9
I
t
I
III
■•si
N° 2.
Negentiend^ jaer.
8/January 1863.
Uixmude, Zondag,
TEN.
nen
Een teeken des tyds.
SN,
2St*l Vgtjr I
r
E
OOMEN.
betaling.
by de
tkkery.
aen
xmude.
igte van
11 cen-
i meters,
mid van
rongen-
re slach
maken
imuren,
ken van
>en van
selwerk
iel kent.
e, west-
t andere
k, heeft
te bren-
blyfl van
»or kerk»
en, stan-
ibloemde
van alle
idels van
zyde en
.en voor
in een
tellen en
>opt, zoo
de zorge
ist en ltd
iet van
nJ. R
Belgen.
ip,
Stuyve-
AG 20»
NISSE.
’LAETS.
s IHJY-
e en voor
slede en
len van
Terwyl de Encycliek van Z. H. deti Paus voorts
bel voorwerp uilmaekt der aenvallen en lasterin
gen van het logien-Liberalismus, bevinden wy ons
tegenover een feil hetwelk wy aenzien als een
leeken des tegenwoordigen lyds. Oil feil overigens
geeft te kennen wal onze tegenstrevers willen wan
neer ze eene onbepaelde vryheid inroepen voor tie
uitdrukking en de verspreiding hunner innerlyke
gedachten en gevoelens. ’T is immers niet voor de
vrijheid van geest, zoo als ze heelen, voor de ze-
delyke ontslaving van den mensch dat onze tegen
strevers slryden, neen; de H. Kerk verslaefl de
geesten niet, want alwie God en de H. Kerk be
mint, vindt vreugde in de onderhouding barer
wetten, en wal men met vryen wil doel en mei
vreugde, dat heet geen slaverny. Maer wat de libe-
raters willen, dat is eene onbepaelde vryheid voor
het kwaed, in de overtuiging die ze zyn dat, wan
neer die volkomens vryheid voor hel kwaed be-
slontie, het niet lang zoude duren aleer het goede
van de wereld lolael zou weggenomen zyn. Dit
is, wel is waer, in feite eene utopie, een droom waer-
van ze zich de verwezenliyking voorstellen, maer
de gevolgen van hun goddeloos handelen zullen
niettemin bloedig en verschrikkelyk zyn voor de
krislene Samenleving. Hetgeen ons daervan alreê
een bewys oplevert, is de volgende daedzaek welke
door den Journal de Bruxelles wordt medegedeeld.
Op den hoogdag van Kerstdag namelyk, op den
zaligen verjaerdag der geboorte van Christus, is te
Brussel in den vroegen morgend een gedrukt lied
van zeven strofen onder dnizende deuren gesteken
geworden maer welk een lied? Een lied waervan
byna elkeslroof eindigde met deze verschrikkelyke,
helsche uitroeping Weg met Jesus-ChrislusWeg
met het monster dat de domheid in de wereld heeft
gebragt
De goede God, Jesus, die op de wereld is ver
schenen in eenen kouden winternacht, arm en
ontbloot van alles, die geleden heeft en gestorven
is voor ’t geluk en de zaligheid van den mensch,
het Lam Gods mei een woord, len loon gesteld
als een monster, en dil te Brussel, in de hoofdstad
van het katholyke Belgie!... En de H. Kerk, die
goddelyke instelling die uil het bloed van Christus
is geboren? Weg met den echel, roept het schrift
uit, die het bloed drinkt van de volkeren! En de
priesters? Dat de laetsle darm van den laetslc der
priesters diene om op een schoonen morgend den
laetsle der tyrannen op te hangen! Mei dien oproep
tot den moord der priesters eindigt het lied
Enschryft nog de Journal de Bruxelles
Hel groote politiek nieuws van den dag, na de
Encycliek van den Paus, is de maelregel dien mi
nimier Baroche, in Frankryk, komt le nemen opzig-
leusden Pauzelyken Omzendbrief. Hél keizerlyk de
kreet, dat gisteren inden fratischen Maniteur is ver
schenen, lael toe dat het gedeelte der Encycliek waer
alleen spraek is van den Jubilé, door de bisschop
pen van Frankryk worde afgekondigd, doch wat
het andere gedeelte betreft, -dal namelyk waerin
de dw.dingen onzer eeuw worden vereordeeld, dit
rnag door de bisschoppen aen de Geioovigen niet
medegedeeld worden, om reden, zegt hel keizerlyk
dekreet, dat hetgeen in hel laelste gedeelte der
’T is dus op Kerstdag dat wy dit eerlooze lied
onder onze deur hebben vinden liggen en, na-
derltand hebben wy geweten dat het overal, in
de fabrieken, in de straten, is uitgestrooid ge-
worden en men den verachlelyken moed heeft
gehad om het aen arme kinderen te doen
zingen
Ziedaer dus waer men henen wildatgene wal
onze grootvaders hebben geweten en gezien, dal
"ordl op onze dagen, iu byna gelyke lydsomstan-
digheden, en mei eene zelfde goddeloosheid, ver
nieuwd. Ja, goede lezer, zwarte wolken dagen op
aen den gezigleinder, terwyl de noorderwinden
ontketend worden. De geest van T kwaed is mag-
l'g en, dank zy de werking der Logien, beeft de
zelve stand genomen in al de krislene landen van
Europa. En, terwyl in hel proleslantsclie Enge
land, de grootste mannen tol de Roomsch kalho-
lyke religie terug keeren, dreigt de goddeloosheid
ons katholyk Belgie, Frankryk en Itaelje met eene
bloedige vervolging. <t De goddeloozen veihaeslen
zich om hun werk le voltrekken, schryft de Jour-
nalde Bruxelles; ZY ZULlEN HET VOLTREK-
KEN EN HET MOET ZYN, want de wereld is
le oogeloovig geworden om anders dan door een
nieuwen zondvloed de oogen te openen.
