Zaek der kalholyke kerkhoven.
du, zooals uit de bovenstaande aanhalingen blykt,
verworpen en vertreden als verachlelyke werktui
gen, die men niet meer van noode beeft. Wal
meer is, dat zelfde deel wordt van de zyde derge-
neu, by wie liet zich had aengesloten, de verwytiug
toegevoegd dat het alleen eigenbelang, wereld-
schen glans en geld op hel oog heelt gehad. Wy
hebben nooit iets anders beweerd, zegt de Tyd,
aen welk blad wy dit artikel ontleenen, maer kon
den niet vermoeden dal de feilen zoo spoedig de
waerheid onzer beweringen zouden slaven.
Over eenige weken hebben wy in een breed
voerig artikel hel regl doen uitscliynen, welk de
kalholyke geestelykheid bezit otn geene andere,
dan leden van de kalholyke gemeenschap, in ge-
wyde aerde of op het kalholyk kerkhui', te begraven.
Toen betoonden wy dat dit regl zelfs door de pro
testanten wotdl erkend en geëerbiedigd, en hel by
ons maer helmeest betwist wordt door mannen die
zich weinig bekommeren om deregten van de Kerk,
wie hel onverschillig is of de Kerk verdrukt wordt
of vereerd, of ze versmaed wordt of geacht, en
eindelyk door mannen die de Keik vyandig zyu en
daerom haren ondergang gezworen hebben.
Wy hebben daarenboven doen ttilschynen dal
hel doel welk ouze geloofsvyanden beoogen met
aen het kalholyk kerkhof zyn verhevensle karakter
te ontnemen, de gelykslelltng is in de dood lus-
schen den kristen en den jood, lussclien den man
die in zyn leven de Kerk onderdanig en getrouw
geweest is en den anderen die ze versmaed en ge
lasterd heelt, lusscheii den goddelooze wiens
laelste adem een vloek was legen God, en den ge
trouwen geloovige wiens laelste woord eeue liefde
woord was lol zynen Heer.
Die gelykstelli g tusschen de verschillende ge-
loolsbelydeuis.sen, zelfs tusschen de ontkenning
vao allen positieven godsdienst en het belyden der
kalholyke leering, niet onder een siaetkundig maer
onder een zedelyk eo godsdienstig oogpunt inge
zien, houden wy voor een groot rnaelschap-
pelyk kwaed, hetwelk, dank zy onze scbyn-iibe-
r alen, die dit stelsel hebben aangenomen en hel al
gemeen willen maken, zyne noodlottige gevolgen
reeds maer al (e veel doel gevoelen. 'T is immers
krachtens dit stelsel vau vermenging aller ke
ringen, krachtens 'l geen men heel 'l Vrije onder
zoek, dat zy willen dal het eenieder vry sla le lezen
wal hy wil, helzy hetgeen hy leest hel Geloof en de
Kerk aeuraiiile of aen dezelve onverschillig blyve
hel is dan ook krachtens dit stelsel dal zy w dien dal
geeuonderscheidgemaekl worde tusschen dcdwael-
redenen van den godloochenaar eu de zuivere ge
loofsleer van Christus; de katholyken moeten, vol
gens hen. beide leeringen evenveel achting toe
dragen of zich voor beide even onverschillig loo
tten alsof leugentaal en waerheid een en het
zelfde ware. En zoo moet men allengsketts komen
lot de vermenging van T goed met T kwaed, lol de
gelykslelliug van de deugd met de ondeugd.
Ziedaar wel wezenllyk hetgeen onze tegenstre
vers betrachten. Zy zonden willen, ja, de deugd
wegnemen en ze vervangen door zekere netten van
welvoegelykheid; doch eene groole hinderpaal doet
zich daerlegen op. Mannen die wel van de hunne
zouden willen worden en alle gezag dat van God
komt, onder de voeten trappen, werpen op dat ze
wel binst ’t leven zich gemakkelyk van Geloof en
Godsdienst zouden kunnen pasteren, maer by
hunne dood hunne familie de schande niet zouden
willen aeudoen dat een lid dorzeheop het kalholyk
kerkhof niet zou begraven worden. En dit is als
een loom die hun niet zeldtfn op den goeden «eg
houdi, hetgeen ook de troost is van eene oude en
kristelyke moeder. Maer dit juist heeft de woede
ontsteken onzer tegenstrevers, en Solidairett eu
Eraucmatjons doen uitroepen Geen onderscheid
meer op hel kerkhof! lieijl en gelijkheid voor allen!!
