I l 8 j I I ysasï'asmMüssïL 22. Achttiende jaer. Dixrnude, 2 Juny 4864. Aenkondigingen. Een Donderdagsblad J nzaekle I voor algemeene Belangen, Tijdverdrijf en r. ,e. by de nude. le 29 is in- N en s wat eid is hotel, gazyn. inglyk I. dende Erve, devet- torler, walle, belas- 1864. ZEN, mude- perso- geza- 2 c. voege land- itoore God-mensch, vooraleer deze aerde te verlaten, de Kerk heeft iogesteld en met de zorg belast heeft zvne leering aen alle menschen te vei kondigen. Van daer de geloofszendelingen die wy de wildste streken zien dóórtrekken om de barbaerste volks stammen de kennis van God aen te leer,en. Het is dus wel de Kerk aen wie de verhevene zending is toeverlrouwd geworden om de menschen in te lichten over hetgeen bun in de toekomst slael te wachten en over de middelen om zich eene gelukkige toekomst te verzekeren. Niemand twy- felt aen hel besiaen van een ander levenzelfs de heidenen geloofden eraen. Welnu, gezien de Kerk van booger hand ontvangen heeft om ïouen, 9, mbaer ;1 van Ut vak vader voort waer- ven te als te zullen -J ken- CHEN I oedige i liaer J ienen. II. Ziellier eene kwestie welke vatbaer is voor iedereen en door niemand zal betwist worden. Hel is wel zeker eene waerheid dat de Zoon des menschen op aerde is neêrgedaeld om eene algemeene sociëteit le stichten, met het doel om al de menschen tot de ware kennis te brengen van de pliglen die zy jegens hunnen Schepperen van die welke zy jegens hunnen evenmeusch le vervullen hebben. Het is nog eene waerheid welke even onbetwistbaer is namelyk dat de En wanneer men aenneemt dat deze vooral, die er aen honden aen de gemeenschap der kathoiyken te behooren, de Kerk moeten herkennen voor hetgeen ze waerlvk is, namelyk eene goede en gedoogzame Bestuerdster, is het dan geen pligt voor hen de Kerk achting en eerbied te bewyzen en zich naer hare voorschriften le gedragen?... Noglans, wy herhalen het, dit zien wy niet van den kant onzer tegenstrevers. Zy herkennen vooreerst de Kerk niet voor hetgeen zy is, ze vol gen hare voorschriften niet na, en voeden geenen eerbied voor hare instellingen. Dat meer is, bet schyn-Liberalismus wil dat alle gemeenschap tus- schen den Staet en de Kerk worde afgebroken, alsof de sociëteit die de Slael wereldlyk beslnert niet dezelfde ware die onder het geestelyk bestuer staet van de Kerk, en alsof de stoffelyke belangen van den menseb niet in nauwe betrekking stonden met zyn toekomstig leven; alsof, zeggen wy nog, de mannen die aen ’t roer zyu van den Staet en zich kaiholyk heeler), niet allen zoo als wy, de zelfde belangen hadden hy 't welzyn van de Kerk, welke aliyd is bezorgd geweest om Wet en Regl te doen eerbiedigen DE KERK EX DE STAET. I. In ons artikel De Kerkhof-kwestie, deden wy de verledene week onder anderen uitscbyueu, dal de strekkingen van het schyn-Liberalismus vooral tot doelwit hébben, van den eenen kant het beilzaem gezag der Kerk uit de Samenleving weg te rukken, en van den anderen kant alles aen de regeling van den Staet te onderwerpen. Heden zullen wy eene andere kwestie onder zoeken, namelyk of het noodig is dal er eene goede verstandhouding besta tusschen den Staet en de Kerk, en welk liet doelwit is dal hel schyn- Liberalismus beoogt, wanneer liet otiophoudelyk uilroepl dat de Kerk zich met de politiek niet te bemoeijen heeft en er geen gemeens tusschen den Slael en de Kerk moet besiaen. - Onze tegenstrevers zyn in de gewoonte hel eene en andere le vermengden, zoo dat zy aen den Staet toeschryven datgene wat uitsluitelyk van het domein is van de Kerk, en wederkeerig aen de