J i Bflet Uitslag ilor provinciale kiezingcn. VolLoiucne zegeprael tier behoudende gezindheid. De uitslag der provinciale kiezingeu zoo in Oostvlacn- deren, en in dc provinciën Antwerpen en Biabaud, is ten hy scbryft de veroordeeliug uilspreekt Te An gaen. De klopping naerde, Asschc. Nu zu den havi de Kamt liber alis allervooro in Oostvl: kiezen, w tien aen d zers uilsj gezintiliei kotisei v il In onz.< behouder hier over Bruggi dooi de overige r! derheid Poperi heelt 25’ der, den Veurne Nieupc gei ne te Rousbi libera Ie I Yperei Meenei wyz.e dt de grooti Acclgli wen, kal Meulel drongen Het I Onze rale dru Parletne ter gele{ noch in De Boey Nu, d men hei vereeni; van die In af» de laslei drukpers Jezuiete heriunei Indépen onder ai 1» Da erfgenat dooreei gebondi 2° Da Antweri van kan 5" Da heeft ge WELKI DE BL'f kunnen sleurde Sit drie jar vioekin gevoeld uiel du my des schim i beUelvt Vi< •onisnaf myne i dank, i nen we Hier zyne b woord borst; Er h door hc Na e myne z regl noch wet inzagen, tot regt en pligt te roepen hel is hem niet bekend dal hel toen de Kerk was die door baren heilzameu invloed die barbaren allengskens bescbaefde, dal bat een Heilige Bonifactus was die in Duilsch- Ziedaer onze bemerkingen over de zon besprokene kedkhof-kweslie. Wy gelooven Hl buvenstaeude regelen ten minsten twee zaken klaerlyk te hebben vastgesleld, natnelyk eerstens drt, voor hetgeen do Kerk betreft, er hier eene kwestie van princiep beMael krachtens welk de Kerk niet kan noch mag teelalen-d.rt. zonder eene ganscli HÏtzonderlyke reden, hare wetten overtreder) worden; en ten tweeden, dal dezen die zich voor de schending onzer kerkhoven verklaren, meest altemael mannen zyn die mcIi ■in alles vyandig tnonen aen de Kerk -en niets zoo zeer ver langen dan dal dezelve geheel en ganscli worde opgeslorpt door den Slael die, geenen godsdienst erkennende, materialist is in den vollen zin van T woord. wel dat gy er alléén zyn aenhooreii Wal bcwyst dit, konfrater, tegen de iipenbaerheid der zittingen die onze mannen houden? Iiilegeudeel, bewysl dil eene zaek, natnelyk dat de bttrgeiy van stad tot over I eeti goed paer inaeiiden zoo zeer gewoon was aen de niet- openbaerheid der zittingen van den Gemeente-raed, dal er velen ouder onze burgers zyn die tbaus nog iwyfelcn of ze by alle openbare zitting in de zael van hel Stadhuis kun nen loegelalen worden. I En ziedaer de slimme konfrater, die, by eiken regel die I van zyne eigene mannen Hel ontwerp door uwe vrienden voorgedragen, scheen de mililie-we'. Ie veranderen; maer in feite bleef die wel dezelfde. Enkel eenige onbeduidende wyzigingen wier- rleil voorgeslelddoch de loting, de halelyke zielctt- verkooping bleef in haer geheel bestaen. Hel programma van M. Dechamps daereulegen, zegt de bloedwel le willen vervangen zien door een stelsel van vrywilligers. Uwe vrienden wilden de loting behouden, M. Dechamps wil ze afschafléti. He, waer is nu d« kopy? 2" De verlaging van den kiescyus. Hebben de schyn-liberale dagbladen, waerondor vooral de Journal de Gaud, zich niet tegen deze verlaging gesluld, konfrater, onder voorwendsel dal dezelve onvermydelyk leit gevolge zoude hebben het algemeen slemgcrcgl en de herziening vau de Koiistilutie Dus nogmaeis eene flauwe afschryving van het libcracl program De afbraek der versterkingen van Antwerpen. Ja, dit is nog wel hel kurieusle van al. Minister Frère heeft alle onderzoek nopens die kwestie geweigerd, ett M. Dechamps verlangt ecu welwillend onderzoek over de Aul- werpsche zaek met het doel om tot eene definitieve np- HetWeekblad en de Vooruitgang. Urt Weekblad, in een artikel voor opschrift hebbende De Vooruitgang, zegt dal vroeger de kloosterboeren aen de edelen en monarken de hand gaven om door afpersin