V, I I 1 I i 1 N° 42. Achttiende jaer. Dixmude, 20 lilaert 4864. SUPPLEMENT VAN De Kamer» onen. arkt, te r le ma llet regt SYSTEEM inderen, ds zy by e sysle, menig- chienen en laten n over- rgier in er eene llomme, n werk- Ziehier die petitie Aen de herren Leden van de Kamer der Volks vertegenwoordigers. Mynheeren, yninglyk I II Dorsch- en dien stoof-, arkt, te gevoerd r goede a a I a >7. I De volgende petitie, ter ondersteuning van bet ontwerp van yzerenweg van Armentiers naer I Oostende, trekkende door Merckem, Woumen, I Dixmude en Couckelaere, is in het begin dezer week I door onzen Gemeente-raed aen de leden der Kamer geslnerd geworden. Wy roepen de aéndacht onzer lezers, voor- namclyk van degenen onzer stad en omstreek, op de onderslaende petitie. Gezien het groote nut dat voor onze streek vol- I gen zou uit bet leggen van eenen regtstreekschen I yzerweg van Noord-Frankryk naer Oostende, beeft I ons Sladsbesluer niet geaerzeld de aéndacht onzer I wetgevers te trekken op de voordeelen welke eene I regtstreeksebe linie langst Dixmude zouaenbieden. Wy wyten onzen Gemeente-raed hertelyk dank I ®n zyn verzekerd dal alle weldenkende burgers hunne bezorgdheid voor stads belangen zullen pryzen. De zitting der Kamer van donderdag, 17 dezer, heeft een groot belang opgeleverd voor ons arron dissement. Er was kwestie van bel leggen cens yzeren wegs van Armentiers naer Oostende, trek kende door Ypere, Rousselaere en Thourout. Onze vertegenwoordiger in de Kamer, M. De Coninck, heelt te dezer gelegenheid de aéndacht der Kamer ingeroepen op een ander ontwerp van yzerweg, namelyk op de linie van Armentiers naer Oostende, trekkende door Merckem, Woumen, Dixmude en Couckelaere. De beweegredens die M. De Coninck aenhaelde in voordeel dezer linie, zyn met aéndacht door de Kamer aenhoord geweest, en zy hebben Itaergunstig gestemd voor bet uitvoeren van het ontwerp, met dit gevolg echter, dal de linie van Armentiers naer Oostende langs Ypere, Rousselaere en Thourout, niet veranderd, maer in ’t kort gevolgd zoude worden van die tweede linie, deze namelyk die M. De Coninck voor zich genomen heeft in de Kamer voor le dragen en le verdedigen. Dit ontwerp, zegde de Minister van openbare werken in antwoord op de verklaringen van M. De Coninck, moet als eene noodzakelijkheid, als eene vollediging van de linie door Rousselaere en Thourout aenzien worden, en wy verhopen dat de twee lynen zullen gelegd worden; zulks valt in het belang zelfs der koncessionnarissenook is dit een doel dal wy allen betrachten. Men ziet dus dat bel ontwerp van yzeren weg door o.nzen representant in de Kamer voorge dragen, in princiep is aengenomen; bet eenige wat te bemerken valt, is dat de linie langs Rous selaere en Thourout eerst voltrokken zal moeten zyn, vooraleer deze door Dixmude, Woumen en Merckem zal kunnen gelegd worden. Piaets en tydgebrek laten ons niet toe het dis koers van M. DeConinck in onsnummer van heden mede te deelen; hetzelve zullen wy onze lezers in ons nummer van donderdag laten geworden, als mede hun een uitgebreid verslag mededeelen der zitting van donderdag. V (vertrek) (aenkomst) (aenkomsl). ne in de Kamer der Volksvertegen- weerdigen internationalen verbindingsweg te worden, ern neêrseh’ird waerbv het staets- 1 .1 1.1. .1- ..r„._..j1 ooriaektt NEN 200 a -- >3- t’uer de* •inge pre- vruchten, v« zich te igenl der a a a 49 a 51 OO 2 09 2 98 1 27 D Eerste kwartier der Warn, den 15, Volle maen, den 25; Laetsle kwartier, den 1 en 50Nieuwe maen, den 8. Lichtervelde Cortemarck llnndzaenie. Zarren Eessen Dixmude. Oostkerke Avecapellc Vëürne D 7 40 7 55 8 00 8 10 8 20 8 50 8 57 8 45 9 55 5 50 5 57 6 05 6 15 G 25 6 55 6 45 6 50 7 05 2 10 2 25 2 50 2 40 2 50 5 00 5 07 5 15 5 25 12 05 12 12 12 20 12 50 12 40 12 50 1 00 1 05 1 20 7 50 7 5" 7 45 7 55 8 05 8 15 8 25 8 50 8 45 9 15 '9 50 9 55 9 45 9 55 10 05 10 12 10 20 10 50 a a Dezer dagen wierd er i woordigers een wetsontwerp neêrgelegd waerby het staets- besluer gemagtigd wordt om de konce sie te vcrleenen van eenen yzerenweg van Oostende, langs Thourout en T’ naer de transche grens in de rigting van Armentiers. Maert. 