n ■ff T, getrokkerr Balast- lle groot- Messen, ren Keu- Pannen ‘n Zwyns- Rossekol- eulen en N° 20. Achttiende jaer. Dixmude, 19 S^ei 1804. la A en kon di gingen. Een Donderdagsblad en. voor algemeene Belangen, Tgdverdryf en i Djxmi.dk. de. t'EilK- model, a iewigten; eeo per en 52 Ir. alles aen ZEE- rhande toudende Ie Erve, I uidevel- epoorter, idewalle, Ie lielas- rt 1864. UIZEN hxmutle- le perso- tde geza- 12 c. rervoege T, land- yantoore k ken- ICHEN loedige it haer Jieneo. VIER HIIPERKEX 21 75 ixmucle, sedert ich van vesligd, ten van srse- eo ellingeii ige be an ecti- isle 29 ers in- EN en es wal |W' V I I -'S (vertrek). (vertrek). wekelyks een groot (aenkomsl). 'j -rj FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE. aerde besteld. i so :>o sehryvers niel, want zy deeieu hi den rouw die de Kerk aenlrekt by zulke bedroevende gevallen; maer Let zyn de schyn-liberale, goddelooze dagbladschryvers, wieu het goed doet dezelve te kunnen aeuslippeu. Ziedaer liet sehyu-Liberaiismus in bewerkstelling ge- zicb in alle deszelfs a Eerste Vervolg. Eenige dagen waren heen gesneld. Het lyk der moeder 5 50 o 57 G 05 G 15 G 25 G 55 0 45 G 50 7 05 12 - 15 50 11 - 18 - 12 05 12 I2 12 20 12 50 12 40 12 50 1 00 1 05 1 20 7 40 7 55 8 00 8 10 8 20 8 50 8 57 8 45 9 55 uit het leven tan de kinderen eens moordeuaers. door A. SNIEDERS, Jr. 7 50 7 5" 7 45 7 55 8 05 8 15 8 25 50 8 45 2 10 2 15 2 50 2 40 2 50 5 00 5 07 5 15 5 25 ei. I 9 15 9 Sti 9 55 9 45 9 55 10 05 10 12 10 20 10 50 ven. Zelden volgt een bloedverwant of vriend de doods- baer. In het grafwaerts voeren, stelt men eene ABONNEMENTS-PRYS BY JARE (voorop belaelbaer) Builen stad, G Franks; met bet Supplement, 8 Franks Men schryll iu ten burecle Wilgendykstrael, N° 20. Aiiiioncen, den drukregel, 15 eetilimeii. Alle Allithen by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergehl in het [lol. geplaelst. Caereuboven worden er aeulal nummers verzonden, om des te meer publiciteit aen de bekendmakingen te geven. na zynen dood. Herman had den hollenden doodswagen gevolgd, en tranen geplengd op de plaels, waer zyne inoedar rustte. Bertha was in een gasthuis opgenomen en verkeerde er langen lyd in doodsgevaar. Allengs echter herleefden hare krachten; haer geschokt versland, hoe zwak ook, kreeg weder denkingskrachl, en schoon door het lyden afge- beurd, kon zy echter een deel van hel verledene herin neren, zonder dal zy tranen op hare marmerbleeke wangen I voelde branden. Zy was gelaten in dal ystlyke lol. en betrouwend op een booger Wezen, zag zy de toekomst I geruster le gemoet. eraen de kwade en laslerende aentygiugen der scliyn-libe- ralen te weerleggen en te logenstraffen, daer wy hel voor eene soort van laf hertigheid zouden houden, deden wy het niet. Welnu, in een dier vyandige dagbladen aen de Kerk, in den Westvlaming, van Brugge, treffen wy een artikel aen, voor titel hebbende Hel spaergeldmyner keukenmeid. De belgische hypothecaire bank. Hoe men te Brugge propagande maekl voor deze bank. In dit artikel komt de geschiedenis voor van eene keu kenmeid die in den biechtstoel (hoe anders?) door baren biechtvader aengeraden wierd van bare spaergclden uil de ah wy, wy betreuren bel kwaéd dal door nem, hoe zeldzaem ook, gepleegd wordl, lerwyl de schyu-ltberalen zich integendeel erover verheugen, in de hoop dai zulks schandael verwekken zal by de geloovigen. Zy willen hel kwaed om de schadulyke uitwerksels die hel achlerlael; wy betreuren het om dal hel kwaed is en aenleiding geeft lol kwaed. Welk kalholyk blad heelt de pligtigheid ont kent en verschooning gevraegd voor paler Kuuffman, den Overste van hel Beuedikliner-kloosler le Dender- motide? Welk kalholyk blad ontkent liet verergerend ge drag van pater Passaglia, den ilaljaenschen scheurmaker mei de Kerk Maer wie is ’l die den aposlaet Passaglia ISet Programma van 83. Dechamps en het Weekblad. Zoo als wy ’l voorzagen, vindt onze konfrater van het Weekblad in liet gelieele programma