1 Achttiende jacr. 1V 55. 1 September 1864. Dixrnude, Een DonderdagsblafL Het Weekblad en het schyn- liberalismus. >n I L II ia n dé VIER HliPElim oil het leven van de kinderen eens moordenaers. Hewel, wat denkt gy dat de Indépendance, het hoofd-orgaen der liberalen, daervan zegt? Ziehier Wy beklagen dit feit, zegt het blad, omdat het eene inbreuk maekt op de persoonlyke vryheid; maer als wy naer de oorzaek daervan zoeken, vin den wy dat DE PL1GTIGE DE KATIIOLYKE GODSDIENST ZELVE IShel is de katholy ke gods dienst die de oorsprong is van het kwaed en van de misbruiken die gepleegd worden in name van het ge loof. Als de pastoor de opvoeding der hinders niet zoo zeer betrachtte, dewyl de Kerk de zielen maer VER SLA VEN KAN en ze dikwijls naer het VERDERE LEI<>T, dan zouden wy van zulke aenslagen geen getuige zyn. Daertegen bestaet maer een middel, namelykDEN GODSDIENST OP EENEN GEHEEL ANDEREN VOET IN TE RIGTEN. De HERVORMING, ziedaer hetgeen wy moeten hebben. Welnu, kalhclyke lezers, is dit klaer genoeg? ’T is onze godsdienst die moet veranderd worden, de Indépendance zegt het uitdrukkelyk’lis de hervorming die wy moeten hebben zoo als ze in de XVle eeuw gevorderd wierd door Luther en Calvyn Geen wonder dus dat de liberale kiezingen te Brussel, te Brugge, le Gent, te Nyvel, te Bastogne. te Soignies, te Thuin, enz., gevierd geweest zyn onder het geroep van Weg met de kalool! weg met de kloosters! Geen wonder dat te Charleroy, by den uitslag der kiezingen welken in voordeele was der liberalen, de protestanten hunnen tempel verlicht hebben de schynliberalen willen het protesiantis- mus invoeren; ze willen ons, katholyken,protestant maken, het is zoo klaer als dat twee en twee vier is. En wat zegt hel Weekblad? Dat de liberalen VOORSTAENDERS zyn van den godsdienst. Eu wat zal hel zondag op deze regelen antwoorden:? Geen woord. Ziedaer de reglzinnigheid onzer tegenstrevers! En ziel daer hoe die liberale bladen zich uit slag tre.kken Maer al is *t dat het Weekblad alzoo met den eersten keer tenden is gezet, zullen wy niet laten van hel eenen tweeden, eenen derden en eenen honderdsten keer den mond le sloppen. Wy houden dus staende dat hel sdhyn-liberalis- mus den godsdienst VYANDIG is, en lol nader bewys geven wy het volgende Hetgeen wy gaen schryven is geheel nieuw, acn- gezien hel maer ten kalven de verledene week is voorgevallen. Onze lezers welen dal de Indépendance en de Echo du Parlement de hoold-organen zyn van ons ministerie. Welnu, wal schryft de Indépendance ter gelegenheid van een feil dal wy zoo aenstonds zullen uitleggen? Ziehier Woensdag laetst, zoo rond den middag, gael een bejaerde priester, de heer abbé Van Relcom, dooi de gaendery St.-Hubert, le Brussel, en wordt er ontmoet door een man der werkende klas die, zonder een woord te spreken, den onderling eenen geweldigen slag in bet aenzigt geeft. De priester, weel in bet eerste met wat er aen hebben, maer ziende dat de vent noch zot noch dwaes was, en enkelyk de slem der prieslerlyke liefde aenhoo- rende, zegt hy hem O ongelukkige, bet is le veelmaer ik vergeef u dewyl gy toch niet weel wal gy doel. Op die woorden antwoordt de schurk, die wel wist wal hy deed Ik had gezworen den eersten geesielyke, dien ik zou ontmoet hebben, eenen kaekslag te geven. En daerna, met dezelfde ge rustheid voegt hy erby Nu, doel my aenhouden als gy wilt.'» De priester zegde niets meer en ging zynen weg voort. De Journal de Rrurelles die de zaek de eersle heeft aengehacld, liet de vermelding van dit feit van de volgende regelen volgen Dat hel Weekblad op niet eene onzer vragen die wy het donderdag in ons eerste artikel hebben ge- daen, zou geantwoord hebben, noch