I
Dixmude, 4 February 4864.
A enkondigingen.
Een Donderdagsblad
voor
Zoon,
het geëerd
i'OITUREN
n eenieder.
SEN,
algenieene Belangen,
Het vry onderzoek.
Tydverdryf en
IXMUDE,
op calicol.
jekbinder,
;nd.
en.
en aftrek
r de klak-
Gelini—
malen.
wal den>
zyn vry in de orde van begryp, waervanhun geloof,
op beweegredens rustende, de grondvesting en de
regel is. Ook biedt sedert achttien eeuwen de ka-
tholyke wysbegeerte aen den denker onuilpulte-
lyke schatten. Zooveel verscheidenheden van over-
zigten als er geesten zynmaer die verscheiden
heden, in slede van naer de wanorde te gaen zoo
ais in den kring der vrydenkers, zyn door een ge
meen geloof verbonden, dal er de blyvende eenheid
van maekt.
lengte van
die 14 cen-
mtimeter»,
ligheid van
’edrongeD-
tdere slach
oei maken
nenmuren,
maken van
eggen van
metselwerk
eur zeer
soort die
trevet van
aen J. R.
Ier Belgen.
te verbitteren. Zy willen de ontbinding niet om de
ware denkwyze des lands te kennen, maer omdat
zy de hoop voeden, door hunne listen en lagen,
by verrassing, de meerderheid te behalen in eene
nieuwe en hevige kiesworsleling, en in geval van
mislukking, hetgeen meer dan zeker is, nog eens
hunne moordtooneelen van 57 te herhalen Après
la dissolution, l'émeule!
Maer de bewarende party zal in dien groven ge-
spanaen strik niet vallen. Hare vaderlandsliefde,
hare zuchl voor vryheid, vooruitgang en grond-
weltelyke instellingen zyn onbetwistbaer. Menig-
mael heeft zy daervan de bewyzen gegeven, en wie
haer van onmagt of onkunde beschuldigen, beant
woordt zy met te wyzen op de notabilileilen welke
zy geleverd heeft in de kamers, in de geregtsho-
ven, in hel leger, in alle openbare besturen. In de
moeijelyksle oogenblikken, die Belgie beleefde,
heeft zy ’s lands zaken wys en behending besluerd
en geleid. Zy zal dit nogmaels weten te doen, in
geval zy de teugels van hel Slaels-bewind in han
den neemt.
i Dorsch-
ten dien
-, stoof-,
markt, te
dlgevoerd
Ier goede
[ez vertrekt
il den Grot
er, en keert
1 ure, uit de
ALLE ver-
iril, u-it het
ponderende
ie, Comen,
panning de
en, koires-
Jchtervelde
Het Journal de Liège kondigt aen dat de regter
zyde genegen is het ministerie le aenveerden. De
Paix bevestigt dit nieuws, er by voegende dat de
regter zyde aen het ministerie zou komen met een
bepaeld programma, spaerzame en ficanciëele her
vormingen bevattende, alsook de vermindering
der budgetten in evenredigheid met die van 1849,
de vermindering van tien lol twaelf miljoen belas
tingen, de volkomene onthouding van alle liberale
en klerikale kweslien.
Indien de linker zyde dit programma syslema-
tiekelyk verwierpe, dan zou de regter zyde de
Kamers ontbinden.
Onze ministeriële dagbladen hebben ahyd de
geeslelykheid afgeschilderd als vyandig le zyn aen
allen vooruitgang. Volgens deze bladen wil de
geeslelykheid in niets de belangen van hel volk ter
ie, aen
Dixm ude
Wy hebben reeds de onmogelykheid aengetoond
zoo wel voor de behoudende als de zoogeuaemde
liberale denkwyze, van een nieuw kabinet te vor
men, daer geen van beiden in de Kamer eene
meerderheid bezit waermede behoorlyk kan gere
geerd worden. Het Land van Waes, een verdien-
stelyk blad van St. Nicolaes, is daerop in breed
voerige en gegronde beschouwingen getreden.
Een ministerie van zaken, zooals onze vorst het
ook wil, is alleen mogelyk en wenschelyk.
Het woord ontbinding ligt in veler monden.
Maer is die maelregel wei aeniebevelen? Wy zeg
gen volstrekt neen. De ontbinding is een akt van
geweld, die hoegenaemd niets bewyst. Om goed
de openbare denkwyze te kunnen peilen, moet men
ze met te raden gaen in oogenblikketf van opge
wondenheid en van verblindheid, maer in lyden
van kalmte, redenering en overdenking. Dan en
dan alleen kan hare uitspraek geldig zyn en ernstig
opgenomeu worden.
