I r I k J des te meer daer de jongeling zeil er niet handelwyze geven moei? Indien iemand zoo iels I ahe van achting I (1) De lil van Réaum graden. c De volge dan heden I Over eenige dagen heeft men te Brussel op een der theaters een komedie-stuk vertoond, voor titel hebbende De Jesuieten. In dit stuk wierden de Jesuieleii voorgesteld ais monsters var: boosheid en hebzucht. Het proces De Buck wierd van het hof van assisen op den theater gebragl. De galei boef van 'loulon kwam er voor als een toonbeeld van eerlvkheid; de Jesuieten integendeel als de grootste schurken die men vinden kan, aengezien ze wierden voorgesleld als mannen die, om te beter hun slagtoffer zyn geld te kunnen alpersen, hem vooreerst zochten te verleiden. Alle avonden «oonde eene talryke menigte dit liberale drama by. Men schreeuwde en tierde, men huilde legen deze kloosterlingen, ’t is de mintsle- rieele Echo du Parlement die hel zelve zegt, en ziedaer den eerbied dien onze liberalen de gods dienstige instellingen toedrageu Konfrater Weekblad, hoe vindt ge dit slaelke van liberale verdraegzaemheid? Het Weekblad zegt dat de katholyken, by de hel ste kiezing te Leuven 5UÜ gesteendrukte slem- brieljes in de stembus gesleken hebben. Dat is een leugen zoo groot als deze van den Progrès. en den Journal de (.and opziglens M. DeConinck. Ook zul hei bladje daer niet meer op wederkeeren. CitStSSGU niynen neus I beleefde Irani ontvangen, w graenije zout het de heste t veel gevoeligh merlyk verbas aeii,'ziedaer Haren hebil der aenslagen dienst gepleej protestanten I wy aen de on: ’t akkoord, ’t jets wilde vot stryd is mei o de protestant protestant alk testeren leger dienst. En als opinie aengev fcning van he hy zyne regie tanten overze groole slecht Maer Mynf gy rny wel vr u geern iels s daeraen zal nieuws dat re oogen heb ge 'K en zal d de lelegratnir gevlogen mei lyken oorlog de zoowal juist alsof m< deze duistert weder, zondi Een weinig j melden dale slaen en de gedreven, sp verspreiden zelfs geheeie zoo dikke w< en volkryke i het licht der Nauwelykr brand verw gram meldt geduld en w; brengt de dr nieuwsgierig 18 Mei laets 554 iandver Den 28 Junj namen een i gezouderd, doom en zoi kleinen afsl; welke over brug was ju dat het lok rasheid in d sloten char scheid ik ui bulair van overlatende naby onze s dal onze I kwetsten ei kerkhof zyn werkt ueers van de verc Nu, Myrd wat’k moet te spreken politiek is ik bevind e mannen, w koekoek of dal de prat; hel my vau heeft wanneer minderjarige Italjaoers. legen tien wil als’tgeen het Weekblad sjpifrtll, oenen achtbaren persoon naer T hoofd moest werpen in een Ireffe- lyk gezelschap, zou zulke ONBESCHOETHEID wel dooi de peisoouen van hel gezelschap worden gedoogd? Eu zooniet, welken naem moet men dan geven aen de handelwyze van hel Weekblad"! W\ moeien hel niet zeggen, de onpatlyrlige ca wel opgebragle lezer heelt alteeds hel woord uit gesproken. Een liberael bladje van Nyvel, hel enfant terri ble dei miuisterieele hbeialen, zegt dal al de amb tenaren van Nyvel liberael zyn. Burgemeester en Schepenen zyn liberael; al de leden der regteilyke orde zyn liberael. een regler uitgezonderd en on der de notarissen ter residentie van Nyvel, is er maer een die geen liberael is. Dat men dan nog zegge dal hel ministerie Bo- gier-Eière niet gezorgd heelt om de vette postjes aetr zyne mannen uit te