.9 Kuiperyen. Jf. De Coninck en JfDebreyne. Da-je gy ’I gazelje Da-je gy het Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt Da-je gy’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy de nieuwgekozene raedsheeren, vooraleer zy in be diening zyn, verwyten dat zy huune bedieningen niet waeraemen. Da-je gy ’I gazetje van M. Debreyne waert, ge zoudt gy, zonder zoo verre te peizen, M. Debreyne eenen harden knip geven met te zeggen dal hy T verstand had van te zwygen wanneer het niet noodig was dat hy sprak, wel wetende dat hy dit verstand niet alleenlyk gebruikt heel! in dit geval, maer nog in de gevallen waer hy moest spreken. Men weet hoe dikwyls de schyn-liberale gazetten geschreeuwd hebbendat de luidruchtige beloogingen welke in -1857 tegen de katholyken gedaen wierden ter gelegenheid der wet op de liefdadigheid, niets anders waren dan de uitdrukking van den wil des volks, beloogingen vry van pligtige aenran- dingen. Minister Fiére noemde die revolution- naire beweging der liberalen manifestation im posante et sponlanée (eene indrukwekkende en eenpa rige belooging). Een liberael blad van Brugge, de Westvlaming, (erfgenaem van 't Brugsche Vrye), schreef nu over eenige dagen de volgende regelen welke hel Dixmudsche Vrye in zyne Kuiperyen overneemt Het katholyk ministerie wierd in 1857 met KAL- SYDESTEENEN van hel bestuur gesmeten, en nu zoude men wel mogen arduinsteenen gebruiken om het aen hel bewind te krygen. Dit is eene bekentenis welke de verstandige schryvers van het Weekblad gedaen hebben, zonder ooit te denken dat zy gebeele dagen uilroepen dat de schyn-liberale party de party der orde is. Nu de redakteurs van ’t Weekblad zeggen zelve dal zy niet raisonneren. Wat antwoord mogen wy hierop verwachten???? Terwyl het Weekblad en zyne weinige bewie- rookers epentlyk hun werk van kwaedsprekery en politieke wraek voortzetten, werken Mynheer en Mevrouw Cassiers onophoudend en zonder ge- Da je ’t DtxtnudscAe Vrye waert, ge zoudt gy doen gelyk de jaloeze jongens die hunne tegen strevers schelden en verwyteu omdat dezen boven kraeijen; en ge zoudt gy dan in een hoekske slaen te bukken. Da-je gy ’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy vandage in de gentsche gazetten lezen dat de stad Gent verleden jaer 200 duizend Ir. achteruit gegaen is ten gevolge der afschaffing van de oktrooijeu, en ge zoudt gy ’s anderendaegs in hel Weekblad spre ken van de onbegrypelyke dwaesheid van het Kuipje, dat de noodlottige gevolgen dier afschaffing ge toond heelt. Da-je gy opsteller van ’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy u wel zwichten de cyfers te doen spre ken in uwe redetwisten met het Bolerkuipje, en ge zoudt groot gelyk hebben van in uwe artikels alle punten aen te raken en geen één te door gronden, uit vreeze van aen uwe lezers te laten verstaen dat Let Kuipje gelyk heelt. Da-je gy verslaggever waert van de taelAun- dige maelschappy der zoogezeide Warb Van Duyse’s Vrienden, ge zoudt gy in ’t Dixmudsche Vrye een verslag geven dat gelykl aen een mieren nest van taelfeilen, en ge zoudt aen uw genoot schap liever den naem geven van Ware Van Duy- je’ï WANDEN. Da-je gy ’t Dixmndsche Vrye waert, ge zoudt gy nu, by het zien van al de baldadigheden door de Onalbankelyken gepleegd, de sladsgarden rond zenden by de katholyke kiezers, en hun vragen, nit name van den burgemeester, wat schade er ge beurd is in december 1850, door het inschieten van hunne ruiten, ten gevolge der vermaerde kiezing van M. Debreyne. (Wordt voortgezel). willen zien begraven?.... En noglans, indien er geen onderscheid meer zou gemaekt worden voor de begraefplaetsen op de kerkhoven, zoo als de schyn-liberalendit willen, dan zou eenieder moeten vreezen dat de gedach tenis van zynen vriend, van zynemoeder, vanzynen vader, icamae! zal ontheiligd worden. Wy bevelen aen de aendacht onzer lezers een artikel van het Weekblad van 7“ february, voor op schrift dragende: M. De