MEN I I en 46. ENTEN. Graen- e. De Francmaqonnerg. DB DDDDSft SIBOTBi Een Donderdagsblad ^<>or algemeene BelangenTijdverdrijf en- A en kon di gin gen. vniude. n. 5 Dixtnude, hy sederi iy zich van gevestigd, maken van Weerse- eo erslellingen zedige be st van een- gistellen en hoopt, zoo or de zorge unst en het en. terigt dat e volgende landbouwer ter markt ten die op jkrioen ter ibliek ken- ASSCHEN e spoedige d van haer verdienen. landbouwer ar kl brengt, i lyd verloop e markt van o december, n alle land- roolste 29 5 liters in* INNEN en alles wat Ooslen, als blykt uit talryke dokumenten, door de franctna<;onnery erkend. Door'deze inrigling streef de francmaQonnery om een namaeksel te vormen van de Kerk, eeiie omgekeerde Keik, iogerigt ter bestryding van die van Christus. Hel vaendel, welk zy beiden opsteken, loont ten overige hunne oppositie aen. De Kerk rust geheel en al op de goddelyke veropenbaring, en de francrna^onnery op de ontkenning of loochening zelve der ver- openbaring. Nu, men moet hier een onderscheid maken tnsschen het geheim en de geheimen dezer inrig ling. Haer groot, haer opperste geheim, is haer doel zelf dat namelyk bestael om het rationalis- mus of redegeloof te doen zegevieren. Hel is aldus dal men heeft kunnen zeggen dat hel groole ge heim der francma^ons is dat zy er geen hebben. Het ralionalismus, dal francmatjon wordt, leert niets nieuws, het treedt maer in hel leger dal voor zyue leering slrydl. Maer bovendien heeft men nog de geheimen, die van verschillenden aerdzyn; want hunne middels zyn geheim, en maekl zich maer rekening van de onderrigtingen der oversten, door de algemeene beweging der slechte drukpers te volgen; hunne mommeryen zyn geheim, eu hel is met reden dat men ze onttrekt aen de blikken der oningewydeu, vooral van beu welke kristenen zyn, die de be longing ervan zouden bejegenen met eenen groe ten schaterlach. Hun bèstuer is geheim, aengezien het oogen- schynlyke besluer anders is dan het wezentlyke, en men een oningewyde zyn kan, hoewel met al de eereteekeus van den Ooslen versierd. Hel is aldus dat Vorsten, die somwylen het hoogste voorzitter schap der logien activeerden, nevens zich ailyd een opperhoofd hebben deze oefent, feilelyk, en andere tryk, heeft is te bren- en blyfl van voor kerk- ppen, stan- gebloemde Is, van alle aendels van op zyde en anten voor oin een Indien het doel der francmatonnery als nog een geheim is voor de meeste lieden, zegt de Beurzen courant, en vooral voor oningewyden, opregle slagtoffers der fvpperv, ’l is het niet meer voor de opmerkzame en verlichte geesten. Duidelyk ziet men ’l afgeteekend en bepaeld door de aenbou- dende werking der logien, door de onveranderlyke houding hunner kopstukken, in de aen ’t publiek geleverde dokumenten, door en zonder hen. Het bestael namelyk in de vervanging van den ver- openbaerden godsdienst door een onbepaeld deïs- mus f), niet dat deïsmus welk loelaet den persoonlyken en levenden God te aenbidden; maer een deïsmus waervan de God in de diepten van het onbekende blyft gedompeld, zich nooit ver- openbaert, en ailyd een vraegpunt blyfl. Het werk der francmaQons bestael dus hierin, de menschee af te trekken van den invloed der Kerk, de kris- telyke godsdienst te vervangen door eeue naluer- lyke zedeleer, die alleenlyk op den mensch berust, ten hoogslen op de mogelykheid eener toekomst, van dewelke niemand de geheimen kent. Het we zentlyke karakter der francma^onuery is dus eeue anti-krislelyke maetschappy. Hare inrigling bestael in hel feit dat de ver- schillige logien rondom de groote logien zyn ge steld; deze zyn op hunne beurt vereenigd, zoo