Aizoo is hel dal zy onze kerkhoven willen onthei
ligen om, ware liet mogelyk, den ondergang der
Kerk le verhaesleo.
Maer dit zullen de katholyken, deze ten minsten
die regUinnig aen hel behoud vau Godsdienst eu
Geloof houden, niet zoo ligt laten geschieden; ook
zyn reeds meei dan zeven honderd duist protesta
tion legen de ontheiliging der kalholyke kerk
hoven naer de Kamers gestuerd geworden. Uier
ook in onze stad, gael er eene petitie aen alle wel-
meenende katholyken ter onderteekeoing aenge-
hoden worden; wy twyfeleu niet of allen zullen
dooi bun handleeken, en nevens duizenden onzer
gelool'sgeiiooten vau alle standen en rangen, mede
willen protesteren tegen eene schending welke
alleen in T voordeel kan strekken vau hel ongeloof
en de ongodsdienstigheid en, wy herhaleu hel, door
de protestanten zelveu is afgekeurd geworden.
üStj£._ïaR?
De kiezingcn vau Parys hebben eenen zwarten sluijer
VTU'^ZW
Byna dagelyks ziet
bladen de partydigste
tegen Gods wille niogten bedryven. Door
Vrydag on> 2 uren wierd het ligt haem van Mgr. Malou
gekleed iu zyn bisschoppelyk gowaed, in het bissehoppelyk
paleis ten loon gesteld, en van dien oogenblik is «r eene
ontelbare menigte uaertoe gestroomd oin eenen laelsten
keer hunnen weerdigen bisschop le groeten. De policie
was iu slael niet de menigte tegen le houden, en loen, hu
en dan, de groole poon des paleis geopend wierd, was men
‘telkens overrompeld van hel volk vuriglyk wenschende
nog eens de gelaetslrekken van een der doorluchligsle
prelaten van onzen tyd le aanschouwen.
■netelheid ducr doeu betalen, want ik wil niet dat zulke
kwakzalvers in myn land nestelen.
Hierop ging een officier Bonifacius halen. Onderwege
knoopten deze met elkander een gesprek aen, waerin de
bietste eeltige inlichtingen nopens den vorst, dien hem zoo
laet in den nacht deed ombieden, trachtte te bekomen.
Nadat Bonifacius reeds bet een en ander wist, raekte hy
den officier zacbljens met zynen gouden sleutel aen, en
deze begon in dezer voege te klappen
Ik ga u geheel de waerheid nopens onzen vorst zeg
gen, want gy ziel er my een braef jongeling uit, eti ik zou
niel goeroe hebben dal gy bet ditmael met een’ strop aen
den hals bekoopt. Ter zake. Ik ken de geboorte noch do
jeugd van onzen beer niet; maer zyne wapenfeiten legen
de vyanden van den anderen hertog, waren zoo schitte
rend en zoo snel, dat hei leger hem met groole meerder
heid lol overste heeft uitgeroepen, en dewyl hy alreede de
dochter des hertogs gehuwd had, wierd hy na zyn schoon
vaders dood meester van hel bewind en heerscln sederl
als wen dwingeland. De misnoegden, welke hy gemankt
heelt, zyn talryk en e rlang zal hy zulks wel ondervinden,
want het volk houdt niiutuer van dwingelandy’s hertogs
magl steunt nog slechts op geweld, en zulke magt gelyk
gy ook wel welen moet, straft gewoonlyk zyu eigen mees-
Te Brugge, by den photograef Gërardet de Sermoen,
is de beehlli-nis verschenen van Mgr. Malou by de luisler-
lyke lykveilichting. Ze is te verkrygeu in groot foruiael en
iu formaetwan eeue visiel-kaert.
Voor de aenvraeg kan men zich, binnen de acht dagen,
adresseren by de uitgevers van dit blad.
De pryzeti zyn 10 fr., a fr. en 1 fr.
B.netste oogenblikken van Mgr. MuEon.
Wy geven eenige omstandigheden ever de bietste oogen-
hlikken van den doorluchtig»! Prelael dien de Kerk komt
le verliezen. Het laelste uer is weerdig geweest van do
schuime bisschuppelyke loopbaen van Mgr. Malou. 'T is
van hem dat ineu mag zeggen dal hy met de wapens iu de
hand al siaende gestorven is.