gen en privilegiën de domheid le gemakkelyker ouder hel volk te kiiinien verspreiden. Hel is wel te zien by dit schryveu, dal de konfrater geen hel minste gedacht heeft van den toestand der vol keren by het begin en lydens den loop der middeneeuwen. Het is hem onbewust dal na den val van hel heidenscli Koomscbe keizerryk. geheel Europa bestormd wierd door de barbaren, vooral door de Hunen, de Gothen, de Van dalen die onder de leiding van eeueu Ailila oenen Totila en eenen Genscric, op de ruïnen van de heideusclie beschaving, de grondvesten legden van een ryk van bar- baerschheid, dat de volkeren alle bewuslzyn van eigeu- weerdigheid eu beschaving ontnam; hel is hem niet be kend uai hel toen de kloosterlingen waren die door de edelen eu grooteu geroepen wiel den om de barbaren, die Er was een prachtig feest in de wooning vsn eenen ryke. Paleis en tuinen waren verlicht. Kyk gekleede vioii- wen wandelden dacr rond. Zoo diep was ik reeds gevallen, vader, dat ik my achter hel donker loover ging verbergen, de vonkelende oogen op de kostbare sieraden gerigl.... 0, ik begryp niet, waerpm gy my niet van u aistoot, zoo verachtelyk ben ik in myn eigen oogenIk bespiedde een diamanten sieraed, die aen den bals eener vrouw schitterde die, voor my, in de armen eens jongeling* ge bogen, van helde en geluk sprak. Gelukhot iiiintie mogt in die liefkozing zyn; bel myne lag in die glin sterende sieencn n Ik sprong loe met een geweldigen ruk bleef my dien schal in de hand; maer ik voelde eene warme slrael bloed, die myne vingeren bedekte. Ik verdween; doch in myne vlugt, hooide ik smeekend eenen naem noemen Lenora, Lenora God, men heeft haer vermoord Lenora weéi klonk hel in myn binnenste. Ik gevoelde dat zy het was, zy, die my ei ns weldeed, zy, de vriendinne van den armen Ik stond beweegloosdoor wroeging overmeesterd. Er was een gevoel in my onlwaekl, dal ik lang gestorven dacht. Ik wilde naer haer toesnellen, haer zeggen wie ik was, haer om vergiffenis smeekenliacr zeggen hoe de wereld my vervolgde, my gedwongen bad schurk te worden. Zy zou my avnhooren, my onder bare bescherming nemen, en ik zou weder een eerlyk man al hebl gy maer eene oog, c'est bien vous! ne sommes que des crétins. Eene rat uil hel konduit der Beersl-straet, op wandel langs de voorltcffelyke nieuw doorsneden Slalie-slrael, regl naer het konynenkol van sieur Karei Vanbesicn. A checal Diablora! Le pont dunord est en danger! INGEZONDEN. Mynheer, Het spreekwoord zegt des Heeren Sedert den val van den Beus, steunstok der crétins en consoorlen, toonen de schriffelaers van hel Weekblad. door hunne raeskallingen, (zy, eeuigen uil hel ras van Duimtjc gesproten), hoe deerlyk hun geslacht, even als de kater van hel bovengezegd blaiije, met de bel aen den hals gehecht, vruchteloos rondloopt om zyne zoogezegde gegronde klaglen te, doen aeuhooreumet het geëerd publiek van het onlslaefde Dixmude- op te winden tegen de handelwyze van onze elf kundige en hooggeachte Burgemeesters, welke de intresten der burgery in 't al gemeen voorstaeti, in plaels vau eenige. ongelukkige ILk- flooijers alleen le bevoordeeligen, op voorwaerde vau Volkomene onderwerping aen al hclgeenc de Heus hun voorhieldzooals de Keus hun liel hooren met eene Irol- sche slem bixmude, c'est moi!mei de nederigste eerbiedigheid le antwoorden Oui!Scrénissime c'est vous’. car nous uin htimieu armen prael le lyke lejezen, doch geeft daerby le kennen dal dil juist niet noodzakelyk is. Is hel God niet, toeplde konfrater uit, die de zielen oordeelt? En is de zaligmaking uiel voor dezen die loegeeflyk en bedienstig zullen geweest zyn jegens iedereen? Zegt Jesus-Cliristus niet mei waerheid De wel van God is liefde? -Door deze woorden ontkent de Opinion wel zekerde noodzskelykhcid