:,a ;hr h. Achttiende jaer. N° 50. 11 December 1864. ilixmude, Zondag 1 ian in Ier. iUDE. nende a het aller- •ys- 3 ont- 'n aen tive ie c. godsdienstige kwestien naer den kant der schyn- liberaleu heeft overgeheld,— de solidairen, dat zyn geworden, en dan werpen wy in twee dagen om wal de geesielyken slechts in twintig jaren hebben kunnen lot stand brengen en dan geeft de Siael eene Méthode d’enseignemenl uit, en de juffrouwtjes die deze methode niet geern zouden aennemeo, wèl. we onttrekken ze hare subsidie, en daer zullen er al tien anderen gereed staen om deze te vervan gen die, te kwezi lachtig zytide, geloöven zouden de rationalistische onderwys-methode van bel goe- veruemenl niet te kunnen aeuveerrlen. En dan nog, de geest van hef volk, vooral in de sleden, is liberael, en die geest zal van langsom liberaelder worden, dank zy onze gazetten die overal, zoowel in de hut van den arme als in bet huis van den ryke, de leering van het ralionalismus aenprediken; en zoo zullen de vaders en moeders hunne doch Iers by preferentie naer de gesubsidieerde scholen van den Staet zenden, want in de nonnescholen riskeren hunne dochters te veel van nonne te wor den, en dat is (och immers van onze eeuw niet meer DE KLOOSTERS ZYN DE RANKED DER SAMENLEVING Ja, zoo spreken de liberators, en mol dit inzicht werken ze, en is ’t by aldien dal de katholyken geene hand aen ’i werk leggen en uit hunnen doo- delyken slaep niet ontwaeken, hewel, ja, de toe komst behoort aen de ongodsdienstigheid, de god deloosheid zal zegepralen over ’l Kruis! Men is thans bezig in de Kamer met de dis- kussie over de artikelen van T budget van open bare werken. Onder de vragen die by de beraedslaging van dit budget zyn gedaen geweest, moet deze van de heeren Coomans en Detheux vooral in acht ge nomen worden; dezelve bestaet hierin, namentlyk dat eene brievenbus geplaetsl zoude worden in al ile gemeenten waer de landelyke briefdragers voorby trekken, alsook om eene bus te maken aen de poslrytuigen. UITZINNIGE LIEDEN die onder voorwendsel van beschaving en vooruitgang, de maelschappy wéér in de barbaerschheid willen ueérstorten Is dit nu geen kaekslag voor de Solidairen? Nog- tans, dat dit de katholyken niet te veel hoop geve in de toekomst; hel is niet genoeg met eene slech te zaek al te keuren, men moet ze daerenboven te genwerken; en, gelyk een dief zich weinig gelegen laet aen de afkeuring der eerlyke lieden als hy maer in den bak niet peraekt, zoo zullen de solidai ren zich ook weinig gelegen laten aen de afkeuring van den Koning, als *t ministerie en de liberaler gazetten hun maer voort in hunne plannen onder steunen. In zitting van 7 dezer, heelt M. Jules Desmedt, representant van het kies-distrikl Veurne, de aen- dacht van den Minister van openbate werken inge roepen op den slechten staet waerin zich de vaert van Veurne op Bergen bevindt, welke vaert bet noorden van Frankryk verbindt met ons zoo ryk en uitgestrekt Veurn-Ambacht. M. Desmedt heelt gevraegd dat, in voordeele van bel distrikt welk hy vertegenwoordigt, er zoohaest mogelyk verbete ringen aen die vaert zouden gebragt worden. Verders heeft Al. Desmedt nog de aendacht van den Minister ingeroepen op den slechten staet der haven van Nieuport en op de werkingen welke, krachtens de wet van 1859, tot verbetering van den Yservaert en in voordeele van deszelfs aen- landers worden uitgevoerd. En zoo veel te meer beeft de Veurensche vertegenwoordiger op de spoedige uitvoering van dit laelste werk by den Minister aengedrongen, daei, zegde hy, uiloorzaek van den laelsten droogen zomer, de zoo ryke lan- deryeu van Veurnambacht van water zyn beroofd Minister Tesch trekt er van door; hy gaet zich aen ’t hoofd stellen van eene groote Industrie waer er meer geld meê te winnen is dan met Minister te zyn. Maer wie zal hem als Minister van justitie opvolgen? Men heeft gesproken van M. Pirmez, representant van