a
L
N° 21.
Achttiende jaer.
Üixrnude, 20 Hei 1864.
A enkondigingen.
en
Een Donder dtysblad
voor algemeene Belangen, Tydverdryf
k'
DE EERKBOF-KWESTIE.
VIER nWEIIKEI
(vertrek)
«C23Bsw®fcaei
in gewyde atrde, op kalholyken
t
i;
lil
FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE.
ll
uit het leven
stond soms geruimen tyd droomend op den gloeijenden
ging zette, tot dat eene forsche band het op zyne plaets
terug slingerde. Ach daer wierd zyne arme moeder door
de raderen verpletterd daer ook was zyne arme vader,
vóór den tyd vergrysd en stram geworden, en hy bedelde
-
i.
Onder den titel Lisez ceci el faites-le Ure d d'autres
12 05
1-2 12
1-2 -20
1-2 50
12 40
12 50
1 00
1 05
1 20
II.
Ten tweeden, zegt de Opinion VFaerom doet de geeste
lijkheid van België niet wat de priester doet voor 't groot
kerkhof te Parys? Daer namelyk wordt elk graf gewyd in
hel by zonder, en daer bestaet geen onderscheid tusschen den
7 40
7 55
8 00
8 10
8 20
8 50
8 57
8 45
9 55
9 15
9 50
9 55
9 45
9 55
10 05
10 12
10 20
10 50
7 50
7 5"
7 45
7 55
S 05
8 15
8 25
8 50
8 45
5 50
5 57
6 05
6 15
0 25
6 55
6 45
6 50
7 05
die aenspraek maken om
grond,te zyn begraven.
Doch, hoe kunnen zy een zoogenoemd regt inroepen dat
de Kerk niet erkent en hei welk door de Grondwet zelve
wordt veroordeeld? De wetgeving immers heeft zorg gehad
een onderscheid te maken tusschen het kerkhof van den
protestant en dit van den katholyke. Daerom heeft zy sinds
i onbeugelyke tyden den volkswil bekrachtigd, welken na-
algemeene plaets is inelyk wil dat elke eeredienst zyn eigen kerkhof beeft.
I Het is waer dal de Solidairen en
2 10
2 15
2 .50
2 40
2 50
5 00
5 07
5 15
5 25
Cimelières et petitions, hetgeen in T vlacmsch wil zeggen
ABONNEMENTS-PRYS HY JARE (voorop betaclbaer)
Buiten stad. Franks; met bet Supplement. ftt Franks
Men schrytt in ten b.ureele Wilgendykstrael, N° 20.
Annoncen, den drukregel, 15 eentimen. Alle Aflichen
by den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergdd in het
Bot. geplaetst. Daerenboven v.orden er wekelyks een groot
acntal nummers verzonden, om des te meer publiciteit
aen de bekendmakingen te geven.
I.tCEITERVELUE
('.orlemarck
llaiidzaeme.
Zarrcn
Eessen
D1X.UUOE.
Oost kerke
Avecapelle
Veurne (aenkomst)
hier niet onderzoeken dit zullen wy by eene andere j
gelegenheid doen tot hoever het kerkhof, dal wel eene diensl |iebt afgescheiden,
af haukelykheid is der kerk (une dépendance del'église), alsde I --
uitsluilelyke eigendom aenzien kan worden der gemeente, schande houden I
maer wy stellen vooreerst deze vraegAN ie zyn ze die zoo katholyke kerkhof. Echter welhocge zyt Solidair, vyand
l aen de zoogenaemde
bygeloovigheid niet der kalholyken, en ge will den schyn
hebben er na de dood aen te gelouven? Maer dil is zeker
niet logiek Jaraaer, zeggen zy nog, wy willen inden
verdoemden hoek niet begraven worden. Maer dit gebiedt
de Kerk ook niet. De Kerk wil liaer regt hebben op den
grond die haren eeredienst is toegewyd, doch bekom
mert zich niet met hetgeen liaer niet aengael. Dal
dus de gemeente, als ze T goed vindt, een schoon hofke
make, daer ryke marmeren grafsleenen late oprigten onder
de schaduw van cypresboomen, en de kalholyken zullen er
niets tegen hebben en zoo zullen de vrydenkers en
Solidairen met grootere pracht begraven worden dan de
kalholyken zeiven.
Eerste kwartier der lllacn, den 15, Volle mnen, den 21J
Laetste kwartier, den 28; Neuter macn, den 6.
dringend hel warmeugsel, den pe'le-mêle zoo men ’t heet, i van ,|e fi(.rk in uw ]eve[li „e «.Hooft
I op het katholyke kerkhof eiseben? Zyn hel dc kalholyken I a.
