V,
I I
1
I
i
1
N° 42.
Achttiende jaer.
Dixmude, 20 lilaert 4864.
SUPPLEMENT VAN
De Kamer»
onen.
arkt, te
r le ma
llet regt
SYSTEEM
inderen,
ds zy by
e sysle,
menig-
chienen
en laten
n over-
rgier in
er eene
llomme,
n werk-
Ziehier die petitie
Aen de herren Leden van de Kamer der Volks
vertegenwoordigers.
Mynheeren,
yninglyk
I
II
Dorsch-
en dien
stoof-,
arkt, te
gevoerd
r goede
a
a
I a
>7.
I De volgende petitie, ter ondersteuning van
bet ontwerp van yzerenweg van Armentiers naer
I Oostende, trekkende door Merckem, Woumen,
I Dixmude en Couckelaere, is in het begin dezer week
I door onzen Gemeente-raed aen de leden der Kamer
geslnerd geworden.
Wy roepen de aéndacht onzer lezers, voor-
namclyk van degenen onzer stad en omstreek, op
de onderslaende petitie.
Gezien het groote nut dat voor onze streek vol-
I gen zou uit bet leggen van eenen regtstreekschen
I yzerweg van Noord-Frankryk naer Oostende, beeft
I ons Sladsbesluer niet geaerzeld de aéndacht onzer
I wetgevers te trekken op de voordeelen welke eene
I regtstreeksebe linie langst Dixmude zouaenbieden.
Wy wyten onzen Gemeente-raed hertelyk dank
I ®n zyn verzekerd dal alle weldenkende burgers
hunne bezorgdheid voor stads belangen zullen
pryzen.
De zitting der Kamer van donderdag, 17 dezer,
heeft een groot belang opgeleverd voor ons arron
dissement. Er was kwestie van bel leggen cens
yzeren wegs van Armentiers naer Oostende, trek
kende door Ypere, Rousselaere en Thourout.
Onze vertegenwoordiger in de Kamer, M. De
Coninck, heelt te dezer gelegenheid de aéndacht
der Kamer ingeroepen op een ander ontwerp van
yzerweg, namelyk op de linie van Armentiers naer
Oostende, trekkende door Merckem, Woumen,
Dixmude en Couckelaere.
De beweegredens die M. De Coninck aenhaelde
in voordeel dezer linie, zyn met aéndacht door de
Kamer aenhoord geweest, en zy hebben Itaergunstig
gestemd voor bet uitvoeren van het ontwerp, met
dit gevolg echter, dal de linie van Armentiers naer
Oostende langs Ypere, Rousselaere en Thourout,
niet veranderd, maer in ’t kort gevolgd zoude
worden van die tweede linie, deze namelyk
die M. De Coninck voor zich genomen heeft
in de Kamer voor le dragen en le verdedigen. Dit
ontwerp, zegde de Minister van openbare werken
in antwoord op de verklaringen van M. De Coninck,
moet als eene noodzakelijkheid, als eene vollediging
van de linie door Rousselaere en Thourout aenzien
worden, en wy verhopen dat de twee lynen zullen
gelegd worden; zulks valt in het belang zelfs der
koncessionnarissenook is dit een doel dal wy allen
betrachten.
Men ziet dus dat bel ontwerp van yzeren weg
door o.nzen representant in de Kamer voorge
dragen, in princiep is aengenomen; bet eenige
wat te bemerken valt, is dat de linie langs Rous
selaere en Thourout eerst voltrokken zal moeten
zyn, vooraleer deze door Dixmude, Woumen en
Merckem zal kunnen gelegd worden.
Piaets en tydgebrek laten ons niet toe het dis
koers van M. DeConinck in onsnummer van heden
mede te deelen; hetzelve zullen wy onze lezers in
ons nummer van donderdag laten geworden, als
mede hun een uitgebreid verslag mededeelen der
zitting van donderdag.
V
(vertrek)
(aenkomst)
(aenkomsl).
ne
in de Kamer der Volksvertegen- weerdigen internationalen verbindingsweg te worden,
ern neêrseh’ird waerbv het staets- 1 .1 1.1. .1- ..r„._..j1
ooriaektt
NEN 200
a --
>3-
t’uer de*
•inge pre-
vruchten,
v« zich te
igenl der
a
a
a 49
a 51 OO
2 09
2 98
1 27
D
Eerste kwartier der Warn, den 15, Volle maen, den 25;
Laetsle kwartier, den 1 en 50Nieuwe maen, den 8.
Lichtervelde
Cortemarck
llnndzaenie.
Zarren
Eessen
Dixmude.
Oostkerke
Avecapellc
Vëürne
D
7 40
7 55
8 00
8 10
8 20
8 50
8 57
8 45
9 55
5 50
5 57
6 05
6 15
G 25
6 55
6 45
6 50
7 05
2 10
2 25
2 50
2 40
2 50
5 00
5 07
5 15
5 25
12 05
12 12
12 20
12 50
12 40
12 50
1 00
1 05
1 20
7 50
7 5"
7 45
7 55
8 05
8 15
8 25
8 50
8 45
9 15
'9 50
9 55
9 45
9 55
10 05
10 12
10 20
10 50
a
a
Dezer dagen wierd er i
woordigers een wetsontwerp neêrgelegd waerby het staets-
besluer gemagtigd wordt om de konce sie te vcrleenen van
eenen yzerenweg van Oostende, langs Thourout en T’
naer de transche grens in de rigting van Armentiers.