Coninck en M. De Bieyne. De schryver van dit artikel die de pre tentie heeft ernsliglyk te redeneien, geeft daer eeas schoon de maet van de gezondheid zyner gedach ten hy vraegt namelyk of M. Debreyne verant woordelijk is voor al de daden van het ministerie omdat hy het ondersteund heeft? Op zulke vraeg antwoorden wy alleei lyk met de volgende vraeg Is iemand die eenen moordenaer het wapen in de hand geefl niet pligtig aen de moord welke hy doel Legaen? Da-je gy opsteller van ’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy u wel zwichten van de Boterkuip te verwyten dat ze de overwonnene party op hel Ivf valt, overtuigd zynde dat hel Boterkuipje nog onthouden neefl wal al smaedschriflen, karika turen, litanien, enz., er na de kiez.ing van december 185Ü tegen de overwonnene parly uitgestrooid wierden. De volksvertegenwoordiger van Dixmude heeft den 8n January laelsl eene redevoering uitgespro ken welke eene openbare betooning is ten voor- deele der vryheid in alles en voor allen. Mynheer De Coninck vraegt in zyne rede de vermindering der lasten welke wegen op de levensmiddels der werkende klas, de uitbreiding van T onderwys in de lagere standen, de regtzinnige toepassing der Grondwet in zaken van drukpers en hel vry ge bruik der talen, de afschaffing der bloedwet op de militie vervangen door de vry willige dienstnemin gen, en cindelyk de vermindering der drukkende lasten en uitgaven welke bet leger ons over den nek haelt. M. Debreyne’s bladje vindt deze redevoering belagchelyk, maer hel wacht zich zorgvuldiglyk ons hel genoegen te verschaffen de bedoelde rede voering in zyne kolommen le laten lezen; nu, hel heeft volkomentlyk gelyk, trouwens bet gazetje weel geheel wel dat zulken onder zyne lezers die nog redeneren, alhaest eene vergelyking zouden maken tussche1) de princiepen en daden van zynen held M. Debreyne, en de princiepen en daden van dezes opvolger, M. De Coninck, en dal de verge lyking ten gunste niet zou zyn van den man wel ken de kiezers op 9° juny ontslagen hebben. Aldus vermydl hel Weekblad alle ernstige rede- neering orer de feilen en werpt het zich hel hoofd voorover in persoonaliteilen waer wy hem niet willen volgen. Wy verzoeken dus de schryvers van het Week blad, niet kwalyk te nemen dat wy van alle dis- kussie met hen afzien, tot dat zy eens, regtzin- niger en beleefder geworden, op eene ernstige manier beginnen te diskuieren. Da-je gy ’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy sederl den 9n Juny van niets anders droomen dan van franctna£oris ruchte voort aen hun werk van liefdadigheid en I gy in den tegenspoed (waerin gy u bevindt sedert kristene beschaving. I de klopjagten van 9“ juny, 27 October en 14 janu- Dezer dagen hebben zy de kerk van Houthulst ary), religie gekregen hebben en het geëerd pu- hegiftigd mei vier schoone klokken, die Mgr. I bliek waerschuwen van de goddeloosheden der Schei pereel, vikaris-generael van het Bisdom, Boterkuip, die natr de franemagons riekt. donderdag gewyd heeft, in T aenwezen van eene overgroote menigte volks, welke uit de omstreek ten dorpe van Houthulst toegesneld was. Aen de groole klok, 700 kilos wegende, zyn de namen gegeven van Joannes, Petrus; aen de twee de, 500 kilos wegende, deze van Maria, Charles; aen de derde, die 500 kilos weegt, de namen van Josef, Slephanus, en aen de vierde klok, 70 kilos wegende, de namen van Theresia, Elisabeth. De drie eerste klokken maken akkoord van het welk de toegesnelde menigte, oniniddelyk na de wyding, de volmaeklheid heeft kunnen beslaligen. De vierde klok maekt oktael met de eerste. Hel peter- en meterschap kwam leregt toe aen de edele begiftigers, Mynheer en Mevrouw Cassiers. Hulde dan aen die edelmoedige weldoeners van de heilige zaek der Kerk en van bel kristen volk. Het ware te wenschen dal de kerk van Clercken, waervan Houthulst tol over eenige jaren afhangde, ook welhaesl eenen behoorlyken toren krege en dry schoone klokken in