van M. Dechamps enkel woordenkramery. De kollega geefl eene onlledigitig van hel programma, doch wacht zich wel hel in zyn ge heel aen zyne lezers mede te deelen; en deze ontlediging lael hy volgen van bemerkingen, welke voor besluilsei hebben dal hetgeen de hoofden der regter zyde vragen, meest al in letregeleu zyn die hel liborael siaetsbesluer sedert jareti reeds ingevoerd, of ten minsten gelrttchl heeft lol sland le brengen. Hebben de liberalen, zegt het Kladje, het bestuer niet gedecentraliseerd eu de belastingen op het volk niet ver minderd? Of bel bestuer gedecentraliseerd geweest is onder het minislerie Fiére-Rogier, dit laten wy aen bel oordeel over van alle degenen die de zaken onparlydig en zonder voor ingenomenheid inzien, en deze zullen ongelwyfeld antwoor den dal de geest van centralisatie nooit grooter geweest is in België dan op het tegenwoordige tydstip. Hebben wy goede geheugenis, niet alleen de zoo genoemde klerikale bladen, maer zelfs het Journal de Bruges kondigde over eeuigeu lyd een artikel af waerin hel den geest van centra lisatie, die op zulke breede schael is ingevoerd, op de hevigste wyze aenrandde. Dal meer is, wal wil hel Week blad loochenen wat laslbaer is voor iedereen Ziet bet Kladje misschien niet dal de meeste onzer gemeente-vry- heden ons ontnomen zyn geworden? Is het de Staet niet die zich lol gemeeuie-onderwyzer aengesteld heeft, die zich boekverkooper gemaekl heeft, en ware hel mogelyk de kerkelyke diensten zeive regelen zou Er mag niel het minste gedaeu worden door de gemeente noch door de pro- aklenna den eerbiedweerdigen gryzaerd, die met zoo veel moed de Kerk beleidl, is hel de priester on de kloos terling die het voorwerp geworden zyn der onedele en smadelyke aenva Hen van hel rnafonuiek liberalismus Eerste kwartier der Maen, den 15, Volle maen, den 21 Laetste kwartier, den 28Nieuwe maen, den 6. In ons vorig nummer zegden wy ons liever met geene godsdienstige kwestien te moeten ophouden om dat hel in den aerd-niet vall van nieuwsbladen, kwestien van geloof en godsdienst le behandelen. Maer te zien dat onze tagenslrevers zich van de dagbladen bedienen om het Ge loof en den godsdienst aen te randen, dit noodzaekt ous de lasteringen door hen tegen dezelve ingebragt, niel slil- zwygend voorby le gaen. Eu zoo veel le meer houden wy lL:ilac| j Wy keilllcu le goed di;I1 pliesler wy kennen hem van naby, en wy zyn overtuigd van den heilzatuen in vloed dien hy op de Samenleving uitoefent. Wy deeleu iu het gevoelen van Karel den Groote, die zegdedat, al schuil de de inisdaed onder hel kleed van den priester, men die bedekken moest met eeueu luaulei, om dat daeruit geene verergernis enlstaen zou. Hierin verschillend met onze tegenstrevers, al willen wy het kwaed niet ontkennen dal gepleegd kan worden door den priester om dal wy iu bein den mensch erkennen welken onderworpen is aen dezelfde kwalen eu kraukbedeu MET SCttïJi-LIBERALISMUS EX HET KATH0L1C1SMTS. noemt de Westvlaming dien biechtvader, dien onderpastoor niet die zich aen zulk scbaudelyk misbruik van vertrouwen jegens eene dienstmeid pligtig heeft gemaekl, en wy zullen de eersten zyn om den man, die alzoo zyn priesterkleed ontheiligd, aen den schandpael te hechten Maer hel blad zal hem niet noemen, hel is immers een verdichtsel wat het aen zyne lezers meêdeell. om den priester zyn geheiligd karakter le ontnemen eu den godsdienst lialeiyk le maken by het volk. Ah! men zou kunnen zwygen by zulke las- van zaligheid en kuste den slaper wakker. Het wederzien was gelukkig! Bertha, sprak den jongeling nadien, gy komt in tyds. Morgen moeten wy dit verblyf verlaten. Frederik, uw Frederik, de zoon van onzen eigenaer. die zoon die u eens beminde, is onverbiddelyk, en wy hebben niets meer om eeu vrolyk lied, den kuil zynen af keer af le wenden!.... y moeten, arme Bertha! in de wyde wereld ons brood gaen zoeken, daer waer men niet weet, dal wy kinderen ecus moordeuaers zyn. Zie- Ijciiteiivf.i.de