van zich aen ’l gezag der II. Kerk te onder werpen, om bet eeuwig leven.le verwerven. Noguntkeiil dit lilad die;uoodzakelykheid in eene andere redenering, na- inelyk wanneer,Slot zynejlezers sprekvuile die in zyne anli- katholyke gevoelens deelen, het zegtLeeft gewetensvol uwen godsdienst na, en wanneer men u dil beletten wilde, neemt -dau uwen toevlugt tot aide middelen die de wet u iu de hand geelt, ec gy zult regl bekomen. Doch leekenl nooit geene petitiën vooraleer een bekwaem man le rade gegaen te hebben, die gein geld noch postjes te verwachten ■heeft van den goeden uitval der petitie, maer die zeker zóó onaf hankelyk is van de Kerk, dal hy vau Haer niets anders meer zou willen, dan dal zy hem na zyne dood, uil •achting voor de familie, op hakes gowyden grond begraven zou Is dil klaer genoeg? Moeten wy meer liewyzen aenhalm om onze lezers le overtuigen dal diegenen welke de Kerk hel regl op hare begraefpiaelsen ontnemen willen, manuen zyn die zich aen haer gezag onttrokken lieblien en dies- volgens onder de scheurmakers mei deKerk gerekend moeten worden? Leeft gewetensvol tnvES godsdienst na, roepen zy uit, oT beter, leeft den godsdienst na zoo als cv dil verstoet, en wanneer de geestelykheid u dil beletten wil, neemt dan uwen toevlugt lot de middelen die de wet u in de hand geeft; de|Sfacl is immers almagtig en de Kei k heeft zich n»aer te ■schikken naer den wille van den Slaell naein bestierf op myne lippen. Toen ik wakker wierd, lag er eene beurs met een drietal goudstukken in myne geopende hand. Zy was dan wezenlyk daer geweest; myne ziel had li.aer gezien, maer veel schooner, veel edeler nog dan in het leven, Ik dwaelde rond, zonder d'enslbaer le kunnen wor den. Myn geld was verleerd. Hier en daer viel my slechts ■eene almoes in de hand. Ik kreeg honger. Honger! ik sidder nog by de gedachte, aen de pytieti dien hy verwekt. Myn oog brandde by het zien van hel kind, dal op den dorpel zyner wooning een stukje brood zat le eten; niet zelden roofde ik hel uit zyne vingers, en vluglle dan als een vervolgde om het iu de ecuzaemheid te verslinden. Ik dwaelde in eene groote stad rond, waer vorsten en edellieden woonden, waer leven en beweging was; maer niet voor my. Ik leed honger. Ik kroop over de trappen der paleizen en smeekte om voedsel, ik bood my overal aen, om iets te mogen verdienen 'men deinsde terug, waul men dacht hel spook van den hongersnood acu de deur le zien kloppen. Neen, gy weet niet wal het is, honger lyden Geene marteling is zoo wreed, zoo pynlyk dan soms razend van honger zyn Lang weerstond ik, en ik roeide eiudclyk een brood. Ik was reeds.... dief geworden Na eene poos stilte ging de jongeling voort. Het koude zweel dreef my over de lidmaten, toen ik Mydl u van den getcckende my omringd vond door zooveel ongelttkkigen, vaders van huisgezinnen, misschien misdadig, omdat zy hunne kinde ren niet vau botiger wilden iati’u sterven In een boek neêrgebogen herdacht ik het verledene; ik sidderde by de gedachte aen myn vader, eu in den koorlsachtigeu slaep die my overviel zag ik voor n.y, even als hy, eene bloedige toekomst le gemocl. Drie maenden bleef ik daer. Myn hert was reeds koud geworden, gelyk de klammige wanden der gevangenis; myne oogen waren droog geweend; vloek en haei waren sedert lang over myne lippen gerold. Hoe kon hel anders? Ik vond mets dal my van deugd, van liefde, van God sprak!.. Dan ook vergal ik die. gebeden myner jeugd, die myne goede moeder in de wieg my reeds leerde, eu die my in later lyd zooveel Iroosl gaven, als ik onder hel lyden wierd uedergebukt. In de gevangenis sloop eene yselyke drift in myne borst GELD! Die gedachte deed myn oog vonkelen; voor dal alleen klopte myn hert, en ook toen ik iu dc wereld terugkeerde, daelde