deden. En toch heeft de kalliülyke kandidaet, graef de Meeüws. een groo- ler getal stemmen bekomen dan de volstrekte meerderheid. Wal zoude het geweest zyn indien maer de helft der hooge bedienden van Nyvel, liberael geweest waren en dank van hunne vaders en moeders, die al weenende hunne kinderen smeekten van by hen te blyven, door verleidende voorstellen in de legerbenden van Garibaldi wierden ingdyfd. "at moet daeruit besloten worden? ’T is dat onze vyanden de kinderen alle vryheid willen geven voor het kwaed, en hun al het regt willen ontne men voor het goed. Is ’t zoo, Weekblad, of is ’t zoo niet? doopt was en den katholvken godsdienst bad om helsd, kwam zyn vader, die, opgemaekl door eene en andere vyanden van Bomen, er legen, en eischte dal zyn zoon jood zou blyven zoo als hy V MONTREAL (Canaria), 10 July 1864 (Thermo meter 87 graden Fahrenheit, (t) in de sebaduwe. Mynheer de eigenaer van 'l Boterkupje, Myne goede vrouw wil dal ik naer Dixmude schryf om nieuws te wetenveroorluuf my dat ik eeus ’luwen» Het Weekblad ziet er waerlyk uit als iemand die het hoofd verliest; hel bladje doolt en raest van den morgen tot den avond of het scheldt en ver- wyt, en dan valt het van Peer op Pauw, van Pauw op Peer, of het lastert, en dan gaet het al de palen der welvoegelykbeid te buiten, Wy hebben altyd gemeend, en zoo meenen het alle dagbladen, een paer of drie misschien uitge zonderd waeronder hel Wekblad van Dixmude, dal alle akten welke niet van hel politiek domein ,°f ,K‘Ue,v(; ,De™l_ zyn of er geene regtstreeksébe of onregtstreeksche 1 - liet Weekblad en zyne mannen vallen onzen bur gemeester aen, omdat hy de samenscholing van volk welke maendag laetst acht dagen plaets had voor hel huis-vanhoutte, niet by het begin heeft doen uiteengaen. Wy zullen hier woorden. Vooreerst was de burgemeester niet ter plaets; op dien avond kon hy niet uitgaen, dewyl hy leed aen eene ligte wonde aen ’tbeen. Ten tweeden was de kommissaris van politie ter plaets, en aen hem viel den pligt die samenscholing, als hy ’t noodig oordeelde, te doen uiteen gaen, of den burge meester te verwittigen. Hy heeft het eene noch het andere gedaen. Ergo, al de schuld, als er oproer ware ontstaen, zou aen den kommissaris moeten toegeweten wor den. Maer de kommisuaris is hun man, hy werkt hun in de hand, en vandaer dat zy den burgemees ter en niet den kommissaris aenvallen. Maer nog een woordje. Waer was M. Debreyne onze oud-burgemeester, toen in 1850 het canaillie- volk de katholyken en vooral de geestelyken op onze markten in onze stralen assommeerde? Een woordeke aniwooid daerop, konfrater Weekblad? Het Bolerkuipje loopt er ook al tegen. Wy heb ben gezegd: eenige onafhankelyken riepen Leve M. De Coninck! Leve onze burgeryen de konfrater vraegt, ot de party der onafhankelyken de roekc- looze daed van Vanhoutte aenveerdt. In T geheeie niet. Door onafhankelyken hebben wy eenige dier arme lieden bedoeld die dit geroep aenhieven en die zeker zoo wel als wy, aenspraek mogen maken op onaf hankelykheid, want de arbeid is de verdiende loon wel weerd. Een werkman moet geen ver- slaefd man wezen, en wy protesteren openllyk le gen het gezegde van het Weekblad, dat in hem een verslaefd persoon, een werktuig zien wil. Ten an deren, al hadden eenige dier ona/hankelyke werk lieden zich aen oproer pligtig gemaekt, nog zou de party de