I
l 8 j
I
I
ysasï'asmMüssïL
22.
Achttiende jaer.
Dixrnude, 2 Juny 4864.
Aenkondigingen.
Een Donderdagsblad
J
nzaekle I
voor algemeene Belangen, Tijdverdrijf en
r.
,e.
by de
nude.
le 29
is in-
N en
s wat
eid is
hotel,
gazyn.
inglyk
I.
dende
Erve,
devet-
torler,
walle,
belas-
1864.
ZEN,
mude-
perso-
geza-
2 c.
voege
land-
itoore
God-mensch, vooraleer deze aerde te verlaten,
de Kerk heeft iogesteld en met de zorg belast heeft
zvne leering aen alle menschen te vei kondigen.
Van daer de geloofszendelingen die wy de wildste
streken zien dóórtrekken om de barbaerste volks
stammen de kennis van God aen te leer,en.
Het is dus wel de Kerk aen wie de verhevene
zending is toeverlrouwd geworden om de menschen
in te lichten over hetgeen bun in de toekomst
slael te wachten en over de middelen om zich eene
gelukkige toekomst te verzekeren. Niemand twy-
felt aen hel besiaen van een ander levenzelfs de
heidenen geloofden eraen. Welnu, gezien de Kerk
van booger hand ontvangen heeft om
ïouen,
9,
mbaer
;1 van
Ut vak
vader
voort
waer-
ven te
als te
zullen
-J
ken-
CHEN I
oedige
i liaer J
ienen.
II.
Ziellier eene kwestie welke vatbaer is voor
iedereen en door niemand zal betwist worden.
Hel is wel zeker eene waerheid dat de Zoon
des menschen op aerde is neêrgedaeld om eene
algemeene sociëteit le stichten, met het doel om
al de menschen tot de ware kennis te brengen
van de pliglen die zy jegens hunnen Schepperen
van die welke zy jegens hunnen evenmeusch le
vervullen hebben. Het is nog eene waerheid
welke even onbetwistbaer is namelyk dat de
En wanneer men aenneemt dat deze vooral, die er
aen honden aen de gemeenschap der kathoiyken te
behooren, de Kerk moeten herkennen voor hetgeen
ze waerlvk is, namelyk eene goede en gedoogzame
Bestuerdster, is het dan geen pligt voor hen de
Kerk achting en eerbied te bewyzen en zich naer
hare voorschriften le gedragen?...
Noglans, wy herhalen het, dit zien wy niet van
den kant onzer tegenstrevers. Zy herkennen
vooreerst de Kerk niet voor hetgeen zy is, ze vol
gen hare voorschriften niet na, en voeden geenen
eerbied voor hare instellingen. Dat meer is, bet
schyn-Liberalismus wil dat alle gemeenschap tus-
schen den Staet en de Kerk worde afgebroken,
alsof de sociëteit die de Slael wereldlyk beslnert
niet dezelfde ware die onder het geestelyk bestuer
staet van de Kerk, en alsof de stoffelyke belangen
van den menseb niet in nauwe betrekking stonden
met zyn toekomstig leven; alsof, zeggen wy nog,
de mannen die aen ’t roer zyu van den Staet en
zich kaiholyk heeler), niet allen zoo als wy, de
zelfde belangen hadden hy 't welzyn van de Kerk,
welke aliyd is bezorgd geweest om Wet en Regl te
doen eerbiedigen
DE KERK EX DE STAET.
I.
In ons artikel De Kerkhof-kwestie, deden wy de
verledene week onder anderen uitscbyueu, dal de
strekkingen van het schyn-Liberalismus vooral tot
doelwit hébben, van den eenen kant het beilzaem
gezag der Kerk uit de Samenleving weg te rukken,
en van den anderen kant alles aen de regeling van
den Staet te onderwerpen.
Heden zullen wy eene andere kwestie onder
zoeken, namelyk of het noodig is dal er eene
goede verstandhouding besta tusschen den Staet
en de Kerk, en welk liet doelwit is dal hel schyn-
Liberalismus beoogt, wanneer liet otiophoudelyk
uilroepl dat de Kerk zich met de politiek niet te
bemoeijen heeft en er geen gemeens tusschen den
Slael en de Kerk moet besiaen. -
Onze tegenstrevers zyn in de gewoonte hel eene
en andere le vermengden, zoo dat zy aen den
Staet toeschryven datgene wat uitsluitelyk van het
domein is van de Kerk, en wederkeerig aen de
Kerk betwisten, die reglen welke haer alléén toe
komen.
