9 I t I III ■•si N° 2. Negentiend^ jaer. 8/January 1863. Uixmude, Zondag, TEN. nen Een teeken des tyds. SN, 2St*l Vgtjr I r E OOMEN. betaling. by de tkkery. aen xmude. igte van 11 cen- i meters, mid van rongen- re slach maken imuren, ken van >en van selwerk iel kent. e, west- t andere k, heeft te bren- blyfl van »or kerk» en, stan- ibloemde van alle idels van zyde en .en voor in een tellen en >opt, zoo de zorge ist en ltd iet van nJ. R Belgen. ip, Stuyve- AG 20» NISSE. ’LAETS. s IHJY- e en voor slede en len van Terwyl de Encycliek van Z. H. deti Paus voorts bel voorwerp uilmaekt der aenvallen en lasterin gen van het logien-Liberalismus, bevinden wy ons tegenover een feil hetwelk wy aenzien als een leeken des tegenwoordigen lyds. Oil feil overigens geeft te kennen wal onze tegenstrevers willen wan neer ze eene onbepaelde vryheid inroepen voor tie uitdrukking en de verspreiding hunner innerlyke gedachten en gevoelens. ’T is immers niet voor de vrijheid van geest, zoo als ze heelen, voor de ze- delyke ontslaving van den mensch dat onze tegen strevers slryden, neen; de H. Kerk verslaefl de geesten niet, want alwie God en de H. Kerk be mint, vindt vreugde in de onderhouding barer wetten, en wal men met vryen wil doel en mei vreugde, dat heet geen slaverny. Maer wat de libe- raters willen, dat is eene onbepaelde vryheid voor het kwaed, in de overtuiging die ze zyn dat, wan neer die volkomens vryheid voor hel kwaed be- slontie, het niet lang zoude duren aleer het goede van de wereld lolael zou weggenomen zyn. Dit is, wel is waer, in feite eene utopie, een droom waer- van ze zich de verwezenliyking voorstellen, maer de gevolgen van hun goddeloos handelen zullen niettemin bloedig en verschrikkelyk zyn voor de krislene Samenleving. Hetgeen ons daervan alreê een bewys oplevert, is de volgende daedzaek welke door den Journal de Bruxelles wordt medegedeeld. Op den hoogdag van Kerstdag namelyk, op den zaligen verjaerdag der geboorte van Christus, is te Brussel in den vroegen morgend een gedrukt lied van zeven strofen onder dnizende deuren gesteken geworden maer welk een lied? Een lied waervan byna elkeslroof eindigde met deze verschrikkelyke, helsche uitroeping Weg met Jesus-ChrislusWeg met het monster dat de domheid in de wereld heeft gebragt De goede God, Jesus, die op de wereld is ver schenen in eenen kouden winternacht, arm en ontbloot van alles, die geleden heeft en gestorven is voor ’t geluk en de zaligheid van den mensch, het Lam Gods mei een woord, len loon gesteld als een monster, en dil te Brussel, in de hoofdstad van het katholyke Belgie!... En de H. Kerk, die goddelyke instelling die uil het bloed van Christus is geboren? Weg met den echel, roept het schrift uit, die het bloed drinkt van de volkeren! En de priesters? Dat de laetsle darm van den laetslc der priesters diene om op een schoonen morgend den laetsle der tyrannen op te hangen! Mei dien oproep tot den moord der priesters eindigt het lied Enschryft nog de Journal de Bruxelles Hel groote politiek nieuws van den dag, na de Encycliek van den Paus, is de maelregel dien mi nimier Baroche, in Frankryk, komt le nemen opzig- leusden Pauzelyken Omzendbrief. Hél keizerlyk de kreet, dat gisteren inden fratischen Maniteur is ver schenen, lael toe dat het gedeelte der Encycliek waer alleen spraek is van den Jubilé, door de bisschop pen van Frankryk worde afgekondigd, doch wat het andere gedeelte betreft, -dal namelyk waerin de dw.dingen onzer eeuw worden vereordeeld, dit rnag door de bisschoppen aen de Geioovigen niet medegedeeld worden, om reden, zegt hel keizerlyk dekreet, dat hetgeen in hel laelste gedeelte der ’T is dus op Kerstdag dat wy dit eerlooze lied onder onze deur hebben vinden liggen en, na- derltand hebben wy geweten dat het overal, in de fabrieken, in de straten, is uitgestrooid ge- worden en men den verachlelyken moed heeft gehad om het aen arme kinderen te doen zingen Ziedaer dus waer men henen wildatgene wal onze grootvaders hebben geweten en gezien, dal "ordl op onze dagen, iu byna gelyke lydsomstan- digheden, en mei eene zelfde goddeloosheid, ver nieuwd. Ja, goede lezer, zwarte