J O neen. Zyn het de protestanten, de joden, de schiestna-
rieken? Ook uiel. Maer hel zyn die mannen die, alhoewel
den naem van katholyk willende behouden, zich nogtans,
L zoo niet meiden naern dan toch met de daed, hebben afge-
scheiden van de Kerk, mei liaer gezag niet meer te er-
I kennen en al hare inrigtingen, als deze van den Sl.-Pielers-
Penning, dervoortplanliug van hel Geloof, der H. Kindscli-
heid, van hel werk der Arme Zusters, enz., enz., ineen
belagchelyk daglicht le stellen en openilyk tegen te werken
het zyn die mannen die de voorschriften der H. Kerk niet
I volgen willen, die de Biecht als een belagchelyk iets doen
doorgaen en in de kerkplegligheden, in de processien,
enkel eene inaskarade zien hel zyn nog die mannen die
zich om de belangen der Kerk niel in ’t minste bekom
meren, wie het even is of de Kerk verdrukt wordt of ge
ëerd en welke daerom altyd overgaen lot de meening
der verdrukkers van de Kerk het zyn eiudelyk de Soli
dairen, ja, zy die openilyk de Kerk verloochend hebben,
De priester antwoordde niet; maer een tracn rolde
langs zyne wangen en baerd. Hy was diep ontroerd door
dit eenvoudig verhad.
Eens zag ik weder dat eenvoudig lydetke, dat steeds
als door ingeving naer die plek getrokken wierd, door
eene baldadige hand mier zyne plaels terug gesleurd. Hel
bloed stroomde uil eene wonde aen zyn mager hoofdje.
Myn hert vlamde van veronlweerdiging, en toespringende
wilde ik den ellendeling voor eene dwingelatidy straffen,
die hy door een lach nog halelyker maekte.
Terug, brulde hy my toe, kind des moordenaers!
Eene rilling doorliep myne lidmaten het was alsof
de vloek myus vaders my op nieuw trof. Alles was gezegd.
Hy sidderde op myne nadering alsof ik een hooze geest
ware geweest. Hy wierp my van verre eenige zilverstukjes
toe. het loon voor mynen arbeid, en my dunkt dat ik nog
zyne scherpe stem hoor: «Weg! weg!... gy zoon eens
moordenaers.... Daerom ziet gy altoos zoo somber, zoo
onheilspellend O, ik bemerk het thans, gy wildot my
bestelen, gy wildet my vermoorden.
Vader, ik moest de opwelling van een goed gevoel
met vele tranen bekoopen. Niemandniemand reikte my
nog de hand toe! Slechts toen ik des nachts by den kolen-
gloed was ingeslapen, hetgeen men my nog vorgund had,
verscheen my Lenora, in het wit gekleed.... O zoo schoon
kunnen de engelen niet zyn! Zy bleef lang peinzend op my
staren, en ik zag tranen uit hare oogen rollen.... liaer
Yzeren weg vnn IJcklerveldc op Veurne.
Verlrek-uren der treinen. I JULY 1865.
I Veurne - (vertrek).
I Avecapelle
I Oostkerke
I Dixmude.
I Eessen
I Zarren
I Handzaeme
Coriemarck
Lichtervelde (aenkomst).
1-,
katholyke en den nicl-katholyke, of den andersdenkende.
Eene zulkdanige redenering maekl niel minder onze
verwondering gaende.
Hier is kwestie der regeltucht var. ernen eeredienst.
Door de kerkwetten is aen de katholyke geeslelykheid be
volen van niet toe te laten dat ketters, scheurmakers,
zellmoorders als T ware in gemeenschap begraven worden
mei de kalholyken, bet gemeenscha ppclyk leven dal op de
aerde bestaet onder de menschen van alle Iceringen, na de
dood geëindigd zynde. Noglans, daer er geene regels zyn zon
der uitneming, noch zelfs geene wetten zonder uitzondering,
heeft de Kerk getolereerd, zoo als men T noemt, dal in som
mige gevallen, als b. v. in eene stad gelyk Parys, alwaeror
dagelyks honderden menschen sterven welke misschien
dertig versebillige eeredienslen belyden, dat daer, zeggen
wy, gezien de onmogelykheid van hare welregeling op de
kerkhoven naer de letter uil te voeren, do menschen die
buiten den roomsch kalholyken godsdienst sterven, be
graven worden nevens en in de rangen der kalholyken,
wier graven zy een voor een wydt. Hetzelfde moet ge
zegd worden voor die landen of gewesten, alwaer de men
si hen, meestal hel Geloof verloren hebbende, de regten
der Kerk niel meer zouden willen erkennen. Maer is dit
by ons wel het geval? Neen. Zoo als wy zegden, zynde
minnen die de schending van het katholyke kerkhof
willen, meestal mannen die aen de Kerk niet meer ge-
looven, die hare geboden niet onderhouden en hare gods
dienstige instellingen en liefdewerken in minachting
houden, en deze maken, God dank, op ver na het hon
derdste deel niet uit van Belgiè's bevolking. Dat het waer
is 't geen wy zeggen, bewyst overigens de schryver der
Opinion zelve.