Corteman k llaudzaeme. Zarreu Eessen Dixmuue: Oostkerke Avecapelle Veurxe (aenkomsl). gemeente-spaerkas te trekken om ze op krediet le geven op de hypolliekaire bank, bestuerd door den heer Lan- grand-Dumonceau, en waerin de beereii Dechamps, De- theux, Dedeckere als voorname aktiuuuai isseti voorkomen. De meid voldeed aen hel verlangen van den heer Onder pastoor, baren biechtvader, maer bevond ten langen laetste dal ze door hem, dien ze als een heilig mau aenzag, be drogen was geworden. Wie was.die heer onderpastoor? Het brugsche blad heeft zorge hem niet te noemen, maer besluit met deze snoode aentyging ten laste van den priester Ah! ik ver wonder my thans niel meer dat die heer Onderpastoor toejuicht? Ah! hel zyn voorwaer de kalholyke dagblad- eigendommen koopt, zich huizen doel bouwen, alhoewel HY ZOON IS VAN ARME, JA ZEER ARME OUDERS DIE IK KENu Wy vragen aen elk reglschapen man, Lelzy hy kalholyk of geen kalholyk is, of een kristen geloovige, of een kalho lyke dagbladschryver in geweten zulke lasterende eu revo- luliounaire lael slilzwygeud kan voorbygaeu? Wacrom j braglde liael legen de Kerk vertoont imiiuiiw 1 ■■■rit—i i ti ihii daer, wat wy gewonnen hebben met liefde en vriendschap te schenken aen dien jongeling. VloekBerthaover uwen Frederik. Herman, Herman! snikte hel meisje; vloek hem niet!.... Ik bemin hem nog.... Waerorn zoudt gy zoo wreed zyn, om zelfs zyn herdenken le bevlekken.... Kom, ging zy voort, bare tranen afwissebende, lerwyl zy baren broeder by de hand nam; iudien de wereld ons miskent, hoewel wy geene schuld hebben, lael ons dan gaen. Men zal ons toch overal niel verslontenkom, Herman, allen die ons liefhadden hebben ons verlaten. Nog denzelfden avond verlieten de arme kinderen bet kamerke, waer zy zooveel geleden hadden, en waervan zy tevens zooveel zoele herinneringen mede namen. Elko stoel, elke zitbank, bel bed waer de arme moeder den geest gegeven had, wierd door Bertha met tranen be sproeid, tot eeuwig vaerwel met hare kussen bezegeld. Daerna gingen zy heen met een ligt pakje onder den arm. Zy gingen een afscheid geven aen bel graf hunner moe der, en daerna zoude elk in de wereld een beslaen gaen zoeken. Arme kinderen Op Hermans arm leunende, trad Bertha langzaem voort. Een somber voorgevoel had beider ziel overvallen, en hoe meer het meisje aen hel scheiden dacht, hoe vaster zy den arm van haren btoeder klemde. Zy zouden in de naburige fabrieksteden arbeid gaen zoeken, mei belofte elkander jaeriyks aen het graf der moeder te komen omhelzen. Yzeren weg van Sachtervelde ep Wenrne. Vertrek-uren der treinen. 1 JULY 18G5. Veurne Avecapelle Oostkerke Dixmude. Eessen Zarren Handzaeme. Corlemarck Lichtervelde Eenige dagen waren heen gesneld. Het lyk der moeder l Het was op een sebemer-avond dat hare herstelde was reeds op een afgelegen hoekje van hel kerkhof ter gezondheid haer toeliet, hel weldadige gesticht te verla- aerde besteld. ten. Zy rigtle hare schreden naer hel kamerke, waer zoo Zonder plegtigheid wordl het lyk van den arme begra- veel lyden haer hert was komen verpletteren. Toen zy in - j j j dit armoedig verblyf trad, vond zy haren broeder op de ,,v. ongehoorde legerstede liggen slapen. Het lyden had het gelaet van dat baesi. Hel"ko’iiï omdat d'e ei’genbaët zich gevesugd heeft Soede kind der naluer vermagerd. Hy noemde hare naem, tot op den doodswagen toe, en die drift is zoo sterk, dat i eene schyubare gelukkige aendoemug. Bertha weende zy zelfs met het diepste lyden spotten kau. Zag gy ooit een vergeten kerkhof van den armen? Eene vlakte door hooge popelieren omgeven, waerin de wind een mystiek en eenloonig lied gonst? Zag gy haer ooit als de laetste glans der zon de vlakte kleurt, als eenige doodkisten daer op elkander gestapeld staen, en de dood graver, onder hel zingen van graeft om allen te ontvangen En vond gy niet dat er iels verlaten, iels ledig in het lot des armen is, tol zelfs

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1