Kerk betwisten, die reglen welke haer alléén toe komen. Zeggen wy vooreerst dat gansch hun stelsel van beschuldiging op deze dwaelleer steunt, namelyk dat de Staet, zoo als ’t men in den wandel noemt, zyn eigen leven, en de Kerk haer eigen leven leiden moeten. De Kerk, zeggen zy, houdt hel oog op het eeuwig leven, op den Hemel gevestigd, en de Staet beeft voor taek de de reglen te verdedigen van'l volk. En van deze leering uilgaende, be sluiten zy dat de Staet en de Kerk twee verschil- lige magïen uitmaken, en dc eene vreemd moet blyven voor de andere. Gevolgentlyk heeft de Kerk niets te zien in de akten die door den Slael worden geregeld, en moet de Staet zich om niets wal de Kerk betreft, bekommeren. Zelfs mag hy haer eeuen openllykcn oorlog verklaren. Ziedaer het stelsel onzer tegenstrevers. Welnu, dit stelsel vinden wy door en doorslecht, VIER WFEIIKES uit het leven van de kinderen eens mooi-denners. i-I als slrydende regelregl met elke manier van zien welke in overeenstemming is met den geest van het kalholicismus. Volgens den geest van het katholicismus is de Kerk hetgeen men eigeutlyk noemen moet het Volk. Wanneer het Opperhoofd der Kerk plegliglyk de slem verhef! tegen de overtreding van een regt, I tegen het plegen van een ergerlyk misbiuik welk in een kaiholyk land is ontstaen, rigt dit woord zich niet enkel lot de geeslelykheid van dit land, tol eenige byzonderen, maer wel ook lot de man nen die aen ’t roer zyn van den Staet, tot al de kathoiyken zonder oudeiscbeid, met een woord, die slem rigt zich tot het volk. <je zending o In België belydt de algemeenheid van het volk de menschen over hunne ware bestemming in te lichten, zou hel dan wel den menseb, vooral den den kathoiyken godsdienst; onze tegenstrevers lichten, zou hel dau wel den menseb, vooral den zelven ontkennen niet aen den kathoiyken gods- katholyke, vrv staen de Kerk niet te herkennen? dienst le behooren. Zoo dal onze gezagvoerders natuerlyk de reglen der Kerk zonden moeten ver dedigen, often minsten doen eerbiedigen, zoo als de Kerk dit doel opzigtens de wetten van den Staet. Noglans doen zy dit niet; en uil hunne rede neringen blykt dat zy hel eerste woord niet kennen of niet willen kennen van hetgeen de Kerk als éénig doe! betracht. Nu, dit is het wat wy ons voorstellen in weinige woorden te doen uitschynen en terzelfder tyde klaerlyk vast te stellen, dat een zelfde geest van overeenkomst, in ’l belang van hel ware volksgeluk, den Staet en de Kerk be zielen moet. 4 Yzeren weg van Ucblervclde op Wenriie. (vertrek) (vertrek) (acnkomsi) (aenkonisl) 200 FEUILLETON VAN ’T BOTERKUIPJE. V- zich te ent der 7 50 7 5" 7 45 7 55 8 05 8 15 8 25 8 50 8 45 i 9 15 9 50 9 55 9 45 9 55 10 05 10 12 10 20 10 50 2 10 2 25 2 50 2 40 2 50 5 00 5 07 5 15 5 25 5 50 5 57 6 05 6 15 6 25 6 55 6 45 C 50 7 05 7 40 7 55 8 00 8 10 8 20 8 50 8 57 8 45 9 55 12 05 12 12 12 20 12 50 12 40 12 50 1 00 1 05 1 20 LiCIITERVF.LDE Cortemarek Handzaeme. Zarren Eessen DlXMUÜE. Ooslkerke Avecapelle Veur.ne i ucr des I iffe pre- I uchtcn, <r In myn hert sprak de pligt eens kristen, eens broe ders. Ik heb liaer in voorbeeld van den bermherligen Sainaritaen, getroost en geholpen. Ik heb uwe Bertha een buis van liefdadigheid binnen geleid, waer de zuster der tncnschlievetidheid, hare weldaden op den armen ver spreid; waer hei kind der weelde soms de glans der groote wéreld komt vergelen, om troostend neer te knie len aen bet bed van den ongelukkiger). Zy had vele maenden smertelyk rondgezworven, en uitgepul door het lyden, arm en bleek, heeft de liefdevolle