wolken dagen op aen den gezigleinder, terwyl de noorderwinden ontketend worden. De geest van T kwaed is mag- l'g en, dank zy de werking der Logien, beeft de zelve stand genomen in al de krislene landen van Europa. En, terwyl in hel proleslantsclie Enge land, de grootste mannen tol de Roomsch kalho- lyke religie terug keeren, dreigt de goddeloosheid ons katholyk Belgie, Frankryk en Itaelje met eene bloedige vervolging. <t De goddeloozen veihaeslen zich om hun werk le voltrekken, schryft de Jour- nalde Bruxelles; ZY ZULlEN HET VOLTREK- KEN EN HET MOET ZYN, want de wereld is le oogeloovig geworden om anders dan door een nieuwen zondvloed de oogen te openen. Encycliek voorkomt legenstrydig is met de vry- heden en de voorschriften der gallikaensche Kerk. Ellendige voorwendsels die de vyanden van den godsdienst allyd by de hand hebben, als er kwestie is van de godsdienstige vryhcden te kortwieken Hel is onder voorwendsel van de vryheden niet te krenken welke men in Frankryk wel mei eenen lanleern zondernoden zoekendat men eenen maelregel neemt waerdoor aen de bisschoppen de vryhSid wordt benomen om een bewys van ge- hoorzaemheid en verkleefdheid le geven aen hun wettig en geesteJyk Opperhoofd, den Paus van Romen Maer ’t is waer dal prins Napoleon, de verper- soonlyking van het ongodsdienstig Rationalismus, ondervoorzitter is benoemd van den Geheimraed en dit zegt ook al iets. Napoleon III wordt versle ten en, wanneet er den een of anderen dag eene onverwachte gebeurtenis in Frankryk plaels zal grypen, dan zal hel prins Napoleon zyn die Begent van Frankryk zal benoemd worden en dan zetelt de franema^onnery op den troon in Frankryk, gelyk ze nu, in den persoon der Ministers, op den belgi- scheu troon zetelt, gelyk ze zetelt op de troonen van Rusland, van Pruisen, van Engeland en van Porlugael. En dan openllyken en bloedigen oorlog aen de godsdienstige princiepen, aen de krislenezedeleer I Jan. 50 a 20 - a-- 50 a 12 a a 12 5® a a a 15 a-- 50 a - 10 a 55 10 a 45 Wy welen dat eene zulkdanige voorzegging zekere mannen de schouders doel ophalen; maer ze zouden wèl doen van een weinig de ondervin ding te rade te gaen en zich datgene le herinneren wal Graef de Segur van zich zelven schryft. Ik was nog jong in 1787, verhaell de vermaerde historie- schryver, dus vier jaren voor de bloedige revo lutie in Frankryk begon en met eenige jonge letterkundigen vermaekte ik my in de concert- en danszalen van Parys, en toen de oude lieden ons zegden Myne goede vrienden, gy danst op eenen vuerberg! haelden wy de schouders op en wv lachten. .Maer wie van de oude heden of de jonge lingen hebben gelyk gehaeld Hewel, vervolgt het brusselsch blad aen hetwelk wy deze woorden van den graef de Segur ontlee- nen, men moet geen profeet zyn om te voorzeggen dal, heden als voorlyds, dezelfde oorzaken dezelfde uitwerksels hebben en dal, als deongeloovigheid en hel ongodsdienstig gevoel de herten der massa’s hebben ingenomen, de gevolgen zoo veel le ver- schrikkelyker zullen zyn als de ongodsdienstigheid onder hel volk grooie eu diepe wortelen heeft ge scholen. Wy weten niet of de wateren van den nieuwen zondvloed hel schuitje van Sint Pieter zullen mederukken, maer hetgeen wy weten T is dat ze het niet zullen verbryz.elcn, maer zelfs zoo hoog zullen verheffen, dal volkeren en koningen na den revolutionnaii en schok, na de bloedige moorde- ryen van (luizende nieuwe martelaren, met de oogen op de ark gevestigd, alsdan zullen uit roepen tot dezen die op den pauzelyken troon zal zetelen Vader! wy dachten da! ge u hedriegdet wan neer ge ons zegdel Dit is hel goede, dat is hel kwade en gy ons den sclrrikkelyken storm voor- zegdel die m zyne geweldige vaert byna alles heeft medegerukl; wy geloofden aen uwe woorden niet, gelyk de Joden aen de woorden van Christus niel geloofden, toen hy hun de verdelging van Jeruzalem voorzegde; maer wy zien nu dat, wan neer ook alles in de natuer en onder de menschen verandert, de princiepen van wserheid altvd de zelfde blyven en op aerde geen ander onfaelbaer orgaen hebben dan Gy. Welaen, herhael ons de grooie waerheden die zoo zeer zyn veracht