Zaek der kalholyke kerkhoven. du, zooals uit de bovenstaande aanhalingen blykt, verworpen en vertreden als verachlelyke werktui gen, die men niet meer van noode beeft. Wal meer is, dat zelfde deel wordt van de zyde derge- neu, by wie liet zich had aengesloten, de verwytiug toegevoegd dat het alleen eigenbelang, wereld- schen glans en geld op hel oog heelt gehad. Wy hebben nooit iets anders beweerd, zegt de Tyd, aen welk blad wy dit artikel ontleenen, maer kon den niet vermoeden dal de feilen zoo spoedig de waerheid onzer beweringen zouden slaven. Over eenige weken hebben wy in een breed voerig artikel hel regl doen uitscliynen, welk de kalholyke geestelykheid bezit otn geene andere, dan leden van de kalholyke gemeenschap, in ge- wyde aerde of op het kalholyk kerkhui', te begraven. Toen betoonden wy dat dit regl zelfs door de pro testanten wotdl erkend en geëerbiedigd, en hel by ons maer helmeest betwist wordt door mannen die zich weinig bekommeren om deregten van de Kerk, wie hel onverschillig is of de Kerk verdrukt wordt of vereerd, of ze versmaed wordt of geacht, en eindelyk door mannen die de Keik vyandig zyu en daerom haren ondergang gezworen hebben. Wy hebben daarenboven doen ttilschynen dal hel doel welk ouze geloofsvyanden beoogen met aen het kalholyk kerkhof zyn verhevensle karakter te ontnemen, de gelykslelltng is in de dood lus- schen den kristen en den jood, lussclien den man die in zyn leven de Kerk onderdanig en getrouw geweest is en den anderen die ze versmaed en ge lasterd heelt, lusscheii den goddelooze wiens laelste adem een vloek was legen God, en den ge trouwen geloovige wiens laelste woord eeue liefde woord was lol zynen Heer. Die gelykstelli g tusschen de verschillende ge- loolsbelydeuis.sen, zelfs tusschen de ontkenning vao allen positieven godsdienst en het belyden der kalholyke leering, niet onder een siaetkundig maer onder een zedelyk eo godsdienstig oogpunt inge zien, houden wy voor een groot rnaelschap- pelyk kwaed, hetwelk, dank zy onze scbyn-iibe- r alen, die dit stelsel hebben aangenomen en hel al gemeen willen maken, zyne noodlottige gevolgen reeds maer al (e veel doel gevoelen. 'T is immers krachtens dit stelsel vau vermenging aller ke ringen, krachtens 'l geen men heel 'l Vrije onder zoek, dat zy willen dal het eenieder vry sla le lezen wal hy wil, helzy hetgeen hy leest hel Geloof en de Kerk aeuraiiile of aen dezelve onverschillig blyve hel is dan ook krachtens dit stelsel dal zy w dien dal geeuonderscheidgemaekl worde tusschen dcdwael- redenen van den godloochenaar eu de zuivere ge loofsleer van Christus; de katholyken moeten, vol gens hen. beide leeringen evenveel achting toe dragen of zich voor beide even onverschillig loo tten alsof leugentaal en waerheid een en het zelfde ware. En zoo moet men allengsketts komen lot de vermenging van T goed met T kwaed, lol de gelykslelliug van de deugd met de ondeugd. Ziedaar wel wezenllyk hetgeen onze tegenstre vers betrachten. Zy zonden willen, ja, de deugd wegnemen en ze vervangen door zekere netten van welvoegelykheid; doch eene groole hinderpaal doet zich daerlegen op. Mannen die wel van de hunne zouden willen worden en alle gezag dat van God komt, onder de voeten trappen, werpen op dat ze wel binst ’t leven zich gemakkelyk van Geloof en Godsdienst zouden kunnen pasteren, maer by hunne dood hunne familie de schande niet zouden willen aeudoen dat een lid dorzeheop het kalholyk kerkhof niet zou begraven worden. En dit is als een loom die hun niet zeldtfn op den goeden «eg houdi, hetgeen ook de troost is van eene oude en kristelyke moeder. Maer dit juist heeft de woede