25 57 15 37 17 19 66 5 25 2 90 Oostende vooral ontbreekt is ert. 1 a 00 a 00 00 a- a 0(1 aert. i; 114. a 50 00 a- a 26 50 a 17 00 a 15 00 a 26 00 5 OO 2 90 Corlcrnarck? Wy aerzelen niet, Mynheeren, om neen te zeggen. En om onze antwoord te staven, laten wy, gelyk de voordragt di r aenvraeg zegt, eenen oogslag werpen op de landskaert van Belgie. Daer de bedoelde linie bestemd is om eerlang een merk- aert. a 19 00 a 11 a 12 50 11 75 8 Yzeren weg Lichtervelde op Veurne. Verlrek-uren der treinen. 1 JULY 1865. Veurne (vertrek). Avecapelle Oostkerke Oixmude. Ecssen - Zarren Handzaeme. Cortemarck Lichtervelde iert. I a 19 0ft a 11 75 a 11 90 - a 10 a 15 00 -a moet men zooieel mogelyk de afstanden korten nu, Myn- heeren, wy zien dat de linie langs Dixmude regt is en daer- .1-,f-i -eenen merkelyken omweg doel. Zoo wy, ons onderzoek voortzettende, de kaert van Frankryk beschouwen, wy zien dat. indien er een yzerweg aengeleid wordt van Armentiers naer Lens, de stad Oos tende regtstreeks zal verbonden zyn met Parys; en het ware nutteloos, Mynheeren, u te doen uilschynen hoe Oos tende erby winnen zou met regtslreeks aen de hoofdstad i van Frankryk verbonden te zyn. Dus zal de lyn langs Dixmude de kortste weg zyn tussehen Oostende co niet alleenlyk het noorden van Frankryk, maer zelfs Parys. Zou de provincie er nu door lyden, zoo men aen de lyn zulk eene rigting gaf? Stelliglyk neen. Inderdaed, Mynheeren, door liet aenleggen der ver takking van Rousselaere naer Yperen, waervan de vergun ning gevraegd wordt, zouden Yperen en zyue omstreken, het zuiderdeel der provincie, regtstreeksch verbonden zyn met de hoofdplaets en wederkeeriglyk. Nu, het is een algmeen erkende daedzack dat de handel eenen regten yzerweg noodig heeft tussehen Rousselaere en Yperen, en ten andere, het onmiddelyk gevolg der uitwerking van dit ontwerp zal zyn dal geheel hel oost- deel der provincie met hel noorden van Frankryk zat verbonden wezen. Daeruit volgt dus, Mynheeren, dat met het ontwerp te wyzigen, en het amleggm toe te staen der vertakking van Rousselaere op Yperen, gy aen Westvlaenderen twee regt- streeksche verbindingshallen met Noorder-Frankryk zult geven de eerste, van Brugge, Thourout, Rousselaere cn het eostdeel der provincie, en de tweede, van Oostende, Dixmude, Veurne en hel westdeel derzelfde provintie. Ook de stad Nieupoort zal over deze wyziging niet te klagen hebbenwant, inde veronderstelling dat er eene vertakking van Dixmude, of zelfs van Oostkerke, naer Nieupoort aangelegd worde, zal laetslgenoemde stad regt streeksch verbonden worden, langs den eenen kant met het b innenland en langs den anderen kant met het noorden van Frankryk. Daer ook hebben wy dan nog een afdoende bcwysreden ten voordeele eener regie lyn langs Dixmude. Dus onder het oogpunt van ’l algemeen nul, is de voor gestelde lyn gebrekkig. Is het er anders mede gelegen ouder het oogpunt van het byzonder belang der plaetsclykheden welke den yzer weg zou doortrekken Het schynt ons klaerblykend van neen. De voorgestelde spoorweg van Yperen naer Thourout laet Rousselaere bezydeti, en zal met den yzerweg van Westvlaenderen eene schier even wydloope'nde lyn uil— maken; welkdanig zal dus zyn nut wezen? Corleroarck en Thourout hebben reeds hunnen yzerweg en eene baen op Oostende die niet behoeft verkort te worden. De regte lyn van Yperen naer Rousselaere zal een rect- streeks betrek daerstcllen met de hoofdplaets der provin cie. voor de andere plaetseo welke dc ontworpen linie zou dóórtrekken. Gelyk dezelve voorgesteld is, biedt do lyn dus geen heegennemd out onder het oogpunt van het phetselyk belang der gemeenten wetkc zy zoude doorioopen; anders zal het zyn indien de wetgeving dé wyziging acnveerdi welke wy de eer hebben voor le stellen. luderdaed, de gewyzigde lyn ral hiopen langs door de merkweerdige