Encycliek voorkomt legenstrydig is met de vry-
heden en de voorschriften der gallikaensche
Kerk.
Ellendige voorwendsels die de vyanden van den
godsdienst allyd by de hand hebben, als er kwestie
is van de godsdienstige vryhcden te kortwieken
Hel is onder voorwendsel van de vryheden niet te
krenken welke men in Frankryk wel mei eenen
lanleern zondernoden zoekendat men eenen
maelregel neemt waerdoor aen de bisschoppen de
vryhSid wordt benomen om een bewys van ge-
hoorzaemheid en verkleefdheid le geven aen hun
wettig en geesteJyk Opperhoofd, den Paus van
Romen
Maer ’t is waer dal prins Napoleon, de verper-
soonlyking van het ongodsdienstig Rationalismus,
ondervoorzitter is benoemd van den Geheimraed
en dit zegt ook al iets. Napoleon III wordt versle
ten en, wanneet er den een of anderen dag eene
onverwachte gebeurtenis in Frankryk plaels zal
grypen, dan zal hel prins Napoleon zyn die Begent
van Frankryk zal benoemd worden en dan zetelt de
franema^onnery op den troon in Frankryk, gelyk
ze nu, in den persoon der Ministers, op den belgi-
scheu troon zetelt, gelyk ze zetelt op de troonen
van Rusland, van Pruisen, van Engeland en van
Porlugael.
En dan openllyken en bloedigen oorlog aen de
godsdienstige princiepen, aen de krislenezedeleer I
Jan.
50 a 20 -
a--
50 a 12
a
a 12 5®
a
a
a 15
a--
50 a -
10 a 55
10 a 45
Wy welen dat eene zulkdanige voorzegging
zekere mannen de schouders doel ophalen; maer
ze zouden wèl doen van een weinig de ondervin
ding te rade te gaen en zich datgene le herinneren
wal Graef de Segur van zich zelven schryft. Ik was
nog jong in 1787, verhaell de vermaerde historie-
schryver, dus vier jaren voor de bloedige revo
lutie in Frankryk begon en met eenige jonge
letterkundigen vermaekte ik my in de concert- en
danszalen van Parys, en toen de oude lieden ons
zegden Myne goede vrienden, gy danst op eenen
vuerberg! haelden wy de schouders op en wv
lachten. .Maer wie van de oude heden of de jonge
lingen hebben gelyk gehaeld
Hewel, vervolgt het brusselsch blad aen hetwelk
wy deze woorden van den graef de Segur ontlee-
nen, men moet geen profeet zyn om te voorzeggen
dal, heden als voorlyds, dezelfde oorzaken dezelfde
uitwerksels hebben en dal, als deongeloovigheid en
hel ongodsdienstig gevoel de herten der massa’s
hebben ingenomen, de gevolgen zoo veel le ver-
schrikkelyker zullen zyn als de ongodsdienstigheid
onder hel volk grooie eu diepe wortelen heeft ge
scholen.
Wy weten niet of de wateren van den nieuwen
zondvloed hel schuitje van Sint Pieter zullen
mederukken, maer hetgeen wy weten T is dat ze
het niet zullen verbryz.elcn, maer zelfs zoo hoog
zullen verheffen, dal volkeren en koningen na den
revolutionnaii en schok, na de bloedige moorde-
ryen van (luizende nieuwe martelaren, met de
oogen op de ark gevestigd, alsdan zullen uit
roepen tot dezen die op den pauzelyken troon
zal zetelen
Vader! wy dachten da! ge u hedriegdet wan
neer ge ons zegdel Dit is hel goede, dat is hel
kwade en gy ons den sclrrikkelyken storm voor-
zegdel die m zyne geweldige vaert byna alles heeft
medegerukl; wy geloofden aen uwe woorden
niet, gelyk de Joden aen de woorden van Christus
niel geloofden, toen hy hun de verdelging van
Jeruzalem voorzegde; maer wy zien nu dat, wan
neer ook alles in de natuer en onder de menschen
verandert, de princiepen van wserheid altvd de
zelfde blyven en op aerde geen ander onfaelbaer
orgaen hebben dan Gy. Welaen, herhael ons de
grooie waerheden die zoo zeer zyn veracht ge
weest, maek onze zielen weder vry door hunne
onderwerping aen de goddelyke Wet, opdat zy
nogmaels weerdig worden van de schoone vry
heden die ze op eene zoo beklagelyke wyze hebben
misbruikt f
Alzoo zullen wy eens spreken als de goede God
ons nog eenige jaren in ’t leven bewaert, en dan
zullen wy den hoogdag van Kerstdag van het jaer
1864 herinneren, en wy zullen uitroepen: de
verspreiding in de hoofdstad van ons katholyk
land van een lied waerin de Zaligmaker, de Kerk
en de priesters op de schandelyksle wyze wierden
gelasterd, dat was een leeken des tyds!