Charleroy en gematigde liberael, maer hy wil voor ’t oo^enblik geen Minister worden men stelt nog M. Sabatier voor, ook vertegen woordiger van Charleroy, maer verscheidene dag bladen vinden die kandidatuer belagchelyk; zonde liet misschien M. Bara kunnen zyn die Minister resell vervangen zal? Wy vinden ’t nietonmogelyk bel zal locii aen de logien niet moeten geweten worden als Bara geen Minister van justitie wordt. Maer welke titels kan bel doornyksch advokaelje doen gelden om dit verheven ambt tebekleeden? Hy heelt zich ;n de Kamer doen kennen door^zyne woelige en bitsige uitvallen tegen alles wat gods dienstig is, en om dal hy een goddelooze is hebben de logie-gazellen hem bewierookt. Ziedaer de eenige titels die Bara beeft om Tesch als Minister op te volgen. Doch, dit doet er niets aen. Wat het logien-Liberalismus wil, ’t is den oorlog voeren tegen God en de Kerk. Nu, geen beleren kunnen de francmaQons vinden dan Bara, die, als Minister van justitie eu der eere diensten, heel goed hun werk zal doen met de katholyken op alle wyzen in de uitoefening van hunnen godsdienst op de vyan- digsle en onregtveerdigste wyze te kwellen. Ja, ze beginnen te vallen, de maskers! Moest men de liberaler gazellen gelooveu, dan is het liberalismus niet anti-kalholyk, niet ongodsdien stig, ver van daer! De Iiberaters eerbiedigen en beminnen den godsdienst, en de Kouslilutie van 4851 heeft geene reglzinniger en getrouwiger vrienden can de bewonderaers van hel ministerie Frère-Tesch-Ragicr. Ongelukkiglyk dat zoo dik- wyls hunne woorden door hunne daden worden tegengesproken en de iiberaters dus door hunne werken toonen wal ze wezentlyk in ’t herte zyn. En tot preuf Te Gent is eene Universileit, eene Slaets Univer- siteit, T geen wil zeggen dal ze betaeld en onder houden wordt met T geld der konlribnabelen. Doch dat is T niet wat wy hier bedoelen willen. In die Staels-Universiteit zyn professoren die het Ministerie benoemt, en omdat hel Ministerie zegt onverschillig te zyn in zake van religie, zendt Lel naer die Universileit geene katholyke profes soren maer mannen die de godheid van Chris tus loochenen en hunne leerlingen de diepgrondig heid der filozoüe van deu iïazareër voor oogeu leg gen I En onder die professoren van Gent is een ze kere AlLau rent, die levens ook gemeente-raedsheer is. Nu, de kopstukken van het Genlsche liberalis- mus, de burgemeester aen ’l hoofd, gaven in ’t eerste dezer week een banket ter eere van den heer Laurent. ’T is wel waer dal ze hel eene snpersticie heelen een goed werk te doen ter eere van eenen heiligen, maer een eetmael geven ter eere van M. Laurent, dat is heel iels anders. Hewel, op dit banket wierden er mondvollen gesproken en onder andere sprak er de heer Laurent ook eenen die wel wal lang duerde, ’t is waer, maer die niettemin telken stonde door al de aenwezige libe ralen op de geesldrilïigsle wyze wierd toegejuicht. Ziehier onder andere wal M. Laureut daer altemael uiteen deed Ik, zegde hy, ik heb maer ééne verdienste, 'l is van 't orgaen te zyn van uwe gedachten wan- neer ik lyf om lyf de hooge geeslelykheid ('t bisdom en de jezuieten) bevecht. Oorlog lol de dood toe aen hel jezuielismus! Ziedaer myue kenspreuk. En daerop volgden langdurige toejuichingen, schryfl de Journal de Gand die op T feest tegen woordig was. Zoadat de heer Laurent wel wezentlyk T orgaen is der Iiberaters, wanneer hy lyf om ly[ 'l bisdom en de jezuielen bevecht. Niet een der aenwezigen aen T banket heeft tegen die woorden geprotes- teerl, ze hebben ze integendeel door langdurige toejuichingen goedgekeurd, en nog niet een liberael dagblad noch weekblad heelt lot nu toe gezegd dat de goddelooze Laurent, sprekende over hel libera lismus, in dwaling is, en zy hem voor de hu ,nen niet erkennen. Verder, in eenen tweeden mondsvol, zegde Lau rent ’l volgende De kracht der Kerk, zegde hy, ze ligt in T on- derwys. Wat moet men dan doen om