dat het niel I eene der bewyzen die wy lol slaving onzer gezeg- I den hebben aengehaeld, zou getracht hebben te wederleggen, hebben wy voorzien. Immers al T geen wy gezegd hebben is niet le weerleggen. De schyn-ïiberale dagbladen mogen wel van het eene einde van het jaer tol hel andere herhalen dat I ze geen vyand zyn van den godsdienst, dat kunnen ze nog enkel de onnoozelaers wys maken, wanl de preuven van hel kontiarie slaen te styf in d’ooge. Hel Weekblad, om te proberen dat het bastaerd- libcralismus van hel ministerie Frère-Rogier den I godsdienst eerder voor dan legen is had tot preuve aengehaeld dat de liberalen kerken eu pas- I lorven als paleizen gebouwd hebben en de I pensioenen der geestelyken hebben verhoogd. Welnu, wy hebben klaerlyk beloond, ten eersten, I dal ze er niel van tusschen kunnen en moeten sub- I sidien geven voor T onderhoud en ’i bouwen van I kerken voor zooveel als ’l noodig is; ten tweeden, I wy hebben beloond dat, wanneer ze pastoryen bou- I wen als paleizen, ze vooreeisl het niel eens zyn I met hun zelven, aengezien ze de kloosterlingen I aenvallen omdat deze te groote en le schoone ge- I bouwen maken, leiwvl zy, liberalen, pastoryen als I PALEIZEN bouwen, iels ten anderen dal niel I noodig is en wal de pastoors ook niel vragen I wy hebben daerenboven klaetlyk bewezen waerom I de liberalen dit doenen len derden bobben wy I getoond waerom ze de pensioenen der geestelyken I hebben verhoogd. Hewel, opal hetgene wy daer gezegd en breed I bewezen hebben, antwoordt hel Weekblad geen I woord; eene prenf dat hetgene wy gezegd hebben waer is. Alleenlyk en dit zegt bet om dat hel met de zaek gcenen weg weet alleenlyk, zeggen I wy, schryft hel dit: dal het met onsgeene diskus- I sie zal aengaen, want dat het niets anders zou I moeten zeggen op eik woord dal wy schryven, I als GY LIEGT! üaM» HET BOTERKUI is P FEUILLETON VAN ’T BOTEHKUiPJE. O O O O dn, zyn de Slid den un- ag- ire :rd ge en, on- )ok aer ïen rat en is :u a- in jen lie >n, lie is. ‘kt iet ‘re y- iet en ;r- he yk y- e- el n l. O ie er d y- e. ld DOOR A. SNIEDERS, Jr. i In die houding rolde zyn roorgaendelyk leven in wilde boglen, in vlugüge tafereelen, voor hem heen. Zyne eerste jeugd, zyne eerste liefde maer neen! hy bad nooit be mint men had hem te vroeg in plaets van woorden van liefde, woorden van haet doen uitspreken de naem zy- ner moeder, zyner zuster klonk in zyn hart, Daer wrong zich eene onstuimige bron van tranen, door de dikke korst die zyn hart omgaf, en zy stroomden over zyne wangen. Maer plotseling sprong hy open zyn hollen stop driftig door den kerker doende weergalmen, morde Ly «Weg! weg! beelden van het verledene, gy pynigt my! Gy doel my reeds den doodstryd ondergaen.... Gy tnaekl tuy week als een kind.... Te vergeefs trachtte hy die gedachten te verwyderen, zy stonden hem voor de oogenzy riepen hem toe, en smeekten hem tol haer te komen Ik kan niet!... ik kan niet!.... riep hy jammerend uit, en sloeg Vich de gebalde vuisl op het voorhoofd. Het is te hel!... Daeris geene vergiffenis voor my.... Laet my in vrede! ik wil sterven gelyk ik geleefd heb.... Ik wil niet vergeven..