veranlwoordelykheid op zich niel moeten nemen voor daden waervan zy geene voor- afgaende kennis had en dezelve by alle gelegen heid veroordeelt. Tydetis eenige volt veel partyj houden w nieente gej misnoegd, Coninck, o en bekwan opregten moest zeer Een man er zich ug er zal hier neen, geen meu zich wie van de beide pariten gtdyk of ougelyk heeft. En wy spieken nog van de lasteringen niet die vroegere cummeis van hel Weekblad tegen achtbare persoouen van stad zyn gerigt geworden, wy gewagen hier enkel van. In l laeisle rummer r- - c, - ven dit blad, en vragen aen elk weldenkend en dien armen vader, dit slagtoffer der pautelyke in- welopgevoed persoon welken uaem men aen zulke kwisitie, kan bejammeren, geen wooid gerept handelwyze geven moei? Indien iemand zoo iels een paer woorden op ant- N'og eeu staelke van de achting onzer liberalen voor den godsdienst. De liberale gazellen vallen Z. H. den Paus op de onbelamelykste wyze aen. En ziehier ter welker gelegenheid De 14jarige zoon van eenen jood, de jeugdige Coen, die in een kal holy k gesticht der roomsche Staten ter studie ging, had leeds meermalen zyn vei langen uitgedrnkt om den katholyken gods dienst te omhelzen. Daer wierd kennis van gege ven aen hel roomsch goevernemenl, dat, den vader doende vragen of hy er zou in toegestemd hebben dal zyn zoon katholyk wierd, geen antwoord kreeg. «che republiek, ten jare 1801, met paus Pius VII overeengekomen is om de kerkgoederen, die gesto len waren, te behouden, op voorwaerde dal de geestelykheid in vergoeding voor dit goed door den Stael op eene beboorlyke manier zoude bezoldigd worden. Welnu, hoe hoog loopt wel de bezoldiging der geestelyken? De pastoor, die iu de noodzake- lykbeid gesteld wordt duizend liefdegiften te doen op een jaer. want, wanneer hy, b. v., gaet beregten en zieken bezoeken iu een arm huis, waer moeder op hel ziekenbed gekluisterd ligt, waer vader geen werk heeft of niet werken kan, waer de kinderen van koude en honger staen te bibberen, kan die man dit ongelukkig huisgezin verlaten zonder eene milde aelmoes te hebben gegeven om voor hetzelve wal brood en branding te koopen? En dn arm huisgezin moet hy somwylen gedurende veischeide maeoden en weken bezoeken en wanneer hy van daer weggael, stael niet zelden een ander ongelukkige naer troost en bystand te wach ten. En hoeveel ontvangt die man jaerlyks van den Stael? Minder dan een kommies der accynsenEn is hel dan nog aen de liberalen dat de pastoor dit pensioen te danken heeft? Hy had het tydens hel hollandsch protestantsche besluer, hy had hel toen de katholyken aen T roer waren. En de libe ralen, wanneer zy laetstmael gezien ’s lands hndget zulks eenigzins toeliet de pensioenen der meeste groote en kleine ambtenaren voor iets verhoogden, hebben ze het pensioen der geeste- lyken, zonder dat zy zulks ooit gevraegd hadden, mede voor iets verhoogd. Waerom? Omdat zyten eerstengeern de tribu nate mannen aen hunnen kant gekregen hadden, als de vrederegters, de prokureurs, enz., en daer- om verhoogden ze het pensioen dezer mannen wel van een derde, terwyl ze dit der kleinste ambtena ren van geen veertigste verhoogdenlen tweeden, omdat zy er belang in stellen de geestelyken voor ambtenaren van den Stael te doen doorgaen, die zouden moeten plooijen naer hunnen wil; ten der den, omdat zy er belang in stellen te kunnen zeg gen dal zy de religie