ge weest, maek onze zielen weder vry door hunne onderwerping aen de goddelyke Wet, opdat zy nogmaels weerdig worden van de schoone vry heden die ze op eene zoo beklagelyke wyze hebben misbruikt f Alzoo zullen wy eens spreken als de goede God ons nog eenige jaren in ’t leven bewaert, en dan zullen wy den hoogdag van Kerstdag van het jaer 1864 herinneren, en wy zullen uitroepen: de verspreiding in de hoofdstad van ons katholyk land van een lied waerin de Zaligmaker, de Kerk en de priesters op de schandelyksle wyze wierden gelasterd, dat was een leeken des tyds! God is verduldig, goede lezer en lezeres, maer Hy lael zich niel slrafleloos hoonen en lasteren door de goddeloozen. Wee aen de wereld als de uer van zyne wraek aenbreekl BEKENDMAKINGEN. 15 ct. den drukregel. Bureel Wilgendykstraet, N’ 14. Voor elk afzouderljk num mer, 12 centimen. INSCHRYVINGS PRYS. Buiten slad, ft franks. Met Suppl. S Het BoTF.RKUiejE verschvnt den Donderdag in geheel blad en den Zondag in half blad. 1- h >5, Allerhande Nüeiiwstydinpen. Een inwoner van Zengg, in Hongarië, heeft in 14 da gen tyd» geheel den Onze Vader, den Wee» Gegroet en het Symbolum des Geloofs, bestaende uit 295 woorden, op de kern van een kriekensteen geschreven. Die inwoner moet meer tyd hebben dan wy. De loliug voor de Bloedwet zal in hel inilitfe-kanlon Veurue-Dixinude plaels hebben op de volgende dagen Te Veurne, 1 february; te ATveringhetn, 2 id.; le Nieu- port, 6 id.te Loo, 7 id.le Handsaeuie, 9 id.; le Dix- inude, 10 id; te VVouiuen, 11 id. Dit volgende puntdicht raden wy onze lezers niel aen luidop le lezen voor eenen hunner vrienden Een dubbel onverstand heeft over u gebied Een weetniet zyt ge, vriend, en gy en weel hel niel! Weet ge hoe ze den Nieuwjaer vieren in Persic? Als het Nieuwjaer is, dan wordt de keizer heel vroeg in den morgen gewogen. Nu, weegt hy meer dan by bet begin van hei vorigejaer, dan hebben grooie openbare vennakelyk- lieden plaets en men offert elkandei vergulde ossen en ge schenken op; maer weegt de keizer min, dan is ’t een dag van rouw en iedereen blyft in zyn huis te jammeren en te lamenteereu. Koning Willem van Pruisen gaet den 14 van deze maend de Pruisische Kamers openen. Te Dour, in Henegouwen, is een schrikkelyk ongeluk gebeurd. Het grauwvuer is er dingsdag avond in den Sinte- Cathariua pul uitgeborsten, alwaer over een jaer 17 wer kers by een diergelyk geval het leven verloren. De koolmyners waren op hel punt bun werk le staken toen eensklaps eene zware gazkolom, in vuer, uil den voornaeinslen pul opsteeg en alles op haren doorlogt in brand stak. Het was een yselyk schouwspel om zien. En daer bevonden zich in den afgrond moer dan 200 werklie den die ouder de stroomen van vuer begraven wierden I De moeders kwamen dan loegeloopen en die riepen uaer hare kinderen, de kinderen schreeuwden om hunnen va der, het was een herlscheurend gejammer, gehuil en ge ween Onmiddelyk wierden de middelen tol redding in T werk gelegd, maer dil was zoo gemakkelyk niet, aenge- zien de dikte van den rook die uit de galery naer boven steeg. Echter heeft men alreeds 50 levende arbeiders inl- gehaeld en de lyken van vier anderen, die door hel iustor- ten van eenen muer verpletterd waren geworden. N. B. Een en dertig (31) lyken zyn in den dag van den 4 dezer opgehaëld geworden. M. Coomans verkherl in zyn blad La Paix, even als hel Journal de Bruxelles, la Patrie, hel Handelsblad, de Tyd, enz., dat, wal de ministerieele gazellen ook schry- ven, de Encycliek niets verandert aen de politieke ge voelens die de overgroole meerderheid der Belgen, vóór en na de Encycliek van 1852, beleden hebben. Mils de som van 800 franks kunt ge op 51 maert naesi uil Brussel vertrekken naei Parys, cu van daer de volgende sleden afzien, le weten Lyon, Marseille, Civila- Vecchia, Romen, Napels, Livorno, Pisa, Genua, Basel, Menie, Keulen en Aken eene geheele maend op weg bly- ven, van alle reis- eu onderhoudskosten vry zyn cu van de 50 dutten er 15 a 20 le Romen verbleven. liet franse!» keizerlyk dekreet nopens de pau- zelyke Encycliek.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1865 | | pagina 1