ontsteken onzer tegenstrevers, en Solidairett eu Eraucmatjons doen uitroepen Geen onderscheid meer op hel kerkhof! lieijl en gelijkheid voor allen!! Aizoo is hel dal zy onze kerkhoven willen onthei ligen om, ware liet mogelyk, den ondergang der Kerk le verhaesleo. Maer dit zullen de katholyken, deze ten minsten die regUinnig aen hel behoud vau Godsdienst eu Geloof houden, niet zoo ligt laten geschieden; ook zyn reeds meei dan zeven honderd duist protesta tion legen de ontheiliging der kalholyke kerk hoven naer de Kamers gestuerd geworden. Uier ook in onze stad, gael er eene petitie aen alle wel- meenende katholyken ter onderteekeoing aenge- hoden worden; wy twyfeleu niet of allen zullen dooi bun handleeken, en nevens duizenden onzer gelool'sgeiiooten vau alle standen en rangen, mede willen protesteren tegen eene schending welke alleen in T voordeel kan strekken vau hel ongeloof en de ongodsdienstigheid en, wy herhaleu hel, door de protestanten zelveu is afgekeurd geworden. üStj£._ïaR? De kiezingcn vau Parys hebben eenen zwarten sluijer VTU'^ZW Byna dagelyks ziet bladen de partydigste tegen Gods wille niogten bedryven. Door Vrydag on> 2 uren wierd het ligt haem van Mgr. Malou gekleed iu zyn bisschoppelyk gowaed, in het bissehoppelyk paleis ten loon gesteld, en van dien oogenblik is «r eene ontelbare menigte uaertoe gestroomd oin eenen laelsten keer hunnen weerdigen bisschop le groeten. De policie was iu slael niet de menigte tegen le houden, en loen, hu en dan, de groole poon des paleis geopend wierd, was men ‘telkens overrompeld van hel volk vuriglyk wenschende nog eens de gelaetslrekken van een der doorluchligsle prelaten van onzen tyd le aanschouwen. ■netelheid ducr doeu betalen, want ik wil niet dat zulke kwakzalvers in myn land nestelen. Hierop ging een officier Bonifacius halen. Onderwege knoopten deze met elkander een gesprek aen, waerin de bietste eeltige inlichtingen nopens den vorst, dien hem zoo laet in den nacht deed ombieden, trachtte te bekomen. Nadat Bonifacius reeds bet een en ander wist, raekte hy den officier zacbljens met zynen gouden sleutel aen, en deze begon in dezer voege te klappen Ik ga u geheel de waerheid nopens onzen vorst zeg gen, want gy ziel er my een braef jongeling uit, eti ik zou niel goeroe hebben dal gy bet ditmael met een’ strop aen den hals bekoopt. Ter zake. Ik ken de geboorte noch do jeugd van onzen beer niet; maer zyne wapenfeiten legen de vyanden van den anderen hertog, waren zoo schitte rend en zoo snel, dat hei leger hem met groole meerder heid lol overste heeft uitgeroepen, en dewyl hy alreede de dochter des hertogs gehuwd had, wierd hy na zyn schoon vaders dood meester van hel bewind en heerscln sederl als wen dwingeland. De misnoegden, welke hy gemankt heelt, zyn talryk en e rlang zal hy zulks wel ondervinden, want het volk houdt niiutuer van dwingelandy’s hertogs magl steunt nog slechts op geweld, en zulke magt gelyk gy ook wel welen moet, straft gewoonlyk zyu eigen mees- Te Brugge, by den photograef Gërardet de Sermoen, is de beehlli-nis verschenen van Mgr. Malou by de luisler- lyke lykveilichting. Ze is te verkrygeu in groot foruiael en iu formaetwan eeue visiel-kaert. Voor de aenvraeg kan men zich, binnen de acht dagen, adresseren by de uitgevers van dit blad. De pryzeti zyn 10 fr., a fr. en 1 fr. B.netste oogenblikken van Mgr. MuEon. Wy geven eenige omstandigheden ever de bietste oogen- hlikken van den doorluchtig»! Prelael dien de Kerk komt le verliezen. Het laelste uer is weerdig geweest van do schuime bisschuppelyke loopbaen van Mgr. Malou. 