-, ik wil dat tuyn laeisle ademlogt eene ver vloeking zy. Te vergeefs kwam hem het beeld van den gryzen pries ter in de gedachte, die hem jaren geleden op' het kerkhof der armen toesprak. Zyne woorden bragten geene balse ming in de ziel van den misdadiger. De stryd duerde voort. Het geweten klopte herit uu klagend in het hart, en deed hem angstig en gejaegd zyne cel op en neder slap pen, en soms in wanhoop om den dood vragen. Grauwer by eiken dag mierden zyne hairen, en yselyker wierd de uitdrukking van dit verdierlykt gelael. (Wordt vervolgd). gebruikt om onder het volk de alschuwelvke loocheningen en godslasteringen der vrydenkers en der solidairen, uil te slrooijetu Moeten al die ophitsingen niet vroeg of laet hunne vruchten dragen? Zyn de feiten het gevolg der leeringen niet? En kan het schandael, welk wy aen de algemeens verachting vooruitzetlen, nog iemand verwonderen, in te genwoordigheid van het woeste gcgrol dal eene menigte, gretig naer tegen-godsdienstige betoogingen, eiken avond in niet al terrine theaters hooren laet, lerwyl de tuinisteri- eele pers met haer in de banden klapt Achtste Vervolg. I Zyne vuist, die bruin als roestig yzer scheen, klampte IB Zlc'j *n den hals van Frederik, eu drukte hem beweegloos «pden grond. Dan hel hoofd oprigtende, sprak hy tol zyne makkers die hem acnspoorden zyne prooi telossen. EH Laet my hem vermoorden... ik heb dorst naer zyn «■bloed.Hy W.1S ryg en en wy waren eerlyke <f»'vei'klie<tenwy waren geene schelmen zoo als thans... Hy ■heelt tnyne zuster misleidt en bedrogen; hy beeft haer in ■schande en oneer gestort; hy heeft óns uil de arme ■^ooning gejaegd, die wy bewóonden, en aen honger en ■♦’Jende prys gegeven.... O, ik heb dorst naer dat bloed.... a‘ S’. en zegt aen de justitie dat ik hel beo die bem Mvermoord heb. l.j1' rai,,pzalige wrong zyne vuisten om Frederiks cel, waeruit kei mende erbartning, genade steeg. j "as ee|> verscbrikkelyk tafereel in dat enge. Hauw ei ‘ile 'erblyl. Herman scheen als een duivel des raeks zyne vingeren met hel bloed zyn» vyands le be- 101 s®1*-Eensklaps deed zich een donderend gedruisch W an builen hooren. De wacht eischle dal de deur zou Begunstigd door hen die het bestier in handen heb ben en met de medepligtigheid der plaetselyke overheden, neemt de voortplanting der goddeloosheid meer en meer toe. Alles wordt in het werk gelegd om legen den gods dienst de minachting op te beuren: dag- en periodieke bladen, schriften, gezangen, spotprinlcn op de straten uit gedeeld, theaterstukken, al de verleidingsmiddelen worden geopend worden. Op die bekende stem ontstond er eene opschudding in de herborg, en als een weerlicht ver dween de een voor, de andere na, zonder dat men wist waer zy gebleven waren. Herman bleef, en hield zich niet zyne prooi bezig. De wacht stormde weldra onstuimig binnen en men rukte den moordenaer van zyn bloedend offer, om bem de kluisters aen le doen. Wat gaf hem dit? Was by niet gewoon aen zyne banden de kluisters te gevoelen? Het grootste deel zyns levens stond met beiden in betrekking. Wat gaf hem de moord Hy had in zynen haet legen de zatnenleving, dikwvls ver langd zyne vingers met dat bloed te kunnen bezoedelen Hy beefde dus niet, toen men zyne geblekte banden met boeijen belaedde. Gewillig volgde hy de wachten, lerwyl men den zieltogenden Frederik de eersle verpleging toediende. Titans zien wy Herman in de gevangenis terug. Berouw gevoelde hy niet’maer de zucht tot leven was weder met dubbele kracht in hem opgekomen. Hy bad zyne misdaed bekend, en dit gaf hem wroeging; want die bekentenis geleidde hem ouwederroepelyk naer hel schavot. Op het oogenblik dat wy die sombere gevangenis voor den lezer ontsloten, toonden wy hem zittende aen, het hoofd in de palmen der hand latende rusten. Zyn hair was grauw en ordeloos, even als zyn baerd, hoewel hy de jaren trog niet lelde, dal zyne zwarte lokken moesten vergryzen. De uitdrukking van zyn gelael was woest, en de treffend ste spiegel vau een ongeregeld leven, dien men zien kou. Zyn flonkerend oog was strak op hel luchlgat gevestigd, alsof hv den blauwen hemel wenschte te verwisselen, met die natte gewelven der gevangenis.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1