door vertegenwoordigers, die zy de eeue by de auderen onderhouden, als door kougressen, die op zekere tyden plaets hebben, en door eeue besten dige midden-associalie. Aen het hoofd derzeive bevindt zich een hoofdman aengesteld door de ge kozenen der groote logien oi door den Groot- 'l gezag uit van hetwelk zy niets dan den schyn bezitten. .Maer de francmaQonnery is eene dubbele geheime maetschappy: geheim voorde oningewvden; ge heim voor schier aL hare leden. De leerling weet niets van belgeen de gezel weel; de gezel weet niet wat den meester bekend is. Volgen dan de 55 giaden, door dewelken men tot deu oppersten graed klimt. By gebrek van elke andere reden, i ware dit de wederlegging der goddelooze geltk- steiling die zy somwylen doen tusschen hun ge nootschap eu het geheim der oorspronkelyke Kerk. De Kerk der eerste eeuwen onttrok hare mysteriën aen de oogen der heidenen, maer de geringste kristen had er gansch de veropeubaring van. Hier is geene de minste schaduw van verge- lykiug mogelyk, en het geheim, waer zich de matlscliappy mede omringt, zelf voor de aenzien- lyke meerderheid der herten, is er de stelligste veroordeeliug van. Zoo er iets diep onzedelyks en anli-maetschappelyks is, hel is van zich by eede te verbinden aen eene maetschappy welker werking en leering men niet kent, en zich te verbinden al de le doene veropenbaringen geheim te houden. Geene verschooning is hier geldig. Wanneer het doel eerlyk is. dat dan de heeren francmaQons hun masker afleggen; vervolging hebben zy niet te duchten. In de landen, waer de francma^oni ery bestael, waerborgen de wetten de vryheid eu openbaerheid aen de akte van elk’ man en van iedeie vereetiiging van lieden, die zich niet slecht of onwettig voorstellen. Het maelschappelyk aenbelang der francmatjon- nery vloeit voort uil haer doelwit en inrigling. Het is uil zynen aerd eene anti-kiistelyke instel ling, maer nog deze kerk van den Anlekrist niet, waertegen de laelste slryd der Kerk van Christus zich rigten moet. Zy is een stap daernaer, eu zal 8 April. -a- 50 a 21 (vertrek) (aenkomst). «SJE&ÖK3 Cjt<'jCSSSi Q» 9 FEUILLETON VAN T BOTEBKUIPJE. o ude. 9 15 9 50 9 55 9 45 55 10 05 iO 12 10 20 10 50 7 50 7 5" 7 45 7 55 8 05 8 15 8 25 8 50 8 45 12 05 12 12 12 20 12 50 12 40 12 50 I 00 1 05 1 20 2 IO 2 25 2 50 2 40 2 50 5 00 5 07 5 15 5 25 7 40 7 55 8 00 8 10 8 20 8 50 8 57 8 45 9 55 5 50 5 57 G 05 15 6 25 6 55 0 45 G 50 7 05 L1CHTERVEI.BE Corlemarck Hamizaeme. Z-irreu Lessen IhXilUDE. Oostkerke Avecapelle Veurne boor deïsmus verstaet men bet erkennen van eenen God, doch met verwerping van allen veropenbaerdeu godsdienst. (Nota Boterkuipje). Eerste kwartier der klaen, den 14, Volle tnaen, den 22; Laetsle kwartier, den 29Nieuwe maen, den 6. ABONNEMENTS-PRÏS BY JARE (voorop belaelbaer) Builen stad, <S Franks; met bet Supplement, 8 Franks Men schryfl in ten bureele Wilgendykstraet, N“ 20. Annoncen, den drukregel, 15 eenlimen. Alle Atlichen by den Uitgever dezes gedrukt, worden onverguld in hel Bot. gephelsl. Laerenboven worden er wekelyks een groot aenlal nummers verzonden, om des le moer publiciteit aen de bekendmakingen te geven. Woaderbnre geschiedenis der vyftiende eeuw. Vrï naer ’t fransch van M. Coomans. - 2 1 25 a H 7» 2 50 al5- 0 all- 7 a 18 R a 29 2 10a55- I 10 a 55 - Ik ben zeilvaerdig, antwoordde de koopman met eene vlaemsel.e welnieenendheid, en zal by gunstig weder, morgen vroeg de reis naer myn vaderland onderne'men. Hierop stelden de broeders hem voor, of zy wel met hem vertrekken nioglen, mits zekere sommen gelds, waer- op de koopman a..lwoor<lde aengezien zy iamtgenootea waren en hy juist geen