mswotfimoQSia. r g i'ii N° 24. Achttiende jaer. Dixmude, 16 Een Donderdagsblad. zen en, tbriek det ikschriftei Zoos Juny ,1864. ;d wordei ANYiNCK W J Voument zeren as- enheid is ■on hotel, magazyii ich by de Dixmude. r, Eesset het public ■oortdunn oltinen ei ie koleurei ige herstel oen, een ter zuid* >eslaende met aeo- uken met i Cilern, ste slagie Achter- vks twee het geéei rOITUM in eeniede el breede n achter), jen schooi twsiukkeo n Plaiond VIER mPEllKES uit liet leven vnn de kinderen eens moordenaers. p Marend «U, S Fr» irael, N’«’ - Alle Alik ivergeld ii> elyks ree f' icer publid het volgende Telkens, zegt hy, dal wy het lyk van eenen onzer mannen, van een’ vrydenker, naer zyne laetste rustplaets dragen, verheugt het ons te zien dal uil den grafkuil eene kreet opryst van opstand tegen God, tegen den hemel en de aerde. Op dit zien siddert de Kerk tot in hare grond vesten en de zielen worden er van aengedaen. Van Peene is volgens wensch gestorven, hy heeft den Priester versmaed, hy is als vrydenker gestorven, en heeft eindelyk bewezen DAT DE VREDE DER ZIEL HAREN OORSPRONG VINDT IN DE VERLOOCHENING VAN GOD. De tweede spreker, D. Brismée, riep uit dal Van Peene vooral zynen moed had lalen blyken met niet alleen den priester, maer ook de hos- pitael-zuster van zyn doodsbed le versloolen. En ziedaer eene manifestatie welke openllyk gepleegd wordt legen God, legen den katholyken godsdienst, in de hoofdstad van een kalholyk land PRALERY VAN GODDELOOSHEID. Het is dan wel zoo; neen, ’t kan geene inbeel ding meer zyn voor zekere lieden die in alles roos en goud zien wat van ’t schyn-liberalismus uit- gael; het zyn feiten die men aen den dag brengt, feiten die onbetwislbaer zyn en die wy onze lezers zullen onder ’t oog brengen. Ja, daer zyn dingen die men schrikkelyk heelen moet; en onder deze komen voorzekerde manifes talien van goddeloosheid voor, die door de Solidai- ren in ons kalholyk Belgie zyn ingerigl geworden. Het was die sekte voorbehouden te toonen hoe ver de haet tegen de godsdienstige leering de dis cipelen van het vrye onderzoek leiden kan. Nimmer zagen wy in ons land de goddeloosheid zoo ver dryven als by de ter aerde bestelling der stoflelyke overblyfselen van Van Peene, eenen jongeling die de verledene week te Brussel iu hel gasthuis is gestorven. Van Peene was van bitrgerlyke afkomst en had eene burgerlyke opvoeding ontvangen. Hy was lid van hel taelminnend genootschap De Vla mingen vooruit! Goed van inborst, braef en werkzaem, was hy hel liefkind van zyne ouders in zyne eerste jeugd. Maer hy vertrouwde zich onge- lukkiglyk zonder achterdocht op zyue jonge vrien den die hem allengskens den geest van godsdienst en geloof ontrukten, en eens op den dwaelweg, vreemd geworden aen den priester dien hy in de zoogenaemde liberale dagbladen leeren versmaden en belasteren bad, stond hy alleen, gansch alleen te midden der verleiding van de wereld en omringd van mannen die de dood gezworen hadden aen de godsdienstige gevoelens die hymel de moedermelk had ingezogeu. Voorwaer een hoogst kritieke toestand Den priester had men hem afgeschilderd als een ikzuchtig mensch, een wellusteling, een gierigaerd, welk vertrouwen kon hy dan in hem stellen? Den kloosterling kwam hem als een ledigganger, een vetbroêr voor, en hy had eenen haet tegen hem opgeval Beklagensweerdig zyn ze die gelooven aen de goddelooze schreeuweryen der schyn-liberale dag bladen, en zich zulk valsch denkbeeld maken van den priester en den kloosterling. Waer immers moet hy, die van den regten weg is afgedwaeld en en op hel kerkhof der katholyken! Wy moeten bierby eene opmerking maken. Men betwist ons het regt op onze kerkhoven, maer wie is de kalholyke die dit regt nog zal betwisten in tegenwoordigheid van zulke