- baerste van den mensch, namelyk zyn gedacht en zyn geweten treft; want «e mensch is zoo groot dathy slechtsaen God gehoorzaemheid schuldig is. Het godsdienstig geloof alleen maekt het vrye onderzoek mogelyk, omdat door zyn licht het menschelyk versland de waerheid van de dwaling kan scheiden; wal meeris, hel godsdienstig geloof beveelt hel vrye onderzoek; liet ware immers niet mogelyk de waerheid van de dwaling te scheiden, indien men niet mogt ophelderen, vergelyket», in een woord, het volle regt der kritiek uitoefenen. Wat diepe onderzoekers en heredeneerders zyn die twislschryvers die zich by de lakkei van de open baring hebben verlichtHun geloof is zeer klaer- ziende, en zy geven de beslissende redens van hun geloof. Zy bewyzen dat men hel katholicismus niel kan verwerpen, zonder de reden te verwerpen. Zy gelooven omdat zy redeneren, en steunende op die orde van geloof, die ais de grond van hun ver sland is, zyn zy vry in eene andere orde van ge dachten, die ook hare wyde kimmen ontroltzy (vertrek) (vertrek). (aenkomst) FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE. VII. LlCIITEnVELDE Corlemarek llandzaeme. Zarreu Eesscn ÜIXMUDE. Oostkerke Avecapelle Veurne 9 15 9 50 9 55 9 45 9 55 10 05 10 12 10 20 10 50 2 10 2 25 2 50 2 40' 2 50 5 00 5 07 5 15 5 25 7 50 7 5' 7 45 7 55 8 05 8 15 8 25 8 50 8 45 7 40 7 55 8 Oü 8 10 8 20 8 50 8 57 8 45 9 55 5 50 5 57 6 05 6 15 6 25 6 55 0 45 6 50 7 05 ÏS. 12 05 12 12 12 20 12 50 12 40 12 50 1 00 1 05 1 20 ABONNEMENTS-PRYS BY JARE (voorop betaelbaer) Buiten stad, ft Franks; met bel Supplement, 8 Franks Men schryil in ten bureele Wilgendykstraet, N" 20. Annoncen, den drukregel, 15 eenlimen. Alle Allichen by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergeld in het Bot. geplaeist. Daeren boven worden er wekelyks een groot aeuial nummers verzonden, om des te meer publiciteit aen de bekendmakingen te geven. Eerste kwartier der .Vaen, den 16, Volle maen, den 25; Lactsle kwartier, den 2; Nieuwe maen, den 9. K gevochten Ga uiel verder, dreigde Alphonsus, zyn regie hand om de handgreep zyns dolks slaeude. Bono Cavalieroriep hem dacrop de kapitein toe; bet is juisl een zoo als gy dien ik zocht a<n le treffen. Ondanks uw jong voorkomen, zyl gy een oud soldaet. Zeg, zoudt gy niet in eene andere hoedanigheid in myueu dienst willen treden? Ja wel! eene eervolle bediening zou ik wel aenveer- dei>, anders ’T is zoo, onderbrak de kapitein, gy zoudt u niet geerne vernederen. Hemel! ik bied u bet ouderbevet over myne legerbende, welke ik ter hulp eens grooleu duilscbeu heers ga zenden. Neemt ge T aen? Ja of neen? Ja, antwoordde Alphonsus, eenigzins gevleid. Goed! knikte de kapitein. Dezen avond zelfs zullen wy vertrekken. Ik zocht slechts eenen goeden lieutenant. Wilt gy u dezen avond naer de Poort der kooplieden be geven? Gy zult er moedige gezellen viudea en ik zal u tevens goede wapens bezorgen, otn de Saksers, die het onregt aen hunnen kant hebben, sloutelyk te bevechten. (La Pais). (Hel vervolg hierna). ven kunt en grondig de rekenkunst verstaet; ik, integen deel, ken dil alles maer oppervlakkig, en heb diensvolgens hierop geene aeuspraek. !k denk eveniwel op iels meer en reken in ’l kort te zullon zynmaer, gy lachten toch hebt gy ongeluk, dewyl ik immer de belofte der schoone vrouw hoor vernieuwen. Bah! weg niet deze hersenschimmenuwe hoogmoed zd u druk medebrengen. Myn hert zegt my het legenslrydige, ging Alphonsus voort; ik weel wel dal gy geen geloof aen bet boven- naluerlyke geeft; maer des le slechter voor u. Gy zyl een twyfelend menseb en zuil mOeijelyk het eeuwige genot be komen. Nu, spreken wy hier niet verders meer over I Terwyl Alphonsus zorgvuldig de scheuren zyns kleeds t een roomsche kapiteindie h 'm vraegde of hy niet voor laten inschryven. Wal! snauwde Alphonsus dezen bitsig toe. Meent gy met eenen strooimau te doen le hebben? Gy misgrypi u, vriend, want er hangt een mes aen mynen gordeL dal ik, Wonderbare geschiedenis der vyftiende eeuw. Vrï NAER ’r FRANSCH VAN M. COOMANS. Yzeren weg van lachlervetde o;» %enrne. Verlrefc-urcn der treinen. 1 JULY 1865. Veurne Avecapelle 9oslkerke 51XMUDE. Eessen Zarren Handzaeme. Cortemarck Lichtervelde (aenkomst). 29 January. -a 9 a 21 -a- [1 50 a 12 12 50 a 12 10 50 a - 16 50 a 17 50 -a-I 27 50 a 28 50 49 00 a 00 49 10 a - Hoe Alphonsus naer Duilschland trok en wal hern aldaer voorviel. Wal nu gedaen, zonder geld vroeg Alphonsus aen zynen broeder. Niemand in Genua zal ons waerlyk van deze edele munt willen leenen; onze kleederen zyn gescheurd Gaen wy eens naer de haven wandelen cn bemorst Ik ben beschaemd my ergens te vertoonen. j Luistert, broeder, antwoordde Bonifacius laten wy verbergende, langs de haven wandelde, naderde hem onze dienstboden afdanken, onze juweelen verkoapen en roomsche kapitein die h jm vraegde of hy niet i een der kleine huizen, die aen de stadspoorten gebouwd eenige koperen muntstukken in zyne kompagnie zich staen, betrekken. Daer kunnen wy ongehinderd op de on- 1 - regtveerdigheid der menschen en op de ondoorgrondelyke inzigten van God bespiegeling maken en stillekens met den opbrengst onzer schriften voort leven. r Oneen, broeder! riep Alphonsus uitik ben geen indien gy my in het minst hooueu mogt, zoo met een in geleerde en heb zelfs geen lust om het te wordenwal u uwe borst planten zou. betreft dal is iets anders; dewyl gy goed lezen en schry- Hola! hernam de andere, stout gesproken is half

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1