'T is van hem dat ineu mag zeggen dal hy met de wapens iu de hand al siaende gestorven is. Met eene bovenmenschelyke krachtdadigheid het lyde» zyner schiikkelyks ziekte overheerschende, heeft hy lol op den dag vóór zyne dood, van op zyn sterfbed, de zaken van zyn bisdom bestierd, onder anderen zyn hiervan getuigen de brieven die hy de geestelykheid heeft toegezonden op den feestdag van St. Joseph, ten einde hun aen te bevelen bel werk van Sint Pieterspenning en de inzameling voor de kalholyke universiteil van Leuven. Tolden laelsten oogenblik is Mgr. hy zyn volle verstand gebleven. Weinige ureu vóór zyne dood, heeft Zyne Heog- weerdigheid rond zyu sterfbed vereenigd zyne vikarissen- generael, zyne sakretarisseu en de dienstboden van zyn huis en hy heeft bun zynen laelsten zegen gegeven. Sedert dien heeft hy gedurig zyne verzuchtingen naer den Hemel gestuerd. 'i Was de ziel die naer den Hemel verlangde gs- lyk de hert harkt naer de wateren der fontein. Mon seigneur heeft acht keeren doen herhaleu de gebeden der stervenden cn de andere gebeden door hel ceremoni iel der bisschoppen voorgeschreven. Hy heelt zachtjes zynen geest gegeven op den oogenblik dal een zyner vtkarisseu-, generaal de mis eindigde, gedaeu aen de zyde der kamer, van den stervenden kerkvoogd. Hel kapittel der boofdkerk van Brugge is na den kerkely- ken dienst byeengekomen en heelt Mgr. Faici kapitulairen vikaris benoemd. Men weel dal de kapituiaire vikaris, ge durende het openslaan van den bissclioppelyken stoel, be last is met bel besluer des bisdoms. men in vele zoogezegde liberate en halelykste aanrandingen legen religieuzen en liefdadige gestichten, welke aen de vorming en opvoeding der jeugd eu aen hei lydetid menschdom de schoonste diensten bewyzen. De pruleslatitsche dagbladen zyn in dal opzigt reglveerdiger dan onze liberale bhdeu. Even als de engelsche gazetten tydens den Krim-uorlog een glanst yk bewys gaven van bewondering voorde kalho lyke zusters vau liefdadigheid, die naer hel slagveld ge komen waren am de ongelukkiger en gekwetsten te red den - even zoo roemt de Pruis de Zusters van Vincenlius a Paulo, van het Karolus- eu Alexianen-orde, welke mei den onsienryKsclien soldael op hel oorlogsveld verschenen. Wal diensten die Zusters aen den ongelnkkigen soldael bewyzen, tot welk leger hy ook behoore; hoeveel opofle- riog en liefde zy ten loon spreiden, hoeven wy niet te doen kennen de arme soldael zal, in zyne eenvoudige lael, eeue schoouere lufspraek vau haer maken dan du geleerde schryver het zou kunnen doen. ter er hoeft slechts eeoe gelegenheid, otn zich van den vreemdeling le ontmaken. Deze uitleggingen vervulden het hert van Bonifacius met vrees. Hel is dan omtrent zeker, dacht hy by zich- zelven, dat ik zal moeien sterven, want een volksver drukker is nimmer edelmoedig en hoort naer geen gelyk. De officier, de droefheid op hel gelact van Bonifacius bemerkende, zegde lot hem Luister, ongelukkige, help myne gezellen, en ge zult niet sterven een oogenblik ik ga u een geheim ver tellen, vei volgde hy, lerwyl de gouden sleutel hem toet ste. Morgen wordt de neef van den overleden hertog meerderjarig; deze alleen bezit regl lot de kroon, als er i ooit een welkdadig wellefyk regl tol de overheer«ching 1 tyus gelyken beslarti heeft; eiwel, ik en andere beerea hebbetr ouder ons gezworen van hem weldra zegepralend binnen de stad te brengru. De vreemde hertog veracht dezen natuerlyk, want ik heb zelfs vernomen dat zyn leven en l iu groot gevaer is. Een groep kloeke schildknapen moeten lu 1 e sainenlevi»g- hem morgen met hel aetikoiueu van den dag in zyu ver- blyf omhals gaen brengen. Ziedaer hel geheim, waervan de hertog dezen