zuster, den blos op de wangen terug gebragt. Broeder, zy was goed en schoon Dikwyls deed zy tranen aen myne oogen ontrollen, wanneer zy my haer lyden afschilderde; dikwyls als haer bleek gelaet, hare zoete gewaterde blik zich ten hemel wendde, heb ik haer met aendoening aen myn kloppend hert gedrukt en tranen op haer jeugdig hoofd doen nedervloeijen. Bertha was de liefde van allen, want er was een edel gevoel in hare ziel, dat zich weldra innig verbond met den I edelen geest der zuster. Zy vond er deelneming en troost. Als zy ongekunsteld haer lyden verhaelde, dan zwommen de oogen in tranen, dan baden allen voor Bertba, en dan, door een heilig gevoel aengedreven, vroeg zy ook dat men bidden zou voor u, voor haren Herman Geruimen lyd zwierf ik, na die vreedzame dagen, rond; want ik wierd geroepen om liefdegiften voor de gevonden ie hebben, waerop zy haer jong en afgebeuhi i, i'.h A BONNE M EMS-PR YS BY JAKE (voorop betaelbaer) Buitenstad, Franks; met Int Supplement, H Franks Men schryfl iu ten burcele Wilgendykstrael, N° 20. Aunoncen, <leti drukregel, 15 eenlinien. Alle Allichen hy den Uitgever dezes gedrukt, worden onvergeld in het Hot. geplaeisl. Caerenboveii worden er wekelyks een groot aeitlai nummers verzonden, om des le meer publiciteit aen de bekendmakingen le geven. Eerste kwartier der Maen, den 12, Volle maen, den 19; Laetste kwartier, den 26A teutte maen, den 4. Derde Vervolg. Hare geschiedenis is kort, broederZy is byna de uwe. De storm der wereld heeft haer ook onmeêdoogend verbryzeld, want er is geen strenger, geen onbermbertiger wreker, in het vooroordeel, dau de wereld. Ik zag haer op een avond weder, zittende op de tem peltrappen, gehuld in de lompen der ellende. Het mar merbeeld der goddelyke moeder is niet bleekerniet stnerielyker, dan zy was. Zy smeekte stervend om een stuk brood.... Velen waren haer voorby gegaen zonder haer te zien zy had smeekend de hermelynen mantels der vrou wen gekust; maer hare stem wierd verdoofd in al liet klagende gedruisch, dal langs de kerkerlrappen opsteeg. kloosters in te zamelen. Moede van hel zwerven, door storm en wind, heb ik my na dien togt de sneeuwwitte kroon van den ouderdom om den schedel zien weven en ik keerde doodelyk ziek terug. Uwe zuster had het eenzame gesticht verlaten, en echter had ik gehoopt, dat zy my aen het ziekbed tol schuls-engel znu gestrekt heb ben. Ik heb veel geleden om dat afzyn men zegde try, dal ik dikwyls tol in myne ylende koorts, haren naem uit sprak. om myn brandend voorhoofd le komen verkoelen. Toen ik herstelde, wierd ik geroepen de dienst des Heeren op eene andere plaets voort te zeilen. Op eenen avond klopte men aen myne wooning. De ongelukkige klopte er nooit te vergeefs. Men riep my iu een der paleizen, waer eene boetelinge my wachtte. Ik zag er uwe zuster terugdoch niet meer gebogen onderdo lompen der ellende; niet zoo als gy, ongelukkige broeder, door de onbermherlige wereld op eene nsekle rots ge slingerd maer gebukt onder de pracht in hei midden der schittering.... De jongeling maekte eene snelle beweging vaa ver- I wondering. Ryk! maer helaes! misdadig. Allengs verblind door de schatten, die men om har« schoonheid aen hare voelen kwam nederleggen, vergal zy de stem van eenvoud en deugd geheel in haren boezem, en gelukkig een hert Verlrek-uren der treinen. 1 JULY 1865. Veurne Avecapelle Ooslkerke Dixmude. Eessen Zarren Handzaeme. Cortemarek Lic.htervelbe door A. SNIEDERS, Jr. ei. i 21 75 I I 112—1 i 15 59 i 11 I i 18 - I i E i -I i --- I i I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1