Zeggen wy vooreerst dat gansch hun stelsel van
beschuldiging op deze dwaelleer steunt, namelyk
dat de Staet, zoo als ’t men in den wandel noemt,
zyn eigen leven, en de Kerk haer eigen leven leiden
moeten. De Kerk, zeggen zy, houdt hel oog op
het eeuwig leven, op den Hemel gevestigd, en
de Staet beeft voor taek de de reglen te verdedigen
van'l volk. En van deze leering uilgaende, be
sluiten zy dat de Staet en de Kerk twee verschil-
lige magïen uitmaken, en dc eene vreemd moet
blyven voor de andere. Gevolgentlyk heeft de Kerk
niets te zien in de akten die door den Slael worden
geregeld, en moet de Staet zich om niets wal de
Kerk betreft, bekommeren. Zelfs mag hy haer
eeuen openllykcn oorlog verklaren.
Ziedaer het stelsel onzer tegenstrevers.
Welnu, dit stelsel vinden wy door en doorslecht,
VIER WFEIIKES
uit het leven van de kinderen eens mooi-denners.
i-I
als slrydende regelregl met elke manier van zien
welke in overeenstemming is met den geest van het
kalholicismus.
Volgens den geest van het katholicismus is de
Kerk hetgeen men eigeutlyk noemen moet het
Volk. Wanneer het Opperhoofd der Kerk plegliglyk
de slem verhef! tegen de overtreding van een regt, I
tegen het plegen van een ergerlyk misbiuik welk
in een kaiholyk land is ontstaen, rigt dit woord
zich niet enkel lot de geeslelykheid van dit land,
tol eenige byzonderen, maer wel ook lot de man
nen die aen ’t roer zyn van den Staet, tot al de
kathoiyken zonder oudeiscbeid, met een woord,
die slem rigt zich tot het volk. <je zending o
In België belydt de algemeenheid van het volk de menschen over hunne ware bestemming in te
lichten, zou hel dan wel den menseb, vooral den
den kathoiyken godsdienst; onze tegenstrevers lichten, zou hel dau wel den menseb, vooral den
zelven ontkennen niet aen den kathoiyken gods- katholyke, vrv staen de Kerk niet te herkennen?
dienst le behooren. Zoo dal onze gezagvoerders
natuerlyk de reglen der Kerk zonden moeten ver
dedigen, often minsten doen eerbiedigen, zoo als de
Kerk dit doel opzigtens de wetten van den Staet.
Noglans doen zy dit niet; en uil hunne rede
neringen blykt dat zy hel eerste woord niet kennen
of niet willen kennen van hetgeen de Kerk
als éénig doe! betracht. Nu, dit is het wat wy ons
voorstellen in weinige woorden te doen uitschynen
en terzelfder tyde klaerlyk vast te stellen, dat een
zelfde geest van overeenkomst, in ’l belang van
hel ware volksgeluk, den Staet en de Kerk be
zielen moet.
4
Yzeren weg van Ucblervclde op Wenriie.
(vertrek)
(vertrek)
(acnkomsi)
(aenkonisl)
200
FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE.
V-
zich te
ent der
7 50
7 5"
7 45
7 55
8 05
8 15
8 25
8 50
8 45
i 9 15
9 50
9 55
9 45
9 55
10 05
10 12
10 20
10 50
2 10
2 25
2 50
2 40
2 50
5 00
5 07
5 15
5 25
5 50
5 57
6 05
6 15
6 25
6 55
6 45
C 50
7 05
7 40
7 55
8 00
8 10
8 20
8 50
8 57
8 45
9 55
12 05
12 12
12 20
12 50
12 40
12 50
1 00
1 05
1 20
LiCIITERVF.LDE
Cortemarek
Handzaeme.
Zarren
Eessen
DlXMUÜE.
Ooslkerke
Avecapelle
Veur.ne
i
ucr des I
iffe pre- I
uchtcn,
<r In myn hert sprak de pligt eens kristen, eens broe
ders. Ik heb liaer in voorbeeld van den bermherligen
Sainaritaen, getroost en geholpen. Ik heb uwe Bertha een
buis van liefdadigheid binnen geleid, waer de zuster der
tncnschlievetidheid, hare weldaden op den armen ver
spreid; waer hei kind der weelde soms de glans der
groote wéreld komt vergelen, om troostend neer te knie
len aen bet bed van den ongelukkiger).