God is verduldig, goede lezer en lezeres, maer
Hy lael zich niel slrafleloos hoonen en lasteren
door de goddeloozen. Wee aen de wereld als de
uer van zyne wraek aenbreekl
BEKENDMAKINGEN.
15 ct. den drukregel.
Bureel Wilgendykstraet,
N’ 14.
Voor elk afzouderljk num
mer, 12 centimen.
INSCHRYVINGS PRYS.
Buiten slad, ft franks.
Met Suppl. S
Het BoTF.RKUiejE verschvnt
den Donderdag in geheel blad
en den Zondag in half blad.
1-
h
>5,
Allerhande Nüeiiwstydinpen.
Een inwoner van Zengg, in Hongarië, heeft in 14 da
gen tyd» geheel den Onze Vader, den Wee» Gegroet en het
Symbolum des Geloofs, bestaende uit 295 woorden, op de
kern van een kriekensteen geschreven.
Die inwoner moet meer tyd hebben dan wy.
De loliug voor de Bloedwet zal in hel inilitfe-kanlon
Veurue-Dixinude plaels hebben op de volgende dagen
Te Veurne, 1 february; te ATveringhetn, 2 id.; le Nieu-
port, 6 id.te Loo, 7 id.le Handsaeuie, 9 id.; le Dix-
inude, 10 id; te VVouiuen, 11 id.
Dit volgende puntdicht raden wy onze lezers niel aen
luidop le lezen voor eenen hunner vrienden
Een dubbel onverstand heeft over u gebied
Een weetniet zyt ge, vriend, en gy en weel hel niel!
Weet ge hoe ze den Nieuwjaer vieren in Persic? Als
het Nieuwjaer is, dan wordt de keizer heel vroeg in den
morgen gewogen. Nu, weegt hy meer dan by bet begin van
hei vorigejaer, dan hebben grooie openbare vennakelyk-
lieden plaets en men offert elkandei vergulde ossen en ge
schenken op; maer weegt de keizer min, dan is ’t een dag
van rouw en iedereen blyft in zyn huis te jammeren en te
lamenteereu.
Koning Willem van Pruisen gaet den 14 van deze
maend de Pruisische Kamers openen.
Te Dour, in Henegouwen, is een schrikkelyk ongeluk
gebeurd. Het grauwvuer is er dingsdag avond in den Sinte-
Cathariua pul uitgeborsten, alwaer over een jaer 17 wer
kers by een diergelyk geval het leven verloren.
De koolmyners waren op hel punt bun werk le staken
toen eensklaps eene zware gazkolom, in vuer, uil den
voornaeinslen pul opsteeg en alles op haren doorlogt in
brand stak. Het was een yselyk schouwspel om zien. En
daer bevonden zich in den afgrond moer dan 200 werklie
den die ouder de stroomen van vuer begraven wierden I
De moeders kwamen dan loegeloopen en die riepen uaer
hare kinderen, de kinderen schreeuwden om hunnen va
der, het was een herlscheurend gejammer, gehuil en ge
ween Onmiddelyk wierden de middelen tol redding in
T werk gelegd, maer dil was zoo gemakkelyk niet, aenge-
zien de dikte van den rook die uit de galery naer boven
steeg. Echter heeft men alreeds 50 levende arbeiders inl-
gehaeld en de lyken van vier anderen, die door hel iustor-
ten van eenen muer verpletterd waren geworden.
N. B. Een en dertig (31) lyken zyn in den dag van den
4 dezer opgehaëld geworden.
M. Coomans verkherl in zyn blad La Paix, even als
hel Journal de Bruxelles, la Patrie, hel Handelsblad, de
Tyd, enz., dat, wal de ministerieele gazellen ook schry-
ven, de Encycliek niets verandert aen de politieke ge
voelens die de overgroole meerderheid der Belgen, vóór
en na de Encycliek van 1852, beleden hebben.
Mils de som van 800 franks kunt ge op 51 maert
naesi uil Brussel vertrekken naei Parys, cu van daer de
volgende sleden afzien, le weten Lyon, Marseille, Civila-
Vecchia, Romen, Napels, Livorno, Pisa, Genua, Basel,
Menie, Keulen en Aken eene geheele maend op weg bly-
ven, van alle reis- eu onderhoudskosten vry zyn cu van de
50 dutten er 15 a 20 le Romen verbleven.
liet franse!» keizerlyk dekreet nopens de pau-
zelyke Encycliek.