De bewarende denkwyze, d'e de ware princiepen
van orde en vryheid bezit en predikt, vreest niet
zich le onderwerpen aen de koele, doordachte rede
van het kiezerskorps; zy vreest geene vreedzame
en ernstige beraedslaging over hare daden en prin
ciepen. Maer geheel anders is het by onze tegen
strevers. Hun behoeft allyd een geweldige, on
regelmatige toestand om le visschen in troebel
water. Zy schreeuwen naer de ontbinding, om de
denkwyze in beroerte le brengen, de gemoederen
z°u
Dagelyks leest men in de tolken van het doktri-
narismus en dit herinnerde ons nog over eenige
dagen eene welsprekende stem dat het libera-
lismus het vrye onderzoek, en het katholicismus
de slaverny der reden is.
Die tolken hebben nog het voordeel niet, zich
zelven te verstaen.
Vry onderzoek, zeggen zy; doch wat is onder
zoeken? Het is buiten kyf de waerheid van
de dwahng poogen te onderscheiden. En waer is
de waerheid, indien eenieder ze naer zyn goed
dunken mag kneden? Kunnen er op een en het
zelfde voorwerp zooveel waerheden als oordeelen
zyn, of heeft een verstand het regt aen de andere
te bevelen en zyne gedachten op te dringen? In
hel eerste geval is ja en neen even waer, wat on-
gerymd is; in het tweede geval bekomt men de
hateiyksle dwingelandy, die welke het onschend-
baerste van den mensch, namelyk zyn gedacht en
zyn geweten treft; want «e mensch is zoo groot
dathy slechtsaen God gehoorzaemheid schuldig is.
Het godsdienstig geloof alleen maekt het vrye
onderzoek mogelyk, omdat door zyn licht het
menschelyk versland de waerheid van de dwaling
kan scheiden; wal meeris, hel godsdienstig geloof
beveelt hel vrye onderzoek; liet ware immers niet
mogelyk de waerheid van de dwaling te scheiden,
indien men niet mogt ophelderen, vergelyket», in
een woord, het volle regt der kritiek uitoefenen.
Wat diepe onderzoekers en heredeneerders zyn die
twislschryvers die zich by de lakkei van de open
baring hebben verlichtHun geloof is zeer klaer-
ziende, en zy geven de beslissende redens van hun
geloof. Zy bewyzen dat men hel katholicismus
niel kan verwerpen, zonder de reden te verwerpen.
Zy gelooven omdat zy redeneren, en steunende op
die orde van geloof, die ais de grond van hun ver
sland is, zyn zy vry in eene andere orde van ge
dachten, die ook hare wyde kimmen ontroltzy
(vertrek)
(vertrek).
(aenkomst)
FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE.
VII.
LlCIITEnVELDE
Corlemarek
llandzaeme.
Zarreu
Eesscn
ÜIXMUDE.
Oostkerke
Avecapelle
Veurne
9 15
9 50
9 55
9 45
9 55
10 05
10 12
10 20
10 50
2 10
2 25
2 50
2 40'
2 50
5 00
5 07
5 15
5 25
7 50
7 5'
7 45
7 55
8 05
8 15
8 25
8 50
8 45
7 40
7 55
8 Oü
8 10
8 20
8 50
8 57
8 45
9 55
5 50
5 57
6 05
6 15
6 25
6 55
0 45
6 50
7 05
ÏS.
12 05
12 12
12 20
12 50
12 40
12 50
1 00
1 05
1 20
ABONNEMENTS-PRYS BY JARE (voorop betaelbaer)
Buiten stad, ft Franks; met bel Supplement, 8 Franks
Men schryil in ten bureele Wilgendykstraet, N" 20.
Annoncen, den drukregel, 15 eenlimen. Alle Allichen
by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergeld in het
Bot. geplaeist. Daeren boven worden er wekelyks een groot
aeuial nummers verzonden, om des te meer publiciteit
aen de bekendmakingen te geven.
Eerste kwartier der .Vaen, den 16, Volle maen, den 25;
Lactsle kwartier, den 2; Nieuwe maen, den 9.
K
gevochten
Ga uiel verder, dreigde Alphonsus, zyn regie hand
om de handgreep zyns dolks slaeude.