feiten? Men roept openllyk uit, dat de vrede der ziel haren oorsprong vindt in de verloochening van God, en dit wel op de plaets waer de beenderen rusten onzer nabestaen- den onder de schaduw van het kruis, het zinne beeld der liefde van eenen God voor de menschen! Men wil dan het kalholyk kerkhol onleeren, en die mannen die de hand lot die onteering zullen leenen, zouden wel de katholyken zyn? Neen, dit kunnen wy niet gelooven. En ’t is nog op dezen oogenblik, zegt de Eman cipation, dal een Bara, een Hymans, eenFrère, in de Kamer de volksdrillen tegen dejr priester en den kloosterling opwekken, om de religie al meer en meer hatelyk by T volk te maken. Men ziel dus wel dat de Francma?onnery niet wer keloos blyft. Ze vertoont zich overaliu de Kamer en op het kalholyke kerkhof, in de dagbladen van het schyn-Liberalismus en op markten en plaetsen, waer ze schimpschriften rondleurt tegen de Jesuieten en de kloosterorders. den priester en den kloosterling veracht en lydt aen wroeging van T geweten, waer eu by wie moet hy zich wonden om zyn lydend hert te stillen? En wat hier evenzeer beklagensweerdig voor komt, T is te zien dal die dagbladen die onophou dend laster en srnaed werpen op den priester en den kloosterling, ingang vinden in de kalholyke huizen Er bleef dan den ongelukkigen Van Peene niets anders over om zyn knagend hert te stillen dan zich in de armen te werpen zyner goddelooze makkers. Dit deed hy ook, en zoo stierf hy dezer dagen in den bloei zyns levens, den God verloo chenende die hem hel weldaed des levens had geschonken. Werpen wy nu den rouwsluijer over het bestaen van den jongen godsdiensthater en begeven wy ons naer het... katholyke kerkhof waer zyne makkers hem begraven. Destoet is uitsluitelyk gevormd uit Solidairen. Die mannen, die gezworen hebben dat ze God en de Kerk verloochenen zullen lol op hun doodsbed, vergezellen het lyk van \an Peene naer hel graf, over welk drie redevoeringen ongesproken worden in tegenwoordigheid van eene aenzieolyke volksmenigte. Onder ander zegt de eerste spreker, Eug. Steens, Wy verwachtten ons zondag laetst aen een arti kel in hel Weekblad, waerin het gazelje wederom lucht zou gegeven hebben aen de wanhoop waerin de zoo gezegd liberale party der stad gedompeld ligt. Immers de loop der dagen had ons den ver- jaerdag aengebtagl van den 9d'“ juny 1865, dag van ramspoed voor de mannen van hel Weekblad. Wy zyn in onze verwachting niet bedrogen geworden. Zondag laetst schreef hel Weekblad de volgende regelen neer, onder het opschrift van De ver- jaerdag der schande van Dixmude. Eergisteren was het een jaer geleden dal onze stad hare eer, haren gloriekrans, hare weerdigheid, hare magt in flarden scheurde die dag was een dag van droefheid en verontweerdigingDe 9juny staet met bloedige letteren in de geschiedenis gedruktDixmude, gy die eens aen het hoofd der steden stond, waer vriendschap, een- dragt, vrede en broederlykheid heerschten, gy wordt nu veracht van den burger der groote sle- I B FEUILLETON VAN *T BOTERKUIPJE. onrn. f 1> D 1> D D <L D D tC’huis Pi isterie van lerende te 'ING vac inacn, <*en aen, den 4 zyne lippen. Bertha stond stil; zy twyfelde in den weg, en snel nade rende, greep zy dien man by den arm en duwde hem toe De weg naer den stroom Waer is hy? Spreek.... De weg naer den siroom?.. Ha ha Hebt gy dorst?.. Spreek! spreek! ik ben vreemdelinge in deze stad. Regt toe maer, regt toe!... Ha! ha! ha! De rivier leeg drinken!... Regt toe maer! regt toe!... Bertha ylde voort. De dronkaerd stond plotseling stilhy peisl en er scheen een lichtstrael door zyn verstand te dringen. De rivier leeg drinken!... Zyt gy dwaes?... Neen, neen die vrouw gaet zich dooden... Ja... ik heb het ge zien... Zy had haest om aen den stroom te