avond gesproken heeft; ik wilde wel, ten pryze van al wat ik bezit, dal dit boos voornemen niet ten uitvoer gebragt wierde! Doud van .ISgr. Sünlon. Ziehier hoe bet Journal de Bruxelles zirh uildrukt over de dood van Mgr. Malou, welke wy verleden donderdag aengekondigd hebben Hel belgiesche hibdoin heeft een groot en onherstel- hier verlies geleden. Mgr. Malou, bisschop vau Brugge, is dezen ■inrgeu ten halt acht gestorven ten gevolge van eene lange en pyidyke ziekte, met eene wezeulyk krisleue held haftigheid geleden. Dal belaugryk nieuws zal in hel laud een diepen iudruk verooizaken, want Mgr. Malou was door alle katholieken geëerd. By eene uilgebieide wetenschap vereenigde hy alle prieslêrlyke deugden. De dood van dien doorluchtigeii prelaet, men mag het zeggen, zal eene algemeetie rouw veroorzaken. De Kerk verliest iu Mgr. Maluu een zyner glorierykste verdedigers en een zyner bedienaers, welke le regl eene hooge achting genoten. Wy voegen onze sniert by die der katholyken. Wy ge voelen dal het land en de Kerk een wreed verlies hebben grledeu, eu wy begrypett ook dat hel diocees vau Brugge, door zynen rersleu herder le verliezen, eeue wel smerle- lyke beproeving oudergael. Mannen zoo als Mgr. Malou zyn zoo zeldzaem, dal men ze niet genoeg beweeuen kan, als God ze lol zich roept.... Door heel hel krislendom zal zyne nagedachtenis ge ëerd hlyven. Zyne bclaemdiieid van bissehop en geleerde is algemeen. Men herinnert zich met welken byval Mgr. Malou bel woord in hel lalyu opnam, in eeue vereeuiging vau bisschoppen, byeengeroepen le Romen, ter gelegen heid van hel leerstuk der Onbevlekte Onlvangeuis. Zyn doorluchtig auditorium was verrukt over de welsprekeu- heid en de hooge godgeleerde wetenschap vau den weerdi gen bisschop. Mgr. Malou was dus niet alleen een glorieryk soldael van Kristus, hy was nog eeu dci schoonste verstauden vau on» land. Zyn uaem zal niet sterven, want hy is terzelver tyd beroemd door ue kostbaarste kristelyke deugden, duur hel priesterschap en de welcuscbap. Mgr. Joannes Baptista Malou was de f94’ bisschop van Brugge. Hy heeft zyne studiën gedaeu te Sl.-Acheul, daerna te Rumen. Later wierd hy professur in de kalholyke Universiteil eu iu 1848 coadjulur beuoemd vau Mgr. Buussen. Mgr. Malou wierd gepreconiseerd le Gaëta, den tt deceuider 1848 en in de Imufdkerk van Brugge gewyd, deti I mei 1849. Hy nam bezit van zyuen bisschuppelykcu Sluel den 5 mei van hetzelfde jaer. Zyne iiuogweerdigheid was doktoor in de godsgeleerd- heid, hutsprelael vau Zyne Heiligheid, assistent by deu pauzelykeu truou eu lid der kalholyke Akadeuiio van Ruinen. Ik zal hel doen mislukken, zegde Bonifacius op een verzekerden loon gy zyl eeu zoo reglziutiig mensch, dal ik er nog weinigen zulke gevonden hebook is dit voor my eeu eeuwige kenspreuk Dal men dier, waer nieu kan, al ware hel ten pryze van ons bloed, zynen even- meusch moet helpen. Verdubbelen wy dus onze slappen. Hunnen weg gedurig met rasse schreden voortzelleiide, kwamen zy aen hel paleis, waer de genoodigden luid ruchtig de bekers lieleu klinken. Hel was volkumen duis ter, want de tnaen had zich achter dikke wolken verscho len, om geen getuige te zyn van de misdaden, welke die diotike lieden t de ramen zag men dal du zael schitterend verlicht moest i wezen, en in de stille des nachts boorde men de beesche geschreeuwen der zuipers met de klaegtooueu der nacht vogels zich in de verte vermengen. Bonifacius wierd neêrslagtig, toen hy over dit alles na- i nacht en philosopheerde over de ongeiykheid der standen (La Paix). (Hei vervolg hierna).

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 2