Maert.
25 57
15 37
17
19 66
5 25
2 90
Oostende vooral ontbreekt is
ert.
1 a 00
a 00 00
a-
a 0(1
aert.
i; 114.
a 50 00
a-
a 26 50
a 17 00
a 15 00
a 26 00
5 OO
2 90
Corlcrnarck?
Wy aerzelen niet, Mynheeren, om neen te zeggen. En
om onze antwoord te staven, laten wy, gelyk de voordragt
di r aenvraeg zegt, eenen oogslag werpen op de landskaert
van Belgie.
Daer de bedoelde linie bestemd is om eerlang een merk-
aert.
a 19 00
a 11
a 12 50
11 75
8
Yzeren weg Lichtervelde op Veurne.
Verlrek-uren der treinen. 1 JULY 1865.
Veurne (vertrek).
Avecapelle
Oostkerke
Oixmude.
Ecssen -
Zarren
Handzaeme.
Cortemarck
Lichtervelde
iert.
I a 19 0ft
a 11 75
a 11 90
- a 10
a 15 00
-a
moet men zooieel mogelyk de afstanden korten nu, Myn-
heeren, wy zien dat de linie langs Dixmude regt is en daer-
.1-,f-i -eenen
merkelyken omweg doel.
Zoo wy, ons onderzoek voortzettende, de kaert van
Frankryk beschouwen, wy zien dat. indien er een yzerweg
aengeleid wordt van Armentiers naer Lens, de stad Oos
tende regtstreeks zal verbonden zyn met Parys; en het
ware nutteloos, Mynheeren, u te doen uilschynen hoe Oos
tende erby winnen zou met regtslreeks aen de hoofdstad
i van Frankryk verbonden te zyn.
Dus zal de lyn langs Dixmude de kortste weg zyn
tussehen Oostende co niet alleenlyk het noorden van
Frankryk, maer zelfs Parys.
Zou de provincie er nu door lyden, zoo men aen de lyn
zulk eene rigting gaf?
Stelliglyk neen.
Inderdaed, Mynheeren, door liet aenleggen der ver
takking van Rousselaere naer Yperen, waervan de vergun
ning gevraegd wordt, zouden Yperen en zyue omstreken,
het zuiderdeel der provincie, regtstreeksch verbonden zyn
met de hoofdplaets en wederkeeriglyk.
Nu, het is een algmeen erkende daedzack dat de handel
eenen regten yzerweg noodig heeft tussehen Rousselaere
en Yperen, en ten andere, het onmiddelyk gevolg der
uitwerking van dit ontwerp zal zyn dal geheel hel oost-
deel der provincie met hel noorden van Frankryk zat
verbonden wezen.
Daeruit volgt dus, Mynheeren, dat met het ontwerp te
wyzigen, en het amleggm toe te staen der vertakking van
Rousselaere op Yperen, gy aen Westvlaenderen twee regt-
streeksche verbindingshallen met Noorder-Frankryk zult
geven de eerste, van Brugge, Thourout, Rousselaere cn
het eostdeel der provincie, en de tweede, van Oostende,
Dixmude, Veurne en hel westdeel derzelfde provintie.
Ook de stad Nieupoort zal over deze wyziging niet te
klagen hebbenwant, inde veronderstelling dat er eene
vertakking van Dixmude, of zelfs van Oostkerke, naer
Nieupoort aangelegd worde, zal laetslgenoemde stad regt
streeksch verbonden worden, langs den eenen kant met
het b innenland en langs den anderen kant met het
noorden van Frankryk.
Daer ook hebben wy dan nog een afdoende bcwysreden
ten voordeele eener regie lyn langs Dixmude.
Dus onder het oogpunt van ’l algemeen nul, is de voor
gestelde lyn gebrekkig.
Is het er anders mede gelegen ouder het oogpunt van
het byzonder belang der plaetsclykheden welke den yzer
weg zou doortrekken
Het schynt ons klaerblykend van neen.
De voorgestelde spoorweg van Yperen naer Thourout
laet Rousselaere bezydeti, en zal met den yzerweg van
Westvlaenderen eene schier even wydloope'nde lyn uil—
maken; welkdanig zal dus zyn nut wezen? Corleroarck en
Thourout hebben reeds hunnen yzerweg en eene baen op
Oostende die niet behoeft verkort te worden.
De regte lyn van Yperen naer Rousselaere zal een rect-
streeks betrek daerstcllen met de hoofdplaets der provin
cie. voor de andere plaetseo welke dc ontworpen linie
zou dóórtrekken.