beho.fte aen geld had, hy hen kosteloos zou overbrengen, doch dat hy' alvorens geerue zou geweten hebben, hoe hunne naem was. Toen de twee broeders aen dit verzoek voldaen hadden en de koopman hen met eene levendige belangstelling j aeiihoord bad, hernam deze Maer, zyl gy niet de broeders van Jan van Brugge, de ryke lakeiisuyder? e Ja wel, als Jan nog leeft, zyn wy zytie broeders, antwoordden de reizigers. O! wat schoone dag! riep de koopman uit; omhel zen wy elkaêr; want ik ben uw broeder; want ib ben aen Mathilde, uw zuster, gehuwd. Hierop omhelsden de drie broeders elkander, en stert- I ten tranen van blydschap. i De ekwipagie verhaeslte zich de koopwaren in te pakken en ’s andereudaegs verliet het schip de haven, tol groote blydschap van Alphonsus en Bomlacius. XVIIl. Wat er den gouden sleutel gewordt, en hoe de broeders tan Brugge in hun vaderland leiugkeerden. By het in zee steken, wierd de kim in eens betrokken 1 en somber; zwarte wulken bezwangerden den hemel, als Vzeren weg van E.icl:lei-ve!i!e op Veurue. Verlrek-uren der lreii\i. i JULY 1865. Veurne (vertrek). Avecapelle □Ostkerke Dixmüde. Eessen Zarren Handzaeme Corlemarck i Liciiterveldé (aenkomst). XVII. Hoe de brugsche broeders eenigen lyd in Lombar- dië verbleven. Breeder, zegde Alphonsus, gy kent mvn leven, gy weel hoe ongelukkig ik geweest ben, zoudl gy hel my niet ten kwade duiden, indien ik naer hel verhael uws levens vernam? Helaes! antwoordde Bonifacius, dal onze moeder wel gelyk had, toen zy op haer sterfbed herhaelde, dat Tykdonimen noch wetenschappen Let geluk van den mensch uilmaken. Gy zyl vorst geweest en hebt geleerd wat het is met het oppergezag en volle magt bekleed te zyn. Gy hebt zeer wel gedaen, broeder, dezen zwaren last te laten varen, want gy waert niet geboren om eenen scepter te dragen. Heb dan berouw over uwe voorgaetrde schandelyke levenswys, verloochen aen alle heerseh- en eerzucht, in een woord, denk aen den nederigen teesland onzer ouders in de goede stad Brugge, en ik hoop dat gy weder deugdzaem zuil worden. Alphonsus beloofde dit uil al de krachten zyner ziel te tutleu betrachten cn verzocht zyneti broeder uoginaels te j willen vertellen wat hem sedert zyn vertrek uit Duitsch- land was voorgevallen. Bouifacius vertelde zyne geschiedenis en legde de gaven des gouden sleutels uit. Toen hy gedaen had met spre ken, kon zyn broeder zich niet bedwingen uit le roepen Ho! wal zyl gy gelukkig! Heinesbroeder, gy bedriegt udeze gouden sleu tel, dien ik ailyd hy my draeg, heeft my nog geen oogenhlikjt» genoegen geschonken Ik ben voornemen, hem in de zee le werpen, want indien ik er nog langer gebruik van maekle, zou ik eeue algemeene verachlings ja eenen walg van hel nieuschdom gevoelen, en zulks legenstrydig met het grootste gebód vau God Bemin uwen evennaesteu als n zelven. Alphonsus begreep dal Bonifacius gelyk had en dacht in zich-zelven Indien ik le Brugge gebleven ware in den schoot myner familie, zou ik zooveel verdriet niet gehad hebben als tegenwoordig. Ik had rykdoinmen ge noeg om treffelyk le leven en den arme zoo nog wat tneê le deelen. Jan en Mathilde zyn waerschynlyk veel gelukkiger dan wy. Na deze aemenspraek besloten de Vlamingen nog eeni gen lyd in Lombardië le verblyven. Laler begaven zy zich naer Genua, met inzigl om met het eerste hel gereedste schip naer hun land in le schepen. Op eenen morgen ontmoeten zy in de haven eenen rykën koopman, die toe bereidselen maekle om in zee te steken. Aeustonds hoor den zy dat hel een Vlaming was, en vroegen wanneer hy van zta was naer Vlaendereu te zeilen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1