gemeenten Bocsitighe, Lungetnarck, Bik- schote, Meicliem, Woumen. Dixmude. Beerst, Coucke- laere, Ecruegbem eu Ghislei, alleu bciangryke dorpen eu J UIIIV, I ><11^,0 I'IAIIIUVIL VI. i pere, door zelfs de kortste, lerwyl die langs Thourout I De gemeente-raed van Dixmude, met reden verwonderd over de rigting welk hel ontwerp van dezen yzerenweg ge geven is. neemt dc vryheid al uwe aéndacht in te roepen over deze bciangryke zaek, en bidt tl dezelve te veranderen in dien zin dat er eene regtstreeksche linie gelegd worde tussehen Ypere en Oostende, langs Dixmude en het westdeel der provincie, met eene vertakking van Ypere naer Rousselaere, langs den eenen, en eene andere van Dixmude naer Nieiipimrt, langs den anderen kant. Hel zal hem gemakkelyk vallen, Mytilieeren, n hel nut dezer wyziging le doen uilschynen. Hel ware overbodig, zegt de voordragl der aenvraeg, hel nut dezer twee nieuwe yzerenwegen te doen uitschy- uen. De aenlegging der linie van Oostende naer Armentiers is by aetidringen gevraegd geworden door talryke smeek schriften welke ter Kamer toegekoincii zyn... en, iitder- daed, men behoeft maer eenen oogslag le skiën op de kaert van Belgie om zich van hel groote nul van dezen yzerenweg le overtuigen. Dc groote sleden en havens der kust worden regt- slrecks verbonden niet het belgische spoorwegnetO<»1- etide, Veurne, Blankenberghe hebben eenen rcizlstreek- b schen yzerenweg naer bel binnenland; Nieupoorl zal ten bepaelden tyde dm zyuen hebbenmaer hetgeen een groot deel van Westvlaenderen ontbreekt, hetgeen aen -■ - --I - ...I-1.. I.t eene regtstreeksche bacn naer het Noorden van Frankryk. De ontworpen spoorweg beeft ten doel deze leemte aen te vullen. Deze vzerenweg zal overigens voor gevolg hebben dat de be.rekkingeu zullen vergemakkelyken tussehen verscliei<ieiie bciangryke plael-selyklieden van West- vlaenderin en de hoofdplaets derpiovinciedoor- dien de afstanden door den spoorweg merkelyk zullen verkort worden. Voor de stad Ypere zal die verkorting 18 kilometers uitmaken de thans be- staende yzerenweg van Ypere langs Kortryk, Rousselaere n en Thourout naer Brugge, heeft eene lengte van 68 kilo- meters, lerwyl de nieuwe baeu slechts 50 kilometers lang zal wezen. Zekerlyk, Mynheeren. mmaand zou het groot, hel onbe- rekeubaer nut kunnen betwisten, dal Westvlaenderen trek ken zoude uit eenen yzerenweg, bestemd om de verbinding te bewerken welke de gemotiveerde voordrag! in hel oog heeft; maer by eenen enkelen oogslag op de landskaert, moet iedereen overtuigd worden dat deze spoorbaen, aen gelegd in de rigting door het wetsontwerp voorgesteld, hel liooldzakclyk doel harer inriglitig niet zal bereiken, en op verre na het groote nut niet zal hebben waervan er in de ontwikkeling der aenvraeg sprake is. T Is op dit punt, Mynheeren, dat de Gemecnleraed der stad Dixmude begeert geheel uwe aéndacht in te roepen. Hy vermeent u gemakkelyk te Runnen bewyzen dat de voorgestelde rigting gebrekkig is; dat zy de belangen van een groot deel der provincie en die van verscheidene merkweerdige steden slagloffsrt, zonder vergeldend voor deel voor andere. Volgens hel voorstel zelve is het doelwit van den ont worpen spoorweg, van den eenen kant, een deel van West vlaenderen cn voornamelyk Oostende, to verbinden met bel noorderdeel van Frankryk. en van den anderen kant, I een deel der provincie aen derzelver hoofdplaets te verbin- f den. Zal de ontworpen yzerenweg dit doel bereiken, getrok ken zynde naer Thourout door Latighemarck, Staden eu ABONNEMENTS-PRYS BY JARE (voorop belaelbaer) Buiten stad, ft Franks; met het Supplement, S Frank» Men schryll in ten bureele XVilgendykstraet, N» 20. Atmoncen, den drukregel, 15 eenlimen. Alle Aflichen by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergeld in het liot. geplaetst. Daerenboven worden er wekelyks een groot amtal nummers verzonden, om des te meer publiciteit aen de bekendmakingen te geven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1