zyn... Gy moet haer redden... Daerby; dat geeft geld... Men zal er u om beloonen... Maer neen... belooning of niet, gy moet haer van den dood bevryden. En plotseling, als kregen zyne beenen kracht door dit besluit, vangt hy den loop aen, en snelt de ongelukkige moeder achterna. Hy bereikt bet buiteu-einde der stad, waer eene rivier, onder reusachltge hoornen, langzaem en rustig hare golven voortrolde. Hy staet stil, luistert; doch hoort niets meer dan het gonzen van den wind door de hooge toppen der boomen. Hy nadert, luistert nog; alles staet stil. Het lykje was reeds op den bodem 'van het doorschynende graf gezonken, eeitige schreden van daer leunde Bertha tegen den boomstam, en de gedachte van zelfmoord betooverde haer. Zy benydde de rust van haer kind; zy wilde ook in dat golvende graf dalen, dacr haer wicht gaen omhelzen, en hel aen haren boezem doen rus ten. Maermisschien is er nog hoopmisschien zal door A. SNIEDERS, Jn. 5 Jnny. - a (I 75 a 21 -a 1 25 a 12 3 a 14 0 a II 7 a 18 -a 0 a .6 10 a 4 10 a - Vyfde Vervolg. Eindelyk ontwaekte zy uit die geest-verbystering; bet was of de geest haers vaders plotseling door hel armoedig verblyf kwam zweven, en haer het schavot te binnen bragt. Zy beefde, en hy ieder gedommel in de straet, by ieder gekletter van den wind, met de gebroken ruiten, dacht zy het geregl te boeren, dat haer naer de gevangenis kwam slepen. Dan greep zy snel hel lykje van het kind, borg het in haren voorseboot, blies hel lamplicht uit, en ging behoedzaeni naer de deur. Bevend en telkens weêr- houden daelde zy den trap af en schoof snel in de schaduw der huizen voort. Als een voetstap zich hooreu liet, dan ylde zy sneller, en wien zy voorby vlugle, wendde ver wonderd het hoofd om. Naby een straetlanteern bevond zich een man uit de lage volksklas, wiens gelael hel spoor der losbandigheid en dronkenschap droeg, en wiens kleederen, by helder daglicht, zouden aengeduid hebben dal minder de armoe de dan de slordigheid, hem zoo walg-verwekkend deden voorkomen. Hy waggelde en scheen dronken te zyn; ge broken woorden en zang kwamen onafgebroken ove Frederik nog terug keeren, haer weder liefhebben zonder haer kind. Ydele oroornNeen, roept haer hert haer toe, met den dichter der helle (Dante) Doe afstand van alle hoop En wat dan?... Sterven dat is hel «enigste wat er nog oversebiet. Welnu, hel zy zoo, morde zy wanhopig. Een oogenblik staerde zy op het water, gaf geen her denken moer aen het verledene, dacht aeu haer kind en stortte met eene yselyke schreeuw den dood in de armen. Nog stond op dat oogenblik de werkman met ingetogen adem te luisteren, en toen de schreeuw en de bons in het water langs den siroom klonk, naderde hy met een sprong de rivier, en slingerde zich met een wilde kracht inden vloed, hy berekende geen gevaer in de duisternis; hy worstelde als een reus legen de golven, nu onder dan boven. Hy mogl dan een ongelukkig slaef van den drank zyn cf niet, er klopte in dat gevaer eene brandende zucht tot redding iu zyne ziel! Daer klemt zyne band zich om een vlottend voorwerp; hy tast, en een schreeuw die als uitzinnig scheen, daverde over hel water. Hy had de drenkelinge met de lange lokken aeugegrepen. Met kracht inspanning brengt hy liter, worstelend met de golven, aen den oever. Hy was trotsch op zich-zelven hy voelde zich gelukkig die edele daed begaeu te hebben... Lalen wy de beschryving van dit tooneel daer, het is koud, te langdradig voor onze inbeelding de redder zelve bekommert er zich niet meer mede. Nadat hy inderdaed van eenige toegesnelden, eene som geld ter belooning ontvan gen heeft, onttrekt hy zich aen de lofspraek der menigte. (Wordt voor tg ezel]. BJe 9de Juny SSS3 en het Weekblad.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1