Met eene bovenmenschelyke krachtdadigheid het lyde»
zyner schiikkelyks ziekte overheerschende, heeft hy lol op
den dag vóór zyne dood, van op zyn sterfbed, de zaken van
zyn bisdom bestierd, onder anderen zyn hiervan getuigen
de brieven die hy de geestelykheid heeft toegezonden op
den feestdag van St. Joseph, ten einde hun aen te bevelen
bel werk van Sint Pieterspenning en de inzameling voor de
kalholyke universiteil van Leuven.
Tolden laelsten oogenblik is Mgr. hy zyn volle verstand
gebleven. Weinige ureu vóór zyne dood, heeft Zyne Heog-
weerdigheid rond zyu sterfbed vereenigd zyne vikarissen-
generael, zyne sakretarisseu en de dienstboden van zyn
huis en hy heeft bun zynen laelsten zegen gegeven. Sedert
dien heeft hy gedurig zyne verzuchtingen naer den Hemel
gestuerd. 'i Was de ziel die naer den Hemel verlangde gs-
lyk de hert harkt naer de wateren der fontein. Mon
seigneur heeft acht keeren doen herhaleu de gebeden der
stervenden cn de andere gebeden door hel ceremoni iel der
bisschoppen voorgeschreven. Hy heelt zachtjes zynen
geest gegeven op den oogenblik dal een zyner vtkarisseu-,
generaal de mis eindigde, gedaeu aen de zyde der kamer,
van den stervenden kerkvoogd.
Hel kapittel der boofdkerk van Brugge is na den kerkely-
ken dienst byeengekomen en heelt Mgr. Faici kapitulairen
vikaris benoemd. Men weel dal de kapituiaire vikaris, ge
durende het openslaan van den bissclioppelyken stoel, be
last is met bel besluer des bisdoms.
men in vele zoogezegde liberate
en halelykste aanrandingen legen
religieuzen en liefdadige gestichten, welke aen de vorming
en opvoeding der jeugd eu aen hei lydetid menschdom de
schoonste diensten bewyzen. De pruleslatitsche dagbladen
zyn in dal opzigt reglveerdiger dan onze liberale bhdeu.
Even als de engelsche gazetten tydens den Krim-uorlog
een glanst yk bewys gaven van bewondering voorde kalho
lyke zusters vau liefdadigheid, die naer hel slagveld ge
komen waren am de ongelukkiger en gekwetsten te red
den - even zoo roemt de Pruis de Zusters van Vincenlius
a Paulo, van het Karolus- eu Alexianen-orde, welke mei
den onsienryKsclien soldael op hel oorlogsveld verschenen.
Wal diensten die Zusters aen den ongelnkkigen soldael
bewyzen, tot welk leger hy ook behoore; hoeveel opofle-
riog en liefde zy ten loon spreiden, hoeven wy niet te
doen kennen de arme soldael zal, in zyne eenvoudige
lael, eeue schoouere lufspraek vau haer maken dan du
geleerde schryver het zou kunnen doen.
ter er hoeft slechts eeoe gelegenheid, otn zich van den
vreemdeling le ontmaken.
Deze uitleggingen vervulden het hert van Bonifacius
met vrees. Hel is dan omtrent zeker, dacht hy by zich-
zelven, dat ik zal moeien sterven, want een volksver
drukker is nimmer edelmoedig en hoort naer geen gelyk.
De officier, de droefheid op hel gelact van Bonifacius
bemerkende, zegde lot hem
Luister, ongelukkige, help myne gezellen, en ge
zult niet sterven een oogenblik ik ga u een geheim ver
tellen, vei volgde hy, lerwyl de gouden sleutel hem toet
ste. Morgen wordt de neef van den overleden hertog
meerderjarig; deze alleen bezit regl lot de kroon, als er i
ooit een welkdadig wellefyk regl tol de overheer«ching 1
tyus gelyken beslarti heeft; eiwel, ik en andere beerea
hebbetr ouder ons gezworen van hem weldra zegepralend
binnen de stad te brengru. De vreemde hertog veracht
dezen natuerlyk, want ik heb zelfs vernomen dat zyn leven en l
iu groot gevaer is. Een groep kloeke schildknapen moeten lu 1 e sainenlevi»g-
hem morgen met hel aetikoiueu van den dag in zyu ver-
blyf omhals gaen brengen. Ziedaer hel geheim, waervan
de hertog dezen avond gesproken heeft; ik wilde wel, ten
pryze van al wat ik bezit, dal dit boos voornemen niet ten
uitvoer gebragt wierde!