Gelyk dezelve voorgesteld is, biedt do lyn dus geen
heegennemd out onder het oogpunt van het phetselyk
belang der gemeenten wetkc zy zoude doorioopen; anders
zal het zyn indien de wetgeving dé wyziging acnveerdi
welke wy de eer hebben voor le stellen.
luderdaed, de gewyzigde lyn ral hiopen langs door de
merkweerdige gemeenten Bocsitighe, Lungetnarck, Bik-
schote, Meicliem, Woumen. Dixmude. Beerst, Coucke-
laere, Ecruegbem eu Ghislei, alleu bciangryke dorpen eu
J UIIIV, I ><11^,0 I'IAIIIUVIL VI.
i pere, door zelfs de kortste, lerwyl die langs Thourout
I
De gemeente-raed van Dixmude, met reden verwonderd
over de rigting welk hel ontwerp van dezen yzerenweg ge
geven is. neemt dc vryheid al uwe aéndacht in te roepen
over deze bciangryke zaek, en bidt tl dezelve te veranderen
in dien zin dat er eene regtstreeksche linie gelegd
worde tussehen Ypere en Oostende, langs Dixmude en het
westdeel der provincie, met eene vertakking van Ypere
naer Rousselaere, langs den eenen, en eene andere van
Dixmude naer Nieiipimrt, langs den anderen kant.
Hel zal hem gemakkelyk vallen, Mytilieeren, n hel nut
dezer wyziging le doen uilschynen.
Hel ware overbodig, zegt de voordragl der aenvraeg,
hel nut dezer twee nieuwe yzerenwegen te doen uitschy-
uen.
De aenlegging der linie van Oostende naer Armentiers
is by aetidringen gevraegd geworden door talryke smeek
schriften welke ter Kamer toegekoincii zyn... en, iitder-
daed, men behoeft maer eenen oogslag le skiën op de
kaert van Belgie om zich van hel groote nul van dezen
yzerenweg le overtuigen.
Dc groote sleden en havens der kust worden regt-
slrecks verbonden niet het belgische spoorwegnetO<»1-
etide, Veurne, Blankenberghe hebben eenen rcizlstreek-
b schen yzerenweg naer bel binnenland; Nieupoorl zal ten
bepaelden tyde dm zyuen hebbenmaer hetgeen een
groot deel van Westvlaenderen ontbreekt, hetgeen aen
-■ - --I - ...I-1.. I.t eene regtstreeksche bacn
naer het Noorden van Frankryk.
De ontworpen spoorweg beeft ten doel deze leemte aen
te vullen.
Deze vzerenweg zal overigens voor gevolg hebben dat
de be.rekkingeu zullen vergemakkelyken tussehen
verscliei<ieiie bciangryke plael-selyklieden van West-
vlaenderin en de hoofdplaets derpiovinciedoor-
dien de afstanden door den spoorweg merkelyk
zullen verkort worden. Voor de stad Ypere zal die
verkorting 18 kilometers uitmaken de thans be-
staende yzerenweg van Ypere langs Kortryk, Rousselaere
n en Thourout naer Brugge, heeft eene lengte van 68 kilo-
meters, lerwyl de nieuwe baeu slechts 50 kilometers
lang zal wezen.
Zekerlyk, Mynheeren. mmaand zou het groot, hel onbe-
rekeubaer nut kunnen betwisten, dal Westvlaenderen trek
ken zoude uit eenen yzerenweg, bestemd om de verbinding
te bewerken welke de gemotiveerde voordrag! in hel oog
heeft; maer by eenen enkelen oogslag op de landskaert,
moet iedereen overtuigd worden dat deze spoorbaen, aen
gelegd in de rigting door het wetsontwerp voorgesteld,
hel liooldzakclyk doel harer inriglitig niet zal bereiken, en
op verre na het groote nut niet zal hebben waervan er in
de ontwikkeling der aenvraeg sprake is.
T Is op dit punt, Mynheeren, dat de Gemecnleraed der
stad Dixmude begeert geheel uwe aéndacht in te roepen.
Hy vermeent u gemakkelyk te Runnen bewyzen dat de
voorgestelde rigting gebrekkig is; dat zy de belangen van
een groot deel der provincie en die van verscheidene
merkweerdige steden slagloffsrt, zonder vergeldend voor
deel voor andere.
Volgens hel voorstel zelve is het doelwit van den ont
worpen spoorweg, van den eenen kant, een deel van West
vlaenderen cn voornamelyk Oostende, to verbinden met
bel noorderdeel van Frankryk. en van den anderen kant, I
een deel der provincie aen derzelver hoofdplaets te verbin- f
den.
Zal de ontworpen yzerenweg dit doel bereiken, getrok
ken zynde naer Thourout door Latighemarck, Staden eu
ABONNEMENTS-PRYS BY JARE (voorop belaelbaer)
Buiten stad, ft Franks; met het Supplement, S Frank»
Men schryll in ten bureele XVilgendykstraet, N» 20.
Atmoncen, den drukregel, 15 eenlimen. Alle Aflichen
by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergeld in het
liot. geplaetst. Daerenboven worden er wekelyks een groot
amtal nummers verzonden, om des te meer publiciteit
aen de bekendmakingen te geven.