ik tot de laegste wyken, om er de oude gezellen van den kerker op te zoeken, ver- slaefd aen spelen diefstal.... Gouddie zuchl wierd nu kwellender dan de honger!... Ik wierd een volslagen dief. Wat was er ook aen my gelegen? De menschen hadden my verstoutenzy weigerden my werk, zy dreven my naer de misdat'd, en nu zy hun doel bereikt hadden, zeiden zy nog helsch spottend Een goed kind dat naer zyn vader aert Weekblad en de openbare zittingen vnn den tiomeente-raed. Wy hebben otis er aen verwacht dal hel Weekbl ld het verwytsel dal wy act. zyne mannen loestuerdeii, namclyk dal ze bytia nooit openbare zitting hielden op het Stadhuis, maer moeijelyk over hel hert zou kunnen dragen hebben. Doch, zonder ons gezegde te onlkeimen want dil |on hei toch otimogelyk uiel zoekl het door allerhande zy- sproiigeu de aendaclit zyner lezers van die kwestie af te wenden. De openbare zittingen die uwe mannen houden, kissing dezer moeijelyklieid le geraken. Zeg toch, kon- I r0l‘l’1 l*el ous toe, zyn niet veel bezocht, en het gebeurt frater, waeciti beslaet hier de afschryving vau uw iiber.ul program? •4" Hel benoemen der burgemeesters. Alweder eene kopy van hel liberael program De Jndépendancc beige, de hoofdtolk van bel schyti-libcralis- mus, is de eerste geweest om zich legen de benoeming der burgemeesters op eene oureglslreeksche wyze door de ingezetenen der gemeente le verzeilen, om dal, zegde dil blad, de burgemeesters alsdan door de pastoors zouden benoemd geweest zyn Wil de konlrater nog dal wy het program der regterzyde vergelyken mei hel liberael program voor wal de centrali satie lietreft, de kweslie om de overschotten der budjellen te gebruiken tol 'Ie vermindering der belastingen de goedkoop der vervoeren op vaertcu en yzereu wegen, hel regl tut afstelling der publieke ambtenaren die de werkingen van hel gouvernement zouden tegenwerken, eu wy zyn bereid zulks te doen in ons eerstvolgend nummer. Maer neen, lid bladje zal nu zwygcn over hel programma van M. Dechamps, of als hel nog iels over hetzelve zegt, hel zal toch maer dienen om zyne onwetendheid nog Llaerder le doeu uitschyneii. land, een H. Amandus en een H. Bavo die in Belgie de volkeren uit het Noorden en uil Afrika hier aehgekomeu, tol bel ware Geloof bekeerden en alroo beschaelden, en in die onwetendheid beschuldigd de koufrater de kloosterordens in vroegere lyden de domheid ouder de volkeren aengemoedigd en vuortgezel le hebben. Arme Weekblad.’ Leer eerst de geschiedenis, en trouw u niet op het gezegde van mannen die de geschie denis, uil hael tegen den Godsdienst, uil bael tegen de Kerk, kwaedwilliglyk vervalschett. Hog Weekblad «n liet programma van 1M. £>c Champs. Het Weekblad kan niet zwygcn over hol Programma van M. Dechamps. Dil programma ligl hem als een steen op hel hert. Na eeue.it hoop domheden uilgekraemd te hebben, on der anderen, dut wy, kalholyken. uiel hooien willen dal er een liehourlyk onderwys aen de werkmanskinderen zou ge geven worden, rorpl hel bladje op zegevierenden toon uil Waf is het programma van M. Dechamps anders.dan eene-blcelte afschryving van hel program der liberalen? Wy willen ons nogmaeis de moeite geven onzen kuufra- ter -le regt -le wyzen. Wal ons verwondert, zegl hy, is dat het Kuipje niel spreekt vau de milieiewel, de vei.lagiuu vau het kiesi-ytis, de afbraek van de versterkingen vau Antwerpen, bet be noemen der burgemeesters, enz. Daer moei iets achter -zitten. Misschien eene nieuwe komedie, wy zullen zien. Konfrater, wil eens goed uwe «oren openzeiieu wy zullen 't u met hand en vinger wyzen. Eu vooreerst, zien wy, voor hetgeen de milieiewel betreft, waerin M. De- ihanips hel program der liberalen afgeschreveu heeft.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 2