fl N° 48. 1 December 1864. •EN, aert ren b Achttiende jaer. Dixmude, Donderdag, Verslag ieder. herberg c tonne ningen 1,1 fer. UDE. en de g werk versie* y de kery. xmnde, eesters len go- rekend le her- ig der ugge, er by Fruit- im- aeo Os, dag, n 15. rg den !i, te rbakker, r kennis en aen- i winkel ach van i Peerett Is’l voor de afschaffing van den slavenhandel dal de Noorderlingen der Vereeuigde Stalen den oorlog voeren legen de Zuiderlingen? Wel zou ’t wel. De Noordei-Stalen zyn vol fabrieken die voor hunne voortbrengsels voordeelige uitwegen zoeken, en een der voordeeligsteuitwegen voorde Noorder- Slaten, dal zyn voorzeker de Zuiderlyke Staten, want daer, by middel van hunne iuvoerreglen, genoten zy om zoo te zeggen hel monopolium, Hewel, ’1 is legen, dit monopolium ol tegen dit alleenverkoopersregl, dat de Zuiderlingen sedert vyf en-dertig jaren reeds, op eene wettige wyze st'rydeu. En, in den twyl'el van ooit hunne regleu le kunnen doen geldeu, hebben ze zich mei geweld van de eenheid afgescheurd en willen ze eeneu ooafhankelyken Slael uilmaken. Maer dil regt ontkennen hun de Noorderlingen, en ten einde den goeden wil der geheele wereld le verwerven, wal doen ze? Ze doen uitbazuinen dal ze voor de vryheid der Negers vechten, alhoewel het gekend is dal de Zwarten in de Noorder Stalen mei eene groolere verachting bejegend worden dan deze in de Zuiderlyke Staten. luderdaed, in de Noorderlyke Staten wil geen Witte zynen Zwarten broeder de hand geven daer worden de Zwarten in geen gezelschap van Witten loegelateu; daer moeten de Zwarten zelfs in de kerken eene byzondere plaels nemen, nel alsof ze aen’i mensebelyk geslacht niet behoorden; daer wordteen blanke of wit man die met eene Zwarte of hall-zwarle zou trouwen, uit alle betamelyke gezelschappen gesloten; daer mag eene blanke die de vrouw zoude worden van eenen Neger of mu latto, by niemand meer haeraenzicht toonen; daer by de tribunalen doet de getuigenis van twee Zwarten maer zoo veel als die van éénen Wille; daer bezitten de Negers geene politieke regten enfin, de Neger is voor den Noord-Amerikaen zoo veel als een houd, en liet zou toen voor de afschaf fing zyn van den Slavenhandel, hel zou voor de viymaking zyu der Slaven, dat de Noordctlingeu vechten? Maer, T is om te lagcLen over de beheerende zaken der stad Dixmude van 1“ October 1865 lot laetsten September 1864, gedaen aen den Gemeenleraed, in zitting van 5 Oct. 1864. TITEL VI. Openbaer ondertvys. Het openbaer ondërwys voor de kindëren der Werklieden en behoelligen is alhier op eenen goeden voet ingerigl. De leerlingen volgen regel matig de klassen en de onderwyzers van de Ge- meente-school, zoo wel als de Damen van Sint- Nicolaus, belast mei het ondërwys der meisjes, verdienen onzen lof en dank. Over den vooruitgang der Gemeente-school hebben vvy kunnen ooideeleo ter gelegenheid van het bezoek des kantonalen schoolopzieners en op de laelste prysdeeling. Indien onze Gemeente-school onder de eerste der lagere scholen van de provinlie uitschitter!, het is aen den ouvermoeijelyken iever en vlyt van den heer F. Reynaert, hooid-ondet wyzer, dat wy hel le danken hebben. Betvaerschool. Deze school, sedert vier jaren ingerigt voor de kinderen der werkende klas, heelt alhier reeds groote vooideelen opgebragt. 