bevoordeeligen met hel pen sioen der geestelyken te verhoogen, en ten vierden en T gene hel meeste is omdat zy daermede de kleingeestige of eenvoudige lieden hebben ge meend le kunnen bedriegen met ze voor oogen te stellen dal ze geen vyanden zyn van de religie, gezien zy hare bedienaers ruim betalen!.... Konlraler Weekblad, hebt ge daer iels tegen in le tffengen? In geval van ja, begin maer, want in een volgend nummer zullen wy eens uiteen doen en bewyzen hoe uwe mannen de religie stelselma- tiglïk tegenwerken en zelfs met de katholyken slechtet en trouweloozer le werk gaen dan met de protestanten. De iXouvelliste van Gent spreekt van een feit hetwelk de Progrès van Ypere en den Journal de Gand wel duer zonden kunnen kosten. Die bladen hebben gezegd dat, ten dage der kiezingen, M. De Coninck zich aen het hoofd van vyf-en-twintig Merckemscbe stokslagers naer Ypere heeft begeven om er de liberalen te bedreigen, en, wie weet, morsdood te slaen. Onze volksvertegenwoordiger zou zyne zoogeoaemde stokslagers, hy hunne aeu- komsl le Ypere, (Jt) hanks in goud belaeld hebben. Nu, ouze ingezetenen kunnen allen overtuigd zytr dal dit een lengen is vau ’l begin tol T einde, dewyl M. De Coninck op den dag der kiezing in onze stad vei bleven is van ’s morgeus om 8 12 ure lot ’s avonds o-n 7 ute. Wy raden onze lezers aen die een fransch dagblad willen lezen, zich te abonneren op het welgeschreven dagblad Lo Belgique. Alwie eene L voor een jaer, len pryze van 14 franks, zal Lel blad van nu lol Nieuto- belrekking mede hebben,' van natuer niet zyn om jaer 1865 gratis ontvangen. in de dagbladen ie worden opgenomeu. j Men kan inschryven ten onzen bureele. Be- VOORAF. I Zoo is ’i dal een eerlyk en gewetensvol dagblad- taling Gisteren, dingsdag, was het de opening der beide Kamers, la den Senael hebben ze niels uit gezet; ook zyn de Seuaieurs gaen wandelen tot voorder order. In de Kamer hebben ze 55 kiezin gen goedgekeurd, waeionder deze van Dixmude en Veurüe, en akte genomen van eenige reklamatien tegen de kiezingen van Leuven, Waremme, Nyvel; en Thuin. L—J!" J i JU!"1 '■■iLlL.'Jjlj!L!!_! J rSTf Daeruit wierd besloten dal de vader er zich niet eene hel verdiende loon niet betalen wil, noch dal legen verzette. Maei wanneer de jongeling ge- de andere zyne rekening le boog gesteld heeft, omdat dit zaken zyn waer de politiek noch eene pu blieke admiuislialte niets iu te zien heelt en waer- iu hy daercuboven onbevoegd is te oerdeelen, ge- i zien, ingeval van geene overeenkomst tusseben de het te voren was. Doch tialuerlyk konden de leer- I beide parlyen. hy, gazettier, niel, maer bel Ceregt meesters vau den zoon daer niel in toestemmen, i alleen beslissen kan, of moet, dv» uavi uc l van hooren wilde. Van dae> de uitvallen der liberale j dagbladpers legen den Paus, wien zy beschuldigen i in kinderen aen hunne ouders te ouirooveti. Doch wat hier vooral te bemerken valt, ’t is dal diezelfde drukpers, die niet genoog het lot van schryver geene artikelen in zyne gazet schryft of overneemt die, builen alle politiek en zake van j openbare administratie, de goede faem en ro van treffelyke persoouen in verdenking brengen by i T publiek. Een gewetensvol dagblads.chryver zal dus in zyn blad niel schryven dal, by gelegenheid van een geschil tusschen geburen ontstaen, de

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 2