MEN
I I
en
46.
ENTEN.
Graen-
e.
De Francmaqonnerg.
DB DDDDSft SIBOTBi
Een Donderdagsblad ^<>or algemeene BelangenTijdverdrijf en- A en kon di gin gen.
vniude.
n.
5 Dixtnude,
hy sederi
iy zich van
gevestigd,
maken van
Weerse- eo
erslellingen
zedige be
st van een-
gistellen en
hoopt, zoo
or de zorge
unst en het
en.
terigt dat
e volgende
landbouwer
ter markt
ten die op
jkrioen ter
ibliek ken-
ASSCHEN
e spoedige
d van haer
verdienen.
landbouwer
ar kl brengt,
i lyd verloop
e markt van
o december,
n alle land-
roolste 29
5 liters in*
INNEN en
alles wat
Ooslen, als blykt uit talryke dokumenten, door de
franctna<;onnery erkend. Door'deze inrigling streef
de francmaQonnery om een namaeksel te vormen
van de Kerk, eeiie omgekeerde Keik, iogerigt ter
bestryding van die van Christus. Hel vaendel,
welk zy beiden opsteken, loont ten overige hunne
oppositie aen. De Kerk rust geheel en al op de
goddelyke veropenbaring, en de francrna^onnery
op de ontkenning of loochening zelve der ver-
openbaring.
Nu, men moet hier een onderscheid maken
tnsschen het geheim en de geheimen dezer inrig
ling. Haer groot, haer opperste geheim, is haer
doel zelf dat namelyk bestael om het rationalis-
mus of redegeloof te doen zegevieren. Hel is aldus
dal men heeft kunnen zeggen dat hel groole ge
heim der francma^ons is dat zy er geen hebben.
Het ralionalismus, dal francmatjon wordt, leert
niets nieuws, het treedt maer in hel leger dal
voor zyue leering slrydl.
Maer bovendien heeft men nog de geheimen, die
van verschillenden aerdzyn; want hunne middels
zyn geheim, en maekl zich maer rekening van de
onderrigtingen der oversten, door de algemeene
beweging der slechte drukpers te volgen; hunne
mommeryen zyn geheim, eu hel is met reden dat
men ze onttrekt aen de blikken der oningewydeu,
vooral van beu welke kristenen zyn, die de be
longing ervan zouden bejegenen met eenen groe
ten schaterlach.
Hun bèstuer is geheim, aengezien het oogen-
schynlyke besluer anders is dan het wezentlyke, en
men een oningewyde zyn kan, hoewel met al de
eereteekeus van den Ooslen versierd. Hel is aldus
dat Vorsten, die somwylen het hoogste voorzitter
schap der logien activeerden, nevens zich ailyd
een opperhoofd hebben deze oefent, feilelyk,
en andere
tryk, heeft
is te bren-
en blyfl van
voor kerk-
ppen, stan-
gebloemde
Is, van alle
aendels van
op zyde en
anten voor
oin een
Indien het doel der francmatonnery als nog een
geheim is voor de meeste lieden, zegt de Beurzen
courant, en vooral voor oningewyden, opregle
slagtoffers der fvpperv, ’l is het niet meer voor de
opmerkzame en verlichte geesten. Duidelyk ziet
men ’l afgeteekend en bepaeld door de aenbou-
dende werking der logien, door de onveranderlyke
houding hunner kopstukken, in de aen ’t publiek
geleverde dokumenten, door en zonder hen. Het
bestael namelyk in de vervanging van den ver-
openbaerden godsdienst door een onbepaeld deïs-
mus f), niet dat deïsmus welk loelaet den
persoonlyken en levenden God te aenbidden; maer
een deïsmus waervan de God in de diepten van
het onbekende blyft gedompeld, zich nooit ver-
openbaert, en ailyd een vraegpunt blyfl. Het werk
der francmaQons bestael dus hierin, de menschee
af te trekken van den invloed der Kerk, de kris-
telyke godsdienst te vervangen door eeue naluer-
lyke zedeleer, die alleenlyk op den mensch berust,
ten hoogslen op de mogelykheid eener toekomst,
van dewelke niemand de geheimen kent. Het we
zentlyke karakter der francma^onuery is dus eeue
anti-krislelyke maetschappy.
Hare inrigling bestael in hel feit dat de ver-
schillige logien rondom de groote logien zyn ge
steld; deze zyn op hunne beurt vereenigd, zoo
door vertegenwoordigers, die zy de eeue by de
auderen onderhouden, als door kougressen, die op
zekere tyden plaets hebben, en door eeue besten
dige midden-associalie. Aen het hoofd derzeive
bevindt zich een hoofdman aengesteld door de ge
kozenen der groote logien oi door den Groot-
'l gezag uit van hetwelk zy niets dan den schyn
bezitten.