200 kinderen, van beide geslachten, van 2 tot 6 jaren oud worden er kosteloos bezorgd en onderwezen. Dit onderwys-gesticbt is een der best ingerigte van dien aerd en deszells nut wordt door de wer kende klas goed begrepen; dank zy dan om de handelwyze der Damen van Sinl-Nicolaus die div gesticht met zoö veel kennis, iever en goede zorg besturen. Waerachtigdal is nieuws! Zy die indeXVIde eeuw met de dood hunnen opstand legen Spanje be- taelden, zyn zoowel martelaers als de apostels en hunne opvolgers die hun bloed vergoten hebben voor de goddelyke leering van den Zaligmaker, 'ii geloof dat er nu maer eene zaek meer noodig is, men moet den burgemeester van Doornyk, Ba ron de Rasse, toch eenen nieuwen titel geven voor die geschiedkundige navorsching en heiligver klaring. ’T is zeker om die heiligen te verhellen dal men hen al te samen toorstelt in hel standbeeld van de graven Egmond en Hoorn? Beinaert de Vos wist het nog niet goed in zyn vorig nummer van den 20°, nu zou hy het niet meer durven vra gen. De nieuwe burgerlyke paus heeft nu andeis niets meer te doen datt eene breve op te stellen om al diegenen die hel nog niet wel gelooven, in den burgerlyken ban te slaen, en terzelfder tyde al de oorkonden le vernietigen en vaLch le ver klaren die reeds gedrukt zyn en het nog zullen worden in korten tyd, hopen wy, om de omwen telingen der Noorder-proviutien in het waer dag licht te plaelsen. Al die geschiedschryvers, ka- tholyken en protestanten, die over Willem den Zwyger en zyue aenhaugers geschreven hebben om hem als een opstandeling te verwyzen en hem als een heerschzuchtig man af te schilderen, die liever had zelf de kroon te dragen dan ze op het hoofd van zynen wettigen vorst te eerbiedigen, al die schryvers zullen zeker nu eene gouden pen of liever eeue gouden tong aen den nieuwen lee- raer aenbieden. De gazet van M. Coomans van den 4dv“ dezer zal de eerste zyn, wy twyfclen er niet aen, om een ootmoedig mea culpa te doen en al die martelaers in hunne eerie herstellen. HalM.de Rasse, uwe voorzalen dachten voorzeker zoo niet, niet waer maer ook, wat wisten zy? Van de ware geschiedenis niet een zier en de tydsornstandig- heden vergelyken en er de gevolgen uit trekken, dat was hun zoo veel mogelvk als de maen met hunne tanden uil de lucht le halen 1 Gy, gy moest de zaken verefleneu, en de marlelaers-kroon op de hoofden plaelsen van die kloekmoedige mannen die zoo heldhaftig iu deXVIdeeeuw de dood ont vingen van de spaensche bestierders voor het ver kondigen van hel Evangelie! Die helden moeien (ol voorbeeld dienen aen de burgers van alle tydeo, zy, de navolgers der apostelenzy deden toch zoo wel In het begin van juny 1865 las men in den Slandaert van Vlaenderen een klein gedicht waer in. stond- Lager ondërwys. De begroolings-slael van het lager ondërwys voor het diensljaer 1864 is vastgesteld in ont vangsten en uitgaven op 5125 franks. Gedurende het scbooljker 1865 1864 zyn de lessen der Gemeente-school gevolgd geweest door 157 leerlingen. De leergang voor de ftausclie tael wierd ge volgd door 12 leerlingen. 26 kinderen hebben in den loop des jaers de school verlaten van welk 6 beneden de 12 jaer en 4 beneden de» 9 jaer. Hun graed van ondërwys kan verdeeld zyn als volgt 12 kunnen lezen, schryven, rekenen, enz.; 8 kunnen lezen, scltrysèu en de beginselen der rekenkunde; 6 kunnen nauwelyks lezen. Er valt hier te bemerken dat deze laetsten ge meenlek jonge kinderen zyn die, of naer eene andere school gaen of de start verlaten en dus elders hun ondërwys toonzetten. Thans zyn er 151 leerlingen in de Gemeente school verdeeld in 5 aldeelingen als volgt Laegste klas. Middensle klas Hoogste klas In de aengenotneneschool voor meisjes,bestuurd door de Damen van St-Nicolaus, wooneu 90 leer lingen thans de school by. 20 hebben dezelve in den loop des jaers verlaten. liet wetenschappelyk ondërwys wordt er gege ven door 2 religieuzen. Hel kant-, brei- cn naei- werk wordt er door 2 meestel essen ouderwezen. (Te vervolgen). Was het «el op die manier dat zy deemoedig het vonnis van hel spaensche bestier ontvingen, en de marteldood ondeistonden? Ho zekerlyk neen zal baron de Rasse