die magt te verbryzelcn Men moei haer de jeugd, de kin- deren en vooral de vrouwen ontrukken (Langdu- rige toejuichingen). Ik ben gelukkig, mynheeren, over die toejuichingen, niet voor my, maer voor onze goede zaek, voor het LIBERALISMUS. Oh ja! T godsdiensthatend liberalismus weel wel waer het zyne schichten moet schieten om zyn doelwit te treffende kracht der Kerk ligt in hel onderwys; ONTRUKKEN WY HAER DAN DE JEUGD, DE KINDEREN, EN VOORAL DE VROUWEN. En daerom, rigten wy hel verplig- tend onderwys in, maken wy volksbibliotheken, roepen wy Barrabas op de kloosterscholen, maken *y, dank zy de wet op bel onderwys van 1842 die de katholyken hebben gestemd, zoo vele door den Staet gesubsidieerde vrye scholen als mogelyk; we zullen voor het oogenblik wel een beetje meehel pen in 't voordeel van de Kerk met vrye godsdien- &lige scholen te stich-ten, maer eens maglig genoeg e- oj 'ar we- romen pryzeo cianl Onze lezers weten wat de Solidairen zyn; ’l zyn mannen die, niet te vreden met de menschcn ty- dens hun leven door hunne schriften en voorbeel den verbeest te hebben, ze nog in bel tier hunner dood aen den heilzamen eiy, godsdiensligen invloed van de Kerk gaen onttrekken, om alzoo die on gelukkige slagloflers van hun goddeloos iibera- lismus, onvoorbereid en vyand van God. in de eeuwigheid te zendenhet zyn mannen die, als ware zendelingen der hel, de wacht houden by bel doodsbed van den stevende, om te beletten dat de priester, de dienaer Gods, hel bed van- den ly- dende kunne naderen; hel zyn eindeiyk mannen die, in hunne hoeveerdy, niet aerzelen om tegen God op te staen en met den socialist Proudhon uil te roepen: Wy bestryden maer een kwaed, en dit kwaed, 'l is God! Welnu, de Solidairen, die zich de verachting op den nek hebben gehaeld van alle goede katholyken, moeten ook wel zeer leeg gevallen zyn in de ach ting van onzen Koning, opdat Z. M. zich zoo openilyk tegen hen durve verklaren als by het doel in eenen brief waervan wy hier verder melding maken. Ge moet weten dat er te Brussel een genoot schap van St Barbara is ingerigt, met het doelwit om de arme lieden gedurende hunne ziekte hy te staen en om ze, na hun overlydeu, eeoe behoorlyke ka- tholyke begravenis en eene uilvaert te bezorgen. Dit genootschap staet onder hel bestuer van den eerw. heer Deken van Brussel; en hel is klaerblyke- lyk ingerigt om als tegengewigt te dienen aen het genootschap der solidairen. Hewel Koniug Leopold heeft dezer dagen aen dit genootschap eene gift gedaen van 1000 franks, welke som vergezeld was van eenen brief, geleekend door den Inlendent der burgerlyke lyst, Burggraef de Conway, en waeruit wy, onder andere, de volgende regelen overnemen in die rigling de evangelische liefdadig- heid verlevendigen, schryfl burggraef de Conway, in name des konings, is op eene allezins iceerdige <s wyze antwoorden aen die uitzinnige lieden die on- der voorwendsel van beschaving en vooruitgang, de maelschappy buiten de wegen des kristendoms t willen dringen, met een zeker gevaer van haer wel- dra in de barbaerschheid le zien terug zinken! De solidairen, ziedaer dus, volgens ’l gedacht van den Koning zelve, die, alhoewel hy Lulberaen is en altoos, mag men zeggen, in de staetkundig- i II c. 50 18 !■?- I I t AINE. 5 50 5 57 6 05 6 15 6 25 6 55 6 15 6 50 7 05 len 15; 28. BEKENDMAKINGEN. 15 et. den drukregel. Bureel VVilgendykstraet, N* 14. Voor elk afzonderlyk num mer, 12 cenlimen. 2 5G 5 57 2 09 18 50 12 25 12 50 15 9 25 7 45 8 8 05 8 15 8 25 8 55 8 42 8 50 9 11 72 8 97 15 gut- 50 158. 29 28 26 00 18 15 50 27 50 6 25 5 27 100 Ó0 84 50 18 28 1 I INSCRKYVINGS PRYS. Buiten stad, franks. Mel Suppl. S Het Boterkuipje verscliynt den Donderdag in gelieel blad en deu Zondag in half blad. ifte Kaaicr. minister Tesch trekt er van door. Re maskers beginnen te. vallen. Era brief van den Eioning.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1864 | | pagina 1