.Maer de francmaQonnery is eene dubbele geheime
maetschappy: geheim voorde oningewvden; ge
heim voor schier aL hare leden. De leerling weet
niets van belgeen de gezel weel; de gezel weet
niet wat den meester bekend is. Volgen dan de
55 giaden, door dewelken men tot deu oppersten
graed klimt. By gebrek van elke andere reden,
i ware dit de wederlegging der goddelooze geltk-
steiling die zy somwylen doen tusschen hun ge
nootschap eu het geheim der oorspronkelyke
Kerk. De Kerk der eerste eeuwen onttrok hare
mysteriën aen de oogen der heidenen, maer de
geringste kristen had er gansch de veropeubaring
van. Hier is geene de minste schaduw van verge-
lykiug mogelyk, en het geheim, waer zich de
matlscliappy mede omringt, zelf voor de aenzien-
lyke meerderheid der herten, is er de stelligste
veroordeeliug van. Zoo er iets diep onzedelyks en
anli-maetschappelyks is, hel is van zich by eede te
verbinden aen eene maetschappy welker werking
en leering men niet kent, en zich te verbinden al
de le doene veropenbaringen geheim te houden.
Geene verschooning is hier geldig. Wanneer het
doel eerlyk is. dat dan de heeren francmaQons hun
masker afleggen; vervolging hebben zy niet te
duchten. In de landen, waer de francma^oni ery
bestael, waerborgen de wetten de vryheid eu
openbaerheid aen de akte van elk’ man en van
iedeie vereetiiging van lieden, die zich niet slecht
of onwettig voorstellen.
Het maelschappelyk aenbelang der francmatjon-
nery vloeit voort uil haer doelwit en inrigling.
Het is uil zynen aerd eene anti-kiistelyke instel
ling, maer nog deze kerk van den Anlekrist niet,
waertegen de laelste slryd der Kerk van Christus
zich rigten moet. Zy is een stap daernaer, eu zal
8 April.
-a-
50 a 21
(vertrek)
(aenkomst).
«SJE&ÖK3
Cjt<'jCSSSi
Q» 9
FEUILLETON VAN T BOTEBKUIPJE.
o
ude.
9 15
9 50
9 55
9 45
55
10 05
iO 12
10 20
10 50
7 50
7 5"
7 45
7 55
8 05
8 15
8 25
8 50
8 45
12 05
12 12
12 20
12 50
12 40
12 50
I 00
1 05
1 20
2 IO
2 25
2 50
2 40
2 50
5 00
5 07
5 15
5 25
7 40
7 55
8 00
8 10
8 20
8 50
8 57
8 45
9 55
5 50
5 57
G 05
15
6 25
6 55
0 45
G 50
7 05
L1CHTERVEI.BE
Corlemarck
Hamizaeme.
Z-irreu
Lessen
IhXilUDE.
Oostkerke
Avecapelle
Veurne
boor deïsmus verstaet men bet erkennen van eenen
God, doch met verwerping van allen veropenbaerdeu
godsdienst. (Nota Boterkuipje).
Eerste kwartier der klaen, den 14, Volle tnaen, den 22;
Laetsle kwartier, den 29Nieuwe maen, den 6.
ABONNEMENTS-PRÏS BY JARE (voorop belaelbaer)
Builen stad, <S Franks; met bet Supplement, 8 Franks
Men schryfl in ten bureele Wilgendykstraet, N“ 20.
Annoncen, den drukregel, 15 eenlimen. Alle Atlichen
by den Uitgever dezes gedrukt, worden onverguld in hel
Bot. gephelsl. Laerenboven worden er wekelyks een groot
aenlal nummers verzonden, om des le moer publiciteit
aen de bekendmakingen te geven.
Woaderbnre geschiedenis der vyftiende eeuw.
Vrï naer ’t fransch van M. Coomans.
- 2
1 25 a H 7»
2 50 al5-
0 all-
7 a 18
R a 29
2 10a55-
I 10 a 55 -
Ik ben zeilvaerdig, antwoordde de koopman met
eene vlaemsel.e welnieenendheid, en zal by gunstig weder,
morgen vroeg de reis naer myn vaderland onderne'men.