zeggen, op zoo een ma nier zouden zy geen martelaers zyn. En al dat beeldstormen en schandalen aenriglen die men in geschiedenis-boeken, ja in romans zelve geboekt vindt, dat alles zyn loutere verdichtsels en uitvin dingen van gasten die niet wisten wal zy schreven en geen versland genoeg hadden om de zaken in der waerheid te vallen en kenbaer le maken. God gave dal Baron de Rasse uog lange leefde om nog andere puulen der geschiedenis vast le stellen, dat zal eene eer zyn voor ons land en een geluk voor de nieuwe mat lelaers die hy nog kan vinden. Wat dunkt u, lezer, van zulke heeren, zyn dal geene opregle goede kristenen? Zy hebben een vast geloof en eenen diepen eet bied voor onze va lleis en broeders in godsdienst! Zou nu nog ie mand durven twyfeieu aeu de godsdienstige ge voelens van zulke wyze liberators? X. 4INE. •Sè 10 50 !0 50 13 25 6 50 4 BEKENDMAKINGEN. 15 ct. den drukregel. Bcreel Wilgeiidykslrael, N“ 14. Voor elk afzonderlyk num mer, 12 centuneu. 9. 2 50 2 50 0 5 47. 46. 58. ’T BOTERKUIPJE Gael weg uit onze zon, het is ’I ecnigste wat wy u vragen. Na dal in de Kamer het budget van wegen en midde len tael 77 stemmen leger) 8 gestemd was, zegde M. Rogier, antwoordende aen M. D’llaene de Sleenhuyse, dat de Antwerpenaers het grootste oiigelyk hebben van de wereld met alzoo te klagen gelyk ze doen over het verval van den koophandel in die stad. Als een kommerraat in groote nesten zit, dan zwygt hy dit stil, zegde M. Rogier; ergo, zoo moeten de Antwerpenaers ook stil zwygen. Ja- INSCHRYVINGS PRYS. Buiten stad, G franks. Het Suppl. 8 Hel Boterküipje verscbynt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. Waerom ze in Amerika oorlogen (6' Vervolg, zie ons vorig nummer). beesten voor. Maer dé achtbare lieer Malou moet zyue >001 beelden zoo ver niet halen noch byzon- derlyk die. le. Romen zoeken, in onze geschiedenis vinden wy omtrent gclyke dzedzakeu. In de XVld' eeuw waren er ook kiisleucu die hel Evangelie ver kondigden en ter zellder tyde predikten zy de bur- geilykeeu godsdienstige vryheid. Wy hadden dan ook landbestierders in ouze streek; het walen geeue romeinsche maer Spaensche. Die bestierders zeiden aen die kristenen Gy zuil hel Evangelie niet pre diken, en deze aulwoorddeu aen die spaensche be stierders wal hunne voorgangers in het marteldom aen de romeinsche bestierders zegden Wy ge hoorzamen nietEu men deed hunne hoofden op hel schavot mêrvalleu, of wel men verbrandde ze levend op onze openbare plaelsen. Cn. Rogier, minister van builenlaudsche zaken. Of men sta» ze levend in den pul. Baron de Rasse. Zoo dan, myuheeren, na IJOOjareu komen dezelfde zaken voor. Dooreen nieuw slach van zielverhuizing wareu de romeinsche land bestierders in spaensche veranderd. De kleedy was verschiilig maer het ambt was hetzelfde, zy waren beulen wat de slagloflers van die politieke of godsdienstige dwiugelaudy betreft, wy geven aen hunne nagedachtenis den zelfden eerbied. Deze die voor hunne burgerlyke of godsdienstige gedachten sterven, vallen martelaers, omdat zy hunne vry- heid verdedigen. Elk 't zyue wal hem toebehoort, Zoo klonk der vad’ren leus; En hunne kreet werd maer gestoord Mel't komen van den Geus. Dan was liet «lal men plinidring zag En braml en moording ook Dan schitterden gejuich en lach By ’l zien van bloei! en rook. Eene godsdienstige geschiedkundige ver- geiyklng in den Sennet. Zitting 2" November 1861, Ann. pari. p. 68, 2d‘ S. Baron dk Rasse.... Men heeft van rootnsche landbe stierders gesproken. Kristenen prediken bet Evan gelie, de landbestierder doet hun verbieden.van het Evangelie te verkondigen, zy antwoorden Wy zul len niet gehoorzamen Men werpt ze aeu de wilde

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1