vervanging van die welke over eenige dagen geborsten is. Hel Weekblad roept op alle toonen dat het Bolerkuipje verkocht is. Volgens een zyner artikels zyn wy verkocht aen M. De Coninck; volgens een ander (in de Kuipe ryen) aen de franemagons Volgens een derde artikel is M. De Coninck ceu instrument der pries ters. Drl is de redenering van zekeren griekschen sophist die aen zyne leerlingen zeide Aristarchus zegt dal al de Crelers leugenaers zyn; Nu, Aristarchus was ook een Creter, Dus hy heeft gelogen Dus de Crelers zyn geene leugenaers; Dus Aristarchus ae Creter heeft niet gelogen Dus de Crelers zyn leugenaers. BEVELBRIEF VOOR DEN VASTEN. ■B i i «gwjtaa- -1 <UAE»! JOANNES-BAPTISTA MALOU, door de bermhertigheid Gods en de genade van den H. Apos- telyken Stoel, Bisschop van Brugge, Huis-Prelaet van Zyne Heiligheid en Assistent by den Pauzelyken Troon, aen de geeslelykheid en de geloovigen van ons bisdom, zaligheid en zegen. Zeer lieve Broeders De H. Petrus, Stadhouder van Jesus Christus op de aerde, gevoelde van hel begin af de noodzakelykheid van de geloovigen met den moed des geloofs le wapenen, om deu vyaud der zaligheid te overwinnen. Daeroin schreef hy hun Wedersteel met den moed des geloofs; Besislite, fortes in fide. En Wy ook, Z. Lj B., Wy zouden u, met het naderen van den heiligen tyd van den Vasten, geene zaligere woor den kunnen toeslieren dan de vermaningen van den prins der Apostelen, nu byzonderlyk dal men onder de kristenen zooveel koudheid en onverschilligheid, zooveel verflauwing en afvalliug, en zoo weinig levend en moedig geloof be merkt Wy zeggen u dan met hem Waekt, want den vyand zweeft rondom u, gelyk eenen briesschenden leeuw die zyue prooi zoekt. Wederstaet hem met den moed des ge loofs Het geloof is dit kostbare gave Gods, die fakkel die onzen geest verlicht om hem de eeuwige waerhedan te doen kennen, en die ons geleidt in den weg der deugden welke de Zaligmaker ons is komen leeren oefenen. De moed des geloofs komt voort uil een minzaem gevoelen des herten, dat ons den schat des geloofs boven al ander goed doet stellen, en dat al de opofferingen verligt welke wy moeten doen om hel geloof te bewaren en levendig te maken door een kristen leven, geschikt volgens de leering en de voorbeelden van onzen goddelyken Meester. W'y vermanen u, Z. L. B., en Wy saneeken u, door de liefde van Jesus Christus, dat gy u den geest des geloofs diep zoudt inprenten. Hel zal voor u de bron zyn van heilige genegenheden en den regel van uw gedrag. Hel zal het ryk des Heeren, te samen met de vrede en hel geluk in uw huisgezin vestigen, en eindelyk hel zal rondom u, in de samenleving, den goeden geur van Jesus Christus ver spreiden. Hebt gy ooit acndachtiglvk hel leven bemerkt van eenen kristen met een levendig en werkelyk geloof bezield? Ziet hoe die mensch zich met het eenig noodzakelyke bekom mert, hoezeer hy vreest van zyne ziel te verliezen! Hy onlwaekl op God peizende en nooit begeeft hy zich ter rust zonder eerst den gever aller goed te bedanken voor w de weldaden die hy gedurende den dag ontvangen heeft, al zyne werken begint en eindigt hy met het gebed. Ge- - ij beurt bel hem dat hy het Heilig sacrificie der Mis kan by- woonen, al waer het met een kwartier uers aen zynen slaep te ontnemen, dan zal hy dien dag als eenen gelukki- B gen dag tellen en zyn hert zal voldaen zyn. Den dag des B Heeren wydt hy toe tol rust en lot godsdienstige oefenin- a gen. Hyisin de goddelyke diensten tegenwoordig en luis- a tert met leerzaemhetd naer het woord gods. De kerkpleg- B tighedrn zyn voor hem een waer genot en vervangen de 1 luidruchtige vermaken van de kinderen der wereld. Volgt a hem tot den biechtstoel op tyden door zyne godvruchtig- heid of door de steoi van zynen herder bepaeld, volgt hem I wanneer hy, bet hert vol liefde, tot de H. Tafel nadert, wal geluk stad op zyn aengezigl le lezen Hoe slicht hy

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 2