Na te hebban laten uitschyncn dal de Kerk geen hoege-
naemd gezag uil le oefenen beeft, maer dal alles aen
de regeling van den Staet moet onderworpen worden
alsof de kalholyken die aen hel roer zyn van den Staet, niet
evenzeer als elke katholyke iu het byzonder, in alle gods
dienstige kweslien het gezag der H. Kerk erkennen moes
ten vervolgt hel Y'persch bhd met te bekennen dat
de Slael wel is waer hel regt niel heeft den priester te
dwingen de kerkgebeden over hel lyk van den niet-katho-
van de kinderen eens moordenaers.
door A. SN1EDERS, Jr.
I Leest dil en geeft hel anderen te lezenKerkhoven en petitiën,
I kondigde de Opinion over veertien dagen een uitgebreid
I artikel af, waerin het Yperscb blad vaststek
Ten eersten Dat hel kerkhof eene
welke aen de gemeente behoort, dat is aen aide inwoners l]et is waer dal de Solidairen en schyn-liberalen hier-
zonder onderscheid, helzy deze katholyk zyn ofniel, en t(.gen inbrengen, dat de kalholyken in helleven evenzeer
besluit met deze redenering, dat de geeslelykheid, voor wat de denkwys eeibiedigen van andersdenkenden als die van
de regeling betreft, op hel kerkhof niets te zien heeft, maer hunne geloofsgenoten, hetgeen hun doel besluiten dat, na
dal alles wat hetzelve betreft, moet overgelalen worden aen dc dood, er eveneens geene ongelykheid mag bestaen tus-
de administratie der gemeente. st|1(,n |)Un en j(.ze hetsten. Maer wy vragen hun in ge-
Die redenering vinden wy regt zonderling. VYy willen moe(je Waerom maekt gy aenspraek op de begravetiis in
hier niet onderzoeken dit zullen wy by eene andere hel kalbo|yke kerkhof, gy die u va„ den kalholyken eere-
of die len minsten de Kerk niet
meer erkent? En zy antwoorden Omdat wy hel voor eene
begraven te worden builen het ka-
zonder er van te genieten noch te laten genieten. Hy was
hard, ongevoelig en leefde slechts voor het goud, hetwelk
by met zoo veel moeite vergaderde.
Aen zyne zyde stond eene dochter, vader, die een
engel van liefde en goedheid was. Geene moeder zuchtte
ongetroost op haer slrooibedgeen kind, geen gryzaerd
stak vruchteloos de vermagerde band tot haer uil. Zy was
goed voor allen zelfs goed voor my, vaderHaer naem heb
ik in myn hert bewaerd, als hel eenigste zoel herdenken
van het verledene men noemde haer Lenora!
In de uitgestrekte werkplaetsen, welke deze man be
zat, werkleu vele kinderen, van welke men soms een ar-
_r .,v. beid eischte die hunne krachten te boven ging. Men sloeg,
verlaten kruis stond neder. Zyne vingeren hielden de hand men mishandelde ze somtyds. Helaes! zy wierden gebrek-
*an dan menschenvriend omkneld, en zyn jeugdig bleek t kig in hnnne leedere jeugd, verkwynden, teerden weg, en
gelaet bleef naer hel majesteitsvolle wezen des priesters na geruimen tyd daer als geraemten te hebben rondge
bogen hy
Het is vier jaren geleden, dat ik myne zuster hier den van aerd was en reeds onder hel lyden gebogen ging. Het
afscheidskus gaf, met de belofte dat wy een jaer nadien stond soms geruimen tyd droomend op den gloeijenden
•elkander op bet graf onzer moeder zouden wederzien, i stoom te staren, die de domme werktuigkracht in bewe-
Helaes! ik heb dat woord uiet gehouden....
Vele dagen zwierf ik van deur tot deur rond, om ar
beid vragende, en reeds begon het gebrek myne wangen
uil le hollen, toen ik in eene fabriek wierd opgenomen, I 1
om daer tegen een gering loon dienstbaer te zyn. De eige- j loen lan8s 116 stralen om een stukje brood,
naer was een dier belangzoekers, die hel geld opstapelen, Dat is droevig, niet waer!
Tweede Vervolg.
De ongelukkige zonk op den grafheuvel, wacrop het
*2**11 «an L r r f am d *7 1t. I L a a
van dan menschenvriend omkneld, en zyn jeugdig bleek
gelaet bleef naer hel majesteitsvolle wezen ,,”.^^...0 -j-n- --
ferigt. Eindelyk stond hy op en, op het kruis leunende, I wandeld, stierven dikwyls de arme bloedjes.
gon hy Z°° "’as er een dat ik innig lief had, omdat het goed