Doud van .ISgr. Sünlon.
Ziehier hoe bet Journal de Bruxelles zirh uildrukt over
de dood van Mgr. Malou, welke wy verleden donderdag
aengekondigd hebben
Hel belgiesche hibdoin heeft een groot en onherstel-
hier verlies geleden. Mgr. Malou, bisschop vau Brugge, is
dezen ■inrgeu ten halt acht gestorven ten gevolge van eene
lange en pyidyke ziekte, met eene wezeulyk krisleue held
haftigheid geleden. Dal belaugryk nieuws zal in hel laud
een diepen iudruk verooizaken, want Mgr. Malou was door
alle katholieken geëerd.
By eene uilgebieide wetenschap vereenigde hy alle
prieslêrlyke deugden. De dood van dien doorluchtigeii
prelaet, men mag het zeggen, zal eene algemeetie rouw
veroorzaken. De Kerk verliest iu Mgr. Maluu een zyner
glorierykste verdedigers en een zyner bedienaers, welke le
regl eene hooge achting genoten.
Wy voegen onze sniert by die der katholyken. Wy ge
voelen dal het land en de Kerk een wreed verlies hebben
grledeu, eu wy begrypett ook dat hel diocees vau Brugge,
door zynen rersleu herder le verliezen, eeue wel smerle-
lyke beproeving oudergael. Mannen zoo als Mgr. Malou
zyn zoo zeldzaem, dal men ze niet genoeg beweeuen kan,
als God ze lol zich roept....
Door heel hel krislendom zal zyne nagedachtenis ge
ëerd hlyven. Zyne bclaemdiieid van bissehop en geleerde
is algemeen. Men herinnert zich met welken byval Mgr.
Malou bel woord in hel lalyu opnam, in eeue vereeuiging
vau bisschoppen, byeengeroepen le Romen, ter gelegen
heid van hel leerstuk der Onbevlekte Onlvangeuis. Zyn
doorluchtig auditorium was verrukt over de welsprekeu-
heid en de hooge godgeleerde wetenschap vau den weerdi
gen bisschop.
Mgr. Malou was dus niet alleen een glorieryk soldael
van Kristus, hy was nog eeu dci schoonste verstauden vau
on» land. Zyn uaem zal niet sterven, want hy is terzelver
tyd beroemd door ue kostbaarste kristelyke deugden, duur
hel priesterschap en de welcuscbap.
Mgr. Joannes Baptista Malou was de f94’ bisschop van
Brugge. Hy heeft zyne studiën gedaeu te Sl.-Acheul,
daerna te Rumen. Later wierd hy professur in de kalholyke
Universiteil eu iu 1848 coadjulur beuoemd vau Mgr.
Buussen.
Mgr. Malou wierd gepreconiseerd le Gaëta, den tt
deceuider 1848 en in de Imufdkerk van Brugge gewyd, deti
I mei 1849. Hy nam bezit van zyuen bisschuppelykcu
Sluel den 5 mei van hetzelfde jaer.
Zyne iiuogweerdigheid was doktoor in de godsgeleerd-
heid, hutsprelael vau Zyne Heiligheid, assistent by deu
pauzelykeu truou eu lid der kalholyke Akadeuiio van
Ruinen.
Ik zal hel doen mislukken, zegde Bonifacius op een
verzekerden loon gy zyl eeu zoo reglziutiig mensch, dal
ik er nog weinigen zulke gevonden hebook is dit voor
my eeu eeuwige kenspreuk Dal men dier, waer nieu
kan, al ware hel ten pryze van ons bloed, zynen even-
meusch moet helpen. Verdubbelen wy dus onze slappen.
Hunnen weg gedurig met rasse schreden voortzelleiide,
kwamen zy aen hel paleis, waer de genoodigden luid
ruchtig de bekers lieleu klinken. Hel was volkumen duis
ter, want de tnaen had zich achter dikke wolken verscho
len, om geen getuige te zyn van de misdaden, welke die
diotike lieden t
de ramen zag men dal du zael schitterend verlicht moest
i wezen, en in de stille des nachts boorde men de beesche
geschreeuwen der zuipers met de klaegtooueu der nacht
vogels zich in de verte vermengen.
Bonifacius wierd neêrslagtig, toen hy over dit alles na-
i nacht en philosopheerde over de ongeiykheid der standen
(La Paix). (Hei vervolg hierna).