Hierop stelden de broeders hem voor, of zy wel met
hem vertrekken nioglen, mits zekere sommen gelds, waer-
op de koopman a..lwoor<lde aengezien zy iamtgenootea
waren en hy juist geen beho.fte aen geld had, hy hen
kosteloos zou overbrengen, doch dat hy' alvorens geerue
zou geweten hebben, hoe hunne naem was.
Toen de twee broeders aen dit verzoek voldaen hadden
en de koopman hen met eene levendige belangstelling
j aeiihoord bad, hernam deze
Maer, zyl gy niet de broeders van Jan van Brugge,
de ryke lakeiisuyder? e
Ja wel, als Jan nog leeft, zyn wy zytie broeders,
antwoordden de reizigers.
O! wat schoone dag! riep de koopman uit; omhel
zen wy elkaêr; want ik ben uw broeder; want ib ben aen
Mathilde, uw zuster, gehuwd.
Hierop omhelsden de drie broeders elkander, en stert-
I ten tranen van blydschap.
i De ekwipagie verhaeslte zich de koopwaren in te pakken
en ’s andereudaegs verliet het schip de haven, tol groote
blydschap van Alphonsus en Bomlacius.
XVIIl. Wat er den gouden sleutel gewordt, en hoe de
broeders tan Brugge in hun vaderland leiugkeerden.
By het in zee steken, wierd de kim in eens betrokken
1 en somber; zwarte wulken bezwangerden den hemel, als
Vzeren weg van E.icl:lei-ve!i!e op Veurue.
Verlrek-uren der lreii\i. i JULY 1865.
Veurne (vertrek).
Avecapelle
□Ostkerke
Dixmüde.
Eessen
Zarren
Handzaeme
Corlemarck i
Liciiterveldé (aenkomst).
XVII. Hoe de brugsche broeders eenigen lyd in Lombar-
dië verbleven.
Breeder, zegde Alphonsus, gy kent mvn leven, gy
weel hoe ongelukkig ik geweest ben, zoudl gy hel my
niet ten kwade duiden, indien ik naer hel verhael uws
levens vernam?
Helaes! antwoordde Bonifacius, dal onze moeder
wel gelyk had, toen zy op haer sterfbed herhaelde, dat
Tykdonimen noch wetenschappen Let geluk van den
mensch uilmaken. Gy zyl vorst geweest en hebt geleerd
wat het is met het oppergezag en volle magt bekleed te
zyn. Gy hebt zeer wel gedaen, broeder, dezen zwaren last
te laten varen, want gy waert niet geboren om eenen
scepter te dragen. Heb dan berouw over uwe voorgaetrde
schandelyke levenswys, verloochen aen alle heerseh- en
eerzucht, in een woord, denk aen den nederigen teesland
onzer ouders in de goede stad Brugge, en ik hoop dat gy
weder deugdzaem zuil worden.
Alphonsus beloofde dit uil al de krachten zyner ziel te
tutleu betrachten cn verzocht zyneti broeder uoginaels te
j
willen vertellen wat hem sedert zyn vertrek uit Duitsch-
land was voorgevallen.
Bouifacius vertelde zyne geschiedenis en legde de gaven
des gouden sleutels uit. Toen hy gedaen had met spre
ken, kon zyn broeder zich niet bedwingen uit le roepen
Ho! wal zyl gy gelukkig!
Heinesbroeder, gy bedriegt udeze gouden sleu
tel, dien ik ailyd hy my draeg, heeft my nog geen
oogenhlikjt» genoegen geschonken Ik ben voornemen,
hem in de zee le werpen, want indien ik er nog langer
gebruik van maekle, zou ik eeue algemeene verachlings
ja eenen walg van hel nieuschdom gevoelen, en zulks
legenstrydig met het grootste gebód vau God Bemin uwen
evennaesteu als n zelven.
Alphonsus begreep dal Bonifacius gelyk had en dacht
in zich-zelven Indien ik le Brugge gebleven ware in
den schoot myner familie, zou ik zooveel verdriet niet
gehad hebben als tegenwoordig. Ik had rykdoinmen ge
noeg om treffelyk le leven en den arme zoo nog wat
tneê le deelen. Jan en Mathilde zyn waerschynlyk veel
gelukkiger dan wy.
Na deze aemenspraek besloten de Vlamingen nog eeni
gen lyd in Lombardië le verblyven. Laler begaven zy zich
naer Genua, met inzigl om met het eerste hel gereedste
schip naer hun land in le schepen. Op eenen morgen
ontmoeten zy in de haven eenen rykën koopman, die toe
bereidselen maekle om in zee te steken. Aeustonds hoor
den zy dat hel een Vlaming was, en vroegen wanneer hy
van zta was naer Vlaendereu te zeilen.