Zy had vele maenden smertelyk rondgezworven, en
uitgepul door het lyden, arm en bleek, heeft de liefdevolle
zuster, den blos op de wangen terug gebragt. Broeder, zy
was goed en schoon Dikwyls deed zy tranen aen myne
oogen ontrollen, wanneer zy my haer lyden afschilderde;
dikwyls als haer bleek gelaet, hare zoete gewaterde blik
zich ten hemel wendde, heb ik haer met aendoening aen
myn kloppend hert gedrukt en tranen op haer jeugdig
hoofd doen nedervloeijen.
Bertha was de liefde van allen, want er was een edel
gevoel in hare ziel, dat zich weldra innig verbond met den I
edelen geest der zuster. Zy vond er deelneming en troost.
Als zy ongekunsteld haer lyden verhaelde, dan zwommen
de oogen in tranen, dan baden allen voor Bertba, en dan,
door een heilig gevoel aengedreven, vroeg zy ook dat men
bidden zou voor u, voor haren Herman
Geruimen lyd zwierf ik, na die vreedzame dagen,
rond; want ik wierd geroepen om liefdegiften voor de gevonden ie hebben, waerop zy haer jong en afgebeuhi
i,
i'.h
A BONNE M EMS-PR YS BY JAKE (voorop betaelbaer)
Buitenstad, Franks; met Int Supplement, H Franks
Men schryfl iu ten burcele Wilgendykstrael, N° 20.
Aunoncen, <leti drukregel, 15 eenlinien. Alle Allichen
hy den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergeld in het
Hot. geplaeisl. Caerenboveii worden er wekelyks een groot
aeitlai nummers verzonden, om des le meer publiciteit
aen de bekendmakingen le geven.
Eerste kwartier der Maen, den 12, Volle maen, den 19;
Laetste kwartier, den 26A teutte maen, den 4.
Derde Vervolg.
Hare geschiedenis is kort, broederZy is byna de
uwe. De storm der wereld heeft haer ook onmeêdoogend
verbryzeld, want er is geen strenger, geen onbermbertiger
wreker, in het vooroordeel, dau de wereld.
Ik zag haer op een avond weder, zittende op de tem
peltrappen, gehuld in de lompen der ellende. Het mar
merbeeld der goddelyke moeder is niet bleekerniet
stnerielyker, dan zy was. Zy smeekte stervend om een
stuk brood....
Velen waren haer voorby gegaen zonder haer te
zien zy had smeekend de hermelynen mantels der vrou
wen gekust; maer hare stem wierd verdoofd in al liet
klagende gedruisch, dal langs de kerkerlrappen opsteeg.
kloosters in te zamelen. Moede van hel zwerven, door
storm en wind, heb ik my na dien togt de sneeuwwitte
kroon van den ouderdom om den schedel zien weven
en ik keerde doodelyk ziek terug. Uwe zuster had het
eenzame gesticht verlaten, en echter had ik gehoopt, dat
zy my aen het ziekbed tol schuls-engel znu gestrekt heb
ben. Ik heb veel geleden om dat afzyn men zegde try,
dal ik dikwyls tol in myne ylende koorts, haren naem uit
sprak. om myn brandend voorhoofd le komen verkoelen.
Toen ik herstelde, wierd ik geroepen de dienst des
Heeren op eene andere plaets voort te zeilen.
Op eenen avond klopte men aen myne wooning. De
ongelukkige klopte er nooit te vergeefs. Men riep my iu
een der paleizen, waer eene boetelinge my wachtte. Ik zag
er uwe zuster terugdoch niet meer gebogen onderdo
lompen der ellende; niet zoo als gy, ongelukkige broeder,
door de onbermherlige wereld op eene nsekle rots ge
slingerd maer gebukt onder de pracht in hei midden
der schittering....
De jongeling maekte eene snelle beweging vaa ver-
I wondering.
Ryk! maer helaes! misdadig. Allengs verblind
door de schatten, die men om har« schoonheid aen hare
voelen kwam nederleggen, vergal zy de stem van eenvoud
en deugd geheel in haren boezem, en gelukkig een hert
Verlrek-uren der treinen. 1 JULY 1865.
Veurne
Avecapelle
Ooslkerke
Dixmude.
Eessen
Zarren
Handzaeme.
Cortemarek
Lic.htervelbe
door A. SNIEDERS, Jr.
ei.
i 21 75
I I
112—1
i 15 59
i 11 I
i 18 - I
i E
i -I
i --- I
i I