Bono Cavalieroriep hem dacrop de kapitein toe;
bet is juisl een zoo als gy dien ik zocht a<n le treffen.
Ondanks uw jong voorkomen, zyl gy een oud soldaet. Zeg,
zoudt gy niet in eene andere hoedanigheid in myueu
dienst willen treden?
Ja wel! eene eervolle bediening zou ik wel aenveer-
dei>, anders
’T is zoo, onderbrak de kapitein, gy zoudt u niet
geerne vernederen. Hemel! ik bied u bet ouderbevet over
myne legerbende, welke ik ter hulp eens grooleu duilscbeu
heers ga zenden. Neemt ge T aen? Ja of neen?
Ja, antwoordde Alphonsus, eenigzins gevleid.
Goed! knikte de kapitein. Dezen avond zelfs zullen
wy vertrekken. Ik zocht slechts eenen goeden lieutenant.
Wilt gy u dezen avond naer de Poort der kooplieden be
geven? Gy zult er moedige gezellen viudea en ik zal u
tevens goede wapens bezorgen, otn de Saksers, die het
onregt aen hunnen kant hebben, sloutelyk te bevechten.
(La Pais). (Hel vervolg hierna).
ven kunt en grondig de rekenkunst verstaet; ik, integen
deel, ken dil alles maer oppervlakkig, en heb diensvolgens
hierop geene aeuspraek. !k denk eveniwel op iels meer en
reken in ’l kort te zullon zynmaer, gy lachten
toch hebt gy ongeluk, dewyl ik immer de belofte der
schoone vrouw hoor vernieuwen.
Bah! weg niet deze hersenschimmenuwe hoogmoed
zd u druk medebrengen.
Myn hert zegt my het legenslrydige, ging Alphonsus
voort; ik weel wel dal gy geen geloof aen bet boven-
naluerlyke geeft; maer des le slechter voor u. Gy zyl een
twyfelend menseb en zuil mOeijelyk het eeuwige genot be
komen. Nu, spreken wy hier niet verders meer over
I Terwyl Alphonsus zorgvuldig de scheuren zyns kleeds
t een
roomsche kapiteindie h 'm vraegde of hy niet voor
laten inschryven.
Wal! snauwde Alphonsus dezen bitsig toe. Meent gy
met eenen strooimau te doen le hebben? Gy misgrypi u,
vriend, want er hangt een mes aen mynen gordeL dal ik,
Wonderbare geschiedenis der vyftiende eeuw.
Vrï NAER ’r FRANSCH VAN M. COOMANS.
Yzeren weg van lachlervetde o;» %enrne.
Verlrefc-urcn der treinen. 1 JULY 1865.
Veurne
Avecapelle
9oslkerke
51XMUDE.
Eessen
Zarren
Handzaeme.
Cortemarck
Lichtervelde (aenkomst).
29 January.
-a
9 a 21
-a-
[1 50 a 12
12 50 a 12
10 50 a -
16 50 a 17 50
-a-I
27 50 a 28 50
49 00 a 00
49 10 a -
Hoe Alphonsus naer Duilschland trok en wal hern
aldaer voorviel.
Wal nu gedaen, zonder geld vroeg Alphonsus aen
zynen broeder. Niemand in Genua zal ons waerlyk van deze
edele munt willen leenen; onze kleederen zyn gescheurd Gaen wy eens naer de haven wandelen
cn bemorst Ik ben beschaemd my ergens te vertoonen. j
Luistert, broeder, antwoordde Bonifacius laten wy verbergende, langs de haven wandelde, naderde hem
onze dienstboden afdanken, onze juweelen verkoapen en roomsche kapitein die h jm vraegde of hy niet i
een der kleine huizen, die aen de stadspoorten gebouwd eenige koperen muntstukken in zyne kompagnie zich
staen, betrekken. Daer kunnen wy ongehinderd op de on- 1 -
regtveerdigheid der menschen en op de ondoorgrondelyke
inzigten van God bespiegeling maken en stillekens met den
opbrengst onzer schriften voort leven. r
Oneen, broeder! riep Alphonsus uitik ben geen indien gy my in het minst hooueu mogt, zoo met een in
geleerde en heb zelfs geen lust om het te wordenwal u uwe borst planten zou.
betreft dal is iets anders; dewyl gy goed lezen en schry- Hola! hernam de andere, stout gesproken is half