n
■ff
T,
getrokkerr
Balast-
lle groot-
Messen,
ren Keu-
Pannen
‘n Zwyns-
Rossekol-
eulen en
N° 20.
Achttiende jaer.
Dixmude, 19 S^ei 1804.
la
A en kon di gingen.
Een Donderdagsblad
en.
voor algemeene Belangen, Tgdverdryf en
i
Djxmi.dk.
de.
t'EilK-
model, a
iewigten;
eeo per
en 52 Ir.
alles aen
ZEE-
rhande
toudende
Ie Erve,
I uidevel-
epoorter,
idewalle,
Ie lielas-
rt 1864.
UIZEN
hxmutle-
le perso-
tde geza-
12 c.
rervoege
T, land-
yantoore
k ken-
ICHEN
loedige
it haer
Jieneo.
VIER HIIPERKEX
21 75
ixmucle,
sedert
ich van
vesligd,
ten van
srse- eo
ellingeii
ige be
an ecti-
isle 29
ers in-
EN en
es wal
|W'
V
I I
-'S
(vertrek).
(vertrek).
wekelyks een groot
(aenkomsl).
'j
-rj
FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE.
aerde besteld.
i so :>o
sehryvers niel, want zy deeieu hi den rouw die de Kerk
aenlrekt by zulke bedroevende gevallen; maer Let zyn de
schyn-liberale, goddelooze dagbladschryvers, wieu het
goed doet dezelve te kunnen aeuslippeu.
Ziedaer liet sehyu-Liberaiismus in bewerkstelling ge-
zicb in alle deszelfs
a
Eerste Vervolg.
Eenige dagen waren heen gesneld. Het lyk der moeder
5 50
o 57
G 05
G 15
G 25
G 55
0 45
G 50
7 05
12 -
15 50
11 -
18 -
12 05
12 I2
12 20
12 50
12 40
12 50
1 00
1 05
1 20
7 40
7 55
8 00
8 10
8 20
8 50
8 57
8 45
9 55
uit het leven tan de kinderen eens moordeuaers.
door A. SNIEDERS, Jr.
7 50
7 5"
7 45
7 55
8 05
8 15
8 25
50
8 45
2 10
2 15
2 50
2 40
2 50
5 00
5 07
5 15
5 25
ei.
I
9 15
9 Sti
9 55
9 45
9 55
10 05
10 12
10 20
10 50
ven. Zelden volgt een bloedverwant of vriend de doods-
baer. In het grafwaerts voeren, stelt men eene
ABONNEMENTS-PRYS BY JARE (voorop belaelbaer)
Builen stad, G Franks; met bet Supplement, 8 Franks
Men schryll iu ten burecle Wilgendykstrael, N° 20.
Aiiiioncen, den drukregel, 15 eetilimeii. Alle Allithen
by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergehl in het
[lol. geplaelst. Caereuboven worden er
aeulal nummers verzonden, om des te meer publiciteit
aen de bekendmakingen te geven.
na zynen dood.
Herman had den hollenden doodswagen gevolgd, en
tranen geplengd op de plaels, waer zyne inoedar rustte.
Bertha was in een gasthuis opgenomen en verkeerde er
langen lyd in doodsgevaar. Allengs echter herleefden hare
krachten; haer geschokt versland, hoe zwak ook, kreeg
weder denkingskrachl, en schoon door het lyden afge-
beurd, kon zy echter een deel van hel verledene herin
neren, zonder dal zy tranen op hare marmerbleeke wangen
I voelde branden. Zy was gelaten in dal ystlyke lol. en
betrouwend op een booger Wezen, zag zy de toekomst
I geruster le gemoet.
eraen de kwade en laslerende aentygiugen der scliyn-libe-
ralen te weerleggen en te logenstraffen, daer wy hel voor
eene soort van laf hertigheid zouden houden, deden wy het
niet. Welnu, in een dier vyandige dagbladen aen de Kerk,
in den Westvlaming, van Brugge, treffen wy een artikel
aen, voor titel hebbende Hel spaergeldmyner keukenmeid.
De belgische hypothecaire bank. Hoe men te Brugge
propagande maekl voor deze bank.
In dit artikel komt de geschiedenis voor van eene keu
kenmeid die in den biechtstoel (hoe anders?) door baren
biechtvader aengeraden wierd van bare spaergclden uil de ah wy, wy betreuren bel kwaéd dal door nem, hoe
zeldzaem ook, gepleegd wordl, lerwyl de schyu-ltberalen
zich integendeel erover verheugen, in de hoop dai zulks
schandael verwekken zal by de geloovigen. Zy willen hel
kwaed om de schadulyke uitwerksels die hel achlerlael;
wy betreuren het om dal hel kwaed is en aenleiding geeft
lol kwaed. Welk kalholyk blad heelt de pligtigheid ont
kent en verschooning gevraegd voor paler Kuuffman,
den Overste van hel Beuedikliner-kloosler le Dender-
motide? Welk kalholyk blad ontkent liet verergerend ge
drag van pater Passaglia, den ilaljaenschen scheurmaker
mei de Kerk Maer wie is ’l die den aposlaet Passaglia
ISet Programma van 83. Dechamps en het
Weekblad.
Zoo als wy ’l voorzagen, vindt onze konfrater van het
Weekblad in liet gelieele programma van M. Dechamps
enkel woordenkramery. De kollega geefl eene onlledigitig
van hel programma, doch wacht zich wel hel in zyn ge
heel aen zyne lezers mede te deelen; en deze ontlediging
lael hy volgen van bemerkingen, welke voor besluilsei
hebben dal hetgeen de hoofden der regter zyde vragen,
meest al in letregeleu zyn die hel liborael siaetsbesluer
sedert jareti reeds ingevoerd, of ten minsten gelrttchl heeft
lol sland le brengen.
Hebben de liberalen, zegt het Kladje, het bestuer niet
gedecentraliseerd eu de belastingen op het volk niet ver
minderd?
Of bel bestuer gedecentraliseerd geweest is onder het
minislerie Fiére-Rogier, dit laten wy aen bel oordeel over
van alle degenen die de zaken onparlydig en zonder voor
ingenomenheid inzien, en deze zullen ongelwyfeld antwoor
den dal de geest van centralisatie nooit grooter geweest is
in België dan op het tegenwoordige tydstip. Hebben wy
goede geheugenis, niet alleen de zoo genoemde klerikale
bladen, maer zelfs het Journal de Bruges kondigde over
eeuigeu lyd een artikel af waerin hel den geest van centra
lisatie, die op zulke breede schael is ingevoerd, op de
hevigste wyze aenrandde. Dal meer is, wal wil hel Week
blad loochenen wat laslbaer is voor iedereen Ziet bet
Kladje misschien niet dal de meeste onzer gemeente-vry-
heden ons ontnomen zyn geworden? Is het de Staet niet
die zich lol gemeeuie-onderwyzer aengesteld heeft, die
zich boekverkooper gemaekl heeft, en ware hel mogelyk
de kerkelyke diensten zeive regelen zou Er mag niel het
minste gedaeu worden door de gemeente noch door de pro-
aklenna den eerbiedweerdigen gryzaerd, die met zoo
veel moed de Kerk beleidl, is hel de priester on de kloos
terling die het voorwerp geworden zyn der onedele en
smadelyke aenva Hen van hel rnafonuiek liberalismus
Eerste kwartier der Maen, den 15, Volle maen, den 21
Laetste kwartier, den 28Nieuwe maen, den 6.
In ons vorig nummer zegden wy ons liever met geene
godsdienstige kwestien te moeten ophouden om dat
hel in den aerd-niet vall van nieuwsbladen, kwestien van
geloof en godsdienst le behandelen. Maer te zien dat onze
tagenslrevers zich van de dagbladen bedienen om het Ge
loof en den godsdienst aen te randen, dit noodzaekt ous
de lasteringen door hen tegen dezelve ingebragt, niel slil-
zwygend voorby le gaen. Eu zoo veel le meer houden wy lL:ilac| j Wy keilllcu le goed di;I1 pliesler wy kennen hem
van naby, en wy zyn overtuigd van den heilzatuen in
vloed dien hy op de Samenleving uitoefent. Wy deeleu iu
het gevoelen van Karel den Groote, die zegdedat, al schuil
de de inisdaed onder hel kleed van den priester, men die
bedekken moest met eeueu luaulei, om dat daeruit geene
verergernis enlstaen zou.
Hierin verschillend met onze tegenstrevers, al willen wy
het kwaed niet ontkennen dal gepleegd kan worden door
den priester om dal wy iu bein den mensch erkennen
welken onderworpen is aen dezelfde kwalen eu kraukbedeu
MET SCttïJi-LIBERALISMUS EX HET KATH0L1C1SMTS. noemt de Westvlaming dien biechtvader, dien onderpastoor
niet die zich aen zulk scbaudelyk misbruik van vertrouwen
jegens eene dienstmeid pligtig heeft gemaekl, en wy zullen
de eersten zyn om den man, die alzoo zyn priesterkleed
ontheiligd, aen den schandpael te hechten Maer hel blad
zal hem niet noemen, hel is immers een verdichtsel wat
het aen zyne lezers meêdeell. om den priester zyn geheiligd
karakter le ontnemen eu den godsdienst lialeiyk le maken
by het volk. Ah! men zou kunnen zwygen by zulke las-
van zaligheid en kuste den slaper wakker.
Het wederzien was gelukkig!
Bertha, sprak den jongeling nadien, gy komt in tyds.
Morgen moeten wy dit verblyf verlaten. Frederik, uw
Frederik, de zoon van onzen eigenaer. die zoon die u eens
beminde, is onverbiddelyk, en wy hebben niets meer om
eeu vrolyk lied, den kuil zynen af keer af le wenden!.... y moeten, arme Bertha!
in de wyde wereld ons brood gaen zoeken, daer waer men
niet weet, dal wy kinderen ecus moordeuaers zyn. Zie-
Ijciiteiivf.i.de
Corteman k
llaudzaeme.
Zarreu
Eessen
Dixmuue:
Oostkerke
Avecapelle
Veurxe (aenkomsl).
gemeente-spaerkas te trekken om ze op krediet le geven
op de hypolliekaire bank, bestuerd door den heer Lan-
grand-Dumonceau, en waerin de beereii Dechamps, De-
theux, Dedeckere als voorname aktiuuuai isseti voorkomen.
De meid voldeed aen hel verlangen van den heer Onder
pastoor, baren biechtvader, maer bevond ten langen laetste
dal ze door hem, dien ze als een heilig mau aenzag, be
drogen was geworden.
Wie was.die heer onderpastoor? Het brugsche blad
heeft zorge hem niet te noemen, maer besluit met deze
snoode aentyging ten laste van den priester Ah! ik ver
wonder my thans niel meer dat die heer Onderpastoor toejuicht? Ah! hel zyn voorwaer de kalholyke dagblad-
eigendommen koopt, zich huizen doel bouwen, alhoewel
HY ZOON IS VAN ARME, JA ZEER ARME OUDERS DIE IK KENu
Wy vragen aen elk reglschapen man, Lelzy hy kalholyk
of geen kalholyk is, of een kristen geloovige, of een kalho
lyke dagbladschryver in geweten zulke lasterende eu revo-
luliounaire lael slilzwygeud kan voorbygaeu? Wacrom j braglde liael legen de Kerk vertoont
imiiuiiw 1 ■■■rit—i i ti ihii
daer, wat wy gewonnen hebben met liefde en vriendschap
te schenken aen dien jongeling. VloekBerthaover
uwen Frederik.
Herman, Herman! snikte hel meisje; vloek hem
niet!.... Ik bemin hem nog.... Waerorn zoudt gy zoo
wreed zyn, om zelfs zyn herdenken le bevlekken.... Kom,
ging zy voort, bare tranen afwissebende, lerwyl zy baren
broeder by de hand nam; iudien de wereld ons miskent,
hoewel wy geene schuld hebben, lael ons dan gaen. Men
zal ons toch overal niel verslontenkom, Herman, allen
die ons liefhadden hebben ons verlaten.
Nog denzelfden avond verlieten de arme kinderen bet
kamerke, waer zy zooveel geleden hadden, en waervan zy
tevens zooveel zoele herinneringen mede namen. Elko
stoel, elke zitbank, bel bed waer de arme moeder den
geest gegeven had, wierd door Bertha met tranen be
sproeid, tot eeuwig vaerwel met hare kussen bezegeld.
Daerna gingen zy heen met een ligt pakje onder den arm.
Zy gingen een afscheid geven aen bel graf hunner moe
der, en daerna zoude elk in de wereld een beslaen gaen
zoeken. Arme kinderen
Op Hermans arm leunende, trad Bertha langzaem voort.
Een somber voorgevoel had beider ziel overvallen, en hoe
meer het meisje aen hel scheiden dacht, hoe vaster zy den
arm van haren btoeder klemde. Zy zouden in de naburige
fabrieksteden arbeid gaen zoeken, mei belofte elkander
jaeriyks aen het graf der moeder te komen omhelzen.
Yzeren weg van Sachtervelde ep Wenrne.
Vertrek-uren der treinen. 1 JULY 18G5.
Veurne
Avecapelle
Oostkerke
Dixmude.
Eessen
Zarren
Handzaeme.
Corlemarck
Lichtervelde
Eenige dagen waren heen gesneld. Het lyk der moeder l Het was op een sebemer-avond dat hare herstelde
was reeds op een afgelegen hoekje van hel kerkhof ter gezondheid haer toeliet, hel weldadige gesticht te verla-
aerde besteld. ten. Zy rigtle hare schreden naer hel kamerke, waer zoo
Zonder plegtigheid wordl het lyk van den arme begra- veel lyden haer hert was komen verpletteren. Toen zy in
- j j j dit armoedig verblyf trad, vond zy haren broeder op de
,,v. ongehoorde legerstede liggen slapen. Het lyden had het gelaet van dat
baesi. Hel"ko’iiï omdat d'e ei’genbaët zich gevesugd heeft Soede kind der naluer vermagerd. Hy noemde hare naem,
tot op den doodswagen toe, en die drift is zoo sterk, dat i eene schyubare gelukkige aendoemug. Bertha weende
zy zelfs met het diepste lyden spotten kau.
Zag gy ooit een vergeten kerkhof van den armen? Eene
vlakte door hooge popelieren omgeven, waerin de wind
een mystiek en eenloonig lied gonst? Zag gy haer ooit
als de laetste glans der zon de vlakte kleurt, als eenige
doodkisten daer op elkander gestapeld staen, en de dood
graver, onder hel zingen van
graeft om allen te ontvangen En vond gy niet dat er
iels verlaten, iels ledig in het lot des armen is, tol zelfs