.9
Kuiperyen.
Jf. De Coninck en JfDebreyne.
Da-je gy ’I gazelje
Da-je gy het Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt
Da-je gy’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy
de nieuwgekozene raedsheeren, vooraleer zy in be
diening zyn, verwyten dat zy huune bedieningen
niet waeraemen.
Da-je gy ’I gazetje van M. Debreyne waert, ge
zoudt gy, zonder zoo verre te peizen, M. Debreyne
eenen harden knip geven met te zeggen dal hy
T verstand had van te zwygen wanneer het niet
noodig was dat hy sprak, wel wetende dat hy dit
verstand niet alleenlyk gebruikt heel! in dit geval,
maer nog in de gevallen waer hy moest spreken.
Men weet hoe dikwyls de schyn-liberale gazetten
geschreeuwd hebbendat de luidruchtige beloogingen
welke in -1857 tegen de katholyken gedaen wierden
ter gelegenheid der wet op de liefdadigheid,
niets anders waren dan de uitdrukking van den
wil des volks, beloogingen vry van pligtige aenran-
dingen. Minister Fiére noemde die revolution-
naire beweging der liberalen manifestation im
posante et sponlanée (eene indrukwekkende en eenpa
rige belooging).
Een liberael blad van Brugge, de Westvlaming,
(erfgenaem van 't Brugsche Vrye), schreef nu over
eenige dagen de volgende regelen welke hel
Dixmudsche Vrye in zyne Kuiperyen overneemt
Het katholyk ministerie wierd in 1857 met KAL-
SYDESTEENEN van hel bestuur gesmeten, en nu
zoude men wel mogen arduinsteenen gebruiken om
het aen hel bewind te krygen.
Dit is eene bekentenis welke de verstandige
schryvers van het Weekblad gedaen hebben, zonder
ooit te denken dat zy gebeele dagen uilroepen dat
de schyn-liberale party de party der orde is.
Nu de redakteurs van ’t Weekblad zeggen zelve
dal zy niet raisonneren. Wat antwoord mogen wy
hierop verwachten????
Terwyl het Weekblad en zyne weinige bewie-
rookers epentlyk hun werk van kwaedsprekery en
politieke wraek voortzetten, werken Mynheer en
Mevrouw Cassiers onophoudend en zonder ge-
Da je ’t DtxtnudscAe Vrye waert, ge zoudt gy
doen gelyk de jaloeze jongens die hunne tegen
strevers schelden en verwyteu omdat dezen boven
kraeijen; en ge zoudt gy dan in een hoekske slaen
te bukken.
Da-je gy ’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy
vandage in de gentsche gazetten lezen dat de stad
Gent verleden jaer 200 duizend Ir. achteruit gegaen
is ten gevolge der afschaffing van de oktrooijeu, en
ge zoudt gy ’s anderendaegs in hel Weekblad spre
ken van de onbegrypelyke dwaesheid van het Kuipje,
dat de noodlottige gevolgen dier afschaffing ge
toond heelt.
Da-je gy opsteller van ’t Dixmudsche Vrye waert,
ge zoudt gy u wel zwichten de cyfers te doen spre
ken in uwe redetwisten met het Bolerkuipje, en
ge zoudt groot gelyk hebben van in uwe artikels
alle punten aen te raken en geen één te door
gronden, uit vreeze van aen uwe lezers te laten
verstaen dat Let Kuipje gelyk heelt.
Da-je gy verslaggever waert van de taelAun-
dige maelschappy der zoogezeide Warb Van
Duyse’s Vrienden, ge zoudt gy in ’t Dixmudsche
Vrye een verslag geven dat gelykl aen een mieren
nest van taelfeilen, en ge zoudt aen uw genoot
schap liever den naem geven van Ware Van Duy-
je’ï WANDEN.
Da-je gy ’t Dixmndsche Vrye waert, ge zoudt gy
nu, by het zien van al de baldadigheden door de
Onalbankelyken gepleegd, de sladsgarden rond
zenden by de katholyke kiezers, en hun vragen,
nit name van den burgemeester, wat schade er ge
beurd is in december 1850, door het inschieten van
hunne ruiten, ten gevolge der vermaerde kiezing
van M. Debreyne. (Wordt voortgezel).
willen zien begraven?....
En noglans, indien er geen onderscheid meer
zou gemaekt worden voor de begraefplaetsen op
de kerkhoven, zoo als de schyn-liberalendit willen,
dan zou eenieder moeten vreezen dat de gedach
tenis van zynen vriend, van zynemoeder, vanzynen
vader, icamae! zal ontheiligd worden.
Wy bevelen aen de aendacht onzer lezers een
artikel van het Weekblad van 7“ february, voor op
schrift dragende: M. De Coninck en M. De
Bieyne. De schryver van dit artikel die de pre
tentie heeft ernsliglyk te redeneien, geeft daer eeas
schoon de maet van de gezondheid zyner gedach
ten hy vraegt namelyk of M. Debreyne verant
woordelijk is voor al de daden van het ministerie
omdat hy het ondersteund heeft?
Op zulke vraeg antwoorden wy alleei lyk met de
volgende vraeg Is iemand die eenen moordenaer
het wapen in de hand geefl niet pligtig aen de moord
welke hy doel Legaen?
Da-je gy opsteller van ’t Dixmudsche Vrye
waert, ge zoudt gy u wel zwichten van de Boterkuip
te verwyten dat ze de overwonnene party op
hel Ivf valt, overtuigd zynde dat hel Boterkuipje
nog onthouden neefl wal al smaedschriflen, karika
turen, litanien, enz., er na de kiez.ing van december
185Ü tegen de overwonnene parly uitgestrooid
wierden.
De volksvertegenwoordiger van Dixmude heeft
den 8n January laelsl eene redevoering uitgespro
ken welke eene openbare betooning is ten voor-
deele der vryheid in alles en voor allen. Mynheer
De Coninck vraegt in zyne rede de vermindering
der lasten welke wegen op de levensmiddels der
werkende klas, de uitbreiding van T onderwys in
de lagere standen, de regtzinnige toepassing der
Grondwet in zaken van drukpers en hel vry ge
bruik der talen, de afschaffing der bloedwet op de
militie vervangen door de vry willige dienstnemin
gen, en cindelyk de vermindering der drukkende
lasten en uitgaven welke bet leger ons over den
nek haelt.
M. Debreyne’s bladje vindt deze redevoering
belagchelyk, maer hel wacht zich zorgvuldiglyk ons
hel genoegen te verschaffen de bedoelde rede
voering in zyne kolommen le laten lezen; nu, hel
heeft volkomentlyk gelyk, trouwens bet gazetje
weel geheel wel dat zulken onder zyne lezers die
nog redeneren, alhaest eene vergelyking zouden
maken tussche1) de princiepen en daden van zynen
held M. Debreyne, en de princiepen en daden van
dezes opvolger, M. De Coninck, en dal de verge
lyking ten gunste niet zou zyn van den man wel
ken de kiezers op 9° juny ontslagen hebben.
Aldus vermydl hel Weekblad alle ernstige rede-
neering orer de feilen en werpt het zich hel hoofd
voorover in persoonaliteilen waer wy hem niet
willen volgen.
Wy verzoeken dus de schryvers van het Week
blad, niet kwalyk te nemen dat wy van alle dis-
kussie met hen afzien, tot dat zy eens, regtzin-
niger en beleefder geworden, op eene ernstige
manier beginnen te diskuieren.
Da-je gy ’t Dixmudsche Vrye waert, ge zoudt gy
sederl den 9n Juny van niets anders droomen dan
van franctna£oris
ruchte voort aen hun werk van liefdadigheid en I gy in den tegenspoed (waerin gy u bevindt sedert
kristene beschaving. I de klopjagten van 9“ juny, 27 October en 14 janu-
Dezer dagen hebben zy de kerk van Houthulst ary), religie gekregen hebben en het geëerd pu-
hegiftigd mei vier schoone klokken, die Mgr. I bliek waerschuwen van de goddeloosheden der
Schei pereel, vikaris-generael van het Bisdom, Boterkuip, die natr de franemagons riekt.
donderdag gewyd heeft, in T aenwezen van eene
overgroote menigte volks, welke uit de omstreek
ten dorpe van Houthulst toegesneld was.
Aen de groole klok, 700 kilos wegende, zyn de
namen gegeven van Joannes, Petrus; aen de twee
de, 500 kilos wegende, deze van Maria, Charles;
aen de derde, die 500 kilos weegt, de namen van
Josef, Slephanus, en aen de vierde klok, 70 kilos
wegende, de namen van Theresia, Elisabeth.
De drie eerste klokken maken akkoord van het
welk de toegesnelde menigte, oniniddelyk na de
wyding, de volmaeklheid heeft kunnen beslaligen.
De vierde klok maekt oktael met de eerste. Hel
peter- en meterschap kwam leregt toe aen de
edele begiftigers, Mynheer en Mevrouw Cassiers.
Hulde dan aen die edelmoedige weldoeners van
de heilige zaek der Kerk en van bel kristen volk.
Het ware te wenschen dal de kerk van Clercken,
waervan Houthulst tol over eenige jaren afhangde,
ook welhaesl eenen behoorlyken toren krege en
dry schoone klokken in vervanging van die welke
over eenige dagen geborsten is.
Hel Weekblad roept op alle toonen dat het
Bolerkuipje verkocht is.
Volgens een zyner artikels zyn wy verkocht aen
M. De Coninck; volgens een ander (in de Kuipe
ryen) aen de franemagons Volgens een derde
artikel is M. De Coninck ceu instrument der pries
ters. Drl is de redenering van zekeren griekschen
sophist die aen zyne leerlingen zeide
Aristarchus zegt dal al de Crelers leugenaers zyn;
Nu, Aristarchus was ook een Creter,
Dus hy heeft gelogen
Dus de Crelers zyn geene leugenaers;
Dus Aristarchus ae Creter heeft niet gelogen
Dus de Crelers zyn leugenaers.
BEVELBRIEF VOOR DEN VASTEN.
■B
i
i
«gwjtaa- -1
<UAE»!
JOANNES-BAPTISTA MALOU,
door de bermhertigheid Gods en de genade van den H. Apos-
telyken Stoel, Bisschop van Brugge, Huis-Prelaet van
Zyne Heiligheid en Assistent by den Pauzelyken Troon,
aen de geeslelykheid en de geloovigen van ons bisdom,
zaligheid en zegen.
Zeer lieve Broeders
De H. Petrus, Stadhouder van Jesus Christus op de
aerde, gevoelde van hel begin af de noodzakelykheid van
de geloovigen met den moed des geloofs le wapenen, om
deu vyaud der zaligheid te overwinnen. Daeroin schreef
hy hun Wedersteel met den moed des geloofs; Besislite,
fortes in fide.
En Wy ook, Z. Lj B., Wy zouden u, met het naderen
van den heiligen tyd van den Vasten, geene zaligere woor
den kunnen toeslieren dan de vermaningen van den prins
der Apostelen, nu byzonderlyk dal men onder de kristenen
zooveel koudheid en onverschilligheid, zooveel verflauwing
en afvalliug, en zoo weinig levend en moedig geloof be
merkt
Wy zeggen u dan met hem Waekt, want den vyand
zweeft rondom u, gelyk eenen briesschenden leeuw die
zyue prooi zoekt. Wederstaet hem met den moed des ge
loofs
Het geloof is dit kostbare gave Gods, die fakkel die
onzen geest verlicht om hem de eeuwige waerhedan te
doen kennen, en die ons geleidt in den weg der deugden
welke de Zaligmaker ons is komen leeren oefenen. De
moed des geloofs komt voort uil een minzaem gevoelen
des herten, dat ons den schat des geloofs boven al ander
goed doet stellen, en dat al de opofferingen verligt welke
wy moeten doen om hel geloof te bewaren en levendig te
maken door een kristen leven, geschikt volgens de leering
en de voorbeelden van onzen goddelyken Meester.
W'y vermanen u, Z. L. B., en Wy saneeken u, door de
liefde van Jesus Christus, dat gy u den geest des geloofs
diep zoudt inprenten. Hel zal voor u de bron zyn van
heilige genegenheden en den regel van uw gedrag. Hel zal
het ryk des Heeren, te samen met de vrede en hel geluk
in uw huisgezin vestigen, en eindelyk hel zal rondom u, in
de samenleving, den goeden geur van Jesus Christus ver
spreiden.
Hebt gy ooit acndachtiglvk hel leven bemerkt van eenen
kristen met een levendig en werkelyk geloof bezield? Ziet
hoe die mensch zich met het eenig noodzakelyke bekom
mert, hoezeer hy vreest van zyne ziel te verliezen! Hy
onlwaekl op God peizende en nooit begeeft hy zich ter
rust zonder eerst den gever aller goed te bedanken voor w
de weldaden die hy gedurende den dag ontvangen heeft,
al zyne werken begint en eindigt hy met het gebed. Ge- - ij
beurt bel hem dat hy het Heilig sacrificie der Mis kan by-
woonen, al waer het met een kwartier uers aen zynen
slaep te ontnemen, dan zal hy dien dag als eenen gelukki- B
gen dag tellen en zyn hert zal voldaen zyn. Den dag des B
Heeren wydt hy toe tol rust en lot godsdienstige oefenin- a
gen. Hyisin de goddelyke diensten tegenwoordig en luis- a
tert met leerzaemhetd naer het woord gods. De kerkpleg- B
tighedrn zyn voor hem een waer genot en vervangen de 1
luidruchtige vermaken van de kinderen der wereld. Volgt a
hem tot den biechtstoel op tyden door zyne godvruchtig-
heid of door de steoi van zynen herder bepaeld, volgt hem I
wanneer hy, bet hert vol liefde, tot de H. Tafel